PAINONNOUSU

Mallu1..

Hei! Estrogeenin käyttäjät onko teillä paino noussut käytön aikana?
Entä missä muodossa Estrogeenia pitäisi käyttää?
esim.tabl.geeli.....ym..?

6

823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kristiina511

Hei.
      Olen käyttänyt Estrogel-geeliä pian jo viisi vuotta. Se on paras annostelutapa, ei rasita maksaa ym. kun menee ihon kautta. Voi säädellä mittatikun avulla kierron mukaan. Aloitin 20 mg:lla ja nyt menee iltaisin 50 mg ja aamulla 10 mg. Sitä ilman en pärjää, olisin täysin uneton, ahdistunut, lihas- ja nivelkipuinen. Nyt ei ole mitään oireita. Olen 51-vuotias ja kuukautiset tulee vielä, joten käytän myös Lugesteronia 10 päivää joka toinen kuukausi. Hyvin toimii sekin. Näillä mennään loppuikä.

• Kristiina511

Ai niin munohtui vastata kysymykseesi: paino ei ole noussut. Vain pientä turvotusta alavatsalla ja lantiossa, mutta hyvin vähäistä.

• plä

Mulla on kokemusta vasta viiden kuukauden ajalta. Syön Progynova 1 mg - tabletteja eikä muita hormoneja ole käytössä, kun kohtu ja munasarjat jouduttiin poistamaan. Vaihdevuosioireita ei ollut ennen leikkausta eikä ole ollut sen jälkeenkään lääkkeen ansiosta. Paino ei ole ainakaan tämän viiden kuukauden aikana noussut yhtään. Leikkauksen jälkeen paino putosi nelisen kiloa eikä nekään ole tulleet takaisin. Olen 53-vuotias.

• Hormoonihurmio

Se, missä muodossa estrogeni pitäisi saada, määräytyy kai pitkälti siitä, minkätyyppisiä vaivoja ja oireita on? En enää muista, mitä oman gynekologini kanssa asiasta keskustelimme, mutta hänen suosituksensa oli joka tapauksessa nauttia estrogeni suun kautta tabletteina.

Geelissä on se hyvä puoli tabletteihin verrattuna, että annosta voi säädellä itse. Tabletithan ovat kaikki samanvahvuisia, eikä niitä voi ottaa kahta päivässä tai puolittaa. Jos lääkeannos on liian vahva tai liian heikko, vain lääkäri voi sitä muuttaa, mihin voi mennä aika paljon aikaa.

Minun painoni nousu käytön alkuvaiheessa aika nopeasti (8 kg alle vuodessa), mutta tasaantui sittemmin. Kun lopetin tablettien käytön, paino ei ole laskenut.

• pertsatar

Paino yrittää lähteä nousemaan hormonihoidon lopetuksen jälkeen, sitä ennen ei mitään ongelmia.

• Hormoonihurmio

Ai niin:

Se, minkälainen hormonihoito on suositeltavaa, riippuu myös siitä, onko kohtu tallella. Jos on, tarjotaan yleensä ensiksi yhdistelmähoitoa, joko niin, että keltarauhashormonia otetaan suun kautta ja estrogenia geelinä, tai niin, että molemmat ovat samoissa tableteissa.

Keltarauhashormoni on tarpeen, jotta estrogenin paksuntama kohdun limakalvo poistuisi säännöllisesti. Muuten voi kohtusyövän riski lisääntyä.

Tämä riski kuitenkin pienenee, kun kuukautisten loppumisesta on joitakin vuosia. Silloin voidaan määrätä pelkkää estrogenia joko geelinä, laastareina tai tabletteina.

Käytin itse kolme vuotta yhdistelmätabletteja. Nyt olen käyttänyt paikallishoitoa (auttaa vain limakalvoihin) lähes saman kolme vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1229
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1169
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe