Opintotuella eläminen

nariduunir

Kannattaa pitää mielessä, että se mitä koulussa opetetaan, ei välttämättä pidäkkään paikkaansa. Sinut halutaan kouluttaa ja saada työelämään, siksi, että rikkaat saisivat sinusta hyödyn irti.

Olen valinnut toisen tien. Olen käynyt pelkän peruskoulun ja olen onnellinen. Olen kirjautunut useampaan ammattioppilaitkseen, käymättä koulussa ja nostanut tukia.

Säästän kaikessa.

Minä otan usein päätaulusta virranpois. Laitan jääkaappiin pakkasesta kylmäkalleja, että pysyisi pidempään kylmänä. Ja pakasteita minulla ei olekkaan.

Pyrin elämään mahdollisimman vihreästi. Autoa ei ole koskaan ollutkaan.

Liikun joka paikaan pyörällä tai kävellen. Pidemmätmatkat usein junalla tai bussilla, mieluiten junalla, koska se saatuttaa vähemmän.

Vaatteet hankin pääsääntöisesti kirpputorilta, tai teen itse, kuten villasukat. Käytän myös pitkään vanhoja vaatteita joita on paikkailtu. Kumisaapaat ovat oivat jokapaikan jalkineet, kumisaappaita voi pitää lähes jokasäällä. Ne ovat hyvät kävelykengät kun leikkaa varren lyhyemmäksi. Varrelliset ovat hyvät sateella ja talvella villasukkien kanssa. Kesällä kuljen sandaaleissa tai avojaloin.

Hankin ruokaa yleensä vain päivän tarpeiksi kerrallaanjoskus jopa kahden. Vuodenajasta riippuen kerään itse marjat, syön omasta perunamaasta perunat, käyn mato ongella, dyykkaan roskiksesta. Rahaa en käytä juuri lainkaan. En käy kuin harvoin kaupassa. Olen downshiftaaja.

Asun vuokra-asunnossa, vesi maksu on kiinteä, mutta sähkö ei. Kesällä olen ollut pitkään ilman sähköä. Harrastan itämaista filosofiaa, sekä joogaa.

En myöskään tupakoi, enkä käytä alkoholia. Kannatan kannabista lailliseksi.

Ihminen pärjää lopuksi tosi pienellä ja tulee pienestä onnelliseksi.

Itse olen vihreä. Z-liike on myös mielestäni hyväjuttu

2

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setrgdh

Mitähän tukia olet nostanut? Opintotukea et ainakaan, koska sen piiristä sinut olisi heitetty pois, jos et kerran opiskele mitään. Opinnoissa edistyminen tarkistetaan vuosittain ja tukien maksu katkaistaan ja tarvittaessa peritään syyttä maksetut tuet takaisin.

Mikä tän viestin pointti muutenkaan oli?

• metalhead777

Älkää menkö trolliin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4318
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2774
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2532
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      85
      1529
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1476
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1199
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      81
      1135
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      986
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      176
      977
    Aihe