Olen 9. luokkalainen ja mietin tulevaa lukiota: kansallinen vai IB ?
Tällä hetkellä luku-aineiden ka n. 9.4 ja kaikki aineet 9.1 (englanti 9). Olen hyvä ja pidän erityisesti luonnontieteistä ja vähiten äidinkielestä. Olen pärjännyt yläasteella melko helposti ja rennosti: panostan erityisesti kokeisiin ja tehtäviin, tuntiaktiivisuuteni on heikompaa. Olen hieman laiska opiskelija, mutta uskon, että minulta löytyy tarvittaessa reippautta ja motivaatiota: menestys on tärkeää.
Minkälaiset englannin valmiudet IB:ssä tarvitsee, ja onko pre-IB vuonna jo omattava hyvät taidot? (Lausuminen on suht. hyvää, mutta parempi olen kirjallisella puolella). Kannattaako esim. alkaa kehittämään jo nyt näitä taitoja ?
Onko IB:stä jotain haittaa tai puutteita, jotka voivat vaikuttaa tulevaisuuden opiskelupaikkaan (vaikka yliopisto).
Vastauksia mieluiten IB:läisiltä :)
IB-lukio : kannattaako vai ei ?
6
2067
Vastaukset
- haluaa IB lukioon
No en tokikaan oo IB'läine mut mä oon miettiny tätä ihan samaa?
Mulla on kaikkien aineiden ka.9,3 lukuaineet 9,6. Kaikki kielet(englanti, ruotsi, äidinkieli) mulla on kymppejä. Mäkin oon ylä-asteella päässyt tosi helpolla, tosin kokeisiin ja läksyihin en oo paljoa aikaa joutunu näkemään, mutta tuntiaktiivisuus itselläni on yleensä tosi hyvää JA oon todella kunnianhimoinen, olisin valmis numeroideni eteen näkemään väh. 3x enemmän vaivaa jos vaan tarviis. - Lerssin
Tässä IB-läisten isä vastaa. Todistuksesi on ok ja kiinnostuksen kohteesi. IB:hen pääsyyn liittyy haastattelu. Se selvittää, oletko sopiva sen vuoden ryhmään. Omien nuorteni kohdalla IB oli hyvä ratkaisu. Antaa mahdollisuudet kansainvälisiin teh-täviinkin, Rohkeasti vaan, jos kiinnostaa.
- Ei jaksa IBtä
IBllä riittää kyllä ihan semmonen tyydyttävä enkun osaaminen, kyllä se siinä 1,5 vuodessa mene kuin vettä vaan (itse olen kielellisesti lahjakkaan vastakohta).
IBllä kuitenkin se, että jaksaa panostaa kouluun on kauhean tärkeää... Jollet satu omaamaan huippu tasoista kuulo/kirjoitusmuistia, on opiskeltava jatkuvasti! Lisäksi vapaa-aika vähenee: läksyt, satunaiset esseet, tiede aineissa "practicallit", luettavat kirjat, CAS (1,5 vuotta jatkuvaa harrastustoimintaa taiteen urheilun ja vapaaehtoistyön muodossa, jokaista osa-aluetta oltava 50h, pidettävä päiväkirjaa ja oltava kunnon ohjaaja) ja EE ynnä muut... (Minulle olivat kyllä informoineet kyseisistä seikoista melko huonosti, ovat muutenkin turhan optimistisia)
Plussaa: Luokallinen lukio, korkea koutustaso...
Mentaalisesti on oltava jollain tasolla sosiaalinen, tunnollinen, kouluun panostava optimisti. Itselläni kävi vähän huonimmin kun koulun alettua iski liki 100% välinpitämättömyys ja laiskuus koulua kohtaan, 2,5 kuukaudessa iski thäjatkuva pessimismi, lievä masennus ja jatkuva tressaaminen...
Kaikki nämä ovat siis vain minun henkilö kohtaisia tuntemuksia, kunnon kuvan saa vasta kun saat muitakin näkökulmia...
Itse taidan jättää IBn tämän lukuvuoden jälkeen... Ei tällä mentaalisella tilalla jaksa... Sitten olisi luokalla jo 4 ihmistä vähemmän kuin aloittaessa...
Mutta juu, älä kuitenkaan tuomitse koko IB-järjestelmää minun kertomien juttujen takia, se on hyvä koulu joillekkin, ehkä sinullekkin... Kannattaa hakea sinne IBlle, kokeilla vuosi ja sitten mennä sinne kansalliselle jos on tarvis! - nytporukkasinneiblle
No itse oon vasta Pre-IBllä mutta jos tähän sit kirjottaisin omat kokemukset.
Englannin ei todellakaan tarvitse olla sujuvaa kun alotat, koska Pre-IB-vuos on loppujen lopuks aika helppo ja siinä samallahan se karttuu. Toisaalta keskustelut luokkakavereiden kanssa on yleensä englanniks joten huonolla englannilla saattaa tulla vähän "eristyneempi" olo.
Varsinaisella IB:llä opiskelusta en osaa vielä sanoo oikein mitään. Mut sen tiedän että IB-luokat on yleensä aika pieniä, jonka takia joidenkin vähemmän suosittujen aineiden järjestämisessä saattaa olla ongelmia, varsinkin jos koulussa on törkeet säästöt menossa.
Näin Suomessa IB:tä ei kyllä arvosteta lähellekkään tarpeeks, joten kansalliselta puolelta saattais päästä helpommin suomalaisiin yliopistoihin. Toisaalta IB on hyvä tie ulkomaille opiskelemaan, jos vain kiinnostusta ja fyrkkaa löytyy. Mut kaikenkaikkiaan oon itse (toistaiseksi) ollut hyvin tyytyväinen valintaan mennä IB:lle.
Ja muuten pre-IB:n aikana on mahollista vaihtaa kansalliselle puolelle, joten siihen ei täydellisesti tarvii sitoutua vaikka sinne hakiskin. Että jos kiinnostaa niin ehdottomasti sinne! - IB-läinen Lontoosta
IB on oikeesti aika vaikea, ja kaiken koulu työn jälkeen pitää muistaa cas tunnit. Opettajat odottaa todella hyvää työtä ja itte oon käyny MYP, joka oli jo mun mitalle aika vaikee. Jos haluut kattoa ni IB-oppilaat on ladannu videoita YouTubeen.
- ÄläMene
Älkää ikinä menkö IB-lle. Kadun sitä, että menin ja hukkasin elämästäni 3 vuotta. Normaali ylioppilastutkinto on aivan yhtä arvostettu kuin IB-tutkinto ja on helpompaa saada hyviä numeroita lukion puolella kuin IB:llä. En ymmärrä miksi IB-linja edes on Suomessa, sillä siitä ei ole kuin haittaa monelle. Ymmärrän, että IB on ideaalinen vain englantia puhuville opiskelijoille, mutta suomalaisille opiskelijoille siinä ei ole mitään järkeä. Omalla kohdallani IB pilasi kaikki mahdollisuudet jatko-opintoihin, vaikka kuinka paljon töitä lukion aikana tein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465701Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki502963- 1832625
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t102301- 272063
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k122006törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151716- 1451305
- 131197
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2611133