elokuvat top 5

Anja K

Romanttiset komediat, romanttiset draamat, draamat ( Olisin iloinen, jos
lisäisit omat 5 elokuvaasi, joista pidit)

Oma listani:

1. muistojen polku
2. Shall ve dance ( Gere ja Lopez)
3. Love actually
4. The notebook
5. Hiljaiset sillat

32

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kinostaa

Elokuvia, kuin kirjojakin kun on maailman laita täynnä, on kovin vaikeaa luetella ainakaan parhaita omastakaan mielestä, hyviä on paljon.
      Näyttelijänä tuli mieleen Nicole Kidman, jonka leffoista taas Fur, Ihmisen tahra, ja kolmas, jota en saa muistiini.
      Siinä hän näytteli kirjailijaa, ulkomuotoaan oli muutettu erikoislaatuisella nenällä.
      Nykyisin vasta olen ihastunut häneen hienoon taitoonsa eläytyä näyttelemäänsä rooliin.

Woody Allenin tuotannosta löytyy monen monta mieluista. Pidän hänen erikoislaatuisesta tyylistään.
      Nythän siitä saakin nauttia, viikon lopulla Teemalla.

• +++

Jatkanpa vielä.
        Minusta elokuvaan pitää sisältyä salaista säihkettä, sanomaa, ei liian tuttavallista turskuamista.
        Takana olevia aikomuksia, omituisia ajatusten aikomuksia.
        Sanataidetta, älyä, kiihkoa, kauneutta, visuaalisuutta.
        Ei mitään Jim Carreyn entisiä hampaanvälejä.

• 1.Ghost
      2.Dirty Dancing
      3. Hiljaiset sillat
      4. Mamma mia

Muitakin on suosikkeja, mut nää tuli ensinnä mieleen

• ...

Onhan noita hyviä elokuvia ääretön määrä, nopeesti, ekat, mitä tulee mieleen just nyt, ei mitään perusteluja.

-Blues brothers
      -Kellopeliappelsiini
      -High noon
      -Saksikäsi Edwad
      -Matrix

Jos alkais miettimään, ois Kurosawat, Tarantinot, Hitchcockit, Sergio Leonet jne Ja kotimaisia moniakin.

=DW=

• r.p.

1. Piukat paikat
      2. Saksikäsi Edward
      3. Gilbert Grape
      4. Bim Mustakorva
      5. Paluu tulevaisuuteen
      6. Schindlerin lista
      7. Syvä joki
      8. Honkytonk man
      9. Million dollar baby
      10. Chaplinin poika kaikki Chapen elokuvat

Onhan niitä vaikka kuinka paljon. Olen katsonut noista muutamat moneen kertaan. Noista sinun mainitsemistasi en muista kuin Hiljaiset sillat. Ihan hyvä ja koskettavakin elokuva.

• Moulin Rouge

Kaunis mieli
      Forrest Gump
      Sademies
      Yksi lensi yli käenpesän
      Hohto

• Kaupunkilainen

Chaplin on minulle ohjaaja yli muiden, ja parhaat näkemäni elokuvat ovat kaikki hänen tekemiään. Järjestys vaihtelee mielialan mukaan, tänään se on tällainen:

1. Kaupungin valot
      2. Kultakuume
      3. Nykyaika
      4. Chaplinin poika
      5. Diktaattori

Elävistä ohjaajista suosikkejani ovat Aki Kaurismäki ja Stephen Frears. Frears teki esimerkiksi elokuvan "Valheet ja viettelijät" samaan aikaan ja samasta aiheesta kuin Milos Forman "Valmontinsa". Frearsin elokuva oli näistä kahdesta enemmän mieleeni.

Myös James ivoryn elokuvista (Hotelli Firenzessä, Talo jalavan varjossa, Maurice) olen pitänyt kovasti. Ivory on muuten amerikkalainen eikä britti, vaikka elokuvien perusteella niin saattaisi luulla.

• 5+6

• Kaupunkilainen
        5+6 kirjoitti:

Tässä Chaplinin Sirkuksesta pieni pätkä.

http://www.youtube.com/watch?v=YEIzkT1eFgc

Nuorallakävelykohtaus kaikkine marakatteineen on muuten ihan aito, kuvattu ilman trikkejä tai sijaisnäyttelijöitä. Chaplinhan oli myös loistava akrobaatti, mistä tämä kohtaus on parhaita esimerkkejä.

Toinen samantyyppinen on Nykyajan tavaratalossa kuvattu kohtaus, jossa hän rullaluistelee taitavasti side silmillään, mutta alkaa kompuroida heti, kun side poistetaan.

• r.p.
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Nuorallakävelykohtaus kaikkine marakatteineen on muuten ihan aito, kuvattu ilman trikkejä tai sijaisnäyttelijöitä. Chaplinhan oli myös loistava akrobaatti, mistä tämä kohtaus on parhaita esimerkkejä.

Toinen samantyyppinen on Nykyajan tavaratalossa kuvattu kohtaus, jossa hän rullaluistelee taitavasti side silmillään, mutta alkaa kompuroida heti, kun side poistetaan.

Hauska yksityiskohta tuossa pätkässä on sekin, kun marakatti jättää banaaninkuoren nuoralle ja Chaplin liukastuu siihen:)

Nerokas mies tuo Chaplin. Mitä mahtaisikaan tehdä nykyajan tekniikalla, jos eläisi. Luin hänestä kerran (olisiko ollut von Baghin haastattelu?) että Chape tavoitteli täydellisyyttä. Esimerkiksi Kaupungin valoissa oli otettu uusiksi vaikka kuinka montaa kertaa kohtaus, jossa sokea kukkamyyjä ojentaa kulkurille kukan.

Se on yhä edelleen suosikkini hänen elokuvistaan. Olen nähnyt sen varmaan kymmenen kertaa, mutta aina vaan kyyneleet siinä loppukohtauksessa poskelle valuvat.

• Tulee mieleeni vain yksi elokuva: Piano

• ...

Hieno leffa.

Pirun hyvä, oikein hieno, kertakaikkiaan loistava.

Vaan kun, olen nähnyt sen yhden kerran, olin oikein tohkeissani. En vain muista siitä elokuvasta yhtään mitään, jotenkin siinä oli sisältöä ja kovaa draamaa ja naisilla hienoja vaatteita pianokin. Mitä ihmettä siinä lie tapahtunut, ketä lie olleet näyttelijät, kuka lie ohjannut. Ei minkäänlaista muuta muistikuvaa, että oikein hieno leffa >:/

=DW=

• ♡ At First Sight

The African Queen
      - Humphrey Bogart ja Katharine Hepburn

• N - E

Joitakin mieleenjääneitä leffoja.

1 Elefanttimies.
      2 Yksi lensi yli käenpesän.
      3 Kuin raivo härkä.
      4 Titanic.
      5 Psyko sekä Linnut.

• Laineen Tuntematon sotilas
      Parikan Talvisota
      Noissa on sitä rakkautta, äidin rakkautta.
      Loput onkin sitten Spielbergiä, vapaasti arvottavissa.
      Minä kun olen Bond, James senlainen, mielessäin.
      Ja muuta lässytystä.
      H.

• check out

Tässä seitsemän ei-missään-järjestyksessä:

Leaving Las Vegas
      Vihreä maili
      Kaunis mieli
      Total Eclipse
      Huuma
      Piano
      Ja keskellä virtaa joki

• ...

Ja keskellä virtaa joki.

Ihmeen onnistunut romaanifilmatisointi, edes Redfordin naamari ei onnistu pilaamaan sitä. Mutta suosittelen, kirja kannattaa lukea, Kaikki muuhan on turhaa, paitsi perhokalastus.

=DW=

• Kaupunkilainen
        ... kirjoitti:

Ja keskellä virtaa joki.

Ihmeen onnistunut romaanifilmatisointi, edes Redfordin naamari ei onnistu pilaamaan sitä. Mutta suosittelen, kirja kannattaa lukea, Kaikki muuhan on turhaa, paitsi perhokalastus.

=DW=

Johtuisikohan siitä, että Redfordin "naamari" ei elokuvassa näy? Hän ohjasi sen ja esiintyy siinä kertojanäänenä, mutta elokuvan näyttelijälistasta hänen nimeään ei löydy.

• kawe

*Kummisetä
      *Minun Afrikkani
      *Nothing hill
      *Vain muutaman dollarin tähden
      *Täällä Pohjan tähden alla
      Kaikki erilaisia - todella hankalaa yrittää listata, mutta tuossa joitakin........

• Kaupunkilainen

Minun Afrikkani -elokuvasta tuli aika ristiriitainen olo. Meryl Streep on aina ollut suosikkini, eikä vähiten siksi, että pystyy muuttamaan aksenttiaan minkälaiseksi tahansa. Tässä hän puhui englantia selvästi tanskalaisella korostuksella.

Myös hänen vastanäyttelijästään Robert Redfordista olen aina pitänyt, mutta juuri tässä elokuvassa hän ei ollut yhtään uskottava. Erityisesti aksenttihirmu Streepin rinnalla Redfordin leveä amerikanenglanti korostui, vaikka hän yritti muuttaa sitä brittiääntämykseen päin. Huonolla menestyksellä, en voinut hetkeäkään uskoa häntä englantilaisylimykseksi, jollaista hän esitti.

Olen aina ihmetellyt, kuinka brittinäyttelijöiltä ei ole konsti eikä mikään kuulostaa amerikkalaisilta (Hugh Laurie, Michael Caine, Anthony Hopkins, Damian Lewis, Kate Winslet...... listaa voisi jatkaa loputtomiin), mutta toisinpäin se onnistuu vain kahdelta, Streepin lisäksi Gwyneth Paltrow'lta.

• Oopperan kummitus
      Papillon
      Tuulen viemää ja Scarletit
      Minun afrikkani
      Hiljaiset sillat
      Myrskyluodon Maija sarja
      etc. etc
      Eikä nuokaan olleet missään järjestyksessä vaan tunteen mukaan katselen kaikkea.
      Polisiisiopistot ja ja ja monta muuta.

• Jaaa... en kovin paljon elokuvia katsele, mutta jos

niin hauskoista Ohukaisen ja Paksukaisen elokuvat sekä Marx-veljesten sekoilut

ja länkkäreistä Sergio Leonen dollaritrilogia,

muista Kurosawan Ran, Dersu Uzala ja Seitsemän samuraita esmerkiks...

• ohhoh!

enpä olisi uskonut

• O-a

Tuntematon ystävä

Joki jolta ei ole paluuta

Brassed Off

Nämä elokuvat kestää useamman katselukerran.

• vain jenkki kelpaa

Miksi kaikki katsovat vain amerikkaisia elokuvia kun hyviä elokuvia kuitenkin tehdään
      melkein joka maassa?

• ...

Koska niitä saa sopuhintaan ja ne on suosittuja.

Yks syy on nimenomaan pisnes. Olemass hienoja elokuvia paljonkin, joita ei kannata suomessa laittaa teattetilevitykseen tai esittää telkkarissa. Aina maksaa rahaa, ei katsojia. YLE voi näyttää marginaalimpaakin kamaa, kaikki kaupalliset kanavat ja etenkin leffateatterit toimii ainoastaan talousasioitten varassa.

Eipä muuten mene kotimainenkaan elokuva kovin lujaa ulkomailla. Ei ketään kiinnosta Pasasen tai Donnerin leffat. Muita kuin suomalaisia. Kaurismäki harvoja poikkeuksia. JA Harlin tehnyt uransa ulkomailla, just Hollywoodissa.

Sama monessa muussakin. Harva kuitenkaan muistaa, kotimainen musiikki ja kirjallisuus menestyy hyvin ulkomailla, siltä osin kuin menestyy.

Suomessa kyllä hyviä leffoja, mutta, kyllä joku Tuntematon on kokolailla tylsä leffa, eikä Mannerheimistakaan tullut maailmanmenestystä. Siihen rillumareit jne. Hyvin harva ulkomailla tietää ensimmäistäkään suomalaista elokuvaa, hyvä jos maan nimeltä suomi.

Ulkomaiset on yleensä parempia. Suomessa ei raha riitä isoihin tuotantoihin, siihen kaatui Selininkin Marskispektaakkeli. Jos kundi ois maailmalla enenpi kiinnostava, ainoa vaihtoehto tejdä suurelokuva aiheesta ois tehdä se itänaapurin rahoilla. Eipä herunut tarpeeksi rahaa sieltäkään.

Noh, kotimaassa tehdään halvalla loistavia leffoja. Pasanen teki hittileffan parilla kameralla, muutamalla näyttelijällä, jossain vantaan soramontussa, hokatkaa populaari aihe:

http://www.youtube.com/watch?v=nbbMNpn3cMI

=DW=

• tiinaex...

mies vailla menneisyyttä
      21 tapaa pilata avioliitto
      nykyaika
      mombasa
      kotimaisista tuli mieleen
      ja sata amerikkalaista elokuvaa
      tietysti tuulen viemää tohtori zivago laulava trappin perhe kaksi lensi yli käenpesän ja muutamia muita joita on tullu katsottua useempaankin kertaan.

• freeman fani

tarkoitatko freemanin kaksi lensi yli käenpesän?
        minäkin olen nähnyt sen livenä oli hyvä

• 1. Musta Orfeus
      2. Hiljaiset sillat
      3. Piano
      4. Tanssii susien kanssa
      5. Philadelfia
      6. Vihreä maili
      7. Slummien miljonääri
      8. Cherbourgin sateenvarjot
      ja monta muuta koskettavaa hyvää elokuvaa

• demeter

Voi kun niitä hyviä elokuvia on niin paljon. Mitkä niistä nyt valitsisi ?
      Mieleentulevia:

1. Kauriinmetsästäjät
      2. Milloin dollar baby
      3. Black Swan
      4. Dersu Uzala
      4. Tanssii susien kanssa
      5. Lukija
      6. Täällä Pohjan tähden alla (Laineen versio)
      7. Babel
      8. Shindlerin lista
      9. Le Havre
      .

• RosaLiiin

Romanttiset draamat, elämänkerrat ja historia, vaikeaa nimetä top 5

Viikonloppuna katsoin kaksi sodan aikoihin liittyvää,
      Euroopan eri laidoilta kertovaa elokuvaa.

Toinen oli Kuninkaan puhe ja toinen puolalaisten sotilaiden kohtaloista kertova Katyn. Puolassa olen nähnyt useita Katyn muistomerkkejä, liikuttavia, sillä Katyn oli yksi surullinen tapahtuma maan historiassa.

Piano ja Punainen viulu ovat jääneet mieleen.

Tuosta Geren ja Lopez tähdittämästä´"Saanko luvan" pidän, ja
      Gere ja Julia Roberts tuhkimotarinassa...näitä jaksaa katsoa vaikka kuinka monta kertaa.

• r.p.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2886
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1288
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      911
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      892
    Aihe