Juu

soldarna en lapparna

Oon pitkään ajatellut, että saamelaisten pitäisi ehdottomasti kieltäytyä asepalveluksesta Suomen valtion hyväksi.
Syy: Jos(HUOM. JOS) koittaisi aika jolloin Suomi joutuisi sotimaan naapurimaitaan vastaan, joutuisivat saamelaiset tappamaan omaisiaan ja sukulaisiaan. Aikanaan käytyäni armeijan tajusin vasta jälkeenpäin minkälaisen erehdyksen tein koska nyt olen velvollinen sotimaan Suomen puolesta sotaoikeudenkin uhalla. Olisin voinut mennä aseistakieltäytyjänä vankilaankin syyn takia. En vain silloin nuorena ja tyhmänä sitä tajunnut. Ei silti että olisin mikään sivari/muu hihhuli mutta periaattesta. Ja hyvä periaate onkin.

3

655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jouni

Venäjän armeijassa ei juuri ole saamelaisia, ei ainakaan sinun sukulaisiasi. Ruotsia tai Norjaa vastaan Suomi ei tule koskaan sotimaan. Ennemmin, jos sota syttyy, saamelaiset sotivat rintarinnan venäläisiä vastaan.

• aloittaja

Ettei ole minun sukuani siellä?

• áhkos

Keskittykäämme mahdollisten sotien ja vastustajien sijaan pohtimaan sitä, miten edistäisimme rauhaa maailmassa. Rajaton Saamenmaa olisi yksi vaihtoehto, ja ensimmäisen askel täjän suuntaan olisi Norjan liittyminen EU:hun. Uskon mieluummin Eurooppaan kuin sotahulluihin USA:n kasitapäisiin johtajiin. Venäjä on naapurimme, ,iettikäämme siis miten rauhantahtoista rinnakkaiseloa voismme kehittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lopetin kokonaan ravintoloissa ruokailun ja juomisen

Ravintoloissa hinnat ovat aivan naurettava korkealla. Alkoholin juomisessa ravintoloissa ei ole senkään vertaa järkeä.
      Maailman menoa
      180
      2682
    2. Omakotitalossa väkivaltaa ounasrinteellä

Kertoo iltalehdet Mitä lienee Tapahtui. Verinen ihminen kannettu lanssiin
      Rovaniemi
      22
      2294
    3. kukaan ei pakota kasteeseen..

Kommentointi estetty, joten kommentoin tähän.Kukaan ei pakota pakkokasteesta puhuvaa kastamaan lastansa.Noloa edes ehdot
      Kaste
      400
      1075
    4. Mari Rantanen eroa! Lausunnot vapun pahoinpitelystä ovat järkyttäviä!

Poliisiministerin, eli sisäministeri Mari Rantasen on syytä erota!
      Maailman menoa
      155
      999
    5. Kai odotan että

Juokset vielä perässäni
      Ikävä
      67
      898
    6. Anabaptismin kirous

Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä
      Kaste
      392
      891
    7. Mitä ikävöit eniten

kaivatussasi? 🫶
      Ikävä
      63
      878
    8. Kerrohan T miehelle yksi syy

Miksi hänen tulisi kaivata sinua?
      Ikävä
      102
      767
    9. Rakas, haluan sut niin hulluna kuin olet, tiedän jo sun pakkomielteet ja muut jutut, ihana naiseni

Kunhan et minun takia satuta itseäsi tai muita, minulla nyt ole niin väliä. Rakas mä ymmärrän ja näen kaiken, sun suure
      Ikävä
      48
      724
    10. Euroviisuhuitelua

En ole koko viisuista kiinnostunut enkä aio edes katsoa kisoja. Ihmetyttää tämä vouhkaaminen laulaja pariskunnasta joka
      80 plus
      34
      682
    Aihe