Laitokseen joutuminen

jianiggga

kertokaa laitoksesta kaikkee mahollista. minkä takii jouduitte sinne ja kauan olitte? saako siel viikkorahaa ja kuinka paljon? jos jää päihteistä kiinni niin mitä tapahtuu? saako kavereille mennä yöks ja mitkä on kotiintuloajat? entä jos ottaa hatkat niin mitä tapahtuu? tell me everythingg

35

6430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoh123

      oon 15 vuotias tyttö ja jouduin kuukaudeks oman paikakunnan lastenkotii päihteitten takia. siellä oli viikkoraha 11euroo 50 senttiä. jos jäätpäihteistä kiiinni ni ainaki täällä joutuu olemaan 24 tuntia omassa huonessa menettää ulkoilut.kavereille ei saa mennä yöks ellei vanhemmat ja lastenkoti anna siihen lupaa sillon kun on kotilomat, ja harvoin lupaa heruu, ellei ole ansainnut luottamusta. hatkoille kannattaa lähtee jos tietää joutuvansa olemaan 18vuotiaaks asti, mut jos joudut olemaan esim puol vuotta tai vähemmän ni ei kannata pilata sitä lähtemällä hatkoille koska joudut jäämään luultavasti pidemmäks aikaa sinne. ja luonnolisesti kun jää kiinni hatkoilta menettää ainakin viikoksi ne vähäisetkin ulkoilut. ihan täyttä paskaa on olo siellä!

      • Ei ollu mitään viikkorahaa mulla ainakaan. Miksi ihmeessä yhteiskunta antaisi päihteidenkäyttäjille rahaa samalla kun lukitsee ne laitokseen päihteiden takia?


    • fkjahguwby

      Minä vaan toivoisin, että pääsisin sinne... Sielläkin on paremmat oltavat kuin täällä, sillä vanhemmat pahoinpitelee mua ;( Kertokaa joku miten sinne pääsee?

      • Anonyymi

        Tee sust johonki sossu ilmotus


    • janskuw

      laitokseen pääset jos hankit paljon sossumerkintöjä esim. mut oikeesti jos sulla o tollaset oltavat ni kannattaa kertoa vaikka koulukuraattorille tai psykologille ni ne ottaa yhteyttä sosiaaliviranomasiiiin. ite just jouduin liiallisen alkoholin käytön takia.

    • smile18

      Kannattaa kertoa vaikka sukulaiselle esim kummitädille,mummolle,tädille,kaverin äidille tai vaikka mennä perheneuvolaan ja sanoa,että haluaisi jutella kotiasioista jonkun kanssa.
      Ota vaikka ystävä mukaan tueksi,kun kerrot jollekin aikuiselle.

      • :psjjdbbdb

        Ei onnistu. Vanhemmat huijaa.


      • Anonyymi
        :psjjdbbdb kirjoitti:

        Ei onnistu. Vanhemmat huijaa.

        Kyl ne oikeesti lapsen vakavissaan lopulta ottaa. Ota vaikka joskus salaa video, kuva tai edes äänite, kun pahoinpitelyä tapahtuu. T.Kokemusta.on


    • janskuw

      tollasissa asioissa sossut uskoo ensisijasesti lasta. on nimittäi tosi yleistä et vanhemmat valehtelee et ne sais pitää lapsensa kotonaan. kerrot vaa rohkeesti jollekki aikuiselle niin ne lähtee viemää asioita eteenpäin :) !

    • Moikka, Olen viillelly, ja yms, minulla on kauheena un-paineita, isäni on alkoholisti, Vanhempani riitelee, haluaisin Jonnekki laitokseen, Siellä mulla olisi varmaan Mukavempi olla ):

      • Anonyymi

        hei! yritä selvitä. mullaki tullu monta sossumerkintää päihteistä nii katotaa joudunko laitokseen. mullaki kokemusta viiltelystä, mutta oikeesti ei kannata! siitä jää arvet ja kaikkee. kokeile vaikka urheiluu tai jääpalojen/chilin syöntii. mun kavereilla on kokemusta laitoksesta nii ei sielläkää kivaa oo. mut oikeesti kannattaa kertoo jollekki kaverille tai aikuiselle sun oloista nii pääsisit lepäämään. tsemppii!!! <3


    • Anonyymi

      Oon viillelly ja kaikkee ja en Tunne oloani hyväksi kotona, sossumerkkei löytyy lähinnä5-8 ja kaikkee, vanhemmat juo ja huutaa mulle koko ajan. Auttakaa mua pliis😭

      • Miten?


    • Ite olin stopparilla mihin pahimmat sekoilijat joutuu kun olin 17v. Tämä oli epäoikeudenmukainen teko yhteiskunnalta ja pääsin kuukaudessa pois esittämällä parantuneeni narkomaniasta. Jatkoin sen jälkeen käyttöä, tietenkin. Tuollaisten laitosten konsepti on huono. Toimii ehkä pahimmille tapauksille mitkä veti siellä joka ilta ketipinoria ja muuta.

    • Anonyymi

      Voiks joku kiva ihminen auttaa? Okei siis oon 15v tyttö käytän päihteit, niiku varmaa suurinosa teineistä joskus kokeilee niitä, ja oon jääny nyt aika monesti kiinni ja mulla on sossuilmotuksia joku 2. Niin mietin vaan sitä että jos mun omat vanhemmat ilmoittaa sossuille mun ja mun päihteide käytöstä, niin tarkottaako se sitä että joudun laitoksee? Ja oisko se niiku silleen että oon vaan joku 2kk ja sit pääsen himaa vai?

      • Anonyymi

        Jos omat vanhemmat ilmoittaa nii tietenki joudut laitokseen riippuu miten vakavii ne sun lasten suojelu ilmoitukset on jos ne on jotai tupakan,alkoholin tai sähkötupakka vetämistä nii joutuisit olee 2-4vk mut jos ne on jotain pahoinpitely,murtautuminen,ryöstö,tappo tai huumeitten vetäminen nii siitä voit olla jopa 1-4 vuotta + jos oot yli 15 ja teet näitä saat rikosilmoituksen ja jos tarpeeksi vakava rikos meet nuoriso vankilaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos omat vanhemmat ilmoittaa nii tietenki joudut laitokseen riippuu miten vakavii ne sun lasten suojelu ilmoitukset on jos ne on jotai tupakan,alkoholin tai sähkötupakka vetämistä nii joutuisit olee 2-4vk mut jos ne on jotain pahoinpitely,murtautuminen,ryöstö,tappo tai huumeitten vetäminen nii siitä voit olla jopa 1-4 vuotta jos oot yli 15 ja teet näitä saat rikosilmoituksen ja jos tarpeeksi vakava rikos meet nuoriso vankilaan :)

        et vitus joudu must mu vanhemmat teki sossu ilmotukse must ja mu broidist ku jäätii kii pilvest viinast vapest yms mut ei meitä mihinkää pistetty vaa tuli joku palvelutarpeen arvionti ja siel ne päätti et tarvitaan joku perhetyöläine mut ei mihinkää laitoksee pistetty


    • Anonyymi

      Mää jäin tänää kiinni päihteiden käytöstä mun vanhemmille, ja ne haluis mut laitokseen. Siis käytän niitä vaa hauskanpitoon ja kohtuudella mut ne sanoo et oon huora ja yms ku teen sitä, mut oikeastaan alkoholilla lievitän kipua, jota vanhemmat aiheuttaa nimittelyllä ja paskalla käyttäytymisellä. Ne on aina ollu tosi tiukkia ja nimittelee mua ja kohtelee huonosti, siitä se mun päihteiden käyttö alkoi. Oon kohta 16 v, ja kun pääsen nyt keväällä peruskoulusta pois, ajattelin tehä kaksoistutkintoo toises kaupungis eli pääsisin asuntolaan, mut silti haluun laitokseen ennen sitä. Mä en kestä mun vanhempien kohtelua, ja ymmärrän ettei päihteet siihen auta...mitä mä voisin tässä tilanteessa tehä?

      • Anonyymi

        Voit esim mennä puhuu jollekki koulu kuraattorille yms ja sanoo et sä et pysty olla kotona mut jos tää ei auta viel nii ota muuteman kerran hatkat tai juo ihan kunnolla ja jää kii siitä nii saat sossu ilmotuksii ja sut voidaa siirtää sit laitoksee mut suosittelen tota et meet ekana puhuu koska noista muista jutuista saatat joutuu osastolle ja siel ei sit tosiaa oo kivaa sun kaikki kamat pengotaa yms


    • Anonyymi

      Hyvät ihmiset et joudu laitokseen ellei sinun vanhempasi anna siihen lupaa!!!!

      • Anonyymi

        joudut, jos sut huostaanotetaan tai oot pelkästään vaaraks itteles/muille. sillon ei vanhenpien lupia kysellä😙


    • Anonyymi

      Ite pelkään et joudun laitokseen koska potkaisin yhtä toista poikaa ilmat pihalle. Enkai joudu sinne?

      • Anonyymi

        Kertokaa pliiiiis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa pliiiiis

        et tommoset yksittäisest pikkujutust joudu, jos ei hänelle kovin vakavasti käynyt. Sun pitää vaa pahotella hirveesti ja osottaa et ymmärrät asian vakavuuden ja teko ei toistu nii selviit laitokselta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et tommoset yksittäisest pikkujutust joudu, jos ei hänelle kovin vakavasti käynyt. Sun pitää vaa pahotella hirveesti ja osottaa et ymmärrät asian vakavuuden ja teko ei toistu nii selviit laitokselta

        Joudunko laitokseen jos tönäisin mun opea ja huusin sille


    • Anonyymi

      Ite en oo ollu laitokses mut paraskaveri oli ja se oli sie 1kk ja joutuu sen takii et sen äiti ei pärjännyt kuulemma sen kaa nii oli ettiny paikkaa oli siis ollu isoja riitoja mihin oli ihan soitettu sossut ja lanssi hakemaan se,se oli saanu viikko rahaa tekemällä töitä ja ihan muutenki n 20e ,kavirilla sai käydä tosin se laitos oli aika kaukana niin oli joka viikonloppu kotona ja sit vanhemmat päätti saako mennä kaverille,sillä oli vissiin 20.00 kotiintuloaika,hatkoista saattaa tulla lvr (liikkumisvapaus rajoitus) tai sitte jotai muuta.

    • Anonyymi

      Olisi ihana löytää rikkoutunut tyttö jonka voisin pelastaa ja olla hänen enkeli joka auttaa.

    • Anonyymi

      Noh itse jouduin laitaokseen tai no nyt tarkemmin sanottuna ammatilliseen perhekotiin. Henkilökohtaisista syista. Vaikea elämäntilanne ja omat töppöilyt. Muistan yhä sen kuinka minut sijoitettiin kiireellisesti, kun olli 13, syksyllä, johonkin random perheeseen landelle. Perhekoteihin sijoitetaaan lapsia ja nuoria ensisijaisesti. Eli käytännössä random normaali perhe joka on päättänyt, että sinne saa tuoda lapsia jotka ei pysty asumaan kotonaan. Perhe oli ns päivystys perhe eli heille saattoi tulla päivystys aikoina lapsi hetkeksi/väli aikaisesti oli päivä mikä tahansa ja olipa kello vaikka yö. Päivystys perheistä päästään lopulta jatkamaan takaisin omaan kotiin tai pitkäaikaisiin sijoituspaikkoihin jos esim. huostaanotto tulee. En pitänyt paikasta ja ihmiset oli ilkeitä eikä osannut antaa apua ja tukea jota siinä elämän tilanteessa tarvitsin. Olin siellä melkein vuoden. Kun kesän loppu lähestyi sain uuden sijoitus paikan. Ja olen täällä yhä. Tää on pitkä juttu ja kerron loput toisessa viestissä jonka kommentoin tähän minun kommenttiin jota nyt luet. T:Kokemusta-on

      • Anonyymi

        Noni eli tämä sijoituspaikka oli paljon parempi tämä oli siis se ammatillinen perhekoti, toisin kuin toinen. Ihmiset on kivoja ja osaa auttaa ja he järjestää tekemistä ja tekee tätä sydämmellään. Olen nyt 14 ja saan kuukaudessa 63euroa. Toisessa paikassa minä sain 20euroa kuussa, aina kun he viitsi sen maksaa eli harvoin. No joo tää on hyvä paikka, jota harva on, olen onnekas. Hatkannut olen entisestä paikasta monesti pitkäksikin aikaa, vaikka se jännää niin se vain aina pahensi tilannettani ja omaa asemaani ja jos yhtään töppöilet saat kotiloma kiellon. Ainakin meillä. Kavereilla saa normaalisti käydä, jos et hanki itseäsi arestiin. Yökyliä on vaikeampi sopia, mutta sekin lienee mahdollista. T.Kokemusta-on


    • Anonyymi

      Mä haluun laitokseen

      • Anonyymi

        Et haluu välttämättä se ei oo aina niin kivaa.


    • Anonyymi

      Mä haluun laitokseen

    • Anonyymi

      Ite olin laitoksessa 5kk sitten mut laitettiin kiireelliseen huumeiden käytön takia olin tasan 1kk. Olihan se ihan mukavaa joo mutta onhan siinä aina huonoi puolii. Siellä missä ite olin niin joku toinen nuori tuli kattoo mitä teit puhelimella, ja huutoitki koko päivän. Viimesenä päivänä heräsin 5.30 siihen et mun ovee tultiin paiskoo täysii ja muutenkin mun ovee oltiin aina paiskomassa. Kaikki nuoremmat oli kiin mussa eikä antanu rauhaa jos en päästänyt mun huoneeseen niin alkoi huutoitkee oveni takana ja paiskomaan tavaroita. Mutta muuten oli ihan hyvä paikka kerran tosin yksi mua vuoden nuorempi kävi minuun käsiksi mutta ollaan hyvissä väleissä. Jäin kanssa kotilomilla kiinni juomisesta ja ohjaaja kelle asiasta ilmoitettiin ei edes kertonut asiasta eteen päin jäin samalle ohjaajalle kiinni vapesta ja hän sanoi vain että "jos on pakko vetää niin tos on takaovi" eikä kertonut asiasta muille ohjaajille. Tämän takia pääsin kotiin ilman ongelmia ja palaverissä sanottiin myöa että minulla ei ollut päihteiden käyttöä sioituksen aikana.

    • Anonyymi

      Älkää yllytäkö nuoria hölmöilemään. Kertokaa miten paljon parempi ratkaisu olisi ollut opetella käyttäytymään järkevästi ja saada asua kotona.

    • Anonyymi

      Oon 13v poika haluun öaitoksee kertokaa miten pääsen pls🙏🙏🙏😃

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe