Kuinka monta minuuttia on mahdollisuus parantaa 5 km hiihtoaikaa

kannattako harjoitel

Lähtökohta; tällä hetkellä vain punttia ja kävelyä (20 min 4 * viikossa, melko reipasta) ja noin kerran viikossa hiihtoa (noin 8 km). Aikaisemmin enemmänkin aerobista (mutta nyt ainakin kesästä lähtien että ei aerobista).

Kuinka monta minuuttia olisi mahdollista parantaa, jos harjoittelisin kovasti? Latuprofiili Puijon 5 km eli vissiinkin haastava. http://www.puijonhiihtoseura.fi/File/Latukartat%20ja%20profiilit/PROF5.PDF

ikä on 31 v ja paino on 71 kg/pituus 171 cm, rasvat 22 % eli ehkä tuota painoa / rasvan määrää voisi kehossa yrittää vähän vähentää niin kulkisi sitäkin kautta sutjakkaammin...

13

5009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim_

      Riippuu tietysti siitä, miten monta minuuttia nyt menee. Eiköhän joku hiihdä tuon alle 15 minuutin ja 20 minuuttia ei vielä ihmeitä vaadi kuntoilijalta, muta tuskin onnistuu nykyisellä harjoittelullasi ellei historiassa ole paljon enemmän harjoittelua tai jopa kilpahiihtoa (no tuskin kysyisyt, jos noin olisi).

      En tiedä olenko koskaan noin haastavaa vitosta hiihtänyt, mutta monta muuta meni iässäsi 15-16 minuuttiin. Tuolloin kyllä kuntoilin 5-6 kertaa viikossa 1-3 tuntia kerralla, mutta pääosin mailapelejä ja lentopalloa. Hiihtokilometrejä tuli 100-400 vuodessa ja kilpapyörällä tuli ajettua 1500-2500 km vuodessa. Siis aika vähän varsinaisia kestävyyslajeja. Silti 75 km Finlandiakin meni varsin helposti tuolloin.

      Nyt reilut 10 vuotta myöhemmin hiihdän selvästi enemmän (600-1200 km) vuodessa, mutta pelit ovat jääneet pois ja pyöräilykin vähentynyt eli kokonaisliikuntamäärä on tippunut varmaankin 400-600 tunnista n. 100 tuntiiin vuodessa. Samalla myös hiihtolenkeistä on tullut hidasvauhtisempia ja pidempiä, koska peruskunto ei riitä kovempiin. Tämä näkyy selvästi 5:n vauhdissa, joka vaatisi paljon kovavauhtisia lenkkejä. Eiköhän 5:n siliti menisi helpohkosti alle 20 minuutin ellei keli olisi kovin raskas.

    • Puijon sarvi

      Noin vähällä hiihtomäärällä ei voi vielä puhua minuuteista mitään. Jos tuosta lähtökohdasta alkaa hiihteleen viis-kuus kertaa viikossa kunnon lenkkejä niin aika paranee auksi hurjasti. Sitten kun on vuoden- pari tereenannut voi alkaa arvioimaan mihin on edellytyksiä.

    • kannttaisko kokeilla

      jep olen nainen ja menee noin 20 min. (huom. paras nainen viime vuoden kisoissa hiihtänyt tuon alle 15 min) . Eli rehellisesti sanottuna pitäisi saada 4-5 min pois. Onko mahdollista?

      Kannattaisiko alkaa harjoittelemaan ja kokeilemaan? Vai olenko liian vanha?

    • ap11112

      Onko 5 min parannus mahdollista? Esimerkki cooperin parannuksesta (tästä on aikaa): Kokeilin cooperin ilman muuta kuntoilua kuin työmatkapyöräily (11 km/pv) kuntosali. Tulos 2400 m, kuntoilin kesän (lenkki 30 - 1 h, 1-3 X viikko), tulos 2700 m. Eli jos ajattelee uudella cooperin ajalla, olisin juossut 2 400 m niin että se oli ollut noin 88 % vanhasta ajasta.. tuolla harjoittelulla..

      Olisikohan 5 min (jopa 6 min) ihan mahdoton pudottaa tuolla 5 km:lla? (sanotaan nyt parin kolmen vuoden harjoittelulla...) Ja miten ikä vaikuttaa?

      • Joakim_

        En tiedä oletko sama henkilö kuin alkuperäinen kysyjä, mutta kaikki tosiaan riippuu lähtötasosta. Cooper-juoksussa 2400 ja 2700 ovat vielä aika keskinkertaisia tuloksia eli tuolla tasolla parantaminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Haastavan vitosen hiihtäminen 15 minuutissa on jo aivan eri luokkaa. Silloin kun hiihdin 5:ia 15-16 minuutissa juoksin Cooperissa yli 3200 m. Eiköhän se kisassa alle 15 minuuttia Puijolla hiihtänyt juoksisi Cooperissa paljon enemmänkin.

        Tietenkään ei ole mahdotonta päästä 15 minuutin vauhtiin. Eikä se iästäkään ole kiinni. Vaatii vaan paljon harjoittelua.


      • sama kyselee
        Joakim_ kirjoitti:

        En tiedä oletko sama henkilö kuin alkuperäinen kysyjä, mutta kaikki tosiaan riippuu lähtötasosta. Cooper-juoksussa 2400 ja 2700 ovat vielä aika keskinkertaisia tuloksia eli tuolla tasolla parantaminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Haastavan vitosen hiihtäminen 15 minuutissa on jo aivan eri luokkaa. Silloin kun hiihdin 5:ia 15-16 minuutissa juoksin Cooperissa yli 3200 m. Eiköhän se kisassa alle 15 minuuttia Puijolla hiihtänyt juoksisi Cooperissa paljon enemmänkin.

        Tietenkään ei ole mahdotonta päästä 15 minuutin vauhtiin. Eikä se iästäkään ole kiinni. Vaatii vaan paljon harjoittelua.

        Olin joo sama tyyppi ja naisia ollaan molemmat (se alle 15 min hiihtänyt ja minä)...Entä itse, oletko mies vai nainen? Miehillä on kuitenkin vähän kovemmat ajat. Tosin ei ole hiihtotyylistäkään vielä puhuttu, puhun nyt vapaasta tyylistä.

        Cooperin laitoin vaan esimerkiksi tulosparannuksesta (3 kk "harjoittelulla"), siksi että olisiko selvät parannukset mitenkään mahdollisia? Ehkä ne sitten olisi, pitäisi taas miettiä että miten. Naiselle pitkälle yli 3000 cooperissa kuulostaa kovalta, ei tosin mahdotonta.


      • Joakim_
        sama kyselee kirjoitti:

        Olin joo sama tyyppi ja naisia ollaan molemmat (se alle 15 min hiihtänyt ja minä)...Entä itse, oletko mies vai nainen? Miehillä on kuitenkin vähän kovemmat ajat. Tosin ei ole hiihtotyylistäkään vielä puhuttu, puhun nyt vapaasta tyylistä.

        Cooperin laitoin vaan esimerkiksi tulosparannuksesta (3 kk "harjoittelulla"), siksi että olisiko selvät parannukset mitenkään mahdollisia? Ehkä ne sitten olisi, pitäisi taas miettiä että miten. Naiselle pitkälle yli 3000 cooperissa kuulostaa kovalta, ei tosin mahdotonta.

        Kuten ehkä nimestäkin voi päätellä olen mies. 15 minuuttia on kova tavoite naiselle haastavalla radalla. Tietysti riippuu paljon kelistä, mutta MM-viestin vapaalla kärkimaat näyttivät hiihtävän 14-15 minuuttia ja 10 km kisassa reilun minuutin/ 5 km kovempaa.

        Eiköhän hiihtonopeuden ja Cooperin suhde ole samaa luokkaa niin miehillä kuin naisilla. Krista Lähteenmäki näyttää juosseen 3440 m ja vetävän 19 leukaa (itse vedin 18 kun oli siinä yli 3200 kunnossa): http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2012101516206185_tl.shtml

        On tietysti mahdollista parantaa, mutta mitä parempi on taso sitä enemmän työtä se vaatii.


      • Joakim_
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuten ehkä nimestäkin voi päätellä olen mies. 15 minuuttia on kova tavoite naiselle haastavalla radalla. Tietysti riippuu paljon kelistä, mutta MM-viestin vapaalla kärkimaat näyttivät hiihtävän 14-15 minuuttia ja 10 km kisassa reilun minuutin/ 5 km kovempaa.

        Eiköhän hiihtonopeuden ja Cooperin suhde ole samaa luokkaa niin miehillä kuin naisilla. Krista Lähteenmäki näyttää juosseen 3440 m ja vetävän 19 leukaa (itse vedin 18 kun oli siinä yli 3200 kunnossa): http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2012101516206185_tl.shtml

        On tietysti mahdollista parantaa, mutta mitä parempi on taso sitä enemmän työtä se vaatii.

        Aloin kiinnostumaan noista Cooper vs. hiihtäjät. Mieshiihtäjät juoksevat Cooperin yli 4000 m, esim. Harri Kirvesniemi yli 4300 m, Jari Isometsä yli 4100 m ja Juha Mieto yli 4000 m. Sami Jauhojärvi "vain" 3800 m viime kesänä (ennätys 3870 m).

        Jos katsotaan Suomen yleisurheilutilastoja 2012, paras 3000 m aika oli 7:53 ja 5000 m aika 13:42. Nuo viittavat n. 4400 m Cooperiin eli Harri olisi kova luu noilla matkoilla nykyään (juossut 5000 m 13:54) ja muutkin jäävät alle 10% Samia lukuunottamatta.

        Vastaavasti naisten tilastoissa 2012 3000 m 9:02 ja 5000 m 15:37, jotka viittaavat n. 3900 m Cooperiin. Krista siis jää tuosta hiukan yli 10%, mutta hiihto on tietysti eri laji kuin juoksu.

        Tuo nyt vain vahvisti käsitystäni siitä, että pitkälti yli 3000 m on Cooperin mentävä, jotta 15 minuuttiin on mahdollisuuksia. 2400->2700 m on vielä helppoa, 2700->3000 jo paljon työläämpää ja 3000->3300 vaatinee jo ~500 tuntia vuodessa harjoittelua naiselta.


      • eka kirjoittaja
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuten ehkä nimestäkin voi päätellä olen mies. 15 minuuttia on kova tavoite naiselle haastavalla radalla. Tietysti riippuu paljon kelistä, mutta MM-viestin vapaalla kärkimaat näyttivät hiihtävän 14-15 minuuttia ja 10 km kisassa reilun minuutin/ 5 km kovempaa.

        Eiköhän hiihtonopeuden ja Cooperin suhde ole samaa luokkaa niin miehillä kuin naisilla. Krista Lähteenmäki näyttää juosseen 3440 m ja vetävän 19 leukaa (itse vedin 18 kun oli siinä yli 3200 kunnossa): http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2012101516206185_tl.shtml

        On tietysti mahdollista parantaa, mutta mitä parempi on taso sitä enemmän työtä se vaatii.

        joo mietinkin että kannattais varmaan minunkin katsoa millä sijalla SM-kisoissa tämä ko. hiihtäjä, johon aikaa vertaan on. Hänellä on mennyt tuo vitonen vapaalla aikaan 14.23, maaliskuun puolessa välissa (lentokelit?). En kuvittelekaan pystyvänin samaan :). Mietin vaan että kykenenkö sellaisiin aikoihin, että minua ei jouduta kovin pitkään odottelemaan, jos kisoihin mielin. Paljonhan vaikuttaa myös alamäet, miten uskaltaa lasketella.. (Siinä on mm. kamala kurvimäki)

        Aika kovaan tyyppiin kuitenkin vertailen, kun hän kiertelee näköjään maailman cupia... Tosin kyllä esim. 16 v tytttö on tuon 14.30 hiihtänyt (hurjija hiihtäjiä näkyy täällä savossa olevan, HUOH!).

        Tuosta cooperista mainittakoot, että Johaug juoksi 3000 m (asfaltti) aikaan 9.02, eli pyöreästi laskettuna pitäisi mennä 4 000 m cooperissa :)


      • Anonyymi
        Joakim_ kirjoitti:

        Aloin kiinnostumaan noista Cooper vs. hiihtäjät. Mieshiihtäjät juoksevat Cooperin yli 4000 m, esim. Harri Kirvesniemi yli 4300 m, Jari Isometsä yli 4100 m ja Juha Mieto yli 4000 m. Sami Jauhojärvi "vain" 3800 m viime kesänä (ennätys 3870 m).

        Jos katsotaan Suomen yleisurheilutilastoja 2012, paras 3000 m aika oli 7:53 ja 5000 m aika 13:42. Nuo viittavat n. 4400 m Cooperiin eli Harri olisi kova luu noilla matkoilla nykyään (juossut 5000 m 13:54) ja muutkin jäävät alle 10% Samia lukuunottamatta.

        Vastaavasti naisten tilastoissa 2012 3000 m 9:02 ja 5000 m 15:37, jotka viittaavat n. 3900 m Cooperiin. Krista siis jää tuosta hiukan yli 10%, mutta hiihto on tietysti eri laji kuin juoksu.

        Tuo nyt vain vahvisti käsitystäni siitä, että pitkälti yli 3000 m on Cooperin mentävä, jotta 15 minuuttiin on mahdollisuuksia. 2400->2700 m on vielä helppoa, 2700->3000 jo paljon työläämpää ja 3000->3300 vaatinee jo ~500 tuntia vuodessa harjoittelua naiselta.

        Itse olen nuori, 15v ja juoksin cooperin 2600m. Hiihdän Paltamon 5km (haastava, paljon ylämäkiä mutta sitäkin vähemmän paluttavia alamäkiä) noin 17minuuttiin. Eli ei se cooperin juoksu vaikuta siihen hiihtoon kun vähän, siinä se kestävyys on ainoa asia joka liittää juoksun ja hiihdon yhteen.


    • eka kirjoittaja

      lisään tuosta omasta cooperin parannuksesta, muistaakseni siinä oli pelkästään nylkyttämästä, jolla tuo matka parani (eli tunti tasaisella sykkeellä), hiihtoon ja cooperiinhan varmaan tehoaa paremmin intervalli ja vauhtikestävyystyyppinen harjoittelu. Siinä mielessä varmaan nuo kaksi korreloivat jonkin verran toistensa kanssa.

      • Joakim_

        Ilmeisesti sinulla kuitenkin on aika paljon aerobista harjoittelua takana, sillä Cooper-taulukon mukaan 2700 on kuitenkin aika hyvä tulos kuntoilijalle? Miten ahkerasti oikein harjoittelit sen 3 kk? Oliko se entisen kunnon palautusta (mikä on aina paljon helpompaa) vai olitko sen jälkeen elämäsi ensimmäistä kertaa siinä kunnossa?

        Tietysti intervallit jne. auttavat, mutta tuskin ne kovin oleellisia vielä tuolla 2700 m tasolla ovat.

        Helpoin parannus vauhtiin noin mäkisellä radalla tulisi varmaan painonpudotuksesta. Edustushiihtäjät kuitenkin painavat alle 60 kg. 70->60 kg tuo samantien 15% lisää vauhtia ylämäkeen.

        Tässä vielä Cooper-taulukko, jos et ole sattunut löytämään: http://www.ku-58.fi/@Bin/120986/Coopertaulukoita.pdf
        Siinä "ammattiurheilijan" luvut ovat aika kesyjä hiihtäjälle tai juoksijalle. Täällä viitataan Hiihtoliiton 80-luvun taulukkoon, jossa miehelle erinomainen olisi yli 3900 m ja huono alle 3300 m: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-36641.html


      • eka kysyjä
        Joakim_ kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla kuitenkin on aika paljon aerobista harjoittelua takana, sillä Cooper-taulukon mukaan 2700 on kuitenkin aika hyvä tulos kuntoilijalle? Miten ahkerasti oikein harjoittelit sen 3 kk? Oliko se entisen kunnon palautusta (mikä on aina paljon helpompaa) vai olitko sen jälkeen elämäsi ensimmäistä kertaa siinä kunnossa?

        Tietysti intervallit jne. auttavat, mutta tuskin ne kovin oleellisia vielä tuolla 2700 m tasolla ovat.

        Helpoin parannus vauhtiin noin mäkisellä radalla tulisi varmaan painonpudotuksesta. Edustushiihtäjät kuitenkin painavat alle 60 kg. 70->60 kg tuo samantien 15% lisää vauhtia ylämäkeen.

        Tässä vielä Cooper-taulukko, jos et ole sattunut löytämään: http://www.ku-58.fi/@Bin/120986/Coopertaulukoita.pdf
        Siinä "ammattiurheilijan" luvut ovat aika kesyjä hiihtäjälle tai juoksijalle. Täällä viitataan Hiihtoliiton 80-luvun taulukkoon, jossa miehelle erinomainen olisi yli 3900 m ja huono alle 3300 m: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-36641.html

        Ei minulla siinä niin paljon ollut aerobista harjoittelua takana. Tuo testi on juostu silloin kun minä olin 25-vuotias. Sitä ennen kävin lukioaikoinani (16-18/19v) muistaakseni 2-3 * viikossa lenkillä (1 h) (en muista hiihdinkö tuolloin talvella, mutta en ainakaan juossut). Noin 18-19-vuotiaasta lähtien en käynyt lenkillä juoksu/hölkkälenkillä, harrastin vaan hyötyliikuntaa; sulan maan aikaan pyöräilin normaalit välimatkat ja talvisin muistaakseni kävelin.

        Lapsena harrastin yleisurheilua (9-14 v, enemmän ja vähemmän tosissaan...no kyllähän sillä harjoittelulla oli kaikenlaisia vaikutuksia), mielestäni valmentajamme treenautti aika kovaa ja ainakin jalkaprässitulos oli tuolloin aika kova mielestäni kovempi kuin nykysyin (en ole kyllä aikuisena uskaltanut sitä kunnolla kokeilla selän vuoksi). Tehtiin paljon räjähtävää/nopeus voimaa, aitahyppelyä ja sellaista. Yleisurheiluaikana en tehnyt ainakaan paljoa aerobisia lenkkejä vapaa-ajalla, vaikka valmentaja niin käskikin. Yleisurheiluaikanani kyllä mielestäni tehtiin ihan hyviä kuntoa kasvattavia harjoitteita, kuten 50 m juoksu -> kävely siitä 100 m:iin, juoksu 100 m, kävely 150 m ja tuolla systeemillä aina 400 m asti ja takasin. Juoksu tuossa aina noin 90 % teholla. Kokeilin kerran aikuisena, ei onnistunut :) Muistaakseni kyllä hiihtelin talvisin jonkun verran vapaa-ajallani. Mitä hiihtoon lapsena tulee, viidennellä luokalla olin kovimmillaan (eli ei pelkästään koulussa, vaikka sielläkin hiihtelin liikuntatunneilla KUNNOLLA, yhden harrastajan kanssa vähän pidempiä lenkkejä). Tuo harrastaja harrasti seurassa hiihtoa ja jäin hänelle noin minuutin 3 km lenkillä (tosin en voi olla edes varma hiihtikö hän täysillä omat kisansa kun voitto oli ilmiselvä ;).

        Tuolle cooperin ekalle testille oli taustana siis "lapsuuden urheilut", nuoruuden urheilut ja se mainitsemani hyötyliikunta. Mutta tuolle parannukselle oli taustalla lenkkeilyä 2-3 kertaa viikko (ostin lenkkarit ja innostuin asiasta), tasaista hölkkää 30 - 60 min. Ei vk:ta tai intervalleja. Mielestäni ei siis täsmäharjoittelua. Toisaalta ei kai tuo ihmekään, jos tuollaisellakin paranee...En muista että lapsena olisin juossut cooperin, mutta yläasteella juoksin 1500 m 7 min 14 s (jos tuon nyt muistan oikein tuon ajan), arvosanaksi 9, yhtä pykälää alempana kiitettävästä. (jos muuttaisi cooperiksi, vaikka ei saisi, se olisi 2 500 m).

        En tiedä tuosta painosta, kyllä vähän pitää pudottaa, mutta lihakseni toimii parhaiten sopivalla painolla (eli en voi laihduttaa liikaa...). Mitä laskeskelin joidenkin hiihtäjien painoindekseistä, voisin painaa noin 64-65 kiloakin painaakseni suunnilleen saman verran kuin he. Rasvaprosentti on tietty oleellisempi kysymys, lihakseni ei erotu samalla tavalla kuin kilpahiihtäjillä eli ylipäätään pitäisi saada pudettua rasvoja pois (mikäli keho toimii vielä sen jälkeen, ei aina välttämättä toimi liian pienellä rasvaprosentilla). Ylipäätään, mitä olen muihin hiihtäjiin vertaillut, olen aika vahva ylimäissä (tietty voimalla ei sitten kovin korkeita noustakaan).

        Saatan kuitenkin laihtua ihan luonnostaan harjoittelua lisäämällä. Pitäsi vaan miettiä miten lähtisin harjoittelemaan.

        Kiitos vastauksesta ja avusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe