Moikka. Kyselen tätä kautta, jos saisin vastauksen. Läheiseni käyttää päivittäin kannabista ja työskentelee ensihoitoalalla. Keneen (viralliseen tahoon) otan yhteyden, että tällainen henkilö poistuisi alalta tai ymmärtäisi riippuvuutensa ja lopettaisi idioottimaisen tapansa? Työnantajaan? Valviraan?
Ensihoitajana huumeidenkäyttäjä
27
1046
Vastaukset
- Poliisiin.
Poliisiin.
- Läheisen läheinen
Et kehenkään. Jos LÄHEISESI tarvitsee apua, olet varmaan ensin puhumassa hänen kanssaan asiasta etkä hommaamassa hänelle potkuja. Mutta oikeasti luulen että kysymys on siitä että haluat käräyttää jonkun josta et pidä. Vai mitä? :)
Sitäpaitsi jos "läheisesi" käyttää kannabista päivittäin työajalla niin johan on kumma jos työkaverit eivät ole huomanneet kun ovat sentään terveydenhuollon ammattilaisia!- sfdsfsdfs
Eihän tuo aloittaja sanonut työajasta mitään. Tai no, ehkä ensihoitoalalla ollaan 24 h töissä.
Kannattaisi ehkä vihjaista (tosin ole sitten kanssa varma, että hän käyttää huumeita, sillä muuten voi tulla herjaussyyte) työnantajalle, ehdottaa, että tuo työntekijä testataan. Pitäisikö terveydenhuoltoalalla olla säännölliset huumetestit kaikille työntekijöille? Sillähän ne selviäisivät, ne käytöt!
Ei kai sitä heti potkuja saa. Ehkä ohjataan hoitoon. Tosin huumeiden käyttö on rikollista, huumeiden hallussapito on rikollista, toisin kuin viinan käyttö. Viinan käytöstähän ohjataan hoitoon ennen kuin ruvetaan potkuja miettimään. - kabbi3
sfdsfsdfs kirjoitti:
Eihän tuo aloittaja sanonut työajasta mitään. Tai no, ehkä ensihoitoalalla ollaan 24 h töissä.
Kannattaisi ehkä vihjaista (tosin ole sitten kanssa varma, että hän käyttää huumeita, sillä muuten voi tulla herjaussyyte) työnantajalle, ehdottaa, että tuo työntekijä testataan. Pitäisikö terveydenhuoltoalalla olla säännölliset huumetestit kaikille työntekijöille? Sillähän ne selviäisivät, ne käytöt!
Ei kai sitä heti potkuja saa. Ehkä ohjataan hoitoon. Tosin huumeiden käyttö on rikollista, huumeiden hallussapito on rikollista, toisin kuin viinan käyttö. Viinan käytöstähän ohjataan hoitoon ennen kuin ruvetaan potkuja miettimään.Eipä tässä työajasta ollutkaan kyse, mutta kyseinen huume kun ei poistu elimistöstä niin nopeasti, jos sitä vapaa-ajalla käyttää useamminkin. Olen tätä hommaa katsonut aiemmin sormien läpi ja yrittänyt puhua asiasta, mutta ei tunnu asia menevän perille. Ja käytöstä olen täysin varma.
- dsfsdfdsf
kabbi3 kirjoitti:
Eipä tässä työajasta ollutkaan kyse, mutta kyseinen huume kun ei poistu elimistöstä niin nopeasti, jos sitä vapaa-ajalla käyttää useamminkin. Olen tätä hommaa katsonut aiemmin sormien läpi ja yrittänyt puhua asiasta, mutta ei tunnu asia menevän perille. Ja käytöstä olen täysin varma.
Noo, joo, se käyttö näkyy niissä kokeissa.
Joo, että kokeisiin vaan. Ja ilmoitus työnantajalle. Vaikkei käyttäisi sun tietosi mukaan töissäkään.
Huumeiden käyttö on rikos - luulisin! - hae apua
Eli mielestäsi mielipuoli narkkari saa olla tappamassa kansalaisia. Taidat itse olla sekakäyttäjä hoitsu.
- Hohhoijaa
hae apua kirjoitti:
Eli mielestäsi mielipuoli narkkari saa olla tappamassa kansalaisia. Taidat itse olla sekakäyttäjä hoitsu.
Jep, narkkarit ovat mielipuolisia henkilöitä, jotka vaarantavat automaattisesti muiden hengen. Taisko olla nyt pientä provoa tässä vaiko kenties tietämättömyyttä kyseisestä aiheesta?
Jos tämä henkilö on läheinen, niin alottaisin kyllä siitä, että kävisin keskustelua hänen kanssaan enkä viranomaisten. Jos kyseessä on ongelmakäyttö, niin taustalta voi löytyä muita syitä joita kannattaisi puida; työuupumus, stressi taikka henkilökohtaiset ongelmat voivat hyvinkin aiheuttaa ns. ongelmakäyttäytymistä.
Muutenkin tällaisissa keskusteluissa ei koskaan oteta muita tekijöitä huomioon kuin itse teko, eli jonkin päihteen liiallinen käyttö. Heti ollaan leimaamassa, aivan kuin ei itse koskaan koettaisi vastoinkäymisiä yrittäen turuttaa niitä jollain eskapistisella tavalla. Kuulostaako käsitteet lohtusyöminen taikka työviikon nollaaminen ryyppäämällä tutuilta? - joopas+
hae apua kirjoitti:
Oletko koskaan polttanut pilveä? Sehän ei suinkaan ole mitään amfetamiinia tai vastaavaa kovemman luokan huumetta. En puhuisi narkkarista kuitenkaan.
"Kannabiksen käytön tyypillisiä vaikutuksia ovat mielihyvän tunne, ruokahalun lisääntyminen, passiivisuus, naurukohtaukset, rentoutuneisuus, suun kuivuminen, silmien sidekalvon verestys (punaiset silmät) sekä harvemmin sydämen sykkeen kiihtyminen. Poltettaessa kannabis alkaa vaikuttaa muutamassa minuutissa. Vaikutuksen kesto on joitakin tunteja."
Jos nyt siis oletetaan että tämä hirveä narkkari potilaiden tappaja käyttää kannabista työpäivän jälkeen, ei käyttö vaikuta työn tekemiseen millään tavalla kun vaikutusaika on sen verran lyhyt. - 10+5=15
dsfsdfdsf kirjoitti:
Noo, joo, se käyttö näkyy niissä kokeissa.
Joo, että kokeisiin vaan. Ja ilmoitus työnantajalle. Vaikkei käyttäisi sun tietosi mukaan töissäkään.
Huumeiden käyttö on rikos - luulisin!"Huumeiden käyttö on rikos - luulisin!"
Myös homoseksuaalisuus oli vielä hiljattain rikos.
- 20+16=36
Tavallaan hassua, että monissa muissa maissa, joissa kannabis on dekriminalisoitu, tähän ei voitaisi puuttua mitenkään. Silti ainakaan mediassa ei ole ollut minkäänlaista juttua siitä, että olisi ollut minkäänlaisia ongelmia. Kannabishan ei aiheuta krapulaakaan, kuten esimerkiksi olut.
- pilleripäät
Moni terveydenhoitoalan henkilö on narkomaani ja vielä useampi lääkkeiden sekakäyttäjä.
Sen näkee jo toiminnan tasosta. - lopeta jo
Aloittaja vois keskittyä vaan omiin asioihinsa jatkossa... ärsyttää tuollaset tekopyhät ääliöt. Muka läheinen, joopa joo!
- Irma-täti
Kun minulle pannaan kanyylia, se on minun oma asiani. Näin ollen on juurikin minun asiani, että henkilö joka sitä laittaa, on täysipäinen ja siinä kunnossa, ettei aiheuta minulle vahinkoa.
Sama koskee kaikkia niitä toimenpiteitä, joita minuun kohdistuu. Ne ovat minun asioitani. Minä en halua, että kenenkään lääke,- alkoholi- tai kannabisongelmat vaikuttavat minuun. Ne kun ovat sen toisen asioita.
Onko tosiaan näin vaikeaa erottaa omia asioita muiden asioista? - 3+6=9
Irma-täti kirjoitti:
Kun minulle pannaan kanyylia, se on minun oma asiani. Näin ollen on juurikin minun asiani, että henkilö joka sitä laittaa, on täysipäinen ja siinä kunnossa, ettei aiheuta minulle vahinkoa.
Sama koskee kaikkia niitä toimenpiteitä, joita minuun kohdistuu. Ne ovat minun asioitani. Minä en halua, että kenenkään lääke,- alkoholi- tai kannabisongelmat vaikuttavat minuun. Ne kun ovat sen toisen asioita.
Onko tosiaan näin vaikeaa erottaa omia asioita muiden asioista?"Minä en halua, että kenenkään lääke,- alkoholi- tai kannabisongelmat vaikuttavat minuun"
Aloittaja ei sanonut, että kyseinen henkilö käyttäisi kannabista töissä. Jos näin on, niin olen tietysti samaa mieltä kanssasi. Mutta jos hän käyttää sitä vapaa-ajallaan, niin onneksi se ei vaikuta sinuun, vaikka kuinka paljon vihaisit kannabista. - Irma-täti
3+6=9 kirjoitti:
"Minä en halua, että kenenkään lääke,- alkoholi- tai kannabisongelmat vaikuttavat minuun"
Aloittaja ei sanonut, että kyseinen henkilö käyttäisi kannabista töissä. Jos näin on, niin olen tietysti samaa mieltä kanssasi. Mutta jos hän käyttää sitä vapaa-ajallaan, niin onneksi se ei vaikuta sinuun, vaikka kuinka paljon vihaisit kannabista.Minun vihaamiseni tai muutkaan tunteeni eivät kuulu tähän. Haluan vain, että kanyyli asennetaan täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
Käyttäkää vapaa-ajalla mitä tykkäätte, kunhan aineen vaikutus on täysin poistunut töihin tullessa. Virhearvioita omasta kunnosta sattuu usein eri aineiden kanssa (ja myös nukkumisen ja ruokailun suhteen). Väsynyt, nälkäinen tai krapulainen ihminen tekee enemmän virheitä.
Siitä voi tietysti olla montaa mieltä, että häviääkö kannabiksen vaikutus varmasti kokonaan ja missä ajassa. Tehkää muuten _ihan mitä tykkäätte_, kunhan se kanyyli tulee käteen nätisti. Ja sitä voi edellyttää myös täysin päihteettömiltä hoitajilta.
- puukkoaselkään
Oletpa tosi reilu läheinen, jos jonnekin viralliselle tasolle olet heti ilmottelemassa.
Oletko miettinyt mitkä seuraukset sillä on läheisellesi? Menee duunipaikka loppuiäksi.
Tulehan alas sieltä norsunluutornistasi.- ei kannabikselle
"Menee duunipaikka loppuiäksi."
No saattaa mennä, mutta saapahan hyvän opetuksen. Oppii pysymään huumeista erossa.
- hyi ei
Jos se tyyppi tekee hoitovirheen ja potilas kuolee, niin itse kokisin syyllisyyttä.
Ota vaan yhteyttä johobnkin valvovaan viranomaiseen. Huvittaa, kun täällä joku selittää, että se ei kuulu sulle, kyllä kuuluu, mä en ainakaan haluais tuommosta pöpiä työparikseni, joka mokais kriittisellä hetkellä. Ja turha väittää, että pilvenpoltto on harmitonta viihdekäyttöä, vasta oli svt.llä ohjelma näistä pöpipäistä, kuinka yjksi hampaaton entinen narkki sano kuinka oli alottanu käytön kannabiksella ja siirtynyt sitten heroiiniin.
Voit tehdä myös nimettömänä tän tyypin esimiehelle ilmoituksen, hän sitten päättää, että mitä tekee ja vaikka joutuisit kertomaan nimesi tyypin esimiehelle tai valviralle, heillä on AINA VAITIOLOVELVVOLLISUUS. Nehän voi sanoa, että sun työteossaon jotain sellaista, että nyt pitää tutkia tarkemmin.
Unoha noitten aikaisempien vellihousujen kommenit, jotka itekki taitaa olla jotain epämääräsiä luusereita.- 12+7=19
"...vasta oli svt.llä ohjelma näistä pöpipäistä, kuinka yjksi hampaaton entinen narkki sano kuinka oli alottanu käytön kannabiksella ja siirtynyt sitten heroiiniin."
Se ei silti tarkoita, että kaikki tai edes (tilastojen valossa) suurin osa tekisi niin.
- klvasdl
Nuorempana pössyttelin pilveä vapaa-aikanani, hoidin työni moitteettomasti, eikä töistä poissaoloja ollut. Alkoholia tai muita päihteitä en käyttänyt koskaan. Kun sitten ryhdyin suunnittelemaan raskaaksi tulemista, lopetin tietysti kannabiksen polton samalla kuin muutenkin tupakoinnin. Ei ollut vaikeuksia lopettaa, koska motivaatio oli niin vahva. Sain terveen lapsen, joka on nyt 30-kymppinen. Koskaan ei ole myöhemmin tullut mieleenkään aloittaa pössyttelyä uudestaan, kyllä se jäi nuoruuden huviksi. Onneksi kukaan moraalinvartija ei minua silloin käräyttänyt, olisi voinut hankaloittaa elämääni aivan suotta.
- elämänpilaaja
varmaan kannattaisi keskustella tämän kaverisi kanssa tästä käytöstä. Jos menet itse tekemään jotain harkitsematonta saatat pilata läheisesi elämän lopullisesti. kunhan muistaisit vielä sen että alkoholi on paljon vaarallisempaa kuin mitätön kannabis.
- selväpäinen10
taas on kannabissonnanjauhajat liikkeellä, että kuiiinka harmitonta viihdekäyttöä se on. miksiköhän se luokitellaan laittomaksi huumeeksi.
jos mä saan kiinni töissä tommosen pössyttelijän tai jos joku vahingossa avautuu viihdekäytöstään, heti lähtee ilmo, mä en kattele paskahousuja. - terv.Päihdetyöntekij
Kannabista jos lähes päivittäin käyttää niin kyllä se on jo isosti varastoitunut elimistöön ja haitat alkaa näkyä. Ongelma onkin se, että käyttäjä itse ei huomaa näitä haittoja ( huomiokyky hitaampi, vaikea arvioida omaa käytöstään ja sen vaikutusta muihin, käy hitaalla, arviokyky , ajantaju muuntunut..) koska aine vaikuttaa JUURI NÄIHIN AIVOJEN alueisiin, joissa pitäis tapahtumia olla ja joiden pitäisi osallistua ajatteluun. ! Kun lopettaa niin huomaa kyllä mistä ne muut puhu ja huomas että kaik ei ole kohdallaan, nolo juttu . Jos juttelusi ei auta, tod näk ei, pyydä sitä meneen työterveyteen puhuun ongelmasta, jos itse hakeutuu eivät ilmota työnantajalle. Ehkä työterveyteen sun pitäs olla yhteydes ja esimieheen, niin ystäväsi pääsisi /joutuisi työpaikan hoitoonohjausmallin piiriin jossa autetaan irti päihdeongelmasta, Tarkoituksena siinä on säilyttää työkyky ja työpaikka. Ota myös yhteyttä paikkakuntasi päihdetyöntekijään tai pyydä kaverias mukaan, josko itse ottaisi asiasta vastuuta sitoutuisi seuloihin ja avopuolen tukeen päihdeasiassa. Toimii monesti ilman isoa härdelliä. Ei ole oikea paikka työskennellä ensihoidossa, jos on päihderiippuvuus. Meneeköhän kohta stimulantteja, jotta saa puhtia työhön ku kannabis passivoi ? Nyt olisi hyvä aika miettiä muita ajanvietteitä ja relaamiskeinoja ku savut.
- klvasdl
Onko silloin tällöin siiderin tai lasillisen valkoviiniä nauttiva henkilö "päihderiippuvainen"? Ns. viihdekäyttäjä pössyttelee piipullisen kavereitten kanssa vapaapäivänä. Jos nämä ihmiset ovat päihderiippuvaisia, on heitä Suomessa melkoinen määrä!
- hoits
Minusta sinulla hyvät neuvot jos huomaa kaverilla ongelmaa. Olet oikeassa paikassa töissä. Ja esim tuo, että jos itse epäilee ongelmaa niin työterveyshuolto ei ota yhteyttä työnantajaan on aika tärkeä pointti, sillä se voi montaa estää ottamasta yhteyttä terveydenhuoltoon, jos ajattelee, että no sit pomo saa tietää ja loparithan siitä tulee.
Omgelmiahan kaikilla ihmisillä on. Ei hoitajat siitä poikkea. Sitä vastoin he joutuvat kohtaamaan enemmän suruja ja kriisitilanteita, stressaavia muutoksia kuin monet muut ihmiset. Ja ihmisiä hoitajatkin ovat, stressin/kriisinhoitokyky kenelläkin omansa.
- Valvira valvoo
Valviraan otat yhteyttä
- Terveysalalla Oleva
Kannattaa ilmoittaa työnantajalle, aluehallintovirastoon, Valviraan ja poliisille.
Ehdottomasti narkomaanit on saatava pois terveydenhuollon ammateista ja liikenteestä.
Hienoa että otit asian esille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754537Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423473Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1201050
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.131963- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837