Näön huononeminen jatkuu?

Silmävammanen

Moikka,

Olen 25-vuotias mies ja suunnitellut lähivuosina meneväni silmien laserleikkaukseen. Ennen laserleikkausta näön täytyy kuitenkin pysyä ilmeisesti stabiilina ainakin kaksi vuotta?
Näköni ei ole vielä mikään järkyttävän huono (-1,75), mutta näköni alkoikin vasta huonontumaan n. 18-vuoden ikäisenä.

Olen käsittänyt että nuorena alkanut näön huonontuminen voi jatkua hyvinkin pitkään, mutta onko kellään omakohtaista kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta kuin minulla? Optikko arveli että en tarvitse koskaan suuria miinuksia, mutta en tässä tilanteessa tajunnut kysyä hänen arviotaan asiasta.

6

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

Kaverien ja tuttujen omista silmistään puhuman perusteella luulisin, että näkösi huonontuminen olisi hyvinkin voinut pysähtyä. Kuten optikkosi kommentista voi päätellä, jos sinulle suuria miinuksia olisi tulossa, olisivat ne jo tulleet.

Itselläni näkö huononi jo 12-13-vuotiaana ja muutamassa vuodessa päädyin noin -5 tasolla, mihin sitten suunnilleen pysähtyikin ja pysynyt suunnilleen ennallaan 25 vuotta.

• ...

Mä en ainakaan mene, kun oon kuullut, että se voi mennä pieleen. Toisaalta, mitäpä näistä tarvii eroon päästä...ei nää nyt niin kamalat oo.

• lisäys edelliseen

Niin ja mulla on pysynyt näkö jo kauan samana, tuskin enää huononee (-2.00 ja -2.50)

Ainakin vanhentaa olemusta jos ei mitään muuta...

• mikä tavoite

Tapoja on monia, mutta pientä virhettä on vaikea leitata, vaikka toki tarkkuus paranee koko ajan tekniikoiden ja tekijöiden kehittyessä.
      Tapana on myös se, että kokeillaan piilolinssillä, hyväksyykö ihmisen aivot eripariset silmät. Tällöin toiseen silmään voidaan jättää -2 näkö ja toinen korjata "oikeaksi". Tällä on se merkitys, että keski-ikäisenä se -2 näköön jätetty silmä tuleekin normaalisti näkeväksi, kun toisilla kehittyy kuuluisa ikänäkö. Lukulasien hankkiminen siis siirtyy pitkälle.

Aloittajan näkö vaikuttaa tällaisesta -6 näkevästä niin hyvältä, että hän ei tarvitse jatkuvasti laseja, ainoastaan silloin kun on nähtävä hyvin, kuten opiskellessa, liikenteessä ja lintuja bongatessa.

• hertz22

Höpöhöpö, mitä pienempi taittovirhe sitä todennäköisemmin näöstä saadaan leikkauksella ns. täydellinen. Myös riski haloihin ja hämäränäön huononemiseen on pienempi korjattaessa lievää taittovirhettä.

• ptms772

MInulla likinäön lisääntyminen pysähtyi n. 20 vuotiaana -2:een muutamaksi vuodeksi, mutta vähän alle 30 vuotiaana alkoi hitaasti uudestaan ja nyt 36 vuotiaana on -3,5. Onneksi en turhaan käynyt leikkauksessa tuossa välissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      4
      3693
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3599
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      128
      3340
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3312
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      20
      2176
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      25
      1758
    7. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      31
      1506
    8. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32