Ravintolaan töihin?

15+4

Mulla on tyhmä kysymys mutta kysyn sen silti... Saako kokki käyttää ohjetta kun tekee jotain ruokaa, vai pitääkö muistaa ulkoa se ohje?

Ja jos katsoo ohjetta niin katsooko pomo/työkaverit ilkeästi tyyliin "onpas siinä ammattitaidoton kokki kun pitää ohjetta katsoa"

Itse muistan ulkoa lukuisia reseptejä, miten kyseinen ruoka tehdään ja mitä raaka-aineita siihen tulee, mutta en muista raaka-aineiden määriä niin pitää tarkistaa ohjeesta... Niin olisiko tuon tapainen työntekijä hyvä vai huono?

Valmistun tänä keväänä elintarvikkeiden valmistajaksi, en siis kokiksi. Ravintolatyö on alkanut kiinnostamaan ja ammattini puolesta voisin työskennellä ravintolassa. Kyseiset hommat oppii varmasti parhaiten tekemällä töitä ravintolassa.
Aikaisemmat työkokemukset rajoittuu tehtaisiin ja kauppoihin työharjoittelun ja kesätöiden kautta, mutta en ole työskennellyt ravintolassa.

Kaipaisin vastauksia ihmisiltä jotka työskentelevät/ovat työskennelleet ravintolassa.
Ja jos voisitte kertoa muutenkin millaista työtä se on? Ja vähän yleistä suhtautumista nuoreen jolla ei ole kokemusta ravintolassa työskentelystä ja jonka pitäisi etenkin alussa lukea se ohje kaikenvaralta että ei mokaa missään työvaiheessa.

Anteeks jos tuo on hiukan sekalaisesti kirjoitettu mutta aika nopeasti jouduin kirjoittamaan.

3

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfssdsdfsdsd

      ainakin joissain alacarte ravintoloissa ne annokset tehdään tyyliin: yks rasia tota, kourallinen tota, kauhallinen tota, yks pihvi. eli siis esim ranskalaisille on monessa paikassa oma ottoastia, monissa se on joku pakasterasia tms ja sen rasiallisen kun pistää tulille niin on oikee määrä. ja samalla tavalla melkein menee kasvikset, jossain voi olla astia sillekkin tai sit se on kourallinen, kastikkeille on omat oikean kokoiset kauhansa millä saa oikeen määrän lautaselle, pihvit on monessa paikassa hakkaamista vaille valmiita paistoon.

      ainakin niissä paikoissa joissa itse olen ollut, on keittiössä pöytien yläpuolella kuva jokaisesta annoksesta niin tietää miltä sen pitää näyttä ja mitä siihen tulee.

      pizzojen teossakin oli pienet astiat/kipot käytössä, jokaiselle täytteelle oma kipponsa ja se määrä mikä aina pizzaan laitetaan yhtä täytettä, oli vähän vajaa kipollinen. ei siis ole mitään vaa'an kanssa säätämistä että tulee grammalleen oikeen kokonen annos vaan oli näitä "mittakippoja".

      jäätelöannoksissa vaan katottiin että minkä kokonen pallo näyttää sopivalta pieneksi ja mikä isoksi palloksi, alussa tietty näytettiin ne ns oikeat koot, kastiketta laitettiin sillai että näytti hyvältä eikä sitä ollut liikaa eikä liian vähän.

      nämä siis omia kokemuksia, nyt jo alaa vaihtaneena tosin. lounaspaikoista ei ole tietoa, mutta eiköhän niissäki mennä vähä perstuntumalla, eli ei mittaillaa grammalleen aineita ja maistelemalla.

    • ...........

      Olen suurtalouskokki ja kyllä täällä on ohjeet kaikkeen. Varmaan pitkään työskennelleenä osaa jo ilman ohjettakin laittaa ruokaa tai arvioida määriä, mutta esim. minä en voi sanoa osaavani ulkoa mitään. Ei minun tarvitse esim. mausteita tai kasviksia grammalleen mitata, mutta noin muuten. Kotona osaan laittaa ilman ohjetta ruokaa, mutta isoja määriä on hirveän vaikea arvioida. Olen valmistunut vasta muutama vuosi sitten ja toisekseen keittokokemusta ei edes ole paljon.

      Sellaiset on kivoja keittiöitä, missä jokainen pääsee vuorollaan laittamaan ruokaa. Monissa kaupungin keittiöissä kun on niin, että on yksi kokki, joka aina laittaa ruoan, ja loput ruokapalvelutyöntekijöitä, jotka vuorottelevat esim. tiskissä, linjastolla, salaatin valmistuksessa.

    • Aloittaja--

      Kiitos vastauksista! Tuli varmempi olo :)

      Taidan hakeutua jonkin tyyppiseen ravintolaan töihin, aluksi vaikka harjoittelijana jos en muutoin löydä töitä, niin saanpa työkokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe