mitä tehdä...

Mellu

Olen 22-vuotias nuori nainen. Aiemmin tänä kesänä menin naimisiin mieheni kanssa, joka on 29-vuotias. Ennen avioliittoa olimme sillä kannalla, ettemme hanki lapsia. Nyt kuitenkin minulle on iskenyt kauhea vauvakuume... Tiedän, että se on epäreilua miestäni kohtaan, koska olimme jo sopineet ettei lapsia tule.

En kuitenkaan voi tälle mitään. Jo jonkin aikaa oman lapsen saaminen on ollut suurinpiirtein ainoa asia mielessäni. Yritin keskustella asiasta mieheni kanssa, mutta hän sanoi ettei halua lasta, eikä myöskään keskustella asiasta... Siitä tuli minulle todella surullinen olo.

Periaatteessa mitään muuta estettä lapsen hankkimiselle ei ole, kuin miehen haluttomuus (mikä ei tietenkään ole mikään pikkuseikka!). Meillä on oma asunto-osake ja miehellä vakituinen työ. Minäkin valmistun pian ammattikorkeakoulusta.

Tiedän, että oli typerää minulta vakuutella näin nuorena etten halua lapsia. Aika harva parikymppinen kuitenkaan voi sanoa varmuudella ettei koskaan tule niitä haluamaan. Tiedän myös, että mieheni tuntee itsensä petetyksi, koska muutin mieleni. En ole kuitenkaan suunnitellut tätä ja kärsin itsekin tilanteesta. On todella vaikeaa, kun itse haluaisi niin kovasti puhua lapsista ja perheen perustamisesta, mutta toinen ei ole valmis edes keskustelemaan asiasta. Olenkin pyrkinyt olemaan puhumatta lasten hankkimisesta, koska en halua painostaa miestäni.

Mitä minä siis teen? Voin kai odotella, että vauvakuume menisi ohi, mutta entä jos se ei menekään? Enkä loppujen lopuksi tiedä olenko valmis elämään elämäni hankkimatta lapsia...

4

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintti21

Tosi ikävä tilanne!

Miksei miehesi halua lapsia? Oletko kysynyt sitä häneltä? Jos mies ei halua edes keskustella asiasta, voiko taustalla olla jotain traumoja aiheeseen liittyen? Kyllä asioista pitää pystyä keskustelemaan, oli aihe mikä tahansa!

Jos mies ei missään nimessä lapsia halua, ei sinulla ole muita vaihtoehtoja kuin hyväksyä tilanne tai erota miehestäsi..valitettavasti!

Mutta keskustelu on kaiken avain, oikeasti!

Kirjoittelehan kuulumisia!

• Millis

me kun aloimme olla yhdessä neljä vuotta sitten niin mieheni sanoi ettei halua koskaan lapsia tai jos haluaa niin vasta yli 30 vuotiaana. puoli vuotta takaperin hän vaan sitten yhtäkkiä sanoikin, että nyt tuntee olevansa valmis. Olin lentää perseelleni. Juteltiin siinä sitten jonkun aikaa ja nyt jätin sitten toukokuussa pillerit pois. Näinkin voi käydä. Minä en ehtinyt edes aloittaa vielä hirveää kysely rumbaa joko olis lasten aika plaa plaa

• Amy

Sulla nyt on oikeestaan aika onnellinen tilanne.. sen voi selvittää melko yksinkertasestikki, ihan puhumalla ja ajan kanssa.
      Me ollaan avokin kans yritetty vuos, ja vähän aikaa sitten lääkäri alko puhuu lapsettomuushoidoista. Munasolut ei kypsy, ja epäilevät syöpää kohdussa. Lasta ei todennäkösesti saada koskaan ilman "apua", ja hoitojenka kanssa ei oo varmaa. :( Aika kova pala mun ikäselle, oon vasta 20, ja avokki 26.

• mellu

Amy, olentodella pahoillani tilanteestasi. Uskon, että mahdollinen lapsettomuus olisi minullekkin kova paikka. Toivotaan kuitenkin, että teilläkin tilanne järjestyy ja jossain vaiheessa sen haluamanne taaperon saatte. Voimia ja jaksamista teille :)

Meillä taas tilanne on muuttunut niin, että mieheni ilmoitti, että lapsen hankkimisesta voidaan jutella uudemman kerran vuoden päästä. Nyt minä yritän olla suu supussa noista vauva-asioista, ettei vaan luule että painostan. Jotain edistysä siis on tapahtunut. Ainakaan mieheni ei enää ole niin ehdottomasti ajatusta vastaan...tai sitten hän odottaa, että ajan kanssa unohdan koko jutun...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      248
      5672
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3231
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      134
      2552
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      2013
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      64
      1542
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1007
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      937
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      813
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      781
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      10
      758
    Aihe