Kartiopullistuma, keratokonus

Ninnikin89

Heips,

mulla on todennäköisesti sarveiskalvon kartiopullistuma molemmissa silmissä. Olen menossa Tampereella sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin tämän suhteen lähiaikoina.

Haluaisin kuulla kokemuksia leikkauksista - onko teille laitettu renkaita vai tehty sarveiskalvon siirros? Miten on sujunut ja kauanko leikkausta on pitänyt odottaa?

Luin joitakin kokemuksia keskustelupalstoilta, ja aloin ihmettelemään kun puhutaan leikkauksen jälkeen poistettavista tikeistä. Silmäänkö ne tikit tulee? Kuulostaa pelottavalta.

Tuntuu että monella joka tästä on kirjoitellut keskustelupalstoille, on ollut normaalinäkö ennen tätä sairautta. Itsellä on kuitenkin kummassakin silmässä -5,50 joten voiko nämä leikkaukset normalisoida näön vai palauttaa ainoastaan tuohon "lähtötilaan"?

Olen aivan paniikissa, että nyt olen sokeutumassa tai jotain, joten kokemuksia olisi kiva kuulla. Myös niitä huonoja.

Kiitos!

4

2887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KCee_

      ^ Olethan käynyt myös Keratocusseuran foorumilla? Siellä on kokemusperäistä juttua mm. mainitsemistasi Intacs-renkaista sekä sarveiskalvon siirroista. Osoitehan on http://keratoconus.fi/foorumi/index.php

      Sen verran voin sanoa, että tuo tikkien poisto tosiaan tarkoittaa silmästä poistettavia tikejä. Jollainhan se uusi siirretty sarveikalvo on paikalleen kiinnitettävä, joten ompeleita eli tikkejä siinäkin käytetään. Kahta koulukuntaa ilmeisesti on, eli ommel tehdään joko jatkuvaksi tai yksittäisiksi tikeiksi.

      Kannattaa siinä sairaalakäynnin yhteydessä tiedustella myös sarveiskalvon valokovetushoitoa. Sillä saadaan melkoisella varmuudella keratoconuksen eteneminen pysähtymään, joten näön heikkeneminen ja etenkin hajataiton lisääntyminen loppuvat myös.

      Sokeutumista KC ei auheuta, joten sitä ei ainakaan kannata pelätä. Ja lohdukseksi voin n. 40 vuoden kokemuksella sanoa, ettei tämä sairaus muutenkaan mitenkään kohtalokas ole. Oikealla asenteella voi elää ihan normaalia ja täysipainoista elämää.

    • valopilkku2

      Minä sain ensimmäiset lasit likinäköisyyteen 16 vuotiaana. Keratoconus todettiin 18 vuotiaana ja olin sosiaalisesti sokea 21 vuotiaana. Tauti siis eteni radikaalisti. Ilman leikkausta sarveiskalvo voi ohentuessaan puhjeta ja seuraa täydellinen sokeus. Näin ei kuitenkaan tarvitse nykypäivänä käydä vaan minun kohdalla tehtiin sarveiskalvon siirrot molempiin silmiini ja sankalasikorjauksilla olen selvinnyt 54 vuotiaaksi asti. Silmät ei ole olleet yhtä hyvän tuntuiset kuin terveenä, mutta eivät ole häirinneet elämää niin pahasti kuin muut sairastamani sairaudet.

    • phi2

      sarveiskalvon kovetushoidon jälkeen voiko näkö huonontua itselläni näkö huonontunut viikko on kulunut hoidosta . Onko kokemuksia.

      • Anonyymi

        Samaa pelkään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe