Apuja ensimmäiseen Pariisin matkaan!

MiljaMT

Ollaan lähdössä kolmeksi yöksi Pariisiin, melkoinen miniloma siis noinkin suuresa kaupungissa varsinkin kun nähtävää on paljon.
Meillä on hotelli Louvren vieressä, joten sinne ajattelimme suunnata ensin. Mutta onko Louvren läheisyydessä muita nähtävyyksiä, joihin ehtisi saman illan aikana?

Haluaisimme nähdä siis Eiffel-tornin, Versaillesin linnan, Riemukaaren, Notre-Damen, Pere Lachaisen hautausmaan ja Montmarten kukkulan.

Onko ihan toivotonta? Olemme kyllä valmiita olemaan liikkeessä aamusta iltaan.
Mitkä noista paikoista olisi lähellä toisiaan eli miten matka kannattaisi suunnitella?
Osaisko joku neuvoa? Kiitän suuresti.

Niin ja lentomme on siis päivällä perillä ja lähtö kolmantena päivänä vasta illalla eli kolme kokonaista päivää on aikaa kierrellä.

Tosin haluaisimme myös nauttia ja syödä hyvin, että huh... Kaikkea saa kai suunnitella :P

17

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chattonen

      Ei sinällään toivotonta. Versailles'n linnaan voi laskea meneväksi yhden kokonaisen päivän matkoineen ja jonoineen. Eiffel ja Riemukaari ovat kohtuullisen kävelymatkan päässä toisistaan, joten voitte vaikka aamulla suunnata Eiffelille ja sieltä Riemukaarelle (ja Champs Elysées'lle). Eiffelillä aikaa menee erityisesti jonottamiseen, jos siis torniin aiotte kiivetä. Kannattaa harkita lippujen ostoa etukäteen netistä.

      Louvreen menee myös aikaa, jonoissa ja itse museossa, helposti koko päivä. Notre Dame sijaitsee kävelymatkan päässä Louvrelta, mutta se suljetaan jo n. seitsemän aikaan (jos haluatte käydä sisällä).

      Montmartre (ja Sacré Coeurin kirkko) sijaitsee saman metrolinjan (sininen nro 2) varrella kuin Père Lachaisen hautausmaa. Père Lachaisee sulkee talviaikaan klo 17.30 ja kesäaikaan (maaliskuun puolivälistä alkaen) klo 18.00, joten kannattaa ehkä vierailla Père Lachaisella ensin.

      • MiljaMT

        Kiitos paljon!
        Mä olen nyt tuota Pariisin karttaa tutkinut ja en oikein hahmota, katson siis boking.comista sitä jotta näen hotellimme sijainnin myös. Meidän hotelli siis on 450m päässä Louvresta ja ajattelimme sinne suunnata ensin. Mä haluan nähdä vain Mona Lisan ja kuulemma parkkihallin puolelta ei olisi juurikaan jonoja, joten kuvittelen, että suoriutuisimme sieltä melko nopeasti (heh, tiedän kyllä että voin olla väärässä).
        Ymmärsin jostain että Louvrelta pääsee Champs Elyseen läpi kuljettuna Riemukaarelle, joten se olisi seuraava kohde ja sitte toivoisimme näkevämme iltavalaistuksess Eiffelin.
        Onko tuo reitti siis miten realistinen?
        Kiitän ja toivottavasti en ärsytä kysymyksilläni... Olen pari päivää tosiaan ollut nenä kiinni netissä ja hakenut tietoa :)

        Ihana vinkki myös tuo, että Hautausmaa ja Montmarte ovat saman metrolinjan varrella.


    • Chattonen

      Louvrelta voi kävellä Concorden ja Champs Elysees'n läpi Riemukaarelle, mutta matkaa kertyy n. 3,6 km. Eli riippuu siitä, miten paljon tykkäätte kävellä ja millainen aikataulu teillä on. Valoisaan aikaan osa matkasta menisi Tuileries'n puistossa, joka on ihan näkemisen arvoinen.

      Tässä reitti kartalla selvennyksesi:
      http://goo.gl/maps/QxY3E

      Ellette kävellä jaksa, pääsette Louvrelta metrolla muutamassa minuutissa Riemukaarelle (linja 1)

      • Chattonen

        Mitäköhän vikaa tässä vastauksessa oli, että sille piti oikein kaksi miinusta antaa? :D


      • Pariisin matkaaja
        Chattonen kirjoitti:

        Mitäköhän vikaa tässä vastauksessa oli, että sille piti oikein kaksi miinusta antaa? :D

        Joku 150 kg keiju ei halua kävellä? Kävelemällä kaupungilla aistii Pariisin parhaiten.


    • Pariisin matkaaja

      Pariisi on kaupunki, jossa on todella helppoa tuhlata loma yrittämällä ahnehtia liikaa. Mitä tarkoittaa kolme päivää? Onko käytössä siis kolme täyttä päivää vaiko yksi päivä ja kaksi puolikasta? Tuo ratkaisee aika paljon.

      Pariisin keskusta on loppujen lopuksi aika pieni ja monet nähtävyydet kävelyetäisyydellä. Versailles on noista ainoa, jonne välttämättä on otettava juna.

      Mittasuhteita kannattaa miettiä siten, että Louvreen menee hyvinkin viikko, jos aikoo katsoa kaiken! Eli kehottaisin suunnittelemaan aika tarkalleen, mitä esimerkiksi siellä haluaa nähdä. Pari tunnettua kohdetta ja yksi osasto tarkemmin, onnistunee puolessa päivässä.

      Kun juoksee kolme päivää pitkin ja poikin erilaisten nähtävyyksien perässä, jää itse Pariisi näkemättä. Siis se, mitä näkee kulmakahvilan pöydästä kaikessa rauhassa tai illalla hyvässä ravintolassa.

    • Parislover

      Pariisin matkaaja: Onneksi Pariisiin pääsee aina uudestaan, jos ekalla kerralla tulee vain juostua nähtävyyksissä... ;)
      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Versaillesiin kannattaa myös ostaa lippu etukäteen netistä Versaillesin omilta sivuilta.
      Me menimme Louvreen heti aamulla ja kävelimme ns. suoraan sisään. Jäimme pois metrosta Louvren kohdalla ja kävelimme opasteita seuraten sen lasikuution alle. Liput ostimme tosi kätevästä automaatista ja suoraan ensin Mona Lisaa katsomaan. Siellä huoneessa olikin sitten jo tungosta. Halusimme katsella vähän muitakin joten lähdimme kiertelemään aika päättömästi. Kun päätimme lähteä pois, se ei ollutkaan ihan helppo juttu. :D Exit-merkki (sortie) johtikin vain toiselle merkille ja toiselle merkille, joten tuntui että teimme toisen kierroksen museossa vain päästäksemme pois sieltä! :D Siltikin kerkesimme sinä päivänä tehdä vielä vaikka mitä!

      • Pariisin matkaaja

        Mielestäni kannattaa sillä ensimmäiselläkin kerralla Pariisissa ottaa ihan rennosti eikä edes yrittää juosta läpi kaikkia kuuluisia nähtävyyksiä. Jos yrittää, jää pahimmillaan sellainen mielikuva, ettei halua tulla uudestaan.

        Pariisi on tietysti jokaiselle vieraalle erilainen. Se on niin suuri kaupunki, että näkökulmia on monenlaisia. Mutta nähtävyyksiä enemmän ainakin minua viehättää Pariisissa elämä ja ruoka. Parasta on vain olla ja katsella vaikka katukahvilassa.

        Jokainen varmasti lukee yhden tai useamman oppaan ennen ensimmäsitäkään matkaansa. Jos itse sanoisin, mikä opas tulee valita, niin väittäisin Mishelinin punaisen Pariisin oppaan olevan paras!

        http://www.michelin-boutique.com/guide-michelin-paris-2013-p-2111.html

        Toki siinä on ne tähtiravintolatkin, joihin minulla ei ole varaa, mutta siinä on iso liuta muita halvempia vaihtoehtoja.


      • Paikallinen
        Pariisin matkaaja kirjoitti:

        Mielestäni kannattaa sillä ensimmäiselläkin kerralla Pariisissa ottaa ihan rennosti eikä edes yrittää juosta läpi kaikkia kuuluisia nähtävyyksiä. Jos yrittää, jää pahimmillaan sellainen mielikuva, ettei halua tulla uudestaan.

        Pariisi on tietysti jokaiselle vieraalle erilainen. Se on niin suuri kaupunki, että näkökulmia on monenlaisia. Mutta nähtävyyksiä enemmän ainakin minua viehättää Pariisissa elämä ja ruoka. Parasta on vain olla ja katsella vaikka katukahvilassa.

        Jokainen varmasti lukee yhden tai useamman oppaan ennen ensimmäsitäkään matkaansa. Jos itse sanoisin, mikä opas tulee valita, niin väittäisin Mishelinin punaisen Pariisin oppaan olevan paras!

        http://www.michelin-boutique.com/guide-michelin-paris-2013-p-2111.html

        Toki siinä on ne tähtiravintolatkin, joihin minulla ei ole varaa, mutta siinä on iso liuta muita halvempia vaihtoehtoja.

        En tiedä löytyykö tätä Michelinin kirjasta. Asun itse Pariisin alueella ja sattui pitkästä aikaan vastaan kokemuksen arvoinen ravintola:

        L'Acte 1, 121, rue de Vaugirard, Paris 15e.Metro: Falguère.

        Ihan pieni paikka, ei pysyvää ruokalistaa vaan kokki kirjoittaa aamuisin liitutaululle sen mukaan mitä on torilta löytänyt. Tuoretta eikä liiaksi hinnalla pilattua ruokaa ja hyvä viinivalikoima joita saa tilata laseittain jotta voi maistella montaakin erilaista illan aikana. Menuut noin 20-30€, a la carte noin 45€ juomat.


    • 4565456

      Kannattaa varata vain yksi, max. 2 nähtävyyttä per päivä. Älkää missään tapauksessa stressatko noista, itse tein saman virheen, että suurin piirtein juoksin kaupungin laidalta toiselle nähtävyyksien perässä. Paras asia Pariisissa ei suinkaan ollut nähtävyydet, vaan ruoka!

    • toden sanoo

      Ehdottomasti kannattaa olla ehtimättä joka paikkaan, niin on hyvä syy tulla uudelleen.
      Itse lähdössä kolmannen kerran syksyllä.

    • Kerran käynyt

      Annan yksinkertaisen neuvon. Alas Seinen rantaan ja kummallakin rannalla tai sen välittömässä läheisyydessänne kohdaltanne molempiin suuntiin 2 km:n matkalla ovat kaikki Pariisin kuuluisimmat kohteet. Eikä pääse eksymään.

    • Pettyyynyt

      Ruoka oli,Pariisissa pettymys. Kohtuuhintaista mutta joka kerralla mautonta. Oli suuret odotukset ranskalaisesta. Keittiöstä mutta pettyä sai. Samaa tasoa kuin ABC;llä...

      • Chattonen

        Niin no, kannattaa ensi kerralla katsoa vähän missä syö. Tietenkään ruoka ei Pariisissakaan ole hyvää joka puljussa...!


    • Pariisi on

      Maailman yliarvostetuin kaupunki! Siis kuka sinne oikeasti haluaa? Ai niin, ne perustavikset jotka seuraavat vain miljoonien muiden turistilampaiden esimerkkiä. Siis mitä siellä muka oikeasti on niin kiinnostavaa?? Ei ne väkisin rakennetut nähtävyydet nyt oikeasti ole niin ihmeellisiä. Monilla on kokemuksia tästä. Johonkin Eiffel-torniinkin ihmiset jonottaa tuntikaupalla vain siksi kuin se on niin kuuluisa. Eipä ne nyt niin ihmeelliset näkymät sinne kattomereen ole. Louvreen ei ainakaan kannata mennä, sillä ollaan nyt rehellisiä, menet sinne vain sen Mona Lisan vuoksi. Sekin mitätön pieni ylihypetetty tuherrus. Notre Dame menee kategoriaan "ok" ja sitten on se joku riemukaari mikä on vain kiinnostamaton mikä lie kyhäelmä. Siinä nämä nähtävyydet sitten olivatkin, päivässä läpi käyty, jolloin voit sitten helpottuneena suunnistaa rautatieasemalle odottamaan seuraavaa tuosta turistihelvetistä pois vievää junaa, jolla pääset jonnekkin OIKEASTI mielenkiintoiseen paikkaan...

      • Pariisin matkaaja

        "...Louvreen ei ainakaan kannata mennä, sillä ollaan nyt rehellisiä, menet sinne vain sen Mona Lisan vuoksi..."

        Mona Lisasta olen itse asiassa samaa mieltä. Monta muuta osastoa, joilla on rauhallisempaa, sen sijaan ovat paljon kiinostavampia. Esimerkiksi pelkkään arabialaisen taiteen kokoelmaan menee vähintään puolipäivää.

        Louvren ravintola muuten kilpailee huonoimman Pariisilaisen ruokapaikan tittelistä vahvasti! Sinänsä hassua, koska vertailun vuoksi Orsayn museon vanha asemaravintola on ihan käyttökelpoinen.


    • juntinbongaaja

      "Maailman yliarvostetuin kaupunki! Siis kuka sinne oikeasti haluaa? Ai niin, ne perustavikset jotka seuraavat vain miljoonien muiden turistilampaiden esimerkkiä. Siis mitä siellä muka oikeasti on niin kiinnostavaa?? Ei ne väkisin rakennetut nähtävyydet nyt oikeasti ole niin ihmeellisiä. "

      Mikä sitten sinusta kiinnostavaa, juntti?

      Las Vegasissa oleva muun maailman nähtävyyksien kopiot?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe