Miten imettää helpommin?

apilankukka2

Minulla on 4 kk vanha vauva. Olen alkanut kiinnittämään huomiota imetysasentooni, joka ei ole hyvä... mietin aina vain että vauvalla on siinä hyvä olla eikä minulla. Neuvolassa olen saanut semmoiset ohjeet että etukenossa ei kannata olla eikä istua varpasillaan mutta toimin lähes automaattisesti aina näin. Sitten selkä on jälkeenpäin jumissa ja vähän kipeä. Minun on hankala nojata taakse koska silloin vauvan nenä menee kiinni tissiin eikä saa ilmaa? Ja vauvalla on aina tapana työntää nenä kiinni rintaan eikä pitää päätä takanapäin. Olen kokeillut myös erilaisia imetysasentoja, mutta asento on yleensä se että vauva on imetystyynyllä kyljellään kasvot rintaa päin... mutta ergonomisesti tämä ei ole hyvä itselleni ja minun täytyy aina painaa rintaa että vauvalle jää hengitysrako. Olenkohan ylivarovainen tämän suhteen? Pelkään että vauva tukehtuu kun ei saa ilmaa!

Ilman tyynyä imettäminen on hankalaa ja oikean asennon löytäminen on työlästä kun vauva on melko painava ja suuriruokainen(melkein 8 kiloinen) enkä jaksa pitää käden varassa kovin kauaa. Ihmettelen tuttavaani joka pystyy imettämään melkein samanikäistä vauvaa seisoma-asennossa ilman vaikeuksia... ja imetyskin kestää kaikenkaikkiaan n. 10 min. Itselläni kestää n. 20-30 min.

4

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletko kokeillut?

      Siis oletko kokeillut kainaloimetystä? Vauva kainaloon imetystyynylle, siinä ei pitäisi rinnan mennä nenään kiinni. Tyynyä voi vielä muotoilla siten, että vauvan päälle on siinä "kuoppa", jolloin vauvan pää on valmiiksi aavistuksen verran takakenossa. Sitten rintaa voi aavistuksen litistää, kun sen ohjaa vauvan suuhun. Ylipäätään jäin miettimään, että onko vauvan imuote aivan ihanteellinen, jos rinta menee nenään kiinni. Rintaahan pitäisi olla enemmän vauvan suussa nännin alapuolelta, kuin yläpuolelta. Tällöin nenä ei mene kiinni rintaan.

      Vauva ei kylläkään tukehduta itseään, eeli sikäli ei tarvitse panikoida, mutta meneehän imetyksessä entistä kauemmin, jos vauva joutuu välillä päästämään irti vetääkseen henkeä.

    • apilankukka2

      Kainaloimetystä olen kokeillut, mutta siinäkin on hankala kun vauvan jalat ikäänkuin repsottaa ulos (kun on vielä pitkä vauva) ja sitten alkaa mahdoton vääntö ja itku kun asento ei olekaan hyvä. Voisin kyllä harjoitella vielä tätä asentoa jos se alkaisi sujumaankin. Ihmettelen miksi vauva vain työntää höpsösti nenänsä rintaan eikä ylöspäin, helpottaisi sitä itseänsäkin... imetysasentoni ei ehkä ole ihanteellinen mutta ainakin ruokaa näyttää saavan riittävästi.

      • oletko kokeillut?

        Tunnistan tuon "pitkä vauva" -ongelman, koska meidänkin poika oli nelikuisena jo pitkä. Ratkaisin ongelman niin, että kasasin selkäni taakse isoja tyynyjä, jolloin pystyin itse istumaan sohvan reunalla ja olemaan silti rennosti nojaamalla tyynyihin. Näin vauva mahtui imetystyynylle kainalooni koko pituudeltaan ja oli hyvässä asennossa. Kannattaa ainakin kokeilla. :)


      • eiksjuu2
        oletko kokeillut? kirjoitti:

        Tunnistan tuon "pitkä vauva" -ongelman, koska meidänkin poika oli nelikuisena jo pitkä. Ratkaisin ongelman niin, että kasasin selkäni taakse isoja tyynyjä, jolloin pystyin itse istumaan sohvan reunalla ja olemaan silti rennosti nojaamalla tyynyihin. Näin vauva mahtui imetystyynylle kainalooni koko pituudeltaan ja oli hyvässä asennossa. Kannattaa ainakin kokeilla. :)

        Entäs pitkällään imetys? Jos maitoa erittyy runsaasti kannattaa kokeilla imetystä niin että vauva on sinun päälläsi. Eri asennoissa imettäminen estää myös rintojen tulehtumista, koska tulehdus harvemmin muodostuu sinne missä vauvan alaleuka on. Esim jos rinnan yläosaan tulee kivulias patti, kannattaa pyytää kumppania pitelemään vauvaa niin että itse olet kylkimakuulla ja vauvan pää sinun jalkojasi kohti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe