Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kivitalo on hyvä investointi?

ihme ja kumma

Minulla on edessäni tarjous kivitalosta. Tontti löytyy ja rakentaminen itse tuntuu ainoalta vaihtoehdolta... En ole myöskään aivan kädetön, sillä nuoruus tuli vietettyä isän kanssa raksoilla ja on tullut tehtyä yhtä sun toista, myös harkkomuurausta. En tosin ajatellut itse pistää runkoa pystyyn, vaan sen saa hoitaa talotoimittaja. Minulla ja vaimolla on pitkäaikaiset työsuhteet ja talous kunnossa. Mielestämme meillä on kaikki edellytykset rakentaa, mutta mitä sanoo pankki! Virkailija oli, jotta eikös se nyt ole hieman riskaabelia alkaa rakentamaan tällaisena aikana. Mitä jos vaikka työ menee alta kun olet tuolla IT alalla jne jne... Siis onko tilanne oikedasti niin että minulla pitäisi olla se puolet (eli 200 t€) taskussa ennen kuin saan lainaa pankista. Käsittääkseni kiinteistö ja varsinkin kivitalo on loistava investointi aivan pk-seudun välittömällä vaikutusalueella? Mitä noi pankit pelkäävät ja mielestäni aivan turhaan.

13

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei pankista saa lainaa, niin vaihda pankkia.

      Ja mitä IT-alan työttömyyteen tulee, ellet ole Noksulla töissä koodaamassa symbiania, niin eiköhän sitä työtä ole aika helposti saatavissa tulevaisuudessakin. :)

    • fd6yhfghg34t

      Tutun kuuloista. Me tosin kävimme kierrosta syksyllä 2010. Meillä oli siis vanha rivarikämppä josta velkaa ja oma velaton tontti jonne oli tarkoitus rakentaa noin 400k kivitalo. Ja taatusti alueella jossa asuntojen hinnat jatkaa nousuaan.

      Kävimme läpi käytännössä melkein kaikki pankit: Nooa, Nordea, Handelsbanken, Lammin Säästöpankki, Aktia, Sampopankki, Helsingin OP, Keskiuudenmaan OP. Ja yllätyimme kuinka erilaisia vastauksia / ratkaisuja eri paikoissa tarjottiin. Lisäksi tuntui olevan merkitystä myös siinä että kenen kanssa kussakin pankissa asioimme. Yhdessä pankissa torjuttiin koko idea hyvin pitkälti. Vain yhdessä pankissa suhtauduttiin myönteisesti sellaiseen ajatukseen että asumme rakennusajan vanhassa omistusasunnossamme ja myymme asunnon vähän ennen kun uudiskohde valmistuu. Kaikissa muissa tämä ajatus torpattiin heti ja monessa pankissa katsottiin suorastaan kieroon että mikä tämä tällainen ajatus on ja että olemme tyhmiä. Sanoin suoraan että juuri koska emme ole miljonäärejä niin tällainen ratkaisu on meille halvin ja turvallisin. Näin emme joudu maksamaan rakennusaikana vuokrakuluja, meidän ei tarvitse tehdä isoja muutto/tiläpäisvarastoruljansseja, ja ennen kaikkea että meidän vanhakin asunto kasvattaa arvoa koko ajan, ei maksettavaa vuokravakuuksiin meneviä rahoja jne.

      Pankkien tarjoamat summat vaihteli 250t eurosta 400t euroon. Lisäksi omistamaamme tonttia arvostettiin vakuutena hyvin eri summilla (100t-150t) vaikka oli faktaa lyödä pöytään alueella tehdystä kaupasta vähän aikaa sitten. Lisäksi toiset pankit pitivät valmistuvaa asuntoamme 70% vakuusarvoisena, toiset 75% ja yksi 80%. Lisäksi marginaalihaitari oli jotain puolen prosentin luokkaa.

      No lopulta saimme sen 400t lainaa (emme tosin tarvinneet kaikkea), asuimme vanhassa asunnossa rakennusajan ja myimme sen pari kk ennen uuden valmistumista (näin syntyi voittoa laskelmieni mukaan noin 10-15t vrt. vuokrallemuutto vajaata vuotta aiemmin), uudiskohteen vakuusarvoksi luettiin 80%, marginaaliksi saimme halvimman tarjouksen. Eli saimme kaikilla osa-alueilla parhaan ratkaisun yhdestä pankista. Tosin voi olla että palvelumaksuja menee nyt 5 euroa kuussa enemmän kuin jossain Bonus-systeemillisessä, mutta eipä tuollaisilla ole mitään merkitystä pankkia valitessa, kun noin isot asiosta puhutaan.

      Sitten kun oli sen yhden pankin kanssa lyöty lukkoon lainat ym. niin soiteltiin niistä muista vielä perään kuulumisia. No kyllä tuli puhelimen toisessa päässä monesti hiljaista kun kerroin miksi heidän tarjoamansa laina ei kiinnosta ja mitä toisaalla on tarjottu. Ihan kuin ei oltaisi uskottu lainkaan.

      Oikeastaan tuo pankki jonka kanssa lainat sitten sovittiin oli ainoa joka mielestämme oli meidän tasolla keskustelussa. Melkein kaikissa muissa oli tämä tyypillinen "tyhmä asiakas, isällinen pankki"-asenne melko voimakkaana. Sinun tapauksesi kuulostaa juurikin tällaiselta pankilta.

      Eli paljon on eri pankkien välillä eroja, lisäksi paljon on eroja eri konttorien välillä ja jopa eri virkailijoiden välillä. Eli neuvo on että kierrä ihan kaikki pankkiryhmät ja jopa eri kaupunkien konttoreita läpi, voi hyvinkin olla että tilanne muuttuu oleellisesti. Ja omasta kokemuksesta: mitä korkeammassa asemassa neuvottelijanne on, sitä parempi lopputulos.

      • Raksa 2014

        No kerro nyt mikä se pankin nimi on.


      • Meillä vastaavaa...

        Mekin rakensimme aivan samalla tavalla asuen talossamme rakennusajan. Ajattelimme samalla vaihtaa pankin Keskiuudenmaan OP:hen. Kerroin heille sähköpostissa suunnitelmamme ja kutsuivat haastattelun jossa kertoivat lainan ehtona olevan asunnon myynnin, vaikka meillä oli antaa erittäin hyvät vakuudet lainaa varten. Sanoivat että heillä on tällainen käytäntö koska media kirjoittelee kovasti kahden asunnon loukuista. Myimme sitten uuden valmistuttua aiemman asunnon 60000 euroa kallimmaalla kuin kerroin pankille arvoksi. Tämä lainakysely oli 2009 alussa ja asunnon myynti2010 kesällä.

        Tosin vastapuolena oli rouva jonka takia aikoinaan luovuin Tikkurilan OP:n asiakkuudesta, mutta luulen että hän ei enää muistanut minua eikä siten vaikuttanut hänen asenteeseensa.

        Lainan kanssa ei kuitenkaan ollut ongelmia kun kysyin sitä sitten omasta pankista ja he pitivät suunnitelmaa järkevänä.


    • Oyfgkkhg

      Sampopankki, eli nykyinen Danske bank. Mutta tilanne saattaa olla ihan eri nyt.

    • Mikä valmistaja?

      Minkä kivitalotoimittajannvaihtoehtoa olette ostamassa. Onko sillä merkitystä pankin suhteen?

      • Haloo maakunta

        No ei varmasti ole mitään väliä seinäharkon valmistajalla.


      • Vakuuttava Lammi

        Kyllä se vaikuttaa. Pankin tätikin tietää että Lammin talossa on paras vakuusarvo. Ei ne nyt ihan ummikoita ole. Varminta ja riskittömintä on rakentaa valuharkosta. Kyllä johonkin Bassotaloon on vaikeampi saada lainaa.


      • Kiirapi
        Vakuuttava Lammi kirjoitti:

        Kyllä se vaikuttaa. Pankin tätikin tietää että Lammin talossa on paras vakuusarvo. Ei ne nyt ihan ummikoita ole. Varminta ja riskittömintä on rakentaa valuharkosta. Kyllä johonkin Bassotaloon on vaikeampi saada lainaa.

        Mulla velaton tontti Kulosaaressa ja puoli milliä tilillä. Kiersin 15 pankkia ja pyysin 150 000 lainaa. Eli vakuudet vähintäänkin kunnossa. Mutta kun pankeissa selvisi, että suunnittelen mahdollisesti Jämerää oli vastaus joka pankissa sama. Ei sentin senttiä tipu lainaa. Olipahan pommi minulle ja raskaana olevalle vaimolleni. Nyt meni pakka sekaisin ja mietintä päälle mitäs nyt. Sanokaa hyvät asiantuntijat mitä mä teen. Nyt tuli lapsivesi, pitää lopettaa.


      • Osta Lammi
        Kiirapi kirjoitti:

        Mulla velaton tontti Kulosaaressa ja puoli milliä tilillä. Kiersin 15 pankkia ja pyysin 150 000 lainaa. Eli vakuudet vähintäänkin kunnossa. Mutta kun pankeissa selvisi, että suunnittelen mahdollisesti Jämerää oli vastaus joka pankissa sama. Ei sentin senttiä tipu lainaa. Olipahan pommi minulle ja raskaana olevalle vaimolleni. Nyt meni pakka sekaisin ja mietintä päälle mitäs nyt. Sanokaa hyvät asiantuntijat mitä mä teen. Nyt tuli lapsivesi, pitää lopettaa.

        Olisit valinnut Lammin... Ei olis tarvinnut kysellä lisälainaa. Lammin kivitalon tekee hyvin tuolla puolella millillä Kulosaareen. Jää rahaa uuteen Audiinkiin. Jos on paalua, älä osta Jämerältä höttöä kun voit saada aitoa kiveä.


      • Pankki on ystävä
        Vakuuttava Lammi kirjoitti:

        Kyllä se vaikuttaa. Pankin tätikin tietää että Lammin talossa on paras vakuusarvo. Ei ne nyt ihan ummikoita ole. Varminta ja riskittömintä on rakentaa valuharkosta. Kyllä johonkin Bassotaloon on vaikeampi saada lainaa.

        Pankkia kiinnostaa tasan tarkkaan yksi asia ja se on että saavatko rahansa takaisin. Pankin kannalta painajainen on asiakas joka alkaa rakentamaan monen sadan tuhannen kivitaloa itse rakennuttamalla tai hartiapankilla. Tälläisellä asiakkaalla ei yleensä ole mitään todellisuuteen perustuvaa hajua siitä paljonko se pytinki valmiina tulee maksamaan. Tämä vielä korostuu jos kyseessä on valuharkko joita myydään "talopaketteina" vaikka kyseessä on vain kasattavat valumuotit.

        Pankin kannalta riskittömin (=paras) tapa rakentaa on avaimet käteen toimitus jolloin voidaan olla jo paljon varmempia siitä että se talo tulee myös valmistumaan lainatulla rahalla. Tässä mielessä pankin kannattaa suosia esim bassoa tai jämerää jotka myyvät valmiita taloja.


      • Just joo
        Pankki on ystävä kirjoitti:

        Pankkia kiinnostaa tasan tarkkaan yksi asia ja se on että saavatko rahansa takaisin. Pankin kannalta painajainen on asiakas joka alkaa rakentamaan monen sadan tuhannen kivitaloa itse rakennuttamalla tai hartiapankilla. Tälläisellä asiakkaalla ei yleensä ole mitään todellisuuteen perustuvaa hajua siitä paljonko se pytinki valmiina tulee maksamaan. Tämä vielä korostuu jos kyseessä on valuharkko joita myydään "talopaketteina" vaikka kyseessä on vain kasattavat valumuotit.

        Pankin kannalta riskittömin (=paras) tapa rakentaa on avaimet käteen toimitus jolloin voidaan olla jo paljon varmempia siitä että se talo tulee myös valmistumaan lainatulla rahalla. Tässä mielessä pankin kannattaa suosia esim bassoa tai jämerää jotka myyvät valmiita taloja.

        JÄMERÄ MYY VALMIITA TALOJA!


    • Sllsnsen s

      No heh, ei tosiaan ole mitään merkitystä harkolla. Ihan kun pankkivirkailijalla olisi ylipäänsä mitään tietoa rakentamisesta. Hyvä että tietää mitä eroa on puu- ja harkkotalolla.. Pankin kiinnostus taloa kohtaan on budjettilaskelma, eli valmiin talon kustannukset. Me tehtiin OP:n kustannuslaskurilla arvio ja se kelpasi kaikissa pankeissa. Ja sen mukaan myös vakuusarvo laskettiin. Sitten kun talo oli valmis, teki vielä pankin yhteistyökumppani välitysfirma hinta-arvion tarkistuksen, eli ylöspäin luonnollisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe