mietin tässä...

pojan äiti--

Hei!
Meijän 1v poika nii jos sille antaa rasvatonta maitoa
tulee masu kipuja,tietenkin alotettiin pienissä määrin.
välillä tuntuu että kestää ihan vähän ja välillä tuntuu et ei kestä
edes 20ml sama juttu on jos antaa nan3 eli pitää antaa nan2
allergia testit tehty,ei ollut millekkään allerginen.
ihmittelen tuota että yöllä alkaa itku et johtuuko nyt edes masukivuista
lääkäri sano et antaa pieniä määriä sen verran mitä kestää maitoa ja
kauraa,mutta kun olen valvonnut niin paljon että en nyt haluaisi kokeilla
muutoksia että saisi uni velkaa vähän poijes ja sit kokeilee totuttaa,kuuleman voi mennä aikaa ennen kun alkaa sietämään.

11

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tajunnut

No jos tulee koko ajan kipeäksi siitä, niin siirrä aloitusta vähäsen. Tai laitat vielä pienempiä määriä, 20 ml ei ole mikään kamalan pieni määrä minusta tuon ikäisen suolistolle. Nyt en ihan ymmärtänyt tuo pötkövirkettä, missä puhut maidosta ja kaurasta ja muutoksista. Siis eikö lapsi ole tähän mennessä saanut kauraakaan? Vai mitä? Itse kokeilisin myös vaikka luomukevytmaitoa, siitä puuttuu homogenointi ja jostain syystä joidenkin mahat kestää sitä paremmin.

• ap kirjottaja

Kiitos vastauksesta!täytyypä kokeilla tuota luomua
      on saannut 5kk asti kaurapuuroa,mutta alkoi oireilemaan,kokeiltiin
      gluteenitonta puuroa heti oireet katosivat,siitä asti syönnyt riisipuuroa.
      mutta kokeiden tulos oli negatiivinen,lääkärin lausunnossa oli että
      ehkä kuitenkin lievä intoleleranssi joka ilmenee suuremmilla vilja määrillä.
      siis kun jos syö vähän leipää esim..paahtoleipää tai ruis leipää jne..
      nii mitään oireita ei tule,samoten kestää happamia tuotteita lagtoositonta viiliä,ja piimää.Eli kokeillaan tota mainitsemaasi maitoa ja vaikka 5-10ml per päivä korvikkeen sekaan,huomenna kyyn neuvlolassa että voidaanko jatkaa nan2 lla kerta kolmonenki tekee kipuja jos juo sitä saman määrän ku kakkosta eli päivässä menee noin 500ml
      Sitten uusi kysymys:tykkään lihapulla/jauheliha kastikkeista voiko antaa kerran viikossa myös 1v: lle?nythän on niitä suolattomia jauhelihamausteitakin ja eikö lihalientäki ole?tuntuu että pitää rajottaa niin paljon tuota ruuan laittoa siis tiettyjen ruokien tekoa et jos poika ei saakkaan syödä,onko missään semmosta sivua josta löytys hyviä terveellisiä ja edullisia ruokia?olen nyt tehnyt keittoja sekä laatikoita,ja jos on syöty jotain esim..sitä kastiketta olen antannut pojalle sosetta karjalanpaisti sose on hänen lempparia :) mites jos itse tekee karjalanpaistia nii millä sen saisi maistumaan?kiitos jo etukäteen!

• kotiruokaa 1v:lle

1v voi alkaa totuttelemaan ihan tavalliseen kotiruokaan. Suosittelen puhdistamatonta merisuolaa niin lapselle kuin aikuisillekin.

• ap kirjottaja

Nii eli sitä ruskeaa kastikettaki siis voi antaa kerran viikossa?
      olisiko siihen mitään terveellisenpää muotoa?siis kun teen ruskean kkastikkeen niin ruskistan jauhot melko ruskeiksi ja käytän ruoka öljyä.

• Homogenoimatonta

No, voi olisi ruskistamiseen terveellisempää, koska öljyä ei saisi kuumentaa.

Hilja täysmaitoa antaisin itse lapselle, se on homogenoimatonta. Rasvaton maito on kaikkein pahinta pienelle vatsalle, mutta jostain syystä sitä edelleen lapsille juotetaan päiväkodeissa ja kouluissa. :(

• minua kiinnostaa
        Homogenoimatonta kirjoitti:

No, voi olisi ruskistamiseen terveellisempää, koska öljyä ei saisi kuumentaa.

Hilja täysmaitoa antaisin itse lapselle, se on homogenoimatonta. Rasvaton maito on kaikkein pahinta pienelle vatsalle, mutta jostain syystä sitä edelleen lapsille juotetaan päiväkodeissa ja kouluissa. :(

Haluaisin kuulla perustelut tuohon, että öljyä ei saisi kuumentaa. Välimeren maissahan käytetään oliiviöljyä myös paistamiseen ja luulisi, että tuossa viimeisen tuhannen vuoden aikana olisi huomattu mahdolliset haittavaikutukset. Toki menetetään tiettyjä öljyn terveysvaikutuksia, mutta yhtään uskottavaa perustelua sille, että oliiviöljy muuttuisi kuumennettaessa muka jotenkin vaaralliseksi, en ole nähnyt.

• ap kirjottaja

Sitä öljy juttua minäki ihmettelen kun ennen sanottiin että
      terveellisenpää on käyttää öljyä ti floora juoksevaa paistamiseen mitä
      taas voita,ja olen jompaa kumpaa käyttänyt aina eikä kukaan ole siitä
      mitään saannut.Nii meillä siis juodaan kevyt maitoa,kirjotin vahingossa
      rasvatonta.

• näin meillä

Vaikka neuvolassa ohjeistetaan, että tietyssä iässä pitäisi siirtyä antamaan sitä ja sitä ruokaa/juomaa, niin eivät ne lapset kellon/kalenterin kanssa kulje. Meillä siirrettiin tavalliseen maitoon siirtymistä kahdella kuukaudella, kun lapsi huusi yöt vatsakipuja.
      Kannattaa pitää taukoa ja kokeilla sitten taas uudestaan.

Meillä ei enää ruskisteta jauhoja (sitä ei suositella, koska on melkoista käryttämistä). Ruskistan ensin jauhelihan, lisään sitten purkin maustamatonta tomaattimurskaa ja annan hautua. Otan lapselle osan kastikkeesta, ja maustan sitten loput aikuisille.

• ap kirjottaja

Kiitos!
      Eli teet siis tomattimurska kastiketta,sopiiko se hyvin pottujenkin kanssa?
      Millä maustatte kanan?kun ennen käytin hunajamarinoitua kanaa.
      entäs eikö kerma ruokia kuiteski voi antaa 1v?

• no minä taas

Olen tehnyt jauhelihakastiketta vain pastan kera...
      Kanafileet maustan curryllä (paistan, otan pari syrjään lapselle ja sitten maustan ne loput aikuisille tulevat). Samoin teen kanasuikaleiden kanssa, lopuksi lisään sekaan ruokakerman (aluksi käytin laktoositonta, nyt jo ihan tavallista) ja annan hautua jonkun aikaa.
      Jos lapsen ruoka on kuivaa, laitan siihen pari lusikallista vaikka maitoa sekaan tai perunoiden joukkoon nokareen voita sulamaan.

• maidosta...

Hei, haluaisin kysyä miksi käytit aluksi laktoositonta kermaa? Äidinmaidossa on laktoosia huimasti enemmän kuin lehmänmaidossa, joten vauvojen laktoosi-intoleranssi on äärimmäisen harvinainen. Suomessa syntyy vuodessa 1-2 vauvaa, joilla on laktoosin pilkkoutumishäiriö, mutta heille ei kyllä sitten sovi edes se äidinmaito. Maitoproteiini on se, mikä vauvan mahalle ei välttämättä käy ja se onkin korvikkeissa pilkottu pieneksi. Maitoproteiinia on laktoosittomissa maitotuotteissa ihan yhtä lailla kuin tavallisissakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      105
      7451
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      102
      5264
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3516
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3461
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2544
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      349
      1506
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      56
      1324
    Aihe