Elämänohje......................

Lusiina 5

"Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan". Mitä se teidän mielestänne tarkoittaa ja miten sitä voisi omassa elämässään toteuttaa ja päässeeköö siihen edes koskaan?

Kun itse sairastuu vakavasti, menettääkö siinä samalla kyvyn asettua toisen asemaan vai pyöriikö ajatus vain oman itsensä ja sairautensa ympärillä?

33

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystäväpiiri ry

Minun mielestäni ei ole ainakaan yleistettävissä, että menettää kokonaan kyvyn asettua toisen ihmisen asemaan, kun sairastuu vakavasti

• Ehkä kuitenkin siinä vaiheessa kun itse saa tiedon omasta sairastumisestaan ei niin jaksa tai kykene miettimään muita? Ajatukset varmaankin pyörivät oman itsen ja oman vakavan sairauden ympärillä?

• ystäväpiiri ry
        lusiina6 kirjoitti:

Ehkä kuitenkin siinä vaiheessa kun itse saa tiedon omasta sairastumisestaan ei niin jaksa tai kykene miettimään muita? Ajatukset varmaankin pyörivät oman itsen ja oman vakavan sairauden ympärillä?

Niin voi olla, mutta ei aina välttämättä. Luulen, että siihenkin asiaan vaikuttaa aiempi elämänkokemus.Jonkun muistan kertoneen alkujärkyksestä. Alkujärkytyksen jälkeen hänelle tuli mieleen, että miten hän kertoo läheisilleen. Tämä on hänen sanoillaan kerrottu

• ystäväpiiri ry kirjoitti:

Niin voi olla, mutta ei aina välttämättä. Luulen, että siihenkin asiaan vaikuttaa aiempi elämänkokemus.Jonkun muistan kertoneen alkujärkyksestä. Alkujärkytyksen jälkeen hänelle tuli mieleen, että miten hän kertoo läheisilleen. Tämä on hänen sanoillaan kerrottu

Noin se varmaan meneekin. Ensin alkujärkytys ja sitten mitettiä, miten kertoo ja kun kertoo, mitä on odotettavissa taas siitä. Sekin asettaa omat paineensa jos itse on lähipiirissään se "vahvin" joka on aina huolehtinut muista, sitten sairastuu. Oisko tuolloin helpointa olla kertomatta kenellekaan niin akuan kuin mahdollista vai?

• ystäväpiiri ry
        lusiina6 kirjoitti:

Noin se varmaan meneekin. Ensin alkujärkytys ja sitten mitettiä, miten kertoo ja kun kertoo, mitä on odotettavissa taas siitä. Sekin asettaa omat paineensa jos itse on lähipiirissään se "vahvin" joka on aina huolehtinut muista, sitten sairastuu. Oisko tuolloin helpointa olla kertomatta kenellekaan niin akuan kuin mahdollista vai?

Tuossa tapauksessa kannattaa ehkä ennen kertomista löytää se vahvin lenkki tuttavapiiristä. Kertoisi ensin hänelle. Sitten vaikka hänen kanssaan tuettavalle lähipiirille. Löytyisiköhän tällaiseen tilanteeseen ammattiapua ?

Tuossa tapauksessa kannattaa ehkä ennen kertomista löytää se vahvin lenkki tuttavapiiristä. Kertoisi ensin hänelle. Sitten vaikka hänen kanssaan tuettavalle lähipiirille. Löytyisiköhän tällaiseen tilanteeseen ammattiapua ?

Jaa-a. Millaistahan se ammattiapu olisi?Riippunee varmaan tilanteesta ja sosiaalisesta verkostosta, jotta millaista apua ja mistä. Suomessa ainakaan ei julkisessa terveydenhuollossa ole normitilanteessa ammattiapua vai oletkos toista mieltä?Kai sitä oletetaan jotta jokainen sairastunut selviytyy noista asioista itsenäisesti ja oman verkostonsa sisällä?

• ystäväpiiri ry
        lusiina6 kirjoitti:

Jaa-a. Millaistahan se ammattiapu olisi?Riippunee varmaan tilanteesta ja sosiaalisesta verkostosta, jotta millaista apua ja mistä. Suomessa ainakaan ei julkisessa terveydenhuollossa ole normitilanteessa ammattiapua vai oletkos toista mieltä?Kai sitä oletetaan jotta jokainen sairastunut selviytyy noista asioista itsenäisesti ja oman verkostonsa sisällä?

Kuuluisiko kriisipalvelun piiriin ? Heillä kyllä on melkoisesti tekemistä

Kuuluisiko kriisipalvelun piiriin ? Heillä kyllä on melkoisesti tekemistä

Minusta ei ehkä kuulu kriisipalvelun piiriin vaan mieluummin kuuluisi ihan potilasta hoitavan hoitotiimin toimenkuvaan. Kriisipalvelun rahkeet eivät taida riittää, on syöpä sen verran yleinen kuitenkin. Toisaalta julkinen terveydenhuolto nykyisin hädin tuskin hoitaa potilaan, lähipiirin hoito/tukeminen ei sitten taida enää onnistua näillä resursseilla. Miten olisi joku vertaistuki esim syöpäyhdistyksen muodossa tai kautta. Tarpeen mukaan tietenkin oman kunnan sosiaalitoimi mukaan?

• jösses

;D;D;D;D kun ei kukaan vastannut, lusse alko keskusteleen ittensä kaa.....

• En minä

Kuten aina,miks ois tehny poikkeuksen ja nyt etsimään syylistä:)

• Sopimus .
        En minä kirjoitti:

Kuten aina,miks ois tehny poikkeuksen ja nyt etsimään syylistä:)

Lusiina 5

15.12.2012 19:08

Eikö ole sovittu että jokainen pysyy ketjuissaan?Tee oma aloitus ja toivo että "normaalit syöpäpotilaat tulevat siihen kirjoittamaan, kun et kerran osaa kirjoittaa ihmisiksi. Tämä on normaalin syöpäpoitlaan läheisen ketju, ei mitään ilkkumisia, ilkelyjä ja pahan mielken tuottamisia.

• -ra

Eikö paras ole kirjoittaa sovussa.Kenekään ei tee mieli kirjoittaa jos aletaan irvailemaan.Hyvää naistenpäivää jo etukäteen.Aurinko ainekin hellii tänään. toivottavasti huomennakin.

• ystäväpiiri ry

Joo. Olisi ollut aluillaan keskustelu, josta olisi voinut tulla mielenkiintoinen. Mutta kävi kuten ennenkin täällä. En oikein jaksa alkaa vänkäämään yhtä ja samaa täällä

Joo. Olisi ollut aluillaan keskustelu, josta olisi voinut tulla mielenkiintoinen. Mutta kävi kuten ennenkin täällä. En oikein jaksa alkaa vänkäämään yhtä ja samaa täällä

Mukavaa jotta joku on oikeasti kiinnostunut itse asioista ja asiallisesti. Iso kiitos siitä.

• yks tolloista
        lusiina6 kirjoitti:

Mukavaa jotta joku on oikeasti kiinnostunut itse asioista ja asiallisesti. Iso kiitos siitä.

Sillat on poltettu,tollot ei haluu.Aihe kiinostava,mutta ei kiitos.

• yks tolloista kirjoitti:

Sillat on poltettu,tollot ei haluu.Aihe kiinostava,mutta ei kiitos.

Miten sellaista voi polttaa mitä ei koskaan ole ollutkaan, siinä mielessä hieman ontuva kielikuva, anteeksi nyt vaan. ;).

• ystäväpiiri ry
        lusiina6 kirjoitti:

Kiitos Lusiina.

• ystäväpiiri ry
        ystäväpiiri ry kirjoitti:

Kiitos Lusiina.

Siis tarkoitin edellisen viesti toiseen kohtaan ketjua. Kiitos Lusiinalle mutta koen turhauttavana kirjoittaa tänne, koska alkaa aina välikommentit, jotka ohjaavat keskustelun saman jauhamiseen

Siis tarkoitin edellisen viesti toiseen kohtaan ketjua. Kiitos Lusiinalle mutta koen turhauttavana kirjoittaa tänne, koska alkaa aina välikommentit, jotka ohjaavat keskustelun saman jauhamiseen

No tämmöinen tämä palsta on, ei täällä pääse mitään sellaista hyväntahtoista jutustelua syntymään.

• jösses
        lusiina6 kirjoitti:

No tämmöinen tämä palsta on, ei täällä pääse mitään sellaista hyväntahtoista jutustelua syntymään.

Kannattais sit ehkä vaihtaa palstaa ;D;D;D;D... Mitä sitä täällä uikutatte.

• Hännätön ja Nok
        jösses kirjoitti:

Kannattais sit ehkä vaihtaa palstaa ;D;D;D;D... Mitä sitä täällä uikutatte.

ystäväpiiri ry ja lusiina aina samoihin aikoihin palstalla:D:D:D,tollot ei tajuu mitään ;D;D;D

Kun siltansa polttanut,tässä tulos! Joku toinen palsta,ja uusi silta?

Raikasta viikonloppua ja iloa elämään!

• Hännätön ja Nok kirjoitti:

ystäväpiiri ry ja lusiina aina samoihin aikoihin palstalla:D:D:D,tollot ei tajuu mitään ;D;D;D

Kun siltansa polttanut,tässä tulos! Joku toinen palsta,ja uusi silta?

Raikasta viikonloppua ja iloa elämään!

"Kun siltansa polttanut,tässä tulos!"

Kuules kun minulla on semmonen tyyli et jätän aina takaoven auki ;)

• lusiina6 kirjoitti:

"Kun siltansa polttanut,tässä tulos!"

Kuules kun minulla on semmonen tyyli et jätän aina takaoven auki ;)

Ai niiin, valonpisaroita myös sinun elämääsi!

• -ra

Aurinko on ihana ja lämmin!Pian on kesä!

• Liirun laarun
        lusiina6 kirjoitti:

Huom.sun ketjut on tälläsii,ei palsta.Siin on huikee ero.Sait pitkän rimpsun ittes kans.Jatka näin,sopu pyssyy palstalla.

• -ra

Onneksi,olisi nuo liukkaat kelit poissa,nyt saa varoa joka askelta.

• -ra

Nut ovat lumet jo aikalailla sulaneet ja Krookukset jo työntyvät esille

• Lusiina

Meil ei vielä krookukset näy, sen verran on lunta päällä. Lumen pinta kuitenkin on jo laskenut tänäkin viikonloppuna huimasti.Kyllä se kesäkin vielä sieltä tulee. On kuitenkin sen verran myöhässä kesäntulo jotta ei ole huvittanut edes kylvää kesäkukkia sisällekään kasvamaan. Ikkunan ulkopuolella vielä täysi talvi.

• Ei viel aurinkoo
        Lusiina kirjoitti:

Meil ei vielä krookukset näy, sen verran on lunta päällä. Lumen pinta kuitenkin on jo laskenut tänäkin viikonloppuna huimasti.Kyllä se kesäkin vielä sieltä tulee. On kuitenkin sen verran myöhässä kesäntulo jotta ei ole huvittanut edes kylvää kesäkukkia sisällekään kasvamaan. Ikkunan ulkopuolella vielä täysi talvi.

otit poijjes rekatun 6:sesi,myö syöpää sairastavat oomme olleet varpahil vuan,koska tuut taksin ja tulit....ei viel tohi kirjoittaa mittää,kun on pelko persuksiss et alkaa shittiä sataan taas.....myö ootelaan otolosimpia päiviä,yks palas,saapi nähä miten käypi?

• Lusiina
        Ei viel aurinkoo kirjoitti:

otit poijjes rekatun 6:sesi,myö syöpää sairastavat oomme olleet varpahil vuan,koska tuut taksin ja tulit....ei viel tohi kirjoittaa mittää,kun on pelko persuksiss et alkaa shittiä sataan taas.....myö ootelaan otolosimpia päiviä,yks palas,saapi nähä miten käypi?

Ai sie kyttäät minun rekkautumistani, miksi? Eikös ole sama olenko rekattu vai rekkaamaton? Ei voi tulla takas jos ei ole pois ollutkaan. Olen yrittänyt antaa tilaa "oikeille syöpäpotilaille" ja keskustelun virittymiselle "oikeista asioista" mutta eipä näy eikä kuulu kuten ei yleensäkään. Ainoa asia nytkin on provota meitsiä palstalle ;), ootkos niin miunun perrään ;).

• -ra

Samoin en ole minäkään viel' istuttanut mitään

• Missä kevät?

En miäkään ja nyt sataa lunta:(

• Lusiina

Uusi lumi on vanhan surma, sanotaan jossain päin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe