tietäiskö kukaan

epätietoinen

...että pystynkö mitenkään vaihtamaan alakseni enää sairaanhoitajaa kun olen opiskellut viime keväästä asti radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmassa,josta valmistutaan röngtenhoitajaksi? Eli voiko alaa vaihtaa kesken vai joudunko hakemaan sairaanhoitajaksi ensi yhteihaussa?

6

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimi

      Onko nykyisessä koulutuksessasi sairaanhoitajapohja? Ja jos on niin onko teillä yhteisiä opintoja?

      Itse olen opiskellut 2v. terveydenhoitajaksi ja voisin vaihtaa vielä sairaanhoitajakoulutukseen ja lyhentää näin ollen opintoja puolella vuodella... Ilman että tarvitsisi hakea yhteishaussa.

      Käyppäs juttelemassa opinto-ohjaajasi/tutor-opettajasi kanssa asiasta.

    • nimittäin

      ...oman koulusi koulutusvastaava...

    • peppi

      Tuosta röntgenhoitajan koulutuksesta. Millaset oli pääsykokeet (pitääkö olla hyvä tokari että edes pääsee, paljon matikkaa jne.)?
      Entä mitä teillä on nyt ollu ekana vuonna, onko vaikeeta. Ja tosiaan kysy sieltä koululta ni saat varmimman vastauksen tai ainakin oikean. Miksi muuten haluat vaihtaa? Toivottavasti vastaat mulle kun oon ite aatellu tuota röntgenhoitajan duunia.

      • tietoinen

        eihän alassa ole periaatteessa mitään vikaa.haluan vaan toisenlaiseen ammattiin.ammattiin missä työskennellään enemmän ihmisten parissa.
        Pääsykokeet oli varmaankin pääpiirtein samanlaiset kuin muissakkin sosiaali,terveys aloilla.eli psykologin haastattelua,joka kyselee melko helppoja kysymyksiä.perhesuhteistasi,harrastuksistasi,ja omia luonteenpiirteitäsi.joihin ei kannata valehdella,sillä luultavasti hän näkee sen jossain vaiheessa. sitten kirjallisia tehtäviä,joissa matikkaosuus,ainekirjoitus tyyliin "minä" tai "miksi juuri minä alalle" tai jtn vastaavaa..ja kuvien piirtelyä aloitetusta alusta.
        todistuksesta en osaa sanoa.itelläni oli ka 8.1.luultavasti pienempiin paikkoihin pääsee helpommin.
        eka vuotena kaikki suunnittelee itselleen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman,joten tahdista/vaikeudesta saa päättää itse.
        kannattaa tsekata esim.savonian tai stadian tai pirkanmaan amkoulujen omat kotisivut,niistä saa tietoa opinnoista paremmin,etten mene puhumaan ihan ohi suun,toivottavasti löydät oman alan:)


      • peppi
        tietoinen kirjoitti:

        eihän alassa ole periaatteessa mitään vikaa.haluan vaan toisenlaiseen ammattiin.ammattiin missä työskennellään enemmän ihmisten parissa.
        Pääsykokeet oli varmaankin pääpiirtein samanlaiset kuin muissakkin sosiaali,terveys aloilla.eli psykologin haastattelua,joka kyselee melko helppoja kysymyksiä.perhesuhteistasi,harrastuksistasi,ja omia luonteenpiirteitäsi.joihin ei kannata valehdella,sillä luultavasti hän näkee sen jossain vaiheessa. sitten kirjallisia tehtäviä,joissa matikkaosuus,ainekirjoitus tyyliin "minä" tai "miksi juuri minä alalle" tai jtn vastaavaa..ja kuvien piirtelyä aloitetusta alusta.
        todistuksesta en osaa sanoa.itelläni oli ka 8.1.luultavasti pienempiin paikkoihin pääsee helpommin.
        eka vuotena kaikki suunnittelee itselleen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman,joten tahdista/vaikeudesta saa päättää itse.
        kannattaa tsekata esim.savonian tai stadian tai pirkanmaan amkoulujen omat kotisivut,niistä saa tietoa opinnoista paremmin,etten mene puhumaan ihan ohi suun,toivottavasti löydät oman alan:)

        ...vielä kysyisin lisää...tuosta matikasta, onko se kuitenkin opinnoissa vaikeampaa kuin esim. tavan sairaanhoitajan (olen joskus opiskellut pari vuotta, mutta minä lopetin sen...) ja ei ne opinnot ylitsepääsemättömän vaikeita ollu, mutta muutoin rupesikin tökkimään.
        Pitääkö rtg-hoitsun olla teknisesti taitava jo alkujaan, minä kun en sitä ole (eli uudet laitteet on ihan mysteereitä pitkän aikaa). Sis onko opinnot kauheen teoreettisia ja vaikeatajuisia, kun joku joskus sanoi että sille puolelle täytyy olla matikkapäätä (kemiaa)?? ja opittava nopeasti laitteiden salat jne. Tämä hirvittää ja myös kuulin jostain että pääsykokeissa se matikkaosuus on vaikea että pitää olla melkein kympin matikkapää??


    • Miuku

      joudut hakemaan uudestaan. Vaikka molemmat ammatit ovat terveydenhuollon piirissä työskenteleville ihmisille suunnattuja, painotusalueet ammatissa ovat erilaiset. Myös työnkuva on erilainen.

      Jos kuitenkin päädyt valintakokeen kautta sh:ksi opiskelemaan, voit todennäköisesti hakea hyväksilukuja tämän hetkisistä opinnoistasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      224
      1853
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1143
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      978
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      974
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      827
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      743
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      118
      650
    9. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      639
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      21
      632
    Aihe