Millainen on Keskuspuiston ammattiopisto?
Minkätyylistä porukkaa tänne hakeutuu, onko millainen yhteishenki, miten paljon kiusaamista, kuinka hyvin erilaisia ihmisiä suvaitaan?
Miten suuret opiskeluryhmät?
Ajattelin tätä koulua, joten kokemukset olisivat tervetulleita.
Keskuspuiston ammattiopisto
79
9704
Vastaukset
- opiskelija2
Hei!
Olen opiskellut Keskuspuiston ammatiopistossa nyt 2 vuotta. Yhteishenki on aivan mahtava, opettajat todella mukavia!
Luokat ovat kooltaan pieniä n. 5-10 oppilasta, riippuen koulusalasta.
Keskuspuiston ammattiopistossa on paljon erilaisia ihmisiä; näkövammaisia, kehitysvammaisia, mielenterveysongelmaisia, ihmisiä eri uskonnoista, enkä ole ikinä nähnyt koulussani kiusaamista.
Oppilaitoksessa ikä skaala on laaja, jotkut ovat tulleet suoraan yläasteelta ja jotkut ovat aikuisopiskelijoita, mutta kaikki tulevat hyvin toimeen :-) - suoeittelen
Hieno koulu. Normaali ja apua tarvitsevat sekaisin. Esim. näkövammainen ja normaali. Mahtava paikka.
- -Eräs Riihimäkeläine
Nyt kerron oman kannanottoni Ammatillisesta erityisoppilaitoksesta kuten esim, Keskuspuiston Ammattiopisto tai Kiipulan Ammattiopisto ja sitten vielä Invalidiliiton Järvenpään KOulutuskeskus ja kaikissa näissä edellä mainitsemistani oppilaitoksista löytyy varmasti ihan mukavia ja hyviä opettajia. Tarvittavat tukitoimet löytyy ihan varmasti ja taatusti jokaisesta näistä koulusta.
Olen myös entinen Keskuspuiston ammattiopiston opiskelija. Oma kokemukseni on: älä missään nimessä hae, ainakaan Audiovisuaaliselle linjalle ellet halua heittää 3 vuotta elämästäsi hukkaan. Omalla kohdallani meinasi mennä terveys.
Opetuksen taso heikkoa, muutamat opettajista ovat ilmeisesti suojatyöpaikassa ja tekevät hommat vähän sinne päin. Kohtelu on alentavaa 'vammainen on vammainen vaikka voissa paistais'-tyyliin. Jos yrität valittaa, sun yli kävellään koska olet vikapää ja ongelmatapaus ja sua ei tarvi kuunnella. Opettajat saa palkkansa, jotta pääsevät kesämökeilleen ja matkustelemaan, oppilaalle jää käteen arvoton paperi, jolla ei tee mitään.
Jotain kertoo myös se että yhä useampi opiskelija keskeyttänyt opinnot. Omalta luokaltani lähti myös moni kävelemään.
Heikkojen ihmisten hyväksikäytöstä kyse koko koulussa!- Pikes
Linja on nykyään nimellä media-assistentti. Samoja kokemuksia minulla, että kannttaa olla hakematta. Ei mitään töitä tarjolla tuon koulutuksen jälkeen.
- turhaket
Pikes kirjoitti:
Linja on nykyään nimellä media-assistentti. Samoja kokemuksia minulla, että kannttaa olla hakematta. Ei mitään töitä tarjolla tuon koulutuksen jälkeen.
Media-assistentiksi ei kannata opiskella kenenkään missään. Töitä ei vain ole.
- Piia9
turhaket kirjoitti:
Media-assistentiksi ei kannata opiskella kenenkään missään. Töitä ei vain ole.
Niin media-assarit tosiaan valmistuu työttömyyskortistoon.
- 2vuotta
Snoop, kommentoin aika myöhässä tähän, mutta opiskelin siellä 2-vuotta heitin hukkaan elämästäni ainakin vuoden.. Nyt vaihdoin opiskelu linjaa. Olisi kiva tietää kuka oot ja vaihdella mielipiteitä opettajista ja opetuksesta.. Tähän kuitenkin haluan sanoa että opetus oli ihan paskaa ja opettajat myös.
- Niilas
Kiitti viestistä en hae tuohon kouluun.
- Pekkola
Mediapalveluiden tuottaja on nimi nyt. Samaa vanhaa uudella nimellä. Kannattaa hakea kunnon koulutusta eikä hukata aikaa.
- Lissi
Mulla meni myös aika hukkaan. Työkkäriin pääsee eikä töitä saa.
- Bosterman
En mäkään hae, kun luin nää jutut. Pellekoulutukselta vaikuttaa.
- Apoly
Ennenkun hakee media-alan ja kuvallisen ilmaisin perustutkintoon kannattee luke tää linnkki https://yle.fi/uutiset/3-10024536
- Anonyymi
Luin ton linkin https://yle.fi/uutiset/3-10024536. Mediapalvelujen toteuttaja työllistää tosi huonosti. Koulut vähentää tätä koulutusta, koska valmistuvat ei saa töitä.
- Anonyymi
2vuotta kirjoitti:
Snoop, kommentoin aika myöhässä tähän, mutta opiskelin siellä 2-vuotta heitin hukkaan elämästäni ainakin vuoden.. Nyt vaihdoin opiskelu linjaa. Olisi kiva tietää kuka oot ja vaihdella mielipiteitä opettajista ja opetuksesta.. Tähän kuitenkin haluan sanoa että opetus oli ihan paskaa ja opettajat myös.
Moi 2 vuotta!
Sattumalta eksyin takas tähän ketjuun. Vaihdellaan vaan kuulumisia. Onko sulla meiliosoitetta?
- lokerot
minusta on kummallista, että mielenterveyshäiriöistä (esim.paniikkihäiriöstä) kärsivä ihminen opiskelee tällaisissa oppilaitoksissa? hänet ikäänkuin laitetaan vammaisen ihmisen lokeroon ahdistuneisuushäiriön vuoksi. Minulla ei ole mitään vammaisia ihmisiä vastaan, mutta mielestäni esim. masentunut ihminen ei ole sama asui kuin vammainen.
Lisäksi arveluttaa miten tällaisilla erityisoppilaitoksen papereille työllistyy? Joutuuko siinä esim. selittelemään työnantajalle miksi on käynyt kyseisen koulun?- Snoopy71
Ei sillä väliä oletko masentunut tai vammainen . Samaa rupusakkia olet heille joka tapauksessa. En pysty käsittämäään tämän kaltaista asennetta opettajien puolelta oppilaitoksessa, jonka tulisi tukea, kannustaa ja auttaa.
Se että olen käynyt kyseisen koulun ei todellakaan näy tiedoissani esim facebook profiilissa. Koen että koulu vain leimaa yhteiskuntakelvottomaksi. - Matematiikkatakkuaa
Minulle oli ehdotetu ammattiopisto Luovia, joka on myös ammatilliseen erityisopetukseen keskittyvä ammattikoulu, yhteishaun lähestyessä yläasteen lopussa. Opiskelin peruskoulussa matematiikan mukautetun opetuksen piirissä, kun taas muissa aineissa selvisin ilman mukautuksia arvosanoilla 6-8. Sainkin lopulta 7,5 keskiarvoksi.
Erityisammattikoulu tuntui minulle ihan vieraalta ajatukselta, enkä uskonut sopeutuvani vieraaseen ympäristöön tavallista koulua käyneenä osittain erityisopetuksessa. Mielsin Luovin enemmän kehitysvammaisille sopivaksi ammattikouluksi. Kait ne Luovia ehdottaneet ihmiset näki minussa sitten vammaisen.
Pääsinkin tavalliseen ammattikouluun. Alussa oli hieman hankalaa ja meinasin ensin luovuttaa, kun grammojen ja kilogrammojen mittaaminen ruoanlaitossa tuntui ihan helvetiltä. Otin kuitenkin niskasta kiinni ja aloin hahmottamaan vaa'an näyttämiä summia näkömuistissa eli miltä 200 g tai 1 kg näyttää vaa'an näytöllä lukuina.
Olen kuitenkin itsenäinen työntekijä ja olen saanut sosiaalisia taitojanikin kehitettyä. En enää pelkää, vaikka olenkin ujo. Myös tutun peliyrityksellä jelppaaminenkin on kehittänyt sosiaalisia taitojani. Enemmän olenkin ujo ja rohkea kuin ujo ja pelkäävä.
Minun tapauksessa ehkä olisi pitänyt miettiä oppisopimustakin vaihtoehdoksi. Työnteossa olen pärjännyt ja minun reippauttani sekä oma-aloitteisuuttani on kehuttu. Olen aina ollut pessimistinen ja periksiantava kokeisiiin lukiessa. Tuntui, että pää paloi ja keskityin tekemään jotain muuta mielenkiintoista. Voipi olla, että minun tapauksessa tyttömäinen ulkoluku (olen nainen) ei sovi minulle, vaan olenkin enemmän toiminnan ihminen.
Olen päättänyt, että aion seuraavan ammatin, minkälaisesta haaveilenkin, opiskella oppisopimuksella. Ei vain oikein innosta hiljaisuudessa istuminen tehtäviä tehden tai kirjoja lukien, pitäisi olla jotain meneilläänkin opiskellessa. - Anonyymi
En suosittele nuita erityiskouluja fyysisesti vammaisille tai lukihäiriöisille, koska opetussuunnitelmassa mennään heikompien mukaan.
Normaaliälyiselle (oli tällä liikuntavamma, mielenterveydellinen häiriö tai lukihäiriö) todistus on taakka työllisyyttä ajatelleen, ja pienikin mahdollisuus työllistyä vähenee. Niistä papereista ei ole mihinkään muuhun kuin perseen pyyhkimiseen.
Minulta löytyy tavallisen ammattikoulun todistus, jossa on tasan yksi T1 arvosanana, eikä se yksi mätä omena pilannut koko satoa. Sain heti viimeisestä harjoittelupaikasta työpaikan. Erityiskoulusta olisin taatusti päätynyt suojatöihin tai eläkkeelle, vaikka olen työkykyinen oppimisvaikeuksista huolimatta.
- vcbghj
Laittakaa kuva Asuntolasta Käytävästä Ja Huoneista.
- Kiinnostaaa
"aikuiskoulutuksessa ei edellytetä erityisen tuen tarvetta"
Kuinka paljon aikuiskoulutuksissa on ns. "normaalia" porukkaa joilla ei ole tuen tarvetta?- faktaaaaa
Jonkun verran, pitää muistaa että ensisijaisesti aina eritysopetusta tarvitsevat pääsevät etusijalla, jos jää paikkoja vapaaksi pääsee myös ns "normaalit". Eritysopetuksen tuen tarve voi vaihdella tosi paljon. Siihen on omat kriteerit.
- fuckin wammaset
Opetus on vammasta. Leimaa vammaseks. Muutenkin iha outo koulu. Ei saa oikeaa ammattia. Tollaset vammakoulut pitäs lakkauttaa.
- fuckin wammaset
Liikaa tukea
- hyivittufuck
fuckin wammaset kirjoitti:
Liikaa tukea
On väärin, että normaalit ihmiset laitetaan johonkin fuckin vammakouluun.
- rauhottukaa
hyivittufuck kirjoitti:
On väärin, että normaalit ihmiset laitetaan johonkin fuckin vammakouluun.
Hei Haloo, eihän ketään LAITETA mihinkään! Jos "normaali" haluaa erityis opetuksen kouluun hän voi HAKEA, mutta erityis opetusta tarvitseville on etusija valitsemis prosessissa.
- 12345111
Pitäisi olla joku keskikoulu.
- Janne6232
Asuin asuntolassa ja Olin 3-4kk osa opettajista ja oppilaista outoja
- justgssd
no ei ole mikään vammaisten koulu :D mitä vittua ihmiset ?
- Pipsatt
Paras koulu, josta pääsee töihin. Hyvä tekemisen meininki ja opiskelu on täällä kivaa.
- Patero
Todella suositeltava. TÄÄLTÄ TÖIHIN MEINNiNKI ja opettajat HYVIÄ TYYPPEJÄ.
- Anonyymi
Pipsatt kirjoitti:
Paras koulu, josta pääsee töihin. Hyvä tekemisen meininki ja opiskelu on täällä kivaa.
Juu, suojatöihin pääsee. Pysykää kaukana koko talosta, vaikka sitä suositeltaisiin jonkun oppimisongelman takia. On todella ikävää, jos lukihäiriöinen laitetaan häiriköiden ja heikkolahjaisten sekaan saman luokkatilaan, ja lahjat menee hukkaan. Mitähän olisi Alvar Aallosta tullut, jos olisi lukihäiriön takia käynyt erityiskoulua?
- Simppu
Loistava oppilaitos. Hyvä tekemisen meininki. Opettajat ja henkilökunta hyviä tyyppejä. Suurinosa valmistuneista pääsee työihin. Hyvä pöhinä. Voin suositella.
- fdffsd
Kolme viimeisintä viestiä selvästi oppilaitoksen henkilökunnan kirjoittamia :D
- Simppula
Erikoisen hyvä on. Suomen suurin ja paras oppilaitos. Laaja ja monipuolinen koulutustarjonta on. Osaava henkilöstö ja hienot tilat. Tekee merkityksellistä työtä. Huipputiimi on.
- Miinastiina
Paras on. On opinto-ohjaajia, opiskeluvalmentajia, kuraattori, laaja-alaisia erityisopettajia ja päälliköitä. Hyvä fiilis koko koulussa. On loistava paikka. Ehdottomasti kannattaa tulla ja hakea opiskelemaan.
- fdffsd
Ja kaksi edellistä viestiäkin selvästi henkilökunnan kirjoittamia. Ei nuoret mainosta laaja-alaisia erityisopettajia :D
- Ihmettelevä
Periaatteessa hyvä koulu. Hyviä opeja. Narsisti opeja kanssa. Todella ihan hirveän hirveän surullista. Vammaista ei puolusta kukaan!!! Missä koulutarkastus??? Tasoa pitäisi pitää yllä. Jos näkisitte niin ihmettelisitte. Turha kehua jos tietää että kaikki ei todellakaan ole kunnossa!! Vaikka hyvää opetusta on paljon. Ja hyviä opeja. Hyviä avustajia. Vain onnesta kiinni millasen open saa.
- Lindi
Keskuspuiton ammattiopiston nimi on vaihdettu. Uusi nimi on Liveopisto.
- Lares
Tervetuloa tutustumaan uusiin nettisivuihin www.liveopisto.fi.
- Aapi
Keskuspuiston ammattikoulussa alkoi jo vuonna1966 valokuvalaborantin koulutus. Sitten valokuvaajan, media-assistentin, medianomin ja nykyään ammatin nimi on mediapalveluiden tuottaja Liveopistossa.
- Ihmetouhua
Ihmettelevä, mulle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected], jos on Keskuspuistosta tai nykyisestä Livestä huonoja kokemuksia. Helpompi saada se tarkastus, jos riittävän moni tekee ilmoituksen. Rikokset kannattaa ilmoittaa Espoon poliisille, niille on tehty jo ainakin yksi tutkintapyyntö tästä koulusta.
Jos on tietoa siitä, että koulussa laitettu perusteettomia arvosanoja opiskelijoille, niin tiedot kannattaa ilmoittaa poliisille, kyseessä on rikos. - Ihmetouhua
Jostain syystä tuo tekemäni sähköposti ei toimi
- Anonyymi
Voin suositella opiskelijoille. Koulussa on kivaa. En suosittelisi henkilökunnalle.
Erityisopettajissa on poikkeuksellisen paljon hankalia ihmisiä. Eivät halua pystyä yhteistyöhön, opettajien perisynti taitaa olla se... Peruskoulu sisältää huomattavan paljon mukavampia opettajia kuin nämä Liveopiston ja Keskuspuiston entiset ja nykyiset opettajat ja kouluttajat. Oppilaitoksesta on poistunut kaksi erittäin alalle sopimatonta pitkäaikaista opetushenkilöä. Kolmas jatkaa yhä. Jokaisesta on tehty useampi valitus esimiehille. Valitustilanteessa miespuolinen esimies jopa puolusteli tätä ihmistä. Vaikka tuli runsain mitoin palautetta ohjaushenkilöstöltä. Tämän kouluttajan toiminta oli aivan ala-arvoista. Niin työkavereita kuin toisinaan opiskelijoitakin kohtaan. Pakottamista ja pitkäaikaista odottelua, että vaikeavammaisen toimisi. Tyrannimaiset katseet. Henkistä väkivaltaa, kuten tiettyjen ohjaajien julkista nolaamista. Sai toimia todella pitkään. Kaikilla oli paha olla. Karmea työilmapiiri. Saattoi saada lopulta potkut. Nyt toimii muussa oppilaitoksessa.... Yksi muu rouva opettaja kuormitti järkyttävästi ainoaa lähityötoveriaan. Ilmeisen rikkinäinen ihminen. Tähänkään ei silloinen esimies-rouva puuttunut. Henkinen väkivalta sai jatkua. Vuosia. Kolmas tapaus: Jälleen tuli tilanne, jossa koulutusjohtajamiestä pyydettiin apuun. Ei tehnyt mitään, vaikka pahasti laiminlyövä oli tämä ope. Vammaisten koulutus ei toteutunut niin kuin papereissa väitettiin. Pahin julmuri lienee kylläkin kehästä poistunut entinen johtajanainen. Minulla olisi kerrottavaa kirjaksi asti. Ihan helvettiä aiheutti ihmisparoille. Ikävää, ettei koskaan ole ollut kukaan pelastamassa ahdingolta. Ei ole ollut esimiestä suojelemassa työpahoinvoinnilta ja puuttumassa ongelmallisin henkilöihin ja heidän toimintatapoihinsa. Ei voi muuta sanoa kuin että voi voi! Lähtekää hyvät ihmiset ajoissa pois, jos työolot ovat epäinhimilliset!! Minulla on Karmeat kokemukset tästä oppilaitoksesta. Nyt voi kiittää uudehkoa rehtorinaista! Oikein mainio fiksu ja asiallinen ihminen. Esimiesten toimintaan suosittelen seurantaa. Toistuvia kyselyjä ym. Samoin edes joskus täytyisi käydä katsomassa, mitä opettajat puuhaavat. Jotta tiedetään mahdolliset riman alittajat, häiriintyneet yms. Henkisen väkivallan tapauksissa esimiehen on tartuttava välittömästi toimeen! Tällainen oppilaitos ei voi koskaan nauttia kunniaa. Niin paljon huonoa on tapahtunut henkilökunnan kesken.
Opiskelijat ovat kyllä ihan huipputyyppejä useimmiten. Opiskelijat lienevät pääosin turvassa, ja varmaan löytyy todella paljon mukavia työntekijöitä talosta, myös opettajia. Sääli että työhönotossa on erehdytty,
ehkä olisi aiheellista käyttää psykologista testausta, jotta häiriintyneet yksilöt karsiutuisivat heti pois. Ja ilmapiirikyselyjä jokaiselle opetusryhmälle, henkilökunnalle ja opiskelijoille.- Anonyymi
Entinen Koulutusjohtaja Antti A on nykyisin koulun rehtori
- Anonyymi
Tälläkin hetkellä siellä on opettajia joilla ei ole minkäänlaista osaamista erityisen tuen tarpeessa olevien ihmisten kanssa toimimiseen. Käyttäydytään ala-arvoisesti, puhutaan tökerösti, ei minkäänlaista ammattiylpeyttä. Ohjeet ovat mitä sattuu, ja koita siinä sitten oppia itsellesi ammatti. Olen nähnyt itse sivusta ja kuullut useammalta nuorelta tästä toiminnasta. Että kehtaavat toimia ammatissaan ala-arvoisesti niiden kohdalla jotka sitä tukea eniten tarvitsevat. Täysin ammattitaidotonta menoa ainakin 1-2 opettajalta, toinen heistä on Metsälässä ja melkonen rääväsuu onkin. Olen neuvonut että asianosaiset veisivät asiaa tiukasti vain ylöspäin, jossain se on raja näilläkin palkkansa väärin ansaitsevilla. Väärä ala, jos ei kerran parempaan pysty. Se on työpaikka, josta maksetaan heille palkkaa, ei mikään white trash-opettajalaitos jossa ollaan miten huvittaa. Tällainen väistämättä tulee tietystä opettajasta mieleen, tai parista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tälläkin hetkellä siellä on opettajia joilla ei ole minkäänlaista osaamista erityisen tuen tarpeessa olevien ihmisten kanssa toimimiseen. Käyttäydytään ala-arvoisesti, puhutaan tökerösti, ei minkäänlaista ammattiylpeyttä. Ohjeet ovat mitä sattuu, ja koita siinä sitten oppia itsellesi ammatti. Olen nähnyt itse sivusta ja kuullut useammalta nuorelta tästä toiminnasta. Että kehtaavat toimia ammatissaan ala-arvoisesti niiden kohdalla jotka sitä tukea eniten tarvitsevat. Täysin ammattitaidotonta menoa ainakin 1-2 opettajalta, toinen heistä on Metsälässä ja melkonen rääväsuu onkin. Olen neuvonut että asianosaiset veisivät asiaa tiukasti vain ylöspäin, jossain se on raja näilläkin palkkansa väärin ansaitsevilla. Väärä ala, jos ei kerran parempaan pysty. Se on työpaikka, josta maksetaan heille palkkaa, ei mikään white trash-opettajalaitos jossa ollaan miten huvittaa. Tällainen väistämättä tulee tietystä opettajasta mieleen, tai parista.
Tiedän todella mistä puhut oman kokemukseni takia. Onneksi en enää ole kyseisessä oppilaitoksessa opiskelijana. Toivottavasti opettajien käytökselle sataisiin jokinlainen roti.
Aivan helvtin ala-arvoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän todella mistä puhut oman kokemukseni takia. Onneksi en enää ole kyseisessä oppilaitoksessa opiskelijana. Toivottavasti opettajien käytökselle sataisiin jokinlainen roti.
Aivan helvtin ala-arvoista.Nyt Korona-aikana valtion vahvasti tukemasta Livestä vinkki: Live tuhlaa varoja. Toiminta päivähoitoa autisteille ja vaikeavammaisille. He löytävät hyvän toimintakeskuspaikan kotinsa läheltä. Ei kalliita 40-100 euron päivittäisiä yhteiskunnan maksamia matkoja. Ja kallista opevetoista toimintaa monine avustajineen. Oppilaitos pitäisi olla vain työllistyville!!! Oppimisvaikeuksisille sekä lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaisille. Suomella ei ole enää varaa tuhlata huutavien ja sekoilevien "koulutukseen".
Varat vanhuksille. Lähihoitajat Livestä vanhustyöhön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt Korona-aikana valtion vahvasti tukemasta Livestä vinkki: Live tuhlaa varoja. Toiminta päivähoitoa autisteille ja vaikeavammaisille. He löytävät hyvän toimintakeskuspaikan kotinsa läheltä. Ei kalliita 40-100 euron päivittäisiä yhteiskunnan maksamia matkoja. Ja kallista opevetoista toimintaa monine avustajineen. Oppilaitos pitäisi olla vain työllistyville!!! Oppimisvaikeuksisille sekä lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaisille. Suomella ei ole enää varaa tuhlata huutavien ja sekoilevien "koulutukseen".
Varat vanhuksille. Lähihoitajat Livestä vanhustyöhön.Oppilaitos on valitettavasti ollut narsismin pesäke. Olen tavannut yhden hauraan narsistin, yhden psykopatiaa lähentelevän narsistin ja yhden häikäilemättömän narsistin. Jokaisesta näistä olen kuullut saman mielipiteen myös työtoverilta. Olen pohtinut henkilöiden käytöstä paljon ja perehtynyt aiheeseen. Em. lisäksi kaksi muuta kummallisesti käyttäytyvää naishenkilöä.omaa Ilmeisesti narsistisia piirteitä. Toisella kaikki tapaamiset peruuntuvat ja ei muutenkaan jaksa olla työntekijöiden tukena. Epärehellisyyttä.. Toinen kroonisesti vihamielinen ja alistava ja räikeästi toisia vähättelevä.
Eräs mies lankeaa aina naisten suhteen ansaan. Ottaa töihin huonoja ihmisiä. Uskoo liian herkästi kaiken mitä soopaa hänelle milloinkin hankalien naisten taholta syötetään.
Olen miettinyt, onko hän kauhean arka vai onko jotain heikkoutta ns.psykologisessa käsityskyvyssä. Olen ihmetellyt hirveän paljon. Tunnen olevani valovuoden tuota miestä
skarpimpi ja viisaampi... Nämä em. ovat kaikki opetushenkilöitä tai esimiehiä. Osa on jo poissa,, osa jatkaa oppilaitoksessa.
Arvoista on aina puhuttu koulutuksissa. Mitä hyötyä?? Todellisesti arvot ovat olleet kovat.
Takana kunnianhimoinen ajatus olla Suomen suurin ja mahtavin. Mahdollisimman paljon opiskelijoita. Jotta paljon rahaa valtiolta. Lopputuloksena se, ettei työtä voi tehdä kunnolla. Esimiehillä ei tukea heru. Ainakaan itse en ole saanut sitä. Antavat täyden vallan ja vastuun opettajille. Tehkööt mitä lystäävät. Opiskelijoiden ja vanhempiensa tulee tajuta vaatia jos jokin on puutteellista. Avustava henkilökunta on hienoa ja ahkeraa. Todella pienellä palkalla uurastavat, ja useimmiten hyvä ammattitaito. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oppilaitos on valitettavasti ollut narsismin pesäke. Olen tavannut yhden hauraan narsistin, yhden psykopatiaa lähentelevän narsistin ja yhden häikäilemättömän narsistin. Jokaisesta näistä olen kuullut saman mielipiteen myös työtoverilta. Olen pohtinut henkilöiden käytöstä paljon ja perehtynyt aiheeseen. Em. lisäksi kaksi muuta kummallisesti käyttäytyvää naishenkilöä.omaa Ilmeisesti narsistisia piirteitä. Toisella kaikki tapaamiset peruuntuvat ja ei muutenkaan jaksa olla työntekijöiden tukena. Epärehellisyyttä.. Toinen kroonisesti vihamielinen ja alistava ja räikeästi toisia vähättelevä.
Eräs mies lankeaa aina naisten suhteen ansaan. Ottaa töihin huonoja ihmisiä. Uskoo liian herkästi kaiken mitä soopaa hänelle milloinkin hankalien naisten taholta syötetään.
Olen miettinyt, onko hän kauhean arka vai onko jotain heikkoutta ns.psykologisessa käsityskyvyssä. Olen ihmetellyt hirveän paljon. Tunnen olevani valovuoden tuota miestä
skarpimpi ja viisaampi... Nämä em. ovat kaikki opetushenkilöitä tai esimiehiä. Osa on jo poissa,, osa jatkaa oppilaitoksessa.
Arvoista on aina puhuttu koulutuksissa. Mitä hyötyä?? Todellisesti arvot ovat olleet kovat.
Takana kunnianhimoinen ajatus olla Suomen suurin ja mahtavin. Mahdollisimman paljon opiskelijoita. Jotta paljon rahaa valtiolta. Lopputuloksena se, ettei työtä voi tehdä kunnolla. Esimiehillä ei tukea heru. Ainakaan itse en ole saanut sitä. Antavat täyden vallan ja vastuun opettajille. Tehkööt mitä lystäävät. Opiskelijoiden ja vanhempiensa tulee tajuta vaatia jos jokin on puutteellista. Avustava henkilökunta on hienoa ja ahkeraa. Todella pienellä palkalla uurastavat, ja useimmiten hyvä ammattitaito.Niin, kyllä tuosta Keskuspuiston Ammattiopistosta valitettavasti ei paljon hyvää kerrottavaa löydy. Eräs tuntemani henkilö oli pitkään töissä kyseisessä paikassa Arlan toimipisteessä. Hän joutui tekemään johtopäätökset ja lähtemään pois pitkäaikaisesta työpaikastaan ala-arvoisen kohtelun vuoksi.
Esimiehissä ja opettajissa löytyy joko täydellisiä luusereita, taikka sitten narsistisia persoonallisuuksia. Vammaisten kouluttaminen ei tätä em. porukkaa kiinnosta pätkääkään.
Tiettyjä opettajia ei kiinnosta muu kuin työstä saatava palkka. Opiskelijat laitetaan nysväämään täysin epäoleellisia asioita. Mitään kunnon koulutusta tuosta paikasta ei saa.
Monikohan noista opiskelijoista saa mitään töitä tuollaisen "koulutuksen" jälkeen?
Taitaa käydä sillä tavalla, että koko paikka laitetaan kohta kiinni kun rahoituksen saaminen valtiolta vaikeutuu korona -epidemian aiheuttaman rahoitusvajeen vuoksi. Parempi niin, mitään järkeä tuollaisessa touhussa ja ns. "koulutuksessa" ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entinen Koulutusjohtaja Antti A on nykyisin koulun rehtori
Miten Antti Aavikosta on voinut tulla rehtori? Sirpa Lukkala oli älykäs ja tunnetaitoinen. Ihan loistava. Parempi kuin kukaan rehtori tässä koulussa on ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten Antti Aavikosta on voinut tulla rehtori? Sirpa Lukkala oli älykäs ja tunnetaitoinen. Ihan loistava. Parempi kuin kukaan rehtori tässä koulussa on ollut.
Olen hauska, pirteä, kunnollinen, tunnollinen, kaikesta huolehtiva , kärsivällinen ja omaan selkeän puheen ja tosi hyvän opetustaidon!
Antti on johtajana ollessaan törkeästi mitätöinyt ammattitaitoani. Kuunnellut työpaikkakiusaajaa. Ihan käsittämätöntä, että minulta ei kysytty mitään! Antti ei keskustellut kanssani lainkaan. Ei ollut ketään kehen ottaa yhteyttä, koska koulutusjohtaja Antti mielisteli tuota todella ilkeää, huono-luonteista naista! Kauhea pitkäaikainen henkisen väkivallan tilanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen hauska, pirteä, kunnollinen, tunnollinen, kaikesta huolehtiva , kärsivällinen ja omaan selkeän puheen ja tosi hyvän opetustaidon!
Antti on johtajana ollessaan törkeästi mitätöinyt ammattitaitoani. Kuunnellut työpaikkakiusaajaa. Ihan käsittämätöntä, että minulta ei kysytty mitään! Antti ei keskustellut kanssani lainkaan. Ei ollut ketään kehen ottaa yhteyttä, koska koulutusjohtaja Antti mielisteli tuota todella ilkeää, huono-luonteista naista! Kauhea pitkäaikainen henkisen väkivallan tilanne.Kyllähän se niin on, että esimiehen tehtävä on huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta. Esimiehen täytyy huolehtia myös henkisestä turvallisuudesta. Sitä ei saa laiminlyödä. Kai se voi olla jopa lailla määrätty. Esimieheksi ei tarvitse kenenkään ryhtyä, jos ei halua tai osaa ottaa vastuuta myös tästä. Laiminlyönnit voi johtaa ennenaikaisiin eläköitymisiin, itsemurhiin ja vakaviin sairauksiin. Ei mikään pikkujuttu!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se niin on, että esimiehen tehtävä on huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta. Esimiehen täytyy huolehtia myös henkisestä turvallisuudesta. Sitä ei saa laiminlyödä. Kai se voi olla jopa lailla määrätty. Esimieheksi ei tarvitse kenenkään ryhtyä, jos ei halua tai osaa ottaa vastuuta myös tästä. Laiminlyönnit voi johtaa ennenaikaisiin eläköitymisiin, itsemurhiin ja vakaviin sairauksiin. Ei mikään pikkujuttu!!
Pohjanoteeraustoimintaa valmentavalla. Eräs joka oli kouluttaja ja tiimin vetäjä piti perjantaisin luentoja tiimilleen, mm. että onko 37,5c kuumetta. Ei kuulemma ole. Kukaan ei edes ollut pois juuri ikinä. Halusi vaan ärhennellä. Katsoi vierestä kun työntekijä teki työtä. Kauhean pahalla katseella. Samalla pahalla katseella katsoi luokassa vaikeavammaisia opiskelijoita. Tyly tilanne kun autistipoika yritti puhua. Raivoilmeellä katsoi ja tenttasi että mitä, yritti saada vastauksen kysymykseen. Usein tapahtui. Sama juttu vaikeavammaisen tytön kohdalla. Luuli että traivoilmeellä saadaan nuoret tottelemaan ja oppimaan reippaisiin vastauksiin. Vaikka nuoret oli Tosi vammaisia.
Hän ei juurikaan ollut luokassa. Hän oli mieluummin huoneessaan vaikka tiimiesimiestyöskentelylle oli varattu ehkä 2h viikossa. Hänen päätehtäviinsä kuului vietättää opiskelijat roskistenvientiharjoituksiin. Leppävaaran isoon parkkihalliin. Myöhemmin muualle. On se kumma kun tällainen sai jatkua pitkään. Sama nelikymppinen nainen oli ystävällinen ja sujuva kun koululla kävi opiskelijan vanhempi. Voi kunpa hän olisi tiennyt...
Mikä ihmeen häiriö panee ihmisen olemaan noin hirveä. Yhdelle kiltille tytölle osoitti kokouksissa istumapaikkaa. Otti muutenkin hänet silmätikulksi vaikka tyttö oli erityisen kiva hyvä ja vammaisystävällinen. Ei olisi saanut itse valita mihin istuu. Nöyryytti siis. Kaikkea muutakin tapahtui. Lopulta tuli työterveyshuolto kyselemään. Esimies pehmitteli palautteenantotilaisuudessa muijan saamaa kritiikkiä. Miksi? Kaikki työntekijät olivat pahoinvoivia tuon naisen takia. Miksei esimies ollut heti työntekijöiden puolella? Pelkäsikö? Miksi pitii pehmitellä negatiivista palautetta jota tiimi antoi? Voi sinua paha muija... Kuinka noloa!! .Opiskelijoiden vanhemmat eivät taitaneet tietää totuudesta mitään. Vammaisalalla pitäisi olla paljon tarkastuksia. Ei valtion kuulu tukea rahallisesti jos ei käy tarkkailemassa. Miettikää kuinka lainsuojattomia ovat vaikeavammaiset nuoret. Tällä tapahtuneella oli isohko määrä "silminnäkijöiä"' . Kyllä opiston sisäistäkin valvontaa pitäisi olla paljon. Muija ei ole enää Keskuspuiston ammattiopistossa joka Liveopisto oli ennen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjanoteeraustoimintaa valmentavalla. Eräs joka oli kouluttaja ja tiimin vetäjä piti perjantaisin luentoja tiimilleen, mm. että onko 37,5c kuumetta. Ei kuulemma ole. Kukaan ei edes ollut pois juuri ikinä. Halusi vaan ärhennellä. Katsoi vierestä kun työntekijä teki työtä. Kauhean pahalla katseella. Samalla pahalla katseella katsoi luokassa vaikeavammaisia opiskelijoita. Tyly tilanne kun autistipoika yritti puhua. Raivoilmeellä katsoi ja tenttasi että mitä, yritti saada vastauksen kysymykseen. Usein tapahtui. Sama juttu vaikeavammaisen tytön kohdalla. Luuli että traivoilmeellä saadaan nuoret tottelemaan ja oppimaan reippaisiin vastauksiin. Vaikka nuoret oli Tosi vammaisia.
Hän ei juurikaan ollut luokassa. Hän oli mieluummin huoneessaan vaikka tiimiesimiestyöskentelylle oli varattu ehkä 2h viikossa. Hänen päätehtäviinsä kuului vietättää opiskelijat roskistenvientiharjoituksiin. Leppävaaran isoon parkkihalliin. Myöhemmin muualle. On se kumma kun tällainen sai jatkua pitkään. Sama nelikymppinen nainen oli ystävällinen ja sujuva kun koululla kävi opiskelijan vanhempi. Voi kunpa hän olisi tiennyt...
Mikä ihmeen häiriö panee ihmisen olemaan noin hirveä. Yhdelle kiltille tytölle osoitti kokouksissa istumapaikkaa. Otti muutenkin hänet silmätikulksi vaikka tyttö oli erityisen kiva hyvä ja vammaisystävällinen. Ei olisi saanut itse valita mihin istuu. Nöyryytti siis. Kaikkea muutakin tapahtui. Lopulta tuli työterveyshuolto kyselemään. Esimies pehmitteli palautteenantotilaisuudessa muijan saamaa kritiikkiä. Miksi? Kaikki työntekijät olivat pahoinvoivia tuon naisen takia. Miksei esimies ollut heti työntekijöiden puolella? Pelkäsikö? Miksi pitii pehmitellä negatiivista palautetta jota tiimi antoi? Voi sinua paha muija... Kuinka noloa!! .Opiskelijoiden vanhemmat eivät taitaneet tietää totuudesta mitään. Vammaisalalla pitäisi olla paljon tarkastuksia. Ei valtion kuulu tukea rahallisesti jos ei käy tarkkailemassa. Miettikää kuinka lainsuojattomia ovat vaikeavammaiset nuoret. Tällä tapahtuneella oli isohko määrä "silminnäkijöiä"' . Kyllä opiston sisäistäkin valvontaa pitäisi olla paljon. Muija ei ole enää Keskuspuiston ammattiopistossa joka Liveopisto oli ennen.Mikä on Telman (=Tyvan) tarkoitus? Mihin se pyrkii? Minulla on 5 vuotta kokemusta niistä ryhmistä useammista. Opistossa on varmaan Hyviä ammattikoulutuslinjoja tavallisemmille nuorille! Lievästi vammaisille on valmentava linja joka on nimeltään valma, ennen ava. Se vaikuttaa järkevältä, koska tähtää lievästi kehitysvammaisten ja mielenterveysongelmista kärsivien työllistymiseen. Yksi tai välillä kaksi vuotta?
Jokainen kehitysvammainen suorittaa peruskoulun. Sitten on olemassa kansanopistoja ja päiväkeskuksia. Miksi alle kouluikäisten tasolla (yleensä) olevat käyvät Telman? Ei heistä kukaan tule työllistymään. Peräti kolmevuotinen koulutus. Sikakallista. Sellainen kolme vuotta kestävä kuin kansanopistokoulutus.
Varmaan mukavaa kehitysvammaisilla. Kavereita. Tekemistä. Huomiota. Kalliit taksikuljetukset joka päivä, kaupunki maksaa. Kallis opettajan palkka. Runsaasti henkilökohtaisia ohjaajia.
Koulutuksessa pelataan sählyä, tehdään kävelylenkkejä ja ruokaa, tehdään tehtäviä alakoulun kirjoista, sanaristikoita, kauppaostosten kuvien tekemistä, käydään kirjastossa. Päivän tapahtumien liimailua (kuvia) tai tekstejä, opetusvideoiden katselua, tietokoneella matikan ym. tehtäviä ja lukemisenharjoittelutehtäviä, aamuinfoa,jossa sää ja päivämäärä käydään läpi. Aamujumppaa.
Yhden tai kahden vuoden "kansanopistokoulutuksen" jälkeen mennään työpaikoille ohjaajan kanssa. Seurantatietoa jatkosta ei tule työntekijöille. Mutta ei taida juuri kukaan sijoittua mihinkään. Paitsi päiväkeskukseen. Valmalta voi sijoittua, koska ovat lievästi kehitysvammaisia.
Telmalla on erittäin kirjavaa sakkia ja aikuisilla on ns. mahdoton tehtävä selvitä kaikesta, saatikka saada työpaikka nuorelle. Koska nuoret ovat niin heikkotasoisia suurin osa. Työllistyminen vaatisi yleensä että kaupan täti ryhtyisi kaupassa kehitysvammaisten ohjaajaksi. Valman opiskelijat saattavat selvitä yksin työssä tulevaisuudessa.
Ehdotan että perustetaan lukuisia uusia Ammattikoulutuslinjoja lisää, koska syrjäytyviä nuoria on Suomessa paljon. Maahanmuuttajia ja sellaisia joilla on koulussa hankalaa. Telman voisi unohtaa tai sitten se olisi vain vuoden mittainen. Valmaryhmiä lisää paljon. Monet tarvitsevat tukea ja hyötyisivät siitä. Yhdestä tuetusta vuodesta. Hyviksi havaitut persoonat siihen, ja esimiesten valvontaa ja jatkuvaa tukea. Esimiesten tuki on koulussa pääosin puuttunut. Ovat koulun sisäänottajia lähinnä. Tukea ei tule usein pyydettäessäkään. Sähköposteihin ei vastata ym. On kuin monta yksityisyritystä koulun sisällä. Tähän pitäisi tehdä muutos. Tehokkuutta touhuun Paljon lisää!! Oikeanlaiset ryhmät ja tasapainoiset työntekijät sekä Iso panostus esimiehiltä hommiin!!!!!!!!!!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on Telman (=Tyvan) tarkoitus? Mihin se pyrkii? Minulla on 5 vuotta kokemusta niistä ryhmistä useammista. Opistossa on varmaan Hyviä ammattikoulutuslinjoja tavallisemmille nuorille! Lievästi vammaisille on valmentava linja joka on nimeltään valma, ennen ava. Se vaikuttaa järkevältä, koska tähtää lievästi kehitysvammaisten ja mielenterveysongelmista kärsivien työllistymiseen. Yksi tai välillä kaksi vuotta?
Jokainen kehitysvammainen suorittaa peruskoulun. Sitten on olemassa kansanopistoja ja päiväkeskuksia. Miksi alle kouluikäisten tasolla (yleensä) olevat käyvät Telman? Ei heistä kukaan tule työllistymään. Peräti kolmevuotinen koulutus. Sikakallista. Sellainen kolme vuotta kestävä kuin kansanopistokoulutus.
Varmaan mukavaa kehitysvammaisilla. Kavereita. Tekemistä. Huomiota. Kalliit taksikuljetukset joka päivä, kaupunki maksaa. Kallis opettajan palkka. Runsaasti henkilökohtaisia ohjaajia.
Koulutuksessa pelataan sählyä, tehdään kävelylenkkejä ja ruokaa, tehdään tehtäviä alakoulun kirjoista, sanaristikoita, kauppaostosten kuvien tekemistä, käydään kirjastossa. Päivän tapahtumien liimailua (kuvia) tai tekstejä, opetusvideoiden katselua, tietokoneella matikan ym. tehtäviä ja lukemisenharjoittelutehtäviä, aamuinfoa,jossa sää ja päivämäärä käydään läpi. Aamujumppaa.
Yhden tai kahden vuoden "kansanopistokoulutuksen" jälkeen mennään työpaikoille ohjaajan kanssa. Seurantatietoa jatkosta ei tule työntekijöille. Mutta ei taida juuri kukaan sijoittua mihinkään. Paitsi päiväkeskukseen. Valmalta voi sijoittua, koska ovat lievästi kehitysvammaisia.
Telmalla on erittäin kirjavaa sakkia ja aikuisilla on ns. mahdoton tehtävä selvitä kaikesta, saatikka saada työpaikka nuorelle. Koska nuoret ovat niin heikkotasoisia suurin osa. Työllistyminen vaatisi yleensä että kaupan täti ryhtyisi kaupassa kehitysvammaisten ohjaajaksi. Valman opiskelijat saattavat selvitä yksin työssä tulevaisuudessa.
Ehdotan että perustetaan lukuisia uusia Ammattikoulutuslinjoja lisää, koska syrjäytyviä nuoria on Suomessa paljon. Maahanmuuttajia ja sellaisia joilla on koulussa hankalaa. Telman voisi unohtaa tai sitten se olisi vain vuoden mittainen. Valmaryhmiä lisää paljon. Monet tarvitsevat tukea ja hyötyisivät siitä. Yhdestä tuetusta vuodesta. Hyviksi havaitut persoonat siihen, ja esimiesten valvontaa ja jatkuvaa tukea. Esimiesten tuki on koulussa pääosin puuttunut. Ovat koulun sisäänottajia lähinnä. Tukea ei tule usein pyydettäessäkään. Sähköposteihin ei vastata ym. On kuin monta yksityisyritystä koulun sisällä. Tähän pitäisi tehdä muutos. Tehokkuutta touhuun Paljon lisää!! Oikeanlaiset ryhmät ja tasapainoiset työntekijät sekä Iso panostus esimiehiltä hommiin!!!!!!!!!!!!!Keskuspuiston ammattiopistossa oli 2000-luvun alussa naisjohtaja, joka joutui riitaan erään opettajan kanssa. Ovia oli paiskottu. Lopulta tämä johtaja oli todennut: Tämä ei jää tähän.
Lopulta seurasi kosto. Eräs opiskelija puri ja raapi täysin arvaamatta. Opettajalla ei ollut keinoja. Tämä johtaja palkkasi horjuilevan cp-vammaisen avustajaksi ryhmässä vaaralliselle opiskelijalle. Cp-vammainen lähti lopulta, ja sai samalla ikävää kohtelua johtajalta. Palkattiin uusi avustaja. Edelleen toiminta ei ollut lainkaan turvallista.
Lopulta tämä johtaja antoi ryhmässä vaaralliselle opiskelijalle toisen opiskeluvuoden. Kun muut olivat yhden vuoden. Vaikka tiesi että vaarassa oli niin henkilökunta kuin opiskelijatkin. Kostoksi opettajalle. Tällainen on ollut Keskuspuisto! Kunnianhimoinen erityisammattioppilaitos. ÄLKÖÖN KUKAAN IKINÄ PALKITKO OPPILAITOSTA! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän todella mistä puhut oman kokemukseni takia. Onneksi en enää ole kyseisessä oppilaitoksessa opiskelijana. Toivottavasti opettajien käytökselle sataisiin jokinlainen roti.
Aivan helvtin ala-arvoista.Hei ! onko kokemuksia opeskelusta LIVE:ssa näköongelman kanssa ? lähihjtaja , artesaani??
Kiitos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei ! onko kokemuksia opeskelusta LIVE:ssa näköongelman kanssa ? lähihjtaja , artesaani??
Kiitos.Oikeasti opetussuunnitelma menee heikomman aineksen mukaan, joten uskon sinun turhautuvan näköongelmaisena, jos sinulla ei ole älyllistä ongelmaa sen lisänä.
Englanti ja äidinkieli olivat helpotettuja erityisammattikoulussa, vaikka peruskoulussa olin niissä aineissa hyvä. Mulla on siis Aspergerin oireyhtymä ja sen takia hain opiskelemaan erityisammattikouluun media-alaa. Keskeytin koulun lyhyessä ajassa ja siirryin tavalliseen ammattikouluun opiskelemaan samaa alaa. Koin tavallisessa ammattikoulussakin olevan paljon syvällisempää porukkaa verrattuna erityisammattikouluun ja joskus jopa puhuttiin opettajien kanssa maailman menosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kyllä tuosta Keskuspuiston Ammattiopistosta valitettavasti ei paljon hyvää kerrottavaa löydy. Eräs tuntemani henkilö oli pitkään töissä kyseisessä paikassa Arlan toimipisteessä. Hän joutui tekemään johtopäätökset ja lähtemään pois pitkäaikaisesta työpaikastaan ala-arvoisen kohtelun vuoksi.
Esimiehissä ja opettajissa löytyy joko täydellisiä luusereita, taikka sitten narsistisia persoonallisuuksia. Vammaisten kouluttaminen ei tätä em. porukkaa kiinnosta pätkääkään.
Tiettyjä opettajia ei kiinnosta muu kuin työstä saatava palkka. Opiskelijat laitetaan nysväämään täysin epäoleellisia asioita. Mitään kunnon koulutusta tuosta paikasta ei saa.
Monikohan noista opiskelijoista saa mitään töitä tuollaisen "koulutuksen" jälkeen?
Taitaa käydä sillä tavalla, että koko paikka laitetaan kohta kiinni kun rahoituksen saaminen valtiolta vaikeutuu korona -epidemian aiheuttaman rahoitusvajeen vuoksi. Parempi niin, mitään järkeä tuollaisessa touhussa ja ns. "koulutuksessa" ei ole."Vammaisten kouluttaminen ei tätä em. porukkaa kiinnosta pätkääkään."
Vammaisten työllistyminen on jo muutenkin extra vaikeaa, joten sillä on väliä missä koulutuksensa suorittaa. Ja puhun nyt nimenomaan fyysisistä vammoista, en kehitysvammaisuudesta. Jos edes kohtuullisesti pärjää tavallisissa opinnoissa, niin kannattaa hakea ennemmin tavalliseen ammattikouluun. Ennemmin vaikka "huonot" paperit tavallisesta ammattikoulusta kuin hyvät erityisammattikoulusta.
Erityisammattikoulut keräävät vain rahaa huonokuntoisimmista opiskelijoista, mutta sitten ei todellisuudessa osata alkeellisiakaan taitoja eikä yletytä alimpaan hyväksyttyyn arvosanaan ilman helpotuksia. Mikä järki kouluttaa joku kehitysvammainen merkonomiksi, kun sillä avustetusti suoritetulla tutkinnolla ei ole mitään tekemistä todellisen merkonomin osaamisen kanssa, vaan osataan korkeintaan hyllyttää. Tai sama juttu siivousalalla: ei kyetä täysin kaikkea tekemään, vaan helpotetaan tai jopa poistetaan joitain tutkinnon osia, jotta nuori saa tutkinnon. Todellisuudessa sitten päädytään työ-/toimintakeskukseen askartelemaan , syömään ja osallistumaan toimintatuokioihin.
Eikö jotkut avustavat työt ajaisi saman asian? Ennen avustaviin töihin ei edellytetty koulutusta ja niihin pääsi hyvinkin heikoilla valmiuksilla olevat hankkimaan elantonsa.
- Anonyymi
hei kaikki... mietin hakemista liveen opiskelemaan ammattitutkintoa. olen autistinen.
kannattaako? vai meneekö kaikki hukkaan? olen jo suorittanut kaikki ns. "normaalit" kouluaineet, kuten englanti, matikka, ruotsi, äikkä, jne.
mietityttää nyt, että onko tämä liveopisto nyt sittenkään se paras vaihtoehto... ei kyllä kovin monta muuta vaihtoehtoa ole, sillä muut koulut (olen käynyt tutustumassa) ovat liian rankkoja tai liian korkealla tasolla pärjätäkseni niissä.- Anonyymi
Hyviin työtuloksiin tarvitaan hyvää johtajuutta. Ihmisten välisiä skismoja pitää selvittää heti kun niitä ilmenee. Pomon kuuluu olla tavoitettavissa työpaikalla.
Oppilaitoksen Synti on, että se on Ensisijaisesti Opettajien Työpaikka ja toimeentulon lähde. Opettaja on Keisari. Hänen lomat, hänen palkka jne.... Erityisnuori ja hänen tarpeensa ei minun nähdäkseni priorisoidu. Vaikka häntä varten työtä pitäisi tehdä. Oikeasti pitäisi saada erityisnuoret töihin, eikä kuluttaa aikaa liirumlaarumiin. Tietyt esimiehet pokkuroi opettajia. Jopa, todellakin(!!!), vammaisen etujen kustannuksella. Tällaiset ihmiset ovat jopa edenneet ylöspäin.
Minulla on tietoa, joka ei kestä päivänvaloa. Ohjaajat ovat ns.orjan asemassa. Eniten töitä. Puolikkaalla palkalla opettajiin verrattuna.Jos opettaja on hankala, niin yhteistyövaikeuksista syytetään ohjaajia. Ihan karmeata. Ei ole selvyyttä, onko kyse raukkamaisuudesta vai hölmöydestä (esimiehellä). Vammaiset ovat todellakin hienoimmat ihmiset Livessä. Hyviä tovereita toisilleen, kuin enkeleitä :) Työntekijät eivät. Kuka onkaan Livessä opettamassa, kuka suurestikin keskeneräisenä ns. "normaalina" ihmisenä (lue:sosiaalisesti enemmän tai vähemmän epäkelpona) oppimassa vammaisilta............ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyviin työtuloksiin tarvitaan hyvää johtajuutta. Ihmisten välisiä skismoja pitää selvittää heti kun niitä ilmenee. Pomon kuuluu olla tavoitettavissa työpaikalla.
Oppilaitoksen Synti on, että se on Ensisijaisesti Opettajien Työpaikka ja toimeentulon lähde. Opettaja on Keisari. Hänen lomat, hänen palkka jne.... Erityisnuori ja hänen tarpeensa ei minun nähdäkseni priorisoidu. Vaikka häntä varten työtä pitäisi tehdä. Oikeasti pitäisi saada erityisnuoret töihin, eikä kuluttaa aikaa liirumlaarumiin. Tietyt esimiehet pokkuroi opettajia. Jopa, todellakin(!!!), vammaisen etujen kustannuksella. Tällaiset ihmiset ovat jopa edenneet ylöspäin.
Minulla on tietoa, joka ei kestä päivänvaloa. Ohjaajat ovat ns.orjan asemassa. Eniten töitä. Puolikkaalla palkalla opettajiin verrattuna.Jos opettaja on hankala, niin yhteistyövaikeuksista syytetään ohjaajia. Ihan karmeata. Ei ole selvyyttä, onko kyse raukkamaisuudesta vai hölmöydestä (esimiehellä). Vammaiset ovat todellakin hienoimmat ihmiset Livessä. Hyviä tovereita toisilleen, kuin enkeleitä :) Työntekijät eivät. Kuka onkaan Livessä opettamassa, kuka suurestikin keskeneräisenä ns. "normaalina" ihmisenä (lue:sosiaalisesti enemmän tai vähemmän epäkelpona) oppimassa vammaisilta............Jos opettaja ei tykkää ohjaajasta, niin mitään yhteistä keskustelua ei esimies järjestä. Opettaja ja esimies puhuu vain kaksin.
Ohjaajalta ei kysytä mitään. Ohjaaja ei voi tuoda esille näkemystään opettajasta ja hänen toiminnastaan.
Arlassa esimies jätti ohjaajien ja henkkareiden paperit huoneensa oveen roikkumaan. Laittoi sähköpostia, että hakekaa paperinne. Arvatkaa!!! Niissä papereissa oli jokaisen oma HENKILÖTUNNUS!!!
Siis minunkin paperini oli kaikkien luettavissa, koska kaikkien piti plaraten etsiä oma paperi! Voi olla, että jopa ikä on osalle salainen asia. Miksi näin on toimittu?! Työntekijät ovat osa kohtalaisen vieraita toisilleen. Kuka takaa, ettei tulisi jopa väärinkäytöstä henkilötunnuksella? En pidä esimiestä tyhmänä, joten kyse on välinpitämättömyydestä. Paha virhe! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyviin työtuloksiin tarvitaan hyvää johtajuutta. Ihmisten välisiä skismoja pitää selvittää heti kun niitä ilmenee. Pomon kuuluu olla tavoitettavissa työpaikalla.
Oppilaitoksen Synti on, että se on Ensisijaisesti Opettajien Työpaikka ja toimeentulon lähde. Opettaja on Keisari. Hänen lomat, hänen palkka jne.... Erityisnuori ja hänen tarpeensa ei minun nähdäkseni priorisoidu. Vaikka häntä varten työtä pitäisi tehdä. Oikeasti pitäisi saada erityisnuoret töihin, eikä kuluttaa aikaa liirumlaarumiin. Tietyt esimiehet pokkuroi opettajia. Jopa, todellakin(!!!), vammaisen etujen kustannuksella. Tällaiset ihmiset ovat jopa edenneet ylöspäin.
Minulla on tietoa, joka ei kestä päivänvaloa. Ohjaajat ovat ns.orjan asemassa. Eniten töitä. Puolikkaalla palkalla opettajiin verrattuna.Jos opettaja on hankala, niin yhteistyövaikeuksista syytetään ohjaajia. Ihan karmeata. Ei ole selvyyttä, onko kyse raukkamaisuudesta vai hölmöydestä (esimiehellä). Vammaiset ovat todellakin hienoimmat ihmiset Livessä. Hyviä tovereita toisilleen, kuin enkeleitä :) Työntekijät eivät. Kuka onkaan Livessä opettamassa, kuka suurestikin keskeneräisenä ns. "normaalina" ihmisenä (lue:sosiaalisesti enemmän tai vähemmän epäkelpona) oppimassa vammaisilta............Kehoitan normaaliälyisiä kiertämään kaukaa koko koulun. Jos on lukihäiriö tai liikuntavamma, niin hae mieluummin tavalliseen ammattikouluun. Se todistus merkitsee eniten työllistymisessä. Olisi aika turhauttavaa päätyä työkeskukseen tai työkyvyttömyyseläkkeelle erityiskoulun papereiden takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos opettaja ei tykkää ohjaajasta, niin mitään yhteistä keskustelua ei esimies järjestä. Opettaja ja esimies puhuu vain kaksin.
Ohjaajalta ei kysytä mitään. Ohjaaja ei voi tuoda esille näkemystään opettajasta ja hänen toiminnastaan.
Arlassa esimies jätti ohjaajien ja henkkareiden paperit huoneensa oveen roikkumaan. Laittoi sähköpostia, että hakekaa paperinne. Arvatkaa!!! Niissä papereissa oli jokaisen oma HENKILÖTUNNUS!!!
Siis minunkin paperini oli kaikkien luettavissa, koska kaikkien piti plaraten etsiä oma paperi! Voi olla, että jopa ikä on osalle salainen asia. Miksi näin on toimittu?! Työntekijät ovat osa kohtalaisen vieraita toisilleen. Kuka takaa, ettei tulisi jopa väärinkäytöstä henkilötunnuksella? En pidä esimiestä tyhmänä, joten kyse on välinpitämättömyydestä. Paha virhe!Henkilötunnus-rikkeestä voi tehdä ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistolle!
Opetus-rikkeistä voi haastaa oikeuteen.
Jos opetus ei ole sitä, mitä on papereissa luvattu.
Hyvät kehitysvammaisten vanhemmat, uskokaa nuortanne ja kyselkää opetuksesta. Livessä on tiettyjä no moral laiminlyöviä opettajia. Valehtelevat teille kokouksessanne. Ottakaa rohkeasti yhteyttä rehtoriin, jos opetuksessa ilmenee puutteita! Siitä eteenpäin, jos reksi ei tee mitään. Hänelläkin on esimies.
Teidän lapsenne oikeudet pitää toteutua! Haastattakaa päivittäin lastanne. Mitä koulussa on tehty ja kenen opettajan tai muun henkilökunnan kanssa.
Asia ei koske kuin tiettyjä opettajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilötunnus-rikkeestä voi tehdä ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistolle!
Opetus-rikkeistä voi haastaa oikeuteen.
Jos opetus ei ole sitä, mitä on papereissa luvattu.
Hyvät kehitysvammaisten vanhemmat, uskokaa nuortanne ja kyselkää opetuksesta. Livessä on tiettyjä no moral laiminlyöviä opettajia. Valehtelevat teille kokouksessanne. Ottakaa rohkeasti yhteyttä rehtoriin, jos opetuksessa ilmenee puutteita! Siitä eteenpäin, jos reksi ei tee mitään. Hänelläkin on esimies.
Teidän lapsenne oikeudet pitää toteutua! Haastattakaa päivittäin lastanne. Mitä koulussa on tehty ja kenen opettajan tai muun henkilökunnan kanssa.
Asia ei koske kuin tiettyjä opettajia.Mun ent. työkaverilla oli selvästi narsistinen persoonallisuushäiriö. Puhuin ongelmista esimiehelle, mutta hän ei tehnyt mitään. Myönsi kyllä. Lopulta tämä narsisti pilasi jaksamiseni ja maineeni koko työpaikalla. Hän ei "tahallaan" kiusannut, vaan oli sil taval reppana et pelasti täl taval oman nahkansa! Oli hukassa. Ite voin todeta, et olin Todella täydellä sydämellä työssä. Minä välitin niin paljon.... Mutta vahvat / lievät kovisarvot vallitsivat! Kiitosta en saanut. Myönteisyys ja humaanisuus ei mitään! Olet nynny kun olet niin hyväsydäminen! Sehän oikeastaan kertoo myös asennevammasta vammaisia kohtaan! Sama arvomaailma säilynyt esimieheltä toiselle. Ryhmiä perustettiin lisää suuren ja mahtavan opiston takia! Perusidea syystä olla opistossa hämärtyi. Ehkä kannattais harkita vammaiskoulutusten rajua supistamista. Ja Oikeasti saattaa hyvätasoiset vammaiset työelämään. Ei siinä 3v koulutusta tarvita! Se on enimmältään liven ihmisten työpaikkojen ylläpitoa. Päivähoitokoulua suurin osa päivistä. TODELLA kallista ja puoliturhaa. Ei siinä työelämävalmiudet kovin paljon kasva niissä toimissa mitä tunneilla tehdään. Palkat vaan juoksee. Tosi isosta palkallisesta joukosta on kyse. Töihin vaan avustajan kanssa oppimaan! Vuoden kun kiertelee eri työpaikoissa, joku paikka voi
löytyä. Tai sit ei löydy 3v opiskelunkaan jälkeen. Tehoa toimintaan! Eikös työelämä pitänyt olla tämänkin koulun tavoite?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun ent. työkaverilla oli selvästi narsistinen persoonallisuushäiriö. Puhuin ongelmista esimiehelle, mutta hän ei tehnyt mitään. Myönsi kyllä. Lopulta tämä narsisti pilasi jaksamiseni ja maineeni koko työpaikalla. Hän ei "tahallaan" kiusannut, vaan oli sil taval reppana et pelasti täl taval oman nahkansa! Oli hukassa. Ite voin todeta, et olin Todella täydellä sydämellä työssä. Minä välitin niin paljon.... Mutta vahvat / lievät kovisarvot vallitsivat! Kiitosta en saanut. Myönteisyys ja humaanisuus ei mitään! Olet nynny kun olet niin hyväsydäminen! Sehän oikeastaan kertoo myös asennevammasta vammaisia kohtaan! Sama arvomaailma säilynyt esimieheltä toiselle. Ryhmiä perustettiin lisää suuren ja mahtavan opiston takia! Perusidea syystä olla opistossa hämärtyi. Ehkä kannattais harkita vammaiskoulutusten rajua supistamista. Ja Oikeasti saattaa hyvätasoiset vammaiset työelämään. Ei siinä 3v koulutusta tarvita! Se on enimmältään liven ihmisten työpaikkojen ylläpitoa. Päivähoitokoulua suurin osa päivistä. TODELLA kallista ja puoliturhaa. Ei siinä työelämävalmiudet kovin paljon kasva niissä toimissa mitä tunneilla tehdään. Palkat vaan juoksee. Tosi isosta palkallisesta joukosta on kyse. Töihin vaan avustajan kanssa oppimaan! Vuoden kun kiertelee eri työpaikoissa, joku paikka voi
löytyä. Tai sit ei löydy 3v opiskelunkaan jälkeen. Tehoa toimintaan! Eikös työelämä pitänyt olla tämänkin koulun tavoite?!Luin näitä. Pahalta vaikuttaa. Minulla on kokemus, että hyvin monet ohjaajat ja henkilökohtaiset ohjaajat ovat antaneet kaiken tarmonsa ja voimansa työlle. Siitä Iso Kiitos heille!! Työ on raskasta. Hienoa, että on niin upeaa tunnollista porukkaa! Monet ohjaajat ovat sosionomeja, ihan parasta porukkaa! Henkilökohtaisten ohjaajien olen nähnyt todella välittävän vaikeavammaisista ja hoitaneen heitä hienosti!! Ja palkkahan on siivoojan palkan tasoinen. Ohjaajilla paljon alle vastaavantasoisen työn muualla. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!!
Viat on muualla. Nyt pitää herätä! Ohjaajat eivät ole vastuussa kuin työn suorittamisesta. Esimiehistö taustoineen vastaa!! Heidän syy jos kaikki menee turhaksi hörhöilyksi.
Pitää herätä katsomaan rehellisesti mikä on tilanne. Opettajat on oltava kontrollin alla! Heihin ei saa automaattisesti luottaa. Heitä on monenlaisia. Esimies ei saa juosta vain kokouksissa eikä vaikkapa häippästä kotiin kesken työiltapäivän.. Esimies ei saa perua koko ajan tapaamisiaan viime tipassa, jotka on sopinut henkilöstön kanssa. Se on työtä tekevien alaisten arvon mitätöimistä. Ja pitää osata pyytää anteeksi alaisiltaan, jos peruu tai unohtaa vastata viesteihin.
Rehtorilla tulee olla selkärankaa tietäessään että jonkun perheen jälkeläinen on joutunut moraalittoman opettajan oppilaaksi. Laiminlyönteihin ja huonoon kohteluun tulee puuttua!!
Ja esimiehen on pidettävä huolta työryhmistä. Jos välit eivät ole ok, pitää työsuojelun vuoksi järjestää keskustelu Välittömästi. Pitää Aina kysyä kaikilta, miten menee, kun uusi työryhmä saa alkunsa. Henkilökemiat ei aina kohtaa. Työ on vaikeaa, jos persoonat ovat liian erilaisia. Se on niin paljon ryhmätyötä.
Esimiehellä on tapana siirtää koko ajan ohjaajia vaihtuviin ryhmiin. Jatkuvuus olisi tärkeää! Sen ymmärtää esim. jokaisen nuoren vanhempi. Haittaa tulee paitsi vammaiselle opiskelijalle, myös ohjaajille. Kyllä turvallinen olo on tärkeää, ja kyllä nuori usein kiintyykin ohjaajaansa.
Koko ajan on opittava uusi tapa toimia uuden opettajan ja uusien nuorten kanssa. Lopputulemana työntekijöille on, että tuikitärkeät työkaverisuhteet jäävät hataralle pohjalle. Onko se tavoite? Hyvät työkaverisuhteet edistävät työhyvinvointia ja onnistumista työssä. Nyt pitää vaan panostaa. Ei voi hakea palkkaa helpommalla, vaan Vastuuta on kannettava joka suuntaan! Pitää toimia omantunnon ääntä kuunnellen. Kaikki tulee ennen pitkää jokaista vastaan jos on toimittu puutteellisesti.... On pidettävä huolta niin vammaisista opiskelijoista kuin henkilökunnankin hyvinvoinnista. Ihan kaikki näkökohdat huomioiden. Kyllähän siitä hyvän korvauksen saanee....
Antakaa vanhemmat opistolle palautetta rohkeasti mistä tahansa asiasta. Anonyymi kirjoitti:
Hyviin työtuloksiin tarvitaan hyvää johtajuutta. Ihmisten välisiä skismoja pitää selvittää heti kun niitä ilmenee. Pomon kuuluu olla tavoitettavissa työpaikalla.
Oppilaitoksen Synti on, että se on Ensisijaisesti Opettajien Työpaikka ja toimeentulon lähde. Opettaja on Keisari. Hänen lomat, hänen palkka jne.... Erityisnuori ja hänen tarpeensa ei minun nähdäkseni priorisoidu. Vaikka häntä varten työtä pitäisi tehdä. Oikeasti pitäisi saada erityisnuoret töihin, eikä kuluttaa aikaa liirumlaarumiin. Tietyt esimiehet pokkuroi opettajia. Jopa, todellakin(!!!), vammaisen etujen kustannuksella. Tällaiset ihmiset ovat jopa edenneet ylöspäin.
Minulla on tietoa, joka ei kestä päivänvaloa. Ohjaajat ovat ns.orjan asemassa. Eniten töitä. Puolikkaalla palkalla opettajiin verrattuna.Jos opettaja on hankala, niin yhteistyövaikeuksista syytetään ohjaajia. Ihan karmeata. Ei ole selvyyttä, onko kyse raukkamaisuudesta vai hölmöydestä (esimiehellä). Vammaiset ovat todellakin hienoimmat ihmiset Livessä. Hyviä tovereita toisilleen, kuin enkeleitä :) Työntekijät eivät. Kuka onkaan Livessä opettamassa, kuka suurestikin keskeneräisenä ns. "normaalina" ihmisenä (lue:sosiaalisesti enemmän tai vähemmän epäkelpona) oppimassa vammaisilta............Jep. Tutulta kuulostaa. Juuri näin se meni tuossa paikassa. Tein aluehallintovirastoon kantelun koulusta sen loputtua. Sain ainakin joitain muutoksia aikaan. Koulun rehtori, joka lymyili toimistossaan eikä puuttunut mihinkään epäkohtaan sai tietääkseni lähteä. Samoin yksi ohjaajista, joka vittuili minulle päin näköä ja kuvitteli että mitään ei seuraa. Mutta edestään löysi! Kyseinen hlö tullut pari kertaa vastaan mm kaupassa ja katsoi minua aika murhaavasti! LOL! :D
Toivottavasti nykyiset opiskelijat ovat lukeneet tätä ketjua ja tajuavat pitää puoliaan yhtenä rintamana ja olemaan yhteydessä koulun ulkopuolisiin, valvoviin yliopettajiin. Muille kehotan edelleen olemaan hakematta tuohon spedelaitokseen, jossa kaikki näiden uusimpien viestien perusteella on vuosikymmenen jälkeen edelleen yhtä retuperällä kuin omana opiskeluaikanani, ellei vielä pahemmin!
- Anonyymi
Ei mitään hyvää sanottavaa tästä koulusta. Ulkokultaista, puhutaan korusanoja mutta oikeasti vain tietylle porukalle tarkoitettu. Siis heille jotka ei kantasuomalaisia. Hukassa kaikki.
- Anonyymi
Hieno koulu, hyvät maikat ja rento meininki. Kelasin mennä duuniin sinne noiden syiden takia.
- Anonyymi
Vanha aloitus mutta kommentoin silti. Opiskelin Keskuspuiston ammattiopistossa aikoinaan ja voin vain omasta puolestani toki sanoa, mutta oli todella hyvä yhteishenki sekä kannustavat opettajat ja opiskelukaverit. Jos jotain ei osannut niin ei tarvinnut jännittää tai häpeillä yhtään, opet ja muut opiskelijat todella ystävällisiä ja kannustavia.
Välillä asioissa eteneminen on siellä , vissiin kaikilla linjoilla, vähän hitaampaa kun varmistetaan että koko ryhmä pysyy asian tahdissa mukana. Mutta sehän on sulle vaan lisätreeniä jos asia luonnistuu jo. JA mielummin sitä ottaa vaikka spessumpaa opetusta ja menee vähän hitaammin kun koittaisi opiskella hirveällä kiireellä jotain. - Anonyymi
Inka Aarnio. Mökki. 7. Uikarinkuja7. Kirjoita
- Anonyymi
hyvä mesta on
- Anonyymi
Vastaan kysymyksiisi omasta kokemuksestani.
Opiskelin Keskuspuistossa (nykyään Ammattiopisto Live) kolme vuotta valmentavalla, se oli hyvä. Keskuspuistossa oli hyvät opettajat ja ryhmät olivat pieniä, seitsemän tai yhdeksän oppilasta jotakuinkin. Täällä on vissiin tuotu esille lähinnä tuommoisia outoja tapauksia jotka liittyvät kiusaamiseen tai häirintään työpaikalla eikä siitä voi tehdä sellaista johtopäätöstä ettei koulu olisi sopiva erityisnuorille. omat kokemukseni ovat pääosin myönteisiä.
Keskuspuistossa on ihan kaikenlaisia ihmisiä, ja pitää tulla monien ihmisten kianssa toiseen, ei voi odottaa että olisi vaan 'samanhenkisiä' vaan eri ihmisiä ja erilaisia vammoja tahi sairauksia on opiskelijoilla. mutta se ei estä oikeasti ei mitenkään vaikka oppiaineiden yksilöllistämistä. vaikka muut opiskelisivat vaikkapa 1-2 luokan matematiikkaa kuten TELMAlla monet tekevät niin se ei tarkoita etteikö voisi laskea vaikka murtolukujakin tai vaikeampia jos vain osaa. Muottiin ei tarvii taipua. Samalla tavalla pitää pystyä sietämään erilaisia ihmisiä. Ei työpaikoillakaan voi valita millaisen porukan saat työkavereiksesi. Eli niille jotka haluavat erottua normaaleina tms niin voivat hakeutua normaaleihin ammattikouluhiin. Erityisammattikoulut ovat erityistä tukea tarvitseville. Minun mielestäni se yhteishenkin seuraa sitä juuri että erilaiset ihmiset hyväksytään.
Olin alkuun VALMA-ryhmässä eli silloinen AVA-ryhmä (myös Valmennus 1-ryhmä) mutta siirryin puolen vuoden päästä sujuvasti TELMA-ryhmään, silloinen TYVA (myös Valmennus 2-ryhmä). Näitä ryhmiä oli samassa paikassa (Tenholantie) useita erityyppisiä, mm. VALMA-ryhmiä aikuisille ja autisminkirjon ihmisille ja sitten muille, ja ryhmistäkin varmasti löytyy sopiva. Tietysti paikasta riippuu varmasti, esim. varmaankaan mihinkään tiettyyn työtehtävään suuntaavia TELMA-ryhmiä ei taida olla enää (vissiin lakkautettiin jolloinkin silloin kun aloitin opiskelut) mutta VALMA-ryhmässä valmistaudutaan ammattiin. Lisäksi nykyään on vissiin myös maahanmuuttajille tms olevia ryhmiä. Käytännössä ryhmään tultaessa keskitytään oman ammatin ettimiseen mutta opiskeluaika on aika lyhyt, vain vuosi. Kaksi vuotta minulle tosin ehdotetitin mutta sitten meninkin tutustumaan viereisiin TELMA-ryhmiin ja sujuvasti tuli siirto sinne. Käytännössä jotkut oli vuoden tai kaksi valmassa ja siirtyi sitten toisena/kolmantena vuonna telmaan minkä jälkeen osa ehkä hakeutui tuettuun työhön tai työ/päivätoimintapaikkoihin, mutta osa opiskelemaan. Valmasta pitäisi päästä opiskelemaan, mutta tahti on lopulta kuitenkin aika nopea koska vuosi se opiskeluaika on, ja arjentaitoihin yms opetteluun käytetään vähemmän aikaa kuin telma-ryhmässä. Ns peruskoulun aineita molemmissa on ainakin liikunta ja kotitalous (arjenhallinta tms). yleissivistäviä on enää aika vähän, niitä on enemmän toki sitten ammattiopiskelun puolella. englantia ja ruotsia oli vielä kun olin ekalla valma/telma vuodella, sen jälkeen ne visisin loppui. en tiedä onko enää. Ei se kyllä ollutkaan kuin sellaista peruskamaa molemmissa.
Minun mielestäni kiusaamista ei ollut mutta siihen kai puututaan jos on ihan niinkuin peruskoulussakin.
Näitä toimipaikkojahan on ympäri päääkaupunkiseutua, on Helsingissä ainakin metsälässä ja itäkeskuksessa sekä arlassa Espoossa. Nykyäänhän tuo on ammattiopisto Live. Vissiin ryhmät vähän sitten vaihtelee toimipaikoittain niin että jossain on ryhmiä jossa enemmän apua tarvitsevia (Arla?), jossain vähä itsenäisempiä (Itäkeskus, Tenholantie?).
Hyvä koulu oli ja hyvät opettajat. Osaavia eivätkä hoputa tekemään sellaisia jotka on liian vaikeita. Hyvä paikka myös jos tarvitsee apua työtaitojnen harjoittelussa, tai arjen taidoissa, kuten kaupassakäynti, silitys tai ruoanlaitto. Valmentavalla näitä opiskellaan. Muitakin tärkeitä voi opiskella kuten vaikka julkisten liikennevälineiden käyttöä. Jos taksikyytejä tarvitsee, niitä täytyy kaupungin vammaispalveluista hakea erikseen (kuljetuspalvelu) ja siihen pitää olla toki lääkärinlausunto opintotodistuksiakin vissiin tms.
Veljeni opiskeli perustutkintolinjalla ja sielläkään meno ei ollut liian hankalaa vaikka osaamisvaatimukset ovatkin suurempia. Työllistyminenhän on sitten ihan eri asia. Erityisnuorten on vaikea löytää työpaikkaa vaikka miten hyvin olisi valmistunut. Ei se muuksi muutu. Silloin erilaiset työtoiminnat on ihan ok vaihtoehto. - Anonyymi
Logistiikka ala tällä ainakin ihan naurettava. Opettajat vaan ryystävät kahvia ja juoruavat omassa kopissaan. Päivisin ei ole mitään tekemistä muuta kuin istua puhelimella kun ei saa opetusta. Epäilen että täältä pääsisi töihin. Reilu puoli vuotta täällä nyt olen ollut ja mitään en oikeastaan ole oppinut. Välttäkää tätä koulua jos haluatte oppia ja päästä töihin.
- Anonyymi
Oisko pitäny vaikka mennä sinne juorukoppiin pyytämään sitä apua, vai oliko itselläkin motiivi hukassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oisko pitäny vaikka mennä sinne juorukoppiin pyytämään sitä apua, vai oliko itselläkin motiivi hukassa?
Niin että apua mihin?
- Anonyymi
Tässä koulussa melko sinnepäin on asiat ainakin Metsälän toimipisteessä PIKÄ puolella. Ei siellä ole kuin yksi joka on oikeasti ERITYISopettaja, ohjaajia tuntuu sensijaan riittävän. Näyttötyötä tehdessä tultiin siihen sorvaamaan käskyjä, vaikkei ole asiaa puuttua, ellei olla sovittu tuetusta näytöstä. Loppuarvioon vaikutti sitten ko. henkilön materiaalien säästöhalut.
Toki kaikki vaadittu käytiin läpi, kuten asiaan kuuluu. Arvosanat vähän niin ja näin, uskon että menevät edelleen 1-3 asteikolla, vaikka on 1-5 nykyään. Niin eräskin oppilas tokaisi että se on se 3 joka kerta korkeintaan,minkä saa.
No kunhan vaivautuvat todistuksen toimittamaan niin saan nähdä työnhaussa, kannattiko erityisammattikoulu vai olisiko pitänyt sittenkin suorittaa ihan tavallinen.
Niin ja ulkoisia arvioijia ei ollut kuin kerran minun aikaani ja hekin päättivät hyvin minut siitä skipata, vaikka järjestyksen mukaan olisin ollut sinä päivänä vuorossa myös. Tuli sitten talon omat OHJAAJAT arvioimaan. Eli erityisvieraita he siellä.
Maahanmuuttajia siellä tuntuu olevan vähintään 1/3. - Anonyymi
Kirjoitin jo tuohon tuoreempaan lankaan vastauksen, mutta täällä enemmän kommentteja ja monipuolisempia kokemuksia, joten kopioin vielä tännekin tuon kirjoittamani. :)
”Itse opiskelen Leppävaarassa merkonomiksi ja en voi muuta kuin suositella! Omalla kohdalla rajoitteet on enemmänkin fyysisiä + jonkinasteinen lukihäiriö, eli pääkoppa toimii. Pelkäsin pitkään hakea, koska ajattelin että tulisin turhautumaan tai olisin ”liian hyväkuntoinen” Liveen. Pärjäsin normaalissa koulussa, mutta oli aivan liian raskasta ja kuormittavaa, eikä siellä todellisuudessa ymmärretty mitään mm. liikuntarajoitteista. Onneksi siis päädyin lopulta hakemaan Liveen ja sinne pääsin!
Meillä Turuntiellä ainakin kaikki opettajat on vähintään erityisopettajia ja hallintokäytävältä löytyy omista työhuoneista myös niitä laaja-alaisia, mutta he ei itse opetusta mun ymmärtääkseni tee. Vaan esim. lukitestejä, lausuntoja jne. Opettajien lisäksi luokissa on 1-3 ohjaajaa ja meitä opiskelijoita on sen 8-12 per luokka. :D
Se mikä on parasta, niin opintoja yksilöllistetään todella paljon ja suorittaessa jotain tutkinnon osaa esim. jossakin projektissa, saattaa siitä saada hyväksilukuja vaikkapa äidinkielen opintoihin. Luokissa tuntiopetus menee käytännössä juuri sen ”heikoimman aineksen mukaan”, mutta jos pärjäät paremmin, saat omaan tahtiin edetä tehtävissä. Ohjaajilta voi aina pyytää apua niihin omiin tehtäviin.
Ekan vuoden lopulla päädyin yhden oppilaan henkilökohtaisen avustajan silmätikuksi ja hän alkoi suoranaisesti kiusaamaan. En tiedä kenen avustaja hän oli, itse oppilas ymmärtämäni mukaan oli aika huono käymään koulussa. Avustaja tämän johdosta (ilmeisesti) ylensi itse itsensä jonkinlaiseksi apuohjaajaksi ja yritti komennella ja käskyttää meitä muita opiskelijoita. Luokkakaveri patisti menemään juttelemaan omalle vastuuopettajalle näistä tapahtumista ja miten avustaja käyttäytynyt mua kohtaan. Asia otettiin heti vakavasti ja käsittelyyn. Kiiteltiin että asia tuotiin henkilökunnan tietoon, koska en kuulemma ollut ensimmäinen joka häneltä kiusaamista oli kokenut. Samaan aikaan oli juuri pohdinnat käynnissä että jatketaanko avustajan sopimusta (oli siis jotenkin Liven hommaama koulua varten) ja tuo ”minun tapaus” oli niin sanotusti se viimeinen virhe avustajalta, eikä hänen sopimusta jatkettu.
Toinen tärkeä ja merkittävä muutos Livessä on, että sinne ei enää oteta ensimmäistäkään opettajaa, ohjaajaa, siivoojaa tai muuta henkilökuntaa, ellei heiltä itseltään löydy B-lausuntoa. Sama koskee oppilaita. Eli ketään ”normaalia tai tervettä” ei enää ainakaan Leppävaarassa ole, mikä omasta mielestäni vaikuttaa positiivisesti yleiseen ilmapiiriin ja ihmisten suhtautumista toisiinsa. Kaikilla meillä on joku haaste, jonka kautta helpompi ymmärtää muiden haasteita. Tai näin on ainakin sanottu olevan, tiedä sitten totuutta. :D Mutta itselle ei ainakaan ole tullut vastaan tilanteita joissa niitä rajoitteita ei ymmärrettäisi tai jotain kyseenalaistettaisiin.”
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381