Oulu, Jyväskylä vai Vaasa?

Läski Panda

Moro!
Haen nyt opiskelemaan Amk. Suurin osa kavereistani asuu Oulussa, Vaasassa ja Jyväskylässä. Noissa kaikissa on minulle sopivia koulutusohjelmia.

Eli mikä on paras asuinpaikkakunta näistä? Missä on paras opiskelijaelämä??

11

787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+7

Vaasassa ainakin ihan hyvä meno. Paljon opiskelijoita, joista kyllä iso osa käy kotona viikonloppuisin.

• i<3fp

Jos et aijo hakea Jyväskylään ekana niin älä hae ollenkaan kun näin menetät vaan yhden hakupaikan. JAMK tappelee TAMKin kanssa suomen korkeimmista sisäänpääsypisteistä. Oulu ja etenkään Vaasa ei ole lähelläkään JAMKin sisäänpääsypisteitä.
      Mutta Jyväskylä on näistä ainoa oikea opiskelijakaupunki jos miettii et 1/3 vastaantulioista on opiskelijoita. Eikä ainakaan baarit lopu kesken eikä tartte kännissä varoa autoja kävelykadulla. Mut tiedä siitä opiskelijaelämästä sitten...

• Jeepo

Ite oon kuullut että vaasassa ja oulussa ainakin on hyvä meno, jyväskylästä en osaa sanoa mitään... Paljonkohan noilla paikkakunnilla on opiskelijoita?

• fwfdf

Jkl 45.000 Sisältää amikset, lukiolaiset, amkilaiset, ja yliopistolaiset.

• Bailalalaa

Tervetuloa Jyväskylään, täällä saat varmasti tehtyä tutkinnon mutta et sitten välttämättä muista siitä yhtään mitään.

• asdadsasdfadf

No eipä täältä saa töitäkään sen puoleen. Työharjoittelu alko tällä viikolla ja kuten kellonajasta näkee paikkahan löytyy jo melkein niin kuin 1/3 muillakin luokasta. Joten tässähän joutaa bilettää...

• ............

No älä ainakaan tänne Vaasaan tule, täällä ei ole mitään. Kuten ei Oulussa eikä Jyväskylässäkään. Olen asunut näissä kaikissa, olen kotoisin Oulusta ja nyt pari vuotta sitten vaasalaistunut.

• Oulu-kokemuksia

Ouluun on helpompi päästä moneen kouluun, koulutuspaikkoja on runsas valikoima. Kaupunkina sopivan kokoinen ja viihtyisä: puistoja, erilaisia kuppiloita ja menoja riittää. Talvella kaupunki on helvetin kylmä ja ankee.

• Naurattaa nämä jutut

Puistoja. Joo Oulun ja Pohjois-Suomen puistot yleensäkin onkin niin hienoja vetonauloja, verrattuna nyt vaikka Helsingin Kaivopuistoon, Töölönlahteen tai Linnanmäen kalliioihin tai Tampereen Pyynikin tai Pispalan maisemiin. Oulun korkeuksilla kasvaa jopa kurtturuusuja.

Samaten menot ja kuppilat ... kannattaa lähteä Etelä-Suomesta asti. Linnanmaan kuppilatkin herää eloon heti kesällä kun opiskelijat lähtee pois. Uskokaakin pois, että ne on kuulkaa kesällä hienoja, mutta te ette vaan tiedä sitä kun olette kesät muualla kesätöissä. Kesätöitähän ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat ei Oulusta saa, sillä kaikki paikat menee suhteilla paikkakuntalaisten omille lapsille ja tutuille.

• eartae

Itselläni on näistä kokemusta Vaasasta ja Jyväskylästä. Tosin Jyväskylän kokemus aikuisopiskelijana ja vain niin, että tuli siellä piipahdeltua lähinnä opintojen lähiopetuspäivinä.

Vaasassa opiskelin yliopistossa, joten amk:sta en osaa sanoa. Kaupungista sen verran, että itse kyllä tykkäsin. Vaasa on kokoonsa nähden todella kansainvälinen ja mielestäni ruotsinkieli on mukava lisä. Tosin jos esim. haluaa opintojen oheen töitä palvelualoilta, niin sitten pitää osata ainakin auttavasti ruotsia, mielellään jopa hyvin. En kyllä Vaasassakaan hirveästi opiskelijaelämän menoihin osallistunut, ja en tosiaan tiedä amk:n touhuista. Yliopistolaisilla bileitä ynnä muuta riitti kivasti, jos halusi osallistua. Mutta onhan Vaasassakin väkilukuun nähden aika kivasti opiskelijoita, olisikohan korkeakouluporukkaa (siis yo:t amk:t) noin 12 000 yhteensä.

Puistokommentoijalle. Töölönlahden puisto on kyllä ihan kaunis, juu. Varsinkin kesällä. Asustan nykyisin ihan lähellä sitä. Tosin nyt kun tuohon Töölönlahdelle on rakennettu kolme tai neljä uutta kolossia, niin onhan tuo näkymä aika tavalla muttunut. Lisäksi tuonne tulee vielä keskustakirjasto.

Mutta myös Vaasassa on kyllä nättejä puistoja. Siellä on isommat kadut sellaisia puistobulevardityyppisiä (?), eli keskellä kasvaa puita. Hovioikeudenpuistopuisto ja -ranta ovat oikein nättejä paikkoja - itse asiassa Rantakatu on paikoitellen aika samanoloinen kuin tietyt paikat Helsingin Töölössä. Lisäksi kaupungintalon puisto ja kirkkopuisto ovat nättejä. Itse asustin Vaasassa kirkkopuiston kupeessa. Niin ja yliopistonranta on ihan kiva.

• Anonyymi

Olen asunut koko elämän oulussa ja olen sitä mieltä että oulun on parempi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4487
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1227
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1032
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      85
      921
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      856
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      852
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      826
    Aihe