Ruotsi vapaaehtoiseksi – allekirjoita kansalaisaloite! 4.3.2013

TÄRKEÄ!

Ruotsi vapaaehtoiseksi – allekirjoita kansalaisaloite!
( 4.3.2013 06:51 Ilmari Rostila Kotimaa)

Suomessa on keskusteltu pitkään siitä, että ruotsi voisi olla kouluissa vapaaehtoinen kieli. Jokainen saisi opiskella ruotsia, mutta voisi myös valita lukujärjestykseensä ruotsin sijaan jonkin muun kielen opintoja tai tarpeellisia lisäopintoja itse valitussa oppiaineessa.

Viimeisten tutkimusten mukaan 63% eli selvä enemmistö kansalaisista haluaa ruotsista valinnaisen oppiaineen. Vanhemmat ja opiskelijat ovat esittäneet kantansa tueksi monia perusteluja. Maailman valtakielten osaamisen heikko taso haittaa Suomen kansainvälistä kilpailukykyä. Ruotsin kielen pakollisuus ja yksilöiden oppimiskyvyn rajallisuus johtavat käytännössä vieraiden kielien taitamisen ohuuteen ja valintamahdollisuuksien kapeutumiseen.

On myös tuotu esiin, että kielikoulutuspolitiikkamme epäonnistuu siinä, mihin se sanoo pyrkivänsä.

http://ilmarirostila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/134384-ruotsi-vapaaehtoiseksi-allekirjoita-kansalaisaloite

19

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anja20

      Ruotsin kieli vapaaehtoiseksi - kahta minikieltä ei saa pakottaa ketään opiskelemaan eikä tuhlata verovaroja.

      • Mikki Raappana

        Nyt on aloitettu pois pakkoruotsi
        kansalaisaloite: http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

        Tarvitsette pankkitunnuksen tai mobiili, poliisiasiakijan.

        Tätä aloitetta kannattaa jopa Kokoomusnuoret?
        Jos tulee tarpeeksi nimiä niin Eduskunnan on otettava se käsiteltäväksi vaikka Henriksson kuinka yrittäisi estää sitä.

        Kuudessa kuukaudessa on saatava yli 50.000 henkilöä.

        Nyt vaan kipin kapin näyttämään että on kannatusta.

        Pakkoruotsi turhaa! Turhaa kieltä on tootta tosiaan pakkoruotsi, sen olen saanut huomata aivan käytännössä!

        Jossain sanottiin aloitteeseen olevan samantien jo kertynyt yli 400 nimeä.
        Ainakin minä allekirjoitan, sillä EUssa olisi hyvä kun ymmärtäisivät Olli Rehn ja muut suomalaisten edustajat
        niitä tarpeellisia kieliä, englantia ennen kaikkea, ranskaa ja saksaa. Kun näyttää että EUstakaan emme ole eroamassa, että siellä edelleen jatkamme, niin että ymmärtää ja osaa itse sanoa asiansa noilla EUssa osattavilla kielillä, niin se on tarpeen. enemmän kuin tarpeen. Olli Rehnkin niin onnettomasti puhuu kun on pienenä turhaa pakkoruotsia joutunut pänttäämään vuodesta toiseen. Tarpeetonta.


      • Uskonsodat 1155-1323
        Mikki Raappana kirjoitti:

        Nyt on aloitettu pois pakkoruotsi
        kansalaisaloite: http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

        Tarvitsette pankkitunnuksen tai mobiili, poliisiasiakijan.

        Tätä aloitetta kannattaa jopa Kokoomusnuoret?
        Jos tulee tarpeeksi nimiä niin Eduskunnan on otettava se käsiteltäväksi vaikka Henriksson kuinka yrittäisi estää sitä.

        Kuudessa kuukaudessa on saatava yli 50.000 henkilöä.

        Nyt vaan kipin kapin näyttämään että on kannatusta.

        Pakkoruotsi turhaa! Turhaa kieltä on tootta tosiaan pakkoruotsi, sen olen saanut huomata aivan käytännössä!

        Jossain sanottiin aloitteeseen olevan samantien jo kertynyt yli 400 nimeä.
        Ainakin minä allekirjoitan, sillä EUssa olisi hyvä kun ymmärtäisivät Olli Rehn ja muut suomalaisten edustajat
        niitä tarpeellisia kieliä, englantia ennen kaikkea, ranskaa ja saksaa. Kun näyttää että EUstakaan emme ole eroamassa, että siellä edelleen jatkamme, niin että ymmärtää ja osaa itse sanoa asiansa noilla EUssa osattavilla kielillä, niin se on tarpeen. enemmän kuin tarpeen. Olli Rehnkin niin onnettomasti puhuu kun on pienenä turhaa pakkoruotsia joutunut pänttäämään vuodesta toiseen. Tarpeetonta.

        Uskonto pakotettiin Ruotsin hullujen kuninkaiden toimesta
        Suomeen kolmella raa'alla sodalla. Sitä ei kidutuksineen ja inkvisitioineen olisi täällä tarvittu.

        Tuosta uskonon vallasta ihmisten yli, siitä on paljon pahaa seurannut, kun jopa järjen valo on pitänyt peittää ja VAIN uskoa.

        Eihän se niin voi olla!
        Herätkää uskonnolla höynäytetyt!
        Tuon ennaltamääräämisopin ( =predestinaatio-opin) on jo vanha kirkkoisä Augustinus esittänyt, ja muistanpa vielä lukiossa aikoinaan, miten itse nousin vastarintaan sen lukiessani!
        Kaikenlaiset ovat saaneet vuosisatoja olla vaikuttamassa.

        Stephen Hawking on sanonut:
        - Olen huomannut, että nekin ihmiset, jotka väittävät, että kaikki on ennalta määrättyä, emmekä pysty muuttamaan mitään, - katsovat sivuilleen ennen kuin ylittävät kadun.

        Erittäin paljon voimme vaikuttaa omaan kohtaloomme, usein voimme vielä läheisiämme ja lähimmäisiämmekin auttaa.

        Augustinushan oli sitä mieltä, että jotkut on ennalta määrätty helvettiin! TOSI- tosi karmeata oppia!

        Ruotsalaisten etuoikeudet Suomessa on tärkeätä lopettaa!

        Nyt nimet sen puolesta, meidän puolestamme aloitukseen!

        .


      • .23.
        Uskonsodat 1155-1323 kirjoitti:

        Uskonto pakotettiin Ruotsin hullujen kuninkaiden toimesta
        Suomeen kolmella raa'alla sodalla. Sitä ei kidutuksineen ja inkvisitioineen olisi täällä tarvittu.

        Tuosta uskonon vallasta ihmisten yli, siitä on paljon pahaa seurannut, kun jopa järjen valo on pitänyt peittää ja VAIN uskoa.

        Eihän se niin voi olla!
        Herätkää uskonnolla höynäytetyt!
        Tuon ennaltamääräämisopin ( =predestinaatio-opin) on jo vanha kirkkoisä Augustinus esittänyt, ja muistanpa vielä lukiossa aikoinaan, miten itse nousin vastarintaan sen lukiessani!
        Kaikenlaiset ovat saaneet vuosisatoja olla vaikuttamassa.

        Stephen Hawking on sanonut:
        - Olen huomannut, että nekin ihmiset, jotka väittävät, että kaikki on ennalta määrättyä, emmekä pysty muuttamaan mitään, - katsovat sivuilleen ennen kuin ylittävät kadun.

        Erittäin paljon voimme vaikuttaa omaan kohtaloomme, usein voimme vielä läheisiämme ja lähimmäisiämmekin auttaa.

        Augustinushan oli sitä mieltä, että jotkut on ennalta määrätty helvettiin! TOSI- tosi karmeata oppia!

        Ruotsalaisten etuoikeudet Suomessa on tärkeätä lopettaa!

        Nyt nimet sen puolesta, meidän puolestamme aloitukseen!

        .

        Kristinusko levisi Suomeen jo ennen itsenäisyyden menettämistä vuosituhannen alkupuolella, lainasanat ja haudat ovat siitä todisteena.


      • Älä VALEHTELE !
        .23. kirjoitti:

        Kristinusko levisi Suomeen jo ennen itsenäisyyden menettämistä vuosituhannen alkupuolella, lainasanat ja haudat ovat siitä todisteena.

        Senkin valepukki svenski ! Siivelläeläjä ! HYI, HÄPEE !


      • Erqqu
        Mikki Raappana kirjoitti:

        Nyt on aloitettu pois pakkoruotsi
        kansalaisaloite: http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

        Tarvitsette pankkitunnuksen tai mobiili, poliisiasiakijan.

        Tätä aloitetta kannattaa jopa Kokoomusnuoret?
        Jos tulee tarpeeksi nimiä niin Eduskunnan on otettava se käsiteltäväksi vaikka Henriksson kuinka yrittäisi estää sitä.

        Kuudessa kuukaudessa on saatava yli 50.000 henkilöä.

        Nyt vaan kipin kapin näyttämään että on kannatusta.

        Pakkoruotsi turhaa! Turhaa kieltä on tootta tosiaan pakkoruotsi, sen olen saanut huomata aivan käytännössä!

        Jossain sanottiin aloitteeseen olevan samantien jo kertynyt yli 400 nimeä.
        Ainakin minä allekirjoitan, sillä EUssa olisi hyvä kun ymmärtäisivät Olli Rehn ja muut suomalaisten edustajat
        niitä tarpeellisia kieliä, englantia ennen kaikkea, ranskaa ja saksaa. Kun näyttää että EUstakaan emme ole eroamassa, että siellä edelleen jatkamme, niin että ymmärtää ja osaa itse sanoa asiansa noilla EUssa osattavilla kielillä, niin se on tarpeen. enemmän kuin tarpeen. Olli Rehnkin niin onnettomasti puhuu kun on pienenä turhaa pakkoruotsia joutunut pänttäämään vuodesta toiseen. Tarpeetonta.

        Nyt jo 6600 nimeä...hyvältä näyttää toistaiseksi.


      • 8243
        Erqqu kirjoitti:

        Nyt jo 6600 nimeä...hyvältä näyttää toistaiseksi.

        8243 :)


    • pouis pakko vihdoin

      Kyllä kansa vihdoinkin alkaa tajuta että muutosta tarvitaan.
      Emme halua olla ruotsalaisten orjia enää kauemmin.

      Tarvitsemme sivistyskieliä, kuten ranska ja saksa ruotsin sijasta.

    • tupauunot.

      Jaahas!
      Täällä taas tolvanat kilpailevat
      kielitaidottomuudellaan.
      Onneksi olkoon pöllöimmälle!

    • poispakkoruotsi
      • poispakkoruotsi

        Kolmas ilta menossa ja 4034 allekirjoitusta.


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      SUOMALAISTENkin tarvitsee osata puhua EU:ssa,
      se on aivan VÄLTTÄMÄTÖNTÄ:
      siis POIS pakkoruotsi, jolla ei tee MITÄÄN!!

      Tilalle englanti, ranska tai saksa valinnaisina.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

    • M. Raapp.

      Nyt on aloitettu pois pakkoruotsi
      kansalaisaloite: http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

      Tarvitsette pankkitunnuksen tai mobiili, poliisiasiakijan.

      Tätä aloitetta kannattaa jopa Kokoomusnuoret?
      Jos tulee tarpeeksi nimiä niin Eduskunnan on otettava se käsiteltäväksi vaikka Henriksson kuinka yrittäisi estää sitä.

      Kuudessa kuukaudessa on saatava yli 50.000 henkilöä.

      Nyt vaan kipin kapin näyttämään että on kannatusta.

      Pakkoruotsi turhaa! Turhaa kieltä on tootta tosiaan pakkoruotsi, sen olen saanut huomata aivan käytännössä!

      Jossain sanottiin aloitteeseen olevan samantien jo kertynyt yli 400 nimeä.
      Ainakin minä allekirjoitan, sillä EUssa olisi hyvä kun ymmärtäisivät Olli Rehn ja muut suomalaisten edustajat
      niitä tarpeellisia kieliä, englantia ennen kaikkea, ranskaa ja saksaa. Kun näyttää että EUstakaan emme ole eroamassa, että siellä edelleen jatkamme, niin että ymmärtää ja osaa itse sanoa asiansa noilla EUssa osattavilla kielillä, niin se on tarpeen. enemmän kuin tarpeen. Olli Rehnkin niin onnettomasti puhuu kun on pienenä turhaa pakkoruotsia joutunut pänttäämään vuodesta toiseen. Tarpeetonta.

    • Vaikuta vapauteen!

      Pakkoruotsi pois!

      http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi/

      Vapaaehtoisesti saa opiskella kuka tykkää - mutta pakko pois!

      "Suomen kielikoulutuspolitiikkaa pitkään tutkineesta Jyväskylän yliopiston emeritusprofessorista Kari Sajavaarasta ei ole yllättävää, että ruotsin kielen oppimistulokset peruskoulun päättyessä eivät ole hyvät, kun 85 %:lle peruskoululaisista opiskelu jää kolmivuotiseksi B1-kieleksi.

      Hänen mielestään ruotsissa suurin pulma ei suoranaisesti ole opiskelun pakollisuus vaan sekä peruskoulun että lukion huonot oppimistulokset, joihin pakollisuus on vaikuttamassa.

      Hänen mukaansa ruotsin määrääminen pakolliseksi oli kielipoliittinen ratkaisu, jota tehtäessä ei ole otettu huomioon kasvatuksellisia tai koulutuspoliittisia näkökohtia.

      Hän kokee opetuksen pakollisuuden perustelemisen kieliryhmien tasa-arvolla lähes kestämättömäksi, kun kieliryhmien edellytykset kielen opiskeluun ovat erilaiset.

      Euroopan Komission kielten opetusta käsittelevä Key data on Teaching Languages at School in Europe 2005 -raportti toteaa Suomen kielenopetuksen johtuvan poliittisista ja historiallisista syistä, ei itse kielen tarpeesta."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi

    • Jotain rotia!

      Eipä Suomen eduskunta tule
      koskaan muuttamaan kielilakia.
      Ruotsinkielisethän muuttaisivat
      pois, ja tänne jäisi vain juntteja
      läskipäitä. Kuka johtaisi yrityksiä?

      • liikaa liikaa

        Tuollaisia ylimielisiä ruotsinmielisiä suomalaiset ovat vuosikymmeniä kannatteneet tietämättä että he ovat vetäneet meitä nenästä koko ajan ja lypsäneet kansaa etuoikeuksillaan.


    • kunnioitusta!

      Niin, ja veisivät pääomat mukanaan.
      Tänne jäisi vain trokareita ja torikaup-
      piaita. Kuka maksaisi eläkkeet?
      Ei eduskunta ihan noin tyhmä ole.

    • mötönen.

      Jäisihän tänne kielitaidottomia
      työttömiä.
      Onnea heille!

    • Hämmästynyt hieman

      Mutta eikös ruotsinkielisiä suomen kansasta ole vain5%,vai olenko väärässä?"Tänne jäisi vain trokareita ja torikauppiaita"Suomessa on yli 5 milj. ihmistä,ja 5% siitä on 250 000,ja luulen etteivät kaikki ole mitää yrityksenjohtajia,ja sitäpaitsi miksi yrityksenjohtajat muutaisivat pois Suomesta vaikka Suomen kielilaki muutuisi?Ei tämä kieliasetus Ruotsin kieltä pois kokonaan sulje,se vain tekee siitä vapaaehtoisen.
      Ja miksei vaikkapa Venäjän kieli olisi pakollinen Suomeesa,naapurimaa kuitenkin?Ja tuota äskeistä voidaan soveltaa Ruotsiin,miksipä Ruotsin kieli olisi pakollinen vaikka se on naapurimaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe