Kirjesalaisuus!

Nittaminax

Mikä kirjesalaisuus se sellanen on jos Itella avaa joihinkin firmoihin lähetetyt kirjeet ja kopsaa ne sähköiseen muotoon (sähköposti). Esimerkiksi KELA ja jotkut vakuutusfirmat ovat liittyneet tälläiseen palveluun.
Mitä ne tekee sen jälkeen niille kirjeille, mihin ne joutuu? Nytkin eräs hesarissa valitti siitä ettei hänen laittamansa apteekkikuitit menneet perille, eli niitä ei oltu kopsattu alkuperäisen kirjeen mukana vakuutusyhtiölle, eikä niitä enää myöskään löytynyt mistään.

50

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miranda..

Moi
      Tekisi mieli sanoa, että Kuopion torille. Eikös sieltä juuri löytynyt näitä kirjeitä?

Olipa minulle uusi asia, että näin tapahtuu. Itselläni ei ole ollut noihin laitoksiin asiaa ainakaan 10-vuoteen. Hyvä, että täältä saa tietoa, mitä maailmassa tapahtuu, kun kaikkea ei älyä googlettaa.

Silloin kun googlesta ei ollut tietoakaan oli miehelläni tapana sanoa; "ethän ole kysynytkään"! ja asiat olivat sitäluokkaa (tärkeitä juoruja), joita hän ei yleensä kertonut eteenpäin.

En ole viellä googlannut "mitä minun pitäisi kysyä/tietää"?
      Onneksi sään näkee netistä, sillä yleensä pidän pimennysverhot alhaalla päivälläkin. Voisihan joku saada oksennuskohtauksen, jos näkisi, mitä minä puuhailen täällä. Vitsi, vitsi noihin muihin kirjoituksiin.

• Moi moi!
        En tiedä mistä on löytynyt ja mitä kirjeitä, mutta ei niitä saisi löytyä mistään. Ainakaan että jotkut ulkopuoliset niitä pääsee lukemaan.

Et siis ole tarvinnut asioida kelassakaan kymmeneen vuoteen, miten se on mahdollista jos olet yli kuuskymppinen? No kai se on mahdollista. :)

Mulla on aina vehot auki ja saa kurkkia naapurit sisään jos löytävät jotain kurkkimisen aihetta (saisivat kertoa sit mullekin) :)

Kaikenmaailman juorut on mukavia, mutta vahinko vain kun ei enää taida olla esson/veijon baareja, missä kylän ukot päivitti tietojaan toisilleen, kaljalasin ääressä.

• miranda..
        Nittaminax kirjoitti:

Moi moi!
        En tiedä mistä on löytynyt ja mitä kirjeitä, mutta ei niitä saisi löytyä mistään. Ainakaan että jotkut ulkopuoliset niitä pääsee lukemaan.

Et siis ole tarvinnut asioida kelassakaan kymmeneen vuoteen, miten se on mahdollista jos olet yli kuuskymppinen? No kai se on mahdollista. :)

Mulla on aina vehot auki ja saa kurkkia naapurit sisään jos löytävät jotain kurkkimisen aihetta (saisivat kertoa sit mullekin) :)

Kaikenmaailman juorut on mukavia, mutta vahinko vain kun ei enää taida olla esson/veijon baareja, missä kylän ukot päivitti tietojaan toisilleen, kaljalasin ääressä.

nitta
        Ounastelinkin, että ymmärtäisit minun huumorin, mutta meillä ei ollut lähellä niitä "esson baareja" ja koti oloissa sattui näitä; "ethän ole edes kysynyt"?

No, huvittavin oli mieheni "ounastelu", kun hän oli kirjoittanut paperille minun lausumani? Olimme lähdössä ulos, ja minähän "pynttäydyin" "tumperoin" lähtöni kanssa , joten en huommannut vesisateen tulevan.

Sanasta sanaan oli kirjoittanut, mitä sanon, kun ulos tulimme silloisesta kerrostalosta. Nythän se ei enää onnistuisi omakotitalossa.

Mitä tuohon Kuopion toriin tulee, niin eikös sieltä löytynyt jonkun kassi, jolla oli oikeus kuljetella näitä (salaisia) tietoja mukanaan???

Taisi vain käydä niin, kuten sen kuuluisan "Kyrön" kassin kanssa, että sisältö oli varkaalle turha ja hän levitti ne pitkin toria. No, Kyrön kassihan päätyi hieman toiseen paikkaan.

Äläkä koskaan vastaa minulle, että googlaa. Toivoisin myös, että et toisillekkaan. Kuinka me muuten saisimme keskustelua, jos jokainen vain googlaisisi pelosta, että sieltähän se tieto löytyy??

Koskaan et ole muistaakseni sortunut siihen "tosiasiaan", että tästähän on jo kirjoitettu!!!

• miranda.. kirjoitti:

nitta
        Ounastelinkin, että ymmärtäisit minun huumorin, mutta meillä ei ollut lähellä niitä "esson baareja" ja koti oloissa sattui näitä; "ethän ole edes kysynyt"?

No, huvittavin oli mieheni "ounastelu", kun hän oli kirjoittanut paperille minun lausumani? Olimme lähdössä ulos, ja minähän "pynttäydyin" "tumperoin" lähtöni kanssa , joten en huommannut vesisateen tulevan.

Sanasta sanaan oli kirjoittanut, mitä sanon, kun ulos tulimme silloisesta kerrostalosta. Nythän se ei enää onnistuisi omakotitalossa.

Mitä tuohon Kuopion toriin tulee, niin eikös sieltä löytynyt jonkun kassi, jolla oli oikeus kuljetella näitä (salaisia) tietoja mukanaan???

Taisi vain käydä niin, kuten sen kuuluisan "Kyrön" kassin kanssa, että sisältö oli varkaalle turha ja hän levitti ne pitkin toria. No, Kyrön kassihan päätyi hieman toiseen paikkaan.

Äläkä koskaan vastaa minulle, että googlaa. Toivoisin myös, että et toisillekkaan. Kuinka me muuten saisimme keskustelua, jos jokainen vain googlaisisi pelosta, että sieltähän se tieto löytyy??

Koskaan et ole muistaakseni sortunut siihen "tosiasiaan", että tästähän on jo kirjoitettu!!!

Enpä tiedä nyt puoliakaan mistä mahdat puhua paitsi jos siitä lahden dooping jutusta jossa mainittiin "Kyrö"

Jaa etten sais vastata että googlaa. Aivan varmasti sanon jos joku asia on googlettavissa ja mistäs mä tiedän oletko edes kyseistä asiaa tehnyt ja olenko niin vastannut sulle. Ja mitä pelkäämistä siinä on jos etsii selvää asiaa guuglesta.

Tyhmintä mitä tiedän, on nimenomaan selvää asiaa kysellä täältä. Keskusteluja syntyy vaikka olisikin etukäteen tietoja hakenut muualta, pitää vain osata muotoilla kysymyksensä oikein.

Niin ja en vastauksessani hakenut mitään huumoria kun en sitä nähnyt sinunkaan vastauksessa. Kaikesta huolimatta :)

• miranda..
        Nittaminax kirjoitti:

Enpä tiedä nyt puoliakaan mistä mahdat puhua paitsi jos siitä lahden dooping jutusta jossa mainittiin "Kyrö"

Jaa etten sais vastata että googlaa. Aivan varmasti sanon jos joku asia on googlettavissa ja mistäs mä tiedän oletko edes kyseistä asiaa tehnyt ja olenko niin vastannut sulle. Ja mitä pelkäämistä siinä on jos etsii selvää asiaa guuglesta.

Tyhmintä mitä tiedän, on nimenomaan selvää asiaa kysellä täältä. Keskusteluja syntyy vaikka olisikin etukäteen tietoja hakenut muualta, pitää vain osata muotoilla kysymyksensä oikein.

Niin ja en vastauksessani hakenut mitään huumoria kun en sitä nähnyt sinunkaan vastauksessa. Kaikesta huolimatta :)

Anteeksi nitta, että olenkin näin typerä.

Kunka sinä et voi tietää uutista, kun Kuopion torille levisi salaisia papereita, joita oli luvallisesti pidetty salkussa, jonka joku varasti. Lue edes päivän lehdet!

En minä ole kysellyt mitään, johon olisit vastannut , että googlaa. Lähinnä tuli mieleeni ns. "uudet" tulokkaat, jotka ovat juuri oppineet koneen käyttöä ja eivät tiedä, kuinka kaikki toimii ja kuinka viisas sinä olet.

Olen juuri opastanut uusia käyttäjiä 65-80v ja syytä onkin varoitella heitä, että eivät kysele tyhmiä ja ei ainakaan aloita keskustelua, josta on jo keskusteltu silloin "kivi ja kirves"!

Myös neuvosi guuklesta kysymällä saa jo uuden tulokkaan hämmennyksiin. Mistä hän voisi tietää, että sinun huumorisi on kirjoittaa google noin?

Meidän huumorintaju taisikin loppua tähän ja sitä et googlesta löydä.
        Kaikkea hyvää sinulle. Pidä parvekkeen ovi kiinni, sillä yöllä on pakkasta.

• äklö
        miranda.. kirjoitti:

Kunka sinä et voi tietää uutista, kun Kuopion torille levisi salaisia papereita, joita oli luvallisesti pidetty salkussa, jonka joku varasti. Lue edes päivän lehdet!

En minä ole kysellyt mitään, johon olisit vastannut , että googlaa. Lähinnä tuli mieleeni ns. "uudet" tulokkaat, jotka ovat juuri oppineet koneen käyttöä ja eivät tiedä, kuinka kaikki toimii ja kuinka viisas sinä olet.

Olen juuri opastanut uusia käyttäjiä 65-80v ja syytä onkin varoitella heitä, että eivät kysele tyhmiä ja ei ainakaan aloita keskustelua, josta on jo keskusteltu silloin "kivi ja kirves"!

Myös neuvosi guuklesta kysymällä saa jo uuden tulokkaan hämmennyksiin. Mistä hän voisi tietää, että sinun huumorisi on kirjoittaa google noin?

Korppisko se tääl taas mekastaa

• tule esiin anja,,,
        äklö kirjoitti:

Korppisko se tääl taas mekastaa

tyyli on samanlainen, nättinokkainen! itse kirjoittaa kuin arvoituksella ja kun toinen ei tajua mistä puhuu, saa kuraa päällensä. jäljet johtavat ....ja haisevat jatkuvasti a´piinalle :D

• miranda.. kirjoitti:

Typeryydestäsi en tiedä mitään, mutta itsehän tuon sanoit.

Tuskin mun tarvii kaikkia päivänlehtiä lukea, riittää kun luen hesarin ja siellä en muista että olisin mainitsemaasi asiaa lukenut.

Kyllä sinä edellisessä vastauksessa mainitsit että älä mulle sano että googlaa. Myöskään sarkasmisi ei nyt oikein pure. Jos sinä pidät minua viisaana eli tyhmänä niin se on sinun asiasi.

Myös tuo että opetat joitain vanhempia olemaan kyselemättä tyhmiä, kun niistä on keskusteltu aikaisemmin, niin ei kuulu minulle, se on sinun opetusmetodi, ei minun, vai oletko monestikkin nähnyt että niin olisin jollekin uudelle tulokkaalle sanonut (mistä sen muuten näkee kuka on uusi tulokas?)

Kumma tyyli ottaa esille jos yhdessä lauseessa on yksi väärin mainittu sana, et sitten huomioinut niitä kahta oikein kirjoitettua sanaa googlesta. Olisinhan voinut sanoa lopussa vaikka kuukkeli kun näin hyvin toisemme tunnetaan täällä tai sinä ainakin tunnut tuntevan minut.

Miten niin "meidän" huumorintaju? Puhu vain itsestäsi. En ole kaivannut kenenkään huumorintajua, asiallinen keskustelu riittää.

Niin ja huolehdi vain omista ovistasi. Eikä täällä muuten edes kovia pakkasia ole, voisin sanoa että on jopa pikkusen hellettä.

• miranda..
        Nittaminax kirjoitti:

Typeryydestäsi en tiedä mitään, mutta itsehän tuon sanoit.

Tuskin mun tarvii kaikkia päivänlehtiä lukea, riittää kun luen hesarin ja siellä en muista että olisin mainitsemaasi asiaa lukenut.

Kyllä sinä edellisessä vastauksessa mainitsit että älä mulle sano että googlaa. Myöskään sarkasmisi ei nyt oikein pure. Jos sinä pidät minua viisaana eli tyhmänä niin se on sinun asiasi.

Myös tuo että opetat joitain vanhempia olemaan kyselemättä tyhmiä, kun niistä on keskusteltu aikaisemmin, niin ei kuulu minulle, se on sinun opetusmetodi, ei minun, vai oletko monestikkin nähnyt että niin olisin jollekin uudelle tulokkaalle sanonut (mistä sen muuten näkee kuka on uusi tulokas?)

Kumma tyyli ottaa esille jos yhdessä lauseessa on yksi väärin mainittu sana, et sitten huomioinut niitä kahta oikein kirjoitettua sanaa googlesta. Olisinhan voinut sanoa lopussa vaikka kuukkeli kun näin hyvin toisemme tunnetaan täällä tai sinä ainakin tunnut tuntevan minut.

Miten niin "meidän" huumorintaju? Puhu vain itsestäsi. En ole kaivannut kenenkään huumorintajua, asiallinen keskustelu riittää.

Niin ja huolehdi vain omista ovistasi. Eikä täällä muuten edes kovia pakkasia ole, voisin sanoa että on jopa pikkusen hellettä.

Nittaminax.

Ihan oikeasti.

Vaikka kuinka käännän kirjoitusta sinulle ns. puolustuspuheelle", niin aina menee vituralleen.

Jopa lintuseen minut on yhdistetty, koska olen soimannut sinua mukamas.

No, olinhan hieman kärjekäs viittaus tuon parvekken oven kanssa ja senkin olen lukenut vain täältä. Ei todellakaan olisi pitänyt mainita moista, koska itselläkin on ollut ongelmia, ei partsin ovista, mutta???

• Rehelliset maa perii

Kirjesalaisuus Suomessa on yhtä huono vitsi kuin puhelinsalaisuuskin.

Entisessä työpaikassani Loviisa atomivoimalassa sinne yksityishenkilöillekin tulevat lähetykset avattiin ja tutkittiin tai tutkittiin apuvälineitä käyttäen (oikea sanamuoto?), mikä Suomen lainsäädännön mukaan on törkeätä viestintäsalaisuuden rikkomista. Joskus rikosilmoituksen tein, mutta ei alettu tutkimaan; ei Poliisia kiinnosta rahvasta vastaan tehdyt rikokset. Puheluja myös nauhoitettiin; sen nauhurin käynnistyksen kuuli kun siihen aikaan oli niin alkeelliset laitteet. Kuulin myös seinän läpi jo 1970 -luvulla, kun Iso Pomo kuunteli kahden sivullisen välistä puhelinkeskustelua liian suurella äänenvoimakkuudella. Monta muutakin todistetta asiasta on.

Lait Suomessa ovat vain rahvaan kusettamiseksi, ei ne eliittiä koske.

• miranda..

Rehelliset maan perii

Taidan olla samaa mieltä, paitsi siitä, että rehelliset maan perii.

On rikkaiden valta, kuten Whalroos, joka inhoaa rahvaan, joka likaa hänen pankkisalejaan.

Oli myös Hitler, joka sai kansansa uskomaan heidän ylivoimaisuuteensa. Tähän voisin kyllä liittää nämä erinäiset uskonlahkot, jotka saavat porukkansa sellaiseen hurmioon ja jopa itsetuhoon.

Mitä tulee tuohon nykyiseen "Atomivoimalaan" Venäjällä...kuinka sen sanoisin...että..sinulla tuntuu olevan tietoa. Onko meillä mitään mahdollisuuksia ennakkoon varautua mahdollisten ydinsaasteitten varalle.???

• Tuohon en ota kantaa jos jossain firmassa avataan lähetyksiä. Minusta vain on outoa että joku postinvälittäjä (Itella) avaa luottamukselliset kirjeet.

• Naps naps
        miranda.. kirjoitti:

Rehelliset maan perii

On rikkaiden valta, kuten Whalroos, joka inhoaa rahvaan, joka likaa hänen pankkisalejaan.

Oli myös Hitler, joka sai kansansa uskomaan heidän ylivoimaisuuteensa. Tähän voisin kyllä liittää nämä erinäiset uskonlahkot, jotka saavat porukkansa sellaiseen hurmioon ja jopa itsetuhoon.

Mitä tulee tuohon nykyiseen "Atomivoimalaan" Venäjällä...kuinka sen sanoisin...että..sinulla tuntuu olevan tietoa. Onko meillä mitään mahdollisuuksia ennakkoon varautua mahdollisten ydinsaasteitten varalle.???

Mistä te olette saaneet päähänne tuon vidun väärän pinttymän Wahlroosin sanomisista?

Pätkiikö noin pahasti!

Se oli KOPin Jaakko Lassilan jälkeen johtajaksi tullut Pentti Voutilainen (ex Outokumpu oy) joka lohkaisi, että köyhät ei tuo kuin kuraa (hiekkaa) pankkien tuulikaappiin.

Ja se tapahtui 1990 alkuvuosina jolloin Voutilainen tuli KOP ohjaksiin.

• Rehelliset maa perii
        miranda.. kirjoitti:

Rehelliset maan perii

"Onko meillä mitään mahdollisuuksia ennakkoon varautua mahdollisten ydinsaasteitten varalle.???"
        En minä vain osaa varautua. Lieneekö muut viisaampia?
        Kaikki nyt jo luontoon päässyt saaste menee aikanaan ravintoketjuun (osa on jo...) ja se on sitten menoa, ei mahda mitään.

Ja tässä nimimerkissä ei siis ole sitä n -kirjainta...

• Tase pappa
        Rehelliset maa perii kirjoitti:

"Onko meillä mitään mahdollisuuksia ennakkoon varautua mahdollisten ydinsaasteitten varalle.???"
        En minä vain osaa varautua. Lieneekö muut viisaampia?
        Kaikki nyt jo luontoon päässyt saaste menee aikanaan ravintoketjuun (osa on jo...) ja se on sitten menoa, ei mahda mitään.

Ja tässä nimimerkissä ei siis ole sitä n -kirjainta...

Onpa huonosti mennyt kansalle perille nuo armeijan opit ydisaasteen torjumisesta ydinhyökkäyksen jälkeen.

(saa nauraa jos uskaltaa)
        Vuonna -63 Santahaminassa alokkaana ollessani, joukoille opetettiin että vihollisen hyökättyä joukkoja vastaan ydinasella, niin on heti kaivettava potero.
        On puettava sadeasu ylle, kaasunaamari ja kypärä päähän ja mentävä poteroon , vedettävä poteron yli telttakangas.

Ydinhyökkäyksen mentyä ohi, on odotettava ydinlaskeuman tasoittumista.
        On odotettava Upseerien antamaa lupaa nousta poterosta.
        Sen jälkeen on ensimmäinen tehtävä pyyhkiä taistelutoverin asusteista kuusenhavulla Hänen päälleen laskeutunut ydinsaasteinen tomu.
        Sitten joukot kokoon ja tappelemaan niin maan perhanasti. Me sankarit ydinsodassa.

Kaipa nämä ohjeet pätevät siviileihinkin. Ottakaa opiksenne. Mekin otimme.

• "Nittanen"

Pienellä vaivalla:

•Skannauksen jälkeen kirjeet suljetaan kuoreen ja jaetaan asiakkaan postilokeroon tai -laatikkoon. Eli myös fyysiset kirjeet päätyvät vastaanottajille. Skannaus tehdään erillään muusta postinkäsittelystä skannaukseen erikoistuneessa yksikössä ja siihen tehtävään koulutetulla henkilöstöllä Helsingissä. Fyysisen postin skannaamista sähköiseen muotoon on tehty Itella-konsernissa jo vuosia yritysten ja julkisyhteisöjen, muun muassa vakuutusyhtiöiden, tilitoimistojen ja Valtiokonttorin toimeksiannosta. Päivässä skannataan satoja tuhansia papereita. Palvelun luotettavuus on välttämätöntä.

Lakiteksti kertoo että ei saa avata oikeudettomasti, eli avaamiseen on saatava lupa.

Minäkin inhoan googlettajia, jotka eivät lisää omia ajatuksiaan.
      He ovat vain "wanna be"- älymystöä.
      Joten, hyväksyn tuon availun, sitä kun ei voi millään, missään estää.
      Joskus, paljon nuorempana ihmettelin kirjoja, joissa oli avattu kuolleen henkilön rakkaus-kirjeitäkin.
      Mutta ymmärsin sitten historian tarpeet.
      Ja perikuntien luvillahan ne.
      Varsinkin kun ymmärsin että minä-minästä ei, ehkä, kirjoja tulla kirjoittamaan.

H.

• Tai oikeastaan, tuli mieleeni juuri nyt, mahdollisen kirjan alkulauseet:

Ihan tavallinen mies.
        Hän kävelee Toikoinrantaa kamera kaulassaan, katsellen, mitä nyt sitten katseleekaan.
        Miten hänestä tuli hän?
        Oliko hänen tarkoituksensa jo nuorena tulla jännittäväksi persoonaksi?
        Mitä tavoitteita kauniisti harmaantuneella miehellä oli?
        Tarina alkaa, avaamalla yhden hänen kirjeistään... :)

H.

• entinen siivooja!

hunksz
        Harvinaisen oikeassa olet tuosta salassapidosta, kun lääkärin lausunnotkin skannataan ja työkkäristä palkataan näitä "loispummeja" moisiin tehtäviin.

Kauanko he muistavat jonkun paperin, että tietoja ei saa julki tuoda? No, ei ihan 7-päivä lehteen, mutta tuttavien kesken.

Kovasti ihmettelen, että kaikkia valtuuksia annetaan näille puolenvuoden työllistettäville, mutta onhan se kunnalle ja valtiolle kuitenkin edullista työvoimaa, jossa ei oteta huomioon ko. henkilön aikaisempaa työkokemusta ja taitoja.

Jotenkin pidetään itsestään selvänä, että työkkäristä tuleva osaa hädintuskin siivousrätin pitää kädessään ja siinäkin on jo ohjaamisen tarvetta.

• entinen siivooja! kirjoitti:

hunksz
        Harvinaisen oikeassa olet tuosta salassapidosta, kun lääkärin lausunnotkin skannataan ja työkkäristä palkataan näitä "loispummeja" moisiin tehtäviin.

Kauanko he muistavat jonkun paperin, että tietoja ei saa julki tuoda? No, ei ihan 7-päivä lehteen, mutta tuttavien kesken.

Kovasti ihmettelen, että kaikkia valtuuksia annetaan näille puolenvuoden työllistettäville, mutta onhan se kunnalle ja valtiolle kuitenkin edullista työvoimaa, jossa ei oteta huomioon ko. henkilön aikaisempaa työkokemusta ja taitoja.

Jotenkin pidetään itsestään selvänä, että työkkäristä tuleva osaa hädintuskin siivousrätin pitää kädessään ja siinäkin on jo ohjaamisen tarvetta.

"entinen siivooja!"

Miten niin harvinaisen?

H.

• entinen siivooja!
        hunksz kirjoitti:

"entinen siivooja!"

Miten niin harvinaisen?

H.

hunksz

Taisinkin erehtyä. Kuvittelin, että oli harvinaista, että luulin ymmärtäväni sinua, mutta väärinhän sekin oli!

Älä sinäkään luule, että "siivooja" käy sua kehumaan, ainakaan näin julkisesti.
        Naurut sulle.

• Eilinen aloitukseni oli mielipidesivulta ja tänään siitä oli tehty erillinen juttu jossa oli asiaa pikkuisen laajemmin, mutta siinäkään selvinnyt mitä sille postille tapahtuu skannauksen jälkeen.

Mitä järkeä on ensin kopsata jollekkin firmalle se posti ja sit lähettää kuitenkin sama etanapostina. Tämän alkuperäisen kirjoittajan mukaan ainakaan hänen postiansa ei lähetetty vielä erikseen. Oli kuulemma onnekseen valokuvannut ne apteekkikuitit ja sillä verukkeella sitten saanut korvaukset tililleen sieltä vakuutusyhtiöltä. Itellan olisi kuulemma pitänyt laittaa ne kuitit liitetiedostona, mutta eipä ollut onnistunut.

Sanot tuossa että avaamiseen on saatava lupa, no missä vaiheessa se kysytään, kun mulla ei ole tietoa.

• Nittaminax kirjoitti:

Eilinen aloitukseni oli mielipidesivulta ja tänään siitä oli tehty erillinen juttu jossa oli asiaa pikkuisen laajemmin, mutta siinäkään selvinnyt mitä sille postille tapahtuu skannauksen jälkeen.

Mitä järkeä on ensin kopsata jollekkin firmalle se posti ja sit lähettää kuitenkin sama etanapostina. Tämän alkuperäisen kirjoittajan mukaan ainakaan hänen postiansa ei lähetetty vielä erikseen. Oli kuulemma onnekseen valokuvannut ne apteekkikuitit ja sillä verukkeella sitten saanut korvaukset tililleen sieltä vakuutusyhtiöltä. Itellan olisi kuulemma pitänyt laittaa ne kuitit liitetiedostona, mutta eipä ollut onnistunut.

Sanot tuossa että avaamiseen on saatava lupa, no missä vaiheessa se kysytään, kun mulla ei ole tietoa.

"Nittaminax"

Minä olen käyttänyt tuota palvelua jo useamman vuoden.
        Aloitin se palkka-kuittieni kanssa.

Paperin kanssa täytynee vielä tuhertaa jonkun aikaa eteenpäin.
        Muistaakseni laki vaatii, en jaksanut Googlettaa, että on säilytettävä niitä ainakin 5 1 vuotta.
        Oletan siis, että yhtiöni muodosti palkka-kuittini sähköisesti ensin, sitten tulosti sen lomakkeelle, lähetti lomakkeen Itellalle, joka skannasi sen ja lähetti minulle sähköiseen Net-postiini. Joku kyllä kuittini luki skannatessaan, uskoisin ainakin.

Nykyään tulee minulle vain pari paperista-laskua kotiin, lähinnä pieniltä harrastus-seuroilta joissa olen mukana. Niillä ei taida olla varaa pelata Itellan kanssa, varsinkin kun tekevät hommaa useimmiten vapaa-ehtoisvoimin.

Minun piti antaa hyväksyntäni Itellalle, jokaisen firman kohdalle erikseen.
        Eli firma oli hyväksynyt liittyessään Itellan palveluun ja minä sitten vastaan-ottoon.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Minä olen käyttänyt tuota palvelua jo useamman vuoden.
        Aloitin se palkka-kuittieni kanssa.

Paperin kanssa täytynee vielä tuhertaa jonkun aikaa eteenpäin.
        Muistaakseni laki vaatii, en jaksanut Googlettaa, että on säilytettävä niitä ainakin 5 1 vuotta.
        Oletan siis, että yhtiöni muodosti palkka-kuittini sähköisesti ensin, sitten tulosti sen lomakkeelle, lähetti lomakkeen Itellalle, joka skannasi sen ja lähetti minulle sähköiseen Net-postiini. Joku kyllä kuittini luki skannatessaan, uskoisin ainakin.

Nykyään tulee minulle vain pari paperista-laskua kotiin, lähinnä pieniltä harrastus-seuroilta joissa olen mukana. Niillä ei taida olla varaa pelata Itellan kanssa, varsinkin kun tekevät hommaa useimmiten vapaa-ehtoisvoimin.

Minun piti antaa hyväksyntäni Itellalle, jokaisen firman kohdalle erikseen.
        Eli firma oli hyväksynyt liittyessään Itellan palveluun ja minä sitten vastaan-ottoon.

H.

Ymmärsinkö nyt oikein että puhut omasta firmasta. Jos näin oli, niin eihän se ole sama asia jos puhutaan tavallisista kirjeen postittajista.

Ainakin minä haluaisin tiedon tavallisena tallaajana jos postini avataan Itellassa ja lähetetään skannattuna eteenpäin. Näin voisin itse ottaa kopiot ja laittaa talteen jos vaikka matkalla katoaisivat.

• Nittaminax kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein että puhut omasta firmasta. Jos näin oli, niin eihän se ole sama asia jos puhutaan tavallisista kirjeen postittajista.

Ainakin minä haluaisin tiedon tavallisena tallaajana jos postini avataan Itellassa ja lähetetään skannattuna eteenpäin. Näin voisin itse ottaa kopiot ja laittaa talteen jos vaikka matkalla katoaisivat.

"Nittaminax"

Ei, vaan suuri kotimainen yhtiö, sieltä teiltä päin.

Jos haluat liittyä mukaan, saat tietenkin ensin asiasta tiedon, hyväksymällä asian, kuten kuvasin. Kukaan ei voi pakottaa sinua, paitsi valtio.
        Kun eläke-ikäni alkoi, vuoden alusta, kysyi eläke-yhtiöni minulta kohteliaasti lupaa.
        Sähkö-postilla tosin. :)
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Jos haluat liittyä mukaan, saat tietenkin ensin asiasta tiedon, hyväksymällä asian, kuten kuvasin. Kukaan ei voi pakottaa sinua, paitsi valtio.
        Kun eläke-ikäni alkoi, vuoden alusta, kysyi eläke-yhtiöni minulta kohteliaasti lupaa.
        H.

Aha..no multa ei toistaiseksi kukaan ole kysynyt mitään lupia, ei edes KELA. vaikka sekin kuulemma kuuluu liittyneen samaan palveluun.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

H.

"Miinax"

Itella lähettää aineiston PDF-tiedostoina.
        Minäkin tulostan itse tärkeimmät paperille ja laitan kansioihini.
        Itella säilyttää aineistoani 7 vuotta ja olen antanut luvan heille tuhoamiseen tuon ajan kuluttua.

Homman järkevyys(?) taitaa olla siinä, että firma säästää postikuluissa, kun riittää kirjeiden kuljetus lähinpään posti-toimistoon.
        Isot massat ovat halpoja Itellalle, ja mikä parasta: Kallis paperi jää asiakkaan ostettavaksi, jos hän haluaa paperi-tulosteen.

Suurimmat säästöt saa firma sitten, kun lainsäädäntö sallii pelkän ei-paperisen tallentamisen.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Miinax"

Itella lähettää aineiston PDF-tiedostoina.
        Minäkin tulostan itse tärkeimmät paperille ja laitan kansioihini.
        Itella säilyttää aineistoani 7 vuotta ja olen antanut luvan heille tuhoamiseen tuon ajan kuluttua.

Homman järkevyys(?) taitaa olla siinä, että firma säästää postikuluissa, kun riittää kirjeiden kuljetus lähinpään posti-toimistoon.
        Isot massat ovat halpoja Itellalle, ja mikä parasta: Kallis paperi jää asiakkaan ostettavaksi, jos hän haluaa paperi-tulosteen.

Suurimmat säästöt saa firma sitten, kun lainsäädäntö sallii pelkän ei-paperisen tallentamisen.

H.

https://esittely.netposti.fi/esittely/app/settingsPage?selected_tab=FINVOICE_SETTINGS

• Pirre*

Ehkä paperisilppuriin, ja vastasin vain kysymykseesi "..,mihin ne joutuvat.".

Pankitkin lopettavat, vai jo lopettivat, suoraveloituskäytännöstä, ja tämä e -laskutus on nyt sen sijaan tullut uusi laskutusmuoto, eli pankki pesee kätensä siitäkin palvelusta..

• Nordea ei ole vielä mennyt tuohon, tai ainakaan mulla. On sieltä kirjeitä tullut et pitäis siihen siirtyä että paperiversioista päästäisiin eroon (muissa laskuissa). Mulla on hesari suoravelotuksessa, mutta mulle erikseen siitä ole tullut laskua kotiin moniin vuosiin. Tuon sopimuksen taisin tehdä hesarin asiakaspalvelussa, etteivät lähetä.

• Nittaminax kirjoitti:

Nordea ei ole vielä mennyt tuohon, tai ainakaan mulla. On sieltä kirjeitä tullut et pitäis siihen siirtyä että paperiversioista päästäisiin eroon (muissa laskuissa). Mulla on hesari suoravelotuksessa, mutta mulle erikseen siitä ole tullut laskua kotiin moniin vuosiin. Tuon sopimuksen taisin tehdä hesarin asiakaspalvelussa, etteivät lähetä.

Mulle tuli aiemmin Nordeasta tiliotteet postitse. Onneks poistin sen toiminnan ajoissa.
        Näkeehän tilintiedot nettipankissa, ei tarvii kaikkii olla paperilla.

• maa1rina kirjoitti:

Mulle tuli aiemmin Nordeasta tiliotteet postitse. Onneks poistin sen toiminnan ajoissa.
        Näkeehän tilintiedot nettipankissa, ei tarvii kaikkii olla paperilla.

Tiliotteet tulee meille kun niitä tarvitaan välillä ja ei tuota tulostinta ole tullut hankittua.

• demeter

Kun tuosta asiasta puhuttiin ensimmäistä kertaa, ehdotin, että skannaustoimeen palkattaisiin somaleja - heistä kun suuri osa lienee luku-ja kirjoitustaidottomia. Kirjesalaisuus säilyisi ja mamut saisivat töitä...

• Hih..hyvä ehdotus, mutta ei tainnut mennä läpi.

• demeter
        Nittaminax kirjoitti:

Hih..hyvä ehdotus, mutta ei tainnut mennä läpi.

En tohtinut sitä isommille piireille esittää, olisi vielä joku pahoittanut mielensä..))

• Todella suuttunut!

Mulle tuli aivan äsken yritystilin tiliotteet postiluukusta sisään ja kirjekuori oli auki!! Mitä vitt*a!! Nyt jumankauta saakeli!

• Turha Vaiva

Tee rikosilmoitus ja heti! Vaadi syylliselle rangaistusta, joka ei saa olla sakko tai ehtoollinen.

• meeriamanda
      • Jossain kohtaan hesarissa ainakin taisi lukea, että näin vähennetään firmojen paperivuoria.
        Mutta ei missään myöskään lukenut, että mitä näille avatuille kirjeille sitten tapahtuu, minne ne menee?

• Pirre*
        Nittaminax kirjoitti:

Jossain kohtaan hesarissa ainakin taisi lukea, että näin vähennetään firmojen paperivuoria.
        Mutta ei missään myöskään lukenut, että mitä näille avatuille kirjeille sitten tapahtuu, minne ne menee?

Miksei yritykset laita laskujaan suoraan asiakkaitten e-postiin, miksi vielä Iitella välissä..niin, ei tietysti kaikilla ole nettiä eikä jne..., no kai heille voisi laittaa sitten entisenlaisen paperiversiolaskun..menee vaikeaksi..:/

• Pirre* kirjoitti:

Miksei yritykset laita laskujaan suoraan asiakkaitten e-postiin, miksi vielä Iitella välissä..niin, ei tietysti kaikilla ole nettiä eikä jne..., no kai heille voisi laittaa sitten entisenlaisen paperiversiolaskun..menee vaikeaksi..:/

Ku tää jupakka lähti siitä kun asiakas lähetti tositteita vakuutusyhtiöön. Ei siis laskutuksesta ollu kyse. :)

• meeriamanda
        Nittaminax kirjoitti:

Jossain kohtaan hesarissa ainakin taisi lukea, että näin vähennetään firmojen paperivuoria.

Niinpä, oon pitänyt itseäni ns. tolkun ihmisenä vaan tod. epäselvästi on kerrottu tuossa lehdessäkin. On varmaan jatkoo sille hesarijutulle josta mainitset, kiitti selvennyksestäsi.

• ei paperia
        Pirre* kirjoitti:

Vaikka olisi nettikin, niin ihmiset rakastaa paperia ja paperilla lähettämistä.

Mulle ei enää paperia tule, enkä paperilla lähetä, enkä myöskään paperia tulostele.

• maatilaa vailla
        Nittaminax kirjoitti:

Ku tää jupakka lähti siitä kun asiakas lähetti tositteita vakuutusyhtiöön. Ei siis laskutuksesta ollu kyse. :)

Just juu, kun jupakka lähtikin sinusta, vai kerroitko täällä toisten yksityisiä asioita? Nittaminax?

Haloo, missä on sinun luotettavuus? Kerro itsestäsi, jos siltä tuntuu, mutta todellakin on väärin jos teet kuvitteellisia hahmoja omasta tilanteestasi.

Tuoltahan pullahtikin teksti "Kun asiakas lähetti tositteita" j.n.e., niin eikös nekin ole salaisia?

Ainakin uteliaan silmille, koska Itellla voi hoitaa hommansa hyvin tai ainakin kiitettävästi, mutta mitäs nämä "naapurin akat" tai entisaikaiset "sentraalisantrat??

Täällähän sitä vain kirjoitellaan toisten ongelmista, puhumattakaan, että voisi itse auttaa?

Jaa, jaa, mihin tämä maailma meneekään, kun "taivastelut" kirjoitellaan netissä ja rohkeutta ei ole tunnustaa, että itseäänhän se koskeekin moinen ongelma!

Kirjesalaisuudellakin lienee nykyisin aivan toinen merkitys, kuin aikaisemmin ja posti (Itella) jakaa väärin ...a i n a. Usein juuri naapurini tuo kirjeen, että olikin hänen laatikoassa ja hän oli vahiogossa aukaissut.

Omassani on usein myös naapurin postia, mutta kaikki laskukuoret katson tarkkaan, koska minulle ei tule laskuja.

Aloitukseen ja ihmettelyyn "kirjesalaisuus"? Enempi kiinittäisin yleiseen turvallisuus politiikkaan, kuin johonkin "kelan" kirjeisiin, jotka on mukamas skannattu???

Onhan täällä onneksi aloituksia jostain selviytymistarinoista, mutta aloituksessa ei ollut mainintaa, että mistä aloitetaan? Onko aloitus täältä Suomesta???

Vuodenaikakin ratkaisisi paljon, siis jos joudumme syksyllä ilman evästä ja kalan pyydyksiä , pyssyjä,, niin niitähän oli jo silloin.

Voin vakuuttaa, että hyvin pärjäisimme, jos itse saisin valita porukkani ja sen, missä elämme.

Hesan Eirahan ei onneksi tule kuuloonkaan, koska kuvitelmissa onkin maatila, mutta kätevä kaupuinkilainen pärjäisi noista city kaneilla tehtävistä paisteista ja Eirankin parvekkeella voisi kasvatella jotain?

• uskomatonta pashaa
        maatilaa vailla kirjoitti:

Just juu, kun jupakka lähtikin sinusta, vai kerroitko täällä toisten yksityisiä asioita? Nittaminax?

Haloo, missä on sinun luotettavuus? Kerro itsestäsi, jos siltä tuntuu, mutta todellakin on väärin jos teet kuvitteellisia hahmoja omasta tilanteestasi.

Tuoltahan pullahtikin teksti "Kun asiakas lähetti tositteita" j.n.e., niin eikös nekin ole salaisia?

Ainakin uteliaan silmille, koska Itellla voi hoitaa hommansa hyvin tai ainakin kiitettävästi, mutta mitäs nämä "naapurin akat" tai entisaikaiset "sentraalisantrat??

Täällähän sitä vain kirjoitellaan toisten ongelmista, puhumattakaan, että voisi itse auttaa?

Jaa, jaa, mihin tämä maailma meneekään, kun "taivastelut" kirjoitellaan netissä ja rohkeutta ei ole tunnustaa, että itseäänhän se koskeekin moinen ongelma!

Kirjesalaisuudellakin lienee nykyisin aivan toinen merkitys, kuin aikaisemmin ja posti (Itella) jakaa väärin ...a i n a. Usein juuri naapurini tuo kirjeen, että olikin hänen laatikoassa ja hän oli vahiogossa aukaissut.

Omassani on usein myös naapurin postia, mutta kaikki laskukuoret katson tarkkaan, koska minulle ei tule laskuja.

Aloitukseen ja ihmettelyyn "kirjesalaisuus"? Enempi kiinittäisin yleiseen turvallisuus politiikkaan, kuin johonkin "kelan" kirjeisiin, jotka on mukamas skannattu???

Onhan täällä onneksi aloituksia jostain selviytymistarinoista, mutta aloituksessa ei ollut mainintaa, että mistä aloitetaan? Onko aloitus täältä Suomesta???

Vuodenaikakin ratkaisisi paljon, siis jos joudumme syksyllä ilman evästä ja kalan pyydyksiä , pyssyjä,, niin niitähän oli jo silloin.

Voin vakuuttaa, että hyvin pärjäisimme, jos itse saisin valita porukkani ja sen, missä elämme.

Hesan Eirahan ei onneksi tule kuuloonkaan, koska kuvitelmissa onkin maatila, mutta kätevä kaupuinkilainen pärjäisi noista city kaneilla tehtävistä paisteista ja Eirankin parvekkeella voisi kasvatella jotain?

Olet todella lukenut useita viestejä ja lehtikirjoituksia huolimattomasti. Aina voi kysyä ellei tiedä, myös nettiä selaamalla löytää puuttuvat tiedot.
        Pitäisikö kaikki tuoda eteesi vain siksi ettet tiedä? Google auttaa silloin kun ei lehdistä ole apua.
        Voi puhua sydämen kyllyydestä virallisistakin asioista, kunhan ei mainitse henkilöiden nimiä. Päivitä tietosi tähän päivään.

• Pirre*
        Nittaminax kirjoitti:

Hups, mitähän mie luin, sorry..tosin en ole kuullutkaan aiemmin että mainitunlaista sopimusta oisi olemassakaan...no nyt tiijjän, siis taas viisastuin ihan pikkasen. :)

• maatilaa vailla kirjoitti:

Täh häh..? Luulisi että jo tuossa vaiheessa milloin lähetit viestisi, niin olisit lukenut muutkin vastaukset.
        Mikä yksityinen asia se sellanen on, jossa alkuperäinen kirjoittaja on asian itse tuonut julkisuuteen, eikä tässä ole missään kerrottu henkilöiden nimiä.
        Loput texteistäsi joutaa jonnekkin mappi ööhön josta ei ota selvää itse pirukaan.

• meeriamanda kirjoitti:

Niinpä, oon pitänyt itseäni ns. tolkun ihmisenä vaan tod. epäselvästi on kerrottu tuossa lehdessäkin. On varmaan jatkoo sille hesarijutulle josta mainitset, kiitti selvennyksestäsi.

Tämän päivän hesarissa oli kaksi vastausta kyseiseen asiaan. Yksi oli Itellalta ja toinen KELA:ta.
        Itella vastasi että skannatut kirjeet esim arkistoidaan. Eli nyt on sitten kaksi paikkaa mistä voi vuotaa jonkun yksityishenkilön tietoja vääriin käsiin.
        KELA taas vastasi että heillä ei ole sopimusta Itellan tai kenenkään muunkaan kanssa kirjeiden avaamisista tai skannauksista. Heillä se tehdään talon sisäisesti sekä arkistoidaan tai hävitetään.

• meeriamanda
        Nittaminax kirjoitti:

Tämän päivän hesarissa oli kaksi vastausta kyseiseen asiaan. Yksi oli Itellalta ja toinen KELA:ta.
        Itella vastasi että skannatut kirjeet esim arkistoidaan. Eli nyt on sitten kaksi paikkaa mistä voi vuotaa jonkun yksityishenkilön tietoja vääriin käsiin.
        KELA taas vastasi että heillä ei ole sopimusta Itellan tai kenenkään muunkaan kanssa kirjeiden avaamisista tai skannauksista. Heillä se tehdään talon sisäisesti sekä arkistoidaan tai hävitetään.

Olen etiskellyt noita tietoja pitkin viikkoa ja noin olen myös ymmärtänyt kuten kirjoitat.
        Itellan suhtautuminen oli mielestäni ylimielistä... kun on vaitiolovelvollisuutta sun muuta sälää, tiedän noi vaitiolot, tietäisipä noi päättäjätkin :((

Tuhottu virkaposti on aina paras paperi - vaan onko kopioituna varuiksi silti johonkin jne...?

• meeriamanda kirjoitti:

Olen etiskellyt noita tietoja pitkin viikkoa ja noin olen myös ymmärtänyt kuten kirjoitat.
        Itellan suhtautuminen oli mielestäni ylimielistä... kun on vaitiolovelvollisuutta sun muuta sälää, tiedän noi vaitiolot, tietäisipä noi päättäjätkin :((

Tuhottu virkaposti on aina paras paperi - vaan onko kopioituna varuiksi silti johonkin jne...?

Muutenkin kalskahtaa toi vaitiolovelvollisuus joltain kliseeltä. Pitäisihän sairaanhoito väelläkin sellainen olla, mutta kuinka moni niistäkään malttaa pitää suutansa kiinni kun kulkevat työkaverinsa kanssa julkisessa liikenteessä.
        No toi nyt oli vaan heitto. En ole itse kuullut, mutta moni siitäkin on maininnut, että siellä ne bussissa vaan kertoilee potilaitten vaivoista, vaikka eivät nimeltä sanokkaan. Mutta mitä jos vieressä istuukin joku omainen ja tunnistaa kyseiset hoitajat samalta osastolta.

• Nittaminax kirjoitti:

Muutenkin kalskahtaa toi vaitiolovelvollisuus joltain kliseeltä. Pitäisihän sairaanhoito väelläkin sellainen olla, mutta kuinka moni niistäkään malttaa pitää suutansa kiinni kun kulkevat työkaverinsa kanssa julkisessa liikenteessä.
        No toi nyt oli vaan heitto. En ole itse kuullut, mutta moni siitäkin on maininnut, että siellä ne bussissa vaan kertoilee potilaitten vaivoista, vaikka eivät nimeltä sanokkaan. Mutta mitä jos vieressä istuukin joku omainen ja tunnistaa kyseiset hoitajat samalta osastolta.

"Nittamulinex"

Kun minä olin nuori ja salskea urheilija, meni nilkka nurin jalka-pallossa.
        Minun oli riisuttava kalsareilleni, kun valaisivat jalkani läpi, ettei vaan ollut halkeamia nivusiini asti.
        Olin tyytyväinen kun maineeni kasvoi taas.
        Tavallaan, olis ollut kiva, jos olisi silloin ollut känny-kameroita.
        Vieläkin olis kivaa, jos minusta puhuttaisiin yleisesti, vaikkakin olis sit jostain Tyrästä tai muusta turvotuksesta.

Vakavemmin kirjoittaen, eipä taida olla 60 yhtään haileeta, vaikka elämänsä vielä avautuisikin.
        Huulet ovat lentäneet ennenkin(oops!). Nyt vain keinot ovat aiheessa muuttuneet.
        Kaikki julkisuus on tässä iässä hyvää julkisuutta, jäähän sit jälkeen edes jonkinlainen maine.
        Tulee nyt, esmes, mieleeni kauniit rinnat, kivaahan se on vanhempana katsella, jos vain on itse-tunto kohillaan. Ja ollut ammatti-taitoinen valo-kuvaaja.
        H.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5726
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2889
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2626
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2429
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82