N16 1.5/1.8 sedan & sportdeck

neitiratissa!

Hei!

Olen suunnitellut almeran ostoa. Harkinnassa vielä korimalli, eniten ehkä kiinnostusta (5oviseen) sportdeckiin. Olen lukenut paljon aiheeseen liittyen mutta osittain aika vanhaa tekstiä, joten ajattelin nyt aloittaa uuden keskustelun. Kaipaisin siis mielipiteitä ja kokemuksia kyseisistä autoista. Olisiko kannattavampaa harkita vain 1.8 moottoria? Kokemuksia automaateista, miten ovat toimineet?

Luin 1.8 moottorin ongelmista vuodesta 2003 eteenpäin, ja etsinkin nyt lähinnä vuosimalleja 2000-2002. Onko 1.5 ollut kokoajan yhtä luotettava, vai muuttuiko sekin huonompaan suuntaan vuonna 2003? Onko esimerkiksi vuoden 2005 sportdeck luotettava 1.5 koneella?

21

6695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitiratissa!

      Eli tehdäänkö myös 1.5 nykyään englannissa? Onko se silti täysin toimiva vaikka 1.8 moottorissa on ollut ongelmia?

    • Almera Visia+

      1.5 koneella ja sedan korimalli, siinä jämäkkä ja kestävä auto. 1.8 koneissa on tosiaankin pahaakin öljynsyöntivikaa vuosimalleissa 2003-2005 (ellei jo takuuseen joskus korjattu, selvitä asia ennen ostoa) koska tehtaalla kiristäneet manuaalivaihteiston pultit liian tiukalle, ja 3 sylinteri mennyt soikeaksi. Automaatti 1.8 mallissa öljynsyöntiä ei ole, eikä 1.5 mallissa. lyhytperäinen malli varsin löysäkorinen ja kumiseva, sedan on kuin toiselta planeetalta. Alkupään mallit 2000-2001 sedanit valmistettu japanissa (tunnistaa siitä, että antenni on nissan tyyliin katon etunurkassa) Kaikenikäiset töpöperät valmistettu aina briteissä, kuten myös uudemmat 2002 eteenpäin sedanit. (tunnistaa antennista katon edessä keskellä) Suosittelen ostamaan joko 1.5 koneella olevan 2003 eteenpäin olevan sedan almeran, tai sitten 2000-2002 1.5 tai 1.8 koneisen sedanin. Itselläni on 2003 vuotinen sedan 1.5, ja loistavasti toiminut, ja ajettu nyt 260tkm ilman mitään niinkeksittyjä tyyppivikoja lukuunottamatta takuukutsuna tehtyjä ajovalojen vaihtoa. Vahteistokin on todistetusti avaamaton. Kunhan ei aja vitosella alle 80km/h, vaihtaa laatikkoöljyt 40 tuhannen jälkeen ja moottoriöljyt 10 tuhannen välein niin kestää. Ja jarrujen "tyyppivika jumitus" estyy sillä että jarrunesteet uusitaan kokonaisuudessaan aina syksyisin, eikä kerran 5 vuoteen kuten monet uskoo, ja poljetaan niitä jarruja joskus kunnolla, ja hiljaisesta vauhdista kiskastaan käsijarrua pariin kertaan kunnolla lukkoon.

    • 2004 1,8 HB toimii

      Itsellä reilu 150 tkm ajettu 1,8 HB. Englannissa on kasattu joo, mutta toiminut 6 vuotta moitteetta. Pariin kertaan oon huollattanut liikkeessä, muuten huoltanut itse.

      On ihan manuaaliaskilla eikä moottori kuluta öljyä. Sedan on ehkä hieman vakaampi ajaa, ei ole niin nyökkiväinen, mutta näihän se on yleensä muissakin merkeissä.

      Tuollaisen mikä itselläni on saa varmaan tänä-pänä alle 5 000e, joten kovin korkeelta siinä ei enää putoa meinaan jos auto ei tyydytä ja jos vaikka sen sitten haluaisi vaikka vaihtaa johonkin toiseen.

      Tuohon tehty uutena ruostesuojaus ja pellit on moitteettomat kuten myös maalipinta vaikka niitä nyt en erityisemmin ole varjellut. Nyt kun kevät aurinko alkaa paisteleen, perusteellinen ulko- ja sisäpesu, kiillotetut alu/kesärenkaat alle ja lopuksi maalin päälle kunnollinen vaha niin ei paljoa uutta häppee.

      • Almera Visia+

        Eturoiskeläppien puuttuminen on todellinen murha Almeran helmoille, jos ajettu sorateillä. Oma 9/2003 käyttöönotettu auto oli ollut ensimmäisellä omistajalla uudesta saakka / 218TKM ajan Kuusamossa, missä tunnetusti paljon sorateitä, ja sen aikainen omistaja metsähallituksen kaavoitussuunnittelija Kuusamon toimipisteessä, niin kyllä oli auton ostaessani se helmojen röpöläinen muovikerros missä maali päällä, kulunut todella ohueksi ja oli jopa puhki helman etukulmassa, mistä etulokasuoja alkaa. Nyt korjattu täysin, ja musta kiveniskumassa päällä, kesällä tarkoitus maalata korin väriin. Muuten ruostesuojaus ottanut todella ison harppauksen N15 malliin verrattuna...


    • öljyallu

      ostin viime elokuussa 05 1.8 almeran sportdekin ,ajettu 102000km,itse ajanut 5000km,vaihdatin öljyt heti kun ostin allun ja öljy tikkua useasti tarkkailessa huomannu et eipä tuo vie öljyä ,näitä juttuja allun öljyn kulutuksesta ihmettelen,onko mulla käynny niin hyvä säkä et mul on ainoo 1,8 almera joka ei vie öljyä

      • Almera Visia+

        Ei niitä öljynsyöntiongelmia ole tehtaalta lähtiessäkään ollut kaikissa 1.8 koneisissa, vaan noin 60% autoista kaiken kaikkiaan. Siinä 60tkm paikkeilla se syönti alkaa jos alkaa. Autosi voi olla hyvinkin virheetön yksilö tai sitten kunnostettu. Onhan siinä isompi koneisessa monia parempia puolia 1.5:seen verrattuna, esim moottoritiellä 110km/h mittarinopeudessa (Navi 104km/h) 1.5 koneen kierrokset 3100RPM VS 1.8 2500RPM, mitä nyt kaverin Tekna mallin Allulla kävin moottoritiellä lenkin vertailun vuoksi ajamassa. Vaikuttaa todella paljon ajomeluun. Tädilläni on 1.8 automaatti, ja siinä on vain 4 "vaihdetta", ja silti siinäkin sama 2500RPM /110km/h. Selvästi haettu 1.5:seen voiman tuntua lyhyillä välityksillä. Kuitenkin olen autooni hyvin tyytyväinen huomioon ottaen käyttötarkoitus mihin olen sen hankkinut, eli paikasta A paikkaan B siirtymiseen.


    • öljyallu

      siis onhan meitä kaksi, minä ja 2004 1,8 hb toimii :))

      • 2004 1,8 HB toimii

        Juu näin on, vaan kuten tuo "Almera Visia " sano ja jos tosiaan ongelmat on alkanut 60 tkm paikkeilla, johan ne on sitten moneen kertaan näissä enemmän ajetuissa korjattu.

        Sitten toisaalta, ei pieni öljyn kulutus ole vielä kummonenkaan ongelma jos ei nyt montaa desiä saati litraa 1000 km kuluta.

        Muistaakseni esim. Opelin joissain malleissa oli ihan uudesta asti reippaan puoleisia öljynkulutuksia. Jos ei nyt sininen savu pöllähtele ainoo on, että sitä öljyä pitää muistaa aina välillä tarkastella/lisäillä.

        Itse olen vaihtanut/vaihdattanut öljyt kerran vuodessa. Ajoa noin 10 tkm tai vähän alle. En muista siinä välissä öljyä lisänneeni.


    • nismo 1.8

      1.8 varma ja sitkeä muista suojata ammattilaisella pohja ja kotelot

    • maukka1

      mulla 2001 ..1,8..ajettu 145th nykii 2500-3500..vikavalo syttys sanoivat et kampiakselin anturi..täytyy vaihtaa..no vaihettiin uus makso 140e...pari tuntii ajoa sama vika...oiskohan paalaamo paras.

      • allu N16 1.8 2004

        Ilmamäärä anturi (MAF) ja 1.lamda-anturi vaihtoon, kestävät tuon 150tkm jos ajettu 98 bensalla niin pitempään. Ilma-anturissa pitää vaihtaa koko putki, pelkkä anturin putsaus ei auta. Lamda-anturi lähtee parhaiten irti kuumana, biltemasta avain 8e.

        Tämän jälkeen vääntää kuin katepillarin1500r/min eteenpäin ja bensankulutus putoaa huomattavasti, käy 900r/min tyhjäkäyntiä tosi nöyrästi.

        Lamda-anturi (N16 bosch)150e ja Maf n.300e ebay:ssa, maahantuojalla koko paketti noin 650e avaimet käteen vaihdettuna, aikaa ottaa 1-2h max.

        Tuon jälkeen pelaa taas 200tkm moitteetta jos ajaa 98 bensalla.


    • Nibboni

      Mulla olis tiedossa just tuollainen 2003 vuosimallin sedan hyvillä kilsoilla ja järkevään hintaankin vielä, mutta on juuri tuolla 1,8l koneella..
      Et onkohan sittenkään järkevä harkinta, jos on öljysyöppö?
      Kellään tietoa, onko kallis laitattaa kuntoon, jos syö öljyä?
      Kävin koeajamassa aikaisemmin 1,5l hatchback-koppaista Almeraa ja oli jotenkin tehottoman oloinen, vaikka oli myöskin vähän ajettu ja pirun siisti muuten(voihan kyllä olla siitäkin kii, että oli ollut pelkästään pikkuajossa viime ajat).
      Joten tuo 1,8l kone olis taas sen puolesta vähän paremman kuuloinen.
      Itsellä tällä hetkellä on v.-99 Primera 1,6l pannulla. Pirun hyvä peli ollut, mutta rupeaa olemaan jo sen verran elämänsä ehtoopuolella että olis vaihdon paikka.
      Olen kyllä kuullut, että näistä peruskoneista tuo 1,6l olis ainoa, joka ei vie öljyä, et nuo 1,8 ja 2,0 litraiset bensapannut olisivat uudesta jo öljyn perään..?

      • tyytyväinen nainen

        2004 1.8 N16 allu 145tkm ajettu ei syö 5w/40 eikä 15w/40 (talvi/kesä öljyt) öljyjä.

        Pohja massautettu 2x (2006, 2012), koska suolasumu talvella syö sen muuten olemattomiin.

        Tuolla yllä jo kerrottiin noiden antureiden vaihdoista se on ainoa iso remontti mitä 8. Viime vuoden aikana on joutunut uusimaan kun auto on ollut meillä.
        Täytyy myöntää sen terhakoittaneen konetta huomattavasti samoin bensankulutus pieneni ja salaperäisen moottorivalon syttymiset ovat jääneet pois.

        Ilmastointin lisättiin litkua viimevuonna (2013), huollettu peli on huoleton.
        Suosittelen, jos massautettu ja hyvin pidetty sekä nuo anurit uusittu.


    • paskavehe

      Ostin 05 1.8 litrasen almeran ja syö öljyä aivan perkeleesti onko kukaan perehtynyt asiaan mistä se sitä imee? En ole vielä moottoria ruennu aukomaan uskon että ihan tyyppiviasta on kyse.

      • vastaus pulmaasi

        Eli jos sulla syö öljyä vitusti ni avaa venakoppa. Ja käännä se ympäri. Siinä on sellanen pikkunen neliönmallinen tiiviste nappula mikä yleesä kuluu ja alkaa sitä kautta valskaamaan huohotinkanavia pitkin imusarjaan ne öljyt. Nissanin liikkeellä maksaa 4e se tiivistenappula ja työhön menee vartti. Ite selvittelin vikaa vaikka kuin vitun kauan ja sit se viimein korjaantu tolla ja nyt ei kulu öljyä melkein mitään koko vaihtovälin aikana.


    • Järre

      Morjes! Mitäs olette pitäneet hatchbackin pitkän matkan ajettavuudesta? Onko jotain asiaa mikä alkaa ottamaan aivoon? Kävin tälläisen 1.8 litraisen 170 000 ajetun yksilön hakemassa juuri, ja tarkoitus olisi lähteä lähes 2000 km viikonloppureissuun marraskuussa. Olen päässyt vasta suhailemaan kulmilla.

      Sen verran voin itse jo sanoa, että IS200:n ratista tähän hypänneenä oikein positiivinen kokemus. Taisi olla Lexuksessa jo kilsoja takanakin kun tämä vääntää mielestäni alhaalta paljon paremmin. Yllättävän napakan oloinen palikka, ei tosiaan ihan samaa luokkaa kun emännän P12 Primera.

      • N16

        Omalla tuli matkattua n. 1500 kilometriä kesällä (750 per suunta) ja ainut ongelma taisi olla että radio rupesi 'rätisemään', johtuu varmaankin radio asemien kantavuudesta (suurin osa etelä-suomessa) kun mitä pohjoisempaan meni niin sitä enemmän rätisi mutta se tuskin haittaa, ottaa vaikka CD:n mukaan jos haluaa musiikkia kuunnella.

        Itse ajettavuudesta, penkit ovat kyllä tarpeeksi hyvät ja jaksaa pitempäänkin istua mutta eihän mikään auto estä sitä että kaasujalka puutuu, itsellä on kylläkin vakkarinopeus säädin niin ei se haittaa, uudemmissa almeroissa yleensä löytyy kyseinen vekotin.

        Joten en usko että sen suurempaa ongelmaa on ajaa kuin se radion rätinä (antennin vaihdolla parempaan tai vahvistimen asennus varmaan auttaisi) ja kaasujalan puutuminen.

        Huonot renkaat voivat olla myös yksi huono puoli, itsellä oli Bridgestonet kesärenkaina ja tunnetusti pitävät järkyttävää ääntä, ohjaamon vaimentamalla tuosta varmaan selviäisi mutta kunnon renkaat maksavat vähemmän, jos pohjoiseen olet lähdössä niin kannattaa nastat laittaa alle valmiiksi.


      • N16

        Tuosta P12 Primerasta, Primerassa on sama moottori kuin Almerassa (jos 1.8) mutta jos esim. 2 litrainen tai 2.5 litrainen niin sitten alkaa jo eroa näkyä, suomessa kylläkin on vain näiden 'pikkuserkku' eli QG20DE suurimpana vaihtoehtona, joka tosin on sama kuin Almerassa on eroa QG15DE ja QG18DE välillä mutta ero on varmaan pienempi.

        QG15DE moottorissa on se 90/98 hevosvoimaa ja QG18DE:ssä on 114/116 kun taas QG20DE:ssä on jo 138, toisaalta tuo on QG moottori ja irti jokaisesta saisi helposti 10% mutta ketjun takia vähennetty tehoa.

        Jos todellista etuveto herkkua ilman turboa haluat nissanilta niin suosittelisin että hakisit SR20DE tai QR25DD koneella varustetun Primeran, Almerastakin saattaa löytyä mutta ei ole ihan alkuperäinen vaan viritys.

        Kuvailisin että P12ssä voi olla oikea moottori mutta väärä kori, erittäin huono 'tuunaus kohde' kun osia ei löydy mistään paitsi ehkä japanista.


    • kestääköalmera

      Onko Nissanissa hinta/laatu suhde kohdallaan? jos muutamaan tonniin alkaa saamaan, niin mahtaako vastaava auto olla yhtä hyvä?

    • 1Urpo

      En suosittele Nissania, koska niistä suurin osa 2003 vuodesta eteenpäin tehdään Englannissa ja siellä ei tunnetusti osata tehdä- ja tai koota autoja laadukkaasti. Aika arpapeliä sanoisin jos ko. vm. etteenpäin olevan ainakin 1.8 litraisella koneella ostaa. 60% 2003-2006 Nissaneista 1.8 litraisista on valmistevikaisia öljysyöppöjä.

      • Tuskal

        Myös primera p12 on öljy syöppö tehdäänkö nämäkin englannissa.Voisko männään renkaat jumittaa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe