Wobbleri

hannak1

Onko täällä omistajia joiden koira on sairastunut wobbleriin. Itselläni 9 vuotias dobermanniuros, joka seisoo erikoisesti. Eli kun jää paikalleen seisomaan niin takapää ns. vajoaa alaspäin. Muistuttaen luisua saksanpaimenkoiraa. Lopulta yleensä meneee makuulleen. Hengittäessä mahan kaari alamahan kohdalta menee enemmän sisäänpäin. En osaa oikein selittää. Vähän niin kuin samalla tavalla kuin miten maha menee kun koira vinkuu...

Muutoin koira käyttäytyy normaalisti. Menee kuitenkin rappuja ja juoksee myös ulkona. Otan kyllä yhteyttä eläinlääkäriin heti, mutta haluaisin tietää niiltä joilla on kokemuksia sairaudesta että: mitä hoitokeinoja teillä on käytetty? Onko toipunut? Koiran ikä? Onko tämän ikäistä mahdollisuutta kuntouttaa mikäli sairaus edes on wobbleri. Miten teillä on tutkimuksissa todettu tämä sairaus? Meillä kun ei ole hoippumista eikä muitakaan "pahempia" tai selvempiä oireita. Tai tietenkin oireet varmasti pahenee ajan kuluessa nopeasti meillä vielä alkutekijöissä.

2

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Täällä!
      Meillä 6-vuotias käyttöuros diagnosoitiin 4-vuotiaana ja siihen loppui hyvin alkanut ura suojelussa..
      Meillä kyllä lievä tapaus, jolla takajalkojen koordinaatiokyky on heikentenyt, koiran takajalat menee kuin olisi kännissä ja koira pyllähtelee ja juostessa kaatuu helposti. Myöskin tuntuu kipuilevan niskaansa jos esin nojaa nuuskiessaan kuonoaan vasten. tällöin nopeasti muuttaa pään asentoaan.
      Meill ei ole oireillut ikinä seistessään eikä hengittäessä näy päälleppäin mitään, että menisin lääkäriin ja epäilisin muuta kuin wobbleria.
      Wobblerhan on kaulanrangan nikamien yliliikkuvuudesta johtuva sairaus

      Wobbler on kaulanrangan vika ja siitä ei valitettavasti parane ikinä. Pahoissa tapauksissa leikkaus voi auttaa koiran oireettomuuteen mutta koira ei siitä kyllä parane ikinä. Onneksi sairaus itsessään ei aiheuta koiralle kipua ja monet wobbler koirat elävät hyvää elämää joskin käyttöhommat täytyy jättää muille täysin.

      Wobbler todetaan pahoissa tapauksissa jo röntgenillä ja lievätkin nähdään varjoaine magneettikuvauksissa.

    • Conny

      Meillä
      14-vuotias narttu.Oireet alkoi n.10-vuotiaana ja paheni vuosi vuodelta kunnes tammikuun lopussa petti takapää kokonaan.Tietyistä perheelisistä syistä jäi lopullinen päätös tekemättä vaikka muutaman kerran oltiin jo autossa.Kuinkas olla,heinäkuun alussa "vanharouva" otti jalat alle!!! Muutamasta metristä lähettiin liikkelle ,nyt pari-kolme kierosta omalla pihalla ja illalla melkein kilometri. Tuskin se parane mutta vahvistuu päivä-päivältä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe