Nöffi vs. Leo

kahden vaiheilla

Olen miettinyt rotua jo pitkään ja päätynyt Nöffiin tai Leonberginkoiraan.
Päädyin isoon rotuun, koska asun isossa talossa ja pihaa on pari hehtaaria.
Haluaisin molemmista kokemuksia. Jos joku pystyy
vertaamaan, niin aina parempi.

16

11983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Landseer-typy kotona

      Sujuuko sulta englanti?
      Tällaiset linkit laitan sulle, mitkä mun kokemusten mukaan oli yllättävän paikkansa pitävät!
      Äidillä oli 2 nöffiä ja veljellä Leo. Leon kohdalla jopa lyhyt elin-ikä piti paikkansa. Veljen koira kuoli 5-vuotiaana akuuttiin leukemiaan.
      Sit taas, samaa sanovat nöffeistä, jotka äipällä elivät 12- ja 11-vuotiaksi, jotenka ohan se aina yksilöllistä ja isojen koirien kanssa aina tietenkin otettava huomioon.
      Kokeileppa kuitenkin :)

      http://www.yourpurebredpuppy.com/reviews/newfoundlands.html

      http://www.yourpurebredpuppy.com/reviews/leonbergers.html

      • Kahden vaiheilla

        kiitos, en ollutkaan löytänyt tällaista sivua vielä, vaikka paljon olen etsinyt tietoa.


      • Nasu

        Oli hyvät sivut. Leosta rehellistä asiaa. Sai nauraa kunnolla, moni kohta osu ja uppos! Leo voi tosiaan työllistää omistajansa, mutta kaiken saamansa rakkauden se antaa moninkertaisesti takaisin!!!


    • (-:

      Nöffi on tosi ihana se olisi hyvä valinta. se on iso kokoinen ja leikkisä pentuna mutta kun se kasvaa isoksi siitä tulee tosi lepposa.
      Mulla on itellä nöffi..

      • Nöffi on rautaa

        kiva, kun löysin tämän kohdan, jossa nöffeistäkin keskustellaan. meillä on ollut kohta kolme viikkoa ihana kaksivuotias nöffityttö ja olemme siihen aivan rakastuneita. se on kiltti, kärsivällinen, tottelevainen, ihmisrakas...kaikkea hyvää!
        haluaisimme sen elävän onnellisena ja mahd.pitkään. kenellä olisi hyviä ohjeita oikeasta hoidosta. siis lähinnä turkin ja kynsien suhteen. olemme kyllä löytäneet netistä jonkin verran, mutta lisäohjeetkaan eivät tee pahaa. onko kaksi kertaa päivässä hyvä ruokintamäärä? miten nöffin lonkat, haittaako, kun on osaksi laminaatit lattioissa ja vähän mattoja, haittaako siis osittainen liukastelu? kuorsaavatko nöffit yleensä vai onko meidän nöffi poikkeus? ja kaikenlaista nöffien elämästä olisi kiva kuulla. olen kasvattanut aiemmin pennusta 13-vuotiaaksi saakka yhden huskyn ja se oli kovin itsepäinen tyyppi, mutta ihana. sen jälkeen tämä nöffityttö tuntuu aivan uskomattoman kiltiltä koiralta.


      • ilona
        Nöffi on rautaa kirjoitti:

        kiva, kun löysin tämän kohdan, jossa nöffeistäkin keskustellaan. meillä on ollut kohta kolme viikkoa ihana kaksivuotias nöffityttö ja olemme siihen aivan rakastuneita. se on kiltti, kärsivällinen, tottelevainen, ihmisrakas...kaikkea hyvää!
        haluaisimme sen elävän onnellisena ja mahd.pitkään. kenellä olisi hyviä ohjeita oikeasta hoidosta. siis lähinnä turkin ja kynsien suhteen. olemme kyllä löytäneet netistä jonkin verran, mutta lisäohjeetkaan eivät tee pahaa. onko kaksi kertaa päivässä hyvä ruokintamäärä? miten nöffin lonkat, haittaako, kun on osaksi laminaatit lattioissa ja vähän mattoja, haittaako siis osittainen liukastelu? kuorsaavatko nöffit yleensä vai onko meidän nöffi poikkeus? ja kaikenlaista nöffien elämästä olisi kiva kuulla. olen kasvattanut aiemmin pennusta 13-vuotiaaksi saakka yhden huskyn ja se oli kovin itsepäinen tyyppi, mutta ihana. sen jälkeen tämä nöffityttö tuntuu aivan uskomattoman kiltiltä koiralta.

        Ehdottomasti nöffi. Itselläni oli uros joka eli 11 vuotiaaksi! Ja pian otan toisen nöffi pojan. Aivan ihana rotu!!!!


      • memi
        Nöffi on rautaa kirjoitti:

        kiva, kun löysin tämän kohdan, jossa nöffeistäkin keskustellaan. meillä on ollut kohta kolme viikkoa ihana kaksivuotias nöffityttö ja olemme siihen aivan rakastuneita. se on kiltti, kärsivällinen, tottelevainen, ihmisrakas...kaikkea hyvää!
        haluaisimme sen elävän onnellisena ja mahd.pitkään. kenellä olisi hyviä ohjeita oikeasta hoidosta. siis lähinnä turkin ja kynsien suhteen. olemme kyllä löytäneet netistä jonkin verran, mutta lisäohjeetkaan eivät tee pahaa. onko kaksi kertaa päivässä hyvä ruokintamäärä? miten nöffin lonkat, haittaako, kun on osaksi laminaatit lattioissa ja vähän mattoja, haittaako siis osittainen liukastelu? kuorsaavatko nöffit yleensä vai onko meidän nöffi poikkeus? ja kaikenlaista nöffien elämästä olisi kiva kuulla. olen kasvattanut aiemmin pennusta 13-vuotiaaksi saakka yhden huskyn ja se oli kovin itsepäinen tyyppi, mutta ihana. sen jälkeen tämä nöffityttö tuntuu aivan uskomattoman kiltiltä koiralta.

        Moi!nöffit on maailman ihanin rotu.itselläni oli poikanöffi,joka kuoli pari vuotta sitten imusolmukesyöpään, mutta ajattelen sitä vieläki melkeen päivittäin.niki oli todella viisas ja ihmismäinen.se aina ymmärsi mitä tarkotin, vaikken ääneen sanonu ja mä kans luin sen ajatukset.haluaisin ottaa taas nöffin, mut poikakaveri haluaa pienemmän koiran ja on meillä nyt liian pieni asuntokin.mut niitä hoito-ohjeita.nikiä luultiin pennuksi koko sen elämänsä ajan, se oli niin reipas ja sen turkki hyväkuntoinen. syötettiin sille eukanubaa 2kertaa päivässä. ulkona käytettiin yleensä 3kertaa ja välillä tehtiin TOSI pitkiä lenkkejä.niki rakasti porkkanaa ja omenaa ylikaiken.koirapuistoissa aina kaikki koirat tykkäs siitä. niki oppi tois paljon temppuja ja nautti niiden tekemisestä. se ei ollu koskaan laiska, vaan aina jakso hulmuta ympäri asuntoo lelu suussa. kynsiä leikattiin aika harvoin, en nyt kyl muista kuinka harvoin, mut hyvässä kunnossa ne pysy ja ku pennusta asti opettaa koiran kaikenlaiseen käsittelyyn, nii se antaa helposti leikata kynnetki.harjaamisesta niki tykkäs älyttömästi.karvaa siitä lähtikin tosi paljon, meillä on varmaan vieläki monta säkkiä sitä karvaa, ku se kuulemma on hyvää lanka-ainesta...harjattiin nikiä muutaman kerran viikossa ja mieluiten meiän terassilla, nii ei karvat levinny ympäriinsä.ei nikiä varmaan niin paljoo ois tarvinnu harjata, mut ku se aina kerjäs sitä (tai sit sitä herkkua mikä annettii sille aina harjauksen jälkeen).mitä teidän nöffille nykyään kuuluu?miten olette saaneet sen kaksivuotiaana?miksi?mistä kennelistä?en muista nikin kennelin nimeä ja olen koittanut löytää sitä netistä, tuloksetta.se oli joensuussa, sen muistan (kai...) ja se alkoi Da... (muistaakseni).jos joku tunnistaa mikä kenneli se oli niin ois kiva tietää. nikin emo oli ruskee nöffi ja kuusela oli kasvattajan sukunimi.tulipa pitkä viesti, sellasta se on aina ku alan nikiä muisteleen. toivottavasti joku edes jakso lukee loppuun ;)


      • nöffisti
        Nöffi on rautaa kirjoitti:

        kiva, kun löysin tämän kohdan, jossa nöffeistäkin keskustellaan. meillä on ollut kohta kolme viikkoa ihana kaksivuotias nöffityttö ja olemme siihen aivan rakastuneita. se on kiltti, kärsivällinen, tottelevainen, ihmisrakas...kaikkea hyvää!
        haluaisimme sen elävän onnellisena ja mahd.pitkään. kenellä olisi hyviä ohjeita oikeasta hoidosta. siis lähinnä turkin ja kynsien suhteen. olemme kyllä löytäneet netistä jonkin verran, mutta lisäohjeetkaan eivät tee pahaa. onko kaksi kertaa päivässä hyvä ruokintamäärä? miten nöffin lonkat, haittaako, kun on osaksi laminaatit lattioissa ja vähän mattoja, haittaako siis osittainen liukastelu? kuorsaavatko nöffit yleensä vai onko meidän nöffi poikkeus? ja kaikenlaista nöffien elämästä olisi kiva kuulla. olen kasvattanut aiemmin pennusta 13-vuotiaaksi saakka yhden huskyn ja se oli kovin itsepäinen tyyppi, mutta ihana. sen jälkeen tämä nöffityttö tuntuu aivan uskomattoman kiltiltä koiralta.

        Kyllä, nöffit kuorsaavat. Joka ikinen. :) Käyppäs vierailemassa nöffiyhdistyksen sivuilla, niin sieltä saat paljon hyödyllistä tietoa koirasi hoidossa. www.newfoundland.fi


    • Piki

      nöffin mie sinuna valittisin koska se on omien kokemuksien mukaan paljon rauhallisempi ko leo... tai en mie tiiä,mutta enollani on nöffi..ja sillä on kaverina leo...

      • hippis

        Meidän om Leonbergimme täyttää kohta 8.
        Ikää on jo kertynyt ja Leonbergi on rauhallinen, ihmisrakas, tottelevaine ja oppivainen.

        Suosittelen!


      • LEO
        hippis kirjoitti:

        Meidän om Leonbergimme täyttää kohta 8.
        Ikää on jo kertynyt ja Leonbergi on rauhallinen, ihmisrakas, tottelevaine ja oppivainen.

        Suosittelen!

        Kuolaako leonberginkoira samalla tavalla kuin nöffi, "jojot lilluu suupielistä" ? Kuolaako landseer ? Ainakin vähän olen nähnyt. Berni ei ainakaan kuolaa. Itselläni jo toinen berni.
        Kaikki nämä rodut ovat minun mieleisiäni.
        Onko leo ihan oikeasti niin rauhallinen ja ystävällinen kuin kirjoitellaan ? Bernhardinkoirissa olen tavannut vihaisuutta. Liekö vika "hihnan toisessa päässä" ? Kun on kysymyksessä "nallekarhuvauva", niin helposti mennään siihen, että pentu saa kasvaa valtoimenaan, "kun on niin söpö" ja myöhemmin ollaan sitten ongelmissa. Suuri rotu ennenkaikkea pitää saada kansalaiskelpoiseksi ja tottelevaiseksi jo sen suuren kokonsakin takia. Tarvitsevat johdonmukaisen koulutuksen. Meillä käyty pentukurssi, alkeistoko ja vepeäkin. Ikää on pojalla nyt 1 v ja 3 kk. Hienosti on mennytkin. Totutettiin ihan vauvoihinkin, kun onneksi on noita omia lapsenlapsia jo neljä. Olihan se kovaa puuhaa neuvoa leikki-ikäisiä lapsi, ettei saa juosta ja antamaan oma lelu, kun tuli puruvimma. Tämä työ kannatti kyllä !Poika on erittäin vilkas, valpas, energinen, turhautuu heposti ja tahtoo olla todellakin AINA siellä, missä sen omat ihmiset ovat (bernin luonne on semmoinen). Ellei meidänkään ukkelia olisi johdonmukaisesti (rakkaudella kylläkin) opastettu elämäntielle, niin veikkaampa, että osaamattomissa käsissä se voisi olla agressiivinenkin ja nimenomaan JOHTAJA. Meillä käytiin "asemasotaa" n. 8 kk:n vanhana ja vuodenkin iässä vielä. Piti ottaa ihan kovat otteet.Nyt koiruli tietää oman paikkansa on onnellinen perheenjäsen. Ei isottele meille,ja on erittäin ystävällinen kaikille, niin vieraille, lapsille kuin kaikille eläimillekkin. Hieno rotu, mutta täytyy paneutua asiaan. Se vie aikaa, hermoja, ja rahaakin (koulutukset eivät ole ilmaisia). Syökin se kyllä ison rahan edestä. Ruoka en erittäin tärkeä, että syötetään tasan kasvattajan ohjeen mukaisesti, jotta vältyttäisiin luuston kasvuhäiriöiltä. Säkki evästä, Royal Canin max Sensibel(vuoteiseksi asti söi Royan Canin Junior Maxia), 15 kg, maksaa 63 e. ja kestää 1,5 kk, KUN LISÄKSI annamme raakaa jauhelihaa, mahaa, naudan rustoluita(nämä ovat hyvin tärkeitä koiran ruuansulatuselimistön kannalta, koira ei myöskään haise ja kakka hyvä).Nakeroissa pitää olaa proteiinia väh. 15 % .Tietenkin teen Yrjölän puuroa jauhemaksalla ja vihanneksilla höystettynä. Viili, piimä, raejuusto, kotriruuan tähteet (paistetut kalatkin) ja leipää menee myös. Öljyä joskus ja keitetty kananmuna KUORINEEN (kalkin takia). Nakerot ovat perusravinto,koska siinä ovat kalkki ja fosfori oikeassa suhteessa. Tälleen meillä. Riskinsä isoilla roduilla tietysti on. Eka bernini eli terveenä n. 11 v. Tykkään siitä, että nämä rodut ovat ihmisystävällisiä ja avoimia (oikeissa käsissä) ja eivät räksytä joutavaa. Meidän poika ilmoittaa kyllä ylimääräiset liikkujat rannalla. Haukku loppuu, kun sanomme "kiitos ilmoituksesta". Näin bernin pitääkin toimia. Berni on myös helppo kouluttaa.
        Jos pitäisi miettiä toista rotua bernin sijaan, se olisi leo tai lanssu. Nörffikin on ihana, mutta se kuolaaminen. Bernhardia en ottaisi.


    • MIES

      MUN MIELESTÄ MOLEMMAT ON AIKA HIENOJA

    • Sepe

      Ehdottomasti Nöffi! Itselläni on ollut Nöffi jo kohta 4 vuotta ja se on aivan ihana rotu. Hieman erikoisia tempauksia välillä, mutta muuten tosi hellyyttävä ja söpö! Nöffin omistajalta vaaditaan kärsivällisyyttä, koska joskus hieman oikukas ja omapäinen.... Vaatii paljon hellyyttä ja huomiota!

      T: Nöffin onnellinen omistaja !

    • :)

      Meillä oli leo narttu ja eli 9,5vuotta.. oli ihana koira.. :) siis ihan mieletön.. Meidän koira ei ainakaan kuolannut mitenkään huomattavasti ja oli hirmu rauhallinen.. Molemmissa varmaan on hyviä ja huonoja puolia mutta mun silmissä leo on parempi. Mitään varsinaista perinnöllistä sairautta ei tällä ollut, mutta joku talvi liukastu niin pahasti että jouduttiin leikkaamaan.. Ite olin varmaan joku 7 kun se meille tuli ja ikuna ei mitään tehnyt ja alko haukkumaankin vieraille vasta kun vanheni :)

      Meidän ei myöskään koira karkaillut ja sen uskalsi jättää kyllä yksinään pihalle ihan rauhassa, haukku sitten kun halus sisälle (asuttiin siis maalla, toki "keskustassa" mutta kuitenkin).

    • =)

      Leot ei kuolaa todellakaan,kuten nöffit.
      Molemmissa roduissa puolensa, kummankin rodun kanssa eläneenä nähnyt myös eroja.Nöffi laiskempi tai sitten vain mukavuudenhaluisempi,leo ehdottomasti aktiivisempi,mutta niissäkin todella suuria eroja.
      Mitä tulee terveyteen,niin en osaa sanoa,kumpi on loppupelissä se terveempi rotu.Leoilla on ainakin tiukemmat jalostusohjesäännöt eli käytetään paremmilla tuloksilla terveystarkastettuja koiria jalostukseen ja pakollisia tutkimuksia on enemmän.
      Vanhempieni nöffeissä oli kovin eri-ikäisiä,kun nukkuivat/nukutettiin pois.
      Ensimmäinen nöffi eli liki 13 vuotiaaksi,seuraavat 2 urosta 7 vuotiaiksi (takapään halvautuminen),narttu tasan 2 vuotta (aivan sököt lonkat) ja viimeisin 5 vuotias narttu täynnä kasvaimia.
      Omista leoista,vanhin eli yli 12 vuotiaaksi,nyt vanhin uros yli 7 eikä todellakaan mitään oireita tai vaivoja.

      Suosittelen ottamaan yhteyttä kasvattajiin ja käydä tutustumassa molempien rotujen aikuisiin koiriin ja kysellä kasvattajilta kaikesta mahdollisesta.

    • Tämä ei ole huhu

      NÖFFI: Se on luonteeltaan itse rauhallisuus kun katsoo kasvattajan koirien sukutauluja taaksepäin -. niin kyllä sellaisia ihanuuksia on esim. Larinkallion ja Pideraq´s kenneleiden koirissa.
      Kävele yli tai yritä imuroida, niin silmäluomi lorpsahtaa.

      LEO: on aina vaan edelleen saksalainen rotu joten hiukan enempi kovuutta saattaa esiintyä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe