7-veljestä HUOPUU

Pettynyt kutoja

Kudon paljon sukkia ja nyt olen huomannut että 7-veljestä lanka ei kesäkään aina konepesua 40ast. vaan huopuu.
Mikähän lanka voisi korvata tämän kotimaisen ja muuten kestävän langan???

42

12754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no mutta

      Kyllähän villa huopuu.

      Keinokuidut on kestäviä, huopumattomia ja hiostavia.

      Täysvillaisia ei tarvitse pestä koneessa. kevyt käsinpesu riittää.

      • lkSJGOhb

        Kun halpaa ostaa, niin halpaa saa.


      • Sukankuluttaja.70.plus

        Ei muuten hiosta keinokuidut! VAIN puuvilla hiostaa tai paremminkin kastuttuaan lötköttää märkänä, ei kuivu, ja on märkänä kylmä.
        Täysnailoniset urheilusukat (4 paria) kestivät minulla 50 vuotta ennenkuin kului reikä. Ensin talvisukkina, viime vuosina ympärivuotisina. Olivat liian hyviä ja kestäviä (kuten nailonpaidatkin) ja siksi kartelli pakotti lopettamaan niitten tekemisen.
        Villasukkakin on muuten hyvä, mutta kuluu puhki parissa viikossa ihan normaalissa kotikäytössä.
        Kaikista paras talvipaita mitä minulla on koskaan yli 70 v elämäni aikana ollut, oli nailonvelourpaita.
        Ainut haittapuoli nailonvaatteissa on tulenarkuus. Silti auton alla pakoputkia hitsatessa (1960-luvulla) kaasuhitsin roiskeet teki vain nätit reiät paitaan. Kipinä sulatti rikien reunat joten ei lähtenyt purkautumaankaan.
        Nailonpaita oli talvella lämmin koska ilmava kudos sisälsi paljon eristävää ilmaa. Kesällä viileä koska tuuli pääsi sen läpi jokseenkin esteettä. Helppo pestä ja silittämättä siisti.


    • sukkaa pukkaa

      olen huomannut että 7veljestä on todella huonontunut lanka. en juurikaan osta enää tätä lankaa, ja olen ollut suurkuluttaja ennen. Ystäväni teki matalavartiset sukat tästä langasta. piti töissä joka päivä ja nyt ovat tossut muotoutuneet ja huopuneet talvikengässä melkein kuin huopatossuiksi. ei hyvä lanka. suosittelen vallan muuta. novitalle on lähetetty valituksia, mutta eivät kuulemma kommentoi asiaa. teen n. 40 paria vuodessa sukkia ja olen vaihtanut regia-lankaan, on kestävä ja mukava neuloa.

    • Janne hyvä

      Itse olen vaihtanut Janneen ja Maijaan, Janne vastaa vahvuudeltaa 7 veljestä. Ja luulenpa että 7 veljestäkään ei ole enää ihan kotimainen.

      • ------

        Saako Tico tico-lankaa mistään enää?


      • 7 veljestä on

        ihan yhtäkotimainen kuin Maija ja Janne norjalaisia. Nekin olivat hyviä lankoja silloin alkuun, mutta kun valmistaja siirsi tuotantonsa Kiinaan niin laatukin rupesi vaihtelemaan = heikkenemään. Syynä siihen, että Kiinasta tulevien lankojen esim. paksuudet heittelevät on se, että sikäläinen toimija teettää langat aina siellä mistä halvimmalla saa.


      • Ei 7-veljestä käyttö
        7 veljestä on kirjoitti:

        ihan yhtäkotimainen kuin Maija ja Janne norjalaisia. Nekin olivat hyviä lankoja silloin alkuun, mutta kun valmistaja siirsi tuotantonsa Kiinaan niin laatukin rupesi vaihtelemaan = heikkenemään. Syynä siihen, että Kiinasta tulevien lankojen esim. paksuudet heittelevät on se, että sikäläinen toimija teettää langat aina siellä mistä halvimmalla saa.

        Eikö lankaa tuoda Kiinasta?


      • Kyllähän
        Ei 7-veljestä käyttö kirjoitti:

        Eikö lankaa tuoda Kiinasta?

        sitä lankaa tuodaan nykyään tosi paljon Kiinasta. Eikä siinä mitään. Osa on hyvää, osa taas ei niin kovin hyvää. Mutta jos tuodaan, niin se pitäisi tehdä ehdottoman avoimesti, jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus valita ostaako hän kiinalaisia lankoja vai ei.

        Mitä me tiedämme niiden tuotantoprosessista? Kuka tietää mitä niihin lankoihin (ja moniin muihin Kiinassa valmistettuihin tuotteisiin) ylipäätään tungetaan? Niin kauan kuin esim. Kiinan kemikaalilaki ei vastaa eurooppalaista tasoa, ottaa käyttäjä aina tietoisen riskin. Entä minkälaisille terveyshaitoille tuotantalaitosten työntekijät altistuvat?

        Halvalla kun saa, niin eikö näistä asioista tarvitse välittää? Muistelkaapa vain kun n. 3-4 vuotta sitten H&M:stä ei löytynyt ollenkaan lasten talvihaalareita. Syy: Kiinassa valmistetuista haalareista löytyi syöpää aiheuttavia myrkkyjä, ja tuotteet vedettiin pois myynnistä.

        Jokaisen oma valinta, totta kai. Mutta eikö kaiken reiluuden nimissä myös lankatukkujen (sillä sitähän nämä eurooppalaiset 'kehräämöt' nykyään suuressa määrin ovat kaikki tyynni) tulisi kertoa lankojensa todellinen alkuperämaa?


      • Tietovuoto

        Samaa se on kaikkien muittenkin tuotteitten kanssa. Valmistaja tekee just sillä nimellä ja Made in -tekstillä millä tilaaja tilaa. Esimerkiksi jo 1960 -luvulla näin Nokian tehtailla kun henkilöauton renkaita poistettiin vulkanointimuoteista. Renkaitten kyljissä luki AVON Made in Ireland. Vuosikymmenten saatossa vastaavaa on osunut kohdalle kymmeniä kertoja. Nissenin kalliit silmälasin merkkisangatkin tehdään parilla eurolla Taiwanissa. Just sillä nimellä millä Nissen tilaa. Tuttu oli Nissenin ostaja ja kertoi...


      • Eläkeläiskutoja

        olen saman huomannut,ettei 7-veljeslanka ole kuin ennen.Kudon n.50 paria sukkia ym:ta talven aikana.Vaihdointäysin lankani Regia-lankoihin ja olen tyytyväinen.


      • Anonyymi

        Nykyään melkein kaikki siitä valmistetaan Englannissa


    • ei halvalla hyvää

      On se kyllä kumma että aina vaan joku neuloo 7 veljeksestä vaikka sehän on karkeaa kuin mikä. Minullakin uksi tuttu joka jopa lapsille tekee siitä pipoja, voi lapsi parat...

      • Kova neulomaan

        Moittikaa vaan täällä seiskaveikkaa. Kuitenkin sille langalle on suunnaton määrä neuleohjeita. Ja sitä myydään aivan kaikkialla. Marketeissa, pienissä kaupoissa, halpiskaupoissa jne. Saatavuus tosi hyvä. Ei maaseudulla ole käsityöliikkeitä eikä lankakauppoja. Netin kautta kyllä voi tilata. Onhan langan väritys uusiutunut, kun on tullut trendivärejä sekä raita - ja kuviovärejä. Neulon siitäkin vaikka paljon muistakin ja olen löytänyt netistä kauppoja, joista tilaan. En minä sitä NIIN huonona pidä, vaikka täällä riittääkin nenän nyrpistelijöitä.

        Novitalla on kyllä vahva asema Suomen lankamarkkinoilla, jopa monopoli. Ei sekään haittaa. Ajan henki jokaisella teollisuusalalla on viedä tuotanto sinne missä sen halvimmilla saa teetettyä. Turha siitä on Novitaa syyttää - ei todellakaan ole ainoa joka tuo halpamaista tuottensa.

        Älkää olko niin kovin tuomitsevia. Käsityö on rentouttava ja hyvä harrastus sekä palkitseva. Tein vasta ihania sukkia seiskasta. Kauniita polvekeraidallisia ja nyt teen Kerttuja. Moni työkaveri on kantanut minulle seiskaa ja sukkia syntyy kuin tehtaasta. Olen oikein tyytyväinen työni jälkeen ja saanut positiivista palautetta.

        Tutuksi on tuleet myös austerman step sekä regian langat. Nallekin kelpaa sukkiin.
        Villapaitoja olen myös tehnyt itselleni ja miehelleni ja ovat oleet käytössä jo n. 10 v ja yhä komeita ja käytössä, niin että ei se kuitenkaan ole kovin huono lanka. Kun tekee paljon, lankaa kuluu ja hyvin monenlaiset kelpaa. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia.

        Itselläni vain ns. vauvalangat soveltuu suoraan iholle. Villasukan allekin joudun laittamaan puuvillasukat. Ei haittaa vaikka lanka olisikin karheaa.


      • myös novitaa
        Kova neulomaan kirjoitti:

        Moittikaa vaan täällä seiskaveikkaa. Kuitenkin sille langalle on suunnaton määrä neuleohjeita. Ja sitä myydään aivan kaikkialla. Marketeissa, pienissä kaupoissa, halpiskaupoissa jne. Saatavuus tosi hyvä. Ei maaseudulla ole käsityöliikkeitä eikä lankakauppoja. Netin kautta kyllä voi tilata. Onhan langan väritys uusiutunut, kun on tullut trendivärejä sekä raita - ja kuviovärejä. Neulon siitäkin vaikka paljon muistakin ja olen löytänyt netistä kauppoja, joista tilaan. En minä sitä NIIN huonona pidä, vaikka täällä riittääkin nenän nyrpistelijöitä.

        Novitalla on kyllä vahva asema Suomen lankamarkkinoilla, jopa monopoli. Ei sekään haittaa. Ajan henki jokaisella teollisuusalalla on viedä tuotanto sinne missä sen halvimmilla saa teetettyä. Turha siitä on Novitaa syyttää - ei todellakaan ole ainoa joka tuo halpamaista tuottensa.

        Älkää olko niin kovin tuomitsevia. Käsityö on rentouttava ja hyvä harrastus sekä palkitseva. Tein vasta ihania sukkia seiskasta. Kauniita polvekeraidallisia ja nyt teen Kerttuja. Moni työkaveri on kantanut minulle seiskaa ja sukkia syntyy kuin tehtaasta. Olen oikein tyytyväinen työni jälkeen ja saanut positiivista palautetta.

        Tutuksi on tuleet myös austerman step sekä regian langat. Nallekin kelpaa sukkiin.
        Villapaitoja olen myös tehnyt itselleni ja miehelleni ja ovat oleet käytössä jo n. 10 v ja yhä komeita ja käytössä, niin että ei se kuitenkaan ole kovin huono lanka. Kun tekee paljon, lankaa kuluu ja hyvin monenlaiset kelpaa. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia.

        Itselläni vain ns. vauvalangat soveltuu suoraan iholle. Villasukan allekin joudun laittamaan puuvillasukat. Ei haittaa vaikka lanka olisikin karheaa.

        En itsekään täysin ymmärrä Novitan lankojen ja varsinkin seiskaveikan haukkumista, ihan ok lanka arkisempiin töihin, mutta varmasti löytyy laadukkaampiakin, jos haluaa panostaa enemmän työhönsä.

        Mutta toi sun maininta 10 v vanhasta paljon käytetystä villapaidasta pisti kuitenkin silmään. Kenties ne Novitankin langat on ollu silloin 10v sitten hieman eri laatua kuin tänä päivänä. Eli haepa nyt kaupasta seiskaveikkaa, tee villapaita jota pidät ahkerasti ja katso 10 vuoden kuluttua onko edelleen siisti.

        Ja mitä langan karheudesta mainittiin, niin itse pidän kyllä ihan ongelmitta seiskaveikasta tehtyjä sukkia/lapasia/kaulahuiveja jne suoraan ihoa vasten. Villapaitaa ei _vielä_ ole, mutta oletan voivani pitää ihan lyhythihaisen t-paidan päällä. Toki se lanka voisi olla pehmeämpääkin, mutta sen takia en ole vaihtanut merkkiä. Toki siis muitakin lankoja käytössä, mutta harvemmin edes teen muuta kuin sukkia itselleni, joten ei niin vertailukohtaa ole,


      • veikkahyvälanka

        7-veikka on hyvä lanka jos haluaa huovuttaa miksi ei osta vaikka Joki lankaan, ihmeellistä urputusta, v
        armaankaan en osta noitaa uusia Turkista tuotuja lankoja jo eettisistä syistä, kuka vahtii ettei lapsityövoimaa käytetä ei mikään direktiivi takaa sitä


    • .......

      Ju-huu tietty villapaidankin alle jokainen laittaa paitapuseron, muutenhan raaputtaisimme koko ajan.
      Leikki sikseen, eräässä paikassa tunnustelin täysin käsittelemätöntä lankaa, kyllä tuntui hyppysissä.
      Ei villapaidan tarvitsekaan olla yhtä hienoa kuin silkki, onhan monia syitä miksei pueta ihoa vasten. Ja pipoonkin voi kiinnittää vuorin.

    • tos on

      Hyvän villapaidan alle ei tarvi laittaa puseroa! Ja totuus on että pihit tekee 7 veikasta.

      • Koululainen minä

        No, hyvänen aika, kerro ihmeessä mistä langasta kantsii sitten tehdä. Onko pihiys pelkästään huono juttu? Onko ne muutkaan langat kotimaisia? Minä menen aivan sekaisin näiden lankojen kanssa. Vaikea vertailla, kun eri hintaisia, tarjouksia, kerän koko vaihtelee jne. Netissä kahlasin läpi lankakauppoja ja olen edelleenkin aivan pihalla. Nallea ja seiskaa kuitenkin saa helposti hankituksi ja niitä myydään todella paljon.

        Ei täällä Kainuussa ole lankakauppoja, tullaan toimeen sillä mitä saa!!!!


      • Väkertäjä
        Koululainen minä kirjoitti:

        No, hyvänen aika, kerro ihmeessä mistä langasta kantsii sitten tehdä. Onko pihiys pelkästään huono juttu? Onko ne muutkaan langat kotimaisia? Minä menen aivan sekaisin näiden lankojen kanssa. Vaikea vertailla, kun eri hintaisia, tarjouksia, kerän koko vaihtelee jne. Netissä kahlasin läpi lankakauppoja ja olen edelleenkin aivan pihalla. Nallea ja seiskaa kuitenkin saa helposti hankituksi ja niitä myydään todella paljon.

        Ei täällä Kainuussa ole lankakauppoja, tullaan toimeen sillä mitä saa!!!!

        Jos ei siellä päin ole lankakauppoja, käytä ihmeessä hyödyksesi mahdolliset lomareissut ja muut matkat!

        Esim. Ylivieskan Kärkkäisillä oli muistaakseni muutakin kuin novitaa myynnissä, ja esim pohjanmaalla on useassakin pitäjässä jonkinlainen lankakauppa! Mainittakoon nyt vaikka perinteinen Kauhavan kangasaitta (myös nettikauppa!) ja sitten tuo uudehko Seinäjoen Kudoke Galleria. Jo pelkästään näistä löytyy lankaa jos jonkinmoista, puhumattakaan jos enemmän eteläiseen Suomeen matkaat, niin siellä lienee vaikka mitä, googlaa aina ennen lähtöä! :)

        Itsekin tosin novitan seiskaveikkaa käytän omiin ja miehen sukkiin langoiksi, mutta viimeaikoina olen tehnyt esim boleroita yms muita pikkutöitä dropsin ym muiden valmistajien vähän laadukkaammista langoista, joita ei normaaleista citymarketeista ja prismoista saa. Seiskaveikka on sukkiin mielestäni aivan riittävän hyvää, varsinkin nyt kun erikoisia raitalankoja on tullut myyntiin, kun vanhat yksiväriset kerät alkoivatkin jo kyllästyttää...


      • Kaikenlaisia sukkia
        Väkertäjä kirjoitti:

        Jos ei siellä päin ole lankakauppoja, käytä ihmeessä hyödyksesi mahdolliset lomareissut ja muut matkat!

        Esim. Ylivieskan Kärkkäisillä oli muistaakseni muutakin kuin novitaa myynnissä, ja esim pohjanmaalla on useassakin pitäjässä jonkinlainen lankakauppa! Mainittakoon nyt vaikka perinteinen Kauhavan kangasaitta (myös nettikauppa!) ja sitten tuo uudehko Seinäjoen Kudoke Galleria. Jo pelkästään näistä löytyy lankaa jos jonkinmoista, puhumattakaan jos enemmän eteläiseen Suomeen matkaat, niin siellä lienee vaikka mitä, googlaa aina ennen lähtöä! :)

        Itsekin tosin novitan seiskaveikkaa käytän omiin ja miehen sukkiin langoiksi, mutta viimeaikoina olen tehnyt esim boleroita yms muita pikkutöitä dropsin ym muiden valmistajien vähän laadukkaammista langoista, joita ei normaaleista citymarketeista ja prismoista saa. Seiskaveikka on sukkiin mielestäni aivan riittävän hyvää, varsinkin nyt kun erikoisia raitalankoja on tullut myyntiin, kun vanhat yksiväriset kerät alkoivatkin jo kyllästyttää...

        Puhukaa mitä puhutte, mutta 7 veljestä lanka on Suomen suosituin lanka. Siitä tehdään miljoonia pareja sukkia vuosittain ja ne sukat lämmittää suomalaisten jalkoja. Novita on kampanjoinut erilaisin tempauksin ja sen ansiosta käsityökulttuuri pysyy voimissaan. Yhä useammat innostuvat käsitöistä ja puikot kilisevät aina vain nuorempien käsissä. On ollut vaikka minkälaista kampanjaa, on neulottu vanhuksille, vastasyntyneille, hyväntekeväisyyteen jne. Jos siitä langasta saa perus käyttösukkia edullisesti, hyvä niin. Hifistelijät ja nirppanokat neulokoon mistä tahtovat, minä käytän Nallea ja Seiskaa ja pidän niiden lankojen runsaasta värimaailmasta. Hyvin on kelvanneet kaikille sukuni ja tuttavapiirini ihmisille käyttöön, kun annan lahjaksi. Bongaan aina vain erilaisten sukkien ohjeita, että ei käy ykstoikkoiseksi. Neulon n. 100 paria per vuosi ja nautin. Olen toki niistä "fiinimmistäkin" langoista neulonut, mutta en moiti seiskaa.


      • Anonyymi
        Väkertäjä kirjoitti:

        Jos ei siellä päin ole lankakauppoja, käytä ihmeessä hyödyksesi mahdolliset lomareissut ja muut matkat!

        Esim. Ylivieskan Kärkkäisillä oli muistaakseni muutakin kuin novitaa myynnissä, ja esim pohjanmaalla on useassakin pitäjässä jonkinlainen lankakauppa! Mainittakoon nyt vaikka perinteinen Kauhavan kangasaitta (myös nettikauppa!) ja sitten tuo uudehko Seinäjoen Kudoke Galleria. Jo pelkästään näistä löytyy lankaa jos jonkinmoista, puhumattakaan jos enemmän eteläiseen Suomeen matkaat, niin siellä lienee vaikka mitä, googlaa aina ennen lähtöä! :)

        Itsekin tosin novitan seiskaveikkaa käytän omiin ja miehen sukkiin langoiksi, mutta viimeaikoina olen tehnyt esim boleroita yms muita pikkutöitä dropsin ym muiden valmistajien vähän laadukkaammista langoista, joita ei normaaleista citymarketeista ja prismoista saa. Seiskaveikka on sukkiin mielestäni aivan riittävän hyvää, varsinkin nyt kun erikoisia raitalankoja on tullut myyntiin, kun vanhat yksiväriset kerät alkoivatkin jo kyllästyttää...

        Kyllä Kajaanissa on lankakauppa ja hyvä onkin 👍🙋🏻‍♀️


    • Sukka maisteri

      Täältähän löytyi mielenkiintoinen keskustelu Novitan Seitsemän Veljestälangasta :) Olen miettinyt kuinka voi olla mahdollista että muutaman pesun jälkeen villasukat alkavat huopua, nythän se selvisi. Neulon paljon, siis tosi paljon, villasukkia joten se ei oikeastaan minua haittaa vaikka huopuisivatkin. Novitalla on kauniita värejä ja siksi kai aina niihin hurahdan. Ikävää on että Novita on huonontanut lankojensa laatua ja kuitenkin on maan lankojen ykkönen :( Novitan virkkauslankaa en enää osta kun väri skaala on niin suppea ja kaupoissa valikoima vaan supistuu, onneksi on paljon muita vaihtoehtoja. Tuolla oli kommentti, että pihit ostavat Seiskaa, no olen sitä mieltä että villasukat ovat niin simppeleitä tehdä ettei niihin kannata isoja summia tuhlata. Jokainen tietää itse mihin tarkoitukseen sukkia käyttää, minä käytän talvella joka päivä ihan kotioloissa. Mukavia neulonta hetkiä kaikille :)

    • Puseronpyörittäjä

      Novitan seiskaveikka ja nallelanka ovat huonontuneet. Ne venyvät ja nyppääntyvät. Ostin noin 10 vuotta sitten kumpaakin lankaa vähän enemmän. Ja olen niitä neulonut näiden kymmenenvuoden aikana puseroiksi, sukiksi, villatakeiksi. Yhdestä puserosta tein liian suuren. Yritin sitä pesukoneessa vähän ''huovuttaa'' eli pienentää tahallaan. Puserolle ei tapahtunut mitään. Näistä nykyisistä seiskaveikoista ja nallelangoista tekemäni vaatteet olen saanut venymään ja nyppääntymään pesukoneessa.

      • knitterxo

        Minkähän verran nykyiset värjäysmenetelmät vaikuttavat langan laatuun? Ennen vanhaan ei juurikaan ympäristöasioista välitetty ja kankaita ja lankaa värjättiin ties millä myrkyillä. Taisi vasta 90-luvulla iskeä tämä ympäristötietoisuus ja monet ennen hyväksytyt aineet useammallakin teollisuudenalalla ovat joutuneet kielletyiksi. Esim. nykyiset silmälasin ja aurinkolasin kehysten maali ei kestä läheskään niin paljoa käyttöä ja kulutusta kuin vaikka 70-luvulla tehdyt, sillä niissäkin on kielletty niin paljon kemikaaleja. Nykyään kun kaikenpitäisi olla veipohjaista tai veteen liukenevaa.

        Liekö langoissakin käynyt samoin? Ennen käytettiin värjäyksessä ja superwash-käsittelyssä aineita joita ei nykyään käytetä, ja joka suojasi lankaa huopumiselta? Itse olen myös huomannut että vanhat (lähinnä 70- ja 80-luvun alusta olevat) langat säilyttävät värin paremmin kuin uudet, ja sama koskee muitakin kuin Novitan lankoja. Vai onko villan laatu muuttunut? Ainakin puuvillasta sanotaan että se on nykyään yhä heikompilaatuista, ja sen kyllä huomaa että nykyään esim. H&M:stä ostetut puuvillavaatteet on nyhryisiä jo päivän parin pidon jälkeen, kun esim. vuonna 1990 ostettu ja paljon pidetty ja pesty mekko on kuin uusi. Onko lampaiden villa jotenkin huonompilaatuista nykyään, vai onko koko langantekoprosessia jotenkin muutettu jotta lankaa saadaan tuotettua yhä enemmän yhä halvemmalla? Asia on mielenkiintoinen. En kyllä yksin syyttäisi noita kahta lankalaatua ja yhtä valmistajaa, vaan minusta tuo asia pitää paikkansa useammankin valmistajan kohdalla.


      • Kai se johtuu
        knitterxo kirjoitti:

        Minkähän verran nykyiset värjäysmenetelmät vaikuttavat langan laatuun? Ennen vanhaan ei juurikaan ympäristöasioista välitetty ja kankaita ja lankaa värjättiin ties millä myrkyillä. Taisi vasta 90-luvulla iskeä tämä ympäristötietoisuus ja monet ennen hyväksytyt aineet useammallakin teollisuudenalalla ovat joutuneet kielletyiksi. Esim. nykyiset silmälasin ja aurinkolasin kehysten maali ei kestä läheskään niin paljoa käyttöä ja kulutusta kuin vaikka 70-luvulla tehdyt, sillä niissäkin on kielletty niin paljon kemikaaleja. Nykyään kun kaikenpitäisi olla veipohjaista tai veteen liukenevaa.

        Liekö langoissakin käynyt samoin? Ennen käytettiin värjäyksessä ja superwash-käsittelyssä aineita joita ei nykyään käytetä, ja joka suojasi lankaa huopumiselta? Itse olen myös huomannut että vanhat (lähinnä 70- ja 80-luvun alusta olevat) langat säilyttävät värin paremmin kuin uudet, ja sama koskee muitakin kuin Novitan lankoja. Vai onko villan laatu muuttunut? Ainakin puuvillasta sanotaan että se on nykyään yhä heikompilaatuista, ja sen kyllä huomaa että nykyään esim. H&M:stä ostetut puuvillavaatteet on nyhryisiä jo päivän parin pidon jälkeen, kun esim. vuonna 1990 ostettu ja paljon pidetty ja pesty mekko on kuin uusi. Onko lampaiden villa jotenkin huonompilaatuista nykyään, vai onko koko langantekoprosessia jotenkin muutettu jotta lankaa saadaan tuotettua yhä enemmän yhä halvemmalla? Asia on mielenkiintoinen. En kyllä yksin syyttäisi noita kahta lankalaatua ja yhtä valmistajaa, vaan minusta tuo asia pitää paikkansa useammankin valmistajan kohdalla.

        paljolti siitä, että kaikki pitää teettää mahdollisimman halvalla halvoista raaka-aineista. Ja harvemmin sen halvimman tuontatoprosessin ja hyvän laadun väliin voidaan laittaa yhtäläisyysmerkkiä.

        Tuo mitä sanoit yhden valmistajan syyttämisestä on aivan totta. Aivan samalla tavalla ovat muutkin kehräämöt siirtäneet tuotantoaan mm. Kiinaan. On tullut aika paljon noita kehräämöjä kierrettyä ympäri maailman, ja kieltämättä pistää hiukan hymyilyttämään kun samassa laitoksessa kehrätään lankoja useammalle meidänkin markkinoilla tunnetulle merkille. Usein vielä niin, että samaa lankaa vyötetään eri vyötteillä - materiaalitietoja vain pikkaisen mulkataan tarpeen mukaan.

        Millä sitten voi varmistaa että saa niitä kunnollisia 'vanhan ajan' lankoja? Yksi keino on ainakin välttää juuri näiden merkkien ostamista joiden tietää kuuluvan halpatuotantoon. Pitäisi vaatia kaikkia alan toimijoita avoimmuuteen, ja kertomaan tuotteidensa alkuperän jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus tehdä aidosti ja oikeiden tietojen perusteella valintansa.

        Onko kauppiaalla sitten mahdollisuutta myydä muuta kuin näitä 'idän ihmeitä'? Kyllä ihan varmasti on. Se vaatii pikkaisen viitseliäisyyttä ja vaivannäköä, mutta kyllä se onnistuu. Toimin itse maahantuojana, ja meillä on esim. sopimuksia osuuskuntien ja pienten lammastilojen kanssa, jotka kehräävät ja värjäävät langat meille. Tiedän, että tässä vaiheessa joku kysyy, eikö näiden lankojen kuluttajahinnat sitten nouse liian korkeiksi. Mikä on liian korkea hinta hyvälaatuisesta langasta, joka ei sisällä vaikkapa terveydelle vaarallisia väriaineita? Kun arvostaa omaa työtään ja siihen käytettyä aikaa, halunnee käyttää myös kunnollisia lankoja, sekä tarvittaessa maksaakin niistä vähän enemmän kuin jostain 'kertakäyttölangoista'. Ja yllätys, yllätys, ei ne kunnolliset langat kuitenkaan loppupeleissä maksa paljon enempää kuin vähemmän kunnollisetkaan!

        Yhtään en halua mollata 7 veljeksen käyttäjiä, mutta kerron vaan että vaihtoehtojakin on tarjolla. Jokainen ostaa juuri sitä lankaa joka sopii kukkarolle ja tehtävään työhön. Ja sitä mihin on tyytyväinen - sehän se on tärkeintä!


      • knitsiex
        Kai se johtuu kirjoitti:

        paljolti siitä, että kaikki pitää teettää mahdollisimman halvalla halvoista raaka-aineista. Ja harvemmin sen halvimman tuontatoprosessin ja hyvän laadun väliin voidaan laittaa yhtäläisyysmerkkiä.

        Tuo mitä sanoit yhden valmistajan syyttämisestä on aivan totta. Aivan samalla tavalla ovat muutkin kehräämöt siirtäneet tuotantoaan mm. Kiinaan. On tullut aika paljon noita kehräämöjä kierrettyä ympäri maailman, ja kieltämättä pistää hiukan hymyilyttämään kun samassa laitoksessa kehrätään lankoja useammalle meidänkin markkinoilla tunnetulle merkille. Usein vielä niin, että samaa lankaa vyötetään eri vyötteillä - materiaalitietoja vain pikkaisen mulkataan tarpeen mukaan.

        Millä sitten voi varmistaa että saa niitä kunnollisia 'vanhan ajan' lankoja? Yksi keino on ainakin välttää juuri näiden merkkien ostamista joiden tietää kuuluvan halpatuotantoon. Pitäisi vaatia kaikkia alan toimijoita avoimmuuteen, ja kertomaan tuotteidensa alkuperän jotta kuluttajalla olisi mahdollisuus tehdä aidosti ja oikeiden tietojen perusteella valintansa.

        Onko kauppiaalla sitten mahdollisuutta myydä muuta kuin näitä 'idän ihmeitä'? Kyllä ihan varmasti on. Se vaatii pikkaisen viitseliäisyyttä ja vaivannäköä, mutta kyllä se onnistuu. Toimin itse maahantuojana, ja meillä on esim. sopimuksia osuuskuntien ja pienten lammastilojen kanssa, jotka kehräävät ja värjäävät langat meille. Tiedän, että tässä vaiheessa joku kysyy, eikö näiden lankojen kuluttajahinnat sitten nouse liian korkeiksi. Mikä on liian korkea hinta hyvälaatuisesta langasta, joka ei sisällä vaikkapa terveydelle vaarallisia väriaineita? Kun arvostaa omaa työtään ja siihen käytettyä aikaa, halunnee käyttää myös kunnollisia lankoja, sekä tarvittaessa maksaakin niistä vähän enemmän kuin jostain 'kertakäyttölangoista'. Ja yllätys, yllätys, ei ne kunnolliset langat kuitenkaan loppupeleissä maksa paljon enempää kuin vähemmän kunnollisetkaan!

        Yhtään en halua mollata 7 veljeksen käyttäjiä, mutta kerron vaan että vaihtoehtojakin on tarjolla. Jokainen ostaa juuri sitä lankaa joka sopii kukkarolle ja tehtävään työhön. Ja sitä mihin on tyytyväinen - sehän se on tärkeintä!

        Vaikka ympäri Suomen löytyy paljon hyvin varusteltuja lankaliikkeitä ja netistäkin voi lankoja tilata, niin siitä huolimatta Novitan langat tulevat pysymään jatkossakin Suomen suosituimpina lankoina oli niiden laatu mitä hyvänsä. Tässä maassa on sen verran paljon väkeä joka ei jaksa mennä ostoksille lähintä markettia kauemmas, ja eihän noista perusmarketeista juuri muuta lankaa saa. Monella pienellä toimittajalla olisi varmasti parempaa lankaa kilpailukykyiseen hintaan tarjolla, mutta harva pystyy toimittamaan valtakunnanlaajuisesti jatkuvaan lankoja kuten Novita tekee (jopa niillä on ollut välillä toimitusvaikeuksia kun langan menekki on ollut niin suurta).

        Olisi hieno homma jos jokainen lankafirma rupeaisi merkkaamaan joka ikiseen lankakerään että mistä raaka-aine on peräisin ja missä se on tehty, ainakin itseäni ko. asia kiinnostaa. Itse ainakin olisin valmis maksamaan enemmän kotimaassa tehdystä langasta. Oletteko katselleet kaupassa S-ryhmässä niiden oman merkin uusia pakkauksia? Esim. viilissä kerrotaan että se se on tehty Suomessa suomalaisesta ja ruotsalaisesta maidosta. Itse kaipaisin tälläistä informaatiota myös lankoihin, luulisi ettei olisi kovin iso operaatio toteutettavaksi. Tosin miten kävisi lankoille joissa lukisikin made in china kun porukka luulee niitä nykyään kotimaisiksi? Aika monihan kuvittelee Novitan käyttävän kotimaista villaakin.

        Jotta saataisiin laatulankoja tarjolle ympäri maan kauppoihin edulliseen hintaan niin joko S- tai K-ryhmän pitäisi kehitttää oma lankalaatu kuten on muitakin Pirkka ja Rainbow tuotteita. Se tietysti edellyttäisi että langaksi tosiaan valittaisiin joku laatutuote eikä sitä samaa Novitan tuotetta eri etiketillä. Ihme ettei kumpikaan kaupparyhmä ole asiasta innostunut. Tosin ei noita lankakehräämöitä taida enää mailmallakaan hirveästi olla, useamman tiet kun ovat tainneet kaukoitään tai muihin halpatuotantomaihin johtaa. Ja jollain pinevalmistajalla ei todellakaan riitä kapasiteettia tehdä lankaa tuossa mittakaavassa.

        Itse ihmettelen kyllä vielä enemmän sitä että kuka ostaa ja käyttää kaikki nuo 100% akryylilangat joita kaupasta kuin kaupasta löytyy. Minusta siinä jos missä on laaduton materiaali ja hukkaan heitetty neulomisprojekti.

        Tuohon langan huopumiseen sukkina voi olla myös se syy että nykyään käytetään yhä enemmän tekonahkaisia kenkiä joissa jalat hikoavat ja siitähän ne sukatkin äkkiä huopuvat. Vielä 80-luvulla suurin osa taisi käyttää nahkakenkiä, kyllähän sukat silloinkin kumppareissa jonkin verran huopuivat.


      • Sukankuluttaja.70.plus
        knitterxo kirjoitti:

        Minkähän verran nykyiset värjäysmenetelmät vaikuttavat langan laatuun? Ennen vanhaan ei juurikaan ympäristöasioista välitetty ja kankaita ja lankaa värjättiin ties millä myrkyillä. Taisi vasta 90-luvulla iskeä tämä ympäristötietoisuus ja monet ennen hyväksytyt aineet useammallakin teollisuudenalalla ovat joutuneet kielletyiksi. Esim. nykyiset silmälasin ja aurinkolasin kehysten maali ei kestä läheskään niin paljoa käyttöä ja kulutusta kuin vaikka 70-luvulla tehdyt, sillä niissäkin on kielletty niin paljon kemikaaleja. Nykyään kun kaikenpitäisi olla veipohjaista tai veteen liukenevaa.

        Liekö langoissakin käynyt samoin? Ennen käytettiin värjäyksessä ja superwash-käsittelyssä aineita joita ei nykyään käytetä, ja joka suojasi lankaa huopumiselta? Itse olen myös huomannut että vanhat (lähinnä 70- ja 80-luvun alusta olevat) langat säilyttävät värin paremmin kuin uudet, ja sama koskee muitakin kuin Novitan lankoja. Vai onko villan laatu muuttunut? Ainakin puuvillasta sanotaan että se on nykyään yhä heikompilaatuista, ja sen kyllä huomaa että nykyään esim. H&M:stä ostetut puuvillavaatteet on nyhryisiä jo päivän parin pidon jälkeen, kun esim. vuonna 1990 ostettu ja paljon pidetty ja pesty mekko on kuin uusi. Onko lampaiden villa jotenkin huonompilaatuista nykyään, vai onko koko langantekoprosessia jotenkin muutettu jotta lankaa saadaan tuotettua yhä enemmän yhä halvemmalla? Asia on mielenkiintoinen. En kyllä yksin syyttäisi noita kahta lankalaatua ja yhtä valmistajaa, vaan minusta tuo asia pitää paikkansa useammankin valmistajan kohdalla.

        Oletko kuullut sellaisesta kuin hehkulamppuhuijaus? Oli netissä TV-ohjelma, lieneekö vieläkin.
        Eli tahallaan tehdään kaikista tuotteista huonoja, että saadaan pikemmin myytyä uutta ja vielä huonompaa. Kansantaloudellista tappiota ja luonnonvarojen tuhlausta, mutta siitäkös KAUPPIAS välittää!

        "Oikein - väärin; kokoon käärin". Siinä kauppiaan moraali.


    • .,,,,,,

      Novitan langasta tehty villatakki nyppyyntyi monen vuoden ja pesun jälkeen, tein sen 6 vuotta sitten, käyttö lenkkivaatteena että kova kulutus.
      Tosin en tiedä muita kuin nk "peltitakit" jotka säilyvät samanlaisina vuodesta toiseen.
      Nämä työvaatteet joita käytettiin kun olin nuori.

    • hupuvat villasukat

      Novitan langat ja varsinkin t-veljestä tulee varmasti pysymään suomen suosituimpana lankana ennen kaikkea saatavuutensa vuoksi. Siksi itse vähän epäilen että lankalaadun on annettu huonontua. Mulla taitaa olla oikeasti huono tuuri, mutta kyllä se oikeasti harmittaa kun monta, monta paria villasukkia on huopunut. Ja näin on käynyt nimenomaan viime vuosina, ei aiemmin. Aiemmin minusta seiskaveikka oli kestoltaan parempaa - ja myös hieman pehmeämpää. Myös ihoni sieti sitä paremmin..

      Tosi vaikea on uskaltaa kokeilla muita lankalaatuja, ja myös löytää niitä. Miten tilaa netistä jonkun kerän jota ei ole koskaan pitänyt kädessään edes? Lähikangaskauppaan oli tullut Regia-merkkistä sukkalankaa, hinta on huikeasti korkeampi, mutta kunhan noita sukkia pääsen käyttämään niin tiedän oliko se satsaus sen arvoinen - jos ne kestää vaikka parikymmentä pesua ennen huopumista niin sehän on sitten 100% parempaa kun seiskaveikka ja siirryn siihen..

      Harmittaa aika tavalla tuo laadun heikkeneminen seiskaveikassa, itse maksaisin langasta enemmän jos se on parempilaatuista.. ei mene käsityöhön kulutettu aika sitten hukkaan.. ja novitalla kun on mahdollisuus toimittaa käsittääkseni jokaiselle paikkakunnalle suomessa, niin minusta se pikkaisen kyllä "velvottaisikin"...

    • Regiaa

      En tiedä onko samaa regialankaa mitä tarkoitat mutta halpahallista ostin 100 g kerän hintaan 3,90. On tosi hyvää neuloa vaikka on ohutta lankaa (regia allround nimeltään)
      ohuet sukat neuloo samassa ajassa kuin novitan langasta. En tiedä miten käytössä sitten toimii kun vasta neuloin ja lahjaksi laitoin, neuloin myäs parit kynsikkäät. Langassa oli joku tarjous sai 5,00e kaks kerää...Neulominen kyllä tyssää jos lanka ei ole kunnollista. Mutta mistä kukin pitää...kannattaa kokeilla eri laatuja.
      Ikävää tosiaan ettei novita noteeraa neulojia, monta vuotta jo valitettu laadusta.

    • Neuloja1

      Olen itsekin huomannut, että 7 veljestä ja Nalle-lanka nukkaantuvat ikävästi ja tuttavani, jotka neulovat aika paljon sanovat, että langan paksuus saattaa vaihdella aika tavalla eikä laatu ole enää sitä mitä on ollut joskus aikaisemmin. Se näissä langoissa on hyvä puoli, että niitä on saatavissa joka marketissa, ja halpahalleissa hintakin on edullinen. Toisaalta kuitenkin toivoisin, että Novitalla olisi tarjolla merinovillalankaa, joka sopii herkällekin iholle.
      /-veljestä ja Nallea vastaavia lankoja on muillakin valmistajilla, Yksiväriset Regian langat eivät ole kauhean kalliita eikä liioin Teeteen Pallas tai Gjestalin Maija ja Janne, mutta niitä saa vain lankaliikkeissä tai netistä tilaamalla.

    • laittakaa viestiä

      Varmaan kannattais kaikkien joilla on huonoja kokemuksia novitan langoista laittaa
      ko. virmalle palautetta niin ehkä laatu paranisi!

      • Varmaan sinne on

        aika moni laittanutkin! Vastaus on vaan aina sama 'automaattinen'. Eli markinajohtajalla on kovasti ylimielinen suhtautumistapa asiakkaisiinsa.


    • kinttana

      Minä tykkään jossain määrin tuosta huopumisominaisuudesta!
      Kun sukka tai lapanen on huopunut,ei reiätkään purkaannu ja ovat lämpöisempiä käytössä.
      Pitää vain pestä haalealla,kuten villa muutenkin.
      Ja sitten vaikka vetää jalkaan tai muotoilla käsin sopivaksi.

      En muutenkaan mielelläni laita villatuotteita pesukoneeseen,vaan pesen käsin.
      Kaikkien pyykkikoneiden lämpötilat kun eivät pidä kutiaan.
      Tosin niin päin,että pesevät viileämmällä kuin pitäisi,onneksi... Ja joissakin koneissa on villaohjelma.Omassani on ja toimii.

      Nyppyjä tulee ja nekin voi nätisti poistaa jotta tuote pysyy hyvännäköisenä.
      Täysin huoltovapaa villatuote olisi tietty ihanne,mutta se taas ei olekkaan villan perusominaisuus.
      Villa vaatii aina jonkinlaista hoitoa. Se ei todellakaan ole yhtä huoleton kuin keinokuidut ja niistäkin osaa nyppyyntyy. Joko sähköisyytensä vuoksi tai muuten.
      Itse huollan kaikkia tällaisia vaatteita poistamalla nypyt säännöllisesti joten säilyvät hyvännäköisinä vuodesta toiseen.
      Villavaatteita myös tuuletan säännöllisesti parvekkeella,koska se tekee hyvää villalle ja villahan tunnetusti puhdistaa itseään raikkaassa ilmassa.

      Minun on pakko käyttää villapaidan alla vaikkapa poolopaitaa sillä kutittaa muuten aivan saletisti! Sehän on villan ominaisuus.

      Villa on ihanaa mutta vaatii hoitoa,hoitakaamme siis!

    • Sullavikat

      Ostin torilta Heinolasta 7-veljestä langasta sukat mummelilta. 15:e- Olivat liian isot, ni ajattelin pestä lavuaarissa käsipesussa. Tulivat 2-kertaa isommiksi lyttänöiksi ja kuivuessa haisivat palo-öljylle tms. Ei enää näitä...

    • Opiskelijaneuloja

      Erään pienemmän lankakaupan myyjän kanssa keskustelin samasta aiheesta eli Novitan langan laadun huonontumisesta. Tiesi kertoa, että värikartat ovat usein vain puoli vuotta kerrallaan voimassa, lukuunottamatta perusvärejä. Ihmettelin nyppyyntistä ja nopeaa kulumista niin tiesi kertoa, että langoissa käytetty villa on niin lyhyttä, että kuluu ja nyppyyntyy sen takia nopeasti. Villakuitu jota käytetään on siis lyhyempää kuin vuosia sitten -> vanhat langat kestävät eri tavalla.

    • NovitaFani

      Pakko kommentoida tähän vanhaan ketjuun, että itse olen uusvanha neuloja, eli elvytin vanhan harrastukseni henkiin pari vuotta sitten. Pääasiassa neulon Novitan langoilla, koska helppo saada, ihanat värivalikoimat, ja hinta kukkarolle sopiva. Olen ollut tyytyväinen Novitaan, tilaan jonkin verran netistä sellaisia lankoja, joita ei enää lähi Prisman hyllyltä löydä. Aina kun kierrän muissa kauppoissa ja kaupungeissa, tsekkailen langat. Etsiskelen Novitan lankoja joita ei enää tehdä. Siitä tulee ihan pakkomielle, ja Novitan lankoja omistan jo kolme isoa laatikollista. Eikö lopua lankaostoksille näkyvissä. En koe huonoa omaatuntoa lankahamstrauksistani, pahempaankin voisin rahani käyttää : )
      Neulominen on rauhoittavaa, rentoudun täysin, se on harrastus siinä kuin sauvakävely joillekkin. Saan neulomisesa hyvän olon, ja Novitan kauniit kirjoneulelangat tuplaa sen hyvän olon :)

      Jos joku miinus Novitasta on sanottava, niin joissain langoissa liian lyhyt kausi. Joutuu tosissaan etsiskelemään joitain lankoja, joita ei ole tuotannon aikana älynnyt hommata.

      • Lahjasukkainen

        Hei, en neulo mitään koskaan, mutta luin silti kommenttejanne. Puhuiko kukaan siitä, että valmistaja varoittaa rumpukuivauksesta?


    • Itse en tykkää käyttää kovin karkeasta villasta tehtyjä neuletakkeja ja neulepuseroita ja ponchoja, kaulahuiveha yms, kun saattaa vähän ärsyttää ihoa. Sukissa ja pipoissa ja lapasissa ei niin paljon haittaa. Ja ei saa olla kauhean painava villapusero/villatakki/poncho/kaulahuivi.

      Se on kyllä totta, että jotkut villasukat kuluu nopeasti niin kuin jotkut tavalliset puuvillasukatkin. Mulla oli varmaan kaks vuotta parit Marimekon puuvillasukat ja sitten vasta ainakin toisista alkoi kantapää kulumaan. En muista onko mulla vielä toiset olemassa vai onko nekin jo kuluneet.

      Itselläni on vielä lapasia, joita mummi (isän äiti) mulle joskus varmaan 20 vuotta sitten tai ylikin on tehnyt. On joitain mummin tekemiä villasukkiakin, joistain tosin on nyt lähivuosina tai tänä vuonna kantapää kulunut. Kyllä sen eron huomaa, kun jotkut mummin tekemät villasukat on kestäny mulla tosi kauan, kun taas sitten joistain uudemmista sukista, jotka olen ostanut saattaa kantapää kulua puhki melko nopeasti.

      Itse olen neulonut ja virkannut lähinnä kaulahuiveja. Niissä ei haittaa, jos lanka ei ole ihan viimeisen päälle laadukasta, koska kaulahuivi ei joudu niin kauhealle kulutukselle kuin sukka. Tosin laadukkaampi lanka on sitten kestävämpää ja myös monesti saattaa olla ekologista ja myös pehmeämpää iholle, esim. merinovilla, alpakka. Laadukaat, jonkun pienen tuottajan tekemät langat ovat kuitenkin aika kalliita, joskus katselin Taito shopissa (maanlaajuinen, suomalaisia käsityönä tehtyjä tuotteita myyvä kauppa, myydään kullakin paikkakunnalla myös oman maakunnan tekijöitten tuotteita) joitain lankoja ja oli hintaa enemmän kuin tavallisilla Novitan langoilla. Myös yksittäisissä käsityö-ja lankakaupoissa myytävät langat ovat monesti marketeissa ja tavarataloissa myytäviä hinnakkaampia.

      Jotkut sukat voi pestä pesukoneen villapesuohjelmalla (jos koneessa on sellainen). Itse kerran pesin villasukkia, lapasia ja yhden ponchon pesukoneen villaohjelmalla eikä niille käynyt kuinkaan.

    • Mulla on yks poncho, jonka olen ostanut varmaan 10-15 vuotta sitten ja vieläkin on hyvä ja käytössä. Itse arvostan sitä, jos tuote kestää kauan. Kengät, takki, kaulahuivi, lapaset, tv, radio (mulla on radio-Cdsoitin, jonka isä osti mulle lahjaksi, kun täytin 15 tai 16 vuotta ja vieläkin toimii, tosin levyjen pyörittäminen on vähän huonontunut, kun ei aina ala soittaa levyä heti eli laite on ollu mulla yli 20 vuotta, entinen tv oli jotain 10 vuotta ja meni sitten rikki, sitä ennen oli yhellä mun enolla joitain vuosia) jne.

    • Anonyymi

      Lanka myös mennyt surkees on aivan liian ohutta kavennut puolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe