Pennun käytös hihnassa

...

Ongelmanani on 10 viikkoisen koiranpentuni käyttäytyminen hihnassa. Pentu on oikein fiksu koira, ymmärtää ulkonakäymisen tarkoituksen, eli tekee tarpeensa joka kerta kun ulkona käydään ja on ihan sinut valjaidensa kanssa. Pentu ei pure hihnaa, ei vedä, eikä rimpuile, mutta annas olla kun pitäisi kulkea suuntaan jonne ei pikkuherraa huvittaisi mennä, niin vetää jarrut lukkoon samantien. Se itsessään ei ole ongelma, vaan se, että mikään ei auta. On aivan sama mitä herkkuja koittaa tarjota, ei voisi vähempää kiinnostaa. Ymmärtäisin tämänkin, mikäli pentu olisi peloissaan, mutta kehonkieli ei kerro mitään pelkoon viittaavaa. Kipua ei myöskään pennulla ole, hyvin jaksaa jolkottaa päinvastaiseen suuntaan. Tämä haluttomuus liikkua alkoi n. viikko sen jälkeen, kun pentu meille tuli. Ensimmäinen viikko oli yhtä unelmaa; ei merkkiäkään haluttomuudesta hihnan päässä. Yhtäkkiä ei enää sujunutkaan. Koitan olla kärsivällinen ja yritän kouluttaa pentua tulemaan minun mukanani, ei kipittämään minne sattuu, mutta pakko myöntää, että on raivostuttavaa seistä vartin verran keskellä tietä koiran kanssa ilman mitään ilmeistä syytä. Vaikea kouluttaa koiraa, kun sitä ei palkinnot kiinnosta. Ja palkintojakin on ollut montaa eri sorttia, eli kyse ei ole siitä, etteikö pentu pitäisi nameistaan. Helppiä, jooko?

13

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isomman emäntä

No noin pieni pyöriikin vielä lähiympäristössä, kanna sinne "uuten paikkaan", niin minäkin tein, kun ei millään olisi halunnut lähteä yhtään kauemmas. Siellä kun päästää sitten haisteleen, niin johan on taas kivaa.

• ...

Juuri tuota kantamista minäkin harrastan, eipä auta sekään. Parhaimmillaan olen puoli kilsaa koiraa kantanut, mutta heti kun lasken maahan on pentu taas lähdössä tulosuuntaan. Namit, kantaminen, hellät nykäisyt tai mitkään muutkaan houkuttimet eivät kiinnosta.

• pentuli1

Kyllä se pikkuhiljaa onnistuu. Hän on kovin pieni vielä. Minulla oli myös aluksi vaikeaa saimme koiranpennun tosin vasta 12 viikkoisena, mutta kyllä se tottuu. Talviaikaan voi vähän palella myös tassuistaan. Ole vähän aikaa kerrallaan. Vähän joutuu avustamaan aluksi, mutta kyllä se siitä lähtee. Mukavia hetkiä teille!

• ...

Ymmärrän hyvin, että oppiminen kestää, mutta pointti onkin se, että alussa ei ongelmaa ollut; reippaasti koira käveli kanssani eikä protestoinut. Mikä nyt sitten on? Onko pentu havainnut kiukuttelun jalon taidon? Ja jos nyt annan sille periksi, koska temppuilu on vain ''alkukankeutta'', onko siitä myöhemmin vaikea päästä eroon? Huomattavasti helpompaa olisi pysyä tyynenä näinä rasittavina hetkinä, jos tietäisin syyn pennun käytökselle. En minä pennulle raivoa, mutta varmasti se vaistoaa harmistukseni, mikä tuskin auttaa asiaa.

• isomman emäntä
        ... kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että oppiminen kestää, mutta pointti onkin se, että alussa ei ongelmaa ollut; reippaasti koira käveli kanssani eikä protestoinut. Mikä nyt sitten on? Onko pentu havainnut kiukuttelun jalon taidon? Ja jos nyt annan sille periksi, koska temppuilu on vain ''alkukankeutta'', onko siitä myöhemmin vaikea päästä eroon? Huomattavasti helpompaa olisi pysyä tyynenä näinä rasittavina hetkinä, jos tietäisin syyn pennun käytökselle. En minä pennulle raivoa, mutta varmasti se vaistoaa harmistukseni, mikä tuskin auttaa asiaa.

Jospa koira väsyy noilla lenkeillä, eikä siksi halua lähteä, noin pieni ei vielä viihdy ulkonakaan pitkään. Me käytiin pennun kanssa tuossa iässä n. 500 metrin lenkeillä, kannoin välillä ja väliin ihmeteltiin, lähempänä neljää kuukautta alkoi itse käveleen noita lenkkejä. Nyt käydään jo parin kilometrin lenkeillä useamman kerran päivässä.

• koirakuisk.

Hei, oletko kokeillut leluja, esim. pallon heittoa edemmäs motivointiapuna edespäinmenossa, voi olla että koiraasi motivoi ruokaa enemmän leikkiminen? Joitakin koiria motivoi ruoka, joitakin leikkiminen/lelut tai tehtävät.

Voi olla tosiaan että on myös kylmäarka ja kun on noin vauvaikäinen, se pentuturkki on ihan pinnassa eikä paljoa kylmältä suojaa.

Kyllä varmasti myös ajan kanssa alkaa sujua paremmin. Koirille hajumaailma kun on niin tärkeä, että iän myötä hajut vaan enemmän kiinnostaa ja maailmaa halutaan ihan kotipihan ulkopuolelle mennä katsastamaan. Jne.

Kyl se siitä!

• Jaa-a

Melkonen kuiskailija oletkin. Huh huh.

• ...

On lelutkin mukana kulkeneet ulkona. Ei voisi pentua vähempää kiinnostaa. Ja kovasti epäilen tätä kylmissään olemista, sillä mielellään haukku töpsöttää sitten siihen haluamaansa suuntaan pitkiäkin matkoja. Tiedän ettei koira kykene kiusallaan olemaan vastahakoinen, mutta kovasti siltä tuntuu, kun ei minkäänlaista syytä tunnu käytökseen olevan. Toivon löytäväni jonkin ratkaisun tähän ongelmaan, jotta koirallakin olisi mukavampaa ulkoillessa.

• Mittelinpitäjä

Meillä oli 3 kuukautiseksi asti sama vika. Niin kauan kuin koti näkyi, tai toinen ihminen jäi kotiin oli matkan teko takkuavaa. Minulla on potkukelkassa kori, johon nostan epeleen aina kun se pysähtyy. Kun se oppi, että siellä kauempana on myös hauskaa se kulkee ihan mielellään.

• luna 3kk

Meillä on nyt 3kk pentu ja samaa teki. Alussa meni tosi hyvin ja olin niin ylpeä sitten ei halunnut. Tein joka kerta lyhyen kävelyn aloittaen kantaen vähän kauemmaksi ja sitten joka kerta lisää sitä matkaa. Niin eiköhän se siitä. Meillä tais olla uutuuden viehätystä se alku xD

• Ei tuossa

koiran käytöksessä ole mitään vikaa eikä myöskään ongelmaa. Tuon ikäistä pentua ei käytetä lenkillä. Aika harva tuon ikäinen pentu mallikkaasti käveleekään hihnassa. Sopivaa ulkoilua tuon ikäiselle pennulle on se, että käytät sen pissalla ulkona ja annat sen hihnassa itsekseen pomppia jossain lumi kasassa ja sitten sisään.
      Jos olet sitä oikeasti jo lenkillä käyttänyt niin on ehkä jalat tulleet kipeiksi ja siksi ei haluakkaan kävellä mihinkään.

• joobax

Otatkohan asian nyt vähän turhan vakavasti? Tuon ikäisen pennun kanssa ulkoilin vielä ilman hihnaa pihanurmikolla ja talon takana lähimetsässä. Kyllä se koira kutsua seuraa ellei ole harvinaisen itsenäinen ja rohkea koira (niitäkin on). Juoksennelkaa siellä keskenänne ja vahivsta luoksetuloa niin paljon kuin suinkin pystyt ja ehdit. Se on kuin rahaa laittaisi pankkiin ;)

Jos sulla on surkeet namit, niin ei kai ne kelpaakaan. Ja jos pentu on kylläinen, ne kelpaa vielä vähemmän :D Sydämestä ja kielestä tuppaavat pitämään. Frolicit maistuu yleensä myös.

• Ihan pieni vielä

No onpa sulla nyt hirvee hinku lenkille. Vauvahan tuon ikäinen vielä on.

Koirasi taitaa olla nyt viisaampi kuin omistajansa: ei tuon ikäisen vielä kuulukaan lenkillä käydä. Vähän pyöritään talon ympärillä ja siinä se. Ylpeä saat pennustasi olla, jos jo noin hyvin osaa tehdä tarpeensa, ei pure hihnaa eikä rimpuile. Ethän pidä vain liiankin kovaa kuria, jolloin pentu kokee koko lenkkeilyn kurjaksi. Raivostumiseen sinulla ei todellakaan ole yhtään hyvää syytä. Nauti tästä ajasta kun pentu on vielä pieni. Kyllä sinä ehdit sen kanssa vielä lenkille silloinkin kun ei niin hirveästi huvittaisikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen