Usein kuulee siivoojien valituksia siitä kun kukaan ei tervehdi työpaikalla, vaan kohtelee kun ilmaa vain. Minulla on ikäänkuin päinvastaisia kokemuksia. Vaikka siivoojia yrittäisi tervehtiä niin ne ei ota katsekontaktia eikä mielellään sano mitään. Että saa katsoa vähän mitä ympärillä tapahtuu.
Kun työpaikalla ei tervehditä
142
4869
Vastaukset
- piristä päivää
Kyllä meillä ainakin tervehditään, väkeä on paljon mutta ilmeisesti pitävät meistä kun tervehtivät, itse vastaan aina ja hymyn kera, saan usein hymyn takaisinkin ja päivä menee paremmin! Hymy sekä tervehdys ei maksa mitään.
- 50% ukomaalaisia.
Nykysiivoojistahan valtaosa alkaa olla aasialaisia, venäläisiä ja niin päin pois.
Se on se pakkonöyrtyminen(orjapalkka ja joutua siivoojaksi), häpeä, nolous ja kielimuuri, siksi he eivät nosta katseitaan vaan keskittyvät oleelliseen, kuten lattioiden moppaus ja roskikset. - KALLE KELLO
50% ukomaalaisia. kirjoitti:
Nykysiivoojistahan valtaosa alkaa olla aasialaisia, venäläisiä ja niin päin pois.
Se on se pakkonöyrtyminen(orjapalkka ja joutua siivoojaksi), häpeä, nolous ja kielimuuri, siksi he eivät nosta katseitaan vaan keskittyvät oleelliseen, kuten lattioiden moppaus ja roskikset.Korjaisin sen verran, että aasialaiset ovat kohteliaita, mutta venäläiset ovat tympeitä naama norsun v***la olevia, joita ei edes tee mieli tervehtiä
- 50% ulkomaalaisia
KALLE KELLO kirjoitti:
Korjaisin sen verran, että aasialaiset ovat kohteliaita, mutta venäläiset ovat tympeitä naama norsun v***la olevia, joita ei edes tee mieli tervehtiä
Puhuinkin jonkinlaisesta kielimuurista. Aasialaiset ovat peruskohteliaita. Mutta puhumattomuuteen ja katsomattomuuteen olen törmännyt heissäkin. Venäläiset ovat tylyjä.
- imeläääa
hyi miten imelä viesti
- MITÄ!
KALLE KELLO kirjoitti:
Korjaisin sen verran, että aasialaiset ovat kohteliaita, mutta venäläiset ovat tympeitä naama norsun v***la olevia, joita ei edes tee mieli tervehtiä
Venäläiset ovat yhtä fiksuja kuin muutkin!!!!!
- kklkjklklkl
imeläääa kirjoitti:
hyi miten imelä viesti
No niimpä! :D Jos siis tarkoitit tuota "Hymy ei maksa mitään"-viestiä. Ehkä olen kyynikko, mutta pienen pieni puistatus tuli kun luin viestin loppuun asti. 1/3 alusta alkaen ihan ok.
Se on se pakkonöyrtyminen(orjapalkka ja joutua siivoojaksi), häpeä, nolous ja kielimuuri, siksi he eivät nosta katseitaan vaan keskittyvät oleelliseen, kuten lattioiden moppaus ja roskikset.,Ei ainakaan meidän kunnassa ole ulkomaalaisia lainkaan, yksi ytaitaa olla venäläis taustainen mutta kaiki on kyllä muuten ihan suomalaisia, mutta tämä onkin pieni kunta. väittäisin että suurin osa meistä tgervehtii, itse treen niin kun minua tervehditään, ja usein vaihdetaan useampi sananenkin :)
Mutta paljon on niitä jotka katsoo olevansa niin paljon parempia etteivät alennu tervehtimään. Muutaman yrityksen jälkeen luovun enkä kyseisiä ihmisiä enää koitakaan tervehtiä, ihan naama norsunvitulla menee täälläkin moni muu kuin siivooja..- siivooja1
MITÄ! kirjoitti:
ei fiksuudesta ollut kyse vaan siitä että venäläiset ovat tympeitä ja epäystävällisiä - eivät kaikki mutta erottuvat eri kansallisuuksista juuri tämäntyylisillä ominaisuuksilla.
Ikävä kyllä .... juu ja naapurissa asuu ystävällinen ja mukava venäläisnainen mutta toisessa naapurissa päinvastainen... näitäkin on moneen junaan.
Aloittajalle: olisitko huomannut jos joku muu ammattiryhmän henkilö kuin siivooja ei sinua tervehdi? - vain arvailua...
Se on se pakkonöyrtyminen(orjapalkka ja joutua siivoojaksi), häpeä, nolous ja kielimuuri, siksi he eivät nosta katseitaan vaan keskittyvät oleelliseen, kuten lattioiden moppaus ja roskikset.Näin on. Tämähän on aloittajan ongelma, eikä siivoajan. Kyllä nuo luokkarajatkin vaikuttavat joissakin työpaikoissa. Tuskin siivoaja tuntee olevansa ihan samalla tasolla.
- Romanfin 1
MITÄ! kirjoitti:
uskallan kuule itse venäläisenä olla asiasta eri mieltä. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki ovat tympeitä ja hitaita eivätkä tee töitänsä kunnolla!
- ap.
Meillä on yksi ulkomaalainen, ulkonäöstä päätellen venäläinen, jonka äässi näyttää perin käyttökelpoiselta. Vaikea sitä on kaataa kun ei edes tervehdi.
- Huh huh
On olemassa fiksuja ,vähemmän fiksuja ihmisiä.Kyllä kai sitä itekki kuuluu alempaan luokkaan,kukaan ei hädin tuskin pukahda töissä,saati sitten hyvän päivän tervehdystä kuulu.Siivooja joutuu kärsimään monenlaista vääryyttä,kokemus todistaa.Kaamea tunne kun astut työpaikalle,mitä sielä nyt on.
- perus11
Huh huh kirjoitti:
On olemassa fiksuja ,vähemmän fiksuja ihmisiä.Kyllä kai sitä itekki kuuluu alempaan luokkaan,kukaan ei hädin tuskin pukahda töissä,saati sitten hyvän päivän tervehdystä kuulu.Siivooja joutuu kärsimään monenlaista vääryyttä,kokemus todistaa.Kaamea tunne kun astut työpaikalle,mitä sielä nyt on.
Näin on ,on ikävä tunne kun joku ei edes vastaa tervehdykseen, alkaa miettiä mitä pahaa olen hänelle tehnyt.Olen itse kokenut tällaista omassa taloyhtiössä, kun ensin itse tervehdin iloisesti ei edes kaikki vastaa, jotkut kulkevat katse maahan kohdennettuna ettei vain tarvi tervehtiä,kun käyn poikani luona vierailulla Raisiossa, hän asuu vuokratalossa, siellä en ole kertaakaan törmännyt vastaan tulevaan ,on hän sitten ollut nuori tai vanhempi etteivät he olisi tervehtineet.tai vastanneet tervehdykseen.Tulee mukava tunne kun nuori ihminen tervehtii iloisesti.Asun itse taloyhtiössä jossa on omistusasuntoja, ja myös vuokralaisia sijoittajien omistamissa huoneistoissa, täälläkin jokainen vuokralla oleva tervehtii, ei kaikki velkaisen osakkeen omistavat henkilöt, tekeekö velka ihmisestä niin tressaantuneen, vai ollakseen olevan ettei viitsi vanhaa ämmää tervehtiä.Työpaikallani kaikki tervehtivät.
- Velaton pariskunta
perus11 kirjoitti:
Näin on ,on ikävä tunne kun joku ei edes vastaa tervehdykseen, alkaa miettiä mitä pahaa olen hänelle tehnyt.Olen itse kokenut tällaista omassa taloyhtiössä, kun ensin itse tervehdin iloisesti ei edes kaikki vastaa, jotkut kulkevat katse maahan kohdennettuna ettei vain tarvi tervehtiä,kun käyn poikani luona vierailulla Raisiossa, hän asuu vuokratalossa, siellä en ole kertaakaan törmännyt vastaan tulevaan ,on hän sitten ollut nuori tai vanhempi etteivät he olisi tervehtineet.tai vastanneet tervehdykseen.Tulee mukava tunne kun nuori ihminen tervehtii iloisesti.Asun itse taloyhtiössä jossa on omistusasuntoja, ja myös vuokralaisia sijoittajien omistamissa huoneistoissa, täälläkin jokainen vuokralla oleva tervehtii, ei kaikki velkaisen osakkeen omistavat henkilöt, tekeekö velka ihmisestä niin tressaantuneen, vai ollakseen olevan ettei viitsi vanhaa ämmää tervehtiä.Työpaikallani kaikki tervehtivät.
"...täälläkin jokainen vuokralla oleva tervehtii, ei kaikki velkaisen osakkeen omistavat henkilöt, tekeekö velka ihmisestä niin tressaantuneen, vai ollakseen olevan ettei viitsi vanhaa ämmää tervehtiä..."
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kaikilla omistusasunnossa asujilla on maksamatonta asuntolainaa(?) Meillä ei ainakaan ole, vaan asunto on täysin omaksi maksettu.
Taloyhtiössä tervehdimme niitä, jotka osaavat käyttäytyä eli eivät
1) käyttele äänekkäästi vasaraa ja sähköporaa klo 23.00 jälkeen,
2) vietä äänekkäitä mölyjuhlia klo 2.00-4.00 aamuyöllä,
3) lajittelevat roskansa eivätkä sotke yhteisiä tiloja,
4) pamauttele ulko-ovia kotiin saapuessaan niin että koko rappu kaikuu,
5) tervehdi vain jompaa kumpaa meistä vaan kumpaakin.
Siivojia tervehdimme aina, sillä he ovat lähes poikkeuksetta olleet mukavia, suomalaistyttöjä - tai ylipäänsä mukavia tyttöjä. - Kunnon palkka työstä
Velaton pariskunta kirjoitti:
"...täälläkin jokainen vuokralla oleva tervehtii, ei kaikki velkaisen osakkeen omistavat henkilöt, tekeekö velka ihmisestä niin tressaantuneen, vai ollakseen olevan ettei viitsi vanhaa ämmää tervehtiä..."
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että kaikilla omistusasunnossa asujilla on maksamatonta asuntolainaa(?) Meillä ei ainakaan ole, vaan asunto on täysin omaksi maksettu.
Siivojia tervehdimme aina, sillä he ovat lähes poikkeuksetta olleet mukavia, suomalaistyttöjä - tai ylipäänsä mukavia tyttöjä.Tyttöjä?
Siivous on rankkaa työtä ja kyllä sitä tekee muutkin kuin tytöt.
En kyllä ihmettele ellei aina jaksa, kun on kiire niin ei pakollinen tervehdyskään saa tuntemaan itseään ihmiseksi. - siivoojaMIES!
Velaton pariskunta kirjoitti:
Siivojia tervehdimme aina, sillä he ovat lähes poikkeuksetta olleet mukavia, suomalaistyttöjä - tai ylipäänsä mukavia tyttöjä.Sinua ei kukaan tervehdi, saatanan kyttääjäpaskakasa. Oletko 24/7 vahtimassa roskien lajittelua ja tervehdit vain jos ei ol yhden yhtä viinirypäleen siementä sekajätteessä? Tai pitääkö joka vitun kuitti laittaa paperinkeräykseen? Taidan kiikuttaa sut ongelmajätelaitokseen, vitun kuivavittuinen kääkkä. Äläkä aliarvioi siivoustyötä vain "tyttöjen" työksi, saatanan pappa betalar-akka.
- öllö
no on sulla huolet ja murheet.. miten ylipäätään selviät päivästä?
- tai menee päivärahat
Siivousalalle päätyy ihmisiä jotka eivät sinne halua, ja eivät ehkä siksi halua kommunikoida muiden kanssa. He haluaisivat ensisijaisesti oman alansa työhön.
Toisaalta jotkut ovat käyneet alan ammattikoulun, eli he kokevat olevansa juuri siellä missä haluavatkin olla.- Aikanaan alalla
Pakko sanoa kyllä suoraan, etenkin aikanaan kun tämän(kin) puolen kanssa oli duunissa paljon tekemisissä ja vähän esimiespuolella niin siivouksen puolella kuin myös asiakkaan silmällä katsoen, niin tämä jos mikä tuntuu kyllä olevan yksi niistä aloista joilla ne ammattilaiset jotka pitävät työstään tai vähintään ovat innokkaita alalla, erottaa kuin yö ja päivä -mallilla niistä jotka "mua ei yhtään huvita tää homma, mä en haluu tehdä tätä, mutta teen ny vaan opiskelujen ohessa tai kun on hetken pakko jne..." asenteella ovat liikkeellä. Se näkyy aivan kaikessa, niin työn jäljessä kuin käytöksessäkin usein, ihan jo naaman ilmeestäkin lähtien.
Ainahan huonoja päiviä totta kai on jokaisella ja ikäviä kohteita jne, mutta jos muutaman viikon seuraat ihmisen työntekoa ja persoonaa niin voit tehdä jo hyvin pitkälle päätelmät siitä, onko hän pitkäaikainen ammattilainen vai joku satelliitti joka tulee ja menee ja häipyy heti, oli uutta paikkaa tiedossa tai, kun liikaa alkaa nyppiä. - siivoojatar81
Tätä ei kannata yleistää, koska asia ei aina ole niin. Itse olen alla, tykkään siitä ja sen kyllä huomaa. Eli ei kaikki ihmiset päädy allalle...
Aikanaan alalla kirjoitti:
Pakko sanoa kyllä suoraan, etenkin aikanaan kun tämän(kin) puolen kanssa oli duunissa paljon tekemisissä ja vähän esimiespuolella niin siivouksen puolella kuin myös asiakkaan silmällä katsoen, niin tämä jos mikä tuntuu kyllä olevan yksi niistä aloista joilla ne ammattilaiset jotka pitävät työstään tai vähintään ovat innokkaita alalla, erottaa kuin yö ja päivä -mallilla niistä jotka "mua ei yhtään huvita tää homma, mä en haluu tehdä tätä, mutta teen ny vaan opiskelujen ohessa tai kun on hetken pakko jne..." asenteella ovat liikkeellä. Se näkyy aivan kaikessa, niin työn jäljessä kuin käytöksessäkin usein, ihan jo naaman ilmeestäkin lähtien.
Ainahan huonoja päiviä totta kai on jokaisella ja ikäviä kohteita jne, mutta jos muutaman viikon seuraat ihmisen työntekoa ja persoonaa niin voit tehdä jo hyvin pitkälle päätelmät siitä, onko hän pitkäaikainen ammattilainen vai joku satelliitti joka tulee ja menee ja häipyy heti, oli uutta paikkaa tiedossa tai, kun liikaa alkaa nyppiä.Minä olin siivoojana aluksi tuota kaikkea, olin opiskelija joka ei edes aikonut jäädä alalle: Tein vain välttämättömistä välttämättömimmät asiat. Vein vaan roskat ja lattiaa siivosin miten sattuu. Vessat jäivät aivan pölyisiksi. Roskiksiakin tyhjensin vain jos oli aivan täysi.
Sitten tapahtui jotain. Aloin miettimään työtäni ja työni laatua. Aloin oikeasti havaitsemaan että työn voi tehdä laiskasti ja vihaten koko työtä tai kiinnostua työstä ja siivoustekniikoista ja rakastaa työtä. Lopulta keskeytin jopa opiskeluni siihen nk. hienompaan ammattiin ja päätin alkaa kokopäiväiseksi siivoojaksi.
Välillä se kadutti, vaihdoin toisenlaiseen duuniin, koska sisätyö ja säännöllinen palkka kiinnostivat. Tein erilaista elintarvikealan pakkaamotyötä 2-3 vuotta, jonka jälkeen palasin siivoojaksi.
Nyt tuntuu todella hyvältä. Oli hyvä päätös vaihtaa siivousalaan. En ehkä aina huomaa tervehtiä kaikkia. En siksi että olisin töykeä vaan siksi että teen työtäni antaumuksella enkä aina huomaa olla kaikille kohtelias.
Toki tervehdin jos minua tervehditään ja voin joskus pari sanaa vaihtaakin jos siltä tuntuu.
- siivurit orjatyössä
Mielenterveys on koetuksella tässä ammatissa
http://www.iltalehti.fi/mieli/2013012216589868_md.shtml - direkttör
Eikö se ole juuri päin vastoin. Vähän tyhmä aloittajan aloitus. Ei suuressa firmassakaan pomot tervehdi alaisiaan. Eikö se ole yleistä. Tyhmä aloitus.
- En tervehdi.
Tuntematomia.
- Kohtelias 22v.neito
Hei.
Itse tervehdin siivoojaa/talonmiestä/naapuria jos tulee käytävällä tai ulkosalla vastaan tuttuja milloin missäkin ja totta kai hymyn kera.
Myös muissa paikoissa huomioin myös työtätekevät siivoojat,kauppiaat jne.
Itselle se tuo hyvän mielen ja toivon myös että hänelle jota tervehdin =)
Siinä ei kuitenkaan mitään menetä jos haluaa olla kohtelias- Kutsumus ammatti?
Hyvä palkka tai siis edes riittävä vois tuoda siivoojalle hyvän mielen...
Hyvä palkka parempi mieli!
- Käytös kohdillaan
Kyllä itse ainekin tervehdin työkavereitani! Sehän on vaa epäkohteliasta,jos muita ei edes viitti tervehtiä! meitä kun on niin moneen junaan!
- näin
Kun alkaa siivoojaksi, oppii ensimmäisenä, että on muuttunut näkymättömäksi.
- näin on
Veit sanat suustani.
- tottapa tuo on
Tuo on muuten aivan totta. Eräässä paikassa missä olin tekemässä siivoojan sijaisuutta vakinaisen ollessa sairaslomalla, mua ei tervehditty, eikä muutenkaan noteerattu. Jos jotain erehtyi muulta henkilökunnalta kysymään, niin vastausta ei tullut tai se jolta kysyin häipyi paikalta. Sitä oli ilmaa muille työntekijöille, mutta sen palvelutalon asukkaat kyllä jotain aina ohimennessään rupattelivat. Jäänyt mieleen yks mummo, joka oli sitä mieltä, että kyllä mullekin olis pitänyt vakinainen paikka sieltä talosta löytyä :). Itse kunnioitan siivoustyötä tekeviä, sillä tiedän miten raskasta se työ on. Jos pystyisin, tekisin siivoustyötä työkseni, siinä se on työtä kuin muukin työ. Olen ollut eräässä tehtaassa vuokratyöläisenä kokoojatehtävissä ja sattui sellanen työporukka josta yksikään ei mua tervehtinyt siellä oloaikana, mutta siellä ollut siivooja jopa rupatteli minun kanssa siivotessaan meidän työpisteitä, taisin olla ainoa siinä porukassa joka sen siivoojan huomioi ;)
- tänä vuonna
Tämä on palveluala. Ei ole tarkoituskaan olla varsinemme ja imureinemme sun muinemme häiritsemässä toisten töitä. Hyviä esimerkkejä voisi olla, että kun jossain yrityksessä omistus vaihtuu, oletetaan, että siivousta ilman tullaan toimeen. Kuluu pari kolme vko. se sama siivooja on hyvin tervetullut mikä kävi talossa ennenkin.
tykkään siivota. Ja totta kai sanon päivät ja muutenkin puhun, jos on puhumiseen oikeasti aihetta- keskustelua, mutta joutamisen puoli on tiukilla kun tekee...
Itsestään se on kiinni, se itsensä ja ammattinsa arvostaminen. Ja voi olla että se huomataan. Kuten ylempänä ketjussa, satelliitit käyvät alalla... Pitkän linjan puurtajat jäävät. Oikeestaan vasta vähän aikaa sitten kävin miettimään itsekin, että vuosia olen joistain kohteita tehnyt- en ole ihan nuori, mutta minua ei ole viitsitty vaihtaa nätimpään tai ripsakampaan.
- kokemus
siivojia kuniottaa vastakun (itse)! ollu siivoja! ja nähny kunnon paska paikat!!! :(
- Näkymätön siivooja
Siivojan kuuluukin olla näkymätön. Itse jouduin yhdessä vaiheessa tekemään siivojan työtä. Se nolotti etten ollut parempaan päässyt. En todellakaan halunnut että parempi väki kiinnittää minuun huomiota. Se oli vain tukalaa kun ne yritti osoittaa ettei muka katsois siivojaa alaspäin niillä tervehdyksillään.
- Kokenut10
Valtion virkamiehethän ei osaa tai halua tervehtiä työpaikallaan alaisiaan mutta samat ääliöt eivät tervehdi myöskään talossa jossa asuuvat naapureitaan jos ei ole samaa mieltä heidän kanssaan .
- hoitsu28
Meillä töissä ainakin kaikki ollaan samanarvoisia! "Siivoojat", hoitajat ja lääkärit samassa kaffipöydässä eikä ketään sorreta :) Itse ainakin arvostan siivoojien työtä siinä missä muidenkin ihmisten töitä.
Olen aina kunnoittanur siivoojia kuten edelleenkin. Eräs kolleegani aina tilaisuuden tullen vittuili siivoojalle joka kuunteli sitä aikansa ja lopetti vittuilun sanomalla. Sinusta ei ikinä tuu herraa koska syöt siivoojaa. Siivoja sai siitä kaikkien työntekijöiden varauksettoman kunnituksen mutta vittuilija halvuksunnan.
- siivo3
vai vielä kaikkia vieraita tulis tervehtiä se ei kuulu työhöni vaan siivous. nääs toisilla on pakkomielle et kaikkien tervehtiä itseään ,sellaista pakkoa ei suomenlaki tunne.eikä ketää tule pakottaa. se joka näinsanoo on narsisti pahemmastapäästä.
- Hyvää päivää
Täälläkin sairaalassa on ihan mykkä siivooja. Ei ole näkevinäänkään ihmisiä odotus salissa.
- Todentaja
Tuo kus´päisyys ei ole ollenkaan pelkkien siivoojien vinouma.
Tuo ko. käyttäytymismalli on niin yleistä nykyisin että pistää ihmetyttään, onko kansakunta totaalisesti kieroon kasvanut.
Jää vain arvailtavaksi aiheuttaako tuon lapsellisen käytöksen kateus, jota monet tuntuvat elättelevän mielessään ja näin aiheuttavan vain itselleen kateellista stressiä ja katkeraa käytöstä muita kohtaan. - Mitensenymeni
Sehän on selvää, että työpaikalla tervehditään aamuisin kaikkia vastaantulevia. Hankalammaksi tilanne menee päivän vanhetessa varsinkin jos vastaantulija ei ole ihan tuttu. Myös se on jotenkin vaikea tilanne, jos vastaan tulee henkilö, jota on jo tervehtinyt.
- Töissä yliopistolla
Tervehdin työpaikkani siivoojia ja he tervehtivät takaisin ja juttelevat joskus jotain muutakin. Tervehdin myös käytävällä vastaan tulevia muita työntekijöitä, vaikka en heitä tuntisikaan.
- Pvelski
Se on myös varmasti ihmiselle aika iso häpeä jäädä/olla siivoojana. Todella nolo paikka kohda toisia ihmisiä.Moni siivooja varmasti sulkeutuu tämmöisen asian takia.
- Töissä myös yliopist
Varsinkin yliopistoilla missä siivooja joutuu kohtaamaan aivan toisen ääripään ihmisiä. Häpeän tunne voi olla kova.
- pertsa7
Töissä myös yliopist kirjoitti:
Varsinkin yliopistoilla missä siivooja joutuu kohtaamaan aivan toisen ääripään ihmisiä. Häpeän tunne voi olla kova.
Minkähän ääripään? Ei ainakaan mulla mitään häpeän tunnetta, kun tiedän että olen pärjännyt elämässä jokaisella alueella keskimääräisesti paremmin kuin joku yliopiston oppilas
- siivousinto
Kyllä se insinöörikin aikanaan huomaa, että on siivoomatta jääny paikat. Taitaa tulla siivoojaa ikävä...
- Mieti mitä sanot!
Miksi rehellistä työtä pitäisi hävetä?
Ensimmäisiä asioita koulussa pitäs olla, että lapset oppii kunnioittamaan kaikkea henkilökuntaa - niin sen sitten osaa vielä yliopistossakin.
Siivooja on ammattitaitoinen ihminen ja koulutuksen saanut - toisin kuin yliopisto-opiskelija esimerkiksi. - aatelia
Vain ääliöllä on Pveiki sinunkaltaisesi mielipide.Kaikki rehellinen työ kannattaa tehdä pää pystyssä.Olet kai niitä kultalusikka suussa suntyneitä jot eivät näe nenäänsä pitemmälle.Hyvä ammattilainen on aina kunnioituksen arvoinen.
- ProSiivous
Yliopistolla joutuu kohtaamaan toisen ääripään ihmisiä?! Mitä ihmettä horiset. Olen itsekin yliopisto-opiskelija, teen gradua ja työskentelen siivoojana. Ei kukaan ole toistaan kummempi eikä parempi. Jotkut toki kuvittelee niin. En pidä siivoamista tippaakaan huonompana tai aliarvoisempana työnä kuin koulutusalani työt, pikemminkin päinvastoin. Ilman siivoojia ei nimittäin pärjätä. Olen myös harkinnut siivousalalle siirtymistä kokonaan, gradun aion silti tehdä.
- Äly missä luuraat
ProSiivous kirjoitti:
Yliopistolla joutuu kohtaamaan toisen ääripään ihmisiä?! Mitä ihmettä horiset. Olen itsekin yliopisto-opiskelija, teen gradua ja työskentelen siivoojana. Ei kukaan ole toistaan kummempi eikä parempi. Jotkut toki kuvittelee niin. En pidä siivoamista tippaakaan huonompana tai aliarvoisempana työnä kuin koulutusalani työt, pikemminkin päinvastoin. Ilman siivoojia ei nimittäin pärjätä. Olen myös harkinnut siivousalalle siirtymistä kokonaan, gradun aion silti tehdä.
Siellä niitä arkielämän reppanoita riittää ei osata roskaa roskikseen laittaa vaan aina viereen.
Mitä sitten jos ei tervehdi. En minäkään tervehdi ketään töissä. Wn tosin ole siivooja. Wnkä tervehdi ketään missään muuallakaan. Menen töihin, hoidan hommani ja lähden kotiin. Ei missään ole mitään lakia että on pakko tervehtiä muita ihmisiä, toisekseen turha vedota yleisiin käytöstapoihinkaan. Jotkut haluavat olla rauhassa muilta ihmisiltä,kuten minä. Turha siitä on herneitä nokkaan vetää.
- 12+3=15
niin juuri.... ääliö olet
- 17+4=21
vitt.u mikä urpå
- terve......
Vanhemmat naiset ovat tuppisuita siivousalalla. Puhuminen ja tervehtiminen on jäänyt kasvatuksessa retuperälle.
- Uusinnat
Nyt pomppas vanhempi sukupolvi on kasvatettu tervehtimään,se kuului koti ja koulu kasvatukseen.Mutta on niitä samalla työpaikalla oleskelioita joita tervehdittyäni muutaman kerran saamatta vastusta lopetan myös tervehtimästä.
- osaan
Mistä vanhemmista naisista puhut,kyllä me osaamme tervehtiä ,meidät on opetettu lapsesta asti tervehtimään.Kyllä ne löytyvät vallan jostain muualta jotka eivät tervehdi.
- hail sinä!
Suomalaiset nyt on vähän mörököllejä, minkäs sille mahtaa? Jenkkilän tekopirteä tervehtiminen on aika hölmöä sekin. Välillä sitä duunissa itsekin tervehtii tai on tervehtimättä. En oo siellä kauheesti ees muun porukan kanssa tekemisissä. Ei se mua ainakaan yhtään vaivaa kun joku ei ole joka kerta kohdattaessa heti tervehtimässä. On siinä se hyvä puolikin, että huomaa helpommin toisen kiinnostuksen jos se alkaakin yht äkkiä tervehtimään useammin, heh!
Se on siis vaan sitä suomalaista jäyhyyttä, joka meihin vaan yhä vielåkin taitaa kuitenkin kuulua? Ulkomaalaiselle se tietenkin voi tuntua töykeältä ja olis vaan heillekin opetettava se, että tervehtimättömyys ei yleensä tarkoita sitä, että toista ihmistä ei hyväksyttäisi. Suomalaiset kohtelevat usein toisiaankin ihan samalla tavalla ja ainahan sitä voi itse yrittää tervehtiä, jos tuo toinen vaikka alkaiskin vastata tervehdykseen. Mä ainakin joskus ihan piruttain alan tervehtimään jotain jos sitä alkaa näkemään vähän useammin ja se ei itse koskaan tee aloitetta. Itse ainakin tunnen itseni aika ääliöksi jos en osaa vastata tervehdykseen. - monenlaisia
Meillä käy sellaisia, jotka jäävät ihan juttelemaankin ja sellaisia, jotka eivät päin katso. Yleisimmin kuitenkin on sellaisia, jotka tervehtivät mutta harvoin juttelevat muuta.
Onneksi mykät oppii pian tunnistamaan niin ei turhaan yritä itse tervehtiä. - kahden kauppa
Olen insinööri. En tervehdi tuntemattomia. Kuitenkin kyseessä on ne ihmiset jotka ei muutenkaan juttele kanssani niin miksi vaivautua. Tuttujen kesken olen puhelias, joka sekin sapettaa niitä jotka luulevat minua mykäksi.
- Oikeesti hei
Olen siivooja. En tervehdi insinöörejä.
- pöö.
Oikeesti hei kirjoitti:
Olen siivooja. En tervehdi insinöörejä.
oikea siivooja ei tervehdi.
- Näin se vaan on.
Jokasta työtä tarvitaan, ei ole turhaa ammattia olemassa.
- 5-v työkyvytön 63v.
Turha syyllistää , että ikä ratkaisee, tervehtiikö vai ei. Tein työtä kunnan palveluksessa siivousalalla 38 vuotta ja toimipisteitä oli kolmessa eri paikassa koulu, päiväkoti, virastotalo ja kaikista on jäänyt hyvät muistot. Nytkin eläkkeellä ollessa entisiä työntekijöitä tavatessamme jäämme juttelemaan. Opettajista tullut jopa kavereita. Sitä paitsi tykkäsin työstäni ja viihdyin työpaikalla. Ei meillä oppilaatkaan haistatelleet siivoojille ja tervehdys tuli melkein poikkeuksetta reippaasti.
- Clean Lady
Miksi siivoojan pitäisi hävetä? Arvostan ihmisiä jotka tekevät työtä elättääkseen itsensä, olipa se mitä hyvänsä. Itsekin siivoan, eikä minua hävetä, miksi pitäisi?
- Viledikko
Minä tervehdin aina. Joskus harvoin on sellainen siivooja, joka ei vastaa, mutta ani harvoin. Usein siivooja tervehtii ensin. Ei katsekontaktia tarvitse odottaa, useimmiten ollaan niin lähekkäin tervehtimistilanteessa, että katsekontakti syntyy heti, kun on tervehtinyt.
Ujous aiheuttaa väärinkäsityksiä. - eräs paskamaakari
Kyllä minä ainakin tervehdin siivoojia siinä missä muitakin samassa talossa töissä olevia kun heitä joka päivä kuitenkin näkee päivän mittaan. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.
Jos siivooja on tuttu, ni tottakai tervehdin. Pitäskö muka muutenkin? Tervehditkö itse kaikkia kadullakulkijoita? Turpaanhan siinä saa ennemmin tai myöhemmin.
- Insinöörimies
Tervehdin aina meidän firman hyväperseistä siivoojaa ja hän hymyn kera tervehtii takaisin! Kiva kattoo kun se kerää roskia tiukoissa farkuissaan ja kumartelee syväänuurretussa puserossaan!
Ei kai tervehtimiseen voi pakottaa? Lienee jokaisen oma asia, tervehtiikö vai ei. Minä en ainakaan tervehdi koskaan ketään.
- espootar6x
Tervehdin siistijöitä kuten muitakin työpaikallani olevia. Ja aina tulee muutama sanakin vaihdettua henkilökohtaisia siinä työn lomassa. Muistan myös joskus iloita ääneen kuinka ihanaa on siistit paikat.
Asuin välillä kerrostalossa, jossa oli ulkomaalaistaustaisia siivoojia, ei siinä kielimuuria ole kun hymyilee ja tervehtii, koskaan en ole vastauksetta jäänyt.
Nuo aiemmin mainitut itänaapurin siistijät ( muualla ) kyllä tunnistaa kaukaa, juurikin siitä ilmeestä. Luulisi ihmisen olevan ylpeä työstään ja nauttivan työn jäljestä.
Ainut kuka ei tervehdi takaisin on talossamme sijaitsevan ryhmiksen työntekijä, hain lapsilleni sinne hoitopaikkaa, mutta lienee sanomattakin selvää että sen toivomuksen peruin. Muutenkin lapsille puhutaan ala-arvoisesti ja tiuskien. - ei-siivoaja
MYYDÄÄN seisomapaikkalippu 35 e
Numero : 0408113357
Niin ei sua siivoojat vituta ! - Hyvät tavat kunniaan
Luulen, että kyse on siitä kun ylivoimaisesti suurin osa ei tervehdi, esim. nyt siivoojaa tai paljon muitakaan, niin ei siinä sitten jaksa enää huomata niitä harvoja sieltä massasta, jotka fiksusti haluaisivat tervehtiä.
- samaa mieltä
Minäkin olen ystävällinen ihminen ja tervehdin työpakallani siivoojiakin ja muita henkilöitä. Vastaus on-ei mitään. Se on joskus ärsyttävää. Tällaisia ihmisiä ei tee mieli tervehtiä enää.
- Se kuuluu
perussuomalaiseen kulttuuriin ja johtuu pohjimmiltaan heikosta itsetunnosta. Kun olen ulkomailla työkeikoilla, työkaverit kätellään aamuisin ja kysytään kuulumiset lyhyesti. Pääasia koko jutussa on että edes huomioi toisten olemassaolon. Sellainen meiltä suomalaisilta usein puuttuu jonka takia meitä pidetään ulkomailla vähän juntteina.
- en minä
Minä en tervehdi ventovieraita! Siinä tulee idiootti olo puolin ja toisin. Moni haluaa tehdä työnsä rauhassa eikä jaksa keskittyä ohikulkeviin ihmisiin! Minä arvostan kaikkia ammatteja. Yhteiskunta pyörii yhteistyöllä, tai pitäisi toimia. Saatan pitää ovea auki esim. vanhukselle jos hän on tulossa samaan aikaan ovesta. En siti mitään ylenpalttista ja ärsyttävää ala tekemään!
Sellaisia voi tervehtiä, joiden kanssa tulee juteltua silloin tällöin. Silloin vasta ihminen on jokseenkin tuttu. Pitäköön kuinka töykeänä tahansa, mutta mikään pakko ei ole tehdä sellaista, minkä kokee epämiellyttäväksi! - mapen1
Olen siivooja,eipä ne asukkaat siellä porras käytävässä vastaa aina tervehdykseen.Hyvä kun eivät jalkojaan pyyhi siivoojalla,että siinä se siivoojan työn kunniotus,näin RAISIOSSA.
- kokki11
Samanlaisia kokemuksia myös minulla omalla työpaikallani.
Työskentelen koulumaailmassa ja on surkeaa, että huomenen sanominen on niin vaikeaa. Ja huonoa esimerkkiä lapsille aikuisilta. - huiskistapuiskis
Jännää, onko siistijä muka siivooja-nimikettä hienompi?
Siistijäsä tulee mieleen pieni pölyjen siirto paikasta toiseen pölyhuiskalla, huiiiiii... - tellukselta päivää
Ikäihmisenä on tervehtimisessäkin ongelmansa. Ensiksi näkö on huono ja nuoret ihmiset ovat kovin kaikki samannäköisiä, ettei sen meikin takaa esim. tunnista naapurin tyttöä. Kun huomaa muutaman kerran tervehtineensä vierasta ihmistä niin tulee varovaiseksi. Sitten kuulo voi olla alentunut ja hattu tai huppu päässä ei välttämättä kuule. Pää ei käänny sivulle helpolla ja kömpelyyden takia on keskityttävä kulkemiseen. Omissa mietteissä ollessa ei vilkkaammassa ympäristössä huomaa tuttuja. Itse en koskaan loukkaannu jos joku ei vastaa tervehdykseen koska tiedän ettei varmaan tahallaan jätä vastaamatta. On vaikea tervehtiä myös ihmistä jonka tietää mollanneen sinua. Sitten monasti kun joku tervehtii kohdalla niin hitaana ei edes ehdi vastaamaan.
- RSS33
Aloittajalta kysyisin, kohtaat päiväsi mittaan monia eri alojen työntekijöitä(?)
Tervehditkö heitä kaikkia vai ainoastaan siivoojaa?
Miksi tervehdit siivoojaa, siksikö että haluat osoittaa olevasi hyvä ihminen ja arvostavasi yhteiskunnan vähäosaisia? Epäilen vähän, että kohdallasi asia on näin...
Se sun tervehtimäsi siivooja ei välttämättä ole mikään idiootti. Itse asiassa saatat jäädä ÄO:ssa reippaasti miinuksen puolelle.
En väitä, että kaikki siivoojat olisivat neroja, mutta moni tekee työtä olosuhteiden pakosta, ei siksi että olisivat tyhmiä.
Saattaa kyllä olla, että siivoojat ovat keskivertoa älykkäämpiä, koska tekevät sitä mitä saatavilla on, eivätkä jää yhteiskunnan eläteiksi.
Toinen huomaa välittömästi myötätuntoisen, säälivän ja pinnallisen tervehdyksesi. En minäkään vastaisi tervehdykseesi, korkeintaan tuhahtaisin...
Veikkaisin, että olet n.35-45 vuotias sinkkumies, joka yrittää iskeä lähiökerrostalossa siivoavaa 20-30 vuotiasta opiskelija-neitokaista?- HEI HEI25
taivas sentään! onko elämä noin vaikeaa? tervehtiminen on minulle luonnollinen tapa enkä mieti tervehdittävän älykkyyttä tai muitakaan ominaisuuksia. ihmisiä ollaan kaikki. menee vaikeaksi jos pitää analysoida jokaisen vastaantulijan hymyt tai hymyttömyys. neurootikko pahimmasta päästä jää miettimään moisia. suomalaisissa on paljon umpimielisiä ja alemmuudentuntoisia, jotka murehtivat turhia. SAIRASTA KANSAAHELLO.
- Kerhis
Nämä ovat niitä elämää suurempia huolenaiheita.
- Silläviisii
Mitä ihmettä...
miten jotkut voi nostaa itsensä jonkun ammatin takia parempaan "kastiin" kaikki me ollaan ihmisiä ja jos siivoojia ei olisi niin jokainen muka "tärkeä iso herra" sitten siivoaa vaan ihan itse sotkunsa. Minulta siivoojat saavat ainakin suuren kiitoksen, ilman teitä moni firma hukkuisi pa...kaan! - eräs hotellisiivooja
Minua ei kiinnostaa yhtään, miten ihmiset tervehtivät minua, olen vain töissä täällä. Muutenkin on aina kiire ja esimies vaatii aina vain yhä tiukemmat aikatalut ja paremman tuloksen. Päässä pyörii niin paljon asioita, ettei välttämättä edes huomaa muita.
- pia2
olen siivooja ja tervehdin kyllä jos minua tervehditään. mutta paljon on myös sellaisia ihmisiä jotka eivät tervehdi minua takaisin. Ihan kuin olisin ilmaa vain!! se ottaa päähän! Ja mitä koulutetumpi ihminen sen huonommin vastauksen saa. Esim. entinen ylilääkäri, onneksi on jo entinen;) Tulee itselle tyhmä olo kun ei vastata takaisin. tekisi mieli ravistella ihmistä että HEI HALOO, SULLE SANOTTIIN JOTAIN! Ja jos tiedän että joku on huono vastaamaan, sanon tahallani oikein kovalla äänellä, sitten voi saada jonkun änkytyksen takaisin.
- hmm.
Väsyneenä harva kai jaksaa sanoa mitään tai havahtua. Mutta voi olla, että jos naapuri ei tervehdi koskaan hän on päättänyt niin.
- siistijä
TAIDAT ITTE MYÖS KUULUA SIIHEN VALITUS KASTIIN. OLET TAINNUT HYVÄNÄ ESIMERKKINÄ OLLA KÄRSÄ ILMASSA.kyllä suomalaiset siivoojat tervehtivät, jos heitä tervehditään mutta ,VENAKKO SIIVOOJA EI TERVEHDI EI AINENKAAN TOISTA NAISTA JOS SATTUU OLEMAAN SUOMALAINEN. NE HORO PERSEET PITÄS PASSITTAA TAKASIN OMAAN MAAHASA.
- vai?
eiköhän siivoaja ole siellä paikalla hoitaakseen heikosti palkatun tehtävänsä, eikä ohi kulkijoiden morjenstamista varten
- siivooja-akka
Eiköhän se ole enemmänkin ihmisestä kuin ammatista kiinni että tervehtiikö vai ei. Olen itse siivooja ja joidenkin ihmisten kanssa tervehdin iloisesti hymyillen jos vastapuoli tekee samoin. Eräät ihmiset ohitan "näkemättä" koska he itse käyttäytyvät samoin. Meillä siivoojilla saattaa myös olla todella kova kiire nykyisten mitoitusten takia, ei siinä paljon ympärilleen ehdi katsoa ja väsymyskin yleensä painaa. Mutta hymy piristää päivän!
- hei hei tosikot
Ainoa järkevä kommentti on siivooja-akalla. harva osaa enää suhtautua muihin ihmisiin normaalisti jos on uskominen näihin valituksiin. eihän elämässä eikä työssä pärjää, jos jää jankuttamaan, miksi joku hymyili tai ei hymyillyt. turha vatvominen on merkki, että omassa päässä viiraa.
ikäviäkin ihmisiä tulee vastaan mutta pitääkö niillä päivänsä pilata. liian hienohipiäinen ei saa olla. hurtti huumori ja reipas asenne auttavat selviämään tympeiden suomalaisten seassa. kun sitten tulee vastaan se ilopilleri tai hymysuu, en pilaa mieltäni miettimällä, oliko se teeskentelyä vai v...uilua. päinvastoin: maksan samalla mitalla takaisin eli hymyillen ja jopa muutaman sanan vaihtaen. siten jaksan taas monta myrtsiä naamaa.
- mielensäpahoittajako
ap: tuskin se siivooja on siellä työpaikalla sinun henkistä hyvinvointiasi varten. Tee sinä vaan sun duunis, hän tekee omansa. Ei kukaan pysty koko ajan tarkkailemaan työhönsä keskittyneenä ohikulkevia "ylemmän tason" ihmisiä ja miettimään mitähän hän nyt mahtaa tuntea kun en tervehtinyt. Se että olet loukkaantunut tuollaisesta tervehtmättömyydestä, kertoo vain kuinka itserakas ja lapsellinen minä minä minä- henkilö olet.Luulet olevasi jotenkin ylempiarvoinen kun olet vaivautunut tervehtimään alempiarvoista ihmistä, mutta kun hän ei vastaa sinulle, suutut! Aijai jai...eikö koko maailma huomioikkaan sinua ja sinunherkkää hipiääsi! hah haha!
- yksi elämän turisti
Totta puhuakseni, ketä kiinnostaa???
On sitä nyt maailmassa suurempiakin murheita, kuin keskittyä jonkun tervehtimisiin.
Ja ihmiset ovat yksilöitä, omine ajatuksineen ja ongelmineen.
Kaikilla on hyviä päiviä ja huonompia sellaisia.
Normikäyttäytymisen mukaan varmaan kuitenkin 99,9% ihmisistä tervehtii takaisin, jos heitä ensin tervehditään. Eli jos jonkun elämänlaatu on siitä kiinni, niin eikun heittämään niitä heippoja, sen suuremmin sitä murehtimatta ja märehtimättä. - *Siivooja-tyttö*
Heipä hei :)! Ajattelin nyt pistää muutaman rivin. Olen nääs itsekkin siivooja ammatiltani, ylpeä työstäni ja arvostan työtäni. Omassa työpaikassani arvostetaan myös meitä siivoojia aivan samalla tavalla kuin muitakin työntekijöitä. Meitä tervehditään ja me tervehdimme toisia työntekijöitä, sekä asiakkaita. Meidän kanssa jutellaan aivan kuin muidenkin talossa työskentelevien kanssa, olemme osa sitä työyhteisöä, vaikka työpaikallamme on eri ammattikunnan työntekijöitä. Työpaikallamme oli jokin aika sitten hetken näitä armeijan HERROJA. Niistä kyllä täytyy sanoa, anteeksi vaan, että ovat moukkia. Eivät osaa tervehtiä ja ovat kuin kompastuisivat omaan näppäryyteensä. Kerran sitten ajattelin kokeilla, että jos oikein kovalla äänellä heitä tervehdin, niin saanko vastausta. (enhän voinut tietää, että jos olivat vaikka huonokuuloisia.) No, sitten kerran näin, että tuolta niitä nyt taas tulee......... niinpä minä näppäränä tyttönä kun he olivat minun kohdallani kajautin, ETTÄ PÄIVÄÄ VAAN TEILLEKKIN! Enpä saanut vastausta heiltä keneltäkään, vaan vihaisen mulkauksen muutamalta heepolta, eipä tarvinnut sen jälkeen heitä paljoa noterata. On se omanarvon ja työnkunnioitus minullakin, enkä ole kynnysmatto, vaikka niitä joskus imuroinkin :))! MUKAVAA KEVÄTTÄ MEILLE KAIKILLE, JOTKA PIDÄMME TÄMÄN SUOMEN KIINTEISTÖT YM. SIISTEINÄ JA PUHTAINA!
- Varusmiessiivooja
Ylpeitten kapiaisten pakit pestiin paskapytyn harjalla.Olisivatpa tienneet...
- jar9
meillä töissä siivoojaa kun koittaa tervehtiä niin saa irvistyksen takasin, on naama niin norsun *****na että. oikein pepsodenttina.
kyllä se muille näemmä morjestaa muttei mulle.
olen kai suututtanut sen jotenkin. tietäs vaan miten.
on toki niitä mukaviakin siivoojia nyös työpaikallani.
aloin jo kierrellen kaartelemaan toisaalle ettei vaan joutuis käytävällä irvistyksen kohteeksi. - asdafvzxzczc
Mitä jos sillä siivoojalla on vaikka tapahtunut jotain traagista yksityiselämässään ja siksi sitä ei huvita morjestella? Tai jos se joutuu vaikka käymään töissä vaikka on sairas ja siksi ei jaksa kohdata muita? Tai keksi aisalle ihan mikä tahansa muu syy, joka ei henkilökohtaisesti liity sinuun ja jatka matkaasi.
- siistijä hyvinkää
Kyllä työpaikallani on enimmäkseen tervehtijöitä ONNEKSI ! Isosta konsernista kyse .
Kerrostaloasunnossa asun muutin äskettäin ja uskomattoman kohteliaita asukkaita tervehdimme jutustelemme niitä näitä toven , kohteliaisuus luo mukavan
ilmapiirin.
siistijä - ..........
Olen nuorena ollut siivoojana kesätöissä ja voin sanoa että sen verran rankkaa, likaista ja surkeasti palkattua ja aliarvostettua työtä se on että en yhtään ihmettele että siinä vaiheessa kun sitä on tehnyt vuosikaudet ei enää jaksa olla kovin aurinkoinen.
- ???????"
Nämä roskaastin kippaaja kesätytöt luulee tietävänsä alasta kaiken kun ovat olleet hetken alalla.Arvostus tulee ammattitaidosta ,työnjäljestä ja asikkaan huomioon ottamisesta.Työssä jaksamista auttaa koulutus,osaaminen ja sitä kautta työtyyväisyys.
- CLEANER ED
Oletko kaatanut roskiksesi?
- uudeltamaalta
minä en työpaikallani ketään tervehdi tai moikkaile,koska olen paras.muut toki minua mielistelee mutta jääköön nuoleminen omaan arvoonsa.kun teet ahkerasti töitä ja häivyt kotiisi se riittää.ei sinne työpaikalle todellakaan ole kavereita tultu hakemaan.
- siivouksen ydin
Joku tervehtii ja joku ei, eli en kommentoi "tervehtemis-keskustelua" enempää. Vaan se, että ihminen joka pitää siivousta jotenkin hävettävänä on aika ymmärtämätön elämän perusasioista.
Täällä kyllä bakteerit jyräisivät ja rotat loikkisivat entistä iloisemmin ilman siivousta ja siivoojia...
Joten on aika outoa että yleensä ns korkeasti koulutetut ihmiset ottavat kantaa aika hanakasti siivousalalla olevaa kohtaan, siis negatiivisessa mielessä, luulisi siitä koulutuksesta olevan hyötyä siihen, että ymmärtää joteensakin sen, miten yhteiskunta toimii tai siis pitäisi toimia.- siivoojar
Voin kertoa siivoojana, että se on ihmisestä kiinni tervehtiikö vai ei. Itse kärsin tietynlaisesta paniikkihäiriöstä ja se ilmenee arkuutena toisia ihmisiä kohtaan ja tietyissä kohtaa miehiä.. En tiedä miksi näin on. Ehkä sen tekee toisen ihmisen persoona ja käyttäytyminen? Meillä töissä yleisesti kaikki moikkaa toisiaan, mutta löytyy niitäkin, jotka ei katso edes päin.
Mulla myös ongelmana, etten uskalla soittaa vieraisiin kohteisiin ja jotkut tututkin on vaikeita. Olen nykyisessä työssäni päässyt jo tästä ongelmasta eroon niin ihmisten kuin soittamisenkin suhteen, helppoa se ei ole ollut!
Ei kaikki johdu aina tylyydestä, mykkyydestä ym. mitä edellä on mainittu. - vai niin,aha?
Ei vaan outoa on se, että kun tällä nimimerkki- Suomi24-foorumilla ei näy henkilöitä, että tuollaisia kommentteja tässä Suomi24:a on... Ei näy tänne, että mikä ton Suomi24-vihatarinamölisijän keskustelunaloituksen laatineen koulutus on, vaikka yrität väittä, mutta uskaltanen veikata, ettei ainakaan akateemisen alan opiskellut kirjoittaja ole kyseessä; mitenkään toki muita koulutusaloja ja mitään rehtejä ammatteja tietenkään halveksumatta, mutta on se vaan niin, että todennäköisempää, jos joku jotakin siivoustyön tekijää nettipilkkaisi, olisi se, että nettipilkkaaja on idiootti nettihäirikkö, eikä kyse missään määrin olisi siitä, että muka akateemisuuteen vedoten joku tai kukaan kokisi ylemmyydentunteita.
Älä puhu p*skaa: missään ei mitkään akateemiset ihmiset kirjoittele vihatarinoita siivoojien ammattitaidosta. Eikä muutenkaan kiusaa ketään, kuten eivät kiusaa sosiaaliset amiksetkaan, netti vaan joillekin sairaille on vääristelemisen paikka. Olishan se nyt aivan järjetöntä touhua laatia jonnekin nettipalstalle vihajorinoita yksittäisistä ihmisistä, haloo.
Minä en ainakaan osaa ajatella, että siivoustyö tai siivoojat olisivat vähäarvoisia. Onhan nyt siivoustyötä tehnyt moni kuuluisakin ja myöhemmin menestynytkin ihminen, ja jos taas toivemmatti siivooja, heitä aina tarvitaan yhteiskunnassa.
Te nettikiusaajat tässä pidätte ihmisiä vähäarvoisina, te näiden nimettömien Suomi24- foorumeiden friikit ihmisten ja ihmisyyden halventajat. Halveksuttehan te minuakin: etten sen vertaa kunnioita ihmisarvoani, että ymmärtäisitte, etten halua ottaa osaa kiusaamiseen, missään.
Ja se ei ole mikään "ns korkeasti koulutettu", se sanamuoto, vaan joko ihminen on korkeakoulutettu tai ei. Mitä siivoustyöhön tulee, niin kun aikoinaan itse sitä työtä tein, en koskaan ajatellut olevani yhtään sen alempiarvoisempi ihmisenä, kuin muutkaan, enkä halua, että Suomi24- nettikiusaajat välittävät sitä käsitystä, että olisin jotenkin ihminen, jolle siivoustyö olisi noloa. Sitäpaitsi nykypäivän Suomessa hyvin monet ihmiset joutuvat keräämään leipänsä erilaisista pätkä- ja silpputöistä: minusta siivoaminen ei ole noloa työtä.
Koulutuksesta on ihan turha kadehtia: etenkään, kun ette mulle edes kerro, keitä olette. Olisi hirvittävän säälittävää, jos olisi henkisesti niin pieni ihminen, että jaottelisi ihmisiä. Ja v*ttu jos olette joitakin umpisekopäitä, saan raivarin: tätä viestiä ei tartte levittää pois tältä Suomi24-foorumilta, voitte jättää mun tyyppiset tavikset netinkäyttäjät rauhaan kiusaamiselta. Huomaan kyllä sen, että vastaan asiattomiin ninettömiin aloituksiin tässä Suomi24:a. Tekee surulliseksi,että miten pahoja ihmisiä on olemassa, kuinka kiusanhaluisia ja häiriintyneitä.
Jos aloituksen laatinella on jotakin jotakuta siivooaparkaa vastaan, niin voinee mennä ihan _asiallisesti ja ystävällisesti_ kasvokkain reaalielämässä sille siivoojalle kertomaan, että on kaunainen, jotta siivoojakin sen tietäisi. Ei tartte missään Suomi24-palstoilla laatia nimettömänä vihakirjoituksia akateemisia kohtaan. Eikä amiksiakaan. Ei ketään vastaan.
Mä tulen kohta hulluksi, kun en osaa käyttää tätä nettiä, ja minä niin jos voisin määrätä, lopettaisin kaikki nämä nettifoorumit, missä kiusataan viattomia. Suomi24 = kiusaamisfoorumi, niinkö?
- pyllyt kiinnostaa
Tervehdin vain hyvännäköisiä, nuoria siivoojanaisia. Pyrin heidän kanssaan myös aina samaan hissiin.
- tilahoitaja
IMetsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
IOlen siivooja. Tai kuten uusi termi kuuluu; tilahoitaja.
Alkuun ,noin 2v sitten,oli vaikeaa joidenkin ihmisten kanssa. Eivät tervehtineet.
Sitten aloin itse sanomaan huomenta,päivää,terve...
Ja nyt,oltuani talossa yli 2 vuotta,kaikki vastaavat tervehdykseen ja osa alkaa jo muistuttaa ystävää. Jutellaan kaikenlaista jos ehtii...
Joskus pitää jopa muistuttaa että olen töissä ja pitää mennä ja ymmärtävät sen.
Eniten työssä ärsyttää se,ettei saa suoraa palautetta aina kaikkialla asiakkaalta,vaan se tulee oman työnjohdon kautta,viiveellä. Johtuu tosin siitä,
että asiakas on hyvin byrokratiivinen...
Jos asiakkaat uskaltaisivat sanoa suoraan,voisin parantaa työnlaatua nopeammin.
Itse kestäisin kritiikin paremmin asiakkaalta,kuin omalta työnjohdolta.
Lienen siis fiksautunut enemmän asiakkaaseen,kuin omaan työnantajaan...
Mutta senhän pitäisi vain parantaa työnlaatua.- tervehtivä siivooja
Tuo on niin totta, ettei ihmiset voi sanoa siivoojalle itselleen jos sanomista on, vaikka muuten juteltaisiin kaikesta. Valitus menee oitis pomolle ja se saattaa tulla joskus tietoosi, jos tulee, yleensä se on vielä joku mitätön juttu, mutta valittajalla on kai ollut pahapäivä ja on pitänyt päästä pätemään. Ja juuri nämä mitättömät jutut sitten pilaavat sen siivoojan päivän koska jos siitä olisi oitis kerrottu itselle olisi voinut toimia heti, koska yleensä olet jo tilan tehnyt kun sinne "jotain" ilmestyy, ei tule välttämättä edes mieleen käydä tarkistamassa tilanteita koska työ tehdään sen mitoituksen mukaan. Ja mikä eniten ärsyttää siivooja on yleensäkin viimeinen henkilö joka saa tiedon jos talossa jotain erikoista tapahtuu, vaikka oikeastaan siivoojan olisi se tieto saatava, sillä osaisi siivota senkin tilan esim. ennenkuin tilassa tapahtuu jotain erikoista, mutta ei, siivooja saa tiedon siitä yleensä siinä tapauksessa kun näet, että väkeä virtaa tilaan tai olet menossa siivoamaan ko. tilaa ja siinä kohtaa mietit vain, että minkähän näköistä siellä on, mutta onneksi elämä on opettanut, ettei hermostu vaan ajattelee, että no olisiko pitänyt muistaa kertoa sitä siivoojillekin?! Eli kertokaa siivoojalle itselle jos on aihetta valittaa, siten loppujen lopuksi aiheutatte siivoojalle vähiten mielipahaa, vaikka tuntuukin ettei kehtaa kertoa, mutta pomolle kehtaa... Ja huomioikaa sekin, että siivoojan täytyy tietää myös kaikki yllättävät tapahtumat työpaikallaan.
Ap:lle voisin sanoa, että ei voi erotella siivoojia muista ammattiryhmistä niitä ihmisiä jotka ei tervehdi löytyy joka ammatista! Itse olen ottanut sen käytännön, että alkuun tervehdin aivan kaikkia jonkin aikaa, mutta siinä vaiheessa kun oppii tuntemaan ne jotka eivät tervehdi takaisin, heidät jätän tervehtimättä ja yritän olla heille näkymätön, alkuun se satuttaa, mutta siihen tottuu. Ja sitten joskus aikojen päästä kun se toinen huomioikin minut tunnen tulleeni hyväksytyksi ja aloitan taas tervehtiä. En enää murehdi sitä etteivät voi alkuun tervehtiä, meitä on joka lähtöön teen vain työni ja saanpahan olla omissa ajatuksissani ja tehdä työni reippaasti kun ei kukaan tuhlaa kallista työaikaani jutusteluun, sillä sehän tietää vain entistä kiireempää jos jokaisen kanssa juttelee ja siksi usein haluaisikin pitää etäisyyttä muihin ammattiryhmiin koska se kiire on niin mieletön ja halua tehdä työ hyvin. Ja vaikka aina tervehdinkin niin kyllä sitä joskus on niin keskittynyt tekemiseen ja omiin ajatuksiinsa ettei välttämättä "näe eikä kuule" mitä ympärillä tapahtuu, mutta sitten kun "palaa takaisin maan pinnalle" niin sitten huomaa taas tervehtiäkin! - älä ole hinari
Ootkohan käyttänyt liikaa Applen tuotteita, kun tuota iitä pitää tunkea joka sanan alkuun???
- kikapoo
Se,ettei siivooja tervehdi,voi johtua siitä että hän on ujo tai muutoin sosiaalisesti rajoittunut.
Sinun ei kuulu loukkaantua siitä,vaan ymmärtää henkilön mahdollista rajoitteisuutta. - siivooja pimeässä..
Kannattaa kysyä siivoojalta, onko hän käynyt siivoamassa ministeri Hautalan kotona.
Jos on, on ymmärrettävää, että siivooja on alakuloinen ja poissaoleva. Siivoojalle ei nimittäin kerry eläkettä työtulosta, koska Hautala on jättänyt hänen eläkemaksut maksamatta. Vituttaahan sellainen ketä vain. Teet kovaa työtä vuodesta toiseen ja eläkettä ei kerry yhtään kun Hautala maksaa vain pimeänä. - JKOP
NJINKÖ
- Shiivoojasetä
Olen ollut alalla v.95 lähtien yrittäjänä, nyttemmin portaisiin keskittynyt; vastaan on tullut koko suomen kirjo.
Julkkiksista hamppareihin. Julkkiksista kunniamaininnan ansaitsee muuten lore joka on kuin tvssäkin; kiinnostunut myös tuntemattomien elämastä; anyway näitä paskantärkeitä ihmisiä riittää, pidän sitä vain huonona tapana, kaikki ei ole kotona saanut kunnon käytösnormeja joilla pärjätään ja ollaan sosiaalisia. Itse tervehdin aivan jokaista pientä, suurta, pultsaria, julkimoa joka vastaan tulee, se on compliment, eu sen kummenpaa, small talk : itseeni teki vaikutuksen kun kerran pariisin marriotissa jo aamuvarhaisella jok ikinen siivoja tervehti : good morning: musta se tuntui hyvälle ja siitä sain lisäpointtin tervehtiä edelleen kohteliaisuuteena kaikkia duunissakin..
- lkölkölk
On sulla kova kohtalo. Joudut heittäytymään teatraaliseksi. Ujo siivooja ei tervehdi. Kyllä, kylläpä minä niin mieleni pahoitin.
- anonym1
En kyllä ymmärrä, miksi vuonna 2013 on niin vaikeaa toteuttaa ihan peruskohteliaisuutta toista ihmistä kohtaan. Oli kyse sitten hampparista tai professorista, niin samaa sakkia me kaikki ollaan. Päätin eräänä aamuna tervehtiä kaikkia kadunlakaisijoita ja roskakuskeja yms.,yms. joita tapasin kävelymatkallani töihin ja en varmasti ikinä ole ollut niin hyväntuulinen heti aamulla töissä kuin nyt, kun huomaan ihmisten vastaavan ystävällisyyteen ystävällisyydellä.
- sdfgsdfgg
Miksi siitä pitää tehdä niin iso numero, jos ventovieras ei tervehdi?
Se, että ihminen ei vastaa tervehdykseen, ei automaattisesti tarkoita, että tällä olisi jotain tervehtijää vastaan.
Kuinka vaikeaa se on keskivertoälyisten tämäkin asiaa tajuta?
- Risuparta kaljamaha
Olisikin paljon helpompaa, kun ei tartteisi miettiä kenelle täytyy tervehtiä ja kenellee ei. Töissä ja naapurustossa, kun kaikki eivät tervehdi etenkään köyhää ihmistä aina takaisin niin siinä menee hermo ettei turhaan pidä itseään idioottina ja tervehdi ihmisiä, ketkä eivät tervehdi takaisin.
Parempi näin vain kavereille tervehdys muille mulkaisuja takaisin. - Ruhess
Siivojat rulez, sanon sulle aamulla huomenta ja sanot samat mulle...
Vittu homma kummallakin, mikä nysvyttää??? - kissus
Lomitan silloin tällöin siivoojia eri kohteissa, ja olen törmännyt moniin erilaisiin työyhteisöihin. Joissain firmoissa jopa se firman ulkopuolelta kerta viikossa vieraileva siivooja on osa tiimiä ja hänetkin huomioidaan. Sitten löytyy näitä toisen ääripään edustajia, jotka jo firman luonteesta johtuen sulkevat siivoojan yhteisön ulkopuolelle. Työhön liittyy salassapitosäädöksiä tai työ on muuten valvottua ja tarkoin säädeltyä. Näissäkin kohteissa olen siivonnut ulkopuolisena, ja minulta on jopa pyydetty etten reagoi ympärilläni tapahtuviin asioihin. Sellaiseen turtuu nopeasti, ja pian huomaat että useampi päivä on hujahtanut ohi ilman että olet työsi parissa puhunut kenellekään.
Niin että ei se siivooja häpeile rehellistä työtään tai leiki ylimielistä. Pahimmassa tapauksessa häntä on kielletty tervehtimästä tai muutoin ilmaisemasta olemassaoloaan. - Marjut :)
Olen toiminut siivojana eri paikoissa...kouluissa , sairaaloissa, toimistoissa ym. Kyllä mun tapoihini on AINA kuulunut tervehtiä ihmisiä ympärilläni, vaikken aina vastausta ole saanutkaan, tervehdin silti. Mutta niin teen muutenkin, tervehdin ihmisiä rappukäytävässä, kaupankassaa, konnareita junassa, bussikuskia jos menen bussiin ja sanon kiitos, kun jään pois kyydistä. Kohteliaisuus / hyvät tavat ei maksa mitään :)
Iloista kevättä kaikille - hoitaja3636
Minäkin tervehdin kaikkia. Myös sellaisia rasvamaksaisia juoppoja joiden sormet ja koko keho on turvoksissa kun maksa vetelee viimeisiään. Sidekudos korvaa toimivan maksan ja kuolema on jo melkein ovella. Ikävä asia tuo maksakuolio! Kuolioon mennyt maksa ei palaudu ikinä ennalleen. Kittaavat kaljaa päivittäin. Potevat lievää haiman ja sappirakon tulehdusta. Suolisto ei saa enää sappientsyymiä ja rasvainen ruoka ei sula. Suolisto tulehtuu ja siitä seuraa laktoosiallergia ja B-vitamiinien ym. vakava puutostila. Pahimmassa tapauksessa koko suoli mätänee ja pitää leikata metreittäen ketunruuaksi. Kun haima ei toimi kunnolla veren sokeri nousee ja aiheuttaa valonarkuutta silmiin!!! Hoitamaton diabetes sokeuttaa ja jalkaterät menee kuolioon. Jalkaterät pitää sitten leikata pois. Kolesteroolit nousee huippuun kun suolisto on tulehtunut ja siitä seuraa veritulppia sydämmeen, aivoihin, keuhkoon jne.. Vitamiinien puutos aiheuttaa kudosten ja ihon haurastumista ja kuivumista. peräaukosta tulee verta ja suupielet halkeilee jne.. Suonten ja limakalvojen rakenne haurastuu ja voit kuolla suusta tulevaan verensyöksyyn kun ruokatorvessa suoni repeää. Tähän kuntoon pääsee kun juo säännöllisesti 5 pulloa (0.33l) olutta viikossa.
- vai niin, jahas?
En usko, että olet sairaanhoitaja, koska kai sentään ammattikorkeakouluissakin opetetaan,että sana "sydämeen" kirjoitetaan yhdellä m-kirjaimella? Mun mielestä ei erityisen mukavaa ole tollanen mainostaminen, että aukoo päätään nimettömässä netissä. Mikään ei minusta ole halveksuttavampaa, kuin pahansuopainen juoruilu julkisella Suomi24-palstalla, koska kai te nettikiusaaja-urpotkin tajuatte, että kun näitä Suomi24- palstoja ulkopuolinen tulee lukemaan, haluaisi nähdä normaalia viestintää, jollaisen edellytykset a ja b ja ehkä vielä c:kin ovat, että ensinnäkin kirjoittaja kirjoittaa mielipiteen josta haluaa keskustelua, toiseksi osallistuu aloittamaansa keskusteluun ja kolmanneksi kirjoittaa ainoastaan siten, että jopa omalla nimellään voisi kirjoittamastaan vastata. Tämä tuntuu teille olevan todella vaikeaa.
En tiedä kuka olet, mutta halveksun ihmisiä, jotka leikkii identiteeteillä netissä. Sulla on ilmeinen tarve jauhaa paskaa. Ymmärrä, että olet säälittävä.
- Epäsosiaalinen perso
Meille tuli työpaikalle aikoinaan uusi työkaveri, joka vain käänsi katseensa pois, jos sitä tervehti. Sillä oli muitakin samanmoisia 'mielenterveyshäiriötä', selvisi myöhemmin. Epäsosiaalinen persoonallisuuhäiriö, tai what ever.
"Usein kuulee valituksia". Mistähän johtuu, että täällä ei oo tullu kuultua, että pitäisi tervehtiä. Jaa että ihan ussein oot kuullu valituksii... On olemassa sellaisia ihmisiä, jotka sen takia välttävät katsekontaktii, että ei joutuisi vaikka ulkopuoliselle ihmiselle selittelemään asioita. Mun piti kahdeksan vuotta sitten 20-vuotiaana lääkärin nähden riisua paita ja lääkärillä käynnissä mää välttelin katsekontaktii ja sitten lääkäri toki kirjoitti paperiin: "Välttelee katsekontaktia". Kirjoitettiin myös, että: "Ei vastaa ilmeeseen ilmeellä". (Mulla on skitsofrenia.) Miksi pitäisi vastata ilimeeseen ilimeellä? Miksi pitäisi katsoa toista ihmistä kasvoihin, jos ei oo keskustelutuulella. Kyllä mää uskon, että sillä teidän siivoojaalla on sellainen tarkoitus, että hänen pitää luututa ynnä muuta ja jos hän käyttää aikansa tervehtimiseen ja tervehtimisen lisäksi seurusteluun, niin enpä tiiä tulleeko siitä palakkaa... (Seurustelulla mää tarkoitin ihan keskustelua.) Ja siten mulla ois sellainen pikkutoive, että en toivo ollenkaan miinus enkä plussakaan peukkua eli en toivo mitään peukun peukkua, joten arvostelkaa vaikka ommaanne kirjoitusta rakkaat ihmiset
- Tämmöisiä tuli miele
Tervehtiminen ei vie aikaa. Se ei vaadi ilmettä. Jos toinen sanoo "Moi", vastataan "Moi". Jos toinen sanoo "Huomenta", vastataan taasa samoin "Huomenta."
Se siitä. Näin pieni juttu. Ilman mitään taustatarkoitusta. Kuuluu ihmisten väliseen kohteliaisuuteen.
Normaalissa kanssakäymisessä katsotaan sen ihmisien kasvoihin, jolle puhutaan. Ei Tämäkään ole pakollista, jos oikein pahalta tuntuu, voi sanoa Moi ja katsoa samaan aikaan lattialle. Normaali ihminen kokee toki lattiallekatsomisen niin, että ko. hlö ei halua puhua hänelle tai on epäkohtelias, mutta ei sekään ole iso juttu normaalin hlön mielestä. Jos tuntuu, että on pakko välttää katsekontaktia silloinkin kun sanoo moi, ihan fine.
Mielenterveysongelmainen luulee, että tervehtimisessä kyse on jostain muusta kuin pikkujutusta, itsemääräämisoikeudesta tms ja voi tehdä tavallisesta tervehtimisestä elämää suuremman ongelman.
Siinä vaiheessa kun hänelle toistuvasti sanotaan aamuisin huomenta, päivisin moi, tai perjantaina hyvää viikonloppua, eikä hän koskaan vastaa mitään, silloin muut ihmiset alkavat pitää häntä pikkuhiljaa outona ja epäsosiaalisena. Ja sitä hän silloin myös on, jos ei osaa kommunikoida muille edes tuota pikkujuttua, 'moi'.
- En oo
enää sisivooja.
- ën ****n*
Olen kaikille pässille sanonu
- tunnet itsesi
epäilemättä paremmaksi ihmiseksi kun halvennat siivoojia, ja varsinkin jos ne ovat ulkomaalaisia. Olisi kiva tietää mitä itse teet? Oletko oikein raksalla vai kentien siwan kassalla. Älä huoli, olette ihan samalla tasolla niiden siivoojien kanssa vaikka varmasti pidätkin itseäsi jotenkin yhteiskunnallisesti parempana, tuskin olet!
- katse1kontaktia ? hi
antoiko entinen ?
- Nainen rättikasassa
Olen siivooja ja vihaan sitä työtä yli kaiken.Onnettomista syistä joudun sitä tekemään,enkä arvosta yhtään sitä työtä.Kumpa voittaisin lotossa ja pääsisin kauas mopista.....
- Vain arvailua...
Onko tullut mieleen, että kaikki eivät ole ulospäinsuuntautuneita?
Siivoajissa saattaa olla jopa melko ujoja ihmisiä. - Uusiajenkkioppeja
Jospa se tervehtii vain pimeänä maksavia ministereitä.
- vai niin, aha?
Vai niin? Tähän asti olen pitänyt tätä Suomi24:a nimetöntä
nimimerkkikeskustelufoorumia, tähän Suomi24-yhteisöön ulkopuolisena keskusteluita satunnaisesti kommentoivana, vain aika lailla harmittomana ihmisten pahan olon purkamisen paikkana; missä tosin pääosin siis jokseenkin häiriintyneet netin nimimerkkikirjoittajat kirjoittelevat, mutta olenpa tainnut olla väärässä: tämä foorumi Suomi24 taitaa ollakin ihan ainoastaan todella sairaiden nettikiusaamisesta nauttivien temmellyskenttä, olenko oikeassa? Kysyn nimettömältä nimettömänä, ja minulla ei tähän Suomi24:n profiilia ole.
En todellakaan tiedä, että mistä te tässä Suomi24:a Suomi24- nettikiusaajat revitte kaiken maailman kuvia ja muuta vihatarinoihinne tällä Suomi24-foorumilla, mutta mitä näitä keskusteluja olen lukenut - ainahan nimettömiä-, niin sanon ja muistutan yhä kaikenlaisia häiriintyneesti internet-kiusaamisesta nauttivia, että ON RIKOS esimerkiksi mennä nettiin toisten ihmisten nimillä ja perustaa esimerkiksi vihaprofiileja ihmisistä tai käyttää keskustelupalstoja kiusaamiseen. Nettikiusaajille: omilla identiteeteillänne saatte tehdä mitä haluatte ja kertoa omituisia mielipiteitänne asioista tai ihmisistä tässä Suomi24:a, mutta ette minun tai kenenkään muun. Lisäksi nettikiusaajille toinenkin tieto: ette saa rekisteröidä minua "henkilöksi" tähän Suomi24:n, kun tai jos kirjoitan kommentin näihin Suomi24- keskusteluihin - en ole antanut siihen ja sellaiseen käytökseen lupaa, kun jan koska minä postaan tekstini ainoastaan laskutehtävän kirjoittamalla, asianmukaisesti nimettömänä ja haluten olla rauhassa huomiolta nimettömällä foorumilla.
Eiköhän liene aika omahyväistä pilkata ammattiryhmiä Suomi24-foorumilla nimimerkin takaa? Se pokerin määrä pöyristyttää, mitä tässä Suomi24:a esiintyy kiusaamisen suhteen, ja minä ainakin voin kertoa, että tulen pikkuhiljaa selvittämään, että mitkä hullut minua viatonta esimerkiksi ovat vuosia pelotelleet ja pilkanneet tällä Suomi24- foorumilla, kunhan opin ensin käyttämään nettiä; minua, joka en ole/ ole koskaan ollut osallinen mihinkään Suomi24- yhteisöihin, ja jonka kirjoittelun tässä Suomi24:a jotkut nettikiusaajat ovat kokeneet kiusaamismielessä erittäinkin ilmeisesti isoksikin ilokseen, kun ovat k*sseet minua nimetöntä kirjoittajaa suoraan linssiin, kun tällä tavalla spontaanisti ja viattomasti vastaan Suomi24:n etusivulta noihin nimettömiin vihajorinakeskustelun aloituksiin, luonnollisestikaan ymmärtämättä mitään nettiä ja ihmisiä häiriköivien nettitoimijoiden motiiveista, koska ne motiivit lienevät ja ovat lienevät täysin järjettömiä.
Mikä on Suomi24 foorumin ylläpidon vastuulla, on, että jos ja mikäli(?) tällä Suomi24- foorumilla on vihayhteisöjä ja häiriköitä profiileilla viattomien nimissä, ylläpito ilmoittaa niistä jopa poliisille tarvittaessa. Netti ei ole paikka, missä saisi kiusata - ei muuallakaan saa. Että terveisiä siitä, että lakitupakin saattaa kutsua, jos nettikiusaaminen tältä Suomi24-foorumilta ei lopu tässä ohessa myös anonyymille, joka pelotteli minua näissä Suomi24- keskusteluissa, kun mielipiteeni ei ollut samanlainen kuin hänen, että hän pitäisi huolen, että "tulisin ikuisesti olemaan vainottu netissä" ja niin edelleen... Oma käsitykseni sosiaalisuudesta ei ollut ihan yhtenevä, kun itse tässä en tiedä, että keitä olette ja että miksi kirjoitatte noin äääliömäisiä juttuja. Ymmärrän, että nimimerkkien takaa tuo tietysti on helppoa, mutta mikään kiusaaminen ei saisi olla mahdollista internetissä.
Onhan tämä nettikiusaajien "aikakausi" kai valitettavasti, mutta jospa laki nyt menisi kohta sellaiseksi, että loppuisi liiemmät pilkkailemiset netissä tykkänään. Onko nettihäiriköt niin kateellisia ihmisille, että niiden tarvitsee mennä nettiin luomaan hirvömäisiä profiileja ihan tavisten hyvien ihmisten nimissä, filosofinen kyssäri? Suosittelen hoitoon hakeutumista jokaiselle pahasta "moraalipipistä" kärsiville, mikäli harrastus on pilkata reaalimaailman ihmisiä netissä. Jotkut vissiin kuvittelee olevansa käteviäkin tässä Suomi24:a, kun netissä on tällainen foorumi, mikä on irvikuva keskustelemisesta ja tavanomaisesta sosiaalisuudesta.- Tapahtunut kylläkin
Siivoustyössäkin voi tulla helposti hyväksikäytetyksi jos on liian kiltti ihminen.En tiedä onko kukaan koskaan kokenut tämmöstä.Itse olen oppinut että mua ei pompotella miten vaan.
- vai niin,aha?
Tapahtunut kylläkin kirjoitti:
Siivoustyössäkin voi tulla helposti hyväksikäytetyksi jos on liian kiltti ihminen.En tiedä onko kukaan koskaan kokenut tämmöstä.Itse olen oppinut että mua ei pompotella miten vaan.
Aha? No siinä tapauksessa olet oppinut väärällä tavalla, että sinua "ei pompotella miten vaan". Ei nimittäin anna oikeutusta nettikiusaamiseen, jos on kokenut väärää kohtelua elämässä (koska niin me kaikki ollaan), vaikka olisi kuinka taitava netin käyttäjä, eli netissä ei saa mennä väittämään puppupuheita, mikä tosin varmasti on mahdollista ainoastaan niin kauan, kun on moraalittomia nettitoimijoita varten nämä nimettömät Suomi24-keskustelufoorumit, missä häviävän pienenä vähemmistönä ovat keskusteluun kykenevät.
Jos olet niitä tai se, jotka minua vainoaa, niin let me tell you: minua ei hevon kikkareen vertaa ole jäänyt kaivelemaan yhtään ketään tai mitään vastaan mikään asia elämässä. Siinä mielessä olen henkisesti terve.
Kiltteys on kyllä vaikea juttu: minä itsekin olen hyvin kiltti. Olen pitänyt sitä hyvänä ominaisuutena, mutta ei se ole hyvä juttu, jos Suomi24- foorumi rikkoo mun psyyken, kun kirjoitan tälle. En luonnollisestikaan ymmärrä, mitä joriset, koska kirjoittelusi on nimetöntä. En pysty kohdentamaan viestiäni, ja tuskin pystyisit säkään, jos olisit mun tyyppinen nettitoimija, joka tulee nimettömänä Suomi24:n etusivulta tän foorumin Suomi24- nimetöntä keskustelua kommentoimaan.
Väität, että sua on "käytetty hyväksi" siivoustyössä? Ettei vain olisi kiusaamista ja pupputarinaa jotakin kadehtimaasi kohtaan, joka sattumoisin on siivoojan hommiakin tehnyt? _Mikäli_ todella niin on, että puhut itsestäsi, mene ja kirjoita nimelläsi asiasi vaikka lehteen tai mene vaikka foorumille, missä ihmiset on nimillä ja selitä siellä ongelmasi, mutta älä fuulaa minua. Tämä Suomi24 on tarkoitettu keskustelemiseen anonyymisti, eikä nettikiusaamiseen, eikä Suomi24-keskustelupalstakeskusteleminen edellytä rekisteröitymistä, jos ainoastaan keskustelee keskustelupalstalla, jos oikein olen ymmärtänyt soittaessani foorumin asiakaspalveluun.
Jännä toi nettikiusaajien tyyli tässä Suomi24:a. Ei mitään vilpitöntä kirjottamista havaitusti koskaan.
- Maisteri itse
Tervehdin siivoojia ja talonmiehiä, sillä he ovat hyvin rehtiä väkeä ja ansaitsevat tulla huomatuiksi ystävällisellä eleellä.
Työpaikan muutamaa kaksinaamaista nilkkiä en sen sijaan tervehdi. Ei sen puoleen, eivät hekään sitä koskaan tee - juuri kenellekään muille paitsi toisilleen.
He eivät ansaitse sitä toisin kuin nuo siivoojat, talonmies ja naapurini koira, jotka noita nilkkejä ylempään henkiseen kastiin kuuluvina saavat joka aamu iloisen tervehdykseni osakseen ja minä samanlaisen takaisin ;) - Ex siivooja
siis siivoojat elää sossun ja kelan asumis tuilla tai vaikka miehiensä tuloilla. Pitävät työstään mutta???
- vai niin,aha?
Sinä idiootti Suomi24-palsta- nettikiusaaja et taida tajuta, että ei kukaan Suomessa "elä" esimerkiksi toimeentulotuella, nimettömässä herjauskäytöksessä. Eikä Kelan asumistuilla kukaan elä herroiksi, jos tavallisiin pienituloisiin viittaat herjaamismielessä tossa nimettömässä kiusaamissönkötyksessäsi. Suomessa kun toimeentulotukea ei myönnetä kenellekään jatkuvaluontoisesti, eikä tässä maassa siten ole ensimmäistäkään tai yhtäkään ihmistä, joka "eläisi" sillä. Kelan asumistukea voi saada, jos tulot ovat alle tuhat euroa kuukausi: halveksutko niitä, jotka saa asumistukea? Monet on töitä tekeviä, jotta saa yhteiskunnan tukia selvitäkseen elämässä ja tuskin yhteiskunnan tuet ovat tarkoitettu vain optiomiljonääreille, vaiko oletko sitä mieltä, kenties?
Tulee oikeasti huono olo, kun lukee näitä nimettömiä Suomi24-palstoja, vaikka itsekin olen aina nimetön, jos tälle Suomi24- foorumille kirjoitan keskustelupalstalla. Ja jos sä urpo nettipalstahäirikkö nimettömillä feikki-identiteetti- teksteilläsi yrität usuttaa duunarisiivojia vastaan akateemisia (siltä sun tyoperä nimetön teksti näyttää?), niin toivon ja uskon, että nettikansassa on sentään sen verran fiksua sakkia, että he tajuavat bluffin, että jos jossakin on kyse kiusaamisesta, mitä ei saisi tapahtua.
Minä ainakaan en koskaan ole mistään niin hyvää palkkaa saanut, kuin duunarina tehtaassa siivoamassa. Tykkäsin siitä työstä, mutta akateemisuutta korostan siksi, että monet akateemiset tekee yks kolmasosa pienemmällä palkalla viis kertaa vastuullisempaa työtä, vaikka takana olisi vuosien raataminen ja lukeminen, joten ei ole perusteltua kadehtia koulutusta, en ymmärrä sellaista. Mitä tulee ammatillisiin meriitteihin, niin yleensä fiksut ihmiset menestyy. Itse olen vasta viime päivinä tajunnut, että mähän olen hellantelttu, koska en koskaan ole osannut kadehtia ketään tai mitään. Minua vaan kertakaikkiaan ei kiinnosta, että mitä kukin tienaa tai miten on; hyvät tyypit on vilpittömiä. Elämä menee niin, että hyvyys huomataan ja palkitaan - yritän kömpelösti lohduttaa niitä, joita tällä sairaalla Suomi24-foorumilla ehkä on herjattu, koska itsekin olen herjattujen joukossa. - vai niin,aha?
vai niin,aha? kirjoitti:
Sinä idiootti Suomi24-palsta- nettikiusaaja et taida tajuta, että ei kukaan Suomessa "elä" esimerkiksi toimeentulotuella, nimettömässä herjauskäytöksessä. Eikä Kelan asumistuilla kukaan elä herroiksi, jos tavallisiin pienituloisiin viittaat herjaamismielessä tossa nimettömässä kiusaamissönkötyksessäsi. Suomessa kun toimeentulotukea ei myönnetä kenellekään jatkuvaluontoisesti, eikä tässä maassa siten ole ensimmäistäkään tai yhtäkään ihmistä, joka "eläisi" sillä. Kelan asumistukea voi saada, jos tulot ovat alle tuhat euroa kuukausi: halveksutko niitä, jotka saa asumistukea? Monet on töitä tekeviä, jotta saa yhteiskunnan tukia selvitäkseen elämässä ja tuskin yhteiskunnan tuet ovat tarkoitettu vain optiomiljonääreille, vaiko oletko sitä mieltä, kenties?
Tulee oikeasti huono olo, kun lukee näitä nimettömiä Suomi24-palstoja, vaikka itsekin olen aina nimetön, jos tälle Suomi24- foorumille kirjoitan keskustelupalstalla. Ja jos sä urpo nettipalstahäirikkö nimettömillä feikki-identiteetti- teksteilläsi yrität usuttaa duunarisiivojia vastaan akateemisia (siltä sun tyoperä nimetön teksti näyttää?), niin toivon ja uskon, että nettikansassa on sentään sen verran fiksua sakkia, että he tajuavat bluffin, että jos jossakin on kyse kiusaamisesta, mitä ei saisi tapahtua.
Minä ainakaan en koskaan ole mistään niin hyvää palkkaa saanut, kuin duunarina tehtaassa siivoamassa. Tykkäsin siitä työstä, mutta akateemisuutta korostan siksi, että monet akateemiset tekee yks kolmasosa pienemmällä palkalla viis kertaa vastuullisempaa työtä, vaikka takana olisi vuosien raataminen ja lukeminen, joten ei ole perusteltua kadehtia koulutusta, en ymmärrä sellaista. Mitä tulee ammatillisiin meriitteihin, niin yleensä fiksut ihmiset menestyy. Itse olen vasta viime päivinä tajunnut, että mähän olen hellantelttu, koska en koskaan ole osannut kadehtia ketään tai mitään. Minua vaan kertakaikkiaan ei kiinnosta, että mitä kukin tienaa tai miten on; hyvät tyypit on vilpittömiä. Elämä menee niin, että hyvyys huomataan ja palkitaan - yritän kömpelösti lohduttaa niitä, joita tällä sairaalla Suomi24-foorumilla ehkä on herjattu, koska itsekin olen herjattujen joukossa.Ja lisään omaan viestiini, että se sairas joka roikkuu herjaamassa minua, todella muokkaa viestintääni : nyt teki sen, että muutti yhden ainoan kirjoittamani sanan eli sanan "jotka", muotoon "jotta", mutta korostan, että en ole Suomi24:n jäsen, ja olen luullut,ettei sekopäät sentään siinä määrin ala viattomia vainota harmittoman Suomi24- palstalle kirjoittamisen vuoksi, että ruikkii ja ronkkii vaikka mun viestintää, mutta siinäkin ilmeisesti olen väärässä.
En tiedä mitä minua Suomi24:a kiusanneet haluavat, mutta todennäköisesti jotakin pahaa. Tai ainakaan mitään normaaleja ihmisiä ei mulle juurikaan ole tässä' Suomi24:a koskaan kommentoinut, identiteeteistä en tiedä.
- Just juu
Minun kokemuksestani on jo lähes kymmenen vuotta. Olin siivoamassa suurta toimistotaloa, jossa oli ennen ollut kolme siivoojaa, mutta kun se vaihtui kolmemerkkiselle siivousliikkeelle mitoitettiin se niin, että yksi siivooja riitti. Siellä oli töissä lähinnä insinöörejä ja merkonomeja.
Insinöörien puolelle oli kiva mennä ja (vaikka luulisi) ei siellä ollut yhtään likaisempaa kuin hienojen toimistorouvien puolella. Siellä tervehdittiin ja juteltiin. Merkonomien puolella taas meininki oli toinen. Tervehtimiseeni ei vastattu. Siivoustyön ohjaajalle soiteltiin, että lattiassa on ollut kaksi viikkoa samassa kohdassa tahra (halkaisijaltaan 3 cm), vaikka oli joka päivä ko lattiaosuuden pyyhkinyt kostealla. Hän tuli paikalle ja totesi sen olevan himmentymä vahassa :). Toimistorouvat olivat myös liian hienoja tiskaamaan omia kahvikuppejaan (taukohuoneissa ei ollut astianpesukoneita) ja valittivat kun en niitä tiskannut, vaikka siivoussopimuksessa ei oltu 180:n työntekijän työpaikassa käsintiskausta määriteltykään. Eräs toimistohaukka totesi minulle, että hän tietää, että olenko käynyt hänen huoneessaan siivoamassa sillä hän laittaa minulle aina testiksi lattialle klemmarin.
Nyttemmin olen vaihtanut alaa, mutta vieläkin kauhulla muistelen, miten alas ihminen voidaan painaa ja ihmettelen, miten juuri toimistotyöntekijöillä on niin suuri tarve mukamas "alempien" alistamiseen. Järkyttävää on, että näinkin selkeää työpaikkakiusaamista saa yleisesti esiintyä. On se kumma miten aikuiset ihmiset taantuvat leikkikoulutasolle töihin mennessään! - OottepöhköjäkuinL&T
Siivoojien käden liikkeet neliötä kohti on tarkkaan laskettu eikä tervehtimisestä saa yhtään lisään.
- slasopwp
Itse pyrin aina tervehtimään siivoojaa, vaikka ei katsekontaktia saisikaan. Tähän saakka jokainen on tervehtinyt takaisin.
Omalla työpaikallani ovat lähinnä ne muut henkilöt, jotka eivät tervehdi. Täälläkin on töissä noin 30 tyyppiä, joista 2-3 tervehtii melko usein. Ne loput eivät yleensä vaivaudu sanomaan mitään - ei tullessa, eikä mennessä. Yks isompi pomo ei koskaan sano mitään. Kiva työyhteisö ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607094- 1233727
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.263050- 212688
- 272353
- 181930
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3681899- 251890
- 321788
- 451752