Lentoemännän koulutus?

Lentoemännäksi?

Hei,

onko lentoemäntäkoulutuksessa yläikärajaa? Sopiiko työ perheelliselle? Kuinka suurta työntekijöiden vaihtuvuus on ja kuinka usein esim. Finnair järjestää koulutusta?

Olen yli 40-vuotias, kielitaitoinen, ahkera, perusterve, raitis ja perheellinen asiakaspalvelija. Otetaanko yli 40-vuotiaita lentoemäntäkurssille ja töihin lentoyhtiöön?

16

6671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lentäjäntytär78

      Hei, ei ole yläikärajaa lentoemännäksi, ainakaan suomalaisissa yhtiöissä, mutta tällä hetkellä työnäkymät alalla ovat todella huonot.
      Finnair ei ole palkannut ketään kohta kuuteen vuoteen, paitsi määräaikaisiin sijaisuuksiin tai kesätöihin, eikä uusia kursseja ole järjestetty aikoihin.
      Työttömänä on tällä hetkellä valtavasti suomalaista matkustamohenkilökuntaa ja monesti jo koulutetut ja kokemusta omaavat ovat haussa etusijalla.
      Tällä hetkellä ainoastaan FlyBe palkkaa Suomessa uusia, kokemattomia lentoemäntiä.

      • Loputkin lähtee

        Kyllä lentoemot tulevat jatkossa halvoista maista. He ovat pieniä, siroja, eivät paljon paina ja tekevät työtä lähe silmaiseksi vaikka 24/7 muut palvelut päälle, kunhan hinnoista osaa sopia.

        Kyllä Finnair katoaa Suomen lipun alta. Yhtiössä ei ilmeisemmin ole kuin johtajat enää sekä hallitus hyvine etuineen ja palkkoineen. He eivät kauan pyöritä kyseistä puljua.

        Hakeutukaa vielä olemassaolevat Finnairin työntekijä vaan muille kilpaileville yhtiöille ja eikös se Qatar ainakin etsinyt paljon henkilöstöä heidän yhtiölleen taannoin. Mikäs se olisi asua lämmössä ja auringossa. Verotuskin pieni ja käy samalla lomasta.

        Ainoa joka taitaa saada ylisuuret palakt on Finnairin toimitusjohtaja ja eikös se palkka inssille ole kohtuutuon yli 50000 €uroa kuukaudessa, muut edut päälle ja mikähän on hänenkin johtamisosaaminen- ja koulutus?


    • Lentoemännäksi?

      Hei,

      ja kiitos.

      Osaatko sanoa, millaiset pääsykokeet ovat? Miten hakijan kielitaitoa, vuorovaikutustaitoja, motivaatiota jne. testataan? Kuuluuko pääsykokeeseen fyysinen testi, esim. uimataito?

      Mistä Finnair ja muut lentoyhtiöt rekrytoivat uudet lentoemännät, jos koulutuksia ei järjestetä? Olen ymmärtänyt, että alalla on suuri vaihtuvuus - olenkohan aivan väärässä? Työpaikkaa vaihdetaan, muutetaan paikkakunnalta toiselle ja perustetaan perhe yms. Onko Finnairilla pakollisena asuinpaikkana Helsinki tai pääkaupunkiseutu?

      • emoksi

        Hei

        Kannattaa lukea aiempia keskusteluja esim. Lentoemännäksi 2012 ja 2013, niissä jo paljon tietoa emohommiin hakeutumisesta.

        Kuten sanottu, uusia emoja ei Finski rekrytoi, jo lentäneitä on haettu viime vuonna Adeccon kautta, osa yhtiöistä rekrytoi myös suoraan jo tuttuja niillä lentäneitä emoja, esim. kaverini työllistyi näin. Jos peruskurssia ei järjestetä, ei uutta voida rekrytoida. En usko että alalla on suurta vaihtuvuutta tällä hetkellä koska nykyiset emot joutuvat kynsin hampain pitää kiinni työpaikastaan ja kokeneita emoja on työttömänä enemmän kuin tarpeeksi. Ja kuten yllä tosiaan mainittiin, on Flybe ollut ainoa joka uusia on rekrytoinut, heidän sivua siis vain seuraamaan. Viimeisin kurssi valmistui juuri äsken.

        Firmasta riippuen mitä työhaastatteluissa testataan, Flybella testattiin kielet perushaastattelun muodossa sekä ryhmähaastattelussa. Muutoinkin ihan perushaastattelu. Uimataitoa ei testata haastatteluvaiheessa mutta tulee ilmi kurssilla, eli vaatimukset on täytettävä. Kriteerithän löytyvät helposti lentoyhtiöiden sivuilta, kuten myös työpaikkailmoitukset.


      • emoksi
        emoksi kirjoitti:

        Hei

        Kannattaa lukea aiempia keskusteluja esim. Lentoemännäksi 2012 ja 2013, niissä jo paljon tietoa emohommiin hakeutumisesta.

        Kuten sanottu, uusia emoja ei Finski rekrytoi, jo lentäneitä on haettu viime vuonna Adeccon kautta, osa yhtiöistä rekrytoi myös suoraan jo tuttuja niillä lentäneitä emoja, esim. kaverini työllistyi näin. Jos peruskurssia ei järjestetä, ei uutta voida rekrytoida. En usko että alalla on suurta vaihtuvuutta tällä hetkellä koska nykyiset emot joutuvat kynsin hampain pitää kiinni työpaikastaan ja kokeneita emoja on työttömänä enemmän kuin tarpeeksi. Ja kuten yllä tosiaan mainittiin, on Flybe ollut ainoa joka uusia on rekrytoinut, heidän sivua siis vain seuraamaan. Viimeisin kurssi valmistui juuri äsken.

        Firmasta riippuen mitä työhaastatteluissa testataan, Flybella testattiin kielet perushaastattelun muodossa sekä ryhmähaastattelussa. Muutoinkin ihan perushaastattelu. Uimataitoa ei testata haastatteluvaiheessa mutta tulee ilmi kurssilla, eli vaatimukset on täytettävä. Kriteerithän löytyvät helposti lentoyhtiöiden sivuilta, kuten myös työpaikkailmoitukset.

        ...myös terveystarkastus ja turvallisuusselvitys (nuhteeton tausta) on läpäistävä


    • jjjjjj5

      Millainen on kielitesti työhaastattelussa suunnilleen?! =D kiitos

      • dfgdrtdgsr

        Vaihtelee firmoittain ja panostuksen mukaan. Yleisin varmaan normi haastattelu, jossa jossain vaiheessa kysytään jotain muilla kielillä. Saatetaan myös pyytää lukemaan pätkä manuaalista tai kuulutus.


    • euro poikineen

      Perheelliselle lentoemon työ sopii huonosti, koska työajat on mitä sattuu. Työaikojen vuoksi käytännössä oma auto ihan välttämätön. Jos lennät vain kotimaan lentoja, palkka on huono. Jos lennät kaukolentoja, niin palkka on parempi, mutta lepolainsäädännön takia joutuu siellä Aasian päässä yöpymään.

      Lennot voivat olla myöhässä, lakkoja on aika usein, lentokoneessa teknistä vikaa jne joten myöhästymisiin joutuu varautumaan. Viimeksi tulleena joudut myös tekemään työtä juhlapyhiinä. Saatat myös joutua olemaan varalla. Tulot vaihtelevat kuukausitasolla hirvittävän paljon.

      Itse työ vaatii sen, että pidät oikeasti asiakaspalvelusta. Lennoilla usein humalaisia p_rseen puristelijoita, lentopelkoisia jne. Kauko- ja etelän kohteista usein tulee myös vatsatautisia, oksentelevia jne. Riehujat ja metelöitsijät kyettävä taltuttamaan. Sairaskohtaustapauksissa myös vaaditaan stressinsietokykyä. Sen lisäksi tulee säästä tai koneen teknisestä viasta johtuvat jännitykset ilmakuopat, laskeutuminen näkyvyyden ollessa nolla ym.

      Työllistyminen nyt huonoa ja etuja ollaan leikkaamassa voimakkaasti, jotta vanhat yhtiöt pärjäävät halpalentoyhtiöille. Helpommalla saat leipäsi tekemällä vastaavaa hommaa kotimaassa esim. toimimalla baarissa tarjoilijana (tämä oli sarkasmia...).

    • lentomatkaaja

      Olisikohan siellä lähtöselvitystiskin ja takana mukava tehdä hommia? Lentoyhtiöiden tryöntekijöitähän nämä ovat myös, en tiedä mikä heidän ammattinimikkeensä virallisesti on.

      • lentomatkaaja

        Piti kirjoittamani "lähtöselvitystiskin takana ja koneen lähtöportilla"


      • check-in1
        lentomatkaaja kirjoitti:

        Piti kirjoittamani "lähtöselvitystiskin takana ja koneen lähtöportilla"

        Itse olen lähtöselvityksessä töissä, oikeastaan työnkuvaan kuuluu myös muuta, porttivirkailijan työt sekä tulopalvelu ja lipunmyynti. Nykypäivänä lähtöselvityksessä ei juurikaan ole lentoyhtiön työntekijöitä, vaan ollaan jonkin maapalveluyhtiön kirjoilla mikä nyt kyseistä lentoyhtiötä sattuu hoitamaan. Tällä hetkellä Suomessa ainoastaan Finnairilla on omia työntekijöitään lähtöselvityksessä, muilla kentillä ja muilla lentoyhtiöillä homman hoitavat maapalvelufirmat. Ammattinimikkeenä voi olla esim lähtöselvitysvirkailija tai liikennevirkalija, mutta monesti ammattinimike on englanninkielinen esim. passenger service officer tms..


    • lentoemännäksi

      Hei, vuosi on melkein kulunut kirjoitulsestasi. Haitko/saitko lentoemännän töitä? itse samassa tilanteessa, 40- vuotias, ylioppilas, asiakaspalvelutyötä n.15v takana, kielitaitoinen, motivoitunut ja ahkera lentoemäntäkurssille haluava.

      • 40v lentämään

        Kyllä saa 40-kymppiset työtä lentoemäntänä,
        .Omasta mielestäni olisi suositeltavaa laittaa 35v minimi ikä lentoemännille.
        Mieluummin tasapainosia ja aikuisia ihmisiä lentokoneeseen töihin kuin nippa nappa parikymippisiä koheltavia/kielitaidottomia/laiskoja/tylyjä virolaisia kuten Norwegian on tehnyt,nyt sielläkin onneksi on suomalaisia töissä.
        Tietääkseni iäkkäin Finnairille otettu oli n. 50v.
        Harmi ettei Finnair hae nyt lentoemäntiä, Fly Be yhtiötä ei kannata edes harkita, se on juuri sellainen pikku-tyttöjen työpaikka jotka haaveilevat lentoemännän työstä,palkat sekä työympäristö/työilmapiiri on juuri sen mukainen.


      • katkera?
        40v lentämään kirjoitti:

        Kyllä saa 40-kymppiset työtä lentoemäntänä,
        .Omasta mielestäni olisi suositeltavaa laittaa 35v minimi ikä lentoemännille.
        Mieluummin tasapainosia ja aikuisia ihmisiä lentokoneeseen töihin kuin nippa nappa parikymippisiä koheltavia/kielitaidottomia/laiskoja/tylyjä virolaisia kuten Norwegian on tehnyt,nyt sielläkin onneksi on suomalaisia töissä.
        Tietääkseni iäkkäin Finnairille otettu oli n. 50v.
        Harmi ettei Finnair hae nyt lentoemäntiä, Fly Be yhtiötä ei kannata edes harkita, se on juuri sellainen pikku-tyttöjen työpaikka jotka haaveilevat lentoemännän työstä,palkat sekä työympäristö/työilmapiiri on juuri sen mukainen.

        yleensä ne nippanappa parikymppiset ovat kyllä kielitaitoisempia kuin keski-ikäiset.


    • Anz_aa

      Haha! Itse olen saanut ainakin parasta palvelua lennolla, jolla on työskennellyt nuoria matkustamohenkilökunnan jäseniä. Oman kokemukseni mukaan vanhemmilta lentoemoilta ei niinkään enää puhetta tai hymyö irtoa...
      Turvallisuutta ajatellen luotan henkeni yhtä luottavaisesti niin vanhalle kuin nuorellekin lentoemännälle.

      Nuoria usein sorsitaan, että ovat niin laiskoja ja heillä ei ole käytöstapoja. Itse asiakaspalveluammatissa työskennelleenä voin todeta, että inhottavimmat asiakkaat eivät olleet nuoret, vaan keski-ikäiset ja usein miten naiset. Pikku prinsessoja.

    • ---

      Oon ite 40-v. nainen ja oon funtsinut tota lentoemännän ammattia.Joskus nuorena se oli mulla myös mietinnässä,mutta sitten toimistotyö vei mukanaan.Niinpä oon ajatellut,että oiskohan nyt aika toteuttaa nuoruuden haave.En tiedä onko 40v-liian vanha,mut ehkä se selviää,kun hakee vaan niihin koulutuksiin,vaikka useampaankin firmaan.Ei siinä mitään menetä,sit,jos ei onnistu,niin voi taas harkita toimistotöitä tai tehdä alanvaihdon tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3773
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      74
      3249
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      3035
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      163
      2791
    5. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      0
      2610
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      2607
    7. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2309
    8. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      4
      1930
    9. Kirjotan ikävää ulos

      Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1738
    10. Sinä se vaan jaksat

      Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1657
    Aihe