Työkokeilu.

nyt näin

Oletteko sairautenne takia hakeneet esim kevalta rahoitusta työkokeiluun?Lääkärini laittoi b-lausunnon ja minun piti myös hakemus täyttää.Kesto olisi 3kk.Kevako maksaa työkokeilun ajalta palkaa? ..Olen vähän ulalla.Ymmärsin että koska tämän sairauteni vuoksi en voi nykyisessä työssäni olla(työpiste)niin se olisi ihan hyvä juttu päästä kokeilemaan näin.Kokemuksia?

38

10910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joko tai

      Lainaus esitteestä "Ammatillinen kuntoutus - työkokeilu tukee työssä jatkamista"

      "Työkokeilusi ajalta Keva maksaa sinulle kuntoutusrahaa tai kuntoutustukeesi korotusta. Lisäksi sinulle otetaan tapaturma- ja vastuuvakuutus, jos niitä ei ole järjestetty muuten. Jos työnantaja maksaa työkokeilun ajalta palkkaa,
      kuntoutusraha tai korotettu kuntoutustuki maksetaan tällöin palkkaa vastaavalta osalta työnantajalle. Tässä tapauksessa sinulle karttuu myös työkokeilun ajalta
      vuosilomaoikeus. "

      http://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/ammatillisen_kuntoutuksen_esitteet.aspx

      • uuuuuhi

        Kuka hankkii työkokeilupaikan? Mitä ehtoja sille on? Maksimiaika?


      • Reiska 69
        uuuuuhi kirjoitti:

        Kuka hankkii työkokeilupaikan? Mitä ehtoja sille on? Maksimiaika?

        Mulle sen paikan hankki katjanoposen valmentaja, jonka eläkeyhtiö maksoi. Sain sieltä työkokeilupaikasta sitten itselleni myös uuden työn.


      • Anonyymi
        Reiska 69 kirjoitti:

        Mulle sen paikan hankki katjanoposen valmentaja, jonka eläkeyhtiö maksoi. Sain sieltä työkokeilupaikasta sitten itselleni myös uuden työn.

        Mulle myös ja työkokeilupaikan jälkeen myös neuvotteli noposen valmentaja työpaikan sinne samaan mestaaan


    • tietoa kaivataan

      Miten tuonne pääsee? Eläkeyhtiöön vaan ammatillisen kuntoutuksen hakemus? Mitä muuta tarvitaan, tietääkö kukaan?

    • Hobbitti-78
    • kaikkia kokeillut

      Ehdottomasti työkokeiluun eläkeyhtiön kautta, Kelan kautta ei kannata mennä, ansiot ja edut paljon huonommat. Työkkäri tietysti kaikista huonoin, sitä ei voi suositella kenellekään.

    • työkokeiluja erilais

      Työvoimatoimiston työkokeilu on kusetusta verrattuna eläkeyhtiöön. Eläkeyhtiön kautta tulot nousi jotain 30% kun työkokeiluun meni, työvoimatoimistossa sanottiin, että saa työmarkkinatuen ja yhdeksän euroa päälle!!

      Onneksi en kuulunutkaan työkkärin kirjoille ja pääsin eläkeyhtiön kautta. Kannattaa selvittää täyttyykö eläkeyhtiön ehdot, siinä oli joku palkkataso, viimeisen viiden vuoden aikana piti tienata joku kolkyttonnia, se täyttyy useimmilla, siis viiden vuoden sisällä yhteensä tuo summa. Jos ei tiedä mikä oli viimeisin eläkeyhtiö, niin ammatillisen kuntoutuksen hakemuksen voi jättää kelaan, ne selvittää. Suosittelen selvittämään tämän!!

      • justtyökokeilussa

        Aivan samaa mieltä, työkkärin kautta ei kannata mennä työkokeiluun, eläkeyhtiö on ihan eri juttu, saa melkein saman rahan kuin ois töissä.


    • alle6K

      Totuus teille kaille kuntoutustuella oleville,jonka maksaa eläkevakuutus yhtiö.Jos lähdet työkokeiluun ja saat paikan,täkynä tuen päälle 33% lisää.Yleensä tk. kestää 6kk.Mutta varoitus noista Noposen jutuista,siellä sinua muiletaan oikein urakalla,sillä hehän tekevät sitävain eläkeytiön piikkiin ja etuja ajatelleen.Kyllähän siinä se kuoppa on jos siihen lankeat,nimittäin,kun lähdet työkokeiluun mukaan ja olet käynyt sen läpi,niin saat taatusti terveen paperit vakuutusyhtiön puolesta,kun olet kerran kykeneväinen noinkin pitkään työsuhde kokeiluun.Tämänjälkeen sinut heitetään satavarmasti pois kuntoutuksen piiristä takaisin rankkaan työelämään ja todennäköisesti pitkäaikais sairaana et tule saamaan mitään töitä,etkä ole oikeutettu työttömyys korvauksiin.
      Mikähän onni potkaisi itseäni kun ei yli puolenvuoden (n8kk)aikana noposen kautta löytynytkään yhtään paikkaa vaikka kaikkea ne yrittivät ja uhkasivat,että jos ei paikkaa ota vastaan tai ei sitä löydy-kuntoutustuen maksamiselle ei ole vakuutusyhtiön mukaan ole perusteita.Onhan se yhtiölle halvempaa maksaa puolivuotta tuota korotettua,kun sillätavalla päästään asiakkaasta sujuvasti eroon.

      • saman kokenut

        Mä kyllä koin tuon Noposen jutun ihan erilailla, mutta toki halusinkin takaisin töihin. En vaan pystynyt tekemään sitä työtä mitä tein ennen. Mulla ei oo muuta kuin tosi hyvää kokemusta Noposen valmennuksesta, mitään ei uhkailtu tai pakotettu, ihan sain itse päättää mihin mennään ja he vaan sit auttoivat siinä käytännön järjestelyissä. Mut meitä on niin moneen ja tilanteet eriä..


      • Anonyymi

        Tietenkin työeläkeyhtiö pitää kiinni saamistaan varoista, jotka sivumennen sanoen ovat peräisin työeläkevakuutettujen tekemästä työstä.

        Kun vajaakuntoista kyykytetään vuodesta toiseen kortistossa, hän ei ole työnantajan rasitteena linkuttamassa työpaikalla ja eläkelaitoskin voi huokaista helpotuksesta, koska vajaakuntoisen lopullinen vanhuuseläke kutistuu pienemmäksi kuin jos hän olisi tehnyt normaalimittaisen työuran.


    • kurjuuksien kurjuus

      Olin ammatillisesssa kuntoutuksesa työeläkeyhtiön kautta. Hain ammatillista kuntoutusta ennenkuin 300 sairauspv. rahapäivää tuli täyteen. käteen jä kaikkien korotuste ja verotusten jälkeen noin 540 euroa verojen jälkeen. Viimeinen saamani raha toukokuun alussa oli 320 euroa.
      Nyt olen kuntoutuksen suorittanut. Entinen (nykyinen) työnantaja ei ole irtisanonut minua, en pääse työttömäksi työnhakijaksi, enkä saa liitosta mitään. sairauspäivärahan jatkoa lopuilta pitämättömiltä päiviltä (300pv.), on haussa Kelalta.
      Olen kysellyt työnantajaltani todistusta, että ei ole tarjota minulle sopivaa työtä. Todettu aikaisemmissa työterveysneuvotteluissa. Työterveys ei ole enää minulle voimassa.
      Rahaa ei tule mistään!
      Varokaa ammatilista kuntoutusta!

      • kelan täti

        Sinulla on jotain mennyt pieleen, ei ammatillinen kuntoutus tarkoita tuota. Työnantajasi on sotkenut asian, sinun pitää saada häneltä lausunto että ei ole työtä, jotta voit saada ansiosidonnaista tai työttömyyspäivärahaa.


      • väliinputoaja

        Osanottoni! Olen myös tuloton tässä kela/työkkäri kierteessä, työkyvytön mutta rahaa ei saa muualta kuin sossusta vaikka kuntoutuksessakin käyn. Kenelle nuo kuntoutustuet ja eläkkeet oikein on tarkoitettu? Työkyvyttömäksi todettu monessa paikkaa vaam kela eri mieltä.


      • rikkonainen
        kelan täti kirjoitti:

        Sinulla on jotain mennyt pieleen, ei ammatillinen kuntoutus tarkoita tuota. Työnantajasi on sotkenut asian, sinun pitää saada häneltä lausunto että ei ole työtä, jotta voit saada ansiosidonnaista tai työttömyyspäivärahaa.

        vaikka sain työnantajalta lapun, jossa todettiin että sopivaa työtä ei ole tarjolla, en saanut liitosta tai kelasta yhtään mitään. koska työsuhde on voimassa!...näin meni 3 kk jonka jälkeen nykyisltä työnantajalta löytyi sopivampi homma minulle. räätälöitiin omat tehtävät ja olen nyt vaihtelevalla menestyksellä ollut kevan tukemalla työkokeilulla.


    • tuli mieleen

      Eikö sinulla ole mahdollisuutta päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

    • kiitooskiitos

      Hei vaan.
      Minulla kohta ajankohtainen. Ollut sairaus kauan.
      Ammatinvaihto on edessä kokonaan.
      En vain keksi sitä oikeeta paikkaa mihin voisi mennä kokeilen onko se ala sopiva .
      Saa kai itse sanoa että mikä kiinnostaa vai?
      Ei Kait voi pakottaa opiskeleen alaa josta ei pidä.
      Ja olisi motivaatio kohdillaan.
      Sitähän ei tiedä miten selviän yleensä mistään. Kovasti minua jännittää.
      Koitan näiden kipujen, sairauksien kanssa elää.
      Nyt vaa tuntuu että voisin yrittää jotain '
      Et mua harmittaa vielä enempi jos en yritä mitään uutta.
      Sitä ei tiedä mitä eläkelaitos sanoo vaan katsotaan.
      Sairaudet ovat kyllä hankalia vaa tässä ne mukana menee kun on mentävä.
      Kertokaa kuin olette jaksanut ja vaihtanut ammattia vielä 40-50 v.
      Kuin opinnot sujui? Mikä oli vaikeeta yms.

      • alanvaihtaja47v

        Eläkeyhtiön kautta ammatin vaihto on ihan eri juttu kuin jossain oppilaitoksessa itsekseen, mulla ainakin noposen valmentaja järjesteli niin että oon työhänvalmnennuksessa ja teen vaan näyttöjä oppilaitokselle. Eläkeyhtiö maksaa hyvää päivärahaa, ihan erilaista kuin mitä sais opintotuella jos itse lähtis opiskelemaan. Välillä teoriapäiviä ja tehtäviä, mutta ei ne oo pahoja kun voi kirjoittaa siitä omasta työharjoittelupaikasta ihan omin sanoin. Mulla koulumenestys oli aikoinaan huonoa, nyt saan tosi hyviä numeroita tuolta. Oon 47vuotta


      • MarikaSM

        Mulla myös hyvä kokemus ammatillisesta kuntoutuksesta ja noposelta, ihan erilainen kuin mitä tulla ylempänä oli kuvattu. Mun valmentaja oli ammattitaitoinen ja hänen avullaan sain työpaikan. Mihinkään ei painostettu ja kaikki raha-asiat hoitui ihan asiallsisesti.


      • alanvaihtaja47v

        Sama juttu, ei mitään valittamista noposen toiminnasta, voin suositella sitä ihan missä päin suomea vaan, kavereita ollu myös useita niillä ohjattavana eri puolella suomea kun oo heillekin sitä suositellut ja jokainen on päässy joko opiskelemaan tai töihin.


