mikä avuksi jännittämiseen?

ujo

Jännitän aivan kaikkea, esiintymistä ja jopa tunnilla vastaamista. Hikoilen, vapisen ja ääni tärisee, silmissä mustenee ennen esitelmää ym. Jännittäminen häiritsee todella paljon elämääni, vaikka tiedän ettei jännittäminen ole tarpeellista, niin sille ei vain voi mitään. Ihan psykolokille en viitsisi mennä, mutta vinkkejä kaipaisin kuinka pystyisi rentoutumaan kun ei ole syytä pelätä mitään. Mikä avuksi??

4

1060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jopo

Et ole yksin luokassa ongelmasi kanssa. Siellä on ihan varmasti myös muita oppilaita, joilla on sama ongelma. Itse asiassa lähes kaikki jännittävät esiintymistä. Ja mikä parasta, esitelmää pidettäessä, muut oppilaat keskittyvät omaan jännittämiseen, eikä kuuntele esitelmää.

Alussa on aina hankalaa, se on kyllä fakta. Nimim. kokemusta löytyy... Sitten kun muutaman kerran on joutunut pitämään esitelmää, niin jännitys lievenee huomattavasti. Itse joskus jännitti korkeakoulussa esitelmä niin perkeleesti. Sitten kun muutaman kerran oli eessä ja sitten se on helpompaa. Sitten päättötyön esitelmä olikin tunnin mittainen, joka meni ihan nappiin.

Kyllä se siitä... Käy läpi kotona esitelmä muutamaan otteeseen ja kuvittele tilanne.

• Maanmittari

Vastasin samaan aiheeseen liittyen edellisessä keskustelussa.

Löytyisiköhän koulustasi tai kansalais tai työväenopistosta joku esiintymistaitokurssi. Esim omassa koulussani (Teknillinen korkeakoulu) oli puheviestinnän kurssissa yksi ryhmä myös ujoille joka nimenomaan oli tarkoitettu esiintymispelosta kärsiville. En todella usko että psykologi olisi millääntavalla oikea ratkaisu ainakaan ennekuin olet näitä muita kokeillut.

• Avuksi

Hae kirjastosta Päivi Arjas: Iloa esiintymiseen.
      Panee miettiin ja siinon hyviä harjotuksia.

• sini

Viestinnän opettajani kertoi että vain noin 20 % jännittämisestä näkyy ulospäin. Tämän vuoksi kaikki kuvittelevat, ettei kukaan muu jännitä niin paljon kuin itse. Minä valmistaudun esitykseeni niin hyvin kuin mahdollista. Sitten vain esitän asian niin hyvin kuin osaan, kukaan ei voi vaatia enempää. Loppujen lopuksi ihmiset ovat kiinnostuneita kuulemaan asiasi, eikä kukaan ajattele, että nolaisit siellä itsesi. Näin mä olen yrittänyt itseäni psyykata. Kokemuksesta tiedän, että huonosti valmisteltu esitys jännittää huomattavasti enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2824
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2501
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1172
    4. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1015
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      124
      1002
    6. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      1000
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      269
      948
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      320
      921
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe