Okei, ehkä tyhmä kysymys, mutta...
Kun esseestä pitää laskea sanat, niin meille on sanottu, että esim. "a cat" on kaksi sanaa. Entä esimerkiksi "isn't" tai "don't" tai "I'm", pitääkö ne laskea yhdeksi vai kahdeksi sanaksi?
Englannin YO, essee
12
1774
Vastaukset
- joku tyyppi
Nähdäkseni isn't / don't lasketaan 1 sanaksi (is not -> 2 sanaa); mutta I'm muotoa ei nähdäkseni pitäisi käyttää yo-kirjoituksissa, vaan I am (2 sanaa)... Jotain tälläista muistelen olleen joskus silloin kun olin lukiossa (yo-kirjoituksistani on jo vuosia....)....
- imimimmim
kyllä luulisin että "I'm" saa käyttää, itse ainakin olen siis koko lukion ajan eikä kukaan opettajakaan ole maininnut ettei yo:ssa sais. I am on jotenki ala-astelaisen tasoisen näköstä.
- 344556
imimimmim kirjoitti:
kyllä luulisin että "I'm" saa käyttää, itse ainakin olen siis koko lukion ajan eikä kukaan opettajakaan ole maininnut ettei yo:ssa sais. I am on jotenki ala-astelaisen tasoisen näköstä.
I'm on puhekielta, I am kirjakielta. Kuinka vakavasti haluat kirjoituksesi otettavan? Se etta viljelee tekstari- ja slangisanastoa kirjoittaessaan antaa erittain huonon kuvan kirjoittajasta vaikka se sinusta olisikin "cool".
t.usalainen - imimimmim
344556 kirjoitti:
I'm on puhekielta, I am kirjakielta. Kuinka vakavasti haluat kirjoituksesi otettavan? Se etta viljelee tekstari- ja slangisanastoa kirjoittaessaan antaa erittain huonon kuvan kirjoittajasta vaikka se sinusta olisikin "cool".
t.usalainenOonko jossain sanonu että on coolia? Ja/tai käyttäisin slangia enkun yo:ssa?
"I'm" on kuitenkin vähä erilaista "slangi/ tekstarikieltä" kuin sepittäisin sinne: "hi, imma write dis essay bout hippos cos they r so cool."
E:tä kuitenkin tavoittelen, joten iha hyvä tuokin oli kuulla, jos se vieläpä paikkansakin pitää. Luulin vain, kun eipä siitä ole kukaan koskaan maininnu, edes opettajat.
Ja on se vähän alkuvaiheessa olevan englannin opiskelijan tapaista olla käyttämättä lyhenteitä, kun pelätään että heittomerkki menee väärin ja saadaan erikseen kirjoittamalla enemmän sanoja yms. siihen viittasin. - Thuubii
imimimmim kirjoitti:
Oonko jossain sanonu että on coolia? Ja/tai käyttäisin slangia enkun yo:ssa?
"I'm" on kuitenkin vähä erilaista "slangi/ tekstarikieltä" kuin sepittäisin sinne: "hi, imma write dis essay bout hippos cos they r so cool."
E:tä kuitenkin tavoittelen, joten iha hyvä tuokin oli kuulla, jos se vieläpä paikkansakin pitää. Luulin vain, kun eipä siitä ole kukaan koskaan maininnu, edes opettajat.
Ja on se vähän alkuvaiheessa olevan englannin opiskelijan tapaista olla käyttämättä lyhenteitä, kun pelätään että heittomerkki menee väärin ja saadaan erikseen kirjoittamalla enemmän sanoja yms. siihen viittasin.Se, että sanoo "I'm" on ollut slangia ehkä 50 vuotta sitten. Nykyenglannin kirjakielessä saa ihan vapaasti sanoa nii ilman, että olisi epäkirjakielistä tai tökeröä.
- sez who?
Thuubii kirjoitti:
Se, että sanoo "I'm" on ollut slangia ehkä 50 vuotta sitten. Nykyenglannin kirjakielessä saa ihan vapaasti sanoa nii ilman, että olisi epäkirjakielistä tai tökeröä.
Are you 100% sure? Read New York Times and tell me how many I'm:s you found.
Some expert! - Thuubii
sez who? kirjoitti:
Are you 100% sure? Read New York Times and tell me how many I'm:s you found.
Some expert!I found this from The New York Times after a two-minute search: If you’re trying to make a point and keep something from opening, you have to be a little sensational.
So who's being "some expert"?
Besides it's incorrect to write "I'm:s" since it's English we're talking. - niiiiiiih
imimimmim kirjoitti:
Oonko jossain sanonu että on coolia? Ja/tai käyttäisin slangia enkun yo:ssa?
"I'm" on kuitenkin vähä erilaista "slangi/ tekstarikieltä" kuin sepittäisin sinne: "hi, imma write dis essay bout hippos cos they r so cool."
E:tä kuitenkin tavoittelen, joten iha hyvä tuokin oli kuulla, jos se vieläpä paikkansakin pitää. Luulin vain, kun eipä siitä ole kukaan koskaan maininnu, edes opettajat.
Ja on se vähän alkuvaiheessa olevan englannin opiskelijan tapaista olla käyttämättä lyhenteitä, kun pelätään että heittomerkki menee väärin ja saadaan erikseen kirjoittamalla enemmän sanoja yms. siihen viittasin.I'm voi kirjoittaa, se ei tosiaan oo mitään slangia tai puhekieltä. Imma on sitten asia erikseen.
- 1919
Thuubii kirjoitti:
I found this from The New York Times after a two-minute search: If you’re trying to make a point and keep something from opening, you have to be a little sensational.
So who's being "some expert"?
Besides it's incorrect to write "I'm:s" since it's English we're talking."since it's English we're talking". You should have written "since it's English we are speaking".
- graegraegraegre
Jos niitä ei kirjoiteta yhteen, ne ovat 2 sanaa, jos ne ovat yhdessä, yksi sana. Eli "isn't", "don't", "I'm" yms. ovat 1 sana, mutta jos kirjoitat ne erilleen ne ovat 2 sanaa.
- TuliMsyksyl
Ihan sallittua se on kirjottaa
I'm ja muut lyhenteent.
Kirjotin enkun viime syksyllä ja ei ollut mitään ongelmia, jos epäröitte älkää sit lyhentäkö, niin yksinkertaista se on. - anonymus123
I'm on täysin hyväksyttävä yo tekstissä. 90 pistettä on tullut kerättyä ennenkin sellaisella esseellä.. Toki riippuu myös aiheesta ja kuinka virallista teksitä pyydetään tehtävänannossa. Harvemmin pyydetään kirjoittamaan lehtiartikkelia New York Timesiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten277674- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483