Kuinka pitkään tätä jatkuu?

How long :(

Kun ihminen on saanut aivohalvauksia ja on sieltä pelastettu lääkäreiden toimesta nyt jo 3 kertaa. On täysin autettava joka asiassa, ei pysty yhtään mihinkään itse. Tilanne on jatkunut yli 15 vuotta, ja halvaantunut porskuttaa, veriarvot yms. hienoja. Miten pitkään vielä minun pitää jaksaa tätä omaishoitajuutta? Tätä menoa kotihoidosta nauttiva vihannes elää pitempään kuin minä, tiedä vaikka 100-vuotiaaksi. Häntä ei voi jättää yhtään yksin, koska ei muista olevansa kävelykyvytön, vaan rojahtaa lattialle kerta toisensa jälkeen (ei kuitenkaan vammaudu, jolloin hänet saisi sairaalaan tai jonnekin).

55

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikea tapaus

      Ja minkähän ikäinen potilas on mies vai nainen?

    • Ymmärrän aloittajaa täysin. Vain saman kokenut voi tajuta mitä tuo kaikki pitää sisällään.
      En edes toivota jaksamista. Koita keksiä jokin ulospääsy tilanteesta. Myös sinulla on elämä, aivan liian ainutkertainen ja arvokas uhrattavaksi.

      • OXXXXXX/

        Niin, ulospääsy. Mieluummin menis vankilaan kuin jatkaisi tälleen vielä seuraavatkin kymmenet vuodet.


    • aloittajanakin

      Potilas on mies 70-v. ja hoitaja nainen 70-v. Sitäkin kohtuuttomampi tilanen :(. Uupumus vie yhteiset muistot vessasta alas, ihan konkreettisesti.

      • Vuosikymmenet vessas

        Niin ja 15 vuotta olikin alakanttiin, tämä tilanne on ollut tällainen jo 18 vuotta.


    • Siiri-Ellen

      Hoitotestamentti olisi ratkaisu tuohon ongelmaan.

      http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/palvelut/hoitotestamentti

      Sellaisen voisi itsekukin tehdä hyvissä ajoin, siltä varalta että olisi vaarassa joutua ym. tilanteeseen elikkä vaarassa joutua tehohoidetuksi kasvikseksi.

      Varmaan sellaisen voisi vaikka lähiomaisen avustamana tehdä vieläkin, jos ko henkilö vielä ymmärtää sen mitä on tekemässä.

    • valoisampi huominen?

      Ystävä hyvä.
      Sinun on aika luovuttaa. Tiedän että olet väsynyt, tee se selväksi kuntanne vanhuspalvelussa, tai ketkä siellä asioista päättävätkään.
      Toivon että vapaus koittaa ja pystyt vielä elämään itsellesikin.
      Olen samassa tilanteessa, ei edes jaksaisi ajatella muutosta, olen niin väsynyt tähän. Meillä alkoivat järjestämään hoitopaikkaa, sanoin että en jaksa edes minkäänlaista paperisotaa, tehkööt puolestani, siitä heille maksetaan.

    • pska lentää

      Ei tuo hoitotestamentti mitään auta. Henkilö on oikeustoimikelpoinen, vaikka onkin 100 % hoidettava. Eikä halua pois kotoaan, vaan _tietysti_ (surkuhupaisaa) haluaa nauttia siitä täysihoidosta tutussa kotiympäristössä, mitä tähänkin asti. "Vähän" hankala tilanne. Nyt on vaan edessä, että hoitaja ei jaksa ja sen hoidettava sitten maksaa tavalla tai toisella. Eikö täysvaltaisella hoidettavalla ole mitään vastuuta itsellään?? Jos ei ole niin, sitten pitäisi panna holhoukseen ja hoitoon kyselemättä mitään. Vapaus ja vastuu kuuluvat yhteen... ei niin, että aivohalvauspotilas voi pakottaa puolisonsa palvelemaan yötä päivää kellon ympäri, siivoamaan ulosteet yms. vuosikymmenestä toiseen.

      • meilläkin.

        Ei niin voi olla! Jos kerran ei ole holhouksessa, on myös vastuussa omista asioistaan.
        Kyllä hoitajakin on täysivaltainen, ei häntä saa, eikä voi pakottaa ylivoimaisen raskaaseen elämään.
        Tämä on tuttua, edes intervalliin ei tahdo saada kuin raamit kaulassa.On vain kovetettava luontonsa. aika nopeasti tottuvat, jos hyvin käy.


    • naapurin-täti.

      Itselläni, ja lähes kaikilla muillakin puolisonsa hoitajilla on sama ongelma.
      Puoliso ei lähde intervalliin, ei auta loitsu eikä rukous.
      Dementikko saattaa lähteäkin jos ei tajua mitään.
      Turha sanoa että tarvitsen aikaa levätä itsekin. Ihmettelevä kysymys tulee heti: Mitä vaivaa minusta on?
      Ei muuta vaivaa kuin se, ei edes pysty syömään itse, saati muuta. Järki juoksee, ainakin silloin jos puhutaan hoitoon lähtemisestä.
      Olen lukenut palstaa, samanlaisten ongelmien kanssa kamppailevia on paljon.

      • Jäykkä naama, suu au

        Jos järki vielä pelaa, voi selittää mitä kaikkea työtä hoidokin hoidossa on... tai sitten sanoo, että hyvä on, tee sitten itse, jos ei sinusta ole vaivaa. Meillä ainakin hoidokin piti lukea ja allekirjoittaa omaishoitajasopimus itsensä puolesta. Jos on taantunut vauvan tasolle, eli odottaa automaattista hoivaa, ei ole enää täysivaltainen vaan pitää hankkia edunvalvoja jostakin.


    • Äm Gee Är
    • järkyttävää.

      Omaishoitajuuteni intervallijaksoilla olen vieraillut vanhainkodilla. Hoidettavani on siellä muutaman päivän kuukaudessa.
      Voi karmeaa niita kasveja joita pidetään elossa.
      Toivon sydämestäni että ymmärrän päättää itse päiväni dementian ensi oireiden ilmaannuttua. Jos ei eutanasia tule siihen mennessä lailliseksi. Ainakin minä kannatan sitä että kärsivä ihminen pääsee kitumasta, armahdetaanhan eläimiäkin.

    • Noo,ihmisiä ne kasvitkin on,ja tuskin siellä nyt ylläpidetään,hoidetaan vaan niin kauan kun henki pihisee.Tappaminen aikas vaikeeta,vaikka kuinka tökkii ajatus että oma mieheni kohta se "kasvi" siellä.

      • jos vanhaksi elää

        Niin ja sen jälkeen alkaa varttumaan omaakasviksi muuttumistaan.


      • jos vanhaksi elää kirjoitti:

        Niin ja sen jälkeen alkaa varttumaan omaakasviksi muuttumistaan.

        No en todellakaan vartu omaa kasvisvaihetta ;)) elämä eessä odottaa vaikka nyt onkin vaikeeta,joskus tämä loppuu ja sitten minun vuoro !!


      • älä viitsi naukua
        ristiina-tytar kirjoitti:

        No en todellakaan vartu omaa kasvisvaihetta ;)) elämä eessä odottaa vaikka nyt onkin vaikeeta,joskus tämä loppuu ja sitten minun vuoro !!

        Ainahan viisikymppinen jaksaa omaisensa hoitaa, ja ihan kevyesti vielä verrattuna jo 70-90 vuotiaaseen joita suurin osa omaishoitajista on. Joten turhista täällä nuriset! Sulla lisäksi vielä lähes aikuinen tytär apuna.


      • olli-p
        älä viitsi naukua kirjoitti:

        Ainahan viisikymppinen jaksaa omaisensa hoitaa, ja ihan kevyesti vielä verrattuna jo 70-90 vuotiaaseen joita suurin osa omaishoitajista on. Joten turhista täällä nuriset! Sulla lisäksi vielä lähes aikuinen tytär apuna.

        Työikäinen omaishoitaja on kaikkein huonoimmassa asemassa.
        Mitä hätää meillä eläkeläisillä on, eläke on jo ansittu, jokainen hoitaa jaksamisensa ja kykyjensä mukaan.
        Minusta ristiinalla on terve asenne, soisin samanlaista monelle muullekin.


      • eläpä nyt
        olli-p kirjoitti:

        Työikäinen omaishoitaja on kaikkein huonoimmassa asemassa.
        Mitä hätää meillä eläkeläisillä on, eläke on jo ansittu, jokainen hoitaa jaksamisensa ja kykyjensä mukaan.
        Minusta ristiinalla on terve asenne, soisin samanlaista monelle muullekin.

        Ei muuta kuin tanssimaan välillä ja virkistäytymään , siinä viisikymppinen virkistyy ..::)))Jaksaa taas hoitaa. Nähtyä on.
        Mikä se työikäisen aseman omaishoitajana huonommaksi tekee?


      • nuorempaa ikäluokkaa
        eläpä nyt kirjoitti:

        Ei muuta kuin tanssimaan välillä ja virkistäytymään , siinä viisikymppinen virkistyy ..::)))Jaksaa taas hoitaa. Nähtyä on.
        Mikä se työikäisen aseman omaishoitajana huonommaksi tekee?

        Kai jokainen tietää ja harkitsee jo ottaessaan itseään huomattavasti vanhemman miehen miten tulee todennäköisesti käymään.

        Onhan näitä nähty julkisuudessakin, viisikymppisiä, joilla isänsä ikäluokkaa mies, ja kaiken kukkuraksi alakoulu ikäiset lapset, eipä käy kateeksi ollenkaan , siinä kun kamppailet omien vaihdevuosivaivojesi kanssa, hoidat pikkulapset yksin sekä vielä miehsikin!!


      • ......
        eläpä nyt kirjoitti:

        Ei muuta kuin tanssimaan välillä ja virkistäytymään , siinä viisikymppinen virkistyy ..::)))Jaksaa taas hoitaa. Nähtyä on.
        Mikä se työikäisen aseman omaishoitajana huonommaksi tekee?

        Jos työ-ikäinen jää kokopäiväiseksi omaishoitajaksi, ansiot laskevat, se vaikuttaa vielä eläkkeeseenkin, vaikka kaukaiselta asialta tuntuukin.


      • ..................
        ...... kirjoitti:

        Jos työ-ikäinen jää kokopäiväiseksi omaishoitajaksi, ansiot laskevat, se vaikuttaa vielä eläkkeeseenkin, vaikka kaukaiselta asialta tuntuukin.

        Taloudellisesti saattaa olla tiukkaa nuoremmalla omaishoitajalla, riippuen miten on velkaa, onko sairasvakuutuksia yms . velkojen varalle ym.
        Mutta sekä fyysinen että henkinen jaksaminen yleensä ovat aivan eri luokkaa vielä viisikymppisellä kuin iäkkäällä, yli seitsenkymppisellä hoitajalla, jolla usein omiakin , usein vaikeitakin sairauksia, ja jaksaminen erilaista.


      • 17+18
        eläpä nyt kirjoitti:

        Ei muuta kuin tanssimaan välillä ja virkistäytymään , siinä viisikymppinen virkistyy ..::)))Jaksaa taas hoitaa. Nähtyä on.
        Mikä se työikäisen aseman omaishoitajana huonommaksi tekee?

        Ihan se, että meillä työikäisillä omaishoitajilla ainoa tulolähde on omaishoitajapalkkio, henkilökohtaisena tulona.

        Sitten ollaan yhden vertaisia, kun tehdään niin, että jos joku eläkeläinen on omaishoitaja, häneltä otetaan oma eläke pois..


      • eläkeläismummo
        17+18 kirjoitti:

        Ihan se, että meillä työikäisillä omaishoitajilla ainoa tulolähde on omaishoitajapalkkio, henkilökohtaisena tulona.

        Sitten ollaan yhden vertaisia, kun tehdään niin, että jos joku eläkeläinen on omaishoitaja, häneltä otetaan oma eläke pois..

        Vaikka olenkin eläkkeellä, olen samaa mieltä kanssasi. Työikäinen menettää ansiotulonsa, se on suuri menetys. Ainut mikä kohtelee huonommin rahallisesti eläkeellä olevaa hoitajaa on se, omaishoidontuesta perittään veroa jopa 50%, se katsotaan ylimääräiseksi tuloksi. Itselläni on aika pieni eläke, silti vero on 40%.
        En tahdo jaksaa, on niin paljon kremppoja itsellänikin. On se tietysti niin, että nuori jaksaa paremmin. Mutta nuori henkilö tarvitsee usein vielä enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Monella eläkeläisellä on kertynyt säästöjä, asunto maksettu.. ym. Tasa-arvoa ei tule koskaan olemaan tässä maailmassa.


    • tulee aika lähteä

      En koskaa pystyisi antamaan lupaa tappaa miestäni vaikka olisi minkälainen kasvi,onhan meillä yhteinen menneisyys ja onnelliset vuosikymmenet takana.Voisitko sinä nimmari JÄRKYTTÄVÄÄ ottaa piikin ja murhata miehesi/vaimosi,vanhempasi tai lapsesi?Jos olet vähänkin inhimillinen ihminen luulen että et! Se on helppo puhua suuria sanoja joilla ei todellisuudessa katetta ole.

    • järkyttävää.

      Puhuin itsestäni, toivon että joku armahtaisi jos en itse pysty.
      Näin uskon myös monen muun toivovan.
      Eutanasia ei ole tappo, vaan armokuolema. Olen tehnyt hoitotestamentin, eivät ainakaan väkisin pidä hengissä. En ole tappamassa ketään, jos joku haluaa itse eutanasian vaikkapa silloin kun ei toivoa enää ole ja elämä on sietämätöntä, se piätisi hänelle suoda, eutanasia pitäisi tehdä ammattihenkilökunnan avulla eikä omin päin! Olen varma, Eutanasia on yleisempää kuin moni uskoo, kuolemaa vain nopeutetaan, esim. loppuvaiheen syövässä on pakko antaa niin paljon kipulääkettä että poitlas voi menehtyä vähän aikisemmin kuin ilman lääkitystä.
      Kun makaa suu auki sängyssä ilman tietoa maailmasta, ei elämä enää ole elämisen arvoista. Yleensä potilas kuolee kun viimeinenkin nielemisrefleksi menee. Mutta mistä tiedätte kuinka kovia kipuja tämä "kasvi" kärsii, ei vain osaa ilmaista itseään enää.

    • itteki tärkeä

      Voi ystävä hyvä,kyllä häätyy hattuu nostaa et oot jaksanu,ja et jaksa enää,se se vasta hatun noston arvoinen asia onki.Kyllämeän häätyy itte tietää jaksaako vai ei.Ja nyt sie et jaksa,ja sillä siisti...Mun yks kaveri teki näin.Hän oli sanonu iät ajat ettei jaksa hoitaa miestää,hän ei lähteny hoitoon,osaksi dementoitunut ja lapset eivät voineet auttaa.Tämä kekseliäs nainen soitti kuntaan ja sano et hän lähtee nyt,mies on yksin ,tehkää mitä haluatte.Hän varas hotellihuoneen naapurikaupungista ja oli siellä ,ei ilmoittanut kellekkään olinpaikkaansa.Mies vietiin hoitoon,jopa löyty paikka.Ikävä kyllä meän on joskus pakko tehdä radikaaleja toimenpiteitä jos hyvä sana ei riitä....Siis toimeen,oikeus on sullaki lopettaa työn teko.

    • Taitaa olla ihan puppua,ei kukaan jätä dementoitunutta yksin ja häippäsee.!!
      Kyllä aina saa apua jos pyytää,ainakin mie olen aina saanut!

      • ittekin tärkeä

        eimuuten oo puppua.ja apua ei saa,ei kai kukaan tee noin jos apua ois saanut.Hän oli lopen väsynyt tilanteeseen ja ei löytänyt muuta ulospääsyä..en ainakaan minä hätä tuominnut siitä,ehkä jotku sen tekivät.niinkuin sinä...tämä ystäväni muuten kuoli ennen kuin hänen siippansa.oli antanut kaikkensa .......


      • Erilaista...

        Tääl on ihan liikaa avuntarvitsijoita (pk-seutu). Eli apua pitää jonottaa, jonon pituus vaihtelee.


      • 88+99
        Erilaista... kirjoitti:

        Tääl on ihan liikaa avuntarvitsijoita (pk-seutu). Eli apua pitää jonottaa, jonon pituus vaihtelee.

        Meillä on juuri nyt kova kamppailu siitä minne äiti saataisiin hoitoon. Minnekään ei pääse, vuodeosastolla on nyt, mutta eivät kuulemma voi pitää siellä loputtomiin.
        En itse pysty ottamaan meille ,olen jo vuoden käynyt äitiäni hoitamassa kolmesti päivässä, kotipalvelu käy kerrana päivässä, lisäksi veljeni ainakin kerran päivässä. Silti ei kotona olosta tule mitään.
        Tämä on todella vaikea tilanne, ei apua niin vain saa, sen olen huomannut. Kotipalvelu pistäytyy pyörähtämässä ovella, mutta tuntuu turhalta maksaa siitä kun teen kuitenkin itse kaikki kotityöt äidin luona.
        Laitospaikka pitäisi saada, mutta kun ei saa, ei edes tilapäispaikkaa kuin joskus kuukauden päästä!
        Tämä on tällaista meillä.


    • hoitsu minäkin

      ei amomurha ole meillä sallittu,ja jos olisikin en pystyisi hoitajana antamaan viimeistä piikkiä.Kipulääkkeitä tarpeeksi.Eipä tänne kukaan ole jäänyt keikkumaan sadoiksi vuosiksi.Piti sanoa armomurha,tulee noita virhetä.

    • ProL

      Kyllä dementikkokin voi elämästään nauttia eikä välttämättä halua kuolla vaan elää elämäänsä siihen asti kunnes luonnollinen kuolema tulee. Ja nauttia pienistä asioista. Näin ainakin omaiseni jolla keskivaikea dementia. On julmaa ulkopuolisen nimitellä vihanneseksi ja haluta ketään hengiltä!

      Ap:n tilanne on ihan kauhea, tuossa ei auta kuin vaatia intervalli tai varmaan jo pysyvämpääin hoitopaikkaa miehelleen. En vaan tiedä miten jaksaa vaatia ja tapella viranomaisten kanssa jos on loppuunväsynyt...

    • .......

      Olen nähnyt mummoja jotka ovat täysin ulkona tästä maailmasta, jopa vuosia. Ainut joka vielä pelaa on nielemisrefleksi, sekin huonosti, riutuvat hiljalleen nälkään ja janoon. Ovat kuin luurankoja, mutta henki ei vain tahdo lähteä. Kasvi kuvaa heitä hyvin, vaikka ihmisiä he toki ovat loppuun asti. Kunnioitan heidän ihmisyyttään ja toivon että kaikki mahdollinen tehdään heidän eteensä.
      En usko heidän nauttivan pienistä eikä suurista asioista, ruokakin menee usein henkeen, meinaavat tukehtua.
      Keskivaikea dementia on ihan eri asia. Mutta tottahan sekin on, kyllä kuolema ennen pitkää korjaa, en vain haluaisi kuolla noin kitumalla.
      En halua ketään hengiltä, mutta totisesti toivon että ei kenenkään tarvitse kuolla niin kuin alzheimerin viime vaiheessa käy. Varmaan he tuntevat kipua ja janon tunnetta, mutta mitenkään eivät pysty sitä ilmaisemaan.
      En ole julma enkä sadisti vaikka hyväksynkin eutanasian.
      Ehkä juuri siksi, olen hoitanut yhteensä 12v omaisiani, ensin äitini, sitten mieheni. Molemmat kuolivat luonnollisen kuoleman, vaikkakin loppuvaiheessa rukoilin että luoja armahtaisi ja korjaisi pois.
      En halua tyrkyttää mielipidettäni kenellekään, nämä asiat jokaisen henkilökohtaisesti ajateltava.

    • JKOP

      ENNOSAA SANOA

    • Niin, kukapa se osaa päättää kuka kuolee ja milloin kuolee,ja ketä autetaan kuolemaan ja minkä sairauden takia.Onko se koomassa oleva lapsi,dementoitunut vanhus/työikäinen joka ei ymmärrä mistään mitään,vai letkujen varassa oleva halvaantunut,tuskissaan huutava syöpäsairas?Kas siinäpä rajanvetoa,ketä tapetaan ja missä järjestyksessä,eutanasia on vain kaunis sana,sille että ihminen tapetaan,autetaan rajan yli,armokuolema.
      Saattohoitoa pitäisi kehittää ja kivunlievitystä,ne tärkeimmät,ja se että dementoitunut pääsee kitumatta.Siihenkin konstit olemassa,tappamatta ketään.
      En ole uskovainen joten minulle se kuolema on vain kuolema,tyhjä asumus vaan jää.Luonnollinen asia,aion itse olla saattamassa mieheni viimeiseen asti.
      Pelko aiheuttaa monasti just näitä että kuka mitenkin pitäisi lopettaa,ettei vaan jää kitumaan.
      Sitä kyllä pelkään että mieheni tällä hetkellä lääkitään niin että on täysi zombie lopun ajan,se pelottavaa,kun kemiallinen tappo ennen aikojaan.

    • Marj

      Onhan se järkeen käypää jos otetaan piikki ja pistetään tappava ruiske niin murhahan se on.Se on vain hienompi sana armomurha tai eutanasia joka ei sanana tunnu niin pahalta.Emmehän voi mennä kuin keskitysleireiile joissa sairaammat jaettiin ryhmiin ja tapettiin.Voitko ajatella joka olet armomurhan kannalla että rakas puolisosi,lapsesi tai vanhempasi ammuttaisiin.Yhtä julmaa on antaa kuolettava ruiske.Hyvä kipuhoito ja saattohoito loppuelämän aikana jonka aion toteuttaa kotihoitona koska mieheni haluaa minun läheltäni lähteä.

    • .......

      Voi sentään, en osaa tuoda mielipidettäni ymmärrettävästi.
      Jos eutanasia on ihmisen oma tahto, jos hän sitä vaatii hoitotestamentissaan, suon sen kaikille. Siinä tapauksessa että loppuelämä olisi liian rankkaa elettäväksi. Itse toivon että eutanasia olisi laillinen jos joudun kitumaan sairaalan vuoteessa ilman toivoa paremmasta.
      Siis, ainoastaan jos ihminen on toivonut eutanasiaa silloin kun on vielä kykenevä päättämään kohtalostaan, ei muuten.
      Tiedät varmaan kuinka paljon parantumattomasti sairaita ihmisiä jonottaa Sveitsiinkin saamaan armollisen lopun.
      En halua alkaa hillittömästi piikittämään hengiltä kaikkia alzheimer potilaita.
      Kunnioitan sinua jos jaksat loppuun asti kotona kuolevan kanssa, siis sitten kun se on ajankohtaista.Kuolema on harvoin kaunis, olen nähnyt yhden hirvittävän kuolinkamppailun.
      Itse luovutin muutamaa päivää ennen äitini ja mieheni kuolemaa. He saivat mahdollisimman kivuttoman ja rauhallisen lopun sairaalassa.

    • Marj

      kuulepas.......kyllä sinä siitä kuolinkamppailusta liioittelet.Olen työskennellyt hoitajana sairaalassa kymmeniä vuosia ja hoitanut kuolevia potilaita ja saatellut satoja potilaita rajan yli.Elämänvoimathan hiipuu hiljalleen ja lopulta hengitys pysähtyy.En ole yhtään sellaista kuolinkamppailua nähnyt mistä mainitsit.Potilashan lääkitään tarpeen mukaan jos osoittaa kivunilmeitä derminaalivaiheessa.Tiedätkö se eutanasia ei ole helppo lääkäreille eikä omaisillekaan.Nykyään on läälleitä joilla helpotetaan kipuja ja oli niitä ennenkin,Morfiini oli yksi tosin en tiedä käytetetäänkö sitä minkä verran tämän päivän sairaaloissa.
      ps.piti kirjoittaa lääkkeitä on nykyään,tulee virheitä kun nopasti kirjoitan.

      • tytär---

        Isälläni oli kova kuolinkamppailu. Valitettavasti hän ei saanut tarpeeksi lääkitystä viime vaiheen syöpäänsä seitsemänkymmentäluvulla.
        Vaikka isäni riuhtoi, heilutti käsiään ja käänteli päätään tuskaisena, nuori lääkärinplanttu oikein nautiskellen sanoi että ei voi määrätä morfiinia. Liekö käyttänyt itse isänikin tarpeet.
        Saatte uskoa että rukoilin lopun tulevan pian.
        Ei nykyisin enää sellaista ole, toivottavasti.


      • 20+3
        tytär--- kirjoitti:

        Isälläni oli kova kuolinkamppailu. Valitettavasti hän ei saanut tarpeeksi lääkitystä viime vaiheen syöpäänsä seitsemänkymmentäluvulla.
        Vaikka isäni riuhtoi, heilutti käsiään ja käänteli päätään tuskaisena, nuori lääkärinplanttu oikein nautiskellen sanoi että ei voi määrätä morfiinia. Liekö käyttänyt itse isänikin tarpeet.
        Saatte uskoa että rukoilin lopun tulevan pian.
        Ei nykyisin enää sellaista ole, toivottavasti.

        NIin, valitettavasti vielä nykyisinkin joutuu joskus kuolemaan todella kivuliaasti ja tukehtumalla.. ei ole vielä joka paikassa kunnolllista saattohoitoa.. Onko siitä edes valtakunnallisesti tehty ns käypä hoito sopimusta..?? vai onko jokainen jonkun lääkärin armoilla vaan.. Näistähän on ollut lehdissäkin juttua, sekä omaiset ovat valittaneet


      • 2+20

        Vuosi sitten mummini teki kuolemaa.Omaiset pyysivät kipulääkkeitä viimeisellä hetkellä.

        Kipulääkitystä annettiin kuolevalle tosin huonoin tuloksin.Verenpainetta ei ollut enää voitu mitata sinä kuolinaamuna klo 8.00.Kipulääkettä pistettin mutta se ei tietenkään auttanut koska verenkiertoa ei enää oikeastaan ollut ja kipulääke pursusi ulos neulan reiästä.Kuolema saapui klo 14.00.

        Tätä ennen hiipumisvaihe kesti vajaan vuoden sairasteluineen.Kyseessä oli ns. luonnollinen iän tuoma kuolema ilman muistisairautta.


    • Marj

      kyllä se lääkärinplanttu oli sanoisinko pöljä.Miksi hän ei nyt muka voinut morfiinia määrätä,sitähän -70 luvulla käytettiin kipuihin paljon.Pitkän hoitotyöni aikana en ole kuolemassa olevaa riuhtovaa potilasta tavannut joka sairaalan seinien sisäpuolella olisi noin paljon kärsinyt.Lääkettä ovat saaneet.Se lääkäri joka näin menetteli ajattelen hänessä on ollut sadistisia luonteenpiirteitä.Niitä on sellaisia lääkäreissäkin.Olisi paljonkin kertomista miten lääkärit on suhtautuneet potilaan sairauteen mutta en tässä kerro ettei tunnisteta.
      Pahimmat kuolinkamppailut mitä käydään ilman sairaalaa on sodassa ja onnettomuuksissa missä ei helpotusta ole saatavilla.

      • :...............

        Ei kuoleva potilas todellakaan käy enää minkään sortin kamppailua. en usko edellä kerrottua. Jo noin valtavat kivut uuvuttaisiavt niin ettei kamppailusta vosii puhua. >EHkä ollut loppuvaiheen sekavuutta, jota voimakkaat kipulääkkeet aiheuttavat, lääkäri on kyllä ymmärtänyt tilanteen oikein, ilmeisesti potilas ollut jo liikaakin lääkitty.

        Lopun lähetessä voimat hiipuvat, ja useimmiten tulee jo hyvissä ajoin ennen loppua tajuttomuus.


    • tytär---

      Ei ollut kipulääkitystä. Kysyin ensin hoitajalta, hän sanoi että kysy lääkäriltä. Kysyin ja vastaus oli että ei voi määrätä morfiinia.
      Kamppailu on totta, isäni vääntelehti vielä 11 jälkeen illalla kivuissaan, Kuoli viiden aikaan aamulla. Miksi ihmeessä liioittelisin.
      Isä ei oikein regoinut puheeseen ym... Mutta tämä liikehdintä ja tuskainen ilme viestittivät että on kipuja. Noin puolen yön aikaan rauhoittui tajunta meni kokonaan, noin neljä tuntia ennen kuolemaa. Nyt on kyse 70-lusta, tapahtui pienessä terveyskeskuksessa.

    • hohohoooijjaa

      no 70-luvulla,herrajumala,vähän eri asia tänä päivänä !!!

      • tytär---

        Kyllä ne ihmiset kipua tunsivat 70-luvullakin. Sanoin heti ensimmäisessä jutussani että asia tapahtui 70-luvulla. Mitä pahaa siinä on?
        En usko tänä päivänä sellaisen olevan mahdollista, kuten sanoin.


      • marj
        tytär--- kirjoitti:

        Kyllä ne ihmiset kipua tunsivat 70-luvullakin. Sanoin heti ensimmäisessä jutussani että asia tapahtui 70-luvulla. Mitä pahaa siinä on?
        En usko tänä päivänä sellaisen olevan mahdollista, kuten sanoin.

        sinulle tytär---minä uskon että tuo on täysin mahdollista että lääkäri ei antanut tarpeeksi kipulääkitystä.Lääkäreitäkin on joka lähtöön.Paljon olen joutunut mieheni kipujen vuoksi lääkäreissä kulkemaan ja on ilkeitäkin lääkäreitä jotka huutavat ja vähättelevät potilaan kipuja.Eräs mies tuli ennen meitä lääkärin huoneesta ja sanoi"hyvä ettei ampunu".Seuraava uhri oli mieheni.Olisi vain pitänyt napauttaa sille lääkärille "tarvitset pitkän loman tuolla käytökselläsi".Yhselle miehelle lääkäri oli ehdottanut halvemmaksi ratkaisuksi nättiä kuolemaa kuin ohitusleikkausta. Itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut yhteyttä lääkintöhallitukseen.Ei se huumorikaan päde aina sairaan ihmisen kohdalla.


    • mummuni mun

      Lääkityksestä vielä.
      Äidilleni määrättiin Remeron mielialalääkettä. Hän muuttui suorastaan psykoottiseksi. Muisti ei pelaa enää yhtään, ei ollut dementoitunut. Kamalasti on harhoja, jos ei olisi niin huonokuntoinen pelkäisin häntä, on ajoittain agressiivinenkin.
      Olen sanonut lääkärille ainakin viisi kertaa että remeron aiheutti kunnon romahtamisen, se on ilmeistä koska tämä alkoi lääkkeen aloittamisen jälkeen. Ei mitään vaikutusta, saavatko jonkin provision kun määräävät tätä lääkettä sinnikkäästi välittämättä mitä tuhoa se tuottaa. Äitini ei ole ainut jolle tämä lääke ei sopinut, tunnen muitakin. En tiedä mitä pitäisi tehdä.Kuinkahan monta ihmistä suomessakin on lääkitty seisovilta jaloiltaan sängyn pohjalle.

    • Lekuri ei jumala

      Luulen, ettei lääkäri voi PAKOTTAA ketään ottamaan lääkettään. Potilas voi siis jättää lääkkeet ostamatta ja syömättä halutessaan.

      • mummuni mun

        Olen äitini omaishoitaja. En uskalla olla antamatta lääkettä ilman lääkärin lupaa.
        Jos jotain sattuu, vaikka lääkityksestä johtumatontakin, saan syyn niskoilleni kun "tohtoroin" omin päin.


    • järki käteen

      tmistä pirusta se lääkäri tietää ootko antanu lääkrttä vai et,jos et sitä itte sano.Jos sinusta tuntuu ettei lääke sovi äidilles niin älä herran jumala anna sitä hänelle.et ottas ittekkään jos voist huonosti jostain lääkkeestä.Jos äitis ei itse pysty sanomaansopiiko lääke hälle vai ei niin sinä omaishoitajana näet sen parhaiten.Sinä varmasti rakastat äitiäs ja et halua hänelle mitään pahaa

    • raaraaulallaa, raraa

      Ei noi omaishoitajista (ehkä) vastaavat lekurit kerkiä yleensä kuin juosten todeta, onko potilas´elossa vai ei. Eli ihan sama mitä lääkkeitä sinne hoidettavan suuhun lykkää. Olenkin sitä mieltä, että mikä vaan lääke helpottaa omaishoitajan taakkaa, on annettava hoidokille tai jätettävä antamatta.

    • Marj

      mikäli sinä näet että joku lääke ei äitilles sovi ja tulee vainsurkeampaan kuntoonm.Ota yhteyttä lääkäkiin ja sano että ei sovi,lopeta lääkitys. Ei lääkkeen tarkoitu ole huonontaa ihmisen vointia.
      Olen joutunut lopettamaan mieheltäni moniakin lääkkeitä koska vointi vaan paheni ja tuli harhanäkyjäkin. Ei se nut niin ole että sokeasti pannaan potilaan suuhun vaikka olo huononee lääkkeestä.Kun selkeästi näet että lääke aiheuttaa harhat keskustele lääkärin kanssa vaikkapa korotrtulla äänellä jos ei muuten usko.Lääkkeitä on paljon ja niitä on vara vaihtaa.

      • leena....

        Kyllä potilaan kanssa asuva näkee lääkkeen vaikutuksen, ei lääkkeen määrännyt lääkäri.
        Mutta olen monesti lyönyt päätäni seinään kun olen alkanut puhua lääkkeen sopimattomuudesta. Sanotaan vain että alussa voi tulla vähän sivuvaikutuksia jotka menevät ohi. Vaan kun eivät mene.
        Lääkkeiden poisjättämisestä olen kuullut uhkailuja että tohtoroin omin päin.
        Pakko lääkärin on tietää mitä lääkkeitä poitlas syö tai on syömättä. Hoito vaikeutuu jopa menettää merkityksensä, se on myös totta jos omin päin lopettaa lääkityksen eikä kerro sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3438
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2108
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1672
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1527
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1107
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      946
    Aihe