Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muistot palaa ja ahdistaa

Rakas äiti

Kuinkahan kauan palaa mieleeni syöpään kuolleen äitini viimeiset viikot.
Ne muistikuvat ja riittämättömyyden tunne kun en voinut auttaa enempää.
Syytökset siitä, kun en ollutkaan paikalla kun hän lähti, vaikka koko ajan koetin paikalla olla.Mutta minun oli pakko levätä välillä ja sillä aikaa hän sitten otti ja lähti.Kuin karkasi minulta salaa, kun en ollut vieressä.

Hyvästejä emme ehtineet sanoa minkäänlaisia.Emme myöskään ennen, sitä, kun hän äkisti sai aivoinfartin ja vaipui pikkuhiljaa koomaan.Näin sitä vaan siirtää hyvästien jättöä, ajatellen ettei vielä, ei vielä.Sitten se onkin yhtäkkiä myöhäistä.

Ei sillä, että kaikki aina ehtisivät ja saisivat hyvästellä poislähtevät omaisensa.Mieltäni painaa yhä vaan se, kun päätin ja äidille lupasin, ettei äidin tarvitse olla lähdönhetkellä yksin.Haluan olla vierellä loppuun asti.
Hän nukkui pois tosin tajuttomana.Ilman kipuja, morfiinin lamaannuttamana.

En tiedä oliko hän lainkaan tietoinen viimeisinä päivinään, jatkuvasta vierellä olostani.Paljon vaan tulee mieleen niin syvältä koskettavia tapahtumia, tuossa saattokodin huoneessa.Muistoja viimeisistä hetkistä niistä keskusteluista, mitä ehdimme käydä.Kaikesta mitä tapahtui.

Muistan miten valtava tarve ja halu minulla oli saada äiti tietoiseksi, miten kiitollinen olen hänelle kaikesta ja miten paljon, paljon rakastan häntä.
Oli myös ristiriitaista ajatella, etten haluaisi päästää häntä viellä.
Mutta kun katsoi jo täysin poissaolevana makaavaa potilasta, jolla ei enää toiminut mikään, mitä tarvitaan elämiseen.Ajatteli, myös, että hänen on parempi päästä tuon sairauden loppuun runteleman ruumiinsa vankilasta.

Kuitenkin kaikki muistot viimehetkistä äidin kanssa, nostaa yhä uudelleen kyyneleet silmiin ja ikävä ahdistaa voimakkaasti.Äidin kuolemasta tulee tänä keväänä vuosi.Tämä kevät nostaa nuo hetket entistä elävämpinä mieleeni.
Kaiken sen ahdistuksen ja surun, tuskan.

Voi miten ikävä minun on häntä aina vaan.Katson äitiä suuresta kehystetystä valokuvasta ja silittelen hänen harmaita hiuksiiaan ja sanon usein.
Voi äiti, tiedätköhän sinä, kuinka rakas olit aina ja olet yhä.Siksi kai minun on sinua niin kova ikävä ikuisesti.
Saisimpa vielä varmuuden siitä, että sinun on nyt hyvä olla.

http://www.youtube.com/watch?v=wRujrisDwZg *ÄITI HEI!!!*

10

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakas äiti

      Korjaus äskeiseen vielä-Sinne, eikä sinen.

    • ilman äitiä

      Rakas ystävä,äiti on aina äiti ja ero äidistä on vaikea .Siitä on nyt kahdeksan vuotta kun mie menetin omani.Mie kylläkin sain mahdollisuuden olla hänen luonaan viimeiseen asti.Siltikin ikävän tunne ja ne viimeiset hetket oovat usein mielessä.Olitodella ikävä ettet ollut juuri hänen luonaan kun hän lähti.Saitko koskaan tietää oliko joku hoitajista paikalla.Yleensä jos odotetaan jonkun loppuvan,niin ei jätetä yksin.Olen itse töissä vanhusten saattohoidossa ja tiedän et useat haluavat lähteäkin yksin.Aivan kuin odottvat et omaiset käyvät kahvilla niin on silloin hyvä lähteä.Sinun äitisi ehkä tiesi et ero on vaikea ja halusin suojata sinua.Erä ajatus vain.Älä sie soimaa itteäs tästä asiasta.Äitis siel jossain ei varmaankaan halua nähdä sua sellaisena.Kaipaus kuuluu elämään ja sinä kuitenkin tiedät mitä kaipaat.Jotu kaipaa,vaan eivät tiedä mitä.Suuri halaus sulle ystävä.

      • Rakas äiti

        Lämmin kiitos sinulle nimim:"ilman äitiä"
        Kyllä oli onneksi hoitaja paikalla, kun äitini nukkui pois.
        Viellä niin ihana hoitaja, jota en koskaan unohda.Minusta hän tuntui usein enemmän enkeliltä kuin oikealta ihmiseltä.

        Saattohoitokodeissa on aika tarkkaa tämä potilaasta huolehtiminen ja hänen tilansa seuranta, ei siellä tarvitse kauan yksin maata.
        Ehkä äiti itse, tai joku muu korkeampi viisaampi voima, tiesi ja tahtoi, että näin on parempi.Ehkä minut haluttiin säästää tältä asialta joka olisi lisännyt kaikkea tätä ahdistustani.Ajattelin vaan, miten kauhean järeät työkalut pitääkään olla, että minun ja äidin välinen side saadaan poikki.Ehkä siksikään minun ei ollut hyvä nähdä sitä hetkeä kun se side viimein katkesi.
        En oikeastaan ollut ehtinyt kotiin tultuani, kuin takin riisua, kun puhelin soi ja suruviesti jo tuli.

        Sen vielä unohdin tässä kertoa, että lähtiessäni lepäämään.Silitin äidin hiuksia ja annoin suukon otsalle ja sanoin:Tulen ihan pian takaisin, mutta jos lähdet tällä välillä, tule moikkaamaan=hyvästelemään.
        Sen sanottuani täysin koomassa oleva äitini räväytti ihan muutamaksi sekunniksi silmänsä ihan auki ja ynähti.Eli selvästi reagoi tähän.
        Uskon siis tämän viestini menneen perille.Koska lähtiessään äitini kävi todellakin hyvästelemässä minut.

        Ulko-ovemme lasiin alkoi joku hennosti, kuin kynsillä naputtaa.Sitä kesti vain pienen hetken.Äiti kävi hyvästelemässä minut ja perheeni ja meni...
        *Lensit tähtiin, valos nähtiin, enkä nähnyt oo kirkkaampaa*Kuten Ilpo Kaikkonen laulaa tässä laulussaan- terveiset sinne taivaaseen.
        Tuo naputusääni oli tosiaan oli niin selvää, että miehenikin kysyi,
        mikä tuulikaapissa napsuu?Ääni kuului samalla kellonlyömällä, kun äiti lähti, koska puhelu tuli vasta sen jälkeen.

        Kiitos halauksesta ja kaunista kevättä sinulle ja muille sureville, voimia kaikille! :) Kaipaus kuuluu tosiaankin elämään ja ilman sitä ei olisi rakkauttakaan.


    • äideistä parhain

      Kauniita ja kypsiä ajatuksia. Juuri noin moni tuntee rakkaan poismenon jälkeen.
      Kuolemasta ei puhuta se tulee yllättäen, hämmentävänä ja mykistää.
      Jotenkin pitäisi olla varautunut tuohonkin.
      Oma äitini oli parhain, olin läsnä mutta juuri poislähdön hetken poissa. Hoitajien kanssa puhuin , että kuolevan on helpompi päästää elämästä irti kun on yksin eikä tarvitse sinnitellä rakkaiden vuoksi.
      Äidit eivät tuomitse vaan suuresti rakastavat sieltä jostain.
      Elämällä on alku ja loppu, väistämättä.
      Itse teen hoitotestamentin helpottaakseni rakkaitteni oloa ja päätöksiä.
      Voimia, joka tuulen henkäys kuiskaa muistoja.

    • ilman äitiä

      Olipa todella mukava lukea näitä kertomuksia.Kuinkahan monta erillaista kaunista tarinaa on meidän ja vanhempiemme eron hetkistä Kiitos kaunis et jaksoit jakaa kokemuksesi.Sinä tunnut kuitenkin päässeen kappalen matkaa eteen päin surutyössäsi.Vain muistot on jäljellä jota ei kukaan voi meiltä viedä.Kaunista kevättä teille.

    • Surujen jakaminen

      Niin totta, jokaisen suru on yksilöllinen ja erilainen, vaikka kuitenkin samaksi kutsuttua tunnetta, eli surua.Jokainen kuolemantapauskin on aina erilainen, niin myös suru ja surevat.
      On niin monenlaisia surutarinoita.
      On suruunsa kanssa jääneitä ja siitä pois päässeitä.
      On lohduttajia ja niitäkin, jotka eivät jaksa tukea muita.On myös heitä, jotka sulkeutuvat, eivätkä tahdo jakaa suruaan kenenkään kanssa.
      Kaikilla on omat tapansa käsitellä surua ja omat tapansa suhtautua kuolemaan.
      Tällä palstalla kuitenkin voimme jakaa ja kertoa kokemuksiamme surusta. Monesti surustaan on helpompi kirjoittaa, kuin puhua siitä.Tämä voi olla jollakin tavalla terapeuttista ja hoitavaa sureville.

    • jätämme jälkiä

      Lähdettävä täältä on, siihen emme v oi vaikuttaa.
      Lähdön hetkellä on jo selvillä jäljet, rakastavat tai tuskaisat, eläessä voimme vaikuttaa niihin jälkiin. Katuminen on raskasta.
      Kuolleetkin ansaitsevat kunnioituksemme ja rakkautemme.
      Muistelu helpottaa ja muistojen ja sanontojen, perinteiden ja tapojen siirtro lohduttaa ja pitää muiston elävänä.

    • JKIOOO

      NIIJKKÖ

    • tätitäti72

      Olen kokenut tuon saman. Mentin äitini muutama vuosi sitten ja pohdoin samoja asioita. Niistä ei saa rauhaa. Suosittelisin sullekkin sururyhmää tai psykolla käyntiä, jutteleminen auttaa vaikka se voi joistain tuntua raskaaltakin. Vomia!

    • Anonyymi

      Kun isäni kuoli, hänkin jätti viestin. Isä kopautti huoneeni ikkunaan, nyt hän vapaa sairaudesta.

      Hetki tämän jälkeen äiti soitti että isä on poissa. Kun menin siihen huoneeseen missä isä lepäsi tunsin isän suojelusenkelin olemassa olon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe