Mitä tarkoittaa vajaatyökykyinen?

Mikä olen oikeasti?

Olin syksyllä Kelan kautta työkokeilussa. Takana pitkä poissaolo työelämästä työuupumus masennus sairausloman sekä kuntoutustuen, opintovapaan ja työttömyyden takia.
Työkokeilussa tein 5 tunnin päivää, jonka jaksoin, mutta väsyin kovasti. Loppulausunnossa työkokeilussa todettiin, että toistuvan masennuksen ja sisäilmaongelmiin reagoivan astmani takia tarvitsen tukitoimia työllistyäkseni.
Nyt sitten olen työkkärin kirjoissa vajaatyökykyisenä työnhakijana - mitä se oikeastaan tarkoittaa? Olenko siis osatyökykyinen eli kuuluisin osatyökyvyttömyyseläkkeelle vai mitä?

Mitä virallisesti tarkoittaa vajaatyökykyinen,
vai eikö mitään?

Verve ei lausunnossaan ottanut kantaa sen kummemmin työkykyyni...

13

1606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väliinputoaja

      Olet syrjäytynyt

    • Mikä olen oikeasti?

      Niinpä taidan olla. Olen työhaluinen ja uskoisin
      pärjääväni osa-aikatyössä. Nyt olen työtön työnhakija eli haen siis kokopäivätyötä... kun en voi virallisesti hakea osa-aikatyötä.

      Tämä on nurinkurista. Kauniisti päättäjät puhuvat siitä, että Suomessa pitäisi kaikkien pystyä antamaan panoksensa työelämässä,
      mutta käytännössä tästä ollaan todella kaukana.
      Edes työttömyysturva/sosiaaliturvasysteemi ei ole joustava, puhumattakaan työantajien suhtautumisesta osa-aikatyöhön ja vajaakuntoisiin työntekijöihin.

    • kukaaneityöllistä

      Sinun vaihtoehdot ovat yhteiskunnassa aika vähissä. Joko alat aktiivisesti hakemaan sairaslomaa ja sitä kautta kuntoutustukea niin sinulla on paremmat rahat kuin että sosiaalitoimisto lykkään -40% karenssin jossain vaiheessa ja elät 270ekk.

      • ei toivoa

        Olisipa noin yksinkertaista. Vuosia haettu sairaslomia, kela sentään myönsi terapiaan tukea mutta edes kuntoutustuelle en ole päässyt lukuisista hakemuksista ja b-lausunnoista huolimatta.
        Sossusta edellytetään koko ajan haettavaksi ensisijaista etuutta, mutta kun et mistään saa. tai aina väliin saa kun on vuoden ollut työttömänä työntekijänä työkkärissä (sairaana) niin kela taas katsoo että nyt olen vuoden ollut työkykyinen ja saan taas sairauspäivärahaa.
        Tää on niin hullu systeemi?
        Miten monta vuotta tätä pitää tehdä?
        Vanhuuseläkkeikään asti?


      • Kanssakulkija
        ei toivoa kirjoitti:

        Olisipa noin yksinkertaista. Vuosia haettu sairaslomia, kela sentään myönsi terapiaan tukea mutta edes kuntoutustuelle en ole päässyt lukuisista hakemuksista ja b-lausunnoista huolimatta.
        Sossusta edellytetään koko ajan haettavaksi ensisijaista etuutta, mutta kun et mistään saa. tai aina väliin saa kun on vuoden ollut työttömänä työntekijänä työkkärissä (sairaana) niin kela taas katsoo että nyt olen vuoden ollut työkykyinen ja saan taas sairauspäivärahaa.
        Tää on niin hullu systeemi?
        Miten monta vuotta tätä pitää tehdä?
        Vanhuuseläkkeikään asti?

        Itselläni on samantapainen tilanne kuin sinulla sillä erotuksella, että ikää on huomattavasti enemmän. Olen harkinnut työkyvyttömyyseläkkeen hakemista kuntoutus- ja muiden piruettien jälkeen, koska minulle on sellaista työterveydestä "suositeltu". Koska systeemi on niin sairas kuin se on, olen päättänyt yksinkertaisesti päättää urani ja yrittää nauttia jäljellä olevasta elämästäni niin hyvin kuin mahdollista, sen sijaan, että kiduttaisin itseäni vuosi kausia tässä sadistisessa systeemissä. Hävettää koko systeemi!

        Toivon, että sinä löydät jonkin sopivan ratkaisun, joka nostaa elämäsi laatua eikä sinun tarvitse roikkua epämääräisessä tilassa loputtomiin. Kaikkea hyvää sinulle.


      • ei toivoa
        Kanssakulkija kirjoitti:

        Itselläni on samantapainen tilanne kuin sinulla sillä erotuksella, että ikää on huomattavasti enemmän. Olen harkinnut työkyvyttömyyseläkkeen hakemista kuntoutus- ja muiden piruettien jälkeen, koska minulle on sellaista työterveydestä "suositeltu". Koska systeemi on niin sairas kuin se on, olen päättänyt yksinkertaisesti päättää urani ja yrittää nauttia jäljellä olevasta elämästäni niin hyvin kuin mahdollista, sen sijaan, että kiduttaisin itseäni vuosi kausia tässä sadistisessa systeemissä. Hävettää koko systeemi!

        Toivon, että sinä löydät jonkin sopivan ratkaisun, joka nostaa elämäsi laatua eikä sinun tarvitse roikkua epämääräisessä tilassa loputtomiin. Kaikkea hyvää sinulle.

        Mistä tiedät ikäni? Minulle myös "suositeltu" eläkkeen hakemista ja olen sitä useampaan otteeseen hakenutkin. Ei vain auta. Kela ei myönnä. Ethän sinä itse sitä päätä kidutatko itseäsi vuosikaudet sadistisessa systeemissä.


      • kukaaneityöllistä
        ei toivoa kirjoitti:

        Mistä tiedät ikäni? Minulle myös "suositeltu" eläkkeen hakemista ja olen sitä useampaan otteeseen hakenutkin. Ei vain auta. Kela ei myönnä. Ethän sinä itse sitä päätä kidutatko itseäsi vuosikaudet sadistisessa systeemissä.

        No voi sillein päättää ettei osallistu noihin turhiin kuntouttamisiin vaan pysyy kotona ja yrittää pärjätä 270ekk rahalla loppuelämän.


      • ei toivoa
        kukaaneityöllistä kirjoitti:

        No voi sillein päättää ettei osallistu noihin turhiin kuntouttamisiin vaan pysyy kotona ja yrittää pärjätä 270ekk rahalla loppuelämän.

        No itse en koe terapiaan turhana kuntoutuksena. Haluan siellä käydä jos vaikka apua siitä olisi. Mutta kun muutenkin pitäisi elää ja eläähän sitä tt-tuella mutta sossu edellyttää koko ajan minun hakevan ensisijaista etuutta. Eli aina pitää uusi hakemus laittaa hylätyn tilalle. Toimiihan se sitten näinkin. Sossu kuitenkin maksaa kalliin terapian ja neljän-viiden kuukauden välein lääkärikäynnin ja b-todistuksen.


      • näillämennäänvoivee
        ei toivoa kirjoitti:

        No itse en koe terapiaan turhana kuntoutuksena. Haluan siellä käydä jos vaikka apua siitä olisi. Mutta kun muutenkin pitäisi elää ja eläähän sitä tt-tuella mutta sossu edellyttää koko ajan minun hakevan ensisijaista etuutta. Eli aina pitää uusi hakemus laittaa hylätyn tilalle. Toimiihan se sitten näinkin. Sossu kuitenkin maksaa kalliin terapian ja neljän-viiden kuukauden välein lääkärikäynnin ja b-todistuksen.

        suurin osa ihmistä nielee kaiken p-askan ja systeemi ei muutu

        Sairaat ei jaksa valittaa ja näillä mennään ties montakymmentä vuotta.

        Kannata sinäkin kansalaispalkkaa


    • mätäyhteiskunta

      sama minulle vaikka krooninen fyysinen sairaus. En saa kuntoutustukea koska ei työhistoriaa kun sairastuin jo 18-vuotiaan.

      Osa-aikaeläkkeelle pääsisin jos olisi tuo työhistoria

    • Mikä olen oikeasti?

      Pääsekö työtön mitenkään oikeaan työkyvynarviointiin, kun Verven työkokeilu ei mitään selvää arvioita antanut?

      Onko TE-toimistolla velvollisuus tällaista arvioita järjestää, ja mitä se käytännössä tarkoittaa (lääkärin arvio/ uusi työkokeillu???) ?

      Mietin vain, että jossain vaiheessahan minun pitäisi saada jokin virallinen arvio osatyökykyisyydestäni, jos kerran sellainen käytännössä olen. Silloinhan minulle kuuluisi osatyökyvyttömyyseläke?

      Koen olevani todella väliinputoaja tässä yhteiskunnassa ja näissä ammatillisissa kuntoutuksissa.

      • onnenkauppaako?!

        Osatyökyvyttämyyseläkkeeseen vaaditaan, että olet riittävän (osa)työkyvytön. Työkykysi täytyy olla vähentynyt vähintään 2/5:lla (40 %:lla), jotta olisit oikeutettu osatyökyvyttömyyseläkkeeseen. Eri asia sitten on, miten vakuutuslääkärit tilanteesi arvioisivat.


    • kukaaneityöllistä

      En osaa auttaa koska minulla vajaakuntoisuus ei auta mitään vaan on mentävä työkokeiluihin ja jaksettava ilmaisiatyökekeiluita naama hymyssä.

      Kukaan ei vajaakuntoisen työkyvystä halua tehdä mitään lausuntoa.
      Minulle ei haluta tehdä edes lausuntoa sairauden tuomista ongelmista työkykyyn...

      Neuvon vaan hakemaan sairaslomaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe