Syöttöpumpun huolto

naftavoiteluko?

Jostain olen lukenut että syöttöpumppuunkin pitäisi vaihtaa aika-ajoin voiteluöljy.
Olen aina kuvitellut että polttoaine voitelee pumpun.
En ole kummoinenkaan rattorimies vaan entinen maatalon poika jolla on nyt mökillä voorti harrasteraktorina. Rivipumppu siinä on. Olikohan Simms? En pääse kahtomaan kun matkaa on sata km.
Mitään en ole sille koskaan tehnyt.

81

27039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10w-30

      Kuivana on sitten raukka pyörinyt.

    • Rivipumppu

      Rivipumpussa on yleensä vaihdettava voiteluöljy pl esim Zetor, missä moottoriöljy voitelee pumpun. Hiljakseen polttoainetta vuotaa mäntien välistä öljytilaan ja liiat valuvat yli pumpun kyljessä olevasta ylivuotoputkesta. Vähitellen kaikki öljy korvautuu polttoaineella. Polttoaine on liian lirua voitelemaan nokka-akselia eli kannattaa välillä vaihtaa öljyt, niin pumppu kestää pidempään.

      • 10w-30

        On toiveajattelua, että se öljy korvaantuisi polttoaineella.
        Zetorit voi olla erikseen.


      • Tarttis tietää tarke
        10w-30 kirjoitti:

        On toiveajattelua, että se öljy korvaantuisi polttoaineella.
        Zetorit voi olla erikseen.

        Stop....

        On monenlaisia systeemejä.

        Rivipumppuja on omalla öljyllä, ja se todellakin korvautuu vähitellen polttoaineella koska polttoainetta tihkuu pumppumännän välyksessä alaspäin. Silloin öljy pitää silloin tällöin vaihtaa. Ainakin iänikuiset Boschit ja Simms/CAV:t olivat tällaisia.

        Rivipumppuja on moottoriöljykiertoon kytketyllä voitelulla, ja silloin pumpun öljyä ei tarvitse erikseen vaihtaa. Ainakin uudemmat Boschit.

        Jakajapumput ovat polttoainevoideltuja.

        Common rail pumpuissa voi periaatteessa olla sekä polttoaine- että moottoriöljyvoideltuja. Jos öljyvoitelu, se on kytketty moottoriöljyn kiertoon.

        Eli tarvitaan tarkempi tieto mistä pumpputyypistä on kyse, muuten menee arvailuksi, mutta veikkaus on että vanha Foordi ja Simms rivipumppu, johon öljy pitää silloin tällöin vaihtaa.


    • yks jussi

      Meillä oli ennen Dexta, jossa oli simssin pumppu. Ruuvailin joskus pumpun kyljessä olevan kannen auki ja tippakannulla ruikin kaikki liikkuvat osat traktorin käydessä.
      Sitten vaan kansi kiinni ja menoks. Ei mikään haastava homma.

      • Väärä luukku

        jäi dextan pumppuun vanhat öljyt.


    • fordisti1

      Vanhemmissa fordeissa on pumppu johon tarvii vaihtaa öljyt välillä. Aukasee vain pohjasta propun ja antaa vanhojen valua pois sitte pohja proppu kiinni ja täyttöaukon ruuvi pois samoin kyljessä oleva ruuvi minkä tasoon asti tarvitsee laittaa öljyä. uudemmissa kiertää moottoriöljy pumpun kautta.

      • majuri ja eversti

        Jos foortisi on pitkään seisonnu, eikä lähde käyntiin, vika voi olla kuivunut/jumiutunut syöttöpumppu. Edellä mainittu sivukansi auki ja herkistelyä.


      • Varokaa!!!
        majuri ja eversti kirjoitti:

        Jos foortisi on pitkään seisonnu, eikä lähde käyntiin, vika voi olla kuivunut/jumiutunut syöttöpumppu. Edellä mainittu sivukansi auki ja herkistelyä.

        Syöttöpumput ovat vaarallisia vehkeitä. Olen ollut paikalla tilanteessa, jossa tee-se-itse-remontin jälkeen säädin oli vissiin jumissa ja moottori ryntäsi ekan starttauksen jälkeen kauheille kierroksille. Pysäytysvivulla ei ollut mitään vaikutusta ja ennen kuin kerettiin saamaan ilmanputsarin hattua pois ja rukkasta imun tukkimiseen, meni venttiili läpi männästä ja rautaa alkoi lentämään ulos kampikammion kyljestä. Venttiili ja kampikammion kyljen palasia lensivät ainakin 15 metriä. Onneksi kukaan ei sattunut seisomaan sillä kohtaa moottorin sivustaa.... olisi nimittäin ollut hautaustoimiston keikka, vaikkapa minulle. Starttauksesta ulvontaan ja pamaukseen ehkä puoli minuuttia ja sitten toinen puoli minuuttia kun moottori hiipui kylki savua ja öljyä tunkien ja seutu hiljeni.


      • 10W-30
        Varokaa!!! kirjoitti:

        Syöttöpumput ovat vaarallisia vehkeitä. Olen ollut paikalla tilanteessa, jossa tee-se-itse-remontin jälkeen säädin oli vissiin jumissa ja moottori ryntäsi ekan starttauksen jälkeen kauheille kierroksille. Pysäytysvivulla ei ollut mitään vaikutusta ja ennen kuin kerettiin saamaan ilmanputsarin hattua pois ja rukkasta imun tukkimiseen, meni venttiili läpi männästä ja rautaa alkoi lentämään ulos kampikammion kyljestä. Venttiili ja kampikammion kyljen palasia lensivät ainakin 15 metriä. Onneksi kukaan ei sattunut seisomaan sillä kohtaa moottorin sivustaa.... olisi nimittäin ollut hautaustoimiston keikka, vaikkapa minulle. Starttauksesta ulvontaan ja pamaukseen ehkä puoli minuuttia ja sitten toinen puoli minuuttia kun moottori hiipui kylki savua ja öljyä tunkien ja seutu hiljeni.

        Joo, eletään onnellisena siitä, että vanhassa Simssin pumpussa voiteluöljy
        korvautuu polttoaineella.


      • Heti!
        10W-30 kirjoitti:

        Joo, eletään onnellisena siitä, että vanhassa Simssin pumpussa voiteluöljy
        korvautuu polttoaineella.

        pumppua syöttävä putki auki, jos meinaa rynnätä. Kiintoavain jo valmiina paikallaan ja kaveri starttaamaan!


      • Ryntäystapaus yllä..
        Heti! kirjoitti:

        pumppua syöttävä putki auki, jos meinaa rynnätä. Kiintoavain jo valmiina paikallaan ja kaveri starttaamaan!

        Joo, polttoaineputkeakin alettiin ruuvaamaan irti mutta ei keretty ennen kuin pamahti.


      • Ei siinä
        Heti! kirjoitti:

        pumppua syöttävä putki auki, jos meinaa rynnätä. Kiintoavain jo valmiina paikallaan ja kaveri starttaamaan!

        Ehdi putkia ruuvailemaan jos kone alkaa ryntäämään..Aina kun konetta jonkun remontin jälkeen käynnistää täytyy olla joku kättä pidempi jolla imusarjan voi heti tukkia jos jotain tapahtuu.


      • Urbaanilegendako?
        Varokaa!!! kirjoitti:

        Syöttöpumput ovat vaarallisia vehkeitä. Olen ollut paikalla tilanteessa, jossa tee-se-itse-remontin jälkeen säädin oli vissiin jumissa ja moottori ryntäsi ekan starttauksen jälkeen kauheille kierroksille. Pysäytysvivulla ei ollut mitään vaikutusta ja ennen kuin kerettiin saamaan ilmanputsarin hattua pois ja rukkasta imun tukkimiseen, meni venttiili läpi männästä ja rautaa alkoi lentämään ulos kampikammion kyljestä. Venttiili ja kampikammion kyljen palasia lensivät ainakin 15 metriä. Onneksi kukaan ei sattunut seisomaan sillä kohtaa moottorin sivustaa.... olisi nimittäin ollut hautaustoimiston keikka, vaikkapa minulle. Starttauksesta ulvontaan ja pamaukseen ehkä puoli minuuttia ja sitten toinen puoli minuuttia kun moottori hiipui kylki savua ja öljyä tunkien ja seutu hiljeni.

        Harmaassa Fergussa sammutuksen voi VARMASTI TEHDÄ puolipuristusvivulla, siis imuventtiilit auki!

        Taatusti sammuu!

        Onkohan tämä moottorin ryntääminen ihan satua? Toki alipainesäätimen kalvo voi olla rikki...


    • Sama Massikka uudest

      Minulla on Massey Ferguson 165/68. Ruiskutuspumppu on Cav merkkiä. Siinä on vuosia ollut ongelmana joko yhtäkkinen sammuminen tai sammutuksen jälkeen se ei ole lähtenyt käyntiin. Polttoaine tulee hyvin ja ylimmästäkin ruiskutuspumpun ilmanpoistoreiästä suihkuaa startatessa tai koneen käydessä (ruuvia avattaessa) polttoaine. Kun traktori on levännyt pari kolme tuntia, se yleensä lähtee hyvin käyntiin. En ole kuullutkaan että sitä pitäisi voidella, saatikka että siellä olisi öljyä.

      Olisiko syytä vaihtaa koko pumppu? Missä hinnoissa sellainen operaatia töineen maksaa?

      • Tamppiooni

        Minulla on sama ongelma, johtuu väljästä ruiskutuspumpusta, uuden laittaminen maksaa noin 1000 eurosta eteenpäin. Kesällä ei käy hyvin, mutta talvella kylmällä ilmalla toimii hyvin. Kesällä kierrokset täytyy pitää korkealla, jottei pääse sammumaan. Kesällä rehunteon aikaan jäähdytettiin ruiskutuspumppua kylmällä vedellä ja se keino toimii. Polttoainen sekaan kannattaa kaataa 2-tahti öljyä, yleensä ongelmat poistuu sillä, mutta aikanaan sitten tulee eteen ne lopulliset korjausongelmat. Tilapäiskäytössä, esim. lumenauraukseen ongelma ei haittaa, mutta traktorin sammuminen kauas kotipihasta on hankalampi juttu.


    • joomies2

      Kuulostaa ferkussa olevan väljä ruiskutuspumppu, kun lämmetessään lakkaa toimimasta. Kokeile jäähdyttää vedellä kun tuo sammuminen tapahtuu jos toimii niin vika korjautuu remontilla tai uudella / purkaamo-osalla. Hinnasta en osaa sanoa, itsellä vastaavanlainen remontti n. 2,5 tuhatta (= uusi osa)

      • Sama Massikka uudest

        Kiitos vinkeistä. Onko totta että pumppu olisi noin kallis? Muistelen joskus kuulleeni kunnostetun pumpun maksaneen 700 euroa ja työtä kait vaatinee tunnin pari plus huoltomiehen matkat.

        Kokeilin äsken käynnistää parin tunnin seisomisen jälkeen, mutta juhta kertoi aloittaneensa viikonlopun vieton eikä suostunut käynnistymään


      • Sama Massikka uudest

        Usko tai älä mutta tein ohjeesi mukaan. olen sairastanut jalkavaivaa, jonka helpottamiseksi olen pitänyt pakasteessa jääpusseja. Nyt tilanteen mennessä parempaan suuntaan jäähdykkeiden käyttö on jäänyt. Onneksi en ollut hävittänyt pusseja, joille nyt tuli vinkkisi perusteella käyttöä. Pönkäsin jääpussit kolmeksi vartiksi pumpun kylkeen - noin ihan huvikseni. Kun starttasin, kone käynnistyi kuin mitään vaivoja ei olisi koskaan ollutkaan. Siispä laitoin pakasteeseen tupla-annoksen seuraavaa tilannetta varten. Vielä kerran parhaat kiitokset Sotkamosta.

        Nimimerkki ei mahtunut kokonaan. Se kuuluisi Sama Massikka uudesta asti.


    • Dieselasentaja

      Annosteluventtiili takertelee

      Vaatii puhdistuksen

      • Sama Massikka uudest

        Olen yrittänyt etsiä netistä ja puhelinluettelosta sellaista yritystä tai huoltoliikettä jossa kyettäisiin avamaan ja huoltuamaan/korjaamaan ruiskutuspumppuja, mutta heikolla menestyksellä. Joillekin olen laittanut sähköpostia, mutta eivät ole suostuneet edes vastaamaan. Onko ainoa mahdollisuus ostaa uusi pumppu, jonka arvo on reilusti puolet massikkani listahinnoista. Asun Kainuussa. Olisi kiitollinen sellaisen tiedosta vaikkapa 250 km:n säteellä.


      • Dieselasentaja
        Sama Massikka uudest kirjoitti:

        Olen yrittänyt etsiä netistä ja puhelinluettelosta sellaista yritystä tai huoltoliikettä jossa kyettäisiin avamaan ja huoltuamaan/korjaamaan ruiskutuspumppuja, mutta heikolla menestyksellä. Joillekin olen laittanut sähköpostia, mutta eivät ole suostuneet edes vastaamaan. Onko ainoa mahdollisuus ostaa uusi pumppu, jonka arvo on reilusti puolet massikkani listahinnoista. Asun Kainuussa. Olisi kiitollinen sellaisen tiedosta vaikkapa 250 km:n säteellä.

        Hei

        Lähes joka kaupungissa on diesel erikoiskorjaamoja jotka korjaa ruiskutuslaitteita
        Mitkä kaupungit sulla olis lähinnä

        Millä moottorilla sulla Massikka on

        Perkins 212 203 vai 192 kerrotko sen ja moottorin sarjanumeron sekä pumpun tyypin esim DPA 3241070 tyyppikilvestä kaikki numerot
        Kyllä tämä ratkeaa ilman uuden pumpun ostoa.


      • Sama Massikka uudest
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Hei

        Lähes joka kaupungissa on diesel erikoiskorjaamoja jotka korjaa ruiskutuslaitteita
        Mitkä kaupungit sulla olis lähinnä

        Millä moottorilla sulla Massikka on

        Perkins 212 203 vai 192 kerrotko sen ja moottorin sarjanumeron sekä pumpun tyypin esim DPA 3241070 tyyppikilvestä kaikki numerot
        Kyllä tämä ratkeaa ilman uuden pumpun ostoa.

        No niin. Tässäpä näitä lukemia:
        - moottori Perkins A 4 - 212

        - ruiskutuspumppu Cav 324 1070
        RS 51/850/5/2160

        Kokeilin eilen startata ja pyörähti hyvin käyntiin. Ongelma on sikäli kiusallinen, että se tulee nopeammin kuin salama kirkkaalta taivaalta ja yllättäen ja pyytämättä kuten eräälle politikolle salaiset faksit. Kun vain löytäisin korjaajan niin voisin viedä vaikka henkilökohtaisesti. Kait joku osaa asentaa pumpun paikoilleen?


      • Dieselasentaja
        Sama Massikka uudest kirjoitti:

        No niin. Tässäpä näitä lukemia:
        - moottori Perkins A 4 - 212

        - ruiskutuspumppu Cav 324 1070
        RS 51/850/5/2160

        Kokeilin eilen startata ja pyörähti hyvin käyntiin. Ongelma on sikäli kiusallinen, että se tulee nopeammin kuin salama kirkkaalta taivaalta ja yllättäen ja pyytämättä kuten eräälle politikolle salaiset faksit. Kun vain löytäisin korjaajan niin voisin viedä vaikka henkilökohtaisesti. Kait joku osaa asentaa pumpun paikoilleen?

        Haluaisitko tehdä muutaman kokeen jos neuvon


      • Sama Massikka uudest
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Haluaisitko tehdä muutaman kokeen jos neuvon

        No ilman muuta. Käske niin tottelen. Olen siihen tottunut

        Olen eilen ja tänään käyttänyt traktoria niittämiseen n 1 tunti/ pv ja hyvin on startannut molemmilla kerroilla eikä ole sammunut. Jotenkin outo värkki se on. Miten se on tuon mainitsemasi annostusventtiilin kanssa?


      • Dieselasentaja
        Sama Massikka uudest kirjoitti:

        No ilman muuta. Käske niin tottelen. Olen siihen tottunut

        Olen eilen ja tänään käyttänyt traktoria niittämiseen n 1 tunti/ pv ja hyvin on startannut molemmilla kerroilla eikä ole sammunut. Jotenkin outo värkki se on. Miten se on tuon mainitsemasi annostusventtiilin kanssa?

        Minkä merkkiset polttoainesuodattimet Traktorissa on.

        Onko kierroslukumittari kunnossa. Jos on säädä joutokäynti700-800 rpm.
        Säätö tapahtuu pumpun päällä olevasta kaasuvivun rajaruuvista johon kaasuvipu nojaa joutokäyntiasennossa. Koneen keulan puoleinen

        Meneeko kaasuvipu koneen takapään puoleiseen rajaruuviin pumpulla.

        A jalkakaasu pohjassa
        B käsikaasu pohjassa
        Kokeile ensin että moottori ei pyöri. Kun saat vivuston säädettyä kokeile käydessä lämpimällä moottorilla.
        Max kierrosluku ilman kuormaa on tuo 2160 tyyppikilven tiedoissa

        51/850/5/2160

        Joskus vanhojen koneiden kaasuvivustoissa on väljyyttä ja säätämistä . joskus joutuu kaasuvipuun asentamaan lisäjousen joka vetää kasuvivun joutokäynnin rajaruuvia vasten.

        Puhdista pumpun sivuluukun ympäristö hyvin
        Sulje tankin alla oleva polttoainehana
        Avaa pumpun sivuluukku . Älä riko tiivistettä.
        2 kpl 5/16 tai 8mm avainkannan ruuveja
        Luukusta vuotaa ulos pumpun sisällä oleva polttoaine.

        Ota vuotava polttoaine puhtaaseen astiaan
        Onko polttoaineessa näkyvissä epäpuhtauksia tai vettä.
        Katso pumpun sisään aukosta hyvällä taskulampulla.
        Näkyykö ruostuneita osia tai pumpun sisällä muuta likaa.
        Pumpun sisään ei luukusta homman aikana saa mennä pahemmin epäpuhtauksia.
        Sulje luukku
        Jos polttoaineen siirtopumpussa on yhdellä ruuvilla oleva pyöreä luukku avaa se. Alta löytyy sihti ja pesä lialle. puhdista. Varo ettet kierrä ruuvia kiinnittäessäsi väärille kierteille. Pyörittävä sormilla pitkälle aluksi. Varo myös pyöreää kumitiivistettä.
        Katso lampulla tankin korkista polttoainehanaa sisältä, näkyykö hanassa muovinen lähtösihti. Jos näkyy onko tukossa. Yleensä sihti on irronnut ja huitelee tankin pohjalla. Silloin ei ongelmia.
        Avaa polttoainehana
        Avaa ylempi ilmaruuvi

        Jos siirtopumpussa ja suodattimissa on kaikki kunnossa jonkun ajan päästä valuu ylemmästä ilmaruuvista itsekseen ilmatonta polttoainetta.
        Jos ei valu pumppaa siirtopumpulla hieman . Moottori täytyy olla pysähtyneenä paikkaan että nokka-akselissa oleva mekaaninen nokka ei paina siirtopumpun käyttövipua. Tämän varmistat koko homman aluksi. sen tuntee siitä että siirtopumpun käsivivussa on selvä pumppaustuntuma ja laaja liikerata kun sitä liikutetaan ääriasennosta toiseen. Sulje ylempi ilmaruuvi. Älä avaa muita ruuveja pumpussa

        Nyt voit käynnistää moottorin.
        Käytä lämpimäksi

        Annosteluventtiilivika ilmenee seuraavasti

        Tapaus 1

        Jos painetaan kaasu pojaan käynnin aikana hetkeksi ja löysätään nopeasti
        Kierrosluku käy alle säädetyn joutokäynnin ja palautuu vaivoin säädettyyn kierroslukuun tai pysähtyy. Käynnistyy kuitenkin joskus heti kun startataan uudelleen

        Tapaus 2

        Kaasu pohjaan käynnin aikana hetkeksi nopea löysäys esim noin 1500 rpm tasolle ja heti uudestaan pohjaan. jos moottori lähtee kiihtymään pienellä viiveellä on kyse annosteluventtiilin takertelemisesta.

        Tapaus 3

        Moottori ei käynnisty
        Pysäytin käyntiasentoon
        Kaasu täysille
        Listalenkillä muutama kevyt kilaus pumpun säätimen koppaan jossa ylempi ilmaruuvi on.
        Kaasu joutokäyntiasentoon.
        Jos nyt lähtee annosteluventtiili oli kiinni pysäytysasennossa.
        Saman saa tottunut kokelija selville ku lähtee käsin kiertämään herkällä kädellä pysäytinvipua josta tanko on irroitettu pysäytysasennon suuntaan.
        Jos annosteluventtiili on ok vivun kiertoliikkeeseen tulee pieni lisävastus kun liikettä on hieman matkaa kierretty. Vastus jatkuu koko kierron pohjaan saakka.
        Jos lisävastusta ei tule on annosteluventtiili jumissa pysäytysasennossa ja moottori ei käynnisty

        Siis nämä kokeet voi tehdä pumppua muuten purkamatta

        Teeppä nämä kun sopiva väli tulee.

        Jatketaan sitten juttua miten on parasta menetellä jatkossa


      • Sama Massikka uudest
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Minkä merkkiset polttoainesuodattimet Traktorissa on.

        Onko kierroslukumittari kunnossa. Jos on säädä joutokäynti700-800 rpm.
        Säätö tapahtuu pumpun päällä olevasta kaasuvivun rajaruuvista johon kaasuvipu nojaa joutokäyntiasennossa. Koneen keulan puoleinen

        Meneeko kaasuvipu koneen takapään puoleiseen rajaruuviin pumpulla.

        A jalkakaasu pohjassa
        B käsikaasu pohjassa
        Kokeile ensin että moottori ei pyöri. Kun saat vivuston säädettyä kokeile käydessä lämpimällä moottorilla.
        Max kierrosluku ilman kuormaa on tuo 2160 tyyppikilven tiedoissa

        51/850/5/2160

        Joskus vanhojen koneiden kaasuvivustoissa on väljyyttä ja säätämistä . joskus joutuu kaasuvipuun asentamaan lisäjousen joka vetää kasuvivun joutokäynnin rajaruuvia vasten.

        Puhdista pumpun sivuluukun ympäristö hyvin
        Sulje tankin alla oleva polttoainehana
        Avaa pumpun sivuluukku . Älä riko tiivistettä.
        2 kpl 5/16 tai 8mm avainkannan ruuveja
        Luukusta vuotaa ulos pumpun sisällä oleva polttoaine.

        Ota vuotava polttoaine puhtaaseen astiaan
        Onko polttoaineessa näkyvissä epäpuhtauksia tai vettä.
        Katso pumpun sisään aukosta hyvällä taskulampulla.
        Näkyykö ruostuneita osia tai pumpun sisällä muuta likaa.
        Pumpun sisään ei luukusta homman aikana saa mennä pahemmin epäpuhtauksia.
        Sulje luukku
        Jos polttoaineen siirtopumpussa on yhdellä ruuvilla oleva pyöreä luukku avaa se. Alta löytyy sihti ja pesä lialle. puhdista. Varo ettet kierrä ruuvia kiinnittäessäsi väärille kierteille. Pyörittävä sormilla pitkälle aluksi. Varo myös pyöreää kumitiivistettä.
        Katso lampulla tankin korkista polttoainehanaa sisältä, näkyykö hanassa muovinen lähtösihti. Jos näkyy onko tukossa. Yleensä sihti on irronnut ja huitelee tankin pohjalla. Silloin ei ongelmia.
        Avaa polttoainehana
        Avaa ylempi ilmaruuvi

        Jos siirtopumpussa ja suodattimissa on kaikki kunnossa jonkun ajan päästä valuu ylemmästä ilmaruuvista itsekseen ilmatonta polttoainetta.
        Jos ei valu pumppaa siirtopumpulla hieman . Moottori täytyy olla pysähtyneenä paikkaan että nokka-akselissa oleva mekaaninen nokka ei paina siirtopumpun käyttövipua. Tämän varmistat koko homman aluksi. sen tuntee siitä että siirtopumpun käsivivussa on selvä pumppaustuntuma ja laaja liikerata kun sitä liikutetaan ääriasennosta toiseen. Sulje ylempi ilmaruuvi. Älä avaa muita ruuveja pumpussa

        Nyt voit käynnistää moottorin.
        Käytä lämpimäksi

        Annosteluventtiilivika ilmenee seuraavasti

        Tapaus 1

        Jos painetaan kaasu pojaan käynnin aikana hetkeksi ja löysätään nopeasti
        Kierrosluku käy alle säädetyn joutokäynnin ja palautuu vaivoin säädettyyn kierroslukuun tai pysähtyy. Käynnistyy kuitenkin joskus heti kun startataan uudelleen

        Tapaus 2

        Kaasu pohjaan käynnin aikana hetkeksi nopea löysäys esim noin 1500 rpm tasolle ja heti uudestaan pohjaan. jos moottori lähtee kiihtymään pienellä viiveellä on kyse annosteluventtiilin takertelemisesta.

        Tapaus 3

        Moottori ei käynnisty
        Pysäytin käyntiasentoon
        Kaasu täysille
        Listalenkillä muutama kevyt kilaus pumpun säätimen koppaan jossa ylempi ilmaruuvi on.
        Kaasu joutokäyntiasentoon.
        Jos nyt lähtee annosteluventtiili oli kiinni pysäytysasennossa.
        Saman saa tottunut kokelija selville ku lähtee käsin kiertämään herkällä kädellä pysäytinvipua josta tanko on irroitettu pysäytysasennon suuntaan.
        Jos annosteluventtiili on ok vivun kiertoliikkeeseen tulee pieni lisävastus kun liikettä on hieman matkaa kierretty. Vastus jatkuu koko kierron pohjaan saakka.
        Jos lisävastusta ei tule on annosteluventtiili jumissa pysäytysasennossa ja moottori ei käynnisty

        Siis nämä kokeet voi tehdä pumppua muuten purkamatta

        Teeppä nämä kun sopiva väli tulee.

        Jatketaan sitten juttua miten on parasta menetellä jatkossa

        Kiitos parin viikon takaisista neuvoista. Olen potenut selkää melkein päätoimisesti, ettei ole ollut energiaa paneutua massikan ongelmiin. Ruis- ja marjatilamme viljelykset eivät ole vaatineet tähän aikaan vuodesta traktorityötä joten siltäkin osin on päässyt helpommalla. Voin jo nyt sanoa, että käydessään traktorin moottori kiihtyy erittäin nopeasti eikä laske kierroksia alemmaksi kuin kaasuvipu edellyttää. Kun saan sopivan kaverin avukseni, otan homman käsittelyyn.
        Hyvää juhannusta Sinulle ja kaikille lukijoille


      • Tamppiooni
        Sama Massikka uudest kirjoitti:

        Olen yrittänyt etsiä netistä ja puhelinluettelosta sellaista yritystä tai huoltoliikettä jossa kyettäisiin avamaan ja huoltuamaan/korjaamaan ruiskutuspumppuja, mutta heikolla menestyksellä. Joillekin olen laittanut sähköpostia, mutta eivät ole suostuneet edes vastaamaan. Onko ainoa mahdollisuus ostaa uusi pumppu, jonka arvo on reilusti puolet massikkani listahinnoista. Asun Kainuussa. Olisi kiitollinen sellaisen tiedosta vaikkapa 250 km:n säteellä.

        Vanhan huoltaminen tulee yhtä kalliiksi kuin uusi ja saat vain vaihtopumpun tilalle. Ei kannata taloudellisesti.


      • LORD -75
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Minkä merkkiset polttoainesuodattimet Traktorissa on.

        Onko kierroslukumittari kunnossa. Jos on säädä joutokäynti700-800 rpm.
        Säätö tapahtuu pumpun päällä olevasta kaasuvivun rajaruuvista johon kaasuvipu nojaa joutokäyntiasennossa. Koneen keulan puoleinen

        Meneeko kaasuvipu koneen takapään puoleiseen rajaruuviin pumpulla.

        A jalkakaasu pohjassa
        B käsikaasu pohjassa
        Kokeile ensin että moottori ei pyöri. Kun saat vivuston säädettyä kokeile käydessä lämpimällä moottorilla.
        Max kierrosluku ilman kuormaa on tuo 2160 tyyppikilven tiedoissa

        51/850/5/2160

        Joskus vanhojen koneiden kaasuvivustoissa on väljyyttä ja säätämistä . joskus joutuu kaasuvipuun asentamaan lisäjousen joka vetää kasuvivun joutokäynnin rajaruuvia vasten.

        Puhdista pumpun sivuluukun ympäristö hyvin
        Sulje tankin alla oleva polttoainehana
        Avaa pumpun sivuluukku . Älä riko tiivistettä.
        2 kpl 5/16 tai 8mm avainkannan ruuveja
        Luukusta vuotaa ulos pumpun sisällä oleva polttoaine.

        Ota vuotava polttoaine puhtaaseen astiaan
        Onko polttoaineessa näkyvissä epäpuhtauksia tai vettä.
        Katso pumpun sisään aukosta hyvällä taskulampulla.
        Näkyykö ruostuneita osia tai pumpun sisällä muuta likaa.
        Pumpun sisään ei luukusta homman aikana saa mennä pahemmin epäpuhtauksia.
        Sulje luukku
        Jos polttoaineen siirtopumpussa on yhdellä ruuvilla oleva pyöreä luukku avaa se. Alta löytyy sihti ja pesä lialle. puhdista. Varo ettet kierrä ruuvia kiinnittäessäsi väärille kierteille. Pyörittävä sormilla pitkälle aluksi. Varo myös pyöreää kumitiivistettä.
        Katso lampulla tankin korkista polttoainehanaa sisältä, näkyykö hanassa muovinen lähtösihti. Jos näkyy onko tukossa. Yleensä sihti on irronnut ja huitelee tankin pohjalla. Silloin ei ongelmia.
        Avaa polttoainehana
        Avaa ylempi ilmaruuvi

        Jos siirtopumpussa ja suodattimissa on kaikki kunnossa jonkun ajan päästä valuu ylemmästä ilmaruuvista itsekseen ilmatonta polttoainetta.
        Jos ei valu pumppaa siirtopumpulla hieman . Moottori täytyy olla pysähtyneenä paikkaan että nokka-akselissa oleva mekaaninen nokka ei paina siirtopumpun käyttövipua. Tämän varmistat koko homman aluksi. sen tuntee siitä että siirtopumpun käsivivussa on selvä pumppaustuntuma ja laaja liikerata kun sitä liikutetaan ääriasennosta toiseen. Sulje ylempi ilmaruuvi. Älä avaa muita ruuveja pumpussa

        Nyt voit käynnistää moottorin.
        Käytä lämpimäksi

        Annosteluventtiilivika ilmenee seuraavasti

        Tapaus 1

        Jos painetaan kaasu pojaan käynnin aikana hetkeksi ja löysätään nopeasti
        Kierrosluku käy alle säädetyn joutokäynnin ja palautuu vaivoin säädettyyn kierroslukuun tai pysähtyy. Käynnistyy kuitenkin joskus heti kun startataan uudelleen

        Tapaus 2

        Kaasu pohjaan käynnin aikana hetkeksi nopea löysäys esim noin 1500 rpm tasolle ja heti uudestaan pohjaan. jos moottori lähtee kiihtymään pienellä viiveellä on kyse annosteluventtiilin takertelemisesta.

        Tapaus 3

        Moottori ei käynnisty
        Pysäytin käyntiasentoon
        Kaasu täysille
        Listalenkillä muutama kevyt kilaus pumpun säätimen koppaan jossa ylempi ilmaruuvi on.
        Kaasu joutokäyntiasentoon.
        Jos nyt lähtee annosteluventtiili oli kiinni pysäytysasennossa.
        Saman saa tottunut kokelija selville ku lähtee käsin kiertämään herkällä kädellä pysäytinvipua josta tanko on irroitettu pysäytysasennon suuntaan.
        Jos annosteluventtiili on ok vivun kiertoliikkeeseen tulee pieni lisävastus kun liikettä on hieman matkaa kierretty. Vastus jatkuu koko kierron pohjaan saakka.
        Jos lisävastusta ei tule on annosteluventtiili jumissa pysäytysasennossa ja moottori ei käynnisty

        Siis nämä kokeet voi tehdä pumppua muuten purkamatta

        Teeppä nämä kun sopiva väli tulee.

        Jatketaan sitten juttua miten on parasta menetellä jatkossa

        Mitens sitten kun on ford ja jakajapumppu?

        Oireet: Kaasu täysille kierrokset nousee viiveellä. ja jossakin vaiheessa vastaa kaasuun hyvin kun käsikaasulla koko ajan käyttää kaasua täysin auki/kinni.

        Kun kaasun löysäät nopeasti meinaa sammua tai ainakin kierrokset käyvät alle tyhjäkäynnin, PUMPPU ON JAKAJA CAV.


    • Sama Massikka uudest

      Kiitos tiedoista ja ennen kaikkea henkisestä tuesta. Lähin kaupunki Sotkamoa on Kajaani, sitten Iisalmi, Kuopio ja Oulu. Käyn vilkaisemassa numerot ja laitan tänne. Neuvoillasi on yleistä merkitystä. Ihmettelen hieman mistä sinulla riittää energiaa vastailla asiantuntevasti meidän älyämättömien kysymyksiin! Olet tehnyt sitä jo vuosia. Olisin kysäissyt naapurissa asuvalta lääkäriltä erästä pientä seikkaa, mutta herra ei vastannut edes soittooni. Kyllä minäkin neuvon niissä asioissa joita hallitsen. Kuten olen menetellyt tuonkin tohtorin kohdalla

      • Tampiooni

        Vanhan huoltaminen tulee yhtä kalliiksi kuin uusi ja saat vain vaihtopumpun tilalle. Ei kannata taloudellisesti. Osat kulkee kätevästi postissa, jos kuitenkin haluaa vanhan korjata. http://www.tammerdiesel.fi/


    • vammas kersantti

      mulla on 5000 ford miten siitä irrotetaan syöttöpumppu cav-jakajamallinen tartteeko sitä mennä jakopäätä aukomaan. tuntuu ettei pumpun.hammasratas sovi tulemaan siitä akselin reijästä. Ja onko se vikaa pumpussa kun konetta ei kestä "rasittaa" tyhjäkäynnillä lekuttaa hyvin mut rasituksesta sammuu.

      • Dieselasentaja

        Hei

        Ei nyt aluksi kannata irroitella pumppua.


        Pitääkö sammumisen jälkeen ilmata on ratkaiseva tieto jatkoa ajatellen


      • Tamppiooni
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Hei

        Ei nyt aluksi kannata irroitella pumppua.


        Pitääkö sammumisen jälkeen ilmata on ratkaiseva tieto jatkoa ajatellen

        Tottakai pitää ilmata. Vika johtuu pumpun likaantumisesta, joka syö pumppua aikaamyöten, ei siihen muu oikein auta,kuin vaihtaa pumppu tai korjata se tai yrittää pärjätä konstailemalla sen kanssa. 2-tahtiöljyä sekaan, niin käy paremmin.


      • LORD
        Tamppiooni kirjoitti:

        Tottakai pitää ilmata. Vika johtuu pumpun likaantumisesta, joka syö pumppua aikaamyöten, ei siihen muu oikein auta,kuin vaihtaa pumppu tai korjata se tai yrittää pärjätä konstailemalla sen kanssa. 2-tahtiöljyä sekaan, niin käy paremmin.

        Mitens sitten kun on ford ja jakajapumppu?

        Oireet: Kaasu täysille kierrokset nousee viiveellä. ja jossakin vaiheessa vastaa kaasuun hyvin kun käsikaasulla koko ajan käyttää kaasua täysin auki/kinni.

        Kun kaasun löysäät nopeasti meinaa sammua tai ainakin kierrokset käyvät alle tyhjäkäynnin, PUMPPU ON JAKAJA CAV.


      • Dieselasentaja
        LORD kirjoitti:

        Mitens sitten kun on ford ja jakajapumppu?

        Oireet: Kaasu täysille kierrokset nousee viiveellä. ja jossakin vaiheessa vastaa kaasuun hyvin kun käsikaasulla koko ajan käyttää kaasua täysin auki/kinni.

        Kun kaasun löysäät nopeasti meinaa sammua tai ainakin kierrokset käyvät alle tyhjäkäynnin, PUMPPU ON JAKAJA CAV.

        Polttoaineessa likaa ja vettä, päässyt syöttöpumpulle asti.

        Annosteluventtiili takertelee.

        Toimenpiteet

        Välitön puhdistus pumpulle tarpeellinen. Välttyy tuurilla kalliimmat vauriot

        Tankin tyhjennys koko pa järjestelmän puhdistus.

        Pumpun valmistajan suosittelemien polttoainesuotimien vaihto


      • Lord 5000
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Polttoaineessa likaa ja vettä, päässyt syöttöpumpulle asti.

        Annosteluventtiili takertelee.

        Toimenpiteet

        Välitön puhdistus pumpulle tarpeellinen. Välttyy tuurilla kalliimmat vauriot

        Tankin tyhjennys koko pa järjestelmän puhdistus.

        Pumpun valmistajan suosittelemien polttoainesuotimien vaihto

        Kiitos kun vastasit itsekin ajattelin p-ö vikaa , laitoin aika paljon uutta ja lisäksi oljyä.

        Miten tuohon annosteluventtiiliin pääsee käsiksi ,onko homma tehtävissä itse vai huoltopisteessä?

        Taidan kuitenkin vaihtaa ne pööt ja suodattimet.ensin.


      • Dieselasentaja
        Lord 5000 kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit itsekin ajattelin p-ö vikaa , laitoin aika paljon uutta ja lisäksi oljyä.

        Miten tuohon annosteluventtiiliin pääsee käsiksi ,onko homma tehtävissä itse vai huoltopisteessä?

        Taidan kuitenkin vaihtaa ne pööt ja suodattimet.ensin.

        Annosteluventtiilin ja sen reiän puhdistus nestepäässä on dieselkorjaamon hommia

        Pumppu on muutenkin saanut likaa, puhdistettava kokonaan .
        Menee tiivistesarja ja kuluneet osat esim siipipumpun kehä ja lamellit Ehkä uusi annosteluventtiili jos pahasti syöpynyt.
        Meneekö kalliimpaa riippuu miten kauan tilanne on jatkunut.?

        Öljyn laittaminen polttoaineeseen voi helpata hetkeksi.

        Kohta maksaa kovasti lisää

        Kannattais kattoo suuttimet samalla. Likaa mennyt myös sinne.


      • makke__
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Annosteluventtiilin ja sen reiän puhdistus nestepäässä on dieselkorjaamon hommia

        Pumppu on muutenkin saanut likaa, puhdistettava kokonaan .
        Menee tiivistesarja ja kuluneet osat esim siipipumpun kehä ja lamellit Ehkä uusi annosteluventtiili jos pahasti syöpynyt.
        Meneekö kalliimpaa riippuu miten kauan tilanne on jatkunut.?

        Öljyn laittaminen polttoaineeseen voi helpata hetkeksi.

        Kohta maksaa kovasti lisää

        Kannattais kattoo suuttimet samalla. Likaa mennyt myös sinne.

        Kiitos dieselasentajalle. Luin tämän keskustelun ja varmistuin oman massikan pumpun annosteluventtiilin viasta. Lähetän pumpun amattimihen käsiin että mitä sille voi tehä. Oma massikka siis 175 vm71.


      • rassaaja.
        makke__ kirjoitti:

        Kiitos dieselasentajalle. Luin tämän keskustelun ja varmistuin oman massikan pumpun annosteluventtiilin viasta. Lähetän pumpun amattimihen käsiin että mitä sille voi tehä. Oma massikka siis 175 vm71.

        http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=213_214_221_577&products_id=8546
        uusi syöttöpumppu näyttäis maksavan 700. jos suuria huoltoja vaatii kannattaa mieluummin ostaa jo uusi. kerran kun jontikan rotodiesel merkkistä dpa tyyppistä pumppua käytettiin dieselpajalla huollossa, maksoi huolto päälle 900. joten jos kovin suuria remontteja on tiedossa kannattaa ostaa uusi.


      • Dieselasentaja
        rassaaja. kirjoitti:

        http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=213_214_221_577&products_id=8546
        uusi syöttöpumppu näyttäis maksavan 700. jos suuria huoltoja vaatii kannattaa mieluummin ostaa jo uusi. kerran kun jontikan rotodiesel merkkistä dpa tyyppistä pumppua käytettiin dieselpajalla huollossa, maksoi huolto päälle 900. joten jos kovin suuria remontteja on tiedossa kannattaa ostaa uusi.

        Hei kaikille

        Ei syöttöpumppuja tyypitetä niin että se käy kaikkiin nelisylinterisiin koneisiin kuten linkki Asia on täysin mahdoton.


    • makke___

      vika ei ollutkaan annosteluventtiilissä, vaan tyhjäkäyntisäädin oli rikki. huoltaja kerto että kaasu pohjassa olisi käynyt ku kerroin ettei millään lähteny käyntiin. parit pultit, tiivisteet ja säädin työtunnit 315€.

      • Dieselasentaja

        Hei

        Kiva että laite tuli kuntoon.

        Kerrotko viasta tarkemmin.

        DPA pumpussa MF 175 ei ole tyhjäkäynnin säädintä joka vaikuttais pelkästään tyhjäkäyntiin, on tyhjäkäynnin apujousi. Edes sen katkeaminen ei estä moottorin käynnistystä jos kaasua painetaan ja pumppu muuten kunnossa .


    • tissinkoittaja

      Mitähän Dieselasentaja sanoisi ongelmasta, joka on vaivannut jo toistakymmentä vuotta.

      On Ford 5610 Mark II jonka renki juovuspäissä kolaroi.
      Vaivaksi jäi vika, joka ilmenee aivan valtavana savutuksena ja tehottomuutena ajettaessa kuormalla mäkeen.
      Savu vain sakenee.
      Traktoria käytetään apevaunun pyörittämiseen joka päivä, ja on se paksun mustan noen peitossa.

      Kaksi kertaa merkkihuolto on yrittänyt vikaa löytää ja kaksi kertaa on ruiskutuspumppu ollut asianmukaisessa dieselkorjaamossa, joka vannoo pumpun olevan kunnossa.
      Ja käyntiinlähtö kyllä tapahtuu normaalisti, mutta kierrokset putoavat hitaasti.

      Jotenkin vain se pumpun kunto epäilyttää?.

      • Dieselasentaja

        Ilmenikö vika vasta kolarin jälkeen.

        Minkätyyppinen kolari oli.


    • tissinkoittaja

      Kolarin jälkeen.
      En ollut silloin näissä maisemissa, mutta ulos tieltä on ajettu, ja puitakin siinä on tullut vastaan.
      Kouvolalainen dieselkorjaamo.
      Vähän tunteja siinä on mittarissa, joten harmittaa.

      • Dieselasentaja

        Voisko olla että kone on mennyt nurin ja moottori jatkanut käyntiä.

        Leikannut kiinni polttaa öljyä.

        Onko hehkutulppa tarkistettu.

        Sähköliitin irti ja polttoaineletku irti tulpasta. sitten kokeilu vaikuttaako

        Molemmat sopis siihen että kierrokset putoo hitaasti jos pumppu on ok ja kaasuvivusto kunnossa.

        Saahan moottori ilmaa monissa on kaksi ilmansuodinta päällekkäin.
        Jos sisempää ei ole vaihettu siitä syystä tehty koneremonttejakin.


    • Reino

      MF135:een tehty remontti ja suuttimet korjattu.
      Pumppua ei ole tarkistettu ja tyhjäkäynti on nyt vaappuva.
      Kertooko tuo pumusta jotain ja mitä?
      Pumppu on CAV DPA323 0180
      Uusi pumppu maksaa 580 e.

    • Hei

      Kertoileppa vähän tarkemmin remontista. Myös suutinrempasta.

      Remontteja on monenlaisia.

      Mitä tehtiin, miksi tehtiin. Mitä uusittiin, mitä kunnostettiin, ja niin ed.

      Mikä on moottorin joutokäynti kierrosluku nyt. Mihin se on säädetty.

      Aloitetaan tällä.

      Senioridieselasentaja. Entinen dieselasentaja. Joku nappasi nimimerkin kun en ollut rekisteröitynyt.

    • Reino

      Hyvä.
      Luulin jo, että kukaan ei ole kuulolla.
      Remontissa tuli uudet sylinteriputket, kannenkorjaus ja ventiilien istukoiden työstö, venttiilin ohjaimet, uudet venttiilit, nokka-akselin hionta, uudet männät ja kiertokankien helat, kampiakselin hionta ja laakerit, suuttimiin vaihdettin jotain uutta ja avautumispaineet tarkistettiin.
      Nämä nyt muistan, kun remontista jo kaksi kesää.
      Tuota tyhjäkäynnin kierroslukua en pysty ilmoittamaan kun mittarin vaijeri ei toimi. En itse ole sitä säätänyt koskaan, vaikka ollut käytössä jo vuodesta 1980 lähtien. Traktori mallia 1969. Ennen remonttia tyhjäkäynti oli tasaisempi. Tosin nyt suuremmilla kierroksilla käynti on tasaista.
      Lähtee hyvin käyntiin vielä -10 asteen pakkasesta.
      Siksi tätä kyselen, että olisiko kaikki hevoset tallella, sillä minulla on traktorin perässä maatilakaivuri ja tarvitsisin siihen parhaan mahdollisen väännön.

    • Suuttimiin vaihdettiin jotain uutta. Mitä laskussa näkyy. Jos kärjet vaihdettu mikä tyyppi paikallaan BDLL 150S ???? lisäksi kärjen valmistaja.
      Nokka-akselin hionta. Erikoista. Miksi tehtiin.
      Koska vaihdettu polttoainesuodattimet. Mikä on polttoaineen siirtopumpun kunto.
      Onko polttoaine puhdasta vedetöntä aina ollut. Entä nyt
      Kierroslukumittarin toiminta.
      vikapaikat
      Mittari Vaijeri Kulmavaihde tai kaikki. Näissä kannattaa käyttää alkuperäisosia jos haluaa kuntoon.
      Optisilla kierroslukumittareilla voi kierrosluvun mitata kampiakselilta.

      Nojaako kierrosluvun säätövipu pumpulla koko ajan joutokäynnin säätöruuviin eikä liiku käynnin aikana. Onko Max kierrosluvun säätöön puututtu jos nin miten.

      Millainen työryhmä teki korjaustyön.

      Siinäpä kysymyksiä.

    • Reino

      En nyt ala vanhoja laskuja kaivamaan.
      Suutimet tarkasti dieselhuolto ja väitti niiden olevan kunnossa.
      Blogin työsti moottorikoneistamo.
      En nyt muist tehtiinkö nokka-akselille mitään.
      Polttoaineen siirtopunmppu on uusi.
      Polttoaine suodattimet vaihdettu viime syksynä, kun kone sammui kaivuhommissa.
      Vika tosin oli palttoainetankista jähtevän hanan roskasuotimen tukkeutuminen. Otin juuri tankin irti ja ongin suotimen tankista ja laiton hanan päähän puhdistettuna paikoilleen.
      Tyhjäkäynnin epätasaisuus on säilynyt remontin jälkeen myös polttoainesuödatinten vaihdon jälkeen.
      Polttoaine on kelvollista.
      Tyhjäkäyntivaijeri nojaa rajoittimeen pumpulla.
      Tilasin juuri uuden kierroslukuvaijerin.

      Kyllä moottorissa voimaa on kaivurityöskentelyyn aivan kuten ennen remonttiakin ja lähtee hyvin käyntiin vielä -10 asteen pakkasesta.
      Remontti onnistui kyllä.
      Varsinainen asiani on saada kaikki tämän moottorin AD3.152 ilmoitetut 44 hevosmaa käyttöön tai jopa nostettua niitä.
      Vain tuo pumppu vielä arveluttaa, että saako sillä maksimi väännön eli antaisi saman suuruiset polttoaineannokset 3 pytylle.
      Kysyisin voiko tuota moottorin tehoa nostaa esim. vaihtamalla ilmanoton öljysyodattimen kuivaan suodattimeen tai lisäämällä turbon.

    • Hei
      Kyllähän se vaan vaatii niitä tietoja vianhaku mitä kysyin.
      Mf 135 perkins AD3 152 moottorissa on käytössä useita eri ruiskutuspumppumalleja vähän iästä riippuen. Samoin on käytössä erilaisia suutinkärkiä moottorin sarjanumerosta riippuen.

      Tietoja lisää
      Moottorin sarjanumero laturin yläpuolelta.
      Suutinrunkoon leimattu kaksikirjaiminen koodi paineputken tulon yläpuolella. UB vai CS
      Muu tiedot ruiskutuspumpun tyyppikilvestä lisäksi mitä ilmoitit. Säätökoodi seuraavalta riviltä.
      Ja sitten ne paikallaan olevat suutinkärkien tyypit. Jotain kautta on näyttö tähän löydyttävä että ovat oikeat. Ei ole 135 fergun kärkiä olemassakaan vaan riippuu monista asioista mitä sinne kuuluu.
      Miten ruiskutuspumpun ajoitus moottoriin on tarkistettu remontin yhteydessä.

      Moottorin joutokäyntiä ja max kierroslukua ei voi asettaa tai tarkistaa ennenkuin kierroslukumittaus on käytössä.

      PS sihti polttoainehanassa on täysin turha näissä vanhoissa massikoissa. Irtoaa aina ja siitä on vaan haitta kylmissä olosuhteissa. Polttoaineen tankkaus ratin kautta jossa kunnon sihti riittää.

      Sitten markkinoilla on pääosin ala arvoisia polttoainesuodattimia myynnissä. Niiden käyttö lyhentää ruiskuruslaitteiden käyttöikää merkittävästi.

      Turbojen asentaminen näihin on täysin turhaa. Ei saada toimimaan kohtuuhinnalla kuten turbokoneen kuuluu. Ruiskutuspumppu ei tue tätä asiaa.

      Jatketaan juttua

    • Reino

      Hei.
      Moottorin sarjanumero löytyy pakosarjan alapuolelta 52UA57161D.
      Suuttimissa lukee Made in CAV England. Ei näy UB tai CS
      Ruiskupumpun kilvessä:
      DPA 323 0180 MOD
      SET RW52/800/6/2390
      SER 1467213
      Ajoitus on E sokan kohdalla pumpussa, kun vauhtipyörän 24 astetta on keskellä aukkoa.

    • Onko suutinrungoissa yksi vai kaksi isoa mutteria joilla avautumispaineen säätö lukitaan. Ylimmästä lähtee suuttimien paluuvuoto.
      Ajoitusmerkki on E kirjaimen vieressä oleva viiva pyörivässä osassa. Vastamerkkinä olevia liikuteltavia renkaita joihin viivaa verrataan o n kahdenlaisia, millainen tässä on.
      Ennakko on 24 astetta.

    • Reino

      Hei.
      Suutinrungossa on yksi iso mutteri, jonka päällä on paluuvuotoliitäntä ruuvilla kiinni.
      E-kirjaimen kohdalla on viiva, joka on sokan kohdalla ennakon 24 astetta näkyessä aukon keskellä.
      Sytytyksen olen asettanut oikein.
      Vielä kysyisin, mitenkä mielestäsi saataisiin vääntöä moottoriin nykyistä enemmän?
      Uusi diesel-pumppu?
      Turbo (löytyy vanha dieselauton turbo) ja polttoaineen syöttöä enemmän.

      Tässä MF135 eri mallien max-vääntöjä, jossa minun massikassa -67 on vääntöä 156 Nm , mutta aivan samalla moottorilla vuoden mallissa -73 vääntöä 177 Nm eli 13,5% enemmän.

      http://konedata.net/Traktorit/MF135.htm

    • Hei
      Valitettavasti sokan kohdalla ei ole oikea vastaus, Siellä ei ole mitään sokkaa vaan liikuteltava rengas jota on kahta mallia jota kysyin.

    • Reino

      Sanotaan sitten renkaaksi. Pumpussa on näkyvissä yksi renkaan pää, joka ei liiku ( en kyllä ole yrittänyt liikuttakaan) ja sen pään tasoon (rengas jatkuu alaspäin) olen asettanut E-viivan.

    • Palaan asiaan illalla klo 19 jälkeen

    • Suuttimissa lukee Made in CAV England. Ei näy UB tai CS

      Näin kirjoitit.

      Asia näkyy oikein kun luet rungosta siitä suunnasta josta paineputki tulee runkoon. Siis kuskin puoleisesta reunasta. Vähän hankala , asentajan peili tai purkaminen auttaa.

      Varmista moottorin sarjanumero jonka ilmoitit Moottorin sarjanumero löytyy pakosarjan alapuolelta 52UA57161D. Eikö todellakaan laturin yläpuolella sylinteriryhmän yläosassa ole hiottua osaa jossa numero on ????. Onko sylinterilohko joskus vaihdettu uuteen.?? Tehoja ja vääntöjä on erilaisia riippuen ruiskutuspumpusta ja sen säädöistä. Ainakin neljällä eri säädöillä löytyy pumput tähän. Kirjoitan kohta lisää

    • Ruiskupumpun kilvessä:
      DPA 323 0180 MOD Pumpun tyyppinumero Nykyinen valmistaja DELPHI
      SET RW52/800/6/2390 Pumpun säätökoodi
      SER 1467213 Pumpun sarjanumero

      Säätökoodin tulkinta

      RW KOEOLOSUHTEET
      52 PUMPUN MAKSIMIRUISKUTUSMÄÄRÄ KUUTIOMILLEINÄ/YKSI ISKU
      800 KOEPENKIN SIIS PUMPUN PYÖRINTÄNOPEUS MAKSIMISYÖTTÖÄ AJETTAESSA
      6 SÄÄTIMEN JOUSEN ASENNON KOODI LOPUT SELVIÄÄ RUISKUTUSPUMPUN
      SÄÄTÖKORTISTA
      2390 MOOTTORIN SÄÄDETTY MAKSIMIKIERROSLUKU ILMAN KUORMAA.

      Kaikki muut säätöarvot ja sisäisen ajoituksen tiedot on ruiskutuspumpun säätökortissa pumpun tyypin mukaan.

      Säätökortteja ja niiden päivityksiä on käytettävissä vain Diesel erikoiskorjaamolla.


      Ongelmana monessakin varsinkin vanhemmissa laitteissa on koneen historiatapahtumat.
      On voitu asentaa vaihtopumppuja romuttamoilta ostettuja pumppuja vaihtosuutinrunkoja romuttamolta ostettuja runkoja suutinkärkiä eri paikoista.
      Ulkomailta saa myös halvalla tavaraa.
      Lopputulokset vaihtelee laidasta toiseen.
      Tottakai jokainen tekee omalleen mitä haluaa, ja tietenkin tilanteen mukaan.

      Kuitenkin kun nyt haluat asiat 100% kuntoon onhan se mahdollista.

      Siihen tarvitaan tietoja joita kohta kysyn sulta lisää.

    • Pikku vinkki ensiksi

      Kerroit että Uusi pumppu maksaa 580 e.
      Voi olla hyvinkin hyvä ratkaisu johonkin tilanteeseen.
      Ei kuitenkaan jos haetaan 100% vääntöjä ja tehoja ilman savuja.
      Kysyppä myyjältä mikä on pumpun valmistaja tyyppi ja säätökoodi.

      Sitten lisää

      Malsimisyöttömäärät vaihtelee MF 135 PUMPUISSA

      Pienin 46 seuraava 52 sinulla viimeisin tiedossani oleva 57

      Asia ei ole niin yksinkertainen joka tapauksessa myös pumpun tyyppi muuttuu ja saattaa osia myös muuttua. Asia selviää Delphin maahantuojan tai dieselkorjaamon kautta.

      Milloin mitäkin on muuttunut selviää Perkins maahantuojan kautta.


      Kaiken pohjana sisäisellä ajoituksen tarkistuksella on että kyseinen lukkorengas on asennettu aikanaan oikeaan kohtaan suhtessa pumpun pyörintään.

      Dieselkorjaamo tekee aina sen viimeisenä toimenpiteenä korjauksen ja säädön jälkeen tähän pumpputyyppiin.

      Vielä siihen ajoitusasiaan, aamulla saat lisää tietoja.

      • Reino

        Otan vielä tuon polttoainetankin irti ja tarkistan suuttimen tyypin.
        Ei ole iso homma.
        Voisin ottaa myös suuttimet irti ja kiinnittää ne paineputkiin niin, että näen 3 suuttimen ruiskun muodon peräjälkeen, kun starttaa.
        Voisin ottaa videolle ja tarkastella poikkeavatko suihkut toisistaan .
        Sekin kertoo jo paljon.
        Kierroslukuvaijeri lähti eilen Purkupojilta matkahuoltoon.


    • Hei
      Tuli huomiselle muuta puuhaa, palaan viimeistään viikonloppuna.
      Näkemykseni on jos sulla on varaa että otat pumpun irti viet dieselkorjaamoon.
      Jos otat puhtaasti irti(tarkoittaa todella puhtaasti, tulppia saat dieselkorjaamosta) nin voivat käyttää ensin penkissä. Ainut keino todeta nestepään kuluneisuus. Sitten purkavat ja silloin voi jo sanoa missä mennään. Siis arvio korjauksesta. Olet tehnyt niin ison rempan ettei kannata jättää pumppua kunnostamatta. Syöttöä voi samalla lisätä ehkä siihen 57 arvoon. Todennäköisesti pumppu jossa tuo 57 syöttömäärä on vakiona on varustettu puoli milliä suuremmilla männillä nestepäässä.
      Silloin ei ruiskutusaika jatku asteissa liikaa vaikka syöttö on suurempi.
      Ei kannata kiinnittää suuttimia putkiin ja startilla kokeilla. Ei kunto niin selviä.
      Kunhan ensin se koodinumero selviää. Myös se moottorin sarjanumero.
      Se mikä on varmaa on se että pumpun tyyppi on oikea.
      Mikään asia ei puolla turbon asennusta tähän moottoriin.
      Mutta asia kerrallaan.

      Jatketaan juttua.

    • Hei

      Onko suutinyhdistelmän tunnus selvillä
      Ja moottorin sarjanumero tarkistettu.
      Moottoriin tuli uudet sylinteriputket
      Peltiputket vai koneistamolla sovitetut ja hoonatut putket.

    • Reino

      Hei.
      Sain paikalleen tuon kierroslukumittarin, mutta samalla tuli vika starttiin ja sen hakeminen eilen kesti sen verran, että en päässyt asettamaan tyhjakäyntikierrolukemaa. Vikä löytyi siitä, että oli irronnut yksi piuha lämpömittarista, kun siirtelin johtonippuja saadakseni kiinni vaijerin kierroslukumittariin. Juon kahvin ja lähden kohta hommiin, Aamupäivän olin muissa työhommissa. .

    • Reino

      Hei.
      Suuttimesta löytyi vielä tällaiset tekstirivit:
      BKBL 67SDE5151
      DES NO 5217502 SJ

      Mootorin oikealta puolelta imusarjan kylessä laturin yläpuolella on numero: 37786300

    • Reino

      <<<Onko sylinterilohko joskus vaihdettu uuteen.??<<<
      En tiedä.

      Lohkossa oikealla puolella ei ole mitään hiottua osaa vain imusarjan kotelo, jossa numero.
      Koneistamolla laitelut uudet putket tuli.
      Mitä nuo peltiputket ovat?
      Minulla traktori on ollut vuodesta 1977 saakka eli 10 vuotta vanhana ostin.

      Uusia pumppuja on saatavissa .
      Toisessa oli annos 50 kuutiomilliä, mutta muita tietoja ei löytynyt. Olisi pitänyt purkaa paketti ja katsoa pumpun kyljestä, mutta myyjä sanoi, että se ei onnistu. Hinta 580e.

      Toisessa lukemia:
      SER 3230F350
      NP Fabr 0011CKP
      SW49/OL500/6/2470
      Hinta 620e.

    • Hei
      Vikä löytyi siitä, että oli irronnut yksi piuha lämpömittarista.

      Vakiokytkennällä ei ole mitään tekemistä Startin kanssa.

      Millainen startti sulla on. Alkuperäinen on CAV CA45 sarjan käynnistn..

      Suuttimesta löytyi vielä tällaiset tekstirivit:
      BKBL 67SDE5151 E kirjainta ei voi olla
      DES NO 5217502 SJ Tällä numerolla joka on oikein selviää kaikki tiedot liittyen suuttimiin
      Delphi korjaamon valtuutuksen omaavalla dieselkorjaamolla.

      Mitä suuttimille tehtiin.

      Oletko saanut käyntiin,, joutokäynti. Paljonko oli.

      Jatketaan tarinaa

    • Reino

      Hei.
      Avainstartista katosi virta. Ei startannut avaimesta. Virta tuli , kun lämpömittarin piuhan laitoin paikoilleen, joka oli irronnut. Starttimoottori on muutama vuosi sitten ostettu ei alkuperäinen .

      <<<BKBL 67SDe5151 --- E kirjainta ei voi olla<<<
      Aivan. E kirjain oli liikaa eli oikea rivi on BKBL 67SD5151 .
      Akku loppui, kun jo aiemmin tyhjensin pumpun ja starttailin käyntiin. Oli tarkoitus ottaa pumppu pois ja viedä tutkittavaksi dieselkorjaamoon, joka tarkasti suuttimet.
      Starttainen lähi aikoina.
      Yritän selvittää tuota mitä suuttimille tehtiin.
      Yritän soittaa sinne dieselkorjaamoon.

    • Yksi juttu

      MF 135 traktorissa on mekaaninen lämpömittari.

      Lämpömittarilla ei voi olla mitään yhteyttä käynnistykseen. Jos on on kyse kytkentävirheistä.

      Veikkaan että olet liikutellut startin herätevirran johtoja tai turvakytkimelle( ei starttaa vaihde päällä) johtoja.

    • Reino

      <<<Lämpömittarilla ei voi olla mitään yhteyttä käynnistykseen.<<
      Aivan oikein.
      Kyseessä on latauksen amppeerimittarin johto.
      Muistelin väärin mikä mittari.
      Herävirtavirta johtokin oli irti. Tuttu vika, kun irtoaa.

    • Reino

      Hei.
      Blogin ja vaihteiston välissä olevasta rungosta ohjauspyörän alta vasemmalta löytyy tällainen numero 894/682/M1. Tractor Data neusoo hakemaan sarjanumeron sieltä.
      Syöttöpumpun takanaon niitattu laatta blogiin jossa numero 37111450X
      Onko nuo suuttimet oikeat. Voisin ottaa yhden irti ja käyttää dieselkorjaamolla, että tarkistavat ovatko kunnossa ja onko niihin laitettu oikeat osat.
      Asetin tyhjäkäynnin 500r/min ja oli tasainen käynti. Käytin kaasua ja päästin - moottori ei yrittänyt sammua, joten pumppu taitaa olla kunnossa.

    • DES NO 5217502 SJ Tällä numerolla jonka toimitit joka on oikein selviää kaikki tiedot liittyen suuttimiin Delphi korjaamon valtuutuksen omaavalla dieselkorjaamolla.
      Se purkautuu luettelossa osiin, myös kärjen tyyppiin.

      Kyse on edelleen siitä mitä suuttimille tehtiin ja jos kärkiä vaihdettiin mikä kärkityyppi on paikallaan. Kai sieltä lasku tuli ja luettelo käytetyistä osista.
      500 RPM ON AIKA PIENI JOUTOKÄYNTIKIERROSLUKU. YLEENSÄ NÄISSÄ ON 750-800 RPM

    • Reino

      Kyllähän minä suuttimien korjauksesta olen laskun olen maksanut joskus 5 vuotta sitten, mutta sitä ei löytänyt veroilmoituksestakaan.
      Ohjekirja antaa joutokäynniksi 400 rpm.
      Hyvä, minulla oli tyhjäkäynti asetettuna 700 rpm.
      Pitää laittaa takaisin.

    • Hei
      Suuttimet ja pumppu dieselkorjaamoon. on järkevä näin ison rempan yhteydessä.

    • Reino

      Käyn tänään dieselkorjaamolla suuttimen kanssa kysymymässä onko oikea kärki.
      Olisiko parempi ostaa uusi pumppu ja siihen tehdä annosmäärän muutos 57 kuutiomilliin kuin ruveta korjamaan vanha, joka tulisi saman hintaiseksi??

    • Hei
      Koneessa on kolme suutinta.
      Kysyppä mikä kärki siihen kuuluu.
      Kysyppä pumppurempan hintaa. Ja miten suhtautuvat noihin halpoihin tarvikepumppuihin.
      Millainen paja on onko sillä valtuutus Delphin korjauksiin.

    • Reino

      Suuttimissa kärjet ovat merkkiosia BDLL150S6372.
      Ne siis ovat oikeat eivätkä tarvikeosia.
      Paine oli 180, kun ohjekirja antaa 170. Tosin ohjekirja sanoo, että uusissa suuttimissa paine on 185.
      En kysynyt valtuutuksia, mutta suutinasia selvisi.
      Sovittiin, että vien oman pumpun myöhemmin katsottavaksi ja samalla voidaan testata annoksen nostoa.
      Tässä välissä kokoan levällään olevan mootorin, sillä pitää korjata metsätietä ja kaivuria tarvitsen soran lastaukseen.
      Ollaan kuulolla.

    • Kärjet on oikeat onko ne alkuperäiset vai 5v sitten vaihdetut.
      Kun viet pumpun neuvoovat sulle sisäisen merkin ja ajoituksen

      Kerro jossain vaiheessa miten menee

    • Reino

      Vaihdetus uudet kärjet ovat.
      Ollaan kuulolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7999
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2071
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2010
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1607
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe