koiranpennun häntäongelma

pentu taloon

Heippa, Meille on tulossa isokokoisen paimenkoirarodun edustaja. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin, mutta nyt kasvattaja (joka on kokoajan ollut mahtava ja vastuuntuntoinen ja luotettava!) kertoi, että varaamallani pennulla on jotakin hännässä. Hänen mukaansa kyse ei voi olla häntämutkasta, koska sitä ei tuntunut syntyessä. Hän on kuulemma saanut ohjeet hieroa häntää useita kertoja päivässä, ja nyt patti on hänen mukaansa vähän pienentynyt. Hän oli sitä mieltä, että tämä pentu, joka on äärettömän vilkas, dominoiva ja touhukas olisi vahingoittanut sen joko leikkiessään pentutoverien kanssa tai istumalla?
Kaipaisin kasvattajien ja muidenkin kokemuksia. Onko tavallista että opentu teloo häntäänsä ja voiko esim. röntgenkuvaamalla myöhemmin selvittää onko kyseessä jokin periytyvä häntänikama ongelma?
Kiitos jo etukäteen kaikista kokemuksista!

4

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kippurahlla

      Aiotko viedä näyttellyyn tai teettää pentuja? Jos et, niin ei ole hätää.

      Meidän terrierimme häntä kippuroitui itsekseen ja kuultiin, että joillakin roduilla se on ok, eikä tarvitse huolehtia.

    • 14+15

      Kyllä se on myöhemmin selvitettävissä....häntä mutka ,etenkin jos se on hännä tyvessä voi aiheuttaa muutoksia selkärankaan . Miettisin kyllä tarkkaan kannattaako pennusta ainakaan täyttä hintaa maksaa .

    • joopahäntäpä

      Ei sen hännän väliä mutta oletteko muuten kärryyillä mitä olette hankkimassa?
      Suurikokoinen paimenkoirarotu- kertoisitko rodunkin niin voisi olla helpompi kommentoida. Älkää nyt ystävät rakkaat ainakaan ensimmäiseksi koiraksi ota pentueen alfayksilöä! Äärettömän vilkas, dominoiva ja touhukas pentu saisi minut ainakin pakenemaan ostopaikalta. Jos työkoiraa 500 naudan tai lampaan tilalle etsitte, sitten OK. Jos olette rodun kanssa aloittelevia, nyt teette kuin täti sanoo ja vaihdatte pennun "mutkattomaan" mutta pentueensisäisen arvojärjestyksen keskivaiheilla olevaan, rauhallisempaan ja nöyrempään yksilöön.
      Anna mun arvata, berni se on. Olen kerran nähnyt järkyttävän pahasti mutkahäntäisen berninpaimenkoiran (siis juuri tuo synnynn. häntämutka) joka juuttui häntämutkastaan mm. pyörätuolin pyöränpinnoihin.
      Jos pikkupennulla on häntämutka, se on 99 %:sti synnynnäisen nikamaepämuodostuman aiheuttama. Röntgenkuvassa on helppo todeta, onko kyse tapaturmaisesta hännän vaurioitumisesta vai synnynnäisestä viasta.

      • Vain kesänäyttelyyn

        Älä ota sitä pentua!! Tulet katumaan katkerasti. Liian riehakas ja se häntämutka ei parane, et koskaan voi käyttää näyttelyissä etkä pennuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe