Kerätäänpäs tänne uusi ketju Teatterikorkeaan vuonna 2013 pyrkiville :)
Mulla ensimmäinen hakukerta edessä, olen antanut itseni kypsyä muutaman vuoden ja nyt olen valmis. Kohta se alkaa, hakuaika nimittäin!
TEAK 2013
53
3336
Vastaukset
- 000000000
Aattelin hakea dramaturgiaa! Kirjat hommattu ja tehtäviä pyöritelty mielessä mut muuten vielä ihan ulalla tän kanssa. Apua, onks tää ny ees fiksua häh, mut hirveesti tahdon silti.
- allu931
Huomenna alkaa!! Miks te muut haluatte näyttelijöiksi? =) Mua kiinnostaa kahesta syystä, haen ite ekaa kertaa teakkiin ja sitten teen lukiossa dokumenttia siitä miksi nykyään halutaan näyttelijöiksi =)
- Actressforsure
TEAKkiin näyttelijäpuolelle toista kertaa. Jos sitä onnistaisi jo nyt!
allu931: Haluan näyttelijäksi, koska se on mulle niin suuri intohimo ja kutsumus, että siitä on pakko saada ammatti, pelkkä harrastaminen ei riitä. Ja jos jättäisin näyttelemisen, uskon, että minusta tulisi lopulta katkeroitunut vanha haahka.
Mulla kakkosvaiheen tanssisoolo tuottaa tuskaa, kun en meinaa saada siihen (itteni mielestä) mitään tarpeeksi hyvää aikaan... Muut tehtävät vaatii lähinnä vain pientä fiksausta.
- kereste
Dramaturgiaan olen hakemassa. Tehtävät on melkoisen hyvällä mallilla, ensimmäinen ja pisin on vain vielä hieman vaiheessa. Jännittää jo valmiiksi, sillä tällä hetkellä haluan TeaK:iin enemmän kuin mitään muuta.
Ja ensimmäinen hakukerta tosiaan on edessä. - Riemuli
Allu931: Kyllä mä sillä tietynlaista henkistä kasvua haen :D
Onko paikalla joitain, jotka ovat edellisvuosina päässeet toiseen vaiheeseen? Kuinka pitkän ajan kuluttua hakuajan loppumisesta kutsu toiseen vaiheeseen tulee? Ovatko jatkovaiheen tehtävät kuoressa vai julkaistaanko ne etukäteen sivuilla? - Riemuli
Tarkoitukseni oli siis kysyä myös, kuinka paljon aikaa tiedon saamisesta on toisen vaiheen päivään? Eli kuinka kauan aikaa treenata tietäen varmasti, että on päässyt jatkoon?
Sen verran hätäinen olen ollut tämän asian kanssa, että olin lukenut hakijan oppaan näemmä tasan tarkkaan ennakkotehtävään asti :D - Allu931
Riemuli: Asia selvä =) miten meinaat muotoilla vastauksen hakupaperiin? :D
Eikös se kutsu toiseen vaiheeseen tule viikolla 15? Niin ainakin lukee Teakin sivuilla. Ja ne tehtävät ne kakkos vaiheen on kans teakin sivuilla =) Jos oikein olen ymmärtänyt :D - nolimits
Onko tää kesksteluketju jo kuollu?
- Emmenthalia
Onkos muut saaneet jo käsiinsä toisen vaiheen kirjan (Peer Gynt suomentajana Saarikoski)? Ainakin pk-seudulla kiven alla :O
- banaaaaaaana
Hommasin kirjan heti ennakkotehtävien julkaisun jälkeen, eli joulukuun alussa. Tällä hetkellä luettuna kaksi kertaa ja tehtynä muutama tiivistelmä :)
- Emmenthalia
Jouduin palauttamaan sen, kun oli tullut varauksia kirjastoon. Nyt siis tosiaan tullut jo tuplat varauksia teosmäärään nähden. Prskules. Sain tosin apua, kun tänään ip laitoin viestiä hakupalveluihin teak:lle :) vinkkinä!
- Seliinaa
Saako sieltä hakijapalveluista ihan koko kirjan vai kannattaako yrittää hankkia teosta vielä itselleen? :) Hakupaperit laitoin ja nyt jännityksellä odotan kutsua 2.vaiheeseen.
- 15+13
Tää on periaatteessa vähän turha kysymys, mutta kysynpä kuitenkin. Ohjeissa on tällainen kohta: "Merkitse ennakkotehtäviin henkilötietosi sekä mihin koulutusohjelmaan haet." Mihin te nuo tiedot laitatte? Ei sillä varmaan ole hirveän suurta merkitystä, mutta mietin vain, että länttäättekö nuo esim. jonkin tehtävän ylänurkkaan vai laitatteko vielä erilliseen liitteen tyyliä "haen koulutusohjelmaan X, tässä henkilötietoni"?
- 19 + 8
"Merkitse ennakkotehtäviin henkilötietosi sekä mihin koulutusohjelmaan haet."
ja
"Kirjoita tehtävät koneella. Kirjoita nimesi selvästi kaikkiin tehtäviin. Sivu on A4, riviväli 1.5, fonttikoko 12." - nollat
Viime hetken tehtävien viilausta, huomenna pitäs saada postiin nää, vaik ois ollu hyvä kyllä jo aikasemminkin. Mutku dead line nyt vaan on niin hyvä kannuste, mihinkään en siitä pääse.
Tein hautkin tänään ja oli kyllä vähän hoopo olo.
terveisin Ihan liekeissä dramaturgiasta - Räyhh
Hoi! Monettako kertaa porukka on hakemassa ja mihin? Mikä jännittää eniten, onko valmistautumissuunnitelmia pääsykokeita varten jne.? Keskustelua ihmiset :)
- TeakWannabe
Ei ole valmistautumissuunnitelmaa, mutta 2.vaiheen tehtäviä pitäisi treenailla! Onko teillä kaikilla jo Peer Gynt hallussa? Mielestäni aika haastava valinta verraten esim Tsehoviin. Mitä näytelmiä arvioitte ennakkotehtäviinne? :)
- sepii3
Ite arvioittin tampereen teatterin veriveljet :) ja hei ihan kunnolla oo hallussa ei. kamalan vaikee on tosiaan.
- Möy
Millaset tehtävät N:lle on? :)
- teatterirotta
Voin sanoa kaikille teille N:lle hakeville ja hausta tuskastuneina: kaikki, jotka lähettää ne ennakkotehtävät, pääsee kyllä jatkoon. Noiden tehtävien tarkoituksena on lähinnä testata, oletko tosissasi hakemassa sinne etkä ole vain läpällä klikannu sitä sieltä yliopistohausta. Kunhan olette ne tehneet, niin vahvoilla siinä suhteessa olette. O:ssa ja D:ssä tämä on tietysti täysin päinvastainen; siellä noilla ennakoilla merkitystä todellakin on, terveisin nimimerkki D-haussa ekalla yrittämällä nelosvaiheessa ollut ja kolmannella yrittämällä ennakoiden perusteella pudonnut :)
Kaikille Teakiin todella haluaville sanoisin, että jos se ei ala tärppäämään, niin luovuttaa ei kannata. Itse pääsin tosiaan ekalla yrittämällä dramaturgiassa kymmenen parhaan joukkoon, seuraavana vuonna kakkosvaiheeseen, mutta kolmannella kerralla en päässyt edes kokeisiin. Jos halua todella on, ei kannata luovuttaa! Taideala on niin älyttömän persoonakohtainen, että elämänkokemuksesta ei todellakaan ole muuta kuin hyötyä. Elämänkokemusta karttuu kyllä esimerkiksi muissa opinnoissa, joita löytyy esim. yliopiston lisäksi muun muassa kansanopistoista. Kannattaa tsekkailla!
Tsemppiä kaikille pyrkijöille! :) - risukasa2
Ootteko vielä lukenut sitä liturgia kirjaa? Alkaa suoraan sanoen vituttamaan se kirja
- lillikk
Peer Gyntkö? Sehän on ihana, ajankohtanen ja samaistuttava!
Teatterirotta, piristit mun päivää :)
- kfk,ksbfb
Onko joku jo saanut kutsun kakkosvaiheeseen?
- jännittynyt
En oo vielä kutsua! jännittävää!! pakko päästä!! Koskakohan niitä alkaa satelemaan?
- jännittynyt
jännittynyt kirjoitti:
En oo vielä kutsua! jännittävää!! pakko päästä!! Koskakohan niitä alkaa satelemaan?
saanut kutsua* tosiaan
- Jännittynyt
Juu kutsu tuli!!!
- malttamaton1
Ei oo tullu ainakaan vielä kutsua, innolla odottelen että jos kutsu vaikka ilmestyisi pian sähkäriin! Tai edes ilmoitus että ei tällä kertaa.
- ääää1
Mulle tuli tänään kutsu 2 vaiheeseen! Hirvee jännitys alko :D! kohta on nimittäin toukokuu. Varmasti tulee muillekkin tänään sit ne kutsut :)) Ootteko miten paljon valmistellu teidän sooloja?
Jes, mullekin tuli tänään kutsu! :) Jännittää aivan tolkuttomasti jo nyt.
Kirjaa en ole alkanut vielä lukea yhtään, en ole saanut sitä mistään, mutta laulu on valmiina, tanssi menee suurin piirtein improvisoiden, soolotehtävänä lausun runoni ja näyttelen sen. Dialogi on aivan outo, mutta kyllä se päähän jää.
- HeiScully
Ääk, kutsu kakkosvaiheeseen tuli, joskus 12 jälkeen tänään. :)
ääää1, minä en ainakaan ole valmistellut omaani vielä pätkääkään, suurin piirtein unohdin hakeneeni koko kouluun ennen kuin koekutsu tuli. :D Ei ole kyllä mitään ajatusta, mitä tekisin. Onko teillä jo joku haju?
Joskus kun luin viime vuoden pääsykoetehtäviä, koin kauhua just nimenomaan tuosta soolosta (monipuolisesti näyttelijäntyön eri osa-alueita 2 minuutissa, omg), mutta onneksi juttelin Studia-messuilla yhden näyttelijäntyön opiskelijan kanssa. Hän kertoi, että siinä soolo-osuudessa oli mm. lausuttu runoja tai laulettu jotain lauluja. Eli ei siellä mitään hirveän ihmeellistä show'ta ilmeisesti tarvitse laittaa pystyyn, tärkeintä on heittäytyminen esitykseen. - malttamaton1
Kutsu tuli 10 päivä ja nyt pitäisi alkaa harjottelemaan pääsykokeita varten kunnolla. Kirjaan en ole vielä edes koskenut, mutta kävin arvioimassa ennakkotehtäviin Peer Gyntin, joten pieni käsitys teoksesta on onneksi. Minä päivinä te ootte menossa pääsykokeisiin. Mulla on 8.5. :)
- Aatsi82
Minäkin 10.5 Olen siellä. Pikku-hiljaa treenailua!! Mukava eläytyä tuohon paatokselliseen tekstiin.
Tanssia en osaa mutta vedetään sata lasissa.
Voihan sitä vaikka vedellä kaneja hatusta jos ei muuta, Minäkin olen siellä 8.5, mistäs tunnistan sut ? :)
Tietääkö kukaan, onko Teakin lähellä (kävelymatkan päässä) mitään hotelleja/motelleja? Tulen Lempäälästä enkä jaksaisi herätä klo 4 yöllä junaa varten joten tarkoitus olisi majoittautua pariksi päivää hotellille. Helsinki ei ole tuttu paikka ollenkaan, niin olisi kiva jos joku osaisi neuvoa.
- -pp
Onko muille kuin näyttelijäntyötä hakeneille tullut kutsuja? Itse hain dramaturgiaa, mutta siitä kai sanottiinkin että viim. viikolla 17 saapuu kutsu, jos saapuu.
- kokemuston
Ne kutsut tulee aina viimeisinä mahdollisina päivinä.
- malttamaton1
Mut tunnistaa varmaan parhaiten blondista tukasta joka on nutturalla, laitan varmaan kirkkaan keltasen topin ja legginssit. Katotaan jos keksin enemmän tuntomerkkejä vielä. :D Ai niin ja selästä saattaa vilkkua lintu ja puu tatuointi. :)
- jj12
Mä oon menossa 11.5! Jännittää aivan sikana :D laulu valmis ja tanssi varmaan osittain soveltaen kans :D monologi on vähän outo mustakin mut päähän sekin jää. Tyhmä kysymys varmaaan mutta toi monologi niin pitääkö se näytellä? vai lukea vaan se oma kooste..? :DD
Mul ei oo oikeen kokemusta näyttelystä niin toi monologi jännittää kyllä eniten. Soolossa ajattelin laulaa jotain.
Mut jeee ja zemppiä kaikille! - Teak13
Hei! Siis voiko tuossa soolo-tehtävässä lausua/näytellä esim. jonkun olemassa olevankin runon ? Vai pitäisikö sekin itse kirjoittaa=?
Sehän on vapaavalintainen tehtävä, siis tarkoittaen että saat valita ihan mitä vain näyttelijäntyöhön kuuluu. Minä lausun itse tekemäni runon, mutta saahan sitä heittää vaikka kärrynpyörää jos haluaa.
- let's go meininki
Yksi asia, jolla välttää stressierkkeys on olla lukematta keskustelupalstoja ja keskittää kaiken energiansa ja voimansa pääsykokeisiin. Ihan oikeasti. Ja tää koskee kaikkia muitakin aloja. Täältä meinaan kun alkaa katsella että tuo hakee jo noin monetta kertaa, sinne hakee ylipäätään näin paljon, tuo kehuu jo tehneensä sen ja ton ja sata muuta asiaa, jotka alkavat maindata pannua. Se kannattaa vaan antaa olla ja tehdä niinkuin pitää ja keskittää siihen kaikki energia ja voimia. Täällä harvoin kirjoittelee ne, jotka Teak:iin ovat oikeasti päässeet. Siinä ei ole väliä millään keskustelupalstoilla, varsinkaan suoLi24:sen.
- moikkku
Vertaistukihan on tunnetusti _aivan_ perseestä. Hyvä vaan et voi jännityksiään kirjotella tänne, ja huomata et muutkin hakijat on ihan ihmisiä vaan.
Ihan ymmärrettävää, että porukka haluu jutella ennen pääsykokeita, jos vaikka olis rennompi fiilis mennä kun tietää et muitakin jännittää/epäilyttää.
Turha päteä kaikista paikoista just täällä "suoli24":sta (mites sä ite olet tänne eksynyt, mitä ilmeisemmin lukenut keskustelun ja vielä vaivautunut kirjoittamaan?) tai spekuloida sisään päässeiden ja täällä jännittävien eroja.
Hyvällä fiiliksellä, toisia tukien.
Monologi pitää näytellä, ja runo voi olla mikä vaan. Luovuutta ja rohkeutta, säännöt on tehty rikottavaksi :) - hätä
hejjjj, joko dramaturgiasta on kuulunut jo jotain?
- kokemuston
Ei oo.
- Ei kai sitten
Hei, onkohan dramaturgia selvillä?
- on kai sitten
On selvillä. 129 palautti tehtävät, 20 kokeisiin.
- Kylläpä ne odotuttaa
Jaahas, viikko 17 meni jo, viikko 18 pyörähti käytiin eikä vielä maanantainakaan näy dramaturgian tuloksia.
- öhhhh
Häh? Ne tuli perjantaina.
Huh huh, toissapäivänä tosiaan oli pääsykokeet Helsingissä ja tänään tulin takaisin Tampereelle... Oli se kyllä aikamoista rääkkiä, mutta nautin siitä kyllä todella. Itselläni oli raadissa mm. näyttelijä Kati Outinen, muita en tunnistanut.
Ekaa kertaa hain ja ensi vuonna uudestaan, silloin tosin haen myös Nätyyn koska tänä vuonna sinne ei otettu näyttelijöitä, harmi. Yllätyin siitä että karsinta aamupäivän jälkeen oli niin ankara, meidän ryhmästämme jossa oli muistaakseni 10 henkilöä pääsi jatkoon vain yksi.
Myös tehtävien fyysisyys oli yllätys, vaikka olinkin varautunut varsin liikunnalliseen päivään. Onneksi kuntoni kesti, mutta joidenkin kohdalla näki että keho pettää minä hetkenä hyvänsä (erityisesti siis tupakoitsijat)
Vaikka nyt ei tullut menestystä, en ole pettynyt. Annoin todellakin kaikkeni ja tehtävät menivät oikein hyvin, en vain tänä vuonna ollut sitä mitä he hakivat.- ArTO30,5
Sama juttu!!
Mieli ja keho tietää että kaikki on annettu.
Ikimuistettava päivä.
Mietin vaan että olenko liian vanha mutta toisaalta kun osoittaa että kolmekymppinen pärjää siinä ku nuoremmatki, ni ei siinä mitään!!!
Näty myös listalla ensi vuonna =)
Karsinta oli kovaa ja jos miettii että kolmesta ryhmästä muodostettiin aina yksi kokonainen,
Otetaan myös huomioon että 1180 on aika paljon ja vaikka siitä jäisi poisi parikin sataa, ni on se silti paljon hakijoita,
Lopputulos kun on 12-14 opiskelijaa sisälle kouluun.
Eli kyllä , ei tarvitse yhtään olla huonoin mielin.
Minä sain hyvää palautetta ryhmäläisiltä kun uskalsin vetää hieman eri meiningillä, tartuin tragiikkaan komiikalla jne...
Hieno päivä
- dispo1
Minäkin olin tänään kokeissa pyrkimässä ensimmäistä kertaa, ja hyvä fiilis siitä jäi, vaikka en päässyt iltapäivään (tietääkseni meidänkin ryhmästä iltapäivään pääsi 1). Vaikka mulla ei ole paljon näyttelijän kokemusta, niin silti tuntuu, että no hemmetti, ainakin vedin täysillä ja luulen onnistuneeni aika hyvin useimmissa tehtävissä. Se vaan ei riittänyt. :p Mikäli pyrin ensi vuonna, niin osaan varmasti valmistautua paljon paremmin tämän ansiosta. Rikastuttava ja mielenkiintoinen kokemus!
Jos muuten joku hermostuneena lukee näitä viestejä joskus ensi vuonna miettien, että kun haluaisin hakea mutta uskallanko, niin tässä sinulle vastaus, hae. Ei kannata uskoa pelottelijoita tai kyynisiä ihmisiä. Minua pelotti etukäteen, mutta päätin mennä, kun ajattelin, että mitäpä menetettävää siinä on? Ja niin kävikin, mitään en menettänyt, päinvastoin.
Huh, nyt olis lupa ja suotavaakin taas ajatella muutakin kuin Teakkia. Miten se onnistuu? :) - heippa6
Hei ! Tietääkö joku mikä se musiikki oli nimeltään mihin sitä tanssia tehtiin? Se oli ihana
- susu224
mistä ne jatkoonpäässeet näkyy?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805029
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734668Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv832917Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232384Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592025Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska201760- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131415- 1851318