Vieraiden määrä/kustannukset

Mietteliäs

Tämä tietysti riippuu monesta asiasta häiden viettopaikasta (vuokrasta), pitopalvelusta jne. mutta...

Onko teillä kokemuksia paljonko n. suurinpiirtein voisi 20 tai 30 hengen häät maksaa? Onko juurikaan eroa 50 hengen? Eli kannattaako tinkiä väestä vai ei? Tarkoituksena käyttää pitopalvelua ruoan suhteen, mutta juomat on "omasta takaa".

15

5068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morsian 05

      Meillä on 30 vierasta, ilmainen juhlapaikka, pitopalvelu ja juomat omasta takaa. Minun puku maksaa 80 € ja sormukset yht. 600€, koko häät kustantaa 2000 €.

      • Kirsi

        Teitkö sen itse? Mun puku maksoi lähes 1000 e.


    • Tuoretta tietoa

      Suurin yksittäinen kustannus tulee tietysti tuosta juhlasta.
      Kustannukset kasaantuvat meillä seuraavasti.
      -Kartanon vuokra 1000€
      -Bufe menu aikuinen 29,10€/henkilö
      -Bufe menu lapsi 4-12v 14,55€/henkilö
      -Bändin ruokailu 14,55€/henkilö
      -Pieni iltapala 1,40€/henkilö
      -Tarjoilijat vähän alle 1000€

      Eli Kustannukset pelkästään juhlasta olisi
      -esim 50 aikuista 4 henk bändi 3583,20€
      -esim 30 aikuista bändi 2973,20€
      Päälle tietysti omat juomat
      Meillä 70 henkeä ja juomiin upposi 400€

      Lisäksi (hinnat suuntaa antavia):
      -Bändi 750€
      -Laulaja kirkkoon 100€
      -Valokuvaaja 450€ (kuvaus paikanpäällä)
      -Kutsu-/kiitoskortit, koristeet, kukat ... n350€
      -Hotelli hääpaketit alkaen 200€
      -Morsian 700€ (josta vuokrapuku 500€)
      -Sulhanen 130€ (vuokrapuku kengät)
      -Hääkimppu 70€
      -Sormuksia sai suhteellisen nättejä jo 250 eurolla

      Suosittelen, että lähes joka asiassa vertailee hintoja monesta paikasta. Siinä säästää helposti satasia.

      • Mietteliäs

        Kiitos vinkeistä!

        Joo elikkäs vieraiden määrä vaikuttaa lähinnä siis siihen, että tilat voi olla pienemmät ja ruokaa ja juomaa kuluu vähemmän. Jos ruoka ois n. 29 eur/aikuinen ja aikuisia vieraita olisi 50, se ois yhteensä 1450 ja 30 vieraalla 870. 580 euroa tulisi säästöä. Ei nyt kauheita, mutta onhan sekin jotain. Sillä voisi saada vaikka hääpuvun.

        Ja sitten juomissa säästää jonkun verran. Ja kutsu-/kiitoskorteissa. Kun on vähemmän väkeä.

        Sitä vaan miettii, että onko säästö niin iso että kannattaa raakata väkeä pois... On vaikea päättää kenet jättää kutsumatta. Vaikka kutsuisi vaan lähimmät ystävät ja sukulaiset niin äkkiä se porukka kasvaa, kun ottaa mukaan seuralaiset.

        Tietysti pienemmällä väellä voisi pitää rennommat juhlat, eikä tarvitsisi olla niin hienoja puitteita. Sekin olisi mielestäni parempi vaihtoehto kuin vain kaksin maistraatissa ja kakkukahveet kotona jälkeenpäin…


      • Mietteliäs
        Mietteliäs kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä!

        Joo elikkäs vieraiden määrä vaikuttaa lähinnä siis siihen, että tilat voi olla pienemmät ja ruokaa ja juomaa kuluu vähemmän. Jos ruoka ois n. 29 eur/aikuinen ja aikuisia vieraita olisi 50, se ois yhteensä 1450 ja 30 vieraalla 870. 580 euroa tulisi säästöä. Ei nyt kauheita, mutta onhan sekin jotain. Sillä voisi saada vaikka hääpuvun.

        Ja sitten juomissa säästää jonkun verran. Ja kutsu-/kiitoskorteissa. Kun on vähemmän väkeä.

        Sitä vaan miettii, että onko säästö niin iso että kannattaa raakata väkeä pois... On vaikea päättää kenet jättää kutsumatta. Vaikka kutsuisi vaan lähimmät ystävät ja sukulaiset niin äkkiä se porukka kasvaa, kun ottaa mukaan seuralaiset.

        Tietysti pienemmällä väellä voisi pitää rennommat juhlat, eikä tarvitsisi olla niin hienoja puitteita. Sekin olisi mielestäni parempi vaihtoehto kuin vain kaksin maistraatissa ja kakkukahveet kotona jälkeenpäin…

        Niin joo sullahan oli tossa jo esimerkkilaskelmat pelkästä juhlasta 30:lle ja 50:lle. Unohdin jo tohkeissani... ja aloin itse laskeskeleen.

        :)


      • Avioon astumassa
        Mietteliäs kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä!

        Joo elikkäs vieraiden määrä vaikuttaa lähinnä siis siihen, että tilat voi olla pienemmät ja ruokaa ja juomaa kuluu vähemmän. Jos ruoka ois n. 29 eur/aikuinen ja aikuisia vieraita olisi 50, se ois yhteensä 1450 ja 30 vieraalla 870. 580 euroa tulisi säästöä. Ei nyt kauheita, mutta onhan sekin jotain. Sillä voisi saada vaikka hääpuvun.

        Ja sitten juomissa säästää jonkun verran. Ja kutsu-/kiitoskorteissa. Kun on vähemmän väkeä.

        Sitä vaan miettii, että onko säästö niin iso että kannattaa raakata väkeä pois... On vaikea päättää kenet jättää kutsumatta. Vaikka kutsuisi vaan lähimmät ystävät ja sukulaiset niin äkkiä se porukka kasvaa, kun ottaa mukaan seuralaiset.

        Tietysti pienemmällä väellä voisi pitää rennommat juhlat, eikä tarvitsisi olla niin hienoja puitteita. Sekin olisi mielestäni parempi vaihtoehto kuin vain kaksin maistraatissa ja kakkukahveet kotona jälkeenpäin…

        Tuo porukka tosissaan kasvaa helposti. Meidän listalla oli aluksi noin 150 henkeä, eikä siinä ollut vasta kuin isät, äidit, sedät, tädit, serkut ja muutama kaveri.
        Serkkuja ja kavereita raakattiin aika raa'alla kädellä pois ja lopputulos oli 64 plus me ja bändi.

        Sanoisin, että sellaiset 50-100 hengen häät ovat parhaat.
        Itse olen ollut jopa 300 hengen häissä, ja ne olivat itse asiassa aika kauheat. Ruokaa jonotettiin kuin koulussa ja aikataulu kusi jo onnittelu maljan jälkeen.
        Myös 170 henkeä keskiverto VPK/seuraintalon salissa on aivan liikaa.

        Tuollainen 580 euroa olisi helppo säästää tuosta meidänkin budjetista.
        Esim kutsukorttien materiaali maksoi meillä 2€/kortti ja kiitoskorttien noin 1€/kortti.
        Jo näihin upposi 100€.
        Morsiammen kampaajasta ja meikistä säästyy noin 150€ jos voi ja osaa tehdä kotosalla.... jne

        Me saimme myös yhden tarjouksen tarjouskierroksellamme tuollaisesta hotellin ruokasalista. Menu oli muistaakseni luokkaa 27,50/hlö.
        Siellä nuo juomat esim eivät olisi maksanneet mitään, koska ideana oli että jos ei kotikalja tai vesi kelvannut niin vieraat saivat itse tilata omaan piikkiin.
        Tuollaisessa paikassa kuulluu myös tietysti tarjoilijat siivous yms hintaan.
        Nuo viime mainitsemani ovatkin sellaiset asiat, jotka voivat helposti nostaa edullisen paikan ja edullisen menun hintaa aika rajusti. Eli ole tarkkana kun kysyt tarjouksia; Mitä hintaan sisältyy ja mitä ei. Ja sitten tarkkana sen ei:n kulujen kanssa.
        Tuossa hotellissa olisin saanut myös häähuoneen kaupanpäälle ;)


      • Avioon astumassa
        Mietteliäs kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä!

        Joo elikkäs vieraiden määrä vaikuttaa lähinnä siis siihen, että tilat voi olla pienemmät ja ruokaa ja juomaa kuluu vähemmän. Jos ruoka ois n. 29 eur/aikuinen ja aikuisia vieraita olisi 50, se ois yhteensä 1450 ja 30 vieraalla 870. 580 euroa tulisi säästöä. Ei nyt kauheita, mutta onhan sekin jotain. Sillä voisi saada vaikka hääpuvun.

        Ja sitten juomissa säästää jonkun verran. Ja kutsu-/kiitoskorteissa. Kun on vähemmän väkeä.

        Sitä vaan miettii, että onko säästö niin iso että kannattaa raakata väkeä pois... On vaikea päättää kenet jättää kutsumatta. Vaikka kutsuisi vaan lähimmät ystävät ja sukulaiset niin äkkiä se porukka kasvaa, kun ottaa mukaan seuralaiset.

        Tietysti pienemmällä väellä voisi pitää rennommat juhlat, eikä tarvitsisi olla niin hienoja puitteita. Sekin olisi mielestäni parempi vaihtoehto kuin vain kaksin maistraatissa ja kakkukahveet kotona jälkeenpäin…

        Alkuperäinen kysymyshän sinulla taisi olla, että onko sillä vieras määrällä väliä.
        Meillä loppusumma kaikelle on noin 7500€, ja se olisi ollut helppo puristaa noin 5000€:oon tinkimättä vierasmäärästä.

        Eikä kukaan tosiaankaan velvoita teitä tarjoamaan ruokaa, hääkakku ja -valssi ne kuitenkin ovat kirkon jälkeen ne häiden kohokohdat.

        Niin ja tosiasiahan on, että sitä halvemmalla saa mitä enemmän on valmis tekemään itse (omalla porukalla).

        Eli se on aivan teistä itsestänne kiinni millaiset häät te haluatte => mitä se maksaa.


      • Meillä
        Avioon astumassa kirjoitti:

        Tuo porukka tosissaan kasvaa helposti. Meidän listalla oli aluksi noin 150 henkeä, eikä siinä ollut vasta kuin isät, äidit, sedät, tädit, serkut ja muutama kaveri.
        Serkkuja ja kavereita raakattiin aika raa'alla kädellä pois ja lopputulos oli 64 plus me ja bändi.

        Sanoisin, että sellaiset 50-100 hengen häät ovat parhaat.
        Itse olen ollut jopa 300 hengen häissä, ja ne olivat itse asiassa aika kauheat. Ruokaa jonotettiin kuin koulussa ja aikataulu kusi jo onnittelu maljan jälkeen.
        Myös 170 henkeä keskiverto VPK/seuraintalon salissa on aivan liikaa.

        Tuollainen 580 euroa olisi helppo säästää tuosta meidänkin budjetista.
        Esim kutsukorttien materiaali maksoi meillä 2€/kortti ja kiitoskorttien noin 1€/kortti.
        Jo näihin upposi 100€.
        Morsiammen kampaajasta ja meikistä säästyy noin 150€ jos voi ja osaa tehdä kotosalla.... jne

        Me saimme myös yhden tarjouksen tarjouskierroksellamme tuollaisesta hotellin ruokasalista. Menu oli muistaakseni luokkaa 27,50/hlö.
        Siellä nuo juomat esim eivät olisi maksanneet mitään, koska ideana oli että jos ei kotikalja tai vesi kelvannut niin vieraat saivat itse tilata omaan piikkiin.
        Tuollaisessa paikassa kuulluu myös tietysti tarjoilijat siivous yms hintaan.
        Nuo viime mainitsemani ovatkin sellaiset asiat, jotka voivat helposti nostaa edullisen paikan ja edullisen menun hintaa aika rajusti. Eli ole tarkkana kun kysyt tarjouksia; Mitä hintaan sisältyy ja mitä ei. Ja sitten tarkkana sen ei:n kulujen kanssa.
        Tuossa hotellissa olisin saanut myös häähuoneen kaupanpäälle ;)

        noin 170 vierasta ja häät tuli maksaa n. 6000€
        plus että kaikki ruuat tehtiin ihan itse!


      • Mietteliäs
        Avioon astumassa kirjoitti:

        Tuo porukka tosissaan kasvaa helposti. Meidän listalla oli aluksi noin 150 henkeä, eikä siinä ollut vasta kuin isät, äidit, sedät, tädit, serkut ja muutama kaveri.
        Serkkuja ja kavereita raakattiin aika raa'alla kädellä pois ja lopputulos oli 64 plus me ja bändi.

        Sanoisin, että sellaiset 50-100 hengen häät ovat parhaat.
        Itse olen ollut jopa 300 hengen häissä, ja ne olivat itse asiassa aika kauheat. Ruokaa jonotettiin kuin koulussa ja aikataulu kusi jo onnittelu maljan jälkeen.
        Myös 170 henkeä keskiverto VPK/seuraintalon salissa on aivan liikaa.

        Tuollainen 580 euroa olisi helppo säästää tuosta meidänkin budjetista.
        Esim kutsukorttien materiaali maksoi meillä 2€/kortti ja kiitoskorttien noin 1€/kortti.
        Jo näihin upposi 100€.
        Morsiammen kampaajasta ja meikistä säästyy noin 150€ jos voi ja osaa tehdä kotosalla.... jne

        Me saimme myös yhden tarjouksen tarjouskierroksellamme tuollaisesta hotellin ruokasalista. Menu oli muistaakseni luokkaa 27,50/hlö.
        Siellä nuo juomat esim eivät olisi maksanneet mitään, koska ideana oli että jos ei kotikalja tai vesi kelvannut niin vieraat saivat itse tilata omaan piikkiin.
        Tuollaisessa paikassa kuulluu myös tietysti tarjoilijat siivous yms hintaan.
        Nuo viime mainitsemani ovatkin sellaiset asiat, jotka voivat helposti nostaa edullisen paikan ja edullisen menun hintaa aika rajusti. Eli ole tarkkana kun kysyt tarjouksia; Mitä hintaan sisältyy ja mitä ei. Ja sitten tarkkana sen ei:n kulujen kanssa.
        Tuossa hotellissa olisin saanut myös häähuoneen kaupanpäälle ;)

        Itselläni on oikein iso suku, mutta en aio kutsua kun lähimmät sukulaiset ja ystävät. Suuri osa sukulaisista on kuitenkin sellaisia joiden kanssa en ole vuosiin ollut tekemisissä.

        Jotkuthan haluavat isot häät ja kutsuvat kaikki tutut, puoli tutut ja tuntemattomatkin, että saavat vain haalittua tarpeeksi vieraita. Mutta se ei sovi minulle. Vaikka olisi rahaakin.

        Meidän häihin tulisi tosiaan se 30-50 henkeä. Meillä käy varmaan niin,e ttä alkuperäinen lista on pieni ja se kasvaa kokoajan... Ajattelin siis ensiksi, että voisi olla jopa niinkin vähän kuin 20, mutta kun tarkemmin olen ajatellut niin kyllä taitaa nousta 10-15 hengellä. Listassa on nyt 24 ( 7 tai 8 lasta), jotka ehdottomasti kutsutaan. (Ja en tiedä ottaako kolme heistä seuralaiset) . Miehen puolelta tulee enemmän vieraita ja saa nähdä mihin päädytään. Raskiiko hän sittenkään jättää kutsumatta joitakin kavereitaan. Mutta ei missään tapauksessa ainakaan sataa vierasta ole tulossa. Mutta kun aletaan kustannuksia laskemaan niin voi taas mieli muuttua!

        Luulen, että avomieheni haluaa ainakin juomat tarjota... hänelle olisi kauhistus, jos vieraat joutuisi ostamaan itse juomat baarista... Että siinä ei säästellä. Itse voisin kyllä vähän tinkiä… Ja luulen, että ruokakin olisi tärkeää. Kaikissa pippaloissamme on ollut aina runsaat tarjottavat. Ja kun olemme vieraina häissä niin hänestä on mukavaa, jos on ilmaista alkoholia tarjolla. Vääntöä voi tulla, että mistä tingitään! Mies tinkisi varmaan ainakin puvuista, kutsuista ym. ”tilpehööreistä”…

        Mutta eiköhän löydy joku kompromissi, kun on tutkinut eri vaihtoehtoja, tekee laskelmia ja puntaroi mikä on tärkeintä.


      • HAH
        Avioon astumassa kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymyshän sinulla taisi olla, että onko sillä vieras määrällä väliä.
        Meillä loppusumma kaikelle on noin 7500€, ja se olisi ollut helppo puristaa noin 5000€:oon tinkimättä vierasmäärästä.

        Eikä kukaan tosiaankaan velvoita teitä tarjoamaan ruokaa, hääkakku ja -valssi ne kuitenkin ovat kirkon jälkeen ne häiden kohokohdat.

        Niin ja tosiasiahan on, että sitä halvemmalla saa mitä enemmän on valmis tekemään itse (omalla porukalla).

        Eli se on aivan teistä itsestänne kiinni millaiset häät te haluatte => mitä se maksaa.

        häissään pelkkää kakkua, haloo!


    • Mikko

      Kannattaa tehdä vertailua eri pitopalvelun sekä juhlapaikkojen välillä. Hinnoissa on nimittäin todella suuria eroja ainakin Turun seudulla. Eli karsimatta vieraiden määrästä, voit saada säästöä aikaan kilpailuttamalla esim pitopalveluita. Itse teimme niin ja samalla tarjouspyynnöllä saimme suurin piirtein samanlaisen menun hinnaksi 18€-35€ aikuista kohden.

      Hääpaikan suhteen kannattaa varmistaa, että omat juomat ovat sallittuja. Kaikki paikat, joissa on a-oikeudet, vetoavat lakiin, eli omia juomia ei voi tuoda. Myös hääpaikkojen vuokrissa on suuria eroja. Esim Turun seudulla paikkojen vuokrat ovat 150€ ylöspäin yli 1000€. Itse löysimme todella idyllisen paikan hieman Turun ulkopuolelta, jonka vuokra on 200€ ja johon saa tuoda omat juomat. Tietysti se on makuasia, haluaako cityhäät vai luonnon rauhaan. Osa juhlapaikoista saattaa veloittaa myös vahtimestarista sekä tarjoilijoista erikseen.

      Kuten jo alussa sanoin, vertailua kannattaa tehdä ja pyytää tarjouksia useammasta kuin yhdestä paikasta. On siinä tietysti oma vaivansa, mutta myös rahaa säästyy. Hinnat varmasti vaihtelevat eri puolilla Suomea ja omat esimerkkihintani ovat Turusta. Meidän saamilla tarjouksilla kalleimman pitopalvelun käyttö 30 henkilöllä kustantaisi 1050€, kun taas halvimman käyttö 50 hengeltä olisi 900€. Meillä hinnat oli tosin laskettu 80-100 hengen ryhmälle, joten 20-50 hengelle hinta voi olla aavistuksen verran kalliimpi.

      Jos teet kustannusarviota, niin tietyt kustannukset ovat joka tapauksessa kiinteitä riippumatta vieraiden määrästä (sormukset, hääpuvut, hääyö, mahdollinen orkesteri, juhlapaikka, jne). Juhlapaikan koristelu tulee myös luonnollisesti sitä kalliimmaksi, mitä suurempi tila on. Jos ajatellaan, että kiinteiden kustannusten lisäksi pitopalvelu ja alkoholit ovat yhteensä esim 30€ henkilöä kohden, niin siirtyminen 30 henkilöstä 50 henkilöön tuo lisäkustannuksia n. 600€.

      • Nannu

        ...mikä tämä kyseinen paikka on? Meilläkin kiva hääpaikka Turun suunnalta hakusessa.


      • paikkaa etsimässä

        Mikäs se idyllinen hääpaikka Turun lähellä sitten oli? Olisiko muita hyviä vinkkejä Turun seudulla 100-150 hengen hääpaikaksi?


      • liune
        paikkaa etsimässä kirjoitti:

        Mikäs se idyllinen hääpaikka Turun lähellä sitten oli? Olisiko muita hyviä vinkkejä Turun seudulla 100-150 hengen hääpaikaksi?

        En tiedä mikä tuo alkuperäinen paikka oli, mutta suosittelen Kappelinrantaa! Sinne saa viedä omat juomat ja valita itse pitopalvelun. Tämä on meille tärkeä juttu, kun ei oikein luoteta siihen, että yksinoikeudella jossain paikassa ruokia myyvä pitopalvelu aina olisi se paras...


      • joku tolkku
        liune kirjoitti:

        En tiedä mikä tuo alkuperäinen paikka oli, mutta suosittelen Kappelinrantaa! Sinne saa viedä omat juomat ja valita itse pitopalvelun. Tämä on meille tärkeä juttu, kun ei oikein luoteta siihen, että yksinoikeudella jossain paikassa ruokia myyvä pitopalvelu aina olisi se paras...

        Tuskin sun suosituksellasi on mitään virkaa alkuperäiselle kysyjälle, kun kaikki muut ketjun viestit on kirjoitettu seitsemän vuotta sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe