Olen kuu
llut, että pöytäkäytössä akku kannattaa irrottaa pois koneesta. Onko järkevää jo ihan uutena akku pitää pois koneesta? Luulisi säilyvän korkkaamattomana paremmin.
Kannettava ja sen akku
10
149
Vastaukset
- Akkutietoa..
Jos kannettavassa on Li-ion akku, akku tulisi säilyttää varattuina, jossa suositeltavin varaustaso on 70–90 %.
Varaustaso ei saa päästä laskemaan niin alhaiseksi, että kennon napajännite putoaa alle 2,5 volttiin kolmea kuukautta pidemmäksi ajaksi. Jos niin pääsee käymään, osa akun kapasiteetista on mennyttä lopullisesti.
(lähde: wikipedia)
Eli jos irrotat akun , varaa se ensin 70-90 % eli melkein täyteen. Käytännössä kannettavan akku kuluu myös silloin vaikka sitä ei käytetä. Mutta itse olen ottanut akun pois niistä läppäreistä jotka ovat kokoajan verkkovirta käytössä. Toki akku kannattaa aina välillä tyhjentää noin 20% ja ladata täyteen.
Mutta en ole vielä päässyt toteamaan että pidentääkö tälläinen toiminta akun elinikää.- ei mutuilla kele
Aivan sama tyhjentääkö nykyakkua (Li Ion) välillä vai ei, siinä ei ole muisti-ilmiötä ja oikeastaan ainoa tapa tuhota akku on saada se syväpurkautumaan, käytännössä näin tapahtuu kun akku tyhjenee läppärissä ja se jätetään lataamatta pitemmäksi aikaa.
Nykyiset läppäri- ja kännykkäakut on suunniteltu niin, että niitä voi latailla miten haluaa ja milloin haluaa.
Ohjeita olen nähnyt, että jos akkua ei käytä niin varausaste on syytä jättää 70-90 prosenttiin, ottaa irti ja säilyttää viileässä. Varaustason varmistus määrätyin väliajoin.
Itse en viittis moista vaivaa nähdä, uusia akkuja saa satkulla, ei nykertämällä oikein tuntipalkoille pääse.
- 1stMacFinn
Mistä näitä akun jääkaappiin laittajia aina vaan sikiää? Säilyttääkö ne kännykän akutkin yön yli jääkaapissa ja ottaa käyttöön vain kun lähtee ulos.
Käyttämättömänä nämä nykyakut kuluu ainakin yhtä paljon kuin käytössäkin.
Ainoa mitä kannattaa muistaa on käyttää sitä konetta vaikka päivittäinkin hetken aikaa akulla. Tai edes kerran, kaksi viikossa.
Ja lukekaa niiden koneiden käyttöohjeet.- ihanko mäkki
Mistäs näitä päivittäin käyttäjiä oikein sikiää :D, aivan saman tasoinen ohje kuin käsky pistää jääkaappiin. LitiumIoni-akku hajoaa pikkuhiljaa käytti sitä tai ei, lämpö nopeuttaa sen hajoamista joten pito viileänä auttaa, mutta koska sen varastoinnissa ei ole itua, niin käyttää sitten mahdollisimman viileänä.
- 125465
Itse käytän läppärissä akkua n. kerran viikossa ja lataan käytön jälkeen täyteen sitten menee kaappiin.
- etsilleijoo.
Akku aina kiinni koneessa, ja 2 kuukauden välein kone akkukäytöllä niin että kone ilmoittaa että virrat loppuu, sitten kone sammuksiin ja lataus päälle, ja annetaan ladataakku täyteen. Sitten taas voi mennä virralla sen 2kk.
- 5+13
Tässä keskustelussa on mielestäni yksi aika tärkeä seikka jätetty huomiotta.
Pöytäkoneisiin hankitaan aika usein ns.katkottomia,joiden avulla varmistetaan,
ettei sähkökatkon sattuessa koneeseen tule mitään ongelmia tai häviä mitään
tärkeitä tietoja.
Kannettavissa koneissa akku hoitaa tämän tehtävän,joten se on tästä syystä
syytä pitää aina paikoillaan.
Sähkökatkoja on toki ainakin meilläpäin nykyään vain harvoin eikä jokainen katko aiheuta koneeseen mitään ongelmaa, mutta on niitä katkoja kuitenkin kymmeniä kertoja vuodessa?
Itse olen käyttänyt kannettavia aina verkkovirralla ja akkukäyttö on ollut vain hyvin
satunnaista,pienen hetken pari kertaa vuodessa,ei mitään akun tyhjentämistä.
Juuri kokeilin ladata v.1997 hankitun koneen,ja testasin akun keston.Kesti vielä
n.2/3-osaa siitä,mitä uutena.Ko.kone ei toki ole enää jatkuvassa käytössä,aika
on ajanut siitä ohi,mutta akku toimii.
Nykyinen kone hankittu 2006,käytetty myös koko ajan verkkovirralla,mutta
tarvitessa akullakin vielä toimii,kestoaikaa en ole kellottanut.
Nämä kokemukset litium-akuista,NiCD ja NiMH olivat aivan eri juttu. - Kenelle sinä
sitä akkua säästät, jos et malta koneessa kiinni pitää
- 15-15
5 13 kirjoitti:
"""Tässä keskustelussa on mielestäni yksi aika tärkeä seikka jätetty huomiotta..Pöytäkoneisiin hankitaan aika usein ns.katkottomia,joiden avulla varmistetaan,
ettei sähkökatkon sattuessa koneeseen tule mitään ongelmia tai häviä mitään
tärkeitä tietoja. """"
Ei toi minulta jäänyt huomaamatta.
Huomasin hyvin, että aloituksessa ei oltu rajattu tietokonetta läppäreihin tai muutenkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse193903SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2403817Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1333440Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky803433Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit222297Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv341823Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575561690- 371620
- 321501
- 921453