Kestääkö traktorin neliveto maatieajoa talviaikaan liukkailla?

Case 956XL

Miten on kun ohjekirjoissa sanotaan että nelivetoa saa käyttää kun on liukasta ja pyörät luistavat, ja sitten taas jotkut sanovat että ei saa ajaa täyttä nopeutta nelivedon kanssa edes jäisellä tiellä, niin mikä nyt sitten on totuus asiasta? Eli metsäkärryä tulee vedettyä talvisin tiellä täydellä vauhdilla ja kun oikein liukasta on niin mielellään pitäisi nelivedon päällä ettei pyörät vetäisi joka mäessä tyhjää. Mutta en ole oikein uskaltanut käyttää nelivetoa kun jotkut ovat sanoneet ettei maatieajossa ole suotavaa. Onko kokemuksia? Kyseessä Case 956XL. Ja onko suotavaa kytkeä nelivetoa vauhdissa päälle ja pois esim aina mäissä? Siellähän on paineöljyllä toimiva levykytkin.

10

4234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää

      Kyllä sitä varmaan voi kytkeä vauhdissa ainaki fordissa on kestäny pistää. Ja ei se nelikko heti hajoa päällä ajamisella kun tiedän yhen jolla -05sarjan valmetissa aina neliveto päällä ja uutena ostanut sekä ajanu paljon eikä tietääkseni vielä hajonut. Eturenkaitahan se syö enemmä mutta kyllä talvella voi huoletta ajaa nelikolla.

    • Joku pettää pian

      Case ei kestä sellaista,voi tulla kalliiksi piremmänpäälle.

    • 1levypakka 5300h nel

      kyllä se talvi ajon kestää,kesällä ei kannata pitää jos ei ihan pakko ole.casessa voi sen laittaa ihan vauhdissa päälle koska se kytkeytyy päälle hydraulisesti levypakalla,tämä pakka myös luistaa ja antaa anteeksi pitävällä alustalla ajamisen rasituksia johtuen etu ja takarenkaiden pyörimisnopeus eroista.,ei ole myöskään kallis ja työläs korjata jos levyt kuu loppuun

    • Neliveto1

      No ei kannata pitää pitävällä kelillä nelikkoa päällä, kuormittaa voimansiirtoa ja kuluttaa eturenkaita turhaan. Liukkaalla kelillä nelikko luonnollisesti päälle, mutta ei saa kytkeä vauhdissa siten että takapyörät jo sutii. Se mikä on nelivedoille tuhoisaa on vapaalla laskettaminen alamäissä. Järjenkäyttö suotavaa traktorilla ajellessa..

    • Case 956XL

      Kiitoksia vastauksista. Juu ei pitävällä alustalla tulisi mieleenkään pitää nelivetoa jatkuvasti päällä, mutta nämä liukkaat talvikelit hiekoittamattomilla teillä eri asia. Ja vielä kun muistaa kytkeä päälle ennen mäkiä, ennen kuin takapyörät luistaa, niin luulisihan sen nyt kestävän. Jarrutuksessahan se kytkeytyy automaattisesti päälle ja kestää senkin.

    • Tasauspyörästöauttai

      Yksi syy taustalla on joskus sopimaton rengastus. Aina eivät pyörät pyöri synkroonissa ja silloin syntyy tarpeetonta renkaiden kulumista ja voimansiirron sisäistä rasitusta. Epäsynkrooniin syynä on yhteen sopimattomat vierintäsäteet edessä ja takana. Tähän taas syynä erilaiset renkaiden kulumisen asteet tai jopa alkuperäinen konstruktio, joka voi olla niin että etupyörät "kulkevat" hiukan nopeammin koska niiden käännettäessä pitää ehtiä kulkea pitempi matka kuin traktorin takapään. Autoissa ongelma on pienempi koska ne eivät tee yhtä jyrkkiä käännöksiä kuin traktori pellolla ja metsässä.
      Neliveto päällä ajettaessa nopeusero, jos sellaista on, pyrkii tasoittumaan renkaiden luistaessa ja kuluessa. Rengaspaineillakin on vaikutusta, ja etuakselin kuormituksella.

      Renkaiden pitäisi edes olla nimelliskooltaan suunnittelijan tarkoittamia, vierintäsäteiden mittaaminen sitten selvittäisi pienemmät erot. Merkitse liidulla maakosketuksen kohdat etu ja takapyörään, työnnä vapaasti rullaavaa traktoria etuveto irtikytkettynä ja katso pysyvätkö liitumerkit samassa tahdissa

    • Liitumerkki ok

      Entäs etu- ja takavedon synkronointi, miten sen voi muuten testata, kuin nostamalla kone ilmaan ja pyörät pyörimään?

    • Maunorvo

      Silloin kun nelivetoa tarvitaan eli enemmän tai vähemmän liukkaalla alustalla niin ei pienestä nopeuserosta akseleiden välillä ole haittaa. Mutta eriasia jos esim joku ei ymmärrä kytkeä nelivetoa pois asfaltilla ajaessa ja koneessa on vielä ylimääräistä painoa etuakselilla. Ja toi renkaiden kuluminen muuttaa tietysti tilannetta äkisti vielä huonompaan suuntaan eli etupyörät kuluu yleensä paljon nopeammin kuin takapyörät. Se nelivedon unohtaminen päälle tieajossa ei taida olla yleensä ongelma omistajakuljettajilla (joka maksaa renkaat ja rempat) mutta kaikenmaailman renginreppanoista en mene takuuseen..

    • jep,jep

      "Renkaiden pitäisi edes olla nimelliskooltaan suunnittelijan tarkoittamia, vierintäsäteiden mittaaminen sitten selvittäisi pienemmät erot. Merkitse liidulla maakosketuksen kohdat etu ja takapyörään, työnnä vapaasti rullaavaa traktoria etuveto irtikytkettynä ja katso pysyvätkö liitumerkit samassa tahdissa ."

      Ei taida pysyä merkit tahdissa monessakaan traktorissa, sillä edessä on pienemmät renkaaat,siis myös vierintäkehänpituus/ per kierros.
      Lisäksi ilmanpaine ei vaikuta vierintäkehän pituuteen, mutta renkaan pitoon ja sitäkautta voimansiiirron kuormittuvuuten kylläkin.

    • 1056

      meillä on 1056 natikka hyvin on kestänyt maantie ajoa neliveto päällä liukkaalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe