Miten lopettaa pelkääminen?

hämisten pelkääjä poika

Hei!Oisiko kellään tietoa siitä et pystytkö lopettaa hämähäkkien pelkäämisen?Ja jos pystyy niin miten?

1

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torynorrhina

      Jos pelko on erittäin vahva, sitä ei ehkä voi lieventää muun kuin terapian kautta. Omatekoisesti pelon lieventämisellekin on kyllä keinonsa, varmin ehkä yksinkertaisesti se, että ottaa hämähäkeistä mahdollisimman paljon selvää ja ehkä lopulta siedättää itsensä niiden läsnäoloon.

      Minä pelkäsin ennen hämähäkkejä niin etten voinut mennä nukkumaan jos luulinkaan että huoneessa oli hämppi. Näin ei enää ole, tosin edelleen arastelen yhtään isomman hämähäkin koskettamista. Se, mikä teki niistä minulle pelottavia, oli se kuinka nopeasti ja arvaamattomasti ne voivat liikkua, kuinka epämiellyttäviltä ne näyttivät ja ajatus siitä että ne voivat purra.

      Nämä piirteet eivät yksinkertaisesti tunnu niin pahoilta kun suurinpiirtein tietää, miten hämähäkki liikkuu, millaisiin paikkoihin ne mieluiten suunnistavat, milloin, jos koskaan, ne purevat ihmistä, jne. Odotuksemme ja olettamuksemme vaikuttavat siihen mihin kiinnitämme huomiota ja miten hyvin tulkitsemme näkemäämme.

      Neuvoni siis on, että yrität edes tilapäisesti kiinnostua hämähäkeistä. Yritä löytää niistä jotain koomista ja huvittavaa. Etsi niistä videoita joissa ei erityisesti mässäillä sillä miten karmivia ne voivat olla. Opettele huviksesi erottamaan löytämäsi naaras- ja koirashämähäkit toisistaan ulkonäön perusteella, saatat huomata että se on yllättävän helppoa. Ennen kaikkea, tutustu hämähäkkien valtavaan kirjoon -- joidenkin hämähäkkilajien koiraat tanssivat ja esittelevät naaraille värikästä takamustaan kuin riikinkukot päästäkseen pukille, jotkin naamioituvat niin tehokkaasti muurahaisten näköisiksi että niitä on vaikea uskoa hämähäkeiksi ollenkaan, jotkin lajit ovat yhtä riemunkirjavia kuin värikkäimmät perhoset, listaa voisi jatkaa loputtomiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe