Vai pelkkä vihasuhde ?
Onko ateistilla viha-rakkaus suhde Jumalaan
22
80
Vastaukset
- 5+5
Ateistit olisivat välinpitämättömiä koko asian suhteen, ellei järjestäytynyt uskonnollisuus tulisi heilumaan silmien eteen.
Jumalan itsensä suhteen ei ole mitään suhdetta, mutta sitä uskontoa katsotaan pahalla, kun se työntää lonkeronsa sukujuhliin ja postiluukusta sisään."Jumalan itsensä suhteen ei ole mitään suhdetta, mutta sitä uskontoa katsotaan pahalla, kun se työntää lonkeronsa sukujuhliin ja postiluukusta sisään."
Nimenomaan itse ateistina henkilökohtaisesti koitan juuri välttää ns. "sukujuhlia"!
Suhde?? onko sinulla viha-rakkaussuhde lentävään spagettihirviöön?
- Pohdiskelija2
Ateisti voi hyvinkin uskoa lentävään spagettihirviöön, niin kauan kuin se ei ole jumala. Muista myös että spagettihirviöstä on paljon vähemmän varteenotettavuutta kuin kristinuskon Jumalassa. Suosittelisin David Robertsonin kirjaa kirjeitä tohtori Dawkinsille.
Pohdiskelija2 kirjoitti:
Ateisti voi hyvinkin uskoa lentävään spagettihirviöön, niin kauan kuin se ei ole jumala. Muista myös että spagettihirviöstä on paljon vähemmän varteenotettavuutta kuin kristinuskon Jumalassa. Suosittelisin David Robertsonin kirjaa kirjeitä tohtori Dawkinsille.
sinulla on sitten ilmeisesti vihasuhde spagettihirviöön.
FSM on aivan yhtä varteenotettava kuin Jahvekin, ehkä jopa enemmän sillä onhan spagetti ja lihapullat todistettavasti olemassa.
Ei.
Ei oikein voi olla tuollaista suhdetta sellaiseen mihin ei usko.
Toki, kun olen kasvanut kulttuurissa, jossa kristinusko on vallitseva uskonto, niin Jumalan ajatukseen mulla on toki suhde. Melko abstrakti sellainen. Mielikuva siitä, johon monet uskovat. Ei oikein muuta.Petytkö itse kenties, jos sanon ettei minulla ole eikä ole koskaan ollutkaan (eikä tule koskaan olemaankaankaan) minkäänlaista suhdetta mielikuvitusolentoon nimeltä Jumala!!
- nnrrsn
Vähän sama kuin saunatonttujen kanssa, en vihaa mutten rakastakaan. Mutta kun heitäkään tuskin on olemassa niin eipä siis merkitystä. Jumaluuksiin uskovien kanssa välillä sitä pientä kränää vaan tulee joskus. Kun tungetellaan ynnä muuta.
Että tällaisia tullaan kyselemään? Ja sitten ollaan loukkaantuneita kun pidetään vähän tyhminä.
pettynytkö kenties
kyseli
>>>Onko ateistilla viha-rakkaus suhde Jumalaan- suhde tyhjään
Siis mihin jumalaan? Kukaan ei ole sellaista olentoa nähnyt eikä sellainen olento liioin puhu tai ota muutakaan kontaktia. miten joku voi olla suhteessa sellaiseen olentoon mistä ei ole mitään havaintoa?
- uskomaton.
On. Tai oikeastaan minä ateistina olen pettynyt jumalakuvauksiin. Niissä ei ole yhtäkään sellaista jumalaa, jota minä haluaisin palvoa ja jota minä voisin kunnioittaa. Saati sitten, että pitäisin sen tapaista toimintaa itselleni järkevänä.
- Atseille terapiaa
Ateistien esittämät vastaukset osoittavat lähes poikkeuksetta, että heillä on hyvin kompleksikas suhde uskontoon, mikä rajoittaa heitä jopa sosiaalisessa kanssakäymisessä.
- Atseille terapiaa
angelus_nigrum kirjoitti:
Ahaa, kerropas lisää, haluan tietää tarkemmin ko. asioista.
Luepa tuosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11312212/#comment-60325878
Ateismi rajoittaa elämää. Atseille terapiaa kirjoitti:
Luepa tuosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11312212/#comment-60325878
Ateismi rajoittaa elämää.Nyt putosin kärryiltä, tuo linkki ei selvittänyt tilannetta lainkaan, en tiedä edeleenkään minkälainen kompleksinen suhde meillä on jumalaan ja miten ateismi rajoittaa elämää.
Atseille terapiaa
>>>Ateistien esittämät vastaukset osoittavat lähes poikkeuksetta, että heillä on hyvin kompleksikas suhde uskontoon
- foksmalder
Minulla ei ole suhdetta yhteenkään jumalaan.
- ....................
En usko mihinkään jumaliin, joten minulla ei ole yhteenkään jumalaan mitään suhdetta.
Kuten tuolla joku myös sanoi, minuakin ärsyttää uskonnon (luterilaisuuden) tuputtaminen, mutta en silti sanoisi että vihaisin sitä. Hei....., ja muutkin!
Itse olen sitä mieltä, että Suomessa ei tuputeta luterilaisuutta/ uskontoa kenellekään, päinvastoin, kirkon työntekijät varovat mielestäni joskus turhaankin kristinuskon sanoman esille tuomista. Minkä koet(te) tuputtamisena. ?
Minusta uskonto on kulttuurinen aarreaitta, ja esim. kristinuskolla on jo yli 2000-vuotinen traditio, joka on todella rikas. Jokaisen ajattelevan ihmisen on nykymaailmassa otettava joskus kantaa uskontoon/ sen edustamaan jumalaan/jumaliin. Joillekin tuo selvittely voi olla rankkaa, jotkut eivät koe kysymyksenasettelua mitenkään vaikeana.
Toivon, että emme tuomitse tällä palstalla mitään suuntausta yksittäisten kommenttien perusteella.
t.Leena, srk-siht.- Humanisti-vapari
Jonkinlainen viha-rakkaussuhde johonkin jumalaan voi olla vain sellaisella joka uskoo kyseiseen jumalaan. Kun vain 27 % suomalaisisa ilmoittaa kysyttäessä uskovans kristinuskon opettamaan Jumalaan, moni muukin ateisti ottanee aika viileesti
- Humanisti-vapari
Niin, ja moni muukin kuin ateisti... Mitäs meitä onkaan, "ateisteja, agnostikkoja, skeptikkoja ja uskonotjen suheen välinpitmälttömiä" niin kuin EIT listasi, mutta myös humanisteja ja rationalisteja. Ja uskontoihin väliä pitäviä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1726832
- 594582
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353883- 673145
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271656- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341429
- 1431197