Nykyajan rintamamiestalo

Rantojen Kruunaamaton Ursus

Nuorille arkkitehdeille suunnattiin vastikään jonkinlainen "nykyaikainen rintamamiestalo" -kisa, josta pidettiin vähän julkisuudessa mekkalaakin. Näin voittajasuunnitelmasta kuvan jossakin lehdessä ja olin ällikällä lyöty. Talo oli aivan uskomattoman ruma! Musta kuutio, jossa oli pitkä suorakaiteen muotoinen, pieni ikkuna alakerrassa. Suunnitelma oli kuin mustan graniittisen hautapaaden kopio. Jos taloon olisi laittanut mustat hapsut kulmiin, niin se olisi näyttänyt ehkä ruumisarkulta. Mieleen tuli se vastikään tehty synkkä paanukirkko, joka hipoi jo rumuuden maailmanennätystä.
Mitä ihmettä arkkitehdeille opetaan teknisissä korkeakouluissa? Kurjuutta riittää muutenkin maailmassa ilman tällaisia depression materialisoitumisia talon muodossa.

7

2706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

http://www.asuntotieto.com/40000i_Asumistieto/IDEA/40000i_IDEA-tulos.html

Ruskeallehan tuo minusta näyttää, ei mustalle. Oletettavasti olisi saatavana myös muissa väreissä, kuten talot yleensä.

Tuo ikkuna siellä kulmassahan on oikeasti aivan helvetin iso, ei pieni. Melkein koko olohuoneen seinän kokoinen.

Siihen en ota enempiä kantaa, onko talo ruma vaiko eikö.

• arkitehti

No eihän tuota voittajaa arkkitehtikunta valitse, vaan palkintolautakunta, sitä sopii syyttää lopputuloksesta. Lautakunnasta löytyi kuusi jäsentä, joista (vain) puolet ovat arkkitehtejä.

Ja alakerran ikkunako pieni? Sehän näyttää olevan pari metriä korkea ja ainakin viitisen metriä leveä ;)

Mutta vakavasti: eiköhän muunneltavuus ollut ratkaisussa aika keskeisellä sijalla - myös aukotuksen ja värien muunneltavuus. Ei ehdotuksen ulkoasu ole kiveen kirjoitettu (edes hautakiveen).

http://www.mtv3.fi/koti/kotikuntoon/jka_talopaketti.shtml?300390

• Rantojen Kruunaamaton Ursus

No, muistin sen ainoan ikkunan koon väärin. Nyt kun katson uudestaan tuota taloa, niin vieläkin hirvittää. Tuostahan saattaa saada pysyvän psyykkisen trauman pelkästään kuvaa katsomalla. Én usko, että osaisin piirtää itse rumempaa vaikka tosissani yrittäisin. Nähtävästi synkkyys ja umpimielisyys ovat kunniassa myös arkkitehtuurissamme, kuten muussakin kulttuurissamme?
        Olemme itse suunnittelemassa taloa ja tiedämme suunnilleen minkälaisen haluamme. Aika modernin näköinen siitäkin todennäköisesti tulee. Arkkitehti puuttuu vielä ja olen käynyt sen vuoksi läpi näitä eri talojen kuvia.

• Herra Arkkitehti

Et näköjään ymmärrä, että me arkkitehdit suunnittelemme taloja ajatellen kokonaisvaltaisesti ja huomioiden aikakauden taiteelliset aspektit. Se, mitä tavallinen työläinen pitää kauniina ja käytännöllisenä on meidän arkkitehtien kehittyneen vaiston mukaan tylsää.

• Rantojen Kruunaamaton Ursus

Minua ainakin hätkähdytti kovasti tuon voittajaehdotuksen näkeminen.
        Toisaalta, kuten aiemmin on tässä keskustelussa huomautettu, niin osasyyllinen näkemääni on palkintolautakunta. Sehän se voittajan valitsi.
        Olen nähnyt paljon hienoakin arkkitehtuuria ja kunnioitan kyllä arkkitehtuuria ihan vilpittömästi omana taiteen lajinaan.

• Herra Arkkitehti
        Rantojen Kruunaamaton Ursus kirjoitti:

Toisaalta, kuten aiemmin on tässä keskustelussa huomautettu, niin osasyyllinen näkemääni on palkintolautakunta. Sehän se voittajan valitsi.
        Olen nähnyt paljon hienoakin arkkitehtuuria ja kunnioitan kyllä arkkitehtuuria ihan vilpittömästi omana taiteen lajinaan.

Yksi asia mikä pitää mainita on, että vaikka arkkitehti olisi kuinka hyvä tahansa, niin hänellä voi olla surkea MAKU. Tai enemmistöllä jostakin freaking "palkintolautakunnasta".

Suurin osa meistäkin on varmaan nähnyt kamalia asuntoja, jotka on suunnitellut päästötodistuksen saanut sisustussuunnittelija. Ja jotkin suunnitellut asunnot ovat todella tyylikkäitä. Slick.

• AMK
        Rantojen Kruunaamaton Ursus kirjoitti:

Sinä et nyt ainakaan ymmärrä mitään näistä arkkitehtuurijutuista. Taide ei aukene tavalliselle. Pitää olla kouluja käynyt että tietää mikä on oikein ja kaunista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1020
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      774
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe