Lasten pahoinpitely yleistynyt vai vähentynyt?

mielipiteitä!

Kysymys kaikille: Pahoinpideltiinkö lapsia mielestänne ennen vanhaan enemmän, vai vähemmän verrattuna tähän päivään? (8-vuotiaan Eerika tytön surmasta tuli mieleeni tällainen kysymys, ja tietenkin muista lasten kaltoinkohteluista mitä lehdistä lukee) P.s. Yritin kyllä laittaa tämän yhteiskunta palstalle mutta ei hyväksynyt, joten jouduin laittamaan tämän tänne Kurinpito- palstalle. &Kommentoikaa!!!

64

1576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ymmärrä

      Olen lähes 70 vuotta katsellut maailmaa jokapuolelta ja myös lasten kasvatusta.
      Pahoinpitelyistä lapsia kohtaan en tavannut vielä 50-80 luvulla mutta siitä lähtien ne on kasvaneet aika rajusti.Nyt tämä Eerikan tapaus oli varmaan sieltä pahemmasta päästä.Kuinka tyttö sai kärsiä koko pienen ikänsä.Nyt on vanhemmat
      syytteessä molemmat täytyy saada vähintään elinkautinen kun kuolemantuomiota ei voi lepsyn lain mukaan antaa.Vaikka eihän syytteessä oleva nainen ole Eerikan äiti mutta oli kuitenkin hoidossa heidän luonaan.Nämä henkilöt eivät voi olla viisaita vaan täysin hulluja.Tuomio varmaan tulee olemaan bankeutta joka on ehdollinen ja vapaaksi.Toivottavasti kunnon ihmiset muistaa nämä henkilöt ja saavat vähän korkojen kera.

      • mietippä sitä

        heitä oli varmaan lapsena kuritettu ja sitä mallia jatkoivat omassa vanhemmuudessaan. Kyllä ennen on lapsia pahoinpidelty ehkäpä jopa enemmänkin kuin nykyään. lapsilla ei ennen ollut mitään oikeuksia. Onneksi nykyään on. todistettu on että kunnioittava ja ohjaava kasvatus saa aikaiseksi paremman ihmisen kuin se joka on vain ruumiillista kuritusta saanut.


      • nainen 55v
        mietippä sitä kirjoitti:

        heitä oli varmaan lapsena kuritettu ja sitä mallia jatkoivat omassa vanhemmuudessaan. Kyllä ennen on lapsia pahoinpidelty ehkäpä jopa enemmänkin kuin nykyään. lapsilla ei ennen ollut mitään oikeuksia. Onneksi nykyään on. todistettu on että kunnioittava ja ohjaava kasvatus saa aikaiseksi paremman ihmisen kuin se joka on vain ruumiillista kuritusta saanut.

        Lapsia on aina pahoinpidelty mutta nykyään se vaan tulee esille median kautta.


      • 13+10
        mietippä sitä kirjoitti:

        heitä oli varmaan lapsena kuritettu ja sitä mallia jatkoivat omassa vanhemmuudessaan. Kyllä ennen on lapsia pahoinpidelty ehkäpä jopa enemmänkin kuin nykyään. lapsilla ei ennen ollut mitään oikeuksia. Onneksi nykyään on. todistettu on että kunnioittava ja ohjaava kasvatus saa aikaiseksi paremman ihmisen kuin se joka on vain ruumiillista kuritusta saanut.

        kunnioittava ja ohjaava kasvatus?

        Onko se sitä kun räkänokat saavat vapaata kasvatusta eivätkä osaa julkisilla paikoilla käyttäytyä? Kyllä kuulkaa huomaa ettei ole remmillä annettu rajoja ja 10 vuoden päästä ollaankin helisemässä kun "kaikki pitää saada tekemättä mitään". Onneksi itse sain remmiä pahuuksista, nyt vaan lähinnä nuhdellaan muksuja. Ja ei, en ole työtön vaan kivasti menestyvä, asiallinen, sosiaalinen ja käyttäytyvä.

        Lemmikkieläimet ovat kuin lapsia ja lapset kuin lemmikeitä. Ellei niille anneta selkeitä rajoja (jotka todella opitaan vaikkapa pienen ruumiillisen nuhtelun kautta), niistä tulee ongelmaisia. Kysykää vaikka alakoulujen opettajilta millai meno muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana ja kysykää 10 vuoden kuluttua sama kysymys. Siinä teille kukkahattutädit.

        Ja joku sanoo heti ettei lasta saa lyödä. Ymmärrä kokonaisuus, älä puutu äärimuotoihin. Perhe kiittää.


      • media media
        nainen 55v kirjoitti:

        Lapsia on aina pahoinpidelty mutta nykyään se vaan tulee esille median kautta.

        Juuri näin. Lapsiin kohdistuva väkivalta on laskenut vuosi vuodelta, mutta yksittäisten tapausten näkyvyys on suurempi.


      • kunnioitusta
        13+10 kirjoitti:

        kunnioittava ja ohjaava kasvatus?

        Onko se sitä kun räkänokat saavat vapaata kasvatusta eivätkä osaa julkisilla paikoilla käyttäytyä? Kyllä kuulkaa huomaa ettei ole remmillä annettu rajoja ja 10 vuoden päästä ollaankin helisemässä kun "kaikki pitää saada tekemättä mitään". Onneksi itse sain remmiä pahuuksista, nyt vaan lähinnä nuhdellaan muksuja. Ja ei, en ole työtön vaan kivasti menestyvä, asiallinen, sosiaalinen ja käyttäytyvä.

        Lemmikkieläimet ovat kuin lapsia ja lapset kuin lemmikeitä. Ellei niille anneta selkeitä rajoja (jotka todella opitaan vaikkapa pienen ruumiillisen nuhtelun kautta), niistä tulee ongelmaisia. Kysykää vaikka alakoulujen opettajilta millai meno muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana ja kysykää 10 vuoden kuluttua sama kysymys. Siinä teille kukkahattutädit.

        Ja joku sanoo heti ettei lasta saa lyödä. Ymmärrä kokonaisuus, älä puutu äärimuotoihin. Perhe kiittää.

        SIIS...ei vapaa kasvatus vaan kunnioittava ja ohjaava. Silloin ei tarvitse tukasta, niskasta repiä tai muuten fyysisesti satuttaa. Koskee myös psyykkistä pahoinpitelyä. Ei siis sekoiteta vapaata kasvatusta muuhun kasvatustapaan.

        On todistettu että ohjaavalla ja kunnioittavalla kasvatuksella saa paremman ihmisen kuin muulla tavoin. Rajoja ja rakkautta, hyvin yksinkertaista, eikö?

        se vaatii vanhemmalta vain enemmän kasvatuksellista otetta verraten vanhempiin jotka sortuu fyysiseen ja psyykkiseen satuttamiseen.


      • substraaliaja
        kunnioitusta kirjoitti:

        SIIS...ei vapaa kasvatus vaan kunnioittava ja ohjaava. Silloin ei tarvitse tukasta, niskasta repiä tai muuten fyysisesti satuttaa. Koskee myös psyykkistä pahoinpitelyä. Ei siis sekoiteta vapaata kasvatusta muuhun kasvatustapaan.

        On todistettu että ohjaavalla ja kunnioittavalla kasvatuksella saa paremman ihmisen kuin muulla tavoin. Rajoja ja rakkautta, hyvin yksinkertaista, eikö?

        se vaatii vanhemmalta vain enemmän kasvatuksellista otetta verraten vanhempiin jotka sortuu fyysiseen ja psyykkiseen satuttamiseen.

        Paras kasvatus on rakkautta ja substraalia. Siten saadaan hyvin käyttäytyviä kanssaihmisiä.


      • Ja Käsikädessä
        mietippä sitä kirjoitti:

        heitä oli varmaan lapsena kuritettu ja sitä mallia jatkoivat omassa vanhemmuudessaan. Kyllä ennen on lapsia pahoinpidelty ehkäpä jopa enemmänkin kuin nykyään. lapsilla ei ennen ollut mitään oikeuksia. Onneksi nykyään on. todistettu on että kunnioittava ja ohjaava kasvatus saa aikaiseksi paremman ihmisen kuin se joka on vain ruumiillista kuritusta saanut.

        Mitä tarkoittaa lapsen oikeus,entäs vanhempien oikeus ja velvollisuus.Ovatko ne jotenkin yhteeensovitettavia?.
        Nyt kun lapsella on ns.oikeus niin onko myös jotakin ns.velvollisuuksia hoitaa oikeuksiaan?.
        Anteks huono kieliAsu.
        JK.olin lapsi ilman oikeuksia,niitä en tarvinnut,oikeudet ja velvollisuudet kulkivat käsikädessä.Tein jo pienenä nurkantakana "kotisimaa vapuksi".


      • Psykologi1
        13+10 kirjoitti:

        kunnioittava ja ohjaava kasvatus?

        Onko se sitä kun räkänokat saavat vapaata kasvatusta eivätkä osaa julkisilla paikoilla käyttäytyä? Kyllä kuulkaa huomaa ettei ole remmillä annettu rajoja ja 10 vuoden päästä ollaankin helisemässä kun "kaikki pitää saada tekemättä mitään". Onneksi itse sain remmiä pahuuksista, nyt vaan lähinnä nuhdellaan muksuja. Ja ei, en ole työtön vaan kivasti menestyvä, asiallinen, sosiaalinen ja käyttäytyvä.

        Lemmikkieläimet ovat kuin lapsia ja lapset kuin lemmikeitä. Ellei niille anneta selkeitä rajoja (jotka todella opitaan vaikkapa pienen ruumiillisen nuhtelun kautta), niistä tulee ongelmaisia. Kysykää vaikka alakoulujen opettajilta millai meno muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana ja kysykää 10 vuoden kuluttua sama kysymys. Siinä teille kukkahattutädit.

        Ja joku sanoo heti ettei lasta saa lyödä. Ymmärrä kokonaisuus, älä puutu äärimuotoihin. Perhe kiittää.

        Kuristusta saanut ihminen usein jatkaa sitä omiin lapsiinsa ja kannustaa muitakin vanhempia siihen, koska hänelle on jäänyt tarve perustella yhä uudestaan, että "kova linja" on välttämätön ihmisiä kohtaan, koska se auttaa legitimoimaan omien vanhempien menneisyydessä harjoittaman kurituksen, joka tuntuu pohjimmiltaan hankalalta hyväksyä ja herttää raivoa vanhempia ja auktoriteettejä vastaan. Kuristusta korostava ihminen siis korostaa yhä uudestaan kovaa linjaa, jotta hän voisi ylläpitää sitä mielikuvaa, että kova linja lapsia kohtaan on välttämätön ja siten myös omassa lapsuudessa koettu kuritus tulee legitimoiduksi. Samalla voidaan purkaa omaa menneestä kurituksesta seuraavaa aggressiivisuutta yhteiskunnan sääntöjä rikkoviin ihmisiin. Mainittakoon muuten, että vankiloissa olevista ihmisistä huomattavan monet ovat kärsineet kurituksesta lapsena - se ei siis ole auttanut ehkäisemään rikoksia, päinvastoin. Rangaistusten koventaminen ei myöskään ole kansainvälisissä vertailuissa yleensä johtanut rikollisuuden vähenemiseen.


      • Psykologi2
        13+10 kirjoitti:

        kunnioittava ja ohjaava kasvatus?

        Onko se sitä kun räkänokat saavat vapaata kasvatusta eivätkä osaa julkisilla paikoilla käyttäytyä? Kyllä kuulkaa huomaa ettei ole remmillä annettu rajoja ja 10 vuoden päästä ollaankin helisemässä kun "kaikki pitää saada tekemättä mitään". Onneksi itse sain remmiä pahuuksista, nyt vaan lähinnä nuhdellaan muksuja. Ja ei, en ole työtön vaan kivasti menestyvä, asiallinen, sosiaalinen ja käyttäytyvä.

        Lemmikkieläimet ovat kuin lapsia ja lapset kuin lemmikeitä. Ellei niille anneta selkeitä rajoja (jotka todella opitaan vaikkapa pienen ruumiillisen nuhtelun kautta), niistä tulee ongelmaisia. Kysykää vaikka alakoulujen opettajilta millai meno muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana ja kysykää 10 vuoden kuluttua sama kysymys. Siinä teille kukkahattutädit.

        Ja joku sanoo heti ettei lasta saa lyödä. Ymmärrä kokonaisuus, älä puutu äärimuotoihin. Perhe kiittää.

        Lapselle täytyy asettaa rajoja, se on totta. Parikymmentä vuotta sitten muodissa ollut ns. täysin vapaa kasvatus on aiheuttanut ongelmia monille lapsille. Mutta rajojen asettamisen voi tehdä myös ilman ruumiillista kuritusta. Ja se myös pitää tehdä ilman sitä, sillä tiedeyhteisössä juuri kukaan tutkija ei nykyään pidä kuritusta lapsen hyvinvoinnille ja tulevaisuudelle myönteisenä asiana.


      • Psykologi1 kirjoitti:

        Kuristusta saanut ihminen usein jatkaa sitä omiin lapsiinsa ja kannustaa muitakin vanhempia siihen, koska hänelle on jäänyt tarve perustella yhä uudestaan, että "kova linja" on välttämätön ihmisiä kohtaan, koska se auttaa legitimoimaan omien vanhempien menneisyydessä harjoittaman kurituksen, joka tuntuu pohjimmiltaan hankalalta hyväksyä ja herttää raivoa vanhempia ja auktoriteettejä vastaan. Kuristusta korostava ihminen siis korostaa yhä uudestaan kovaa linjaa, jotta hän voisi ylläpitää sitä mielikuvaa, että kova linja lapsia kohtaan on välttämätön ja siten myös omassa lapsuudessa koettu kuritus tulee legitimoiduksi. Samalla voidaan purkaa omaa menneestä kurituksesta seuraavaa aggressiivisuutta yhteiskunnan sääntöjä rikkoviin ihmisiin. Mainittakoon muuten, että vankiloissa olevista ihmisistä huomattavan monet ovat kärsineet kurituksesta lapsena - se ei siis ole auttanut ehkäisemään rikoksia, päinvastoin. Rangaistusten koventaminen ei myöskään ole kansainvälisissä vertailuissa yleensä johtanut rikollisuuden vähenemiseen.

        kuule itse kuulun siihen sukupoveen kun saatiin tukistuksia ja koivuniemen herrakin tuli tutuksi, ja tänäpäivänäkään en ole katkera, ansaittua oli taatusti ja jäi mieleen , enpä toiste tehnyt,,, toista se on tänäpäivänä kun ei saa hiustakaan katkaista ettei pikku kullan nuppu nyt vaan tarumatisoituisi...herrenjestas !!

        Niin monta kertaa kuullut kun sossuilla uhkaavat kun on pahasti sanonut...eivät itsekään tajua kuinka vakavasta asiasta on kyse, ja koulumaailmassa jo avoimesti haistatellaan opettajille ja kiroillaan, kun tietävät ettei siitä koidu mitään harmia heille,,,kun on ne AH niin ihanat sossutädit joilla voi aina tarpeen tullen uhata...säälittävää...

        Minulla ei ole lapsia, mutta pieni tukistus ei ketään tapa eikä ole pahoinpitelyä, PAHOINPITELYÄ ON KUN TARKOITUKSELLA HALUAA SATUTTAA, SELLAISET IHMISET EIVÄT SYITÄ TARVITSE, TAI ETSIVÄT OIKEIUTUKSE MISTÄ VAIN !!


      • KALLE KELLO
        mietippä sitä kirjoitti:

        heitä oli varmaan lapsena kuritettu ja sitä mallia jatkoivat omassa vanhemmuudessaan. Kyllä ennen on lapsia pahoinpidelty ehkäpä jopa enemmänkin kuin nykyään. lapsilla ei ennen ollut mitään oikeuksia. Onneksi nykyään on. todistettu on että kunnioittava ja ohjaava kasvatus saa aikaiseksi paremman ihmisen kuin se joka on vain ruumiillista kuritusta saanut.

        Jaa, minä olen ihminen, joka on saanut tukkapöllyä jne.. Minä olen omasta mielestäni parempi ihminen siksikin, että olen suurimman osan elämästäni ollut töissä, maksanut veroni, maksanut velkani jne. Ei minusta tullut huonoa ihmistä vaikka selkääni olen saanut. Mutta olen oppinut paljon, minulle on tullut sisua, en ole masentunut, en ole lääkärin suurkuluttaja (terve), olen tehnyt kaksi tulevaa veronmaksajaa (toivottavasti), ja pystyn tekemään hyvää vertailua senajan kasvatustapojen vertailussa tämän päivän kasvatustapoihin. "kintuille vetäminen" ja pahoinpitely on kaksi eri asiaa. Silloin annettiin tukkapöllyä, vetästiin kintuille/sormille/perseelle eikä kenestäkään tullut sekopäätä. Tänä päivänä et saa edes halia, kun olet jo syytteessä seksuaalisesta hyväksikäytöstä saatikka että antaisit tukkapöllyä syytteessä pahoinpitelystä ja me kaikki näemme tulokset. Sosiaalitanttojen suosiollisella avustuksella tämän päivän lapset on päästetty aikuisten niskanpäälle, ja aikuisten on tehtävä mitä lapset sanoo. Onko se oikein? Eikö vanhempien pidä edelleen määrätä missä mennään? Toistan vielä, että näillä "kintuille vetämisillä" tai tukkapöllyillä ei ole mitään tekemistä tämän surullisen tapauksen johdosta, missä ne kaksi paskaa murhasivat sen lapsen tai pahoinpitelyillä (pahoinpitely on hakkaamista, jatkuvaa henkistä painostusta ym) . Nämä on kaksi eri asiaa.


      • sdfasdfasdf

        Osan jutuun lisää se, että ennen se "Pahoinpitely" oli nimellä "koivuniemen herra" ja rangaistus eikä suinkaan ollut kyse väkivallasta. Näin minä asian muistan lapsuudesta


      • kauhavan kauhu
        nainen 55v kirjoitti:

        Lapsia on aina pahoinpidelty mutta nykyään se vaan tulee esille median kautta.

        mikä on pahoinpitely?sekö,että sulle annetaan 5 v.puukko käteen ja sanotaan,että haeppa sellanen oksa mistä haluat sapiskaa.oli ihan oikein.itkien puukko kädessä kävelin metsään löytämään sopivaa risua.en saanut selkään vaikka risun hain.kyse on kunnioituksesta vanhempiin!ja olin tehnyt väärin.


      • nainen 55v
        kauhavan kauhu kirjoitti:

        mikä on pahoinpitely?sekö,että sulle annetaan 5 v.puukko käteen ja sanotaan,että haeppa sellanen oksa mistä haluat sapiskaa.oli ihan oikein.itkien puukko kädessä kävelin metsään löytämään sopivaa risua.en saanut selkään vaikka risun hain.kyse on kunnioituksesta vanhempiin!ja olin tehnyt väärin.

        Sinua ei pahoinpidelty. Et saanut sillä risulla selkään.
        Moni on saanut.


    • Jarkkoparkko1

      Kyllä ennen oli tukkapöllyjä ja piiskaa, vyöllä, risuilla tai ihan vaan kädellä, jos lapsi oli käyttäytynyt tuhmasti. Ei tietenkään kaikissa perheissä, itse lapsena sain lieviä "selkäsaunoja" ihan aiheesta,(kolttosia oli tapana tehdä...heh) siskoni ei ikinä saannut selkäsaunoja, kilttejä kun olivat.(Pippuria kyllä muutaman kerran kielen päälle) Mutta paljon enemmän sain huolenpitoa ja rakkautta kuin selkäsaunoja. Eikös nykyään piiskan antaminen ole laissa kielletty? Ainakin tuolla vyöllä, moni sitä ei noudata, tai mitään muitakaan ruumillista kuritusta koskevia sääntöjä. Esim. Pikku Eerikan äitipuoli ja isä..... Mutta en ole kuullut että lapsen/lapsien jatkuvaa kidutusta ennen olisi ollut. Eli minä olen sitä mieltä että lasten pahoinpitely on yleistynyt, ja se on muutenkin väärin!!!

      • ....................

        Näinmeilläkin, saippua ja pippuri myös tutut kun kiroiltiin.
        ja minulla ei ole traumoja ja kunnioitan vanhempiani, tapaan heitä ja vietän aikaa, toisin kuin sisareni joka pääsi aina kuin koira veräjästä..

        hänen lapsensa myöskin heijastaa vahvasti vapaakasvatuksen ikäviä puolia...


    • birqqo

      En osaa sanoa, onko tämä yleistynyt vai vähentynyt. Mutta olen sitä mieltä että jos lapsi jotain tekee, niin ei saa repiä hiustuppoja irti tai läiskiä mustelmille, ei todellakaan. Tämä on wikipediasta kopsattu ; "Selkäsauna on nimitys erityisesti lasten kohdalla annetulle ruumiilliselle kuritukselle, jolloin usein takamukselle piiskaten tai lyöden annetaan rangaistus. Lasten ruumiillinen kurittaminen on lain nojalla kielletty jo 24 maassa." Suomi on yksi maa jossa ruummillinen kuritus on kielletty. Ennen selkäsaunoja annettiin lähes jokaiselle lapselle, en kyllä itse ole kuullut/lukenut että ennen vanhaan olisi ollut lasten kidutusta, esimerkkinä Eerika tytön surma.... mutta tänäpäivänäkin on harmillisen paljon lasten ruummillista kuritusta ja kidutusta, joka on laissa kielletty. Tämä Eerikan surma oli ja on edelleen sydäntäsärkevä asia! Ja kaikki muut lasten pahoinpitelyt!!

      • ERhjlkkj

        Ennen oli paljon raaempaa ja enemmän kidutusta verrattuna nykyiseen pumpulissa kasvamiseen, noin yleisesti ottaen.


      • Et kyllä todellakaan tajua mitä selität,,,menepäs tonne vanhain kotii kuulustelemaan millaista se meno on oikeasti ollut kun 13-14 naapuripitäjän tyttöjen raiskaaminenkaan ollut mitenkään tavatonta niistä ei vain puhuttu...ja tämä mummoltani !!!

        Nsilloin on elämä ollut raakaa, ja lapsetkin välistä oman onnensa nojassa kun venhemmat aamusta iltaan rankoissa töissä...että mieti vähän..!!!!


    • zaskajokunen

      Lasten kaltoinkohtelu kertoo enemmän vanhemmista kuin lapsista.....

    • mietitäänpä

      En usko että lasten pahoinpitely on lisääntynyt - se vain pääsee otsikoihin.

      Aiemmin perheiden sisäiset asiat olivat vielä nykyistäkin enemmän hyssyteltyjä - toisten asioihin ei puututtu, niistä ei puhuttu. Kylläyhteisöt olivat pienempiä ja vallassa olevia (miehiä) suojeltiin.

      Lasten normaali kohtelu oli aiemmin väkivaltaisempaa. Minulla on parikin noin seitsemänkymppistä tuttua (eivät ole sukua toisilleen), joiden lapsuudenkodin kurinpito oli esim kettingillä hakkaamista, potkimista... toisella on päähän kohdistuneesta iskusta pysyvä kuulovaurio ja toinen muisteli setänsä halvaantuneen lapsuudessa hakkaamisen seurauksena, häneltä itseltään meni "vain" luu kerran poikki. Näistä mistään ei pahoinpitelijöille tullut seurauksia. Uhritkin selittelivät isiensä tekosia stressillä ja taloudellisilla huolilla, sotakokemuksilla... jne jne... Kaikenkaikkiaan sain sen kuvan, että heidän lapsuudessaan lasten tukistelu, muksiminen ja pahempikin pahoinpitely oli aikas normaalia.

      Kotiväkivalta tulee nykyäänkin usein tutuille yllätyksenä -" sehän on niin mukava mies...", asiat pidetään perheen sisällä. Ja ennen raja puuttua toisten tekemisiin tai edes ottaa niistä selvää oli nykyistäkin korkeampi.

    • hgjhkj

      Ennen oli aika hemmetin paljon enemmän pahoinpitelyä ja se oli yleisesti hyväksyttyä. Se oli vanhempien velvollisuus 50-luvulla ja aikaisemmin.

      • Sosionomi, sairaanho

        Nykyään vanhemmat ovat täysin "hampaattomia" kurituksen suhteen, Ei saa tukistaa, antaa selkäsaunaa.Eikä meille ei ole opetettu mitään muuta! On eriasia kiduttaa lasta, kuin antaa hänelle ruummiillinen rangaistus.
        Eipä ole ihme, että lapsia on niin paljon sijoitettuna esim. lastenkoteihin.
        Lintuäitikin ensin puolustaa muniaan, poikasiaan jos ihminen pesälle tunkee, monet lintulajit hylkäävät poikaset, jos pesällä käydään. Lintuvanhemmat ajattelevat, OK, sinä ilmeisesti osaat hoitaa ne paremmin.
        Samoin koirat, sudet, kissat kurittavat jälkikasvuaan fyysisesti, mutta eivät vahingoita pentuja.
        Sakemanni äiti rähähtää lujasti pennuille ja lievästi purasee niitä, tätä oikeutta meillä ihmisillä ei ole jälkikasvullemme.
        Toisin sanoen, meiltä viedään lapset "lastenkasvattamoihin". Siellä on henkilökunta, ammattilainen, työnsä osaava, joka lähtee vapaille työpäivän päätyttyä.
        Mutta, kuka oikeasti rakastaa lapsiamme??


      • Ihan miten vaan
        Sosionomi, sairaanho kirjoitti:

        Nykyään vanhemmat ovat täysin "hampaattomia" kurituksen suhteen, Ei saa tukistaa, antaa selkäsaunaa.Eikä meille ei ole opetettu mitään muuta! On eriasia kiduttaa lasta, kuin antaa hänelle ruummiillinen rangaistus.
        Eipä ole ihme, että lapsia on niin paljon sijoitettuna esim. lastenkoteihin.
        Lintuäitikin ensin puolustaa muniaan, poikasiaan jos ihminen pesälle tunkee, monet lintulajit hylkäävät poikaset, jos pesällä käydään. Lintuvanhemmat ajattelevat, OK, sinä ilmeisesti osaat hoitaa ne paremmin.
        Samoin koirat, sudet, kissat kurittavat jälkikasvuaan fyysisesti, mutta eivät vahingoita pentuja.
        Sakemanni äiti rähähtää lujasti pennuille ja lievästi purasee niitä, tätä oikeutta meillä ihmisillä ei ole jälkikasvullemme.
        Toisin sanoen, meiltä viedään lapset "lastenkasvattamoihin". Siellä on henkilökunta, ammattilainen, työnsä osaava, joka lähtee vapaille työpäivän päätyttyä.
        Mutta, kuka oikeasti rakastaa lapsiamme??

        Jos olet tosiaan sosionomi niin tiedät itsekkin sen että kasvatustapoja on monia. Se että tarvitaanko fyysistä ja psyykkistä satuttamista ihan millä muodolla tahansa on aina se "laiskin" tapa kasvattaa.


    • Kannustuksella eteen

      Pahoinpitelyistä puheenollen, tietääkö joku kertoa, miksi huostaan otettu lapsi vangitaan ensimmäiselksi, vaikka hän ei ole tehnyt kenellekään mitään pahaa, eikä itselleen, vaan päinvastoin, vanhemmat ovat syyllistyneet lievään pahoipitelyyn ja lapsen kaltoinkohteluun ja simputukseen?
      -Nuorelta 16v. takavarikoidaan kännykkä, eli rajoitetaan hänen yhteydenpitoaan sukulaisiin ja ystäviin?
      -Rajoitetaan ystävien ja sukulaisten tapaamisia, eli yritetään tuhota nuoren sosiaalinen - turvaverkosto?
      -Nuoren 16v. "kotiintuloaika" on viimeistään klo 20.00, vaikka laitos kehuu "kodinomaisesta" ympäristöstä.
      -Nuoren pitää kysyä lupa ja tehdä selvitys mennäkseen ulos, pelkkä ilmoitus ei riitä?
      -Nuoren pitää antaa selvitys siitä, ketä tapaa, kun pyytää lupaa tavata kavereitaan tai sukulaisiaan laitoksen ulkopuolella.

      Eli mistä kumpuaa tuo ryhmäkodin henkilökunnan sadistisuus ja ketä se palvelee?

      • mistä kiikastaa?

        Kännykän takavarikkoa en ymmärrä, mutta muut jutut ovat ihan tavallisia, vastuullisen vanhemman/huoltajan tekoja. Kyllä pitää tietää, missä alaikäinen liikkuu, kenen kanssa ja kasilta kotiintuloaika on erityisesti viikolla ihan ok. Sitten ehtii vielä iltapesut yms. ja nukkumaan, että jaksaa aamulla herätä kouluun.

        Ei tuo ole simputusta, vaan välittämistä. Voi tuntua oudolta, jos ei ole ollut normaaleja rajoja ennen, mutta rajat ovat rakkautta.


      • Bineskö tärkein?
        mistä kiikastaa? kirjoitti:

        Kännykän takavarikkoa en ymmärrä, mutta muut jutut ovat ihan tavallisia, vastuullisen vanhemman/huoltajan tekoja. Kyllä pitää tietää, missä alaikäinen liikkuu, kenen kanssa ja kasilta kotiintuloaika on erityisesti viikolla ihan ok. Sitten ehtii vielä iltapesut yms. ja nukkumaan, että jaksaa aamulla herätä kouluun.

        Ei tuo ole simputusta, vaan välittämistä. Voi tuntua oudolta, jos ei ole ollut normaaleja rajoja ennen, mutta rajat ovat rakkautta.

        Näistä ryhmäkotien olusuhteista ja simputuksista ym väärinkäytöksistä tulee tietoja julkisuuteen jatkuvasti ja kiihtyvällä vauhdilla.
        Apulaisoikeusasiamiehen toimisto meinaa tukehtua näihin valituksiin, että mistä kiikastaa.
        Tuomioistuimet jakelee tuomioita näille sadistisille "rajoja" asettaville "rakastaville" vanhemmille, eikä päätä näy.
        Lasensuojeluviranomaiset ovat monin paikoin ammattitaidottomia söheltäjiä, joilla on vain puolueen antama pätevyys.


      • tango7

        Sitä tavataan väittää että on lottovoitto syntyä suomeen. Totuus on kuitenkin toinen kuten kirjoitat.

        Suomi on todellakin sadistinen maa,

        Lapsen etu on pahin kuulemani fraasi jolla oikeutetaan viranomaisten puolelta kaikenlaista epäinhimillistä toimintaa. Suomessa viranomaisille lapsi on leikkikalu.

        Koita jaksaa ja kasata itsesi ja käydä kouluja ja opiskella kieliä. Siten saat töitä ja voit aikuisena muuttaa maahan jossa voit olla onnellinen ja lapsiakin ajatellaan.


      • tango7

        Sitä tavataan väittää että on lottovoitto syntyä suomeen. Totuus on kuitenkin toinen kuten kirjoitat.

        Suomi on todellakin sadistinen maa,

        Lapsen etu on pahin kuulemani fraasi jolla oikeutetaan viranomaisten puolelta kaikenlaista epäinhimillistä toimintaa. Suomessa viranomaisille lapsi on leikkikalu.

        Koita jaksaa ja kasata itsesi ja käydä kouluja ja opiskella kieliä. Siten saat töitä ja voit aikuisena muuttaa maahan jossa voit olla onnellinen ja lapsiakin ajatellaan.


      • sikamuori

        Kasvatin 3 lasta.
        Joka ikinen kerta kysyin, mihin on menossa ja selvitystä, ketä tapaa. Jos viipyivät niin perään soittelin. Kännykkää en takavarikoinut, mutta ikäväkseni jouduin huomaamaan, että ol tilattu pornovideoita siihen. Hinta oli aika kallis.
        Kotiintuloaika on aina ollut se kello 20, viikonloppuna pidempi ja perusteltuna pidempi muutenkin.

        Se, että nuorta vahditaan ja valvotaan, ei ole vangitsemista. Se on välittämistä, vaikka et sitä pysty sellaisena sitä näkemään nyt.
        Minä valvoin nuoriani ihan sikana, ja he häippäsi kotoa heti aikuisttuaan, mutta
        nyt annan heidän olla kun ovat aikuisia.


      • ope_tta_ja
        tango7 kirjoitti:

        Sitä tavataan väittää että on lottovoitto syntyä suomeen. Totuus on kuitenkin toinen kuten kirjoitat.

        Suomi on todellakin sadistinen maa,

        Lapsen etu on pahin kuulemani fraasi jolla oikeutetaan viranomaisten puolelta kaikenlaista epäinhimillistä toimintaa. Suomessa viranomaisille lapsi on leikkikalu.

        Koita jaksaa ja kasata itsesi ja käydä kouluja ja opiskella kieliä. Siten saat töitä ja voit aikuisena muuttaa maahan jossa voit olla onnellinen ja lapsiakin ajatellaan.

        "Koita jaksaa ja kasata itsesi ja käydä kouluja ja opiskella kieliä. Siten saat töitä ja voit aikuisena muuttaa maahan jossa voit olla onnellinen ja lapsiakin ajatellaan."

        Niinpä, onhan täällä ihan kamalaa eikä lottovoitto ollenkaan...muutatko sitten vaikkapa Afrikkaan, kuten Somaliaan?! Tai miten olis Irak?? Listaa voisi jatkaa loputtomiin... Juuri se, kun asutaan pumpulissa, täysin tietämättöminä ympäröivästä maailmasta, ja kuvitellaan että Suomi on ihan kamala maa.

        Täällä on kuitenkin esimerkiksi sosiaaliturva, kaikki ovat oikeutettuja terveydenhuoltoon. Ylipäätään kaikista pyritään huolehtimaan niin hyvin kun vaan pystytään, ja se on koko maailman mittakaavassa TODELLA HYVIN. Eikä täällä esim. kivitetä hengiltä, tai raiskaus ei oo vaan ihan ok tms...

        Voi hyvää päivää, kyllä tänne syntyminen vaan on lottovoitto. Sen vuoksi sinuakaan ei ole esimerkiksi ympärileikattu pikkulapsena, siinä sulle sitä sadistisuutta!

        Tää on nyt sitten lopputulos, kun vaan hyssytettään äidin ja isän pikku kermapeppuja...huoh!

        Jos nyt otan kantaa tuohon itse aiheeseen, niin ei pieni korvapuusti tuhmien teosta kenellekään hallaa tee. Tämä Erikan tapaus nyt oli ihan omaa luokkaansa.

        Ylipäätäänkin väkivalta on eri asia, kuin ruumiillinen kurittaminen. Mun mielestä. On eri asia, käykö vanhempi lapsen kimppuun raivon vallassa ja raastaa tukasta niin että tukkoja irtoaa, vai varoitetaanko lasta useampaan kertaan kertoen lähestyvästä tukistuksesta jos ei tottele.

        Äitinä ja opettajana voin kyllä todeta, että kuten joku jo mainitsikin, jo ala-asteikäisten käytös on nykyisin aika holtitonta. Ei sellainen olisi tullut kyseeseenkään omassa lapsuudessa. Mistä lie johtuu... Eniten pelottaa, että minkälaisia aikuisia heistä kasvaa!


    • takes 2 to tango

      Väkivalta on vähentynyt.

      Lastensuojelubisnes vaan haluaa "uhreja" jotta veronmaksajien rahoja voitaisiin tuhlata

      60% lapsisurmista tekee nainen. Tämä on yksi suomalainen vaiettu "äitimyytti".

      Roskalehtien lööpit paisuttelee asioita myyntimielessä.

      • äiti/isämyytti?

        Isät ovat paljon pienemmässä määrin osallisena lasten elämässä. Siitä tuo 60%. Suurin osa yksinhuoltajista on naisia. Näistä lapsisurmista varmaan myös suuri osa on perheitä joissa nainen vie lapsiaan yksin eteenpäin elämässä koska isä on väistänyt vastuunsa omista lapsistaan.
        Jos asetelma olisi toisinpäin että isä kasvattaisi lapsiaan yksin niin luulenpa että luku olisi enemmän kuin tuo 60% joissa isä tekee lapsisurman.


      • Elämänkokemusta on
        äiti/isämyytti? kirjoitti:

        Isät ovat paljon pienemmässä määrin osallisena lasten elämässä. Siitä tuo 60%. Suurin osa yksinhuoltajista on naisia. Näistä lapsisurmista varmaan myös suuri osa on perheitä joissa nainen vie lapsiaan yksin eteenpäin elämässä koska isä on väistänyt vastuunsa omista lapsistaan.
        Jos asetelma olisi toisinpäin että isä kasvattaisi lapsiaan yksin niin luulenpa että luku olisi enemmän kuin tuo 60% joissa isä tekee lapsisurman.

        Tuo on taas sitä feministihapatusta, kyllä naiset ovat kireäpipoisempia ja hermostuneempia kuin miehet. Nyt kun nekin käyttävät viinaa, niin humalassa ajellaan ja puukot heiluvat ahkerasti.

        Se myytti, että naisilla on pehmoisemmat arvot kuin miehillä on ajat sitten kuollut. Nainen ryöstää pariskunnan lapset ja asunnon, mies potkitaan pellolle. Jos naista loukkaat, niin ikinä et anteeksi saa. Mene katsomaan naisvaltaiselle työpaialle, taatusti siellä on aina yksi niin tyhmä, että homma karkaa toisten kyyläämiseksi ja sitten se leviää koko porukkaan kostotautina.


    • Satu.

      Miksi nuoret voivat huonosti?
      Koulujen psykiatrian hoitajat ja lääkärit ovat ylikuormitettuja, terapeuteille hirvittävät jonot.
      Onko nykynuorilla jotenkin erilaiset geenit? tuskinpa, ehkä se vika löytyy sittenkin sieltä kotoa.
      Siis huostaanotettu nuori on joutunut kotona sadistisen kasvatuksen uhriksi, tai lapselle ei ole ollut aikaa lainkaan, mutta peiliin saavat vanhemmat katsoa kaikissa tapauksissa, myös adoptiolasten kohdalla.
      Aina, kun lapsi / nuori huostaan otetaan, pitäisi selvittää myös kodin taustat, mutta viranomaiset pyrkivät viimeiseen saakka turvaamaan vanhempien oikeudet ja nuori jää toiseksi.

      • aikuisten oikeesti

        Monesta perheestä puuttuu nykyaikana se läsnä oleva vanhempi( tai vanhemmat). Ihminen voi olla paikalla, mutta ei ole läsnä, ei kuuntele eikä ymmärrä..:joskus tulee mieleen, miksi ihmiset tekevät lapsia, kun eivät jaksan heihin oikeasti panostaa. Ei se riitä että tuo ruoan pöytään ja vaatteet päälle, jos läsnäolo, lasta tukeva keskustelu ja myötätunto puuttuu.

        Monen perhee asiat olisivat toisella tolalla, jos lapsi saisi alusta asti tuntea olevansa rakastettu ja ymmärretty.


    • nimimerkki on pakoll

      Kurittaminen on aivan varmasti vähentynyt. Ennen se oli niin normaalia että siitä ei puhuttu julkisesti. Lapset eivät voineet tehdä ilmoitusta poliiseille koska sitä pidettiin normaalina. Nykyään kurittaminen on harvassa. Niitä sekopäitä vaan sattuu löytymään jotka päätyvät sitten uutisiin. Luunapistakin voi saada syytteen...

    • essi9

      Kurittaminen on todellakin vähentynyt jo viimeisen 16 vuodenkin aikana (itse olen siis 16v)

    • pliiss

      lisää vapaata kasvatusta. Sillä hommat hoituu....

      • vapaa kasvatus?

        Me olemme kasvattaneet lapsiamme vapaasti. Saivat vapaasti itse valita ja kokeilla eri harrastuksia, keskusteliin asioista paljon, kannustettiin lapsia tekemään oikeita valintoja elämässään. Tietyt, yhdessä sovitut säännöt olivat - kotiintulo - ja nukkumaanmeno ajat, läksyt piti hoitaa, hyvä käytös toisia kohtaan sekä ystävistä ja muista läheisistä huolehtiminen - onhan yhteiskunnassakin tietyt velvollisuudet, mutta myös oikeudet. Eihän heistä muuten olisi kasvanut kunnollisia, asioistaan ja elämästään huolehtivia aikuisia.

        Ei vapaa kasvatus ole sitä että jätetään lapsi tuuliajolle huolehtimaan itse itsestään ja valinnoistaan. Eihän se ole KASVATUSTA vaan heitteillejättöä.


      • hrwhhthw
        vapaa kasvatus? kirjoitti:

        Me olemme kasvattaneet lapsiamme vapaasti. Saivat vapaasti itse valita ja kokeilla eri harrastuksia, keskusteliin asioista paljon, kannustettiin lapsia tekemään oikeita valintoja elämässään. Tietyt, yhdessä sovitut säännöt olivat - kotiintulo - ja nukkumaanmeno ajat, läksyt piti hoitaa, hyvä käytös toisia kohtaan sekä ystävistä ja muista läheisistä huolehtiminen - onhan yhteiskunnassakin tietyt velvollisuudet, mutta myös oikeudet. Eihän heistä muuten olisi kasvanut kunnollisia, asioistaan ja elämästään huolehtivia aikuisia.

        Ei vapaa kasvatus ole sitä että jätetään lapsi tuuliajolle huolehtimaan itse itsestään ja valinnoistaan. Eihän se ole KASVATUSTA vaan heitteillejättöä.

        Tarkista vielä vapaan kasvatuksen määritelmä ja keskustellaan sitten lisää.

        Pelkkä harrastusten vapaasti valitseminen ei ole vapaata kasvatusta. Kuka edes valitsee lapsensa harrastukset?

        Miten teillä hoidettiin uhmaikäinen kaupassa huutava lapsi? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun vapaasta kasvatuksesta puhut. Eikös vapaaseen kasvatukseen kuulu antaa lapsen rauhassa aiheuttaa pahennusta...

        Rajat=rakkaus, eikä oikeisiin valintoihin kannustaminen ole vapaata kasvatusta, vaan enemmänkin tavanomaista... Mitä jos lapset olisivat halunneet kokeilla huumeita, olisitte kannustaneet oikeisiin ratkaisuihin ja antaneet kokeilla jos silti haluaa? No, helppohan se on puhua vapaasta kasvatuksesta jos on sattunut omat lapset olemaan kilttejä, joskus "hyvänkin" perheen lapset kuitenkin ajautuvat huonoon seuraan ja silloin "vapaa kasvatus" unohdetaan. Teillä oli siis tuuria, että saitte toteuttaa "vapaata kasvatustanne".


      • KALLE KELLO
        vapaa kasvatus? kirjoitti:

        Me olemme kasvattaneet lapsiamme vapaasti. Saivat vapaasti itse valita ja kokeilla eri harrastuksia, keskusteliin asioista paljon, kannustettiin lapsia tekemään oikeita valintoja elämässään. Tietyt, yhdessä sovitut säännöt olivat - kotiintulo - ja nukkumaanmeno ajat, läksyt piti hoitaa, hyvä käytös toisia kohtaan sekä ystävistä ja muista läheisistä huolehtiminen - onhan yhteiskunnassakin tietyt velvollisuudet, mutta myös oikeudet. Eihän heistä muuten olisi kasvanut kunnollisia, asioistaan ja elämästään huolehtivia aikuisia.

        Ei vapaa kasvatus ole sitä että jätetään lapsi tuuliajolle huolehtimaan itse itsestään ja valinnoistaan. Eihän se ole KASVATUSTA vaan heitteillejättöä.

        Kiitos nauruista "vapaa kasvatus". Vai kuvittelet sinä, että täällä vanhemmat kuvittelevat, että vapaa kasvatus tarkoittaa kirjaimellisesti vapaata kasvatusta. Voi voi sinuakin.


    • nohnoh...

      Nykyään asiat tulevat enemmän esille. Ja niin pitääkin! Jotenkin outoa ajatella, että kuritus se ihmisen kaidalla tiellä pitää. Se pahoinpitelijähän on niin neuvoton ettei osaa kuin hakata. Ihankuin pieni lapsi. Oma äitikin 55v on kertonut, että remmiä ja risua saatiin pienenä. Ja jotkut viittivät vielä sanoa, että miten nykyään ei selvitä lastenhoidosta kun ennen hoidettiin 9 lasta mennen tullen. Eli hakattiin, jos ne ei ollut hiljaa.

      Lasten väkivaltaisuuskin on tainnut varsinkin kouluissa lisääntyä. Ja muut sopeutumisongelmat. Erilaisia koulutusmahdollisuuksia pitäisi olla myös lapsille ja pienempiä ryhmiä myös kouluissa. Lapset ovat alkaneet vastustaa enemmän ja enemmän tätä nykyistä yhteiskuntamallia, koska ihmiskunta muuttuu. Hassua ajatella, että ihmiset pysyisivät aina vaan samanlaisina kun kaikki muu kehittyy meidän ympärillä.

      • fsgehrhtrr

        " Lapset ovat alkaneet vastustaa enemmän ja enemmän tätä nykyistä yhteiskuntamallia, koska ihmiskunta muuttuu."

        Sinähän sen sanoit... Onko ihan ok, että lapset voivat ylipäätään vastustaa jotain? Eikö lasten pitäisi pystyä luottamaan aikuisen arvostelukykyyn? Lapsi ei pysty tekemään itseään koskevia päätöksiä, koska on lapsi, eikä pieni aikuinen. Aikuisen vastuulla on lapsen edusta huolehtiminen. Lapsi ei kykene vielä olemaan vastuussa edes omasta hyvinvoinnistaan! Aikuisen vastuulla on päättää, mikä on lapsen etu!

        Jos lapsi vastustaa pissalla käymistä ennen nukkumaan menoa, on luonnollista, että aikuinen komentaa hänen käymään siellä, koska lapsen etu ei ole pissata sänkyyn. Tai aikuinen käskee harjaamaan hampaat. Tai menemään nukkumaan klo 21. Esimerkkejä on loputtomasti...

        Ja mitä ihmeen lasten koulutusmahdollisuuksia?? Hohhoijaa...

        Oma mummoni on hoidellut 10 lasta, eikä heitä koskaan ole hakattu, varmasti on tullut tukkapöllöä joskus, ja joskus jopa selkään jos on oikein pahojaan tehnyt. Oma äitini silti muistelee lämmöllä äitiään. Hakkaaminen ja tukkapöllö, tai piiskaaminenkin, on ihan eri asioita...


      • nohnoh....
        fsgehrhtrr kirjoitti:

        " Lapset ovat alkaneet vastustaa enemmän ja enemmän tätä nykyistä yhteiskuntamallia, koska ihmiskunta muuttuu."

        Sinähän sen sanoit... Onko ihan ok, että lapset voivat ylipäätään vastustaa jotain? Eikö lasten pitäisi pystyä luottamaan aikuisen arvostelukykyyn? Lapsi ei pysty tekemään itseään koskevia päätöksiä, koska on lapsi, eikä pieni aikuinen. Aikuisen vastuulla on lapsen edusta huolehtiminen. Lapsi ei kykene vielä olemaan vastuussa edes omasta hyvinvoinnistaan! Aikuisen vastuulla on päättää, mikä on lapsen etu!

        Jos lapsi vastustaa pissalla käymistä ennen nukkumaan menoa, on luonnollista, että aikuinen komentaa hänen käymään siellä, koska lapsen etu ei ole pissata sänkyyn. Tai aikuinen käskee harjaamaan hampaat. Tai menemään nukkumaan klo 21. Esimerkkejä on loputtomasti...

        Ja mitä ihmeen lasten koulutusmahdollisuuksia?? Hohhoijaa...

        Oma mummoni on hoidellut 10 lasta, eikä heitä koskaan ole hakattu, varmasti on tullut tukkapöllöä joskus, ja joskus jopa selkään jos on oikein pahojaan tehnyt. Oma äitini silti muistelee lämmöllä äitiään. Hakkaaminen ja tukkapöllö, tai piiskaaminenkin, on ihan eri asioita...

        "Onko ihan ok, että lapset voivat ylipäätään vastustaa jotain?"

        Hei haloo?? Miltä vuodelta olet? Kyllä on ihan ok, että lapsetkin osaavat ilmaista mielipiteitään eikä aina tarvitse mennä aikuisten ohjeiden mukaan. Aikuisetkin voisivat kuunnella lasten mielipiteitä välillä. En tarkoittanut, että lapset saisivat elää miten haluavat vaan voidaan yhdessä jutella asioista eikä aikuinen vaan sanele, että noin noin ja noin. Jos joku lapsi vaikka mielummin herää yöllä käymään vessassa? Ja saa unta hyvin sen jälkeen.

        "Ja mitä ihmeen lasten koulutusmahdollisuuksia?? Hohhoijaa..."

        Ja joo koulutusmahdollisuuksia. Jokainen ei opi istumalla paikallaan pulpetissa montaa tuntia ja pläräämällä kirjoja. Minulle tehtiin autokoulussakin testi, että miten oppii parhaiten ja sen mukaan opetettiin ne tarvittavat asiat. Ja tuo asia korostuu mitä pienempi lapsi on kyseessä, koska ei ole ehtiny kehittyä muissa oppimiskeinoissa kuin siinä mikä on luontainen. Näin jokainen voisi menestyä koulussa eikä tarvisi luokitella pieniä lapsia hyviin ja huonoihin.

        "Oma mummoni on hoidellut 10 lasta, eikä heitä koskaan ole hakattu, varmasti on tullut tukkapöllöä joskus, ja joskus jopa selkään jos on oikein pahojaan tehnyt. Oma äitini silti muistelee lämmöllä äitiään. Hakkaaminen ja tukkapöllö, tai piiskaaminenkin, on ihan eri asioita... "

        Jos on joskus saanut selkään, niin eikös se ole hakkaamista? Piiskaaminen hakkaamista? Vai luokitteletko hakkaamisen vaan jos laitetaan nyrkillä naamaan? Monet lapset muistelevat lämmöllä vanhempiaan, koska he ovat kuitenkin äiti ja isä. Monet aikuisetkaan eivät ymmärrä millaisia käyttäytymismalleja tai rajoittavia ajatuksia omilta vanhemmilta peritään. Ne ovat usein tiedostamattomia. Koetaan että näin se vain menee, vaikka vaihtoehtojakin on.


      • jepjep joo
        nohnoh.... kirjoitti:

        "Onko ihan ok, että lapset voivat ylipäätään vastustaa jotain?"

        Hei haloo?? Miltä vuodelta olet? Kyllä on ihan ok, että lapsetkin osaavat ilmaista mielipiteitään eikä aina tarvitse mennä aikuisten ohjeiden mukaan. Aikuisetkin voisivat kuunnella lasten mielipiteitä välillä. En tarkoittanut, että lapset saisivat elää miten haluavat vaan voidaan yhdessä jutella asioista eikä aikuinen vaan sanele, että noin noin ja noin. Jos joku lapsi vaikka mielummin herää yöllä käymään vessassa? Ja saa unta hyvin sen jälkeen.

        "Ja mitä ihmeen lasten koulutusmahdollisuuksia?? Hohhoijaa..."

        Ja joo koulutusmahdollisuuksia. Jokainen ei opi istumalla paikallaan pulpetissa montaa tuntia ja pläräämällä kirjoja. Minulle tehtiin autokoulussakin testi, että miten oppii parhaiten ja sen mukaan opetettiin ne tarvittavat asiat. Ja tuo asia korostuu mitä pienempi lapsi on kyseessä, koska ei ole ehtiny kehittyä muissa oppimiskeinoissa kuin siinä mikä on luontainen. Näin jokainen voisi menestyä koulussa eikä tarvisi luokitella pieniä lapsia hyviin ja huonoihin.

        "Oma mummoni on hoidellut 10 lasta, eikä heitä koskaan ole hakattu, varmasti on tullut tukkapöllöä joskus, ja joskus jopa selkään jos on oikein pahojaan tehnyt. Oma äitini silti muistelee lämmöllä äitiään. Hakkaaminen ja tukkapöllö, tai piiskaaminenkin, on ihan eri asioita... "

        Jos on joskus saanut selkään, niin eikös se ole hakkaamista? Piiskaaminen hakkaamista? Vai luokitteletko hakkaamisen vaan jos laitetaan nyrkillä naamaan? Monet lapset muistelevat lämmöllä vanhempiaan, koska he ovat kuitenkin äiti ja isä. Monet aikuisetkaan eivät ymmärrä millaisia käyttäytymismalleja tai rajoittavia ajatuksia omilta vanhemmilta peritään. Ne ovat usein tiedostamattomia. Koetaan että näin se vain menee, vaikka vaihtoehtojakin on.

        Hehheh..aika monesti ne lapset ei herää käymään vessassa, vaan se pissa tulee sänkyyn. Tätä siis tarkoitin. Ja sitäpaitsi fiksu aikuinen opetettaa lapselle, että oman edun mukaista on käydä vessassa EIKÄ herätä käymään yöllä, vaikka siihen heräisikin. Tjooh, sulla ei taida olla omia lapsia :))

        Kyllä saa ilmaista omia mielipiteitään, mutta kyllä aikuisen pitää olla se, joka viimeisen sanan sanoo. Lapsen pitää pystyä luottamaan siihen, että aikuinen tietää paremmin. Tottakai fiksu aikuinen ottaa huomioon lapsen mielipiteen, ja sopivassa suhteessa lapsen omatoimisuutta ja lasta tulisikin kannustaa omiin valintoihin. Esimerkiksi alle kouluikäisen lapsen vanhempi on järkevä, jos kysyy, haluaako lapsi laittaa ennemmin punaisen vai sinisen paidan, tai hameen vai housut. MUTTA tyhmä, jos antaa lapsen mennä hoitoon talvella pikkuhousuilla ja topilla, kun kerran lapsi niin haluaa... Vähän sitä suhteellisuuden tajua joo.

        En tosiaan ymmärtänyt, että tarkoitit koulutusmahdollisuuksilla yleissivistävää koulutusta, jota oppivelvollisuus koskee. Yleensähän koulutuksella tarkoitetaan sitten vasta peruskoulun jälkeistä opiskelua, eikä silloin enää puhuta lapsistakaan, vaan nuorista. Älä huolehdi, tulet kyllä tutustumaan siihenkin maailmaan aikanaan! Siinä olen tosin samaa mieltä kanssasi, että erilaiset oppimenetelmät ovat varmasti ajankohtaisia oppimisvaikeuksien kohdalla, ja monet lapset voisivat niistä hyötyä.

        Kun nyt kysyit, niin mielestäni hakkaaminen on sitä, kun toinen satuttaa toista vihastuksissaan. Oma eskari-ikäinen poikani läpsyttelee kämmenellä minua joskus kun makoilemme sängyssä, leikkillään antaa piiskaa. Tämä on siis hänen mielestään huvittavaa. Mielestäni se ei ole hakkaamista. Hakkaamista on vasta se, kun vihastuksissaan lyö toista, mihin päin vartaloa tahansa. Sama koskee ruumiillista kuritusta: pahassa tilanteessa ensin varoitetaan muutaman kerran, kerrotaan että tulee muuten korvapuusti, jos ei tottele, niin se toteutetaan. Eikä silloinkaan tekijä ole vihastuksissaan eikä raivoissaan, vaan se on rangaistus siinä missä muutkin. Tietenkään sellaiset eivät missään nimessä saa olla arkipäiväisiä, vaan niitä toteutetaan vain vakavissa tilanteissa. Että ei, kaikki lyöminen ei ole mielestäni hakkaamista.

        Jos ne rajoitukset, jota äitini on saanut äidiltään, ja minä olen saanut omaltani, koskevat sitä, että olen kasvanut kunnolliseksi kansalaiseksi, käyttäydyn kunnioittavasti muita ihmisiä kohtaan ja arvostan heitä, niin ei, minua ei haittaa että olen saanut joskus korvapuusteja, tai pari kertaa selkäänkin. Ikävä kyllä nykyään vapaan kasvatuksen areenalla näitä ongelmatapauksia on paljon enemmän kuin ennen. Tosin kysymys ei ole pelkästään ruumiillisen kurituksen kieltämisestä, vaan myös yleisesti asenteiden höllentymisestä. Jos luet tekstisi uudestaan, huomaat juuri sen mitä tarkoitan!

        Ja vielä, en hyväksy hakkaamista. Pieni ruumiillinen kuritus ei ole niin suuri asia, kun siitä on haluttu tehdä. En ole omalle lapselleni antanut selkään, enkä aiokkaan. Korvatillikoita on muutaman kerran saanut, enkä nyt oikein jaksa uskoa, että niistä olisi mitenkään vahingoittunut :) Elämä on täynnä kolhuja muutenkin! Eikä elämä aina mene niinkuin haluaa, aikuisenakaan! Lapsen tehtävä on opetella kestämään pettymyksiä ja hyväksymään velvollisuutensa. Lapsi, joka saa tehdä kuten haluaa (kuten pissalla käyminen keskellä yötä, ehkä herättäen muut, tai telkkarin katsominen myöhään yöllä..), haluaa sitä myös aikuisena. Tai pitää sitä oikeutenaan. Ehkä et nuorena vielä ymmärrä, mutta aikuisena pitää käydä töissä-pitää noudattaa sääntöjä-pitää kunnioittaa muita-pitää-pitää-pitää. Joten miksi lapsena ei pitäisi? Lapsen säännöt asettaa aikuinen-aikuisen säännöt oikeuslaitos, ja rangaistuksetkin on sitten kovempia kuin 10 minuutin jäähy tai tukkapöllö.


    • MadMan

      Tarkastelen asiaa täysin kurinpidollisesta näkökulmasta. Pahoinpitelystä en osaa sanoa onko se lisääntynyt vaiko eikö.

      Meidän tapauksessa kuritus on vähentynyt, oikeastaan täysin loppunut. Syy tähän on se, että poika on päivähoidossa ja siellä käy muutaman kuukauden välein sosiaaliakkoja tarkastuskäynnillä, että "miten lapset leikkivät" tai johonkin tuollaiseen muotoon niiden heidän käyntien syy on yleensä nimetty. Enhän voi kuitenkaan tietää, että mitä siellä nuo tekevät ja lapsilta kyselevät =) Siten, jos kyselevät esim. kurituksesta, on suuri riski, että lapsi jotain sen suuntaista vihjaa ja se voi johtaa jopa rikostutkintaan ja rangaistukseenkin, kuten olemme saaneet mediasta viime aikoina lukea.

      Asumme suuressa kaupungissa, jossa noiden sosiaaliakkojen määrä on kulusyistä tietenkin alimitoitettu. Tästä tietenkin seuraa, että meidän onneksemme on vakavampiakin tapauksia ja silloin nuo eivät ehdi tarttua näihin ns. lillukanvarsitapauksiin, siis lievään kurittamiseen. Silti olen lopettanut täysin fyysisen kurittamisen, koska riski rikostapauksesta on aina olemassa.

      Itse noudatin aiemmin Petteri Sveinssin kasvatusohjeistusta, jonka mukaan lievä kuritus (luuknapit ja tukistus) on ok, mutta samalla syy siihen pitää tietenkin selvittää lapselle.

      Tällälailla siis meillä ja meidän kaupungissamme.

    • Miksi täällä vähan väli kuritus käännetään pahoinpitelyksi???

    • Kotikasvatus

      Ennen vanhaan mukuloita ojennettiin tarpeen vaatiessa, jotta heistä kasvaisi mallikelpoisia kansalaisia. Ojentamisen ei tarvitse olla fyysistä vaan auktoriteetti on tärkeä. Monet nykyvanhemmat ovat liian tietämättömiä, piittaamattomia ja laiskoja ojentamaan lapsia käyttämällä vanhemman auktoriteettia kun tarve sitä vaatisi. Nykylapsi oppii jo varhaislapsuudessa "neuvottelemaan" itselle parempia etuisuuksia, jonka seuraukset nyt näemme nyky koulumaailmassa, armeijassa ja työelämässä. Auktoriteetteja ei arvosteta Suomessa. Nyky-Suomessa on riski hankkia lapsia, sillä kouluissa, päiväkodeissa ja harrastuksissa on paljon näitä häiriölapsia, jotka väistämättä vaikuttavat omien lastesi kehitykseen halusitpa tai et. Tämä on erittäin harmillista. Hyvästä kotikasvatuksesta pitäisi saada verohyötyä ja huonosta veromätkyja.

    • kasvattaja

      Kuri, ei tarkoita pahoinpitelyä, ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Kysymys, onko rikollisen tuomitseminen pahoinpitelyä? Ei, se on oikeudenmukainen rangaistus lakia tms. yhteisesti sovitun asian rikkomisesta. Yeon tekijä asettuu tietoisesti rajojen ulkopuolelle. Tämän välttämiseksi tarvitaan kuria lapsen kasvattamiseen. Hänen tulee oppia ja kasvaa yhteiskunta kelpoiseksi tasapainoiseksi ja vastuunsa tuntevaksi ihmiseksi. tarkoittaa opetusta, ohjausta, neuvoa huonojen asioiden välttämiseksi.
      Kuritus on taas rangaistus sovittujen asioiden toistuvasta rikkomisesta. Se ei ole pahoinpitelyä joka on vähä-älyisten touhua ja saa aikaan vain katkeruutta ja vihaa.
      Rangaistuksen tarkoitus on saada lapsi ymmärtämään ettå rikkomuksilla on myös seuraus. Ei eletä MINÄ; MINÄ, Minä haluan. Rangaistuksia on monenlaisia ja ruumiillinen kuritus on niistä kaikkein huonoin ja kelvottomin. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan joten yhteistyö tässäkin olisi paikallaan. Yhteiskunnan tulisi pysyä vain neuvonantajina, ohjaavina ja tukena vanhemmille. Ei niin kuin nyt syyllistäjänä.

    • Näin on

      Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

    • Moi
      Joo, on se lisääntynyt ! Joissakin kodeissa, ainakin..... Esim. mun isosiskon 3 poikaa , joista 2 vanhinta on jo koulussa, se ja sen mies kyllä kohtelee heitä kaikkia aika ty-lysti useimmiten. Olen nähnyt kerran, oliko se nyt sen nuorimman ristiäisissä n. 6-v sitten, kun se syntyi, niin vanhin kaatoi vahingossa jonkun kahvikupin. Sitä läikkyi ti-es minne.....ja tämä poika ei totellut isäänsä, joka vaati poikaansa siivoamaan sot-kunsa. Tämä poika ei totellut, ja niinpä hän pakeni pahaa isäänsä pöydän alle. Ja mi -tä tämä isä teki ? Otti poikaansa toisesta jalasta kiinni, ja veti hänet pois sieltä ja käski vihaisesti pakottaen hänet tekemän, mitä piti. Mua oikein hävetti sen isän käy-töstä......kumma, kun kikaan muu ei tuota hommaa estänyt, tai noteerannut......en mäkään sanonut siitä mitään, mutta se jäi mieleen ! Heillä ei ilmeisesti ole katsottu koskaan sitä hyvää sarjaa Supernanny, mistä se sitten nykyaikana tuleekaan.....itse katselin sitä vain ajan kuluksi useasti. Niillä perheillä on samoja ongelmia, kuin heillä -kin on....juuri se rauhoittumisnurkka/paikka heiltä puuttuu, ja ajat yms..... Ei mitään ! Ei tietoakaan mistään sellaisesta ! Ja juuri viime su aamulla, kun oli pääsiäinen, tä-mä jo 10-v poika alkoi sekoilemaan taas.......vaikka se syö joitakin lääkkeitä ylivilk-kauteen, ei ne tunnu tepsivän. Niin, hän kun olisi halunnut katsoa tv:tä aamulla juuri, kun me söimme aamupalaa, ja ne pojat nyt eivät yleensäkään syö meidän muiden kanssa juuri koskaan, ja hän ryntäsi sitten yläkertaan, kun alakerrassa ei saanut kat-sella, mitä se sitten olikaan.....ja sitten, kun mä hetkeä myöhemmin menin sinne, niin
      joku oli sotkenut kaikki sen tv:n kanavat ihan sekaisin, ei näkynyt mitään muuta, kuin teksti joka kanavan edessä, että ei toimi........jotakin.........ja lumisadetta päälle........ Se, jos mikä on häpeällistä, varsinkin, kun se tv ei ole oma ! Heillä ilmeisesti syö-mään silloin, kun heille aikuisille sopii, lasten mielipidettä kysymättä.......ja jos pojat ei tottele HETI, niin siitä he aikuiset suuttuvat heti.....huutoa ja meteliä on......ja taku- .ulla tulee pojille mustelmia paljon ja haavoja. Ja vielä, kun se keskimmäinen raukka on vammainen....sillä on Downin syndrooma, se tavallinen........niin eikö he juuri ole aika herkkäluisia......? Kas, kun kenelläkään ei ole luita poikki......tai muuta perheväki -valtaa........ Juuri tällä nuorimmaisela meni pari vuotta sitten toinen käsi poikki, se on jo parantunut.....se taisi kaatua jossakin, silloinkin oli talvi....... Ei ne kait uskalla hakea apua, ei ne ees tiiä, mistä hakea, vaikka sillä vanhemmalla on uusi kännykkä, muttei se osaa sitä käyttää kunnolla.......ja jos hakisivatkin, niin vanhemmat kiistää kaiken. Mä tiedän sen kokemuksista..........

    • hohhoo1

      No ei hyvää päivää tämän keskustelun kanssa. Nykyään kun ei saa enää antaa mitn kuritusta jos lapsi väärin tekee.. Omani on 7v. ja koskaan ei "kurittaa" oo tarvinu, mutta onhan sitä jokaisen lähdettävä ajattelemaan mistä nämä kouluampujat ym tuleee. Laittakaa perhana lapsillene kunnon rajat ja seuratkaa;vaikka perässä, missä ne kullat kulkee.. OLKAA TIETOISIA JA KANTAKAA VASTUU!! Opettaja ei saa enää koulussa halata pientä oppilasta, kun siitäkin joku idiootti nostaa syytteen! Ennan oli kuri paljon tiukempi ja vanhempia kunnioitettiin. Sitähän saa jokainen keskenään miettiä et miks nykyään on eri tavalla..

    • HarmillistaKo

      Lapsia pitää "neuvoa kaikkiin tilanteisiin",eikä pahoinpidellä.Kyllä raitsikassa näkee varsin ärtyneitä vanhempia.Koska lapsen neuvominen on myöhästynyt.

      Anteeksi huono suomenkieli
      JK. Palaan tuonenpana asiaan

    • EI saa

      Kyllä se väkivalta jatkuu helposti uusille sukupolville. Lasta voi kurittaa ruumiillisesti, jos on hyväksyttävää tehdä sama aikuiselle.

      Lapsi oppii johdonmukaisista seurauksista hyvin, esimerkiksi jäähy toimii oikeasti. Lisäksi lapsi oppii, että väärin tehdessään tulee itselle ikävyyksiä mutta saa olla kuitenkin turvassa.

      Itseäni on lyöty. Siitä sisuunnuin lisää ja keksin tehdä salaa monenmoista jäynää. Tuntui kurjalta, että vanhemmat satutti ja pelotteli. Itse olen noudattanut toisenlaista kasvatusta ja se on tuottanut tulosta. En väitä etteikö joskus olisi tehnyt mieli ravistaa tukasta, mutta onneksi aikuinen pystyy hillitsemään itseään, kun lapsen taidot ei siihen vielä riitä.

    • Minua on lapsena hakattu sekä kuritettu.

      Hakkaaminen tapahtui esim. koulumatkalla, n. 10 muuta lasta..

      Kun sitten itse hölmöilin (todennäköisesti purin kiukkuani ja pahaa oloani), tiesin tekeväni väärin. Vanhempani eivät kostotoimiani oikeuttaneet vaan rankaisivat (kurittivat) minua.

      Olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni. Ymmärrän edelleen hyvin, mikä on kurinpitoa (kuritusta) ja mikä taas väkivaltaa.
      Ymmärrän, että pahan kostaminen pahemmalla poikkeuksetta pahentaa asioita.

      Lapset tarvitsevat kurinpitoa. Se on rakkautta. On sellaisiakin lapsia kuin minä, jotka hieman voimakkaammin testaavat asetettujen rajojen pitävyyttä. Silloin tarvitaan myös voimakkaampia keinoja.

      Edesmennyt rakas isäni ei ollut koskaan agressiivinen, puhumattakaan väkivaltainen. Alkoholia hän nautti kohtuudella ja alkoholi vaikutti hänessä usein positiivisia asioita. Jaksoi "höpöttää" meille lapsille tärkristä asioista, pelailla, yms., jota ei aina raskaiden työpäivien/viikkojen aikana jaksanut.

      Kaksi kertaa olen nähnyt isäni humaltuneen niin, että portaissa otti kaiteesta tukea.

      Äitini oli koko lapsuusaikani kotiäiti. Isäni oli kyllä hyväpalkkainen virkamies, mutta suurperheen ylläpito oli siihen aikaan vielä haastavampaa (60-80 luvulla) koska olimme kaiken julkisen tuen ulkopuolella. Ainoa tulo mitä äitini sai 20 vuoden aikana oli lapsilisä, joka maksettiin muistaakseni 4 x vuodessa.

      Tiukkaa ei ollut koskaan, mutta tarkkaa kuitenkin. Silloin oppi myös arvostamaan ja käyttämään rahaa. Tarkkaan suunnittelin kuinka naapurin papan nurmikonleikkamisesta saatu palkkio käytetään.

      Mielestäni olen elänyt rikkaan, kohtuullisen tasapainoisen lapsuuden, josta rakkautta, kuria ja rajoja ei puuttunut. Opin myös kunnioittamaan vanhempia.
      Ne ovat olleet tärkeitä perustuskiviä koko myöhemmän elämän ajan.

      Nykyaikana on muotia olla huolissaan kaikesta.
      Tehdään diagnooseja jo hiekkalaatikolla.

      Vein nuorimman tyttäreni 4v neuvolaan joitakin vuosia sitten.
      Oli juuri herännyt päiväunilta. Ei sitten ollut halukas kaikkiin testeihin, vaan halusi välillä tulla syliini. Syntyi huoli. Lapsen edunmukaista kun ei ole, että hän on liikaa sylissä. Lapselle on luonnollista liikkuminen.
      Yritin selvittää että tyttäreni on erittäinkin liikunnallinen, mutta ottaen huomioon outo ympäristö, ihminen ja keskenjääneet päiväunet, hän ei sillä hetkellä ollut halukas komenneltavaksi..

      Ei minua kuunneltu. Tyttärelleni "suositeltiin" toimintaterapiaa, suositusta tehostettiin lastensuojeluimoituksen uhalla, mikäli siis vanhemmat eivät ymmärrä lapsensa parasta.

      Ymmärsimme tietenkin ja kivaahan se toimintaterapia on, tottakai tyttäremme viemme maksetulle leikinohjaajalle!

      Se, mikä asiassa vaivasi, on tapa tulkita ja diagnosoida lasta.

      Huoli olisi varmaan tullut, jos olisi ollut vauhti päällä. Olisikohan ollu ADHD?!

    • 3+16
    • Kylläpä näyttää kirjoittelua riittävän aiheesta "koulukiusaaminen".

    • arjako22

      Itse olin lapsi 50-luvulla ja silloin kuritettiin (tukkapöllyä ja piiskaa tarvittaissa mutta ei turhaan) mutta ei käytetty väkivaltaa.
      Itselläni oli lapset 80-luvulla ja silloin nuhdeltiin mutta ei käytetty väkivaltaa eikä enää piiskaa.
      Nyt on kolmas polvi menossa ja lapset saa rangaistuksena arestia, yksin huoneessaan, pelikiellot, nuhtelua, arvostelua, mököttämistä, ei anteeksiantoa, ei karkkipäivän karkkeja, ei kavereille menoa jne. eli mielestäni normaaliperheessä kurittaminen on muuttunut ns. henkiselle puolelle eli kaieknlainen nöyryyttäminen ja henkinen kiusaaminen on sallittua vanhempien taholta ja sitä yleisesti perheissä käytetään.
      Mielestäni kuritus ja väkivalta perheissä on lisääntynyt ja muuttunut tuhoavammaksi ajatellen lapsen kasvua ja kehitystä tasapainoiseksi aikuiseksi.

    • Timon nyrkkipuolue

      Ei ole kahta sanaa, laki on hyvin yksiselitteinen ja puoluesihteeri Slunga-Poutsalo myönsi pääuutislähetyksessä tukistaneensa lasta "kun muu ei auttanut".

      Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla lukee:

      "Fyysinen väkivalta on lapsen kehon satuttamista eri tavoin. Myös ruumiillinen kuritus on lapseen kohdistuvaa väkivaltaa eikä sitä saa sallia. Se on myös laissa kielletty. Lasta ei saa esimerkiksi läimäyttää, tukistaa eikä hänelle saa antaa luunappeja."

      http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kipupisteita/perheen_kriisit_ja_muutokset/vakivalta_perheessa/

      Suomen laissa sanotaan:

      "Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1983/19830361

      Puoluesihteeri Slunga-Poutsalo muistelee naureskellen lapsensa pahoinpitelyä omahyväinen ilme kasvoillaan:

      "Kyllä joskus olen varmaan ehkä tukistanut, sen täytyy tunnustaa, kun mikään muu ei auta!"

      http://www.hs.fi/kotimaa/Perussuomalaisten kannattajat suopeimpia lasten kuritukselle/a1305729058553

    • kuritettu

      Pahoinpitely on lisääntynyt. Ennen kuritettiin ruumiillisesti, ja sitten joku neropatti joka ei ymmärtänyt tehneensä väärin, ja kuvitteli saaneensa selkään aiheetta keksi, että häntä on pahoinpidelty. Sitten neropatti kasvoi isoksi, ja lähti ajamaan asiaa eteenpäin niin, että nyt ruumiillinen kuritus on kiellettyä. Ja vain siksi, että joku ei ymmärtänyt eroa ruumiillisen kurittamisen ja pahoinpitelyn välillä. Seuraus on se, että nykyään ei enää kuriteta lapsia, vaan lapset saavat vapaasti tehdä mitä haluavat ja haistatella päälle. Ja jokainen joka on huomannut, että lepertelemällä ei saa kunnioitusta, eikä kuria, ja on käyttänyt ruumiillista kuritusta, lasketaan pahoinpitelijäksi.
      Itse olen saanut tukkapöllyjä, ja istunut nurkassa, ja olen vanhemmilleni kiitollinen siitä, että välittivät, ja kasvattivat kunnolliseksi ihmiseksi. Ja siitä, että heidän ansiostaan ymmärrän mitä ruumiillinen kurittaminen tarkoittaa, ja mikä ero sillä on pahoinpitelyyn.
      Muistakaa vanha viisaus:
      Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

    • dididii

      Kun te aina jauhatte niistä remmeistä niin minusta siihen liittyy aina jotain seksuaalista. Tunkekaa vanhukset ne jo persuksiinne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe