Vauva liikkeelle!

lillukkalaila

Milloin teidän vauvat hoksasivat liikkeellelähdön? Ovatko sen jälkeen innostuneita liikkumaan?

Meidän vauva yli 6kk eikä edes käänny. On siis pari kertaa kääntynyt, muttei enään. Käntyy jos vähän tuuppasee vauhtia. Vatsalta selälleen ei ole kääntynyt kertaakaan.

Normaalia?

(Neuvolassahan se kerrotaan mutta ihan nyt ajattelin tulla kyselemään ;) neuvolaan vielä tovi aikaa.)

5

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Upille

Meidän poitsu käänty mahalleen 4kk vanhana ja lähti 6kk vanhana ryömimään. 7 kuisena menee konttausasentoon.

Nää on vauvakohtaisia juttuja :) Meillä on vertauskohtana 2kk nuorempi vauva ja hän kääntyi vasta 5kk vanhana mahalleen eikä kannattele päätään mahallaan vielä kunnolla.Tämä vauva on tosi rauhallinen eikä ole kiinnostunut leluista tms ja tosi arka muutenkin äänille. Meidän tyyppi on ollu laitokselta asti tosi vauhdikas; muut vauvat oli sängyissä kapaloissa niin tämä heilutti käsiään. Muutenkin joka asiassa tällä tyypillä on tosi kiire ja on äärettömän kiinnostunut KAIKESTA :D

Neuvolassa tosiaan joo kerrotaan jos on jotain huolenaihetta. Me käytiin fys.terapiassa kun poika oli liian jäntevä, mutta jumppari sanoi vain että kun on niin kauhea tahto päästä eteenpäin niin käyttää enemmän sitä kättä/jalkaa joka on vahvempi että näin.

Koittaako vauva kääntyä jos tarjoat jotain lelua,rapisevaa paperia tai jotain? Meillä opittiin näin kääntymään ja myöhemmin ryömimään kun kiinnosti kauheasti. Lapset kehittyy niin eri tahtia kylläkin, ettei voi toisiinsa verrata :)

• haikarakehto

Meillä tyttö käänty 4,5kk, mutta siihen ollan siitten jäätykkin. Nyt ikää 8kk eikä ryömi, eikä kontaa. Istuu tukevasti ja kävelee jos "kävelyttää" . Ei enään viihdy edes lattialla makaamassa. Hirveet raivarit kun ei pääse eteenpäin. Aina pitää vaan istua tai seistä. On ollut ihan pienestä asti tosi jäntevä ja 6kk neuvolassakin sanottiin et "ihan just lähtee ryömii". No eipä oo lähteny!

En tiiä, kaipa tuo lähtee sitten suoraan kävelemään :D Ens viikolla on neuvola, niin sieltä varmaan saa jotain infoa.

• tällaisia neuvoja

Sen verran voin infoa antaa ihan tässäkin, että se on valitettavasti just se istuttaminen ja kävelyttäminen, mitkä sitä liikkeellelähtöä nyt hidastavat. Osaako lapsi siis itse mennä istuma-asentoon? Jos ei osaa, niin ei häntä kannata siihen laittaa ja antaa siinä leikkiä, koska vauvat ovat siinä mielellään, eivätkä lähde sitten niin herkästi liikkeelle. Tai jos lähtevät, niin saattavat lähteä ns. peppukiitämään, eli liikkuvat istuallaan itseään vetäen. Kävelyttämistäkään ei kannata juuri samasta syystä harrastaa, kyllä se lapsi lähtee kävelemään ihan itse sitten, kun on siihen valmis. Ryömiminen ja konttaaminen ovat lapsen motorisen kehityksen kannalta tarpeellisia kehitysvaiheita, joten lapsen oma-aloitteista liikkeellelähtöä tulisi rohkaista. Ei siitä mitään kauheuksia välttämättä seuraa, jos lapsi skippaa jonkun kehitysvaiheen, mutta toki kannattaa silti välttää asioita, jotka lisäävät kehitysvaiheen ohittamisen mahdollisuutta.

Tiedän kyllä, että lapsi saattaa saada raivarit lattialla heti, meillä vauva ei meinannut viihtyä lattialla millään. Pikkuhiljaa siihen kuitenkin siedätin ja leikin hänen kanssaan lattialla, kunnes se liikkeellelähtökin sieltä sitten vähän yli 8 kk ikäisenä tuli. Mutta noin pähkinänkuoressa: vauvat ovat niin fiksuja, että jos he komentamalla saavat jonkun heitä liikuttamaan, niin eivät he silloin viitsi itse liikkeelle lähteä. :)

• uusikasvo
        tällaisia neuvoja kirjoitti:

Sen verran voin infoa antaa ihan tässäkin, että se on valitettavasti just se istuttaminen ja kävelyttäminen, mitkä sitä liikkeellelähtöä nyt hidastavat. Osaako lapsi siis itse mennä istuma-asentoon? Jos ei osaa, niin ei häntä kannata siihen laittaa ja antaa siinä leikkiä, koska vauvat ovat siinä mielellään, eivätkä lähde sitten niin herkästi liikkeelle. Tai jos lähtevät, niin saattavat lähteä ns. peppukiitämään, eli liikkuvat istuallaan itseään vetäen. Kävelyttämistäkään ei kannata juuri samasta syystä harrastaa, kyllä se lapsi lähtee kävelemään ihan itse sitten, kun on siihen valmis. Ryömiminen ja konttaaminen ovat lapsen motorisen kehityksen kannalta tarpeellisia kehitysvaiheita, joten lapsen oma-aloitteista liikkeellelähtöä tulisi rohkaista. Ei siitä mitään kauheuksia välttämättä seuraa, jos lapsi skippaa jonkun kehitysvaiheen, mutta toki kannattaa silti välttää asioita, jotka lisäävät kehitysvaiheen ohittamisen mahdollisuutta.

Tiedän kyllä, että lapsi saattaa saada raivarit lattialla heti, meillä vauva ei meinannut viihtyä lattialla millään. Pikkuhiljaa siihen kuitenkin siedätin ja leikin hänen kanssaan lattialla, kunnes se liikkeellelähtökin sieltä sitten vähän yli 8 kk ikäisenä tuli. Mutta noin pähkinänkuoressa: vauvat ovat niin fiksuja, että jos he komentamalla saavat jonkun heitä liikuttamaan, niin eivät he silloin viitsi itse liikkeelle lähteä. :)

Meillä kääntyi vatsalleen 4kk ikäisenä. vatsaltaan takaisin selälleen 5,5kk ikäisenä.
        konttausasennon otti vajaa 6kk ikäisestä lähtien ja heijasi itseään siinä pitkätkin ajat, mutta ei kontannut, lähti ryömimään kuitenkin ensin 6kk ja 1vkoa. parissa päivässä oppi sen ja nyt mennään jo juosten me aikuiset perässä.
        konttausasento jäi pariksi päiväksi mutta nyt tänään otti pari liikettä jo polvilla eteenpäin...jotta kun kädet vaan hoksaa niin sitten mennään :D
        tyttö on todella sosiaalinen, ei pelkää mitään ääniä tai muitakaan asioita. ei vierasta muita.
        siinä mielessä saa olla tarkkana kun koiria talossa 4 :))

• hägäääh

Sun lapsessas on jtn vikaa. Varmaan aivoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      149
      4694
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      104
      3944
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3559
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3340
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      55
      3281
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      33
      2678
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2559
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2266
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      20
      1908
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      36
      1768
    Aihe