      • weqrwre2rweqr
        MarikaSM kirjoitti:

        Mulla myös hyvä kokemus ammatillisesta kuntoutuksesta ja noposelta, ihan erilainen kuin mitä tulla ylempänä oli kuvattu. Mun valmentaja oli ammattitaitoinen ja hänen avullaan sain työpaikan. Mihinkään ei painostettu ja kaikki raha-asiat hoitui ihan asiallsisesti.

        Propagandaa, älkää uskoko!


      • itsesenkokenut
        weqrwre2rweqr kirjoitti:

        Propagandaa, älkää uskoko!

        Mä oon itse ollu noposella ja voin sanoa että oli mun juttu täysin. Sain heidän avullaan uuden työn. Kaikki hyvä ei ole aina propakandaa, usko pois. Minusta on hyvä, että joskus joku kirjoittaa jostain hyvääkin, kun aihetta tässä tapauksessa on, Suomessa kun kaikki keskustelut on yleensä aina pelkkiä haukkuja.


      • opiskelijaelämää

        Joo, sama juttu muualla, kun joskus kokee jotain hyvää, niin se heti katsotaan propagandaksi. Myös minulla on hyvä kokemus noposen valmentajasta, en saanut uutta työtä, se oli minulla oma haave aluksi, mutta opiskelen lähihoitajaksi mielenterveyspuolelle. Ei ollut huono vaihtoehto tämäkään.


      • nöpönopopöpö

        En mä ainakaa saanut mitään valita.
        Mut määräs työeläkeyhtiö vakuutuskuntoutukseen VKK:lle.
        Miksi mä en päässyt mihkää noposelle?


      • Anonyymi
        weqrwre2rweqr kirjoitti:

        Propagandaa, älkää uskoko!

        Itse itseään lafka mainostamassa täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse itseään lafka mainostamassa täällä.

        No varmasti on, koska heidän (epäilemättä tuottoisa) työnsä on riippuu juurikin kuntoutuksista.


    • hopohopoh

      Mä pyysin pääsyä noposelle, oon ollu aikoinani VKK:lla yhden tapaturman jälkeen ja sinne en ois ainakaan halunnu.. Ehkä sä voit vaihtaa?

      • kytelijä

        Mikset halua vkkoolle?


    • VKKonjärjestö

      Mä olin VKK:lla ja kokemus siitä oli tosi huono, sit Ilmarinen ohjasi mut noposelle ja täytyy sanoa, että vaikka propagandaksi haukutte niin kokemus siitä oli huomattavasti parempi kuin VKK:lla. VKK:lla mun asiat katosivat johonkin viikkokausiksi ja mitään ei vuodessa tapahtunut. Noposella sain työkokeilupaikan kolmessa kuukaudessa ja se johti työpaikkaan, jossa aloitan ensi viikolla.

    • Anonyymi

      Mitä kokemuksia Kevasta ja niiden ammatillisesta kuntoutuksesta? Mulla olis alkamassa sellainen, lääkäri pisti paperit eteenpäin?

      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaa. Kuntoutus paperit on nyt kevassa vetämässä. Kauanko päätöksessä on mennyt?


    • Anonyymi

      Alan vaihto myös edessä, 59vuotta ikää, huonot taitaa olla mahikset, fyysinen työ mitä takana 40vuotta ei enään käy nivelvaivojen takia. Enpä tiedä mitä tekis isona.

      • Anonyymi

        Ei kai alan vaihtoa enää tuossa iässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai alan vaihtoa enää tuossa iässä?

        Itsellä sama tilanne, alaa pitäisi vaihtaa lähes kuusikymppisenä. Nykyiseen, melko fyysiseen työhön en pysty, mutta en myöskään osaa kuvitella, mitä tässä iässä enää opiskelisin tai onnistuuko opiskelu ylipäätään.

        Työterveyslääkäri laittaa aina eri asiantuntijoille näytille. Nähtävästi tarkoitus on laittaa työeläkeyhtiön kustantamaan kuntoutukseen, jotta työnantaja pääsee eroon ja vanhuuseläke kutistuu mahd. pieneksi.

        Tämän prosessin keskellä varmaa tietoa ei saa mistään. Aina ei tiedä, mikä on minkin tapaamisen tarkoitus. Vaihtoehdoista ei kerrota. Ehkä niitä ei ole?

        Kannattaisiko mennä lääkäriin toisaalle, tutkituttaa itsensä ja pyytää B-lausunto tk-eläkettä varten? Työterveys tuntuu pelaavan tässä. Pelissä on panoksena työnantajan ja työeläkeyhtiön rahat.


    • Anonyymi

      Ammatillinen kuntoutus saattaa olla hyvä vaihtoehto, jos työ- ja oppimiskykyä on vielä riittävästi jäljellä. Ikää ei saa olla liikaa. Suhteista olisi uuden työpaikan löytämisestä eniten hyötyä.

      Sudenkuoppa on, että vanhoille, vain vähän alle 6-kymppisillekin, tuputetaan uutta uraa AINOANA mahdollisuutena riippumatta terveydentilasta. Usein käy niin, että ammatilliseen kuntoutus alkaa liput liehuaen, mutta elannon antavaa työpaikkaa ei kuitenkaan heru. Silloin ikääntyvä, vajaakuntoinen työntekijä muuttuu työttömäksi työnhakijaksi. Tällöin hän ei ole enää vanhan työnantajansa kulueränä. Myöskin työeläkeyhtiö kiittää, kun asiakkaan eläkekertymä tulee kutistumaan työttömyyden myötä.

      Jos olet ikääntynyt ja vanhat hommat eivät enää suju, mutta työnantaja ei myöskään pysty tarjoamaan sinulle sopivaa työtä, ei kannata sokkona uskoa työterveyshuoltoa. He ovat työnantajan sekä työeläkeyhtiön asialla. Röyhkeimmät painostavat ammatilliseen kuntoutukseen myös sellaisia ihmisiä, joiden kohdalla kuuluisi hakea täyttä tai osittaista työkyvyttömyyseläkettä.

      Pitää muistaa, että työterveyslääkäri ei voi päättää puolestasi mitään. He eivät myöskään päätä, eivätkä pysty ennustamaan, kenelle työeläkeyhtiö myöntää tk-eläkkeen tai on myöntämättä. Työterveysfirmoissa kerrotaan nykyisin automaattisesti jokaiselle huonokuntoiselle, että työkyvyttömyyseläkkeitä ei myönnetä enää millään perusteilla, joten ammatillinen kuntoutus on päivän sana. Tässä kohtaa kannattaa ryhtyä itse ottamaan selvää asioista.

    • Anonyymi

      Olen tällä hetkellä sairauslomalla, olin työttömänä mutta en voinut enään ottaa töitä vastaan terveyden takia siis lääkäriin vaivoja valittamaan joka totesi ettei enään nykyistä työtä kannata yrittää, olen nyt Kelan sairauspäivärahalla. Ikä 59 vuotta. Olen pitänyt työnhakuni voimassa työkkärissä, no sieltä nyt aletaan tarjoamaan alanvaihtoehtoja mutta kun sairauslomani vielä jatkuu niin en kai minä heidän kelkkaan lähde. Seuraavassa lääkärin käynnissä ajattelin ehdottaa että vedetään sairauspäivärahakausi 300 päivä täyteen ja koitetaan eläkkeelle pääsyä alkakoon eläkeyhtiö etsimään vaihtoehtoa jos ei eläkkeelle päästä. On tämä aikamoista painostusta, työn teon aloitin 17vuotiaana joten työvuosiakin yli 40 niin luulisi jo saavan olla rauhassa.

      • Anonyymi

        Juu ja nämä ammatillisen kuntoutuksen "ihmeet", noposet tai poposet, eivät sentään taikureita ole. Minkään tiskin alla ei ole huikeita piilotyömarkkinoita liki 60v. ikäisille vajaakuntoisille. Näin se ikävä kyllä on, vaikka muuta väitetään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe