Langan pätkiä silmissä Lasiaissamentuma Floaters

P*Silmä

Hei,
Minulla on aina ollut lievää Lasiaissamentumaa silmissä mutta viime syksynä
niitä tuli räjähdysmäisesti lisää. Minulla oli samaan aikaan myös luultavasti sidekalvon tulehdusta. Kävin silmälääkärillä ja hän katsoi silmän sisään ja sanoi että siellä on normaalia iän tuomaa lasiais muutosta (olen 28v). Hän myös sanoi että se ei koskaan mene kokonaan pois mutta voi lieventyä.

Tein photoshopilla kuvan miten näen mailman ylempi kuva ja normaali alempi: http://kuvat-nettiin.kuvamyynti.info/?v=erots.jpg

V** kyllä aika raskaasti katsella näillä silmillä joten tulee pideltyä silmiä kiinni ja välteltyä tarkkaa näköä vaativia töitä. Välillä tekis mieli kaivaa lusikalla silmät päästä.

Onko tää tosian ihan normaalia onko muilla samaa?

15

4883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sumussa silmät

Samat vaivat. Auttaa vain lasiaisnesteen vaihto.

• P*Silmä
      • Ei noin.

Ihan peruslaseri jolla hoidetaan jälkikaihi mutta toi ei todellakaan ole verkkokalvoystävällistä.

• zuuum

Itselläni on välillä enemmänkin mitä tuossa piirroksessasi, välillä sitten vähemmän. Nytkin yksi matonen pyörähti juuri tätäkin kirjoittaessa ruudun editse.

Mitä olen lueskellut, niin niihin saattaa auttaa silmien säännöllinen rentouttaminen (peittää kämmenillä silmät (silmät kiinni) ja antaa silmien rentoutua kämmenien alla pimeässä vähintään 10 minuuttia), hyvä ravinto, nukkuminen pilkkopimeässä (ei ainuttakaan valonlähdettä), riittävästi nukkuminen.

Huomaan yleensä selkeän eron, jos nukun valoja päällä, tai muuten huonosti. Sitten sattuu vielä aurinkoinen päivä, niin silmät tuntuu olevan pelkkiä matoja täynnä.

En tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta jos näkökenttään ilmestyy floatteri, niin pyrin tietoisesti katsomaan sen ohitse. Ehkä oppii olemaan huomioimatta niitä?

• P*Silmä

Mulla noi pyörii silmissä kyllä ihan 24/7 vaikka silmät ois kiinni jos on vähänkään valoa.

Silmän pinnassahan voi olla kanssa joitain nöyhtää mutta se lähtee ihan pesemällä.

• khkhkj

On normaalia ja totut niihin kyllä

• paskatsilmät

Minulla on ihan samanlaista. Viime syksynä alkoi pahenemaan varsin paljon. Esimerkiksi vähänkin auringonpaisteisessa säässä on suorastaan sekavaa kävellä, kun näkökenttä on niin sotkuinen. Tuntuu kuin olisi jatkuvasti hiuksia naamalla.

Olen nyt ensi viikolla menossa monen vuoden jälkeen silmälääkärille. Mietin, että pystyykö lääkäri jotenkin itse toteamaan tämän silmistäni vai täytyykö asia ottaa erikseen puheeksi? Minulla on vahva -10.50 likinäkö ja ikää 23v.

• P*Silmä

Jos kattoo sillä mikroskoopilla silmän sisään ja antaa pupillit laajentavat tipat niin pitäis nähdä. Mutta voihan siitä sanookin, Jos näkyy valonvälähdyksiä voi olla kuulemma vakavaakin muutosta silmän pohjassa.

• Huonoja lääkäreitä

Noin minäkin olettaisin. Mutta miksi silmälääkärit sitten kieltävät näkevänsä niitä? Onko tässä takana joku salaliitto, vai?

• P*Silmä

Tuntuu että lääkärit haluaa vähätellä niitä koska niille ei mitään järkevää hoitoa ole. Minullekkin sanoi että niitä voi katella jos ei oo muuta tekemistä ja että ei koskaan mene pois mutta voi vähentyä tosin epäilen että tarkoittaa tottumista. Mihin ne sieltä silmän sisältä pois pääsis. Tossa on video mitä näkyy erikoiskameralla ei käsittääkseni ole edes mikroskoopia käytetty http://youtu.be/sxroMCVgpPk

• Hyttysiä

Itselläni on ollut näitä "hyttysiä" jo hyvin nuoresta asti, olen nyt 33 v. Kävin autokoulun muutama vuosi sitten ja pelkäsin miten nuo roskat vaikuttavat ajamiseen, mutta pelko oli turha. En ajaessa kiinnitä niihin mitään huomiota.

Vuosien aikana roskat ovat jonkun verran lisääntyneet, mutta ne eivät ihme kyllä juurikaan häiritse. Niiden kanssa oppii olemaan ja katsomaan. Kannattaa opetella katsomaan niiden "ohitse", eikä ala seuraamaan niitä katseellaan. Ajan kanssa varmasti tottuu niihin. Mistään sairaudesta ei mun kohdalla ainakaan ole kyse. Silmälasit ja piilarit on käytössä vahvuudella -0.50 ja -0.75.

• silimä

Minulla täysin sama juttu silmälasian vahvuuksia myöten! Ikää tosin vasta 32v. :D Huomasin ne ensimmäisen kerran ehkä n. 12-vuotiaana ja pelkäsin silmässä kasvavan jonkin loisen, mutta kun niitä ei koko ajan näe, paitsi selkeästi valkoista taustaa vasten tai esim. lukiessa, asia aina unohtui. Jonain päivinä niitä ei huomaa laisinkaan, mutta tänään ovat selkeämmin riesana.

• potilas2

Kyllähän Helsingissä esim. tehdään vitrektomioita, eli lasiaiasenpoistoja. Terve aikuinenhan ei enää lasiaista tarvitse, ja lasiaisen poiston myötä katoavat myös nuo samentumat. Olen harkinnut että menen Helsingin silmäsairaalaan leikkaukseen, kestää vain n. puoli tuntia ja tehdään paikallispuudutuksessa.

• samejtumilla o8

no siis totut siihen että näkö on heikko rosasäkki. elämään tottuu. sokeetki tottuu olee sokeit. mulle tuli noi murrosiässä ja nyt oon 20 vuotta ollu jo samentumilla. tiedän ja tiedostan asian, ja oon sen kans sinut. oon tyytyväinen etttä kykenen näkee ja kirjottaa tekstii, kaikki ei voi ees sitä tehdä.

• verskulainen0807 xD

HEI TÄMÄ AUTTAA!!!!!!!
      Siis ensinnäkin.... itselläni meni koko kesä pilalle, koska näin niitä joka paikassa ja ne tuntuivat vain lisääntyvän ja olin ihan paniikissa. Luin täältä juttua niistä ja vaikka sainkin tietää että ne eivät ole vaarallisia, sain myös tietää että ne eivät lähde. Masennuin täysin. Ensin siis näin niitä vain taivaalla ja isoilla valkoisilla pinnoilla, mutta ne alkoivat kokoajan tulla lähemmäs sitä kohtaa johon katsoin, eivätkä edes liikkuneet enää. Tämä voi kuulostaa kliseiseltä mutta niihin ei saa keskittyä. Pitää keskittyä olemaan keskittymättä :). Täytyy katsoa yhteen paikkaan kauan kunnes ne ovat ajelehtineet pois näkökentästä. Ja aina kun ne näkee, täytyy jähmettyä katsomaan tiettyä pistettä ja antaa niiden ajelehtia tiehensä. Niitä ei saa missään nimessä yrittää katsoa!!!!!!!!!!!!!!!! Itse en näe niitä enää missään paitsi jos katson kauan valkoista pintaa tai joskus sattumalta, mutta niitä ei saa jäädä katsomaan tai ajattelemaan. Se perustuu ilmeisesti siihen, että kun yrittää katsoa niitä, niin silmän lihasmuisti "luulee" että haluat nähdä niitä ja kääntää lasiaisen niin että ne ovat suoraan näkökenttäsi edessä. Nämä tiedot eivät ole mistään lääkärikirjasta, ja kaikki ovat omia päätelmiäni. Mutta se oikeasti toimi! Olisin ollut kiitollinen jos joku olisi kertonut tämän ennen kun pilasin kesäni murehtimalla ja katsomalla niitä...... ei välttämättä toimi kaikilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe