Lapseni opiskelee lukiossa. Saamme tt-tukea jossa huomioidaan lapsen asumiskustannukset laskelmassani. Miten käy kun hän täyttää 18 ja lukio vielä kesken? Entä kun hän menee armeijaan lukion jälkeen? Pitäähän se koti silloinkin olla.
Joskus kysyin näitä sossusta ja sain vain ympäripyöreitä vastauksia.
Minua nyt jo vaivaa miten tulee asioissa toimia.
Entäs lukion jälkeinen opiskelu? Miten silloin käy? Olisin ymmärtänyt jos opiskelija asuu vanhempansa kanssa niin edes asumislisää ei voi saada.
KUKA TIETÄÄ?
7
58
Vastaukset
- Petu...
Millainen asunto teillä on ja paljonko siinä on vuokra?
http://www.sosiaalitoimisto.net- neuvoton
Asuntona on 50 neliötä ja vuokra 731 €.
- Petu...
Olisi pitänyt vielä huomata kysyä, että missä kunnassa, mutta oletan, että kunnassa jotakuinkin 750€/kk on hyväksyttävä kahden hengen vuokra, ja yksinäisellä jotakuinkin 600€/kk?
Nyt kun poikasi täyttää 18 -vuotta niin hän alkaa saamaan kotona asuvan 18- vuotta täyttäneen perusosaa. Hänelle pitäisi mielestäni tehdä oma laskelma jossa on jyvitettynä osa asumiskuluista.
Kun hän menee armeijaan niin hän edelleen "asuu" luonasi jolloin asumiskulut eivätole ongelma. Toinen vaihtoehto on muuttaa kotoa pois vähintään ainakin kuusi kuukautta ennen inttiä omaan asuntoon jolloin valtio maksaa hänen asuntonsa vuokran varusmiespalvelun ajalta. Silloin tosin sinun asumiskulusi nousevat liian suureksi eikä niitä enää oteta huomioon kokonaan.
http://www.toimeentulotuki.net- neuvoton
Kiitos. Asumiskukuina otetaan vain meiltä kahdelta 620 euroa tt-tuessa huomioon, yksinäiseltä muistaakseni 500 euroa.
Mietinkin juuri tuota että kaipa hänenkin menoihinsa huomioidaan laskelmassa, 18 vuotta täytettyään, osan asumiskuluista. Mutta kelpaako se sitten sossulle että asunto on vain minun nimelläni?
Vielä hän ei ainakaan ole muuttamassa pois ennen armeijaa. Mutta jatko-opiskeluiden aikana varmaan.
Juuri asumiskulujen kannalta minun tulisi tietää ajoissa mitä pitää tehdä koska jos vuokran joudun yksin kokonaan maksamaan, menee siitä liian iso osa huomioitta jättämiseen.
- Mmmmmmmnm
Hei, itse olen nostanut toimeentulotukea jatkuvasti täytettyäni 18. Asun kotona vanhempieni luona enkä maksa vuokraa tai mitään muutakaan. Yleensä hakemukseni hyväksyttiin kahdeksi-kolmeksi kuukaudeksi kerralla. Tarvitsen tukea, koska vanhempani eivät tue minua rhaö
Valmistuin juuri armeijasta ja aloitan opiskeluni yliopistossa elokuussa. Olen hakenut moniin työpaikkoihin erinomaisilla hakemuksilla - silti ollaan työttömiä. Olen nostanut toimeentulotukea helmikuusta lähtien ja jatkan luultavasti samalla tavalla opiskelujen alkamiseen tai työllistymiseen asti.
Poikasi voi nostaa toimeentulotukea sekä opintotukea samanaikaisesti ongelmitta. Armeija-aikana hän ei kuitenkaan tule saamaan mitään tukia, koska asunto ei todennäköisesti ole hänen nimissään. Muuten KELA maksaisi vuokran. Joutuneet valitettavasti tyytymään 5€ päivärahaan, joka sekin on parempi kuin ei mitään.- neuvoton
Lähinnä kyselen noita asumismenoja, miten ne katsotaan? Jos et maksa vuokraa niin eihän se ole silloin ongelma. Mutta meillä tilanne tulee olemaan että pojan pitäisi osa vuokrasta maksaa koska yksin minulle se on liian suuri. Ja miten sossu sen sitten ottaa huomioon. Lukioaikana ei käsittääkseni tule ongelmia ja sossu ei vaadi lainaakaan otettavan. Tilanne tietysti muuttuu jatko-opiskelun aikana. Ja entä pitääkö hänen itse hakea tukea asumismenoihin armeija-aikana vai riittääkö minun hakemukseni?
- 11-11
Mmmmmm et sinä mistään valmistu, eikä Suomessa ole ollut armeijaa pariisinsopimuksen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1087020
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h935165Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1123416Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333322Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska342468Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191796Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961441Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391392Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311296- 481064