KUNTOUTUSTUKI

mitäs nyt?

Olen saanutt KELAlta myönteisen päätöksen terapiaan. Eli heidän mielestään ongelmia on. Mutta hain myös KELAlta kuntoutustukea ja tulikin VARMAlta kielteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä ja myöhemmin myös KELAlta kielteinen työkyvyttömyyspäätös.
Eikö jotenkin ristiriitaista? Miksei edes myönnetty esim. vuodeksi kuntoutustukea jotta voisin saada apua itselleni. Nyt olen nollatuloinen ja terapeuttikin myöntää taloudellisen epävarmuuden haittaavan terapian onnistumista kun joutuu painimaan pärjäämisen vuoksi äärirajoilla. Ei jää energiaa terapialle.
Terapia sentään maksaa melkoisesti yhteiskunnalle. Ihan omituinen tilanne mielestäni.

18

3163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anja20

      Oletko saanut ammatillista kuntoutusta esim. työkokeiluna työeläkelaitoksen kautta? Työeläkelaitos ja Kela hylkää nykyisin todella helposti kuntoutustuen, ellei kaikkia mahdollisia hoito- ja kuntoutustoimia ole tehty ennen kuntoutustuen hakemista.

      Halutessasi voit pyytää asiaasi käsiteltävän oman kuntasi lakisääteisessä moniammatillisessa kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän kokouksessa.

      • mitäs nyt?

        Mitenkä kaikkia hoito- ja kuntoutustoimia voi olla tehtynä kun niihin menee vuosikaudet. Ja omat ongelmani ovat sellaisia ettei työkokeilu tule kysymykseen. Tai ammatillinen kuntoutuskaan. Olisin ymmärtänyt että nimenomaan sen kuntoutustuen aikana minua kuntoutetaan eikä sitä ennen.


    • Anja20

      Meidän järjestelmämme ongelma onkin juuri siinä, että hoito- ja kuntoutustoimenpiteet aloitetaan aivan liian myöhään ja ihmiset joutuvat mm. sen vuoksi taloudelliseen ahdinkoon. Onko sinulla tullut täyteen sairauspäivärahan enimmäisaika 300 pvää?

      Mikäli sinulla on pitkä aika työssäolosta tai sinulla ei ole vakiintunut työhistoria, Varman ja Kelan on vaikea arvioida mihin työhön olet työkyvytön. Eli he tarvitsevat näyttöä sairautesi vaikutuksesta työssä selviytymiseen. Mikäli työkokeilun aikana tulee sairauslomia,se on näyttöä siitä, ettet ole työkykyinen ja sinulle oikeutetumpaa olisi olla kuntoutustuella.

      Sinulla on mahdollisuus anoa Kelasta vammaistukea http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090108135040HL terapiakustannuksiisi.

      Kelassa on työkykyneuvojia, jotka auttavat tällaisissa tilanteissa. Kelan nettisivuilta löytyy tietoa työkykyneuvojien palveluista.

      • mitäs nyt?

        Sp.rahakausi meni umpeen jo liki puoli vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole tuloja ollut. Toimeentulotukea olen saanut.
        Terapian maksaa sossu, onneksi.
        Eli kun ei ole pitkää aikaa työssäkäyntiä takana eikä vakiintunutta työhistoriaa niin enkö koskaan voi saada kuntoutustukea? Työkokeilu ei onnistu.


    • Mahdollisesti näin

      Eikö sairauspäivärahakauden jälkeen mennä työkkäriin kirjoille. Kun siellä on oltu vuoden verran, on oikeus taas uuteen sairauspäivärahakauteen. Näin olen asian ymmärtänyt.

    • Anja20

      Mikäli työssäolosta on pitkä aika, työkokeilun järjestäjätaho on Kela tai työvoimatoimisto.

      Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän kokous on myös hyvä paikka saada tilanteeseensa vinkkejä. Kokouksessa voit olla halutessasi itse paikalla.

      • mitäs nyt?

        Kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin ettei työkokeilu sun muut tule ongelmieni vuoksi kyseeseen. Myöskään mihinkään kokoukseen en kykenen menemään. Tunnen olevani suuri väliinputoaja. Eli ei kai muuta mahdollisuutta kun olla työttömänä työnhakijana vuoden niin sitten taas edes mahdollisuus saada sairauspäivärahaa. Voiko tuota kuntoutustukea hakea uudelleen? Siis saman tien? Mitähän siinä pitäisi olla erilailla. Myönnän etten oikein osannut täytttää hakemusta varmaankaan kunnolla. Päätöksessä oli kiinnitetty aivan toisarvoisiin kohtiin huomio. Varsinainen sairauteni jäi päätöksessä täysin mainitsematta. Nyt osaisin keskitty vain siihen enkä edes mainitsisi mitään muuta.
        Pitää sitten vuosi elää sossun tuella, ne vaan ahtoo alentaa tukea kun en saa muualta mitään.


      • Anja20
        mitäs nyt? kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin ettei työkokeilu sun muut tule ongelmieni vuoksi kyseeseen. Myöskään mihinkään kokoukseen en kykenen menemään. Tunnen olevani suuri väliinputoaja. Eli ei kai muuta mahdollisuutta kun olla työttömänä työnhakijana vuoden niin sitten taas edes mahdollisuus saada sairauspäivärahaa. Voiko tuota kuntoutustukea hakea uudelleen? Siis saman tien? Mitähän siinä pitäisi olla erilailla. Myönnän etten oikein osannut täytttää hakemusta varmaankaan kunnolla. Päätöksessä oli kiinnitetty aivan toisarvoisiin kohtiin huomio. Varsinainen sairauteni jäi päätöksessä täysin mainitsematta. Nyt osaisin keskitty vain siihen enkä edes mainitsisi mitään muuta.
        Pitää sitten vuosi elää sossun tuella, ne vaan ahtoo alentaa tukea kun en saa muualta mitään.

        Jos hakee kuntoutustukea uudelleen, hakemuksessa tulee olla uutta tietoa sairaudestasi.Eli lääkärin B-lausunnossa tulee ilmetä esim. mitä uusia tutkimuksia/testejä on tehty ja niiden tulokset, lääkityksen vaikutukset sairauteesi,kuntoutustoimenpiteiden/terapian vaikutus sairauteesi, lääkityksen vaikutukset sairauteesi. B-lausunnossa on hyvä näkyä myös se suositteleeko lääkäri sinulle ammatillista kuntoutusta tässä vaiheessa vai kenties myöhemmin.Ei kannata hyväksyä sellaista B-lausuntoa, jossa on vain vähän tekstiä tai ei ollenkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelma- kohdassa, koska Kelan silmissä tämä on hyvin olennainen kohta etuuksia myönnettäessä ja olennaista on oma sitoutuminen hoito- ja kuntoutussuunnitelman toteutukseen.

        Hakemuksessa tärkeimmät kohdat, joihin kannattaa paneutua kunnolla, ovat Työ- ja toimintakyky, Työelämään paluu ja ammatillinen kuntoutus- kohta sekä Koulutus, työ- ja virkasuhteet ja yrittäjätoiminta kohdassa "Kuvailkaa omin sanoin työtänne ja työolosuhteitanne". Kannattaa käyttää aikaa näiden kohtien täyttämiseen ja tehdä esim. A4:lle.

        Toivottavasti sait jotain apua tästä sepustuksestani.


      • Anja20
        mitäs nyt? kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin ettei työkokeilu sun muut tule ongelmieni vuoksi kyseeseen. Myöskään mihinkään kokoukseen en kykenen menemään. Tunnen olevani suuri väliinputoaja. Eli ei kai muuta mahdollisuutta kun olla työttömänä työnhakijana vuoden niin sitten taas edes mahdollisuus saada sairauspäivärahaa. Voiko tuota kuntoutustukea hakea uudelleen? Siis saman tien? Mitähän siinä pitäisi olla erilailla. Myönnän etten oikein osannut täytttää hakemusta varmaankaan kunnolla. Päätöksessä oli kiinnitetty aivan toisarvoisiin kohtiin huomio. Varsinainen sairauteni jäi päätöksessä täysin mainitsematta. Nyt osaisin keskitty vain siihen enkä edes mainitsisi mitään muuta.
        Pitää sitten vuosi elää sossun tuella, ne vaan ahtoo alentaa tukea kun en saa muualta mitään.

        Lisäys vielä edelliseen. Eli voit kuvailla viimeisimpiä työtehtäviäsi, joissa olet ollut.


      • mitäs nyt?
        Anja20 kirjoitti:

        Jos hakee kuntoutustukea uudelleen, hakemuksessa tulee olla uutta tietoa sairaudestasi.Eli lääkärin B-lausunnossa tulee ilmetä esim. mitä uusia tutkimuksia/testejä on tehty ja niiden tulokset, lääkityksen vaikutukset sairauteesi,kuntoutustoimenpiteiden/terapian vaikutus sairauteesi, lääkityksen vaikutukset sairauteesi. B-lausunnossa on hyvä näkyä myös se suositteleeko lääkäri sinulle ammatillista kuntoutusta tässä vaiheessa vai kenties myöhemmin.Ei kannata hyväksyä sellaista B-lausuntoa, jossa on vain vähän tekstiä tai ei ollenkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelma- kohdassa, koska Kelan silmissä tämä on hyvin olennainen kohta etuuksia myönnettäessä ja olennaista on oma sitoutuminen hoito- ja kuntoutussuunnitelman toteutukseen.

        Hakemuksessa tärkeimmät kohdat, joihin kannattaa paneutua kunnolla, ovat Työ- ja toimintakyky, Työelämään paluu ja ammatillinen kuntoutus- kohta sekä Koulutus, työ- ja virkasuhteet ja yrittäjätoiminta kohdassa "Kuvailkaa omin sanoin työtänne ja työolosuhteitanne". Kannattaa käyttää aikaa näiden kohtien täyttämiseen ja tehdä esim. A4:lle.

        Toivottavasti sait jotain apua tästä sepustuksestani.

        Kiitos! Toivottavasti apua.
        Eniten minua juuri ihmetytti että he katsoivat etten ole sairas vaan minulla on tunnepohjaisia ongelmia. Mutta vaikka näin olisikin, eikö kuntoutustukea pitäisi myöntää kun nyt käyn terapiassa apua saamassa. Olen silti työkyvytön, olin sairas tai en heidän mielestään. En ymmärrä koko kuntoutustuen periaattetta näköjään lainkaan.
        Millä minun pitäisi elää kun en saa mistään rahaa, tietysti sitten sosssun rahoilla. Mutta jos terapia ei auta niin sitten olen vaan vuodestako toiseen tälläisessa tilanteessa? Terapian on tosi vaikea onnistua kun ensisijaisesti joudun keskittymään taloudellisiin ongelmiin. Ja jos tt-tuki vielä pienennetään kuten todennäköisesti tulee käymään,ongelmat vaan lisääntyvät.
        Itse en ole edes B-lausuntojani nähnyt vaan lääkäri on ne suoraan kelaan toimittanut. Sanoi vielä etten minä niitä tarvitse eikä minun tarvitse välittää mitä niissä lukee.
        Pitäisikö siinä uudessa hakemuksessa sitten näkyä että terapia auttaa vaiko ettei auta? Sehän ei pitkään aikaan ole selvillä kun ensimmäinen terapiakausi on vuosi ja jatkoa voi hakea pari vuotta lisää.
        Noita kohtia mitä mainitsit lopussa olin kyllä kuvaillut. Mutta oli työ mikä tahansa en sitä tällä hetkellä kykene tekemään ja jotenkin elääkin täytyisi.


      • Anja20
        mitäs nyt? kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin ettei työkokeilu sun muut tule ongelmieni vuoksi kyseeseen. Myöskään mihinkään kokoukseen en kykenen menemään. Tunnen olevani suuri väliinputoaja. Eli ei kai muuta mahdollisuutta kun olla työttömänä työnhakijana vuoden niin sitten taas edes mahdollisuus saada sairauspäivärahaa. Voiko tuota kuntoutustukea hakea uudelleen? Siis saman tien? Mitähän siinä pitäisi olla erilailla. Myönnän etten oikein osannut täytttää hakemusta varmaankaan kunnolla. Päätöksessä oli kiinnitetty aivan toisarvoisiin kohtiin huomio. Varsinainen sairauteni jäi päätöksessä täysin mainitsematta. Nyt osaisin keskitty vain siihen enkä edes mainitsisi mitään muuta.
        Pitää sitten vuosi elää sossun tuella, ne vaan ahtoo alentaa tukea kun en saa muualta mitään.

        Mikäli et kykene itse menemään paikan päälle tuonne kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän kokoukseen, voit pyytää asiaasi käsiteltävän ryhmän jäsenten kesken ja kirjoita vaikka paperilla heille tilanteesi. Ryhmän jäseniltä tulee suositukset kirjallisena kuinka tilanteessasi kannattaa edetä.


      • Kuntoon!
        mitäs nyt? kirjoitti:

        Kiitos! Toivottavasti apua.
        Eniten minua juuri ihmetytti että he katsoivat etten ole sairas vaan minulla on tunnepohjaisia ongelmia. Mutta vaikka näin olisikin, eikö kuntoutustukea pitäisi myöntää kun nyt käyn terapiassa apua saamassa. Olen silti työkyvytön, olin sairas tai en heidän mielestään. En ymmärrä koko kuntoutustuen periaattetta näköjään lainkaan.
        Millä minun pitäisi elää kun en saa mistään rahaa, tietysti sitten sosssun rahoilla. Mutta jos terapia ei auta niin sitten olen vaan vuodestako toiseen tälläisessa tilanteessa? Terapian on tosi vaikea onnistua kun ensisijaisesti joudun keskittymään taloudellisiin ongelmiin. Ja jos tt-tuki vielä pienennetään kuten todennäköisesti tulee käymään,ongelmat vaan lisääntyvät.
        Itse en ole edes B-lausuntojani nähnyt vaan lääkäri on ne suoraan kelaan toimittanut. Sanoi vielä etten minä niitä tarvitse eikä minun tarvitse välittää mitä niissä lukee.
        Pitäisikö siinä uudessa hakemuksessa sitten näkyä että terapia auttaa vaiko ettei auta? Sehän ei pitkään aikaan ole selvillä kun ensimmäinen terapiakausi on vuosi ja jatkoa voi hakea pari vuotta lisää.
        Noita kohtia mitä mainitsit lopussa olin kyllä kuvaillut. Mutta oli työ mikä tahansa en sitä tällä hetkellä kykene tekemään ja jotenkin elääkin täytyisi.

        Vaikka B-lausunnot saattaisivat lääkärin sanomisien perusteella olla rankkaakin luettavaa, niin ehkä sinun olisi hyvä pyytää niistä Kelalta kopiot. Sillä tavalla voisit jatkossa varmistaa, että sinä huomaat perustella asioita kaikilta lääkärin esittämiltä näkökannoilta.

        Oma kokemukseni on, että Kelalla ei lueta pelkästään B-lausuntoja kuin piru raamattua, vaan hakijan itse täyttämät kohdat syynätään todella tarkkaan ja siksi ne pitäisi kirjoittaa huolella, olipa hakija kuinka huonossa kunnossa tahansa. Olisiko sinulla joku tuttu, ystävä tms., joka voisi auttaa sinua uuden hakemuksen kanssa?!

        Itse kyllä kirjoittaisin siitä, jos terapia ei toimi. Ei siitä kai ainakaan haittaa pitäisi olla?!

        Tsemppiä!


    • kusetettiinko?

      Miten tuota kuntoutustukea voi saada?

      Minulle täysin vieras asia vaikka oman sairaalani kuntoutuspolilla asioin puolitoista vuotta mutten saanut koko etuutta koskaan?

    • Anja20

      Kuntoutustukea voi hakea, kun Kelan maksama sairauspäivärahakausi (300 pvää) on täynnä ja sairaudesta kuntoutuminen on vielä kesken eikä ole työkykyinen.

    • burnouttulossa

      Mutta kun sitä sairaslomaa on helkutin vaikea saada. Olen nyt ollut lokakuusta sairaslomalla ja kela vaatii sisätautejen erikoislääkärin B-lausunnon jatkoa ajatellen.

      Maaliskuun loppuun on sairasloma vaikka lääkäri teki huhtikuun loppuun b-lausunnon. Sairaspäivärahaa ei siis tipu ennen kuin juuri tuon uuden lausunnon saa aneltua jostain.

      Kela tekee ihan omavaltaisia päätöksiä näissä asioissa.

    • IkääJo57v

      Monesti käy huonosti kun oma-aloitteisesti kunnassa pyrkiin saamaan taholleen korjausta. Parempi olisikin olla hiljaa ja elää toimeentulotuella ja työttömyyskorvauksella, eikä pyrkiä esittämään sairauksiaan kunnassa - jos vaan tuohon pystyy.

      Itse olen ollut 10 vuotta työttömänä ja sosiaalitoimen asiakkaana sikäli menestyksekkäästi, että en ole tarvinnut lääkärien apua - enkä sen kummemmin sossujen apua, mitä toimeentulotuen määräytymiessä vuokraan olen heitä tarvinnut.

    • 57-vuotiaalle

      Mitä tarkoitat että käy huonosti??

      Nykyään puhutaan asioista eikä piileskellä nurkissa vuosikymmeniä.

      Ajat muuttuu ja maailma

    • Shittiä

      Työeläkeyhtiö ELÄKE-FENNIA mitätöi härskisti lääkärien määräämät työkyvyttömyydet (sairauslomat)!

      Käyttävätkö työeläkeyhtiöiden käsittelijät ylintä päätäntävaltaa lääkärien määräämissä työkyvyttömyyksissä. E-F:n mukaan potilas voi olla työkyvyttömyydestä huolimatta työkykyinen hokkus pokkus tempulla joka tehdään vain yhtiön oman edun mukaisesti potilasta kuulematta ja näkemättä.

      Valitus käsittelyssä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa, tuomitseva päätös tulossa piakkoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe