Moniteholinssien ei "tasot"

eri laatu, eri hinta

Hei! Olen pian menossa ostamaan ensimmäisiä monitehosilmälasejani.
Liikkeessä, josta löysin mieleiset kehykset jotka todennäköisesti otan,
on moniteholinssejä myytävänä neljää eri "tasoa", eli neljää eri hintaa.
Halvin ja toiseksi halvin "taso" ovat myyjän mukaan niin huonoja, ettei
niillä tee juuri mitään. Onko tämä vain myyjän puhetta, tarkoituksena
saada asiakas ostamaan mahdollisimman kalliit linssit, vai onko todella niin,
että halvalla ei saa lähimainkaan hyvään? Ajattelin itse ostaa ne toiseksi
kalliimmat eli ns. kolmannen tason linssit. Kuulostaakohan se järkevältä?
Kaikkein kalliimmissa hinta pompsahtaa yli budjettini.

15

7446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Instru kaventaa

Kannattaa kysellä ja selvittää moniteholaseihin liittyviä juttuja ennenkuin tekee päätöksen.
      Itse sain kolmisen viikkoa sitten ekat monitehot ja jos olisin silloin tiennyt tai Instrussa optikko olisi kertonut mitä moniteholasit muuttavat käsitystä laseilla näkemisestä, niin olisin tehnyt toisenlaisen ratkaisun. Instrussa , josta lasini hankin, optikko näytti ensin listan jossa oli toistakymmentä erilaista hinnoitteluvaihtoehtoa ja sitten esitteen, jossa oli esitetty moniteholasien neljä eri tasoa eli näköalueet ja totesi, että tuossa on käytännössä ne vaihtoehdot mistä valita. Valitsin vaihtoehdon 60-70% .Kuvathan antavat vaikutelman, että lähinäköalueella olisi ne näkemistä vaikeuttavat rajoitteet (vääristymät), mutta totuushan on aivan muuta. Kun hain lasit, minulle sanottiin, että monitehot vaativat totuttelua vääristymien takia. Koska linssin alaosa on varattu lähinäölle esim. portaissa kävely tuntui alussa oudolta, koska lähiosalla ei näe portaita selvästi, koska ne ovat lähinäön tarkkuusalueen ulkopuolella. Tuo ei tuottanut minulle ongelmia. Ongelmaksi muodostui kaukonäköalueen kapeus. Vaikka Instrun esitteessä kaukonäköalue oli kuvattu koko linssin levyiseksi, niin käytännössä se ei sitä ole. Itselläni tuo tarkan kaukonäön alue on yhtä kapea kuin lähinäön alue. Jos ennen liikenteessä saattoi vilkaista syrjäsilmällä, niin näiden Intrun lasien kanssa pitäisi pää kääntyä kuin pöllöllä, koska tarkka-alue kaukonäölle on käytännössä vain keskiosalla.
      Kun olen käynyt Intrussa kysymässä, että mitä tehdä ongelmieni kanssa, niin perusratkaisu on ollut, että odota, niin kyllä niihin tottuu ja että monitehojen kanssa päätä pitää kääntää enemmän.

Tietenkin olisihan Instrulla tarjota tähän toinenkin ratkaisu. Laita lisää rahaa pöytään, niin saat laajemman näköalueen, mutta kun siihen leikkiin ei viitisi lähteä, koska lopputuloksesta ei tämän negatiivisen kokemuksen jälkeen tiedä. Instrullahan on tyytyväisyystakuu sen suhteen, että kolmen kuukauden aikana saat lisämaksulla paremmat linssit (laajempi näköalue), jos et ole tyytyväinen saamiisi linsseihin. Valitettavasti heillä ei tarjota vaihtoehtoa, jossa tyytymätön saisi rahansa takaisin.

Joten jos jotain neuvoa saisin, niin sanoisin että kyselkää kokemuksia niiltä, joilla on moniteholasit . Ja ennen kaikkea ottakaa aikaa sen miettimiseen, että mitä niiltä monitehoilta odottaa. Melkeinpä suosittelen käymään sellaisen itsenäisesti toimivan optikon tai silmälääkärin luona, jolla ei ole paineita myydä edustamansa firman tuotteita. Saattaa olla, että monitehot eivät riitäkään, vaan tarvitaan mahdollisesti toiset lasit esim. näyttöpäätetyöskentelyyn.

• harminpaikka.

Ikänäkövaiheessa on luvassa vain kompromisseja. Entä jos kirjoittaja olisikin se erittäin tyytyväinen monitehojen käyttäjä, niitä on kuitenkin suurempi osa. Sittenkö uusi hankkija tulisi tyytyväiseksi myöskin?

• monitehoinen
        harminpaikka. kirjoitti:

Ikänäkövaiheessa on luvassa vain kompromisseja. Entä jos kirjoittaja olisikin se erittäin tyytyväinen monitehojen käyttäjä, niitä on kuitenkin suurempi osa. Sittenkö uusi hankkija tulisi tyytyväiseksi myöskin?

Rahaa paloi, mutta nyt näen kunnolla. Voin suositella Varilux S 4D-linssejä!

• 9+6

Yksi vaihtoehto on 2-tehot, minulla on noin viisi vuotta ollut sellaiset. Tottuminen oli helppoa, lähialue on isompi kuin monitehoissa, eikä se rajaviiva haittaa ainakaan minua. Onhan ne vähän vanhanaikaisen näkoiset ...

• Hyvästä maksoin

olen ottanut parhaat mahdolliset, koska näkeminen on minulle tärkeää. Optikko kertoi minulle heti, että monitehoilla näkeminen on erilaista ja joudun uudelleen totuttelemaan silmälasien käyttöön. Monitehoilla päätä pitää kääntää enemmän. Opin noin viikossa katselemaan laseilla. En muista montako viikkoa meni, että en enää kiinnittänyt huomiota pään kääntelyyn. Lisäksi minusta tuntuu, että oppimisen myötä näkökenttä on laajentunutkin.

• Wanttosee

Minä hankin viikko sitten elämäni ensimmäiset monitehot. Osasin pelätä ongelmia kun niin monet ovat niistä varoitelleet. Otin siis kalleimmat ( ja laadukkaimmat ) mahdolliset. Ns. yksilölliset linssit. Ajattelin, ettei tulisi ainakaan pahoja ongelmia.

Ilmeisesti joku meni kuitenkin pieleen. Kauas näen tosi hyvin (ei eroa vanhoihin yksitehoihin), lukea näen ok (mutta en ollenkaan niin hyvin kuin mielestäni pitäisi, esim. kaupassa en edelleenkään näe pienellä präntillä olevia tuoteselosteita). Pahinta on kuitenkin se, että en näe kunnolla välietäisyydelle, siis esim. päätteellä olo on yhtä tuskaa! Teen päätetyötä eli tuijotian päätettä 8-9 tuntia päivässä. Työpäivän jälkeen silmät ovat todella kipeät ja väsyneet. Lisäksi särkee päätä ja on huono olo. Myös niskat ovat jumissa kun yritän pää takakenossa nähdä päätteen tekstejä edes joten kuten lasien alareunan läpi.

Kotona, kaupungilla, urheillessa jne. lasit toimivat ok. En siis esim. meinaa kompastua portaissa tms. En oikeastaan huomaa eroa yksiteholaseihin nähden. Mutta siis suurin osa hereilläolosta (työssäoloaika päätteen ääressä) on yhtä tuskaa. Samoin illat kun yritän buranan avulla selvitä päivän rasituksesta.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Pitäiskö viedä lasit takaisin ja vaatia uudet? Vai yrittäiskö vaan totutella näihin? Tietty voisin hankkia tähän rinnalle työpäivän ajaksi ns. päätelasit, mutta menisi mielestäni liian hankalaksi. Ja mitä virkaa näillä monitehoilla sitten on, jos eivät pelitä joka tilanteessa?

• kerro ongelmat tarve

Wanttoseelle
        En tiedä, minkä verran keskustelit optikkosi kanssa.
        Sillä lukuosalla ei todella näe tietokonepäätteelle. Lukuosa on lukemiseen, jolloin teksti katsotaan sillä alareunalla. Yleensä sen lukuosan kyky ei edes riitä niin pitkälle, missä näyttö on. Sen tarkan näön piste on lähempänä.
        Itse näen monitehoilla myös päätteelle ja pystyn käyttämään näitä jatkuvasti. Monet kuitenkin hankkivat päätetyöskentelyyn toiset lasit, joilla ei näe kauas hyvin. Niitä kannattaa harkita, ettei niskat ole väärässä asennossa ja että näet siihen päätteelle.

Laseja hankittaessa optikon kanssa yleensä keskustellaan, millaista tarvetta laseille on.

Ota yhteyttä optikkoosi ja keskustele, mitä te teette asialle. Pari viikkoa riittää yleensä silmälaseihin opetteluun.Todennäköisesti optikko varaa sinulle uuden tarkastusajan, jona tutkitaan tarkemmin, mitä näet nykyisillä laseillasi. Tälläinen kontrollikäynti on yleensä ilmainen.

• Wanttosee
        kerro ongelmat tarve kirjoitti:

Wanttoseelle
        En tiedä, minkä verran keskustelit optikkosi kanssa.
        Sillä lukuosalla ei todella näe tietokonepäätteelle. Lukuosa on lukemiseen, jolloin teksti katsotaan sillä alareunalla. Yleensä sen lukuosan kyky ei edes riitä niin pitkälle, missä näyttö on. Sen tarkan näön piste on lähempänä.
        Itse näen monitehoilla myös päätteelle ja pystyn käyttämään näitä jatkuvasti. Monet kuitenkin hankkivat päätetyöskentelyyn toiset lasit, joilla ei näe kauas hyvin. Niitä kannattaa harkita, ettei niskat ole väärässä asennossa ja että näet siihen päätteelle.

Laseja hankittaessa optikon kanssa yleensä keskustellaan, millaista tarvetta laseille on.

Ota yhteyttä optikkoosi ja keskustele, mitä te teette asialle. Pari viikkoa riittää yleensä silmälaseihin opetteluun.Todennäköisesti optikko varaa sinulle uuden tarkastusajan, jona tutkitaan tarkemmin, mitä näet nykyisillä laseillasi. Tälläinen kontrollikäynti on yleensä ilmainen.

Kiitos kommentista. En kummemmin keskustellut optikon kanssa....hän tarkisti näön (kirjaimet taululla ja sitten lukunäön tarkistus A4-kokoiselta lomakkeelta). Totesi vain, että muuten samat arvot (kauas näkemiseen) kuin vanhoissa yksitehoissa, mutta että sen verran hienosäätöä, että toiseen silmään tullut hieman hajataittoa, joka nyt korjataan. Itse uskon, että tässä on ongelman ydin. Päätteelle katson tosiaan lasien kauko-osan eli linssien yläosan läpi. Ja en siis enää näe päätettä kunnolla. Vanhoilla yksitehoilla näin ( en superhyvin, mutta näin kuitenkin eivätkä silmät rasittuneet). Eli toisen silmän lievä hajataitto aiheutti lasikista tutun monovision-efektin. Näin siis päätteelle, koska toista silmää ei ollut korjattu näkemään kauas ihan yhtä hyvin kuin toinen silmä. Yhteisnäkö kauas oli kuitenkin hyvä. Nyt kun kaukonäkö on korjattu superiksi, en näe päätteelle. Miielessäni kävi tämä mahdollnen ongelma, kun optikko mainitsi hajataiton korjaamisesta. Mutta koska katson näyttöä hieman alaviistoon, oletin, että koska kyseessä on monitehot, niin näytön katselu hoituisi sillä väliosalla. Kuvittelin siis, että laadukkailla monitehoilla näkisi kaikille etäisyyksille (myös välietäisyyksille -eikä vain lähelle ja kauas). Nyt tilanne on se, että jos haluan nähdä päätteelle monitehoillani, minun on pakko kallistaa päätäni taaksepäin ja yrittää tihrustaa näyttöä linssien alaosalla ( muuten en saa selvää,mitä näytöllä lukee). Ei tämän mielestäni näin pitäisi olla. Lähden siis käymään optikolla ja pyydän tsekkaamaan tilanteen.

• Nyt toimii

Sinulle on siis tullut kaksi uutta asiaa: hajataitto ja lukuosa. Ehkä viikko ei riitä tottumiseen vaan tarvitaan kaksi.

Itselleni vaihdettiin toinen linssi viime korjauksen jälkeen. Kauas näkemisessä palattiin vanhaan pienempään arvoon. Hajataitto oli ennallaan ja lukuosaan lisättiin plussaa. Nyt toimii

Päänsärky on kyllä sellainen juttu, että itsekin ottaisin jo viikon kuluttua yhteyttä.

• Tämä on vaikeaa

Olen kamppailut yli puoli vuotta Instrun kanssa. Kävin optikolla, tilattiin monitehot, sain odottaa puolitoista kuukautta että sain lasit jotka ovat toiset monitehoni.
      Lasit olivat huonot, lukualue epätarkka. En nähnyt edes yhtä hesarin palstaa terävänä ja olin ostanut toiseksi parhaat linssit...Todettiin että on tapahtunut hionta virhe. Instru lähettää Viroon hiottavaksi. Tilattiin uudet - ne oli myös huonot ja vielä kolmannetkin. Sai rahat takaisin.

Kävin "kivijalka" optikkoliikeessä ja nyt minulla on tosi hyvät monitehot. Hinta 100 e edullisempi vaikka sangat oli 150 e kalliimmat ! Linssit hiottiin takahuoneessa. Toimitus viikossa.
      Silmälääkäri kehui Essilorin Varilux linssejä. Olen kuullut että Hoya ja Rodenstocklinssit ovat myös hyviä.

Monitehot ovat mielestäni yleislasit. Jos lukee paljon kirjoja tai tekee päätetyötä niin kannattaa hankia yksiteho lukulasit ja syväterävät työhön. Itse pärjään yli 10 vuotta vanhoilla syväterävillä ja uusilla monitehoilla. Olen harkinnut vielä lukulasien hankkimista. Kaksiteholaseista minulla ei ole kokemusta enkä ole kuullut niistä muilta.

• Saskuli

Ostin 5:nnet moniteholasini Instrusta. Pyyhin laseja teepaitani helmaan. Linssiin tuli pienestä pyyhinnästä 2 naarmua. Olen käyttänyt laseja yli 20-vuotta, pyyhinnyt pölyisiä linssejä useita kertoja päivässä pelkin sormin, eikä mihinkään muihin linsseihin ole tullut näin syviä naarmuja.

• Ex-Instru

Itselläni on ollut monitehot pian pari kuukautta. Enkä luultavasti olisi ostanut jos olisin tiennyt silloin sen mitä tiedän nyt. Hankintavaiheessa optikko ei puhunut halaistua sanaa mahdollisista hankaluuksista. Parin viikon jälkeen kävin valittamassa, mutta sanottiin vain, että menee aikaa ennen kuin tottuu ja että päätä pitää kääntää. Kuukauden jälkeen kävin toisella ko. liikkeen optikolla, joka kertoi sen mitä jo ensimmäisen optikon olisi pitänyt kertoa. Laseja väänneltiin vähän joka suuntaan, mutta ei näillä laseilla viitsi mennä mihinkään markettiin tai muuhun isompaan tilaan, kun päätä pitää olla vääntelemässä ja kääntelemässä, jotta löytäisi sen kohdan linsseistä joilla näkee.
      En tiedä on näissä linsseissä joku hiontavika vai mikä, mutta jos suurin osa linssin pinta-alasta on näkemisen kannalta epätarkkaa, niin ei oikein tiedä miten liikkeessä voidaan väittää ihmisten olleen tyytyväisiä siihen linssityyppiin jonka itse laitoin.
      Kannattaa ottaa selvää asioista jostain muualta kuin Instrusta ennen moniteholinssien hankintaa. Joku puolueeton silmälääkäri on hyvä paikka aloittaa. Ei kannata luottaa siihen, että Instru on luotettava liike. Jos linssit hiotaan Virossa eikä niiden hionnasta löydy mitään mustaa valkoisella, niin heikoillahan asiakas on Instrun kanssa.

• make7033

Kymmenen vuotta monitehoilla maailmaa katselleena voin sanoa, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Ensimmäisiä laseja lukuun ottamatta aina parhaat mahdolliset olen ostanut. 700,- ja olen saanut kaksitehot ja aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle, sankoineen. Parin vuoden välein olen uusinut lasit.
      Huomenna lähden Tallinnaan tilaamaan Varilux S sarjan tummenevat lasit, suomessa linssit yli tonnin, Tallinnassa alle 400,-

• Auttaisiko monitehot

Nykyisillä kaksitehoillani näen huonosti aamulla, hyvin päivällä ja huonosti illalla. Telkkarin teksti on iltaisin sumea. Kuusikymppisen kuivat silmät varmaan muuntuvat päivän mittaan. Enimmäkseen olen koko päivän lukulasit päässä ulkotöitä tehdessänikin. Niillä kun näkee hyvin puolesta metristä puoleentoista.

Minulla oli monitehot 10 v sitten, mutta en minä niillä mitään tehnyt, kun näköalueet niissä olivat niin pienet. Niska vain kipeytyi jatkuvasta nyökyttelystä. Jokohan olisi saatavana laadukkaita miinusmerkkisiä monitehoja, jotka sopisivat tällaisille itsestään muuntuville ikäihmisen silmille?

• Karmeet on

Kamalat 4D-linssit!!

Mulla on jo 3 kertaa tehty uudet linssit, enkä vieläkään näe lähelle.. Tarkan lähinäön alueet on liian kaukana toisistaan, jotta molemmilla silmillä näkisi terävästi.. Optikko on kyllä tenhyt kaiken voitavansa..
      Edelliset linssit oli yksilölliset monitehot ja toimivat edelleen paremmin, kuin nämä hienot nykylinssit..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